EM 2012

Keskustelua Major- ja EuroTour-tasoisista sekä muista ulkomailla järjestettävistä kisoista.

Valvoja: HALLITUS

Nina
Viestit: 270
Liittynyt: La 10 Loka 2009, 11:42

Re: EM 2012

Viesti Kirjoittaja Nina »

Koska saadaan kisat Suomeen??? Tai edes Ruotsiin?
Bogey-Beemi
Viestit: 1867
Liittynyt: Ti 25 Loka 2005, 19:44
Oikea nimi: Petri Behm

Re: EM 2012

Viesti Kirjoittaja Bogey-Beemi »

Silloin kun niitä haetaan. Tälle vuodelle ei esim. tullut muita hakemuksia.

EM-kisojen järkkääminen ei viime vuosina ole enää kiinnostanut ykköskategorian maita, joten siksi kisat on pelattu muualla.

Veikkaan et lähivuosina MM-kisat lienee todennäköisemmät kun EM-kisat näillä leveysasteilla.
foorumipurnaaja
hilippa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 14 Helmi 2011, 11:13
Oikea nimi: Lassi Salminen
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Re: EM 2012

Viesti Kirjoittaja hilippa »

Bogey-Beemi kirjoitti:Silloin kun niitä haetaan. Tälle vuodelle ei esim. tullut muita hakemuksia.

EM-kisojen järkkääminen ei viime vuosina ole enää kiinnostanut ykköskategorian maita, joten siksi kisat on pelattu muualla.

Veikkaan et lähivuosina MM-kisat lienee todennäköisemmät kun EM-kisat näillä leveysasteilla.
MM-kisat olisi kyllä kova juttu. Nythän jenkit saavat lähinnä temmeltää rauhassa kotikentällä, kun iso osa Euroopan kärkinimistä loistaa lähinnä poissaolollaan. Toki voisi EM-kisojenkin suhteen olla paikallaan, että näytettäisiin hieman järjestämisen mallia noille keski-eurooppalaisille..
Breas
Viestit: 316
Liittynyt: Ke 06 Syys 2006, 23:04
Paikkakunta: Nummela

Re: EM 2012

Viesti Kirjoittaja Breas »

Täytyy sanoa että on todella vaikeaa pitää motivaatio yllä kun oma pooli pelaa yhen väylän vajaassa puolessa tunnissa kiekon etsintöjen ja muun säädön takia ja joutuu seuraavalla tiillä odottamaan sen puol tuntia. Pahimmillaan joutu odottaa tiillä sen 45 minuuttia. Ei ehkä kannata jatkossa vetää väylää tien yli ja bussi pysäkin viereen. Spottereissa oli kyllä paljon parantamisen varaa. Oli kisoissa hyvääkin, hieno paikkahan se on.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: EM 2012

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Jenkkilässä MM kisat ovat monille järjestäville _seuroille_, ei lajiliitolle, 3 vuoden projekti, jolloin tehdään uusia maailman parhaita pelaajia haastavia ratoja vanhojen päälle. Onko pienten etäisyyksien päässä 4 pro rataa Suomessa tai Ruotsissa. Tällä hetkellä kasvu lajissa on suurta ja yli 1200 pelaajaa osallistuu kisoihin, joten tarvitaan aika monta rataa ja teetä, jotta kaikki ehtivät pelata normaalin määrän kierroksia vajaassa viikossa. Ei taida Europpan radat vielä riittää tuohon. Toinen ongelma on henkilökunnan määrä. Suomessa on toiseksi eniten pelaajia maailmassa, kun maittain katsotaan ja meillä ei oikein riittänyt henkilökunta European Openiinkaan viime vuonna, esim. spottereiksi tarvittiin paikallisia koululaisia korvausta vastaan. En näe MM kisoja mahdollisena ihan heti. Ainakaan nykyisellä laadulla tai ilman valtavia ajomatkoja verrattuna aiempiin MM kisoihin.
letiss
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 05 Syys 2007, 9:46

Re: EM 2012

Viesti Kirjoittaja letiss »

Pistetään nyt omaltakin osalta hieman kokemuksia EM kisasta.

Omat rundini kestivät kaikki aikavälillä 3h 45min - 4h 10min, joten
käytännössä samaan haarukkaan, kuin Nokialla. Artulla taitaa olla
"pientä" lapin lisää noissa ajoissa, koska pari vikaa rundia pelattiin
lähes peräkkäin (n. 1h ero).

Radalla oli muutama paikka, missä korilta kuljettiin väylää pitkin
takaisinpäin, joka tietenkin omalta osaltaan hidastaa pelaamista
(vrt. Harjun kolmonen). Rata oli minun mielestä muuten oikein
hyvä, mitä nyt muutama korinpaikka ei ollut ehkä loppuun asti
ajateltu (liian lähellä byltsiä).

Spotterit, näistä en voi kirjoittaa, kuin omasta puolestani, mutta
meillä ei tullut yhtään epäselvää tilannetta koko kisoissa, joten
spotterit hoitivat työnsä minun kohdallani moitteettomasti. Pitää
kuitenkin ajatella tätäkin asiaa aika inhimillisesti. Yli 30C helle,
oma rundi takana ja vielä pitää mennä spottaamaan johonkin
heinikkoon 6h ajaksi. On aika ymmärrettävää, että keskittyminen
voi jossain kohtaa herpaantua. Heittotaustan omaavia spottereitahan
järjestäjät hakivat myös joukkueista ja Latvian pojathan ansiokkaasti
myös auottoivat tässä hommassa.

TD + muu staff olivat ääretömän ystävällisiä ja iloista mieltä ylläpitävää
sakkia, en yksinkertaisesti voi heistä sanoa yhtään pahaa sanaa. Live
tulospalveluhan esim. oli oikein hienoa toimintaa.

Kisa-alue oli paras missä olen koskaan ollut. Kaikki pelaajat, palvelut,
baarit, ravintolat, kaupat yms. samassa paketissa. Ruoka nyt luonnollisesti
oli mitä oli, mutta ainahan siellä mahansa täyteen sai, varsinkin kun
ripotteli pussin suolaa ja pippuria ensin annoksen päälle.

Hieno kapteenimme, herra Aulu tuli pöytäkuntaamme kyselemään kisakokemuksia
vikana iltana ja en kyllä muiltakaan (7-8 h) huonoa palautetta kuullut.

Tottakai, kuten Jaani sanoi, niin tyytyväisyys on kehityksen este ja systeemi,
jolla pronssi "mitalin" kohtalo ratkaistiin oli väärä. Nythän omassa luokassani
pronssille tuli 4 kaveria, josta palkinto "arvottiin" minulle. Kysyin asiasta illalla
Brianilta (PDGA) ja hän kertoi, että systeemi on nyt tämä, joku systeemi
piti olla olemassa, koska palkintoja oli vain yksi/sijoitus. Tämä olisi tietenkin
pitänyt kertoa ennen kisaa.

Itse siis olin hyvin tyytyväinen kisamatkaani.

Jone
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9124
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: EM 2012

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

letiss kirjoitti: Tottakai, kuten Jaani sanoi, niin tyytyväisyys on kehityksen este ja systeemi,
jolla pronssi "mitalin" kohtalo ratkaistiin oli väärä. Nythän omassa luokassani
pronssille tuli 4 kaveria, josta palkinto "arvottiin" minulle.

Itse siis olin hyvin tyytyväinen kisamatkaani.

Jone
Kuten Jone, myös minä olin erittäin tyytyväinen kisamatkaan. Kauneusvirheitä löytyy jokaisesta turnauksesta, mutta tämä kisa oli järjestelyiltään verrattavissa Nokian EOhon ja tunnelmaltaan helposti parempi juuri sen takia että kaikki majoittuivat, söivät, ja viettivät aikaa samassa paikassa. Mutta mikä itselleni tärkeintä, yhden hengen huoneissa sai myös nukkua kun siltä tuntui.

Pokaalien kohtalosta sen verran, että TDn kanssa juttelin sunnuntaina kisojen jälkeen ja tarkoitus on, että jaetuille sijoille tehdään ja lähetetään omat pokaalit jälkikäteen.

Kisatoimiston vuorolistasta näki, että kisassa oli pelkkiä spottereita ja tulospalveluväkeä yli 30 henkeä, joten mitenkään vasemmalla kädellä sitä ei ollut hoidettu. Itse koin, että spotterit olivat lähes aina kartalla ja suurimman osan aikaa niitä riittikin. Kevennyksenä - täysin en toki voi olla tyytyväinen, kun onnistuin yhden lost discin heittämään viiden silmäparin seuratessa heittoani. Toki olisin varmaan voinut heittää edes lähelle väylää.
käpä
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 14 Marras 2005, 0:33
Oikea nimi: Kari Vesala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: helsinki
Viesti:

Re: EM 2012

Viesti Kirjoittaja käpä »

Laitetaan tänne omasta puolesta noi ruusut ja risut:

Ruusuja tulee tosta campus alueesta. Se on palveluineen erittäin hyvä paikka pitää kisat. Iltaisin eri maiden pelaajat kokoontuivat yhteen aukiolle ja siinä oli mukava vaihtaa kuulumisia niin tuttujen kuin tuntemattomien kanssa. Näissä kisoissa oli ehdottomasti paras yleistunnelma kuin missään aikaisemmin.

Majoitus radan vieressä yhden hengen huoneissa on ehdottomasti ruusun arvoinen, vaikka majoituksen taso oli huonon motellimajoituksen luokkaa.

Radasta tulee niin ruusuja kuin risuja. Itse ainakin tykkäsin pelata tuolla. Pakko on toki myöntää, että muutamat väylämuutokset oli mennyt överiksi ja sen takia kierroksen joutui ruuhkien takia ns. aloittamaan n. 2-4 kertaa uudelleen mikä ei tietenkään ole pelin kannalta hyvä. Tämä tuntuu nykyään toistuvan erittäin useasti monissa kisoissa, mikä on valitettava suuntaus. Ongelmiksi muodostui mm. monet sokkoavaukset ja sokkokoripaikat.

Spotterit tekivät pitkää päivää ja varmasti tekivät sen mitä osasivat. Ei ole heidän syytä, että väylän pelattavuus on alunperin erittäin huono. Tarkkaan en noita osumatapauksia tiedä, mutta eihän sellaisia saisi tulla yhtään. Kenen syy se sitten on ollut onkin melko vaikeeta. Itse pistäisin sen huonon ratasuunnitelun piikkiin. Pelkkiä ihmisä ne spotteritkin on ja jos oletetaan, että ne tekee saman verran virheitä, kun mä kiessillä niin tilanteita tulee useita ;)

Mitä noihin ratkaisemattomiin sijoihin tulee niin homma ei mennyt niinkuin elokuvissa, kuten täällä on useaan otteeseen keritty jo toteamaan. Kaikki moiset tilanteet pitäisi olla jo ennen kisaa selvillä PISTE.

Pienen pienen piikikkään (samanlaisen, kun niiltä väyliltä löytyi) risun joudun vielä antamaan tosta pituuskisasta. Oli mukavaa päästä heittämään sille upealle kentälle sitten vuoden 1983. Täydellinen mesta pituusheitolle! En tiedä olenko ymmärtänyt oikein, että se mun 196 yrds eli 179m. ei ole ennätyskelpoinen? Syytä en ole mistään luotettavalta taholta kuullut, joitain huhupuheita. Saisinko tähän selvyyden kiitos :). Toi mun yllä mainitsema piikkirisu tulee kuitenkin siitä, että esim. puttikisan voittaja mainittiin, mutta koko pituuskisa jäi sitten unholaan??????? Eli ei palkintoa siitäkään :(
Dead Center
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9124
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: EM 2012

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Kiitos koko joukkueelle hyvästä fiiliksestä, joukkuehengestä ja kannustuksesta. Olin oikein häkeltynyt siitä kuinka moni kävi erikseen kiittämässä meikäläistä kapteenin pestin hoitamisesta.

Ja tietysti myös onnittelut kaikille hyvistä suorituksista - eihän meille muita tullutkaan.
monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: EM 2012

Viesti Kirjoittaja monster »

Kirjoitan nyt vielä kerran tänne oman mielipiteeni kisoista, kun tuntuu ettei kaikki tajua mitä tarkoitan. olen täsmälleen samaa mieltä kuin Käpä että campus oli siinä mielessä hyvä että kaikki majoittuvat siellä ja siellä oli hyvä fiilis ja juttukavereita riitti jos halus. ruokailu toimi hyvin ja yhden hengen huoneet antoivat oman rauhan myös.

oman huoneeni taso tosin oli aika surkea, kostea huone ja kylpäri aivan homeessa ja ruosteessa.

tulospalvelu toimi myös hyvin ja itselläni ei ole mitään negatiivista sanottavaa radasta, erittäin hyvä rata ja kivat väylät!

palkintosummat oli aivan naurettavia! EM-kisoissa ollut aina huomattavasti paremmat palkinnot ja nythän noi summat jäi alle normi eurotourkisan oikeestaan. törkeetä kusetusta, ei mitään arvostusta
voittajille ja menestyneille. avoimen voittaja sai yli tonnin vähemmän kuin yleensä!palkintosummat vikana päivänä esillä vasta,enkä ihmettele miksi. moni ei ois edes lähtenyt reissuun jos ois tiennyt ton. belgian meininki! ei edes tosiaan vaivauduttu edes kertomaan miten kukin saa hilunsa. eiks noi palkintosummat ois ihan rehellistä jo ilmoittaa ennen koko kisojen alkua??!!!

palkintojenjako aika valju ja nopeesti pois alta hoidettu. ei palkintopallia,kuuluttajalla ei mikkiä,no kai kaikki kuuli jotenkuten.ei edes välttämättä ilmoitettu muita mitalistejen nimiä jos oli jaettu palkintosija! surkeeta!!!!!! ja tosiaan unohdettiin kokonaan se pituuskisakin...

spottereista! porukka jotka kiroittaa et spotterit oli jees ei näköjään saanut yhtään osumaa ite eikä huomioinut mitä spotterit touhus!
ehkä kuuluin itsekin samaan porukkaan kunnes havahvuin todellisuuteen,itseasiassa hieman ennen kun sain ekan osuman. spottereita ei ollut opastettu tehtävään SELVÄSTIKKÄÄN KUNNOLLA! ei jumalauta voida antaa heittolupaa seuraavalle porukalle jos edellinen porukka puttaa vielä tai on korilla, jos väylä on sen mittainen et sen voi heittää korille!!! esim väylät 9 ja 14!!!! itse sain kiekosta väylillä 9 ja 17. jälkimmäisellä väylällä spotteri ei vaivaantunut tarkistamaan että oliko kori jo vapaana. väylällä 9 olin vasta lähestynyt ja odotin kaukana korista vuoroani päästä puttaamaan kun oli Jeren vuoro vasta mennä puttaamaan, kun spotteri oli vieressäni ja antoi tietämättäni heittoluvan seuraavalle poolille ja saman tien lävähti kiekko selkään. spotteri ei seurannut siis tilannetta lainkaan!!! meinas väkisin kantaa mun bägini seuraavalle tiille heti lähärini jälkeen kun kuvitteli et oltiin jo pelattu se väylä ja hoputti että takana jo kaksi poolia!meidän ryhmä venas sitä väylää muuten noin 20minsaa vähintään,eli edellä oli hidas ryhmä vain...

väylän palattavuudessa ei ollut mitään vikaa väylällä 9 tai 14 tai missään väylällä mielestäni,eikä ratasuunnittelussa vikaa mun mielestä! spotterit vaan ihan kahvilla ja täysin syyllisiä kaikkiin osumiin ja läheltä piti tilanteisiin mitä mä näin. eihän nyt myöskään väylällä 14 voida antaa heittolupaa heti kun vika kiekko kilahtaa koriin!!siinähän käveltiin väylää myöten takaspäin noin 60metriä ainakin. siinäkin joutu varoon kun vihree lippu oli ylhäällä ainakin parilla rundilla heti vikan putin jälkeen.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9124
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: EM 2012

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

monster kirjoitti: väylän palattavuudessa ei ollut mitään vikaa väylällä 9 tai 14 tai missään väylällä mielestäni,eikä ratasuunnittelussa vikaa mun mielestä! spotterit vaan ihan kahvilla ja täysin syyllisiä kaikkiin osumiin ja läheltä piti tilanteisiin mitä mä näin.
Näin kaksi näistä tapauksista, kun olin itse siinä Villen takana tulevassa ryhmässä. Normaalitilanteessa olisi varmasti tajuttu itsekin, että siellä vielä pelataan, mutta kun pelattiin kärkipäässä ja väylillä oli katsojiakin niin ei sitä tiiltä ymmärretty että voi tulla vihreää jos vielä pelataan.

Tossa väylän 17 tapauksessa spotteri oli joku pelaaja tai katsoja joka luuli auttavansa, eikä kisajärjestäjien spotteri - taisi vain vilkaista ettei kävelypolulla ole ketään, mutta ei tajunnut että korilla ollaan. Ysillä sen sijaan spottaaminen oli siinä tapauksessa ala-arvoista. Niin lyhyt väylä, ettei missään tapauksessa voi heittää 2 ryhmää samaan aikaan.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9124
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: EM 2012

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Rahasummat olivat kyllä surkean pienet, mutta en jaksa uskoa että kukaan varsinaisesti rahan perässä näihin kisoihin lähtee. Mitenkään rahanjakoa puolustelematta, parin kaverin kanssa paluumatkalla järkeiltiin, että järjestäjiltä taisi rahat loppua kun lupasivat staffilleen ilmaisen majoituksen ja ruoan ja staffihommia tekeville pelaajille puoleen hintaan. Kun tämän option käyttäjiä oli työvuorolistan ja omien silmienkin mukaan yli 20 (joista muita kuin brittejä kymmenkunta), niin siinä puhutaan äkkiä reippaasti yli 5000 punnasta kun majoitus ja ruokailu ostettiin ulkoa. Mene ja tiedä.
käpä
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 14 Marras 2005, 0:33
Oikea nimi: Kari Vesala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: helsinki
Viesti:

Re: EM 2012

Viesti Kirjoittaja käpä »

Oisko viime vuoden huomattavat ET tappiot kuitattu tällä? Onko muuten noi EM-kisojen budjetit/tulokset julkisia? Ja olishan sitä kiva nyt näin jälkiviisaana myös nähdä noi EM kisoihin tehdyt säännöt. Eikö sellaiset kuitenkin ole olemassa?

Edelleenkin kaikista sattumuksista ja muista huonoista asioista huolimatta tuolla oli kiva kisata ja eikö reisussa pidäkkin vähän sattua ja tapahtua, jotta jää muistoja mitä tulevilla kisamatkoilla voi porukassa muistella. BTW. Oli muuten ruotsin foorumilla, että Pascal T. vuoden 2007 EC TD oli ilmoittanut PDGA:lle maksavansa ruotsalaisten puuttuvia rahoja. Ei Paha :lol:
Dead Center
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: EM 2012

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

En ole sääntöjä setvinyt, kun minua ei kosketa EM kisojen palkintopotit, mutta eikö olisi hyvä tähdentää PDGAlle ja Euroopan sivukonttorille, että jatkossa pitää aina saada ennen ilmoittautumisen alkua esiin palkintosummien minimit. Sponssien myötä voi toki summat kasvaakin, mutta on se jotenkin köyhää, jos avoimen mestari maksaa siitä ilosta, että lähti paikalle. On pelaajien aliarviointia olettaa, että kaikkia voisivat tai haluaisivat lähteä kisaamaan tittelistä ja maksamaan itse viulut noin käytännössä palkintorahojen valuessa organisaatiolle. Toki henkilökunnan saatavuus on ongelma, mutta ehkäpä pelaajamääriltä pienissä maissa kannattaisi lopettaa kisojen järjestäminen ja keskittyä lajin kasvattamiseen, jotta saataisiin aikaan riittävän iso järjestelyporukka. Tällöin vetovastuu siirtyisi automaattisesti Suomeen ja Ruotsiin kisojen järjestelyiden suhteen. The Beast on EM kelpoinen rata kevyesti esimerkiksi. On eri asia, löytyykö Suomesta kisalle tekijöitä, kun enemmän porukka viihtyy radalla ja katsomossa järjestämisen sijaan. Suhteutettuna pelaajamäärään tämä ei ehkä ole niin mairittelevaa pieniin maihin verrattuna. Kun kerran Belgiakin on saanut Ranskan ohella aikaan kisat. Sikäli porukan ollessa pienen en ihmettele, että hommat ovat karanneet käsistä välillä järjestäjiltä.
hilippa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 14 Helmi 2011, 11:13
Oikea nimi: Lassi Salminen
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Re: EM 2012

Viesti Kirjoittaja hilippa »

jiiärrä kirjoitti:The Beast on EM kelpoinen rata kevyesti esimerkiksi. On eri asia, löytyykö Suomesta kisalle tekijöitä, kun enemmän porukka viihtyy radalla ja katsomossa järjestämisen sijaan.
Itse näkisin, että Suomessa löytyisi kuitenkin useampiakin seuroja/paikkakuntia, josta löytyisi sekä tekijät, että rata, josta vähintäänkin saisi muokattua vaikeudeltaan arvokisakelpoisen, noin EM-kisoja ajatellen. Ja mikseivät lähialueiden seurat pystyisi yhteistyössä toteuttamaan tällaista, jos ei omat rahkeet yksistään riitä. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa EO, jossa Nokian ja Tampereen fribaporukat tekivät käsittääkseni yhteistyötä. Toki ei saa unohtaa Innova Europen mukana oloa, vaikkakin tuo porukka kuuluukin pitkälti Treen aktiiveihin. Ja vissiin samalla porukalla tämän vuoden SM-kisat. Mutta uskoisin, että jos joku arvokisat ottaisi järjestääkseen, niin apuja voisi hyvinkin olla tarjolla ympäri Suomen, noin spottereiden ym. toimitsijoiden muodossa, kun noihin kisoihin ei kiintiöiden vuoksi läheskään kaikki aktiivit voisi osallistua. Itse en ainakaan näkisi olleenkaan mahdottomana ajatuksena lähteä vapaaehtoiseksi, kun heittämisen taso on kuitenkin sellainen, ettei joukkueeseen ole asiaa. MM-kisat nykyisessä laajuudessaan toki taitaisivat kaatua siihen aiemmin mainitsemaasi asiaan, ettei tarpeeksi vaikeita/tasokkaita ratoja ole riittävästi pienellä alueella, että saataisiin yli tuhat pelaajaa vedettyä läpi joka päivä. Toki tuokin määrä saattaisi hieman pienentyä, jos kisat olisivat Euroopassa, kun ihan kaikki jenkit eivät änkisi mukaan. Mutta EM-karkeloiden järkkäämiseen olisi kyllä kapasiteettia ympäri Suomen, jos vaan löytyisi halua. En tiedä, onko seuraavat EM-kisat myönnetty jo jonnekkin, mutta olisihan se hienoa, jos joku porukka Suomessa innostuisi nämä järkkäämään...
Vastaa Viestiin