Ennätykset

Keskustelua kenttälajeista

Valvoja: HALLITUS

Avatar
MikeJones
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 24 Elo 2007, 18:01
Oikea nimi: Mikko Järvinen
Seura: Liitokiekkoseura Mustavaris
Paikkakunta: Pori

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja MikeJones »

Eikö suomessa oo useampi junnu heittänyt virallisia tuloksia? On meinaan melko tyhjä lista :D
hilippa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 14 Helmi 2011, 11:13
Oikea nimi: Lassi Salminen
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja hilippa »

MikeJones kirjoitti:Eikö suomessa oo useampi junnu heittänyt virallisia tuloksia? On meinaan melko tyhjä lista :D
Esim. Jämin kisassa oli junnuja mukana useempaankin ikäluokkaan, vois kai joku niittenkin tulokset virallistaa ikäluokkaennätyksiks, kun sellasia ei vielä kerran ole...
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja AMA »

Totta turiset Juho, mun matikkapää ei ihan tommoseen näköjään taipunut :D

Kilpailunjärjestäjien ja/tai kilpailijoiden itsensä kannattaa pitää huoli, että mahdolliset ennätykset tulee kirjattua. Ikää ei systemaattisesti ruveta joka kilpailijalta selvittämään.
"play for show, work for dough" -Lloyba
käpä
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 14 Marras 2005, 0:33
Oikea nimi: Kari Vesala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: helsinki
Viesti:

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja käpä »

Hei ihan oikeasti, mikä toi tuolla ennätyslistassa oleva avoimen sarjan suomessa heitetty ennätys on olevinaan. Ei kuulu tohon listaan, vaikka ihan kelpo heitto Juho P:ltä on ollut. Kunnia kuluu Juho R:lle Piste. Juho P on päässyt jotakuinkin samoissa olosuhteissa heittämään oman 200+ heittonsa. Juho R pisti paremmaksi muutama vuosi sen jälkeen ja titteli kuuluu hänelle ilman mitään muttia.

Toivottavasti kaikki isokädet tulee poriin kokeilemaan, mihin se pannu lentää. Kisa on syyskuun 10 Porin lentokentällä, joten jos keli ja tuuli on kohdillaan niin siellä varmasti nähdään hienoja kaaria, toivottavasti myös suomen junnu osasto on paikalla...
Dead Center
käpä
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 14 Marras 2005, 0:33
Oikea nimi: Kari Vesala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: helsinki
Viesti:

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja käpä »

AMA kirjoitti: Äkkiseltään katsottuna myös mastersseilla on erittäin kova Primmissä heitetty tulos, joten mastersseillekkin voisi laittaa erikseen parhaan Suomessa heitetyn.
Et ole Ama tosissas...(muistaakseni mun suomessa mitatut parhaat on 150-160m (2007?). tosin ne oli sitä aikaa kun en vielä ollut ihan kunnossa. En ole nytkään, tai muuten olen, mutta jalka vihoittelee, mutta jos se vaan vähänkin kestää niin porissa ollaan.
Esim. noi mun primmissä heittämät heitot ei ole edes mun parhaita, jopa minä olen pistänyt treeneissä suomessa kerran yli 200m, mikä kyllä vaati reilusti yli 20m/s. olevaa tuulta. Aivan treenaan aina silloin tällöin pelkkää pituusheittoa. Ketjua lukemalla kyllä ymmärtää, että suomessa olosuhteet pitää olla täysin optimaaliset, että ennätyksiä tehdään ja kuten tuolla aikaisemmin kirjoitin niin Primmissä nämä olosuhteet ovat lähestulkoon aina optimaaliset, mikäli siellä yleensä ottaen tuulee ;)

Uskallan kuitenkin väittää, että Primmissä moni suomalainen ei niinsanotusti täyttäisi odotuksia, koska kovaan tuleen heittäminen on todella vaikeata. Tiedän sen siitä, että jos treeneissä pistän 50 kovaa heittoa niin max. 5 niistä on onnistuneita ja tämä suomessa missä tuulta on helpompi käsitellä.
Myönnän, että 1 onnistuminen primmissä tms. voi tuoda hyvän tuloksen, mutta jos katsotaan esim. primmin listoja kaikilta kierroksilta taaksepäin niin sieltä ei taida löytyä yhtään ns. onnenkantamoisheittäjää. Tarkoitan tällä, että joku olisi tullut ja heittänyt yhden 200+ heiton ja loput olisi ollut 160m.

Onnistuminen pituusheitossa tarkoittaa täydellistä kulmaa ja tasaista tuulta eli ei välttämättä maximi tuulta tai puuskaista tuulta(mitä yleensä suomessa on). Tämän lisäksi heittoon pitäisi tietysti saada maximaalinen kierre ja sairaan nopea veto. Lisäksi on pyörähdystekniikka jolla jotkut saavat tehoja lähtönopeuteen jopa 10-20% normi draiviin verrattuna, kuten minä.

Lyhyesti aika monta asiaa mitkä vaikuttaa ja kokemuksesta voin sanoa, että kun treeneissä olen heittänyt 5 kiekon sarjoja niin välillä kaikki 5 epäonnistuu tavalla tai toisella. Eli laji on pääosin tekniikkaa ja sen lisäksi tehon tuottamista ja tehoja joko on tai ei ole riittävästi. Toki tämä on alue missä kehitystä on kohtalaisen helppo tehdä, mutta maximi tehojen saaminen optimi olosuhteisiin ei todellakaan ole helppoa.

Esimerkkinä vois olla vaikka Chris Voight, jolla ei ole kovaa vauhtia ja se vetää tosi rennon näköisesti 200m siivuja. Katselin sivusta ja kaveri vaan enimmäkseen keskittyy kiekon korkeuteen ja kulmaan ja antaa sen liitää. Toinen esimerkki voisi olla Erin Hemmings, joka pistää roadrunnerilla 200+ siivuja.

Haluan vielä lisätä, että suomessahan ei juuri ketään tee pituusheittotreeniä, mikä olisi erittäinkin suositeltavaa, koska siinä oppii paljon kiekon kulmista ja tuulesta ja kun vielä saataisiin lisää pituusheittokisoja niin toi ennätyskehitys voisi olla eri luokkaa.
Pitää myös muistaa, että noita 200+ äijiä ei koko maailmassa ole kovin montaa.

Sori avautuminen, mutta ei esim. 100m juoksussa ole eri alustoilla juostuja ennätyksiä merkitty virallisiksi ennätyksiksi. Joten mun mielipide on, että viralliset ennätykset on ennätyksiä, jos ne on liitto hyväksynyt ja ns. muut hyvät heitot, treeniheitot ja urbaanit legendat elää muuten yhteisössämme, mikä luo varmasti tarpeeksi omaa lisäväriä asiaan :)
Dead Center
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja AMA »

Juoksussa on käpä tuulirajat, jotka takaavat, että olosuhteet ovat suurinpiirtein samat ja tietääkseni hallitulokset ja ulkotulokset ainakin tilastoidaan erikseen. Kuten sanottua kaikki kunnia Rantalaiholle Suomen ennätyksestä. Suurin osa porukasta tuntuu kuitenkin haluavan, että esillä on myös lisäksi mihin Suomessa on pystytty. Tämä ei tietääkseni ole keltään pois, vaan vain lisää dataa tilastonikkareille. Hauska katsoa miten kauan Suomessa pitää pituuskisoja järjestää, ennenkuin tuo maaginen 200m raja rikkoontuu täällä kotikulmillakin.
"play for show, work for dough" -Lloyba
Nosturi
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 18 Huhti 2005, 9:38
Oikea nimi: Timo Kuusela
Paikkakunta: Koikkari

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja Nosturi »

AMA kirjoitti: Tämä ei tietääkseni ole keltään pois, vaan vain lisää dataa tilastonikkareille. Hauska katsoa miten kauan Suomessa pitää pituuskisoja järjestää, ennenkuin tuo maaginen 200m raja rikkoontuu täällä kotikulmillakin.
Kylllähän se vähentää Suomenennätyksen arvoa, kun kyseenalaistetaan sen olosuhteet.

Suomessa pisin heitetty heittohan voi olla heitetty kovempaan tuuleen kuin Primmissä heitetty. Tuulimittareita ei tietääkseni suomessa ole noissa kisoissa käytetty.
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja AMA »

Ei kukaan kyseenalaista SE-tuloksen olosuhteita, SE-tulos on heitetty täysin sääntöjen mukaisissa olosuhteissa ja se on tämän hetken voimassa oleva Suomen ennätys. Ei siinä pitäisi olla kellään nokan koputtamista. Parviaisen tulos sitten taas ei ole Suomen ennätys, mutta pisin Suomessa heitetty se on. Voi olla, että se kannattaa ilmoittaa jollain muilla sanoin kuin nykyään, jos porukka ajattelee sen vähentävän SE-tuloksen arvoa. Omasta mielestäni, ja ilmeisesti monen muunkin mielestä johonkin se kuitenkin kannattaa tilastoida.
"play for show, work for dough" -Lloyba
käpä
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 14 Marras 2005, 0:33
Oikea nimi: Kari Vesala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: helsinki
Viesti:

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja käpä »

Mun mielipide tuli jo varmaan selväksi. Eli olen yhden ennätyksen kannalla. Näistä muista virallisista hyvistä heitoista voidaan vaikka kerätä lista tänne.

Itse myös odotan sitä 200+ heittoa. Toivottavasti Porissa on olosuhteet otolliset ja joku pistää ton rikki. Suomessa on kuitenkin nykään montakin kaveria kenellä siihen saumat on (Juhot, Erno, Jussi, Jaani ja Miko muutamia mainitakseni)
Dead Center
Kim Lindblad
Viestit: 298
Liittynyt: Ke 13 Huhti 2005, 11:40
Oikea nimi: Kim Lindblad

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja Kim Lindblad »

Periaatteessa olen samaa mieltä käpän ja Nosturin kanssa, mutta samalla tuli mieleen Fuglesangin (ISS) "Galactic MTA-heitto", joka on mukana WFDF:n listalla Don Cainin (USA) ennätyksen lisäksi.
Kim Lindblad
Viestit: 298
Liittynyt: Ke 13 Huhti 2005, 11:40
Oikea nimi: Kim Lindblad

Re:

Viesti Kirjoittaja Kim Lindblad »

Muutama vuosi sitten Erno kirjoitti:
"Noista heittojen, lähinnä upsin, määrityksestä ei taida olla edes WFDF:n sivuilla mitään. En ainakaan ole löytänyt."

Pari vuotta sitten(?) ilmestyi tämä teksti WFDF:n sivulle:
"For upside-down distance attempts, the disc must be released with the top surface or crown of the disc facing the ground. It mus also travel the entire flight in that manner, including landing upside-down."
Viimeksi muokannut Kim Lindblad, To 18 Elo 2011, 8:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
hirsi
Viestit: 339
Liittynyt: Ke 20 Loka 2010, 19:07
Oikea nimi: Janne Hirsimäki
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Vihti

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja hirsi »

Tuon kohdalla näyttää, että merkitys on kansankielessä muuttunut. Upsi eli 'up-side down' on nykyään ei niinkään nimensä mukaisesti 'ylösalaisin heitetty' vaan 'yläkautta vimpautuksella lentävä' -malli. :)
MikkoS
Viestit: 297
Liittynyt: Ma 25 Loka 2010, 11:21
Oikea nimi: Mikko Setälä

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja MikkoS »

Olen itsekin hieman ihmetellyt tuota suomi-englanti terminologian eroa ja mikä että mahtaa olla "upsin" etymologia. Jotenkin se upside-down ei oikein mun ajatusmaailmaan istu, ellei sitten puhuta juuri tuosta koko matkan ylösalaisin lentävästä heitosta.

Itse olen tottunut englanniksi puhumaan overhead shotista jos upsia tarkoitan.
Huomaan heti putterin irrotessa kädestä, että "aha, tuonneko olinkin menossa" - roberd
letiss
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 05 Syys 2007, 9:46

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja letiss »

MikkoS kirjoitti:
Itse olen tottunut englanniksi puhumaan overhead shotista jos upsia tarkoitan.
En tiedä, onko jotain ero, mutta TaliOpenissa samassa poolissa pelannut Terry Roddy
puhui vain "tomahawk" heitosta ?
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9120
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Ennätykset

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

letiss kirjoitti:
MikkoS kirjoitti:
Itse olen tottunut englanniksi puhumaan overhead shotista jos upsia tarkoitan.
En tiedä, onko jotain ero, mutta TaliOpenissa samassa poolissa pelannut Terry Roddy
puhui vain "tomahawk" heitosta ?
Olen itse ymmärtänyt että tomahawk (tomo) on "sormiupsi" ja thumber "peukku-upsi".
Vastaa Viestiin