Pimp my drive

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Käden vedon aloituksen myöhäistäminen vikan askeleen laskeutumisen jälkeen on vasta alku. Kokeilepa, mitä tekee kädellä kovan kiihdytyksen teko 20 cm ennen kiekon irtoamista keskittyen maksimaaliseen kiihtyvyyteen. Sitetn 10 cm välein aiemmin aloittaen, kunnes löydät millä versiolla nyt lentää pisimmälle. Jatkossa räjähtävyyden kasvaessa lentänee pisimmälle (ja suorempaa, tarkemmin sekä toistettavammin) nykyistä aloitusta myöhemmin aloittaen. Suosittelen ensin opettelemaan siirtämään irrotushetken siten, että olet rintamasuunnaltasi lähes kohti kohdetta ja käsi suorahkona edessä osoittaessa tähtäyspisteeseen, kun kiekko irtoaa. Vasta sen jälkeen käden kiihdytyksestä eri kohdissa alkaa olla suurinta ja sikäli helpoimmin havaittavaa hyötyä.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Kyllähän mulla yksi Star Boss 170g on, ja se tuntuu kovin ylivakaalta miten vain heitettynä. Destroyeriä mä käytän melkeinpä aina. Siitä vain erikuluneisuuksia.

En mä viitsi lähteä väkisin enää ranneasioita uudistamaan. Niin harvoin tulee heitettyä sellasta isoa ja korkeeta heittoa. Mun heitolla pärjää ihan hyvin, mitä draivaamiseen tulee. Jos vain saisi vähän lisää lähtönopeutta, niin hyvä sillä. Kiekolla mä mieluummin vaikutan lentokulmiin kuin ranteella/otteella.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Ihannetilanteessa pitäisi pystyä manipuloimaan heittoa kaikilla ruumiinosilla kiekkovalinnan lisäksi. Sillä aina välillä tulee tilanteita, joisa pelkkä työn jättäminen kiekolle ei riitä, vaan heittäjänkin pitää vaikuttaa asiaan. Jos on viisivaihteinen auto, josta löytyy vain ykkönen ja vitonen, voi tulla tilanteita, joissa toivoisi välimallejakin löytyvän. Säästyy kymmenen eri kuluneisuuden Destroyerin plus parin muun draiverin raahaukseltakin, jos selviää parilla kolmella driverillä ja backupeilla kisoissa.
Kimmo
Viestit: 161
Liittynyt: Ma 17 Heinä 2006, 8:34
Oikea nimi: Kimmo Lindholm
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Espoo - Vihti

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Kimmo »

Kyllä on komeata katsoa kun kiekko lähtee voimalla! Eikä tuossa tekniikassakaan minun silmin paljon moittimista ole.

Ehkä pari pointtia, joita voi miettiä (vanhan keihäänheittovalmennuksen pohjalta). Keihään tekniikan klisee on tämä nilkka-polvi-lantio… kiertyminen. Jossain määrin sitä voi kääntäen ajatella myös frisbeen heittoon... Molemmilla ”veljeksillä” on aika pitkä pönkä-jalan eteen vienti, joka aiheuttaa sen, että lantio jää aavistuksen kupille. Silloin lantio ei pääse niin tehokkaasti työskentelemään eli kiertymään. Näkisin, että juuri lantiosta äijät voisi saada lisää tehoa heittoon! Eli, ehkä hieman lyhyemmäksi pönkä-jalan eteen vienti?

Voiman tuotto välineeseen on niin huippuluokkaa, että ihan kateelliseksi vetää.. :)
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Hyvä pointti! Mä siis olen ihan liioitellen uskonut tuohon "etujalka niin eteen kuin saat" -juttuun. Tai niin mä olen sen tulkinnut :)
jh
Viestit: 259
Liittynyt: La 04 Maalis 2006, 19:55
Oikea nimi: Jesse Heinonen
Viesti:

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jh »

kyllä jaanilla on ihan täysin kilpailukykyinen draivi, mittaa ja tarkkuutta ihan riittävästi. tosta kun videoo katoin ni kiinnitin huomioo jotenkin elottomaan vapaaseen käteen?? siitä miten sitä lähtis korjaan/aktivoimaan ei mulla ole mitään hajua :shock:

mut kaikenkaikkiaan tyylikäs ja tehokas tapahtuma se on, sen kun saa jokakerta lähteen sinne minne tarttee, eli väylälle niin kyllä sitä tulosta on odotettavissa
180
Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

Jaani kirjoitti:Hyvä pointti! Mä siis olen ihan liioitellen uskonut tuohon "etujalka niin eteen kuin saat" -juttuun. Tai niin mä olen sen tulkinnut :)
sama juttu, kiitos Kimmo tuosta.

täältähän saa insipiraatiota treenaamiseen, vielä kun ois aikaa treenata...
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

jh kirjoitti:kyllä jaanilla on ihan täysin kilpailukykyinen draivi, mittaa ja tarkkuutta ihan riittävästi. tosta kun videoo katoin ni kiinnitin huomioo jotenkin elottomaan vapaaseen käteen?? siitä miten sitä lähtis korjaan/aktivoimaan ei mulla ole mitään hajua
Kiitoksia!

Kiinnitin samaan huomiota itsekin. Jännä, että sen huomaa vain videolta, kun itse kuvittelee tekevänsä sillä jotain heiton aikana, niin siinä se vain roikkuu :)

Ehkäpä pitäisi käyttää sitä niinkuin Feldberg. Sen heitto näyttää vähän lätkälämäriltä. Vasen käsi seuraa perässä tosi aktiivisesti.

Kesällä sitte lähtee.
Joksa
Viestit: 619
Liittynyt: Pe 14 Loka 2005, 7:44
Oikea nimi: Joksa
Seura: Disc Golf Club Tampere

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Voisit vielä laittaa videon et millä tekniikalla potkaiset fribakassia 8) Se lähtee yleensä aika hyvin
Heitän koko ajan kupille ja otan kakkosta korttiin niin eiköhän se Markokin siitä hyydy.
- Hege
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Mä lyhentäisin vikaa askelta siten, että jalka ei siiry lantiosta eteen, kuten side thrust kickissä, mikä se sitten Suomeksi onkaan. Eli noin 15 cm lyhyemmäksi kuin videolla. Miko on hyvä malli vapaan käden heilauttamiseen tehon luomisessa. Allekirjoitan jessen kommentin, että jo nyt lähtee hyvin ja jos vain on tarkkuutta ja toistettavuutta, niin sitten onkin enää kyse hermojen hallinnasta ja Jaanin signatuurista. Noin hyvillä draiveilla pääsee deuce or die tilanteeseen, missä putti todellakin puhuu.

Mullekin tuli moni asia yllärinä, kun näin itseäni videolta. Se on aivan ehdoton apuväline, jos ei ole hyvää ruumiinhallintaa -nostaa käden. Varsinkin suurnopeuskuva paljastaa ruumiiosien sijainteja eri vaiheissa mainiosti ja monien liikkeiden tehollisen aloitusajankohdan. Mikä on ensiarvoisen tärkeää.
Jarno
Viestit: 97
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 9:54
Oikea nimi: Jarno
Paikkakunta: kotka

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ajattelin itsekkin hyödyntää tätä ketjua eli: http://www.youtube.com/watch?v=PNJBuA9na1U

-Aloitin harrastuksen viime vuoden heinäkuussa joten takana heittoja kesältä n.2kk ja talvella 5karvalakki kisaa joten aikas noviisi olen!
Kaikki vinkit kelpaavat ja noilla videolla olevilla (normaaleilla) heitoilla metrejä kertyy reilut 80m joten ei muuta kun parantamaan tulosta!

kiitokset etukäteen ja hyvää heitto kesää kaikille!!

Jarno
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Ootko ihan varma, jiiärrä, tosta heiton lopusta? Siis oikean rinnan kohdalta? En ole nähnyt kenenkään heittävän niin, vaikka hidastuksia olen nähnyt mm. Feldbergiltä ja Sandströmiltä, eikä Jenkinskään mielestäni käytä kiekkoa niin lähellä kroppaa niin loppuvaiheessa vetoa.

Testailin kyllä heittää siten, ja totesin ainakin kovaan vastatuuleen, että lähtee ihan hyvin. Tuleekohan siihen enemmän kierrettä, joka tasapainottaa kiekkoa tuulessa? Heitin kyllä ilman vauhtia ihan yhtä pitkälle, kuin vauhdilla, joten vielä ainakaan ei kovin pitkälle lähde.

Joksa: olipa typerä kommentti.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Joo kierrokset kasvavat ja tuulisietoisuus sekä feidin väheneminen ovat etuja läheltä oikeaa rintalihasta vetäessä. Se on vaikeaa aluksi ilman, että lihakset olisivat liian jäykät. Kädestä poistu helposti ruoskamaisuus vedosta. Olet nähnyt minun heittävän noin, mutta et kai ole kiinnittänyt huomiota. Källström ja Åström muistakseni mm. vetävät usein tosi hipoen oikean rintalihaksen vierestä. Mä osun turhan usein itseäni vasempaan kylkeen, kun vedän läheltä ilman, että kääntäisin yläruumista liian aikaisin. Teen toki tuotakin silloin tällöin :-(

Ei voi sanoa kuin, että sulla on kova käsi, kun paikaltaan tulee noin kovat pituudet! Mulla tulee pitkillä nopeilla drivereilla noin 12 m lisäpituuksia, kun juoksen kovaa.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Jarno kirjoitti:Ajattelin itsekkin hyödyntää tätä ketjua eli: http://www.youtube.com/watch?v=PNJBuA9na1U

-Aloitin harrastuksen viime vuoden heinäkuussa joten takana heittoja kesältä n.2kk ja talvella 5karvalakki kisaa joten aikas noviisi olen!
Kaikki vinkit kelpaavat ja noilla videolla olevilla (normaaleilla) heitoilla metrejä kertyy reilut 80m joten ei muuta kun parantamaan tulosta!

kiitokset etukäteen ja hyvää heitto kesää kaikille!!

Jarno
Haluaisin nähdä, miltä näyttää, kun lyhennät tuolla vauhdilla vikaa askelta oikealla jalalla ennen kiekon irtoamista 15 cm. Tai lisäät vauhtia juoksuun. Kokeilepa, saatko oikeaa kyynärpäätäsi eteen 10 cm ennen kuin suoristat käden ja samalla viet kiekon lähempää rintaa. Sentti eroa on hyvä rinnan ja kiekon välillä. Olisi hyvä, jos pystyt myöhästämään käden kiihdytystä kunnes kiekon perä on samalla tasolla kuin oikea kylki. Saat lisätehoja, jos pystyt kääntämään lantiotasi heiton lopussa nopeamin ja kauemmas oikealle verrattuna polviin. Sulla on pyörähdystä lisäävä tapa kävellä oikealta takaa vasemmalle eteen ja pyörähtää sitten enemmän takaa eteen linjalla. Tämän ongelmana on hirvittävän tarkan ja toistetavan ajoituksen vaatimus tai tarkkuus ja toistettavuus lennossa kärsivät. Tarkkuus ja toistettavuus paranevat, jos liikkuu koko matkan suoraan. Toki harjoituksella voi oppia mitä vain.

Menikö kiekko maahan, vai airbounssasiko se ylös käytyään lähellä maata? Käden olisi hyvä mennä golfheitoissa tasaisella avomella paikalla laserheitossa samalla korkeudella takaa eteen vedettäessä.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

jiiärrä kirjoitti:Ei voi sanoa kuin, että sulla on kova käsi, kun paikaltaan tulee noin kovat pituudet! Mulla tulee pitkillä nopeilla drivereilla noin 12 m lisäpituuksia, kun juoksen kovaa.
Siis en mä paikaltani heitä yhtä pitkälle kuin vauhdilla, paitsi nyt tuolla sun ehdottamalla vedolla. Eli tällä oikean rinnan vedolla lähti 115 metriä sekä ilman vauhtia, että vauhdilla. Sinänsä vain mielenkiintoista, että kiekot ei flipannut (niin paljon), kun heitti noin.

On kyllä aika riskiä ruveta muuttamaan draivejaan paljon, mutta toisaalta noissa sun jutuissa on jotain pointtiakin. Ja mun ongelma on jengattomuus. Tuntuu, että heitto lähtee kovaa, mutta kiekko tekee kaikki liikkeet ilmassa tosi nopeasti. Eli flippaus käy äkkiä, ja niin myös feidaus. Kiekko on levoton. Ehkä se johtuu juuri kierteen puutteesta.

Joten jos pystyn lisäämään jengaa heittoon, niin hyvä. Mikäli se taas tiputtaa pituutta, niin ei hyvä. Toisaalta heitän mieluummin 120 metriä piikkisuoraan ja tarkasti, kuin 140 metriä epätarkasti.

Sandströmillä on melko lyhyt etuaskel, je sen huomaa hyvin hänen opetusvideossaan (youtubessa), missä hän painottaa nimenomaan räjähtävää kiihdytystä heti jalan tultua maahan. Että voimantuotto alkaa siitä. Ja lyhyellä askeleella saa paremman voiman, kuin yhtään liian pitkällä.
Jiiärrän kommenttia jalkaterien suunnasta en ymmärrä. En ole nähnyt kenenkään pron heittävän kuin max 90 asteen etujalan kulmassa kulmassa. Puhumattakaan takajalan kulmista. Ei ole luonnollinen asento.

Oli kyllä kauhea tuuli lauantaina, joten ei ollut paljon järkeä vertailla heittoja aiempien päivien draiveihin.
Vastaa Viestiin