Kiekkojen vakaus

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

Avatar
Ari
Viestit: 6705
Liittynyt: Ke 10 Tammi 2007, 11:57
Oikea nimi: Ari Penttala
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Nummela

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kannattanee siis koittaa heitellä niitä kiekkoja vähän ennenkuin lähtee niihin kisoissa luottamaan.

Itsellä kuitenkin loppujen lopuksi aika vähän pettymyksiä kiekkojen ominaisuuksien suhteen vaikka jonkinverran on erilaisia samoja kiekkoja osunutkin kohdalle.
BacWooZ
Viestit: 55
Liittynyt: La 24 Tammi 2009, 15:44
Oikea nimi: Joni Korpi
Paikkakunta: Luopioinen

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

Vanhaa aihetta lainaten, kun kokemusta ja tietoakin on aiheesta hieman enemmän. 'Samoista' kiekoista tuntuu löytyvän aina vaan enemmän eroja.

Sen lisäksi että 'samojen' kiekkojen muodoissa on todella radikaaleja eroja varsinkin eri muovilaatujen välillä, niin huomasin tässä hiljattain kiekkojen painoissakin olevan varsin radikaaleja eroja. Tässä muutama ääripään esimerkki (punnittu uutena):

175g Punainen Champion Aviar 171,70g
175g Punainen Champion Aviar 174,03g
175g Pinkki Champion Firebird 177,41g

Saman kiekkomallin kesken painot eivät näytä sentään heittelevän kovin montaa grammaa, jos myös muovilaatu on sama. Lisäksi on ollut havaittavissa sellaista, että mikäli kiekon pohjassa lukee 150, 175 / 180 grammaa, todellinen paino heittelee paljon enemmän kuin jonkun 'epämääräisen painoisen kiekon'.

Siitä en ole oikein vielä päässyt kärryille, että onko tuollaisella muutaman gramman heitolla kummoista vaikutusta, mutta esim. viidestä 175g Star Destroyeristani painavin tuntuisi olevan vakain. Se Painaa 177,34g ja väri on kirkkaan keltainen, Muiden painot on välillä 175,54g - 175,78g. Värit kaksi pinkkiä, oranssi ja vaalean keltainen.
Jarvasto
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 23 Tammi 2008, 10:02
Oikea nimi: Jani Toivonen
Seura: Disc Golf Club Provinssi
Paikkakunta: NURMO

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja Jarvasto »

Jesp tainnut mainita aiemminkin mutta valkoinen star dessu 171g x3 ja saman painoinen oranssi on huomattavasti ylivakaampi
Komia mies ämpäri pääs

DGCP! Disc Golf Club Provinssin Puheenjohtaja
BacWooZ
Viestit: 55
Liittynyt: La 24 Tammi 2009, 15:44
Oikea nimi: Joni Korpi
Paikkakunta: Luopioinen

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

http://www.bacwooz.com/kiekot/rocs.jpg

Tässä vielä kuva kahdesta 'samasta' kiekosta eri muovilaaduilla. Sanomattakin on selvää, että kiekot käyttäytyvät totaalisen erilailla :/
Avatar
Ari
Viestit: 6705
Liittynyt: Ke 10 Tammi 2007, 11:57
Oikea nimi: Ari Penttala
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Nummela

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kiekkovalinnasta ilman kohtuullista perustietoa ei tule yhtään mitään kaupassa hiplaamalla.
Siksipä jotkut tahot ovat laatineet erilaisia karttoja aiheesta. Tässä yksi johon on kerätty kohtuullisen kattavasti olemassa olevia kiekkoja.

http://www.marshallstreetdiscgolf.com/m ... 090810.pdf

Näyttäisi olevan kohtuullisen sinnepäin. :)
Avatar
Ari
Viestit: 6705
Liittynyt: Ke 10 Tammi 2007, 11:57
Oikea nimi: Ari Penttala
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Nummela

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja Ari »

Itse olisin tuskin laittanut Buzzzia vakaammaksi kuin Rocia :)
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Jännää on myös se, että ennen vanhaan käytettiin "vakaasta" nimitystä "ylivakaa". Eli "vakaa" kiekko on nykyään sellainen, joka ei suinkaan lennä vakaasti, vaan taittaa jyrkästi vasemmalle (oikean käden bh). Mitä "vakaampi" sitä vähemmän vakaasti siis kiekko lentää. Got it?
Avatar
Ari
Viestit: 6705
Liittynyt: Ke 10 Tammi 2007, 11:57
Oikea nimi: Ari Penttala
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Nummela

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja Ari »

Tuo mun vakaampi tarkoitti vain tuota vertausta. Omassa "suussa" kuulostaa kummalliselta sanoa että Buzzz on ylivakaampi kuin Roc. :)
Avatar
tuminoid
Site Admin
Viestit: 4068
Liittynyt: Ke 09 Kesä 2010, 13:45
Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
Seura: Karkkilan Frisbeegolfkerho
Paikkakunta: Nummela

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja tuminoid »

Ari kirjoitti:Itse olisin tuskin laittanut Buzzzia vakaammaksi kuin Rocia :)
Joo, mun S-line TD Rush on alivakaimpien joukossa taulukossa kuten myös numeroiden perusteella, sama kuin Monarch, mutta käytännössä se Rushi on yhtä vakaa tai jopa ylivakaampi kun mun kolme teepparia... Monarch taas kippaa niinkun kuuluukin. Vastaavasti C-linen PD ole ylivakaata nähnytkään, aina kippaamassa yli vähänkään kovemmalla heitolla. P-linen DD Hysteriakin vakaampi kuin Wraith - noup. Ei numeroiden perusteella eikä käytännössä.

Hmm, taitaa mun Discmanian lätyt olla melkosia yksilöitä kunnei mikään niistä osu taulukon kanssa yksiin :)
Avatar
Ari
Viestit: 6705
Liittynyt: Ke 10 Tammi 2007, 11:57
Oikea nimi: Ari Penttala
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Nummela

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja Ari »

Itse olen kovasti tykästynyt tänä kesänä tuohon DD:hen. S-linen DD on iloinen asia.
Itse laittaisin tuon DD:n jotakuinkin juuri tuohon. Aiemmin on tullut heitettyä todella paljon Starfireä ja olinkin sitä mieltä että Starfire on hieman ylivakaampi kuin DD.

Seuraava asia onkin sitten tämä kaikilla kiekkofirmoilla esiintyvä yksilöllisyys. Joskus puhuttiin että Discraftin kiekot on tasalaatuisempia kuin muiden. Itse olen ainakin huomannut että kaikilla firmoilla tuntuu olevan ajoittain mielenkiintoisia yksilöitä. Tämä on hyvä tiedostaa kun alkaa kiekkokauppoja hieromaan. Testiheittoja tuskin saa tehdä joten tuurilla mennään :)
Suurin osa kiekoista on ainakin itsellä ollut sitä mitä on haettukin :)
Avatar
tuminoid
Site Admin
Viestit: 4068
Liittynyt: Ke 09 Kesä 2010, 13:45
Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
Seura: Karkkilan Frisbeegolfkerho
Paikkakunta: Nummela

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja tuminoid »

Ari kirjoitti:Suurin osa kiekoista on ainakin itsellä ollut sitä mitä on haettukin :)
Kyllähän ne kiekot on suurinpiirtein sellaisia kuin kuuluukin, kahden samanlaisen hakeminen on vaan työlästä. Omassa kassissani on tarkoitus olla se 10 lättyä kahtena kappaleena, mutta vivahde erojen takia siellä on kuitenkin 20 erilaista, joille jokaiselle on oma aikansa ja paikkansa, eikä mikään vastaa jotain toista täysin. Huono puoli on tietty se että kun hävität niin arsenaaliin jää aukko (ainakin henkisesti :-) tekniikkahan niitä kiekkoa suurempia eroja aikaan saa näin amatöörillä...)
Jan
Viestit: 122
Liittynyt: La 06 Syys 2008, 7:12
Oikea nimi: Jan Salmi
Paikkakunta: Luopioinen

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja Jan »

tuminoid kirjoitti:
Ari kirjoitti:Itse olisin tuskin laittanut Buzzzia vakaammaksi kuin Rocia :)
Joo, mun S-line TD Rush on alivakaimpien joukossa taulukossa kuten myös numeroiden perusteella, sama kuin Monarch, mutta käytännössä se Rushi on yhtä vakaa tai jopa ylivakaampi kun mun kolme teepparia... Monarch taas kippaa niinkun kuuluukin. Vastaavasti C-linen PD ole ylivakaata nähnytkään, aina kippaamassa yli vähänkään kovemmalla heitolla. P-linen DD Hysteriakin vakaampi kuin Wraith - noup. Ei numeroiden perusteella eikä käytännössä.

Hmm, taitaa mun Discmanian lätyt olla melkosia yksilöitä kunnei mikään niistä osu taulukon kanssa yksiin :)

Samat kokemukset TD:stä - en mitenkään vertaisi sitä Sidewinderiin, saati sitten Roadrunneriin- on se niinpaljon vakaampi. Orion LF:issä on myös paljon vakauseroja - eikä painot välttämättä korreloi niissäkään mitenkään, mulla on kassissa varmaan kuusi Orion LF:ää ja vakain on 165 g ja lähes Sidewinderin omainen Orion LF on 175 g. Discmanian GM on myös vakaampi kuin mulla olevat kaksi Innovan Gremliniä, vaikka painot on samat.
BacWooZ
Viestit: 55
Liittynyt: La 24 Tammi 2009, 15:44
Oikea nimi: Joni Korpi
Paikkakunta: Luopioinen

Re: Kiekkojen vakaus

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

Tuota Marshallstreetin taulukkoa on tullut kanssa tuijoteltua. Lisäksi second opinion löytyy http://www.discgolfcenter.com/ jokaisen kiekon kohdalta 'Innovan' taulukkoon sovellettuna.

Rocin ja Buzzzin laittaisin itsekin mielummin toisinpäin tuohon marshallstreetin taulukkoon. Molemmista kiekoista löytyy toki itseltäkin poikkeustapauksia. Jos omista kokoelmista ottaisi ylivakaimman Buzzzin (kolme käytännössä identtistä), ja alivakaimman Rocin (hervoton pallo päältä), niin silloin tuo Marshallstreetin taulukko voisi pitää paikkansa. Suurin osa Roceistani on kuitenkin lättäniä, ja paljon ylivakaampia kuin tuo pallo.

Omistaako kukaan sattumalta sellaista oikein lättänää Star tai Champion muovista Rocia?
Vastaa Viestiin