Kiekkojen vakaus

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

BacWooZ
Viestit: 55
Liittynyt: La 24 Tammi 2009, 15:44
Oikea nimi: Joni Korpi
Paikkakunta: Luopioinen

Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

Olen hämmästellyt Innovan driverien vakauksia, kun tuntuu että ne ei aina pidä paikkaansa. Myyntipalstallakin oli juuri maininta Champion ja Star Bossin eroista, eli Champion muovinen olisi alivakaampi.

Valmistajan ilmoittamiin lukemiin nähden minulla on toiminut loogisesti ainakin (vakausjärjestyksessä):
Champion Roadrunner 175g
Star Valkyrie 175g
Star Destroyer 175g
Star Boss 171g
Star Firebird 175g
Star Max 175g

Sen sijaan Champion Groove 174g vastaa noista muista lähinnä Maxia, eli on minun kädessä todella ylivakaa. Tosin Groove lentelee yleensä ihan minne sattuu toisin kuin Max.

R-Pro Boss 150g taas on ihan tolkuttoman alivakaa. Jopa samassa määrin kuin Roadrunner.

Onko minulla aloittelijana vaan heittotekniikka jollain tapaa pielessä, vai onko noissa oikeasti noin rajuja eroja? Puttereilla ja midareilla en ole havainnut samanlaista vaihtelua.
Paavo
Viestit: 106
Liittynyt: To 21 Kesä 2007, 9:38
Oikea nimi: Paavo Torkkola
Seura: Frisbeegolfseura 7k
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Tässä vaikuttaa kiekkojen vakauden lisäksi niiden nopeus. Eli mitä korkeamman nopeusluokan kiekko on kyseessä, sitä nopeamman lentonopeuden se vaatii lentääkseen valmistajan ilmoittamien lukemien mukaisesti. Ja kuten Dave Dunipace on monesti maininnut, ei eri nopeusluokkia olevien kiekkojen arvoja pysty vertailemaan yksi yhteen.

Tästä päästäänkiin toiseen teoria-aiheeseen, rakenteelliseeen ja nopeudelliseen vakauteen. Rakenteellisesti vakaat kiekot, kuten vaikkapa Firebird, toimivat kaikissa nopeuksissa luotettavan ylivakaasti. Toisaalta nopeudellisesti vakaat kiekot, kuten vaikkapa XCaliber, eivät pidä vakauttaan enää kaikkein kovakätisimpien heittäjien heittämänä tai vastatuulessa, jolloin kiekon nopeus ympäröivään ilmaan nähden on korkeampi kuin tyynessä säässä.

Muihin esimerkkeihin kommentoin sen verran, että R-Pro Bossit ovat tarkoituksellisesti alivakaita, koska niiden ainut funktio on tuottaa pitkiä siivuja. Ja muovilaaduissa on aina jonkin verran eroja. Tämä riippuu hiukan mallistakin, mutta normaalisti Champion-muoviset versiot tahtovat olla vakaampia kuin mitä sama malli on muissa muovilaaduissa. Joku voi heittää enemmän tietoa tiskiin.
Paavo
Viestit: 106
Liittynyt: To 21 Kesä 2007, 9:38
Oikea nimi: Paavo Torkkola
Seura: Frisbeegolfseura 7k
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja Paavo »

BacWooZ kirjoitti:Onko minulla aloittelijana vaan heittotekniikka jollain tapaa pielessä, vai onko noissa oikeasti noin rajuja eroja?
Heittotekniikka on varmasti kaikilla jonkun verran pielessä, mutta tässä tapauksessa vika on enimmäkseen kiekkovalinnoissa. Varsinkaan Destroyer, Boss ja Max eivät vain yksinkertaisesti kuulu aloittelijan bägiin. Vasta sitten kun Cheetahit, Leopardit, TeeBirdit ja Cyclonet alkavat lentää tasaisesti yli sadan metrin, kannattaa siirtyä nopeampien kiekkojen pariin. Noin niin kuin pääsääntöisesti.
ville
Viestit: 5042
Liittynyt: To 26 Kesä 2008, 7:28
Oikea nimi: Ville Kotamäki
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Nummela

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja ville »

Aika ajoin olen kuullut kesksuteluissa näistä "pitkälle lentävistä" kiekoista (nopeusluokka 10+). Varsinkin uusien harrastajien puheissa tämä vilahtelee. Pieni täsmennys linee paikallaan hyvää esimerkkiä käyttäen: Muutama vuosi sitten Ojakkalan 2. väylällä SM-finaalin uusintakierroksella, 100+ metriä suora väylä lievään alamäkeen - ja herrat heittävät putterilla mukin juureen.

Kiekko lentää siis juuri niin pitkälle kun sitä osaa heittää. Aivan sama onko se Boss vai Roc - tai vaikka putteri.

Paavon puheissa vinha perä: Valmistajan lupaamat ominaisuudet ovat nopeusluokan mukaan, joten ensin pitää ostat heittää pitkälle, jotta voi "pitkän matkan" kiekkoja vertailla.

Omista kokemuksista mainittakoon, että tyynellä kelillä driveri-tyyppinen lentää n. 5..10 m pidemmälle kuin 180 g Roc, mutta huomattavasti epätarkemmin. Tämä voi tietysti johtua siitä, etten osaa heittää :shock:

Roc rules!
letiss
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 05 Syys 2007, 9:46

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja letiss »

Minäkin olen yrittänyt selvitellä, miten erotan vakaan ja vähemmän vakaan Buzzin toisistaan ilman
yhtään heittoa. Kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että Z muoviset Buzzit ovat vakaimpia. Hukkasin
174gr flx Buzzin, mikä oli vakain Buzzini ja olen yrittänyt löytää "korvaajan". 4-5 FLX Buzzia olen
ostanut senjälkeen, mutta mikään ei ole yhtä vakaa. Myös 178gr ja 180gr FLX Buzz ovat alivakaampia,
kuin tuo hukkunut Buzzini.

Onko kellään mitään käsitystä, miten hiplaamalla löytyisi se vakain vaihtoehto ? Jaani ainakin joskus
perusteli täällä palstalla, että hän ei halua tilata kiekkoja, koska silloin ei pääse hiplaamaan. Olisiko
siellä suunnalla jotain ideaa ?
Avatar
PM
Viestit: 733
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 10:31
Oikea nimi: P.Määränen
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Tikkurila

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja PM »

letiss kirjoitti:Minäkin olen yrittänyt selvitellä, miten erotan vakaan ja vähemmän vakaan Buzzin toisistaan ilman
yhtään heittoa. Kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että Z muoviset Buzzit ovat vakaimpia. Hukkasin
174gr flx Buzzin, mikä oli vakain Buzzini ja olen yrittänyt löytää "korvaajan". 4-5 FLX Buzzia olen
ostanut senjälkeen, mutta mikään ei ole yhtä vakaa. Myös 178gr ja 180gr FLX Buzz ovat alivakaampia,
kuin tuo hukkunut Buzzini.

Onko kellään mitään käsitystä, miten hiplaamalla löytyisi se vakain vaihtoehto ? Jaani ainakin joskus
perusteli täällä palstalla, että hän ei halua tilata kiekkoja, koska silloin ei pääse hiplaamaan. Olisiko
siellä suunnalla jotain ideaa ?
:wink: No vaiha ihmeessä rokiin!!
Kaikki muu on turhaa paitsi putti!!


http://www.frisbeepoint.fi/kauppa/index.php
ville
Viestit: 5042
Liittynyt: To 26 Kesä 2008, 7:28
Oikea nimi: Ville Kotamäki
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Nummela

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja ville »

Kyllä olen Jonen päätä yrittänyt Rociin kääntää, muttä pänkkä mikä pänkkä :lol:

No okei, Jone yleensä kyllä voittaa minut, eli pitäiskö minunkin ruveta harkitsemaan noita flxzzbz-tyyppisiä lättyjä ennekuin alan neuvomaan. :oops:
Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

letiss kirjoitti:Onko kellään mitään käsitystä, miten hiplaamalla löytyisi se vakain vaihtoehto ? Jaani ainakin joskus
perusteli täällä palstalla, että hän ei halua tilata kiekkoja, koska silloin ei pääse hiplaamaan. Olisiko
siellä suunnalla jotain ideaa ?
"Asiantuntioiden" olen kuullut mainitsevan (vielä nimenomaan Buzzin ollessa kyseessä), että sillä hatun muodolla ts. pyöreydellä (jossa on eroja) olisi merkitystä vakauteen.
En nyt jaksa ruveta miettimään kummin päin se toimii, mut jos tosta pääsis alkuun...
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Hiplaaminen on lähinnä siksi tärkeetä, että ainakin Innovalta on ruvennut tulemaan valuvirheisiä kiekkoja, joiden reunassa on siis sormin tuntuvia monttuja. Sitten ne on yleensä alivakaita.

Ainakin nopeissa draivereissa on niin, että mitä korkeampi kupu, sitä ylivakaampi.

Nopeissa kiekoissa tuntuu olevan niin, että onhan ne ylivakaat tosi ylivakaita, mutta jos ne flippaakin niin ei varmasti palauta. Vastatuuleen heittäisin siis hidasta ja ylivakaata, koska se on paljon varmempi, eikä pituudessa häviä paljonkaan niillä keleillä.
BacWooZ
Viestit: 55
Liittynyt: La 24 Tammi 2009, 15:44
Oikea nimi: Joni Korpi
Paikkakunta: Luopioinen

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

Harrastuksen alkumetreillä luinkin jostain (kaiketikin täältä), että kannattaisi ensin opetella heittämään pelkällä putterilla. Ennen sitä olin jo heitellyt jonkin aikaa Aviarilla, Sharkilla, Roadrunnerilla ja Destroyerilla. Ensimmäiset heittoni heittelin viime kesänä, jolloin teki tiukkaa saada 80m millään kiekolla. Nyt putterit (Omega SS, Aviar ja Rhyno) lentää yleensä sen 80 metriä. Midareilla (ainakin Cro, Shark ja Kite) saan n. 95 metrisiä. Drivereilla pisimmät heitot on kantaneet n. 115m (Destroyer ja Boss). Mitat kutakuinkin tyynen sään tuloksia. Eli hakusessa ollaan vielä siinä suhteessa. Pitäisi päästä jonkun pron oppiin, kun ei sitä itse osaa niin hyvin omaa heittoaan analysoida ja kehittää. Ilmeisesti drivereilla pitäisi kuitenkin saada reilusti mittaa lisää verrattuna midareihin?

Tuon olen toki ymmärtänyt, että eri nopeusluokan kiekkojen vakauslukemia ei voi suoraan vertailla, mutta R-Pro Boss, Star Boss ja Champion Groove onkin saman nopeusluokan kiekkoja. R-Pro Boss on kuitenkin minun käteen ihan toivottoman alivakaa, kun en saa sillä muuta kuin rollereita. Tai itseasiassa puolella teholla saan sen yleensä toimiin nätisti johonkin 105-110m hujakoille. Star Boss käyttäytyy samaan tapaan kuin Destroyer, mutta ei tee ihan niin jyrkkää S:ää. Groove on niin ylivakaa kuin vaan olla ja pystyy. Pari kertaa olen sillä kuitenkin 'vahingossa' saanut matalan viivasuoran 110metrisen.

Ei muuta kuin kentälle taas testaileen :)

Edit: Testasin nyt tuota ainoata Fairway driveriani TL:ää, ja lensihän se n. 100m tokalla yrittämällä. Omega SS:n ja R-Pro Aviarin sain pari kertaa lentämään 85-90m pieneen myötätuuleen.
Noukka
Viestit: 1066
Liittynyt: Su 01 Loka 2006, 20:35

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja Noukka »

Onkohan mun kiekoissa jotain vikaa kun mikään niistä ei lennä yli 80m? :D
Avatar
PM
Viestit: 733
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 10:31
Oikea nimi: P.Määränen
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Tikkurila

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja PM »

Noukka kirjoitti:Onkohan mun kiekoissa jotain vikaa kun mikään niistä ei lennä yli 80m? :D
:wink: Vaihda kiekot kiviin...niin jospa se siitä!!
Kaikki muu on turhaa paitsi putti!!


http://www.frisbeepoint.fi/kauppa/index.php
Ka-Ja-Ri
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 28 Touko 2008, 17:06
Oikea nimi: Kalle Rinne
Seura: HaHy FG
Paikkakunta: Hanko

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja Ka-Ja-Ri »

Itse olen huomannu, lähinnä firebirdissä ja rocissa, että mitä litteämpi niin sitä ylivakaampi lätty on kyseessä. Jos on iso kupu niin se on alivakaampi. Innovalla onkin se ongelma, että sieltä tulee milloin minkäkinlaista kupua. Kupumainen firebird ei lennä vastatuuleen suoraan vaan lähtee flippaamaan, litteä taas lentää luotisuoraan.
Jenni
Viestit: 305
Liittynyt: Pe 09 Kesä 2006, 12:51
Paikkakunta: Espoo

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja Jenni »

BacWooZ kirjoitti: Tuon olen toki ymmärtänyt, että eri nopeusluokan kiekkojen vakauslukemia ei voi suoraan vertailla, mutta R-Pro Boss, Star Boss ja Champion Groove onkin saman nopeusluokan kiekkoja. R-Pro Boss on kuitenkin minun käteen ihan toivottoman alivakaa, kun en saa sillä muuta kuin rollereita. Tai itseasiassa puolella teholla saan sen yleensä toimiin nätisti johonkin 105-110m hujakoille. Star Boss käyttäytyy samaan tapaan kuin Destroyer, mutta ei tee ihan niin jyrkkää S:ää. Groove on niin ylivakaa kuin vaan olla ja pystyy. Pari kertaa olen sillä kuitenkin 'vahingossa' saanut matalan viivasuoran 110metrisen.
Niin ja sitten vielä toi R-Pro Boss on 150 g ja Star Boss 171 g? Kevyemmät kiekot on alivakaampia kuin painavammat. Kevyemmät kiekot vaatii myös puhtaamman tekniikan. Ja Innovan kiekoissa on ihan tosi suuria eroja eri erien välillä, kuten Ka-Ja-Ri totesi.
jh
Viestit: 259
Liittynyt: La 04 Maalis 2006, 19:55
Oikea nimi: Jesse Heinonen
Viesti:

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja jh »

väri vaikuttaa myös limpun vakauteen.
180
Vastaa Viestiin