Putterista

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

Avatar
KURKO
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 03 Heinä 2006, 13:42
Oikea nimi: Jani Karonen
Seura:
Paikkakunta: Espoo

Re: Putterista

Viesti Kirjoittaja KURKO »

Monet yleisimmistä puttereista on malliltaan hyvin saman kaltaisia, joten niiden erot 1-15m puteissa on marginaalisia. Eri asia on tietysti se, kun niillä alkaa lähestymään tuulessa tai heittämään 60-90m avauksia. Putissa putterin liito-ominaisuuksia enemmän merkitsee usein fiilis eli se miltä lätty tuntuu käteen. Jos kiekosta saa hyvänoloisen otteen/gripin ja muovi ei tunnu lipsuvan näpeissä, niin tästä saa itsevarman olon sillä ratkaisevalla hetkellä ja sitä kautta parempia putteja.
| Frisbeegolffia vuodesta 1985 |
az_kip
Viestit: 1283
Liittynyt: Ma 04 Elo 2008, 11:24
Oikea nimi: Kiril Häyrinen
Seura: Raaseporin Korilla

Re: Putterista

Viesti Kirjoittaja az_kip »

Ja Discraftin Mark Ellis on sitä mieltä, että puttaamisessa on kyse lähes vain itseluottamuksesta:

http://www.youtube.com/watch?v=eq_bh_GtjtQ
poimis
Viestit: 2284
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 11:14
Oikea nimi: Sami Poimala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Putterista

Viesti Kirjoittaja poimis »

Ja itseluottamuksestakin suuri osa - ellei kaikki - on fiilistä. Ja fiiliksestä suuri osa tulee siitä kiekosta. Tosin, kuten Markkikin tuolla (muistaakseni) toteaa, ei sillä frisbeellä niin väliä. Mutta kunhan se tuntuu oikealta.
Jos puttirituaalin aloittaessaan tuntuu siltä, että kiekko lipsuu sormesta hetkenä minä hyvänsä, ei voi olla itseluottamustakaan. Tai jos sormet tuntuvat jäävän kiinni korkean rimmin vuoksi.

Eli alkuperäiseen kysymykseen vastaus, hommaa ehdottomasti joku putteri, ihan sama mikä kunhan se tuntuu kotoisalta. Ja jos hyväksi haluat, niin mielellään monta samanlaista jotta treenaaminen on kivempaa :)
roberd
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 15 Touko 2006, 12:44
Oikea nimi: Jari KYngäs
Seura: Liitokiekkoseura Mustavaris

Re: Putterista

Viesti Kirjoittaja roberd »

Itse en ole ihan tajunnut tarinaa siitä kuinka "sitten vasta osaa heittää kun putteri lentää 100m". Miksi putterilla pitäisi osata heittää 100m? (Eikä siis vältäämättä 100m vaan 70-80% draiverin maksimipituudesta.)

Itse olen koettanut hampaat irvessä ja lapukkarennosti putteria heittää ja kyllä se vaikeaksi on todettava. Saan sen kyllä lentämään 60-70m, mutta heitto on täysin erilainen kuin draiverilla heitettäessä. Itse joudun ainakin pistämään putterin lähes pysytasentoon, jottei se kallistu ylitse. Näin ollen, minun tekniikkani muissa heitossa tuskin paranee siitä, että heittelen putterilla avauksia.

Itse olen havainnut paljon paremmaksi nakata lyhyehköjä avauksia suoraan lentävällä hidasnopeuksisella draiverilla. Sitä kun saa heittää ihan normaalisti. Putteri on kuten nimikin sanoo: putteri. En minä golf-kentälläkään lyö puuvitosella väylältä, jos hallitsen rautamailat hyvin. Vaikka silläkin kentällä on muutama asiantuntija kertonut minulle, että en ole golffari kun en osaa lyödä kaikilla mailoilla. Olkoon sitten niin, mutta mulle riittää se, että pallo/kiekko pötköttää suurin piirtein siellä missä haluan löinpä/heitinpä sen sinne miten hyvänsä.

Puttaukseen sen sijaan putteri on aivan ehdoton. Eritoten yli 5m puteissa suoraan lentäminen on mainio asia. Alle viiden metrin putit voi heittää millä monsterilla tahansa, koska sen matkaa mikä tahansa kiekko lentää (riittävän)suoraan. Tosin joillakin se on myös tottumiskysymys. Tunnen yhden kaverin joka puttaa erinomaisesti firebirdiella - pitää kuulemma vaan ottaa huomioon vasemmalle kallistuminen.
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Putterista

Viesti Kirjoittaja AMA »

Tuo putterin heittämisen hyöty koetaan lähinnä siinä, että putterilla heittäessä spinnin määrä kiekon nopeuteen nähden on oltava riittävä, jotta kiekko ei kippaa yli tai sitä vaihtoehtoisesti joudu heittämään hirveessä hyserissä. Toinen "tekniikkavirhe", jonka se paljastaa on ns. off-axis torque, jossa väännetään kiekkoa heittovaiheessa väkisin katolleen ja tuloksena rolleri. Sitten kun putteria pystyy onnistuneesti heittämään pitkähköjä matkoja ja vielä erilaisilla linjoilla, niin on ihan erilaiset eväät saada myös draiverit lentämään haluamaansa linjaa. Tuo spinni on kuitenkin aikalailla elinehto kiekon lentämiselle ja mitä enemmän sitä on sen paremmin saa kiekot lentämään suoraan.

Itse ihmettelin pitkään, että miten pirussa jotkut kiskoo putteria tuon 100m, kun itsellä se flippasi yli viimeistään 20m kohdalla, jos koitin heittää kovaa. Sitten aloin kiertämään pelkkiä putterikierroksia ja pikkuhiljaa alko hokaamaan, mitä onnistunut putteriheitto vaatii. Sen jälkeen taas draivereilla heittäessä huomasin, että nekin tuntuivat lentävän pidemmälle ja paremmin sinne minne halusin. Suosittelen lämpimästi kunnon putteriheittosulkeisia kaikille! Ei se helppoa ole, mutta sen opittuaan ainakin itsellä parani myös kierrostulokset kummasti. Tosin yksi varoitus on paikallaan. Putterit antavat melkoisesti anteeksi kiekon nokka pystyssä heittämistä ja lentävät silti ihan hyvin, kun taas nykyajan nopeat draiverit eivät lennä juuri mihinkään nokka pystyssä.

Niin ja vielä tuohon roberdin tekstiin, että ei niitä putteriheittoja kaikkialla kannatakkaan käyttää, sillä ei ne todellakaan kaikkialle sovi. Mutta sinne minne ne sopivat, ei lisäheittomahdollisuudet pahaksi ole..
"play for show, work for dough" -Lloyba
roberd
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 15 Touko 2006, 12:44
Oikea nimi: Jari KYngäs
Seura: Liitokiekkoseura Mustavaris

Re: Putterista

Viesti Kirjoittaja roberd »

Se on varmaan sitten tuosta spinnistä kiinni. Eli pitääkö sitä olla enemmän vai vähemmän kuin draiverilla heitettäessä?

En epäile, etteikö se joillekin anna lisää tarkkuutta ajan myötä. Mutta tulisiko se tarkkuus ilman putterikierroksiakin? Jo pelkästään se, että putteri on profiililtaan täysin erilainen kuin draiverit, pistää epäilemään sen heittämisen hyötyjä. Ottipa sen käteensä millä tavalla hyvänsä niin se on erituntuinen kuin draiveri. Putteridraivausta lienee kuitenkin jokaisen itse kokeiltava ja päätettävä onko siitä hyötyä vai ei. Joka tapauksessa putteri on vaikeampi hallita kuin draiveri, joten ei sen heittelystä haittaakaan voine olla.
Jani
Viestit: 1143
Liittynyt: To 03 Marras 2005, 22:18

Re: Putterista

Viesti Kirjoittaja Jani »

roberd kirjoitti:Joka tapauksessa putteri on vaikeampi hallita kuin draiveri, joten ei sen heittelystä haittaakaan voine olla.
Tämä kuulostaa yllättävältä. Minä ainakin tykkään heittää paljon putterilla juuri sen vuoksi, että se on helpompi hallita kuin muut kiekot.
roberd
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 15 Touko 2006, 12:44
Oikea nimi: Jari KYngäs
Seura: Liitokiekkoseura Mustavaris

Re: Putterista

Viesti Kirjoittaja roberd »

Jani kirjoitti:Minä ainakin tykkään heittää paljon putterilla juuri sen vuoksi, että se on helpompi hallita kuin muut kiekot.
Eli avoimessa, lyhyessä (0-60m), lähestymisessä heität käytännössä aina putterilla? Itse en heitä sillä putteri ei anna mitään anteeksi. Jos kallistus menee pikkuisenkaan pieleen niin se kertautuu ikävästi kiekon lähestyessä koria.
poimis
Viestit: 2284
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 11:14
Oikea nimi: Sami Poimala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Putterista

Viesti Kirjoittaja poimis »

roberd kirjoitti:Se on varmaan sitten tuosta spinnistä kiinni. Eli pitääkö sitä olla enemmän vai vähemmän kuin draiverilla heitettäessä?
Ei kannata keskittyä spinnin määrään. Siinä on moni heittäjä turhaan tuhonnut tehokasta treeniaikaa yrittämällä "saada lisää spinniä". Kyllä sitä spinniä tulee riittävästi ihan luonnostaan jos et nyt ihan nyrkkeilyjäykkyydessä rannettasi pidä.

Paljon oleellisempaa putteriheiton kannalta on puhdas irrotus ja se, että kiekko on "samassa suunnassa" heiton kanssa. Että se spinni on ikäänkuin samassa tasossa kiekon kanssa. Hankala selittää näin kirjoittamalla. Ehkäpä piirtelen kuvan joskus. :)
roberd kirjoitti: Eli avoimessa, lyhyessä (0-60m), lähestymisessä heität käytännössä aina putterilla? Itse en heitä sillä putteri ei anna mitään anteeksi. Jos kallistus menee pikkuisenkaan pieleen niin se kertautuu ikävästi kiekon lähestyessä koria.
Kyllä. Tuossa on nyt se juttu, että putteri lentää juuri sinne minne heität. Draiverit tulevat aina taatusti lopussa vasemmalle (oikeakätisen rystyheitolla) kun heität hiljaa. Siinä mielessä putteri on siis julmempi. Mutta kuten jo aiemmin sanottu, putteri ei ole läheskään yhtä vaativa juuri oikea kulman suhteen, ja se tosiaan lentää sinne minne sen heittää, eikä halua aina väkisin kaartaa johonkin suuntaan :)
Jani
Viestit: 1143
Liittynyt: To 03 Marras 2005, 22:18

Re: Putterista

Viesti Kirjoittaja Jani »

Erityisesti loivaa annukkaa on putterilla helppo heittää, kun ei tarvitse arpoa kuin lähtökulma. Draiverilla pitäisi osata veikata myös loppuvääntö.
roberd
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 15 Touko 2006, 12:44
Oikea nimi: Jari KYngäs
Seura: Liitokiekkoseura Mustavaris

Re: Putterista

Viesti Kirjoittaja roberd »

poimis kirjoitti:Ei kannata keskittyä spinnin määrään. Siinä on moni heittäjä turhaan tuhonnut tehokasta treeniaikaa yrittämällä "saada lisää spinniä". Kyllä sitä spinniä tulee riittävästi ihan luonnostaan jos et nyt ihan nyrkkeilyjäykkyydessä rannettasi pidä.

Paljon oleellisempaa putteriheiton kannalta on puhdas irrotus ja se, että kiekko on "samassa suunnassa" heiton kanssa. Että se spinni on ikäänkuin samassa tasossa kiekon kanssa. Hankala selittää näin kirjoittamalla. Ehkäpä piirtelen kuvan joskus. :)
Kyllä tässä kuva tarvittais :) Ei pysty tajuamaan. Kyllä mun putteri vaan kieppaa yli enkä asialle mitään voi. Kävin just äsken kokeilemassa ja havaitsin aivan liian vaikeaksi. Pistin kumiranteella, pistin metallitankoranteella ja kaikelta siltä väliltä ja lopputulos aina sama. Suoraan lätty lensi vain silloin kuin pistin kiekon aivan pystyyn. Ja sekään ei auta, jos vähääkään tuulee vastaan. Joku asia heitossa siis mättää, mutta vaikea sanoa mikä :(
poimis kirjoitti:Tuossa on nyt se juttu, että putteri lentää juuri sinne minne heität. Draiverit tulevat aina taatusti lopussa vasemmalle (oikeakätisen rystyheitolla) kun heität hiljaa. Siinä mielessä putteri on siis julmempi. Mutta kuten jo aiemmin sanottu, putteri ei ole läheskään yhtä vaativa juuri oikea kulman suhteen, ja se tosiaan lentää sinne minne sen heittää, eikä halua aina väkisin kaartaa johonkin suuntaan :)
Juuri näin! Minä kuitenkin tunnun heittävän monesti, nimenomaan putterilla, jonnekin muualle kuin missä kori on. Huomaan heti putterin irrotessa kädestä, että "aha, tuonneko olinkin menossa". Niinpä heitän käytännössä kaikki pitkähköt avoimet lähestymiset ylivakaalla draiverilla. Ja lopputulos on, minun tapauksessani, paljon parempi kuin putterilla. Ilmeisesti hallitsen kaaren paremmin kuin suoran heiton. Lyhyet ja/tai ahtaat lähestymiset toki minäkin saan nakattua, joten kuten, putterilla. Ehkäpä on parempi, että vanha koira pysyy vanhoissa tempuissa...
poimis
Viestit: 2284
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 11:14
Oikea nimi: Sami Poimala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Putterista

Viesti Kirjoittaja poimis »

Minäkin huomaan yllättyväni menosuunnasta aina kun päästän putterin kädestä, erityisesti korin läheisyydessä :D

Katotaanpa joskus putterinheittosi kuntoon ihan elävässä elämässä.
jagii
Viestit: 47
Liittynyt: To 21 Tammi 2010, 18:49
Oikea nimi: Riku Anttila
Seura: Vampulan urheilijat
Paikkakunta: Turku

Re: Putterista

Viesti Kirjoittaja jagii »

nonni nyt odotellaan huomiseen iltapäiväivään että pääsee testaa uutta koria =) uudet kiekot saapui jo tänään postissa. Ja yksi A&A putteri tulee korin mukana kaupanpäällisinä =) joten niitä on kaksi samanlaista nyt sit.

Onko kellään muuten kokemuksia tuosta kyseisestä korista mitä discmania myy 199e hintaan? Eiköhän se aja ihan hyvin tuollaisessa puttiharjoittelussa ja ehkä hieman pidemmissäkin heitoissa (jos ne koriin osuu edes).
jagii
Viestit: 47
Liittynyt: To 21 Tammi 2010, 18:49
Oikea nimi: Riku Anttila
Seura: Vampulan urheilijat
Paikkakunta: Turku

Re: Putterista

Viesti Kirjoittaja jagii »

niin ja kysytään tähän samaan syssyy että kannattaisiko tuollaiseen seuraan liittyä jäseneksi? Turussa näyttäisi olevan tuollainen 7K seura mitä oon meinannut että hakis jäseneksi.
Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Putterista

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

jagii kirjoitti:niin ja kysytään tähän samaan syssyy että kannattaisiko tuollaiseen seuraan liittyä jäseneksi? Turussa näyttäisi olevan tuollainen 7K seura mitä oon meinannut että hakis jäseneksi.

kysyt frisbeeliiton foorumilla et kannattaako siihen liittyä... :D

no vaikkapa nyt sen takia kannattaa, että saat kiekkoja halvemmalla discmanialta ja frisbeepointista.

ja sit voit osallistua muihinkin kisoihin kuin viikkokisoihin ja kaikkeen seuran toimintaan.
Vastaa Viestiin