Ennätykset

Keskustelua kenttälajeista

Valvoja: HALLITUS

Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9120
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

hirsi kirjoitti:Tuon kohdalla näyttää, että merkitys on kansankielessä muuttunut. Upsi eli 'up-side down' on nykyään ei niinkään nimensä mukaisesti 'ylösalaisin heitetty' vaan 'yläkautta vimpautuksella lentävä' -malli. :)
Kyllähän tavallinen kiekko tuolla keihäänheitolla (tai useimmilla pelaajilla tikanheitolla) lentää koko ajan kansi enemmän tai vähemmän alaspäin. Jos oikeakätinen heittää tomahawkilla ns. klo 11een, niin silloinhan kansi on noin 120 asteen kulmassa "flättinä" heitettyyn nähden ja upsikuvion päätteeksi putoaa maahan klo yhteen (60asteen kulma). Missään vaiheessa ei kansi näytä siis ylöspäin - paitsi Epicillä.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9120
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

MikkoS kirjoitti:Olen itsekin hieman ihmetellyt tuota suomi-englanti terminologian eroa ja mikä että mahtaa olla "upsin" etymologia. Jotenkin se upside-down ei oikein mun ajatusmaailmaan istu, ellei sitten puhuta juuri tuosta koko matkan ylösalaisin lentävästä heitosta.

Itse olen tottunut englanniksi puhumaan overhead shotista jos upsia tarkoitan.
Overhead-shot voi toki olla muutakin kuin upsi. Esimerkiksi puoliupsi pystyyn heitetyll kiekolla, pystyannukka forella, turboputti, tai vaikka mitä muuta.
Kim Lindblad
Viestit: 298
Liittynyt: Ke 13 Huhti 2005, 11:40
Oikea nimi: Kim Lindblad

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja Kim Lindblad »

Tapanote kirjoitti:...ja upsikuvion päätteeksi putoaa maahan klo yhteen (60asteen kulma).
Tarkoitat varmaan kello seitsemään (240°), muutenhan menee väärin.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9120
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Kim Lindblad kirjoitti:
Tapanote kirjoitti:...ja upsikuvion päätteeksi putoaa maahan klo yhteen (60asteen kulma).
Tarkoitat varmaan kello seitsemään (240°), muutenhan menee väärin.
Aivan. Olinkin varma, että joku tossa mättää =)
Kim Lindblad
Viestit: 298
Liittynyt: Ke 13 Huhti 2005, 11:40
Oikea nimi: Kim Lindblad

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja Kim Lindblad »

Nyt kun tuo tämän vuoden kolmas(?) frisbeepituusheittoennätysyrityskilpailu lähestyy, sopii ehkä kysyä:

Jos "Jämi Gold avajaiskilpailut = Prodiscus Challenge 30.-31.7." on SFL-hyväksytty kilpailu, miksi se ei ole/ollut listattuna SFL:n virallisilla kanavilla ollenkaan?

"Kenttälajien SM-kisat Oulussa 13.-14.8.2011" on listattu "SFL- ja PDGA-kisat"-foorumissa ja "Kilpailutoiminta"-listalla, mutta ei Kisakoneessa.
Avatar
zaia
Viestit: 5445
Liittynyt: To 12 Tammi 2006, 13:24
Oikea nimi: Saija Lehto
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja zaia »

Kim Lindblad kirjoitti:Nyt kun tuo tämän vuoden kolmas(?) frisbeepituusheittoennätysyrityskilpailu lähestyy, sopii ehkä kysyä:

Jos "Jämi Gold avajaiskilpailut = Prodiscus Challenge 30.-31.7." on SFL-hyväksytty kilpailu, miksi se ei ole/ollut listattuna SFL:n virallisilla kanavilla ollenkaan?

"Kenttälajien SM-kisat Oulussa 13.-14.8.2011" on listattu "SFL- ja PDGA-kisat"-foorumissa ja "Kilpailutoiminta"-listalla, mutta ei Kisakoneessa.
Toki sopii kysyä! Jämi Gold-avajaiskisa ei ollut SFL/PDGA-hyväksytty kisa, siksi se ei ollut listattuna ns. virallisten kisojen puolella.
Kisakone taas on pääasiassa suunniteltu frisbeegolfkisojen tuloshallintaan, eikä sen käyttö ollut järkevää kenttälajien SM-kisoissa. Pääasia lienee että kisat tulivat pidetyksi, mistä kiitos edelleen kuuluu Ouluun! :)
hilippa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 14 Helmi 2011, 11:13
Oikea nimi: Lassi Salminen
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja hilippa »

zaia kirjoitti:
Kim Lindblad kirjoitti:Nyt kun tuo tämän vuoden kolmas(?) frisbeepituusheittoennätysyrityskilpailu lähestyy, sopii ehkä kysyä:

Jos "Jämi Gold avajaiskilpailut = Prodiscus Challenge 30.-31.7." on SFL-hyväksytty kilpailu, miksi se ei ole/ollut listattuna SFL:n virallisilla kanavilla ollenkaan?

"Kenttälajien SM-kisat Oulussa 13.-14.8.2011" on listattu "SFL- ja PDGA-kisat"-foorumissa ja "Kilpailutoiminta"-listalla, mutta ei Kisakoneessa.
Toki sopii kysyä! Jämi Gold-avajaiskisa ei ollut SFL/PDGA-hyväksytty kisa, siksi se ei ollut listattuna ns. virallisten kisojen puolella.
Kisakone taas on pääasiassa suunniteltu frisbeegolfkisojen tuloshallintaan, eikä sen käyttö ollut järkevää kenttälajien SM-kisoissa. Pääasia lienee että kisat tulivat pidetyksi, mistä kiitos edelleen kuuluu Ouluun! :)
Eikös täs ollu lähinnä kyse tästä kenttälajipuolesta, johon ei oo niin virallista sanktifiointia, vissiin riittää, että kisasta on tiedotettu ajois jollain kanavalla ja tulokset vahvistetaan sfl:ssa..? Vai kuinka väärä käsitys mulla on tästä..? PDGA:n alaisiahan nämä pituusheitot ja koppaukset ynnä muut ei suinkaan ole, vaan WFDF:n jonka käytännöistä ainakin mulla on hajua 0. Kuitenkin käsittääkseni molemmissa kisoissa tehdyt tulokset ovat ihan SE-kelpoisia, jos olisi kyse maailmanennätyksistä niin siihen en sano mitään.
Avatar
zaia
Viestit: 5445
Liittynyt: To 12 Tammi 2006, 13:24
Oikea nimi: Saija Lehto
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja zaia »

hilippa kirjoitti:Eikös täs ollu lähinnä kyse tästä kenttälajipuolesta, johon ei oo niin virallista sanktifiointia, vissiin riittää, että kisasta on tiedotettu ajois jollain kanavalla ja tulokset vahvistetaan sfl:ssa..? Vai kuinka väärä käsitys mulla on tästä..? PDGA:n alaisiahan nämä pituusheitot ja koppaukset ynnä muut ei suinkaan ole, vaan WFDF:n jonka käytännöistä ainakin mulla on hajua 0. Kuitenkin käsittääkseni molemmissa kisoissa tehdyt tulokset ovat ihan SE-kelpoisia, jos olisi kyse maailmanennätyksistä niin siihen en sano mitään.
Ihan virallisesti tuli hakemus jonka hallitus hyväksyi ja mittauksissa käytettiin WFDF:n standardeja ja käytäntöjä. Eli tulokset pitäisivät olla täysin hyväksyttäviä.
hilippa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 14 Helmi 2011, 11:13
Oikea nimi: Lassi Salminen
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja hilippa »

zaia kirjoitti:
hilippa kirjoitti:Eikös täs ollu lähinnä kyse tästä kenttälajipuolesta, johon ei oo niin virallista sanktifiointia, vissiin riittää, että kisasta on tiedotettu ajois jollain kanavalla ja tulokset vahvistetaan sfl:ssa..? Vai kuinka väärä käsitys mulla on tästä..? PDGA:n alaisiahan nämä pituusheitot ja koppaukset ynnä muut ei suinkaan ole, vaan WFDF:n jonka käytännöistä ainakin mulla on hajua 0. Kuitenkin käsittääkseni molemmissa kisoissa tehdyt tulokset ovat ihan SE-kelpoisia, jos olisi kyse maailmanennätyksistä niin siihen en sano mitään.
Ihan virallisesti tuli hakemus jonka hallitus hyväksyi ja mittauksissa käytettiin WFDF:n standardeja ja käytäntöjä. Eli tulokset pitäisivät olla täysin hyväksyttäviä.
Niin juuri eli pituusheittokisa oli virallinen WFDF-kisa, mutta frisbeegolf ei ollut virallinen PDGA-kisa ja siksi ei näkynyt PDGA-kisojen puolella, eikä myöskään kisakoneessa, joka on tarkoitettu kaiketi lähinnä virallisille fg-kisoille, mitä tässä ilmeisesti alun perin haettiin...
Kim Lindblad
Viestit: 298
Liittynyt: Ke 13 Huhti 2005, 11:40
Oikea nimi: Kim Lindblad

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja Kim Lindblad »

Meinasin unohtaa (kun en itse heitä upseja?:).
Oli siis kysymys kenttälajeista ja ennätyksistä.
Eikös tärkein syy siihen, miksi kilpailun järjestäjän pitää ilmoittaa liitolle ennätyskelpoisista kilpailuista, on juuri se, että liitto pystyy virallisesti tiedottamaan asiasta eteenpäin jäsenille/heittäjille? Ainakin ennen oli näin. Mitä hyötyä muuten olisi siitä ilmoittamisesta?
Eikös kilpailu, joka on hyväksytty SFL:ssä, aina ole ns. SFL-alainen kilpailu?
Viimeksi muokannut Kim Lindblad, Pe 14 Loka 2011, 9:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9120
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Luin edellisen viestin monta kertaa, mutta en ymmärtänyt, mitä siinä kysyttiin. Luultavasti mulla heittää päässä, mutta saisiko tohon tarkennusta?
Kim Lindblad
Viestit: 298
Liittynyt: Ke 13 Huhti 2005, 11:40
Oikea nimi: Kim Lindblad

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja Kim Lindblad »

Yksi n-kirjain lisätty edelliseen viestiini.
Kim Lindblad
Viestit: 298
Liittynyt: Ke 13 Huhti 2005, 11:40
Oikea nimi: Kim Lindblad

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja Kim Lindblad »

Vaikka kukaan ei ole vastannut noihin mun edellisiin kysymyksiin, oletan että se 123,95 m upsi-ennätys on virallinen.
Samalla haluan huomauttaa, että ko. ennätys on myös uusi Euroopan ennätys!
Kim Lindblad
Viestit: 298
Liittynyt: Ke 13 Huhti 2005, 11:40
Oikea nimi: Kim Lindblad

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja Kim Lindblad »

Om ett par månader har Sandströms distansvärldsrekord hållit i 10 år.
Vissa bumeranger tycks ändå vara "lättast" att kasta längst:
http://www.youtube.com/watch?v=LQ5dW5pHPYk
Kim Lindblad
Viestit: 298
Liittynyt: Ke 13 Huhti 2005, 11:40
Oikea nimi: Kim Lindblad

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja Kim Lindblad »

Kim Lindblad kirjoitti:Uskon kyllä että jos joku...nopeakätinen heittäisi kevyen/litteän...kiekon nykytekniikalla...uusi ennätys voisi ylittää 150 km/h...
I told you so (yli viisi vuotta sitten) :wink:
Tänä vuonna se toteutui:
golf-kiekolla: https://www.facebook.com/LoneShot/video ... =2&theater ----- 151,3 km/h
guts-kiekolla: https://www.youtube.com/watch?v=yNLecUMBCfY ----- 152,9 km/h
Vastaa Viestiin