Pimp my drive

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

jiiärrä kirjoitti:Korkeuden arvioinnissa kannattaa käyttää korkeudeltaan tunnettuja esineitä, kuten uimahyppytornit jne. Peukalomittauksella saa sinne päin arvioita. Onko kellään tietoa, ovatko katulamppujen tolpat samankorkuisia, kuten 5 m?

isompien teiden varsilla 10m, pienempien katujen 8m...
hehtaarikäsi
Viestit: 62
Liittynyt: To 17 Marras 2005, 21:44
Oikea nimi: Jan Taubert
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja hehtaarikäsi »

Fyhrer kirjoitti:
jiiärrä kirjoitti: Enpä ilman tuuliapuja tuolla reiällä ihan vähällä pääsekään pitkälle oikean reunan puskan ohi.
Oisko sihen puskalle jopa melkein 100m?
99 m suoraan laatalta mitattuna.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

letiss kirjoitti:
Jaani kirjoitti: Tuollainen 20 metriä on n. 5. kerroksinen talo, kuitenkin. Aika korkea heitto.
Laskentakorkeus = 1 krs 3m, joten 20m olisi lähes 7 kerroksinen talo.
Ja siihen vielä vintti ja mahdollinen harjakatto, niin jopas ollaan korkealla.

Mutta kuitenkin, se 20 metriä korkea heitto haiskahtaa vähän turhan optimistiselta arviolta.

Itse heiton tosi harvoin uimahyppytornien läheisyydessä saatikka isojen teiden varsilla, niin edelleen tuo arviointi perustuu vain fiiliksen ja muistin väliseen hataraan dialogiin.
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja AMA »

Joo heiton korkeuden arviointi tuntuu olevan lähes mahdotonta ainakin itselle. Eikä arviointia tunnu helpottavan vaikka heittäisi esim jonkun puun yli, koska ongelmaksi muodostuu sitten sen puun korkeuden arviointi :D
"play for show, work for dough" -Lloyba
letiss
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 05 Syys 2007, 9:46

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja letiss »

Jaani kirjoitti:
letiss kirjoitti:
Jaani kirjoitti: Tuollainen 20 metriä on n. 5. kerroksinen talo, kuitenkin. Aika korkea heitto.
Laskentakorkeus = 1 krs 3m, joten 20m olisi lähes 7 kerroksinen talo.
Ja siihen vielä vintti ja mahdollinen harjakatto, niin jopas ollaan korkealla.

Mutta kuitenkin, se 20 metriä korkea heitto haiskahtaa vähän turhan optimistiselta arviolta.
Saivarteluksihan tämä menee ja aiheestakin ollaan pidemmällä, kuin mihin itse jaksan heittää, mutta:)

3m (laskenta) kerroskorkeuteen otetaan mukaan jo hieman extraa kattoa varten (huonekorkeus yleensä n. 2m60cm +
kerrosvalu 20-30cm). Tuo 3m on itseasiassa aika tarkka, kun puhutaan esim. keskustan kerrostaloista, joissa on
>3krs. Lasken päitittäin sadevesijärjestelmän sulanapitoja ja siksi aihe on aika tuttu.

Hävettää jo nyt, että vastasin :-)
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Miko heitätkö itse suoraa viivaa laatalta puskan ohi läpi väylän 15? Ja molempien väylien puiden ja puskien läpi? Osoitin Tali Open 2008 tai 2007ssa spotterille sun normaaliväylän 18 draivin laskeutumispaikan väylän 15 teen edessä keskellä 15:n väylää. Miten sen sinne heititkään? Vai olisiko sittenkin pituudessa kyse koko lentoradasta, kun kiekko menee useimmilla annukassa rataa pitkin? Ja lentoratahan on antsana hieman pidempi kuin suora viiva linnuntietä. Näin ratojen parejakin asetellaan PDGA:n ohjeiden mukaan. Chuck Kennedy on kirjoitellut näistä asioista todella paljon sekä PDGAssa ja DGRssä.

Jaani voinet arvata, etteivät kiekot liikkuneet maahan nähden riittävällä vauhdilla tyynessä säässä Kalliossa 20 m lakipisteellä. Juuri arvioinnin vaikeus ilman tunnettua verrokkipistettä pakottaa käyttämään vanhoja temppuja mittaukseen, jos ei omista matkamittaria, jotta saisi jotain tolkkua tai edes sinne päin tarkkuutta arvioihin. Tai korkeusmittaria, jos aikoo kiipeillä :-) Eiköhän aika moni partiolainen ja intin käynyt ole joutunut noita mukana kannettavia mittareita käyttämään etäisyys- ja korkeusmittauksiin käyttämään. Siis peukaloita tai muita sormia. Kuten sanoin naamakkain sulle kiekkojen nopeuden arvioimisestakin syksyllä, niin korkeusarvioissakin voi päästä karkeasti hollille, kun on ensin verrannut korkeuksia tunnettuihin esineihin. Kokemusta vaaditaan todelliseen tarkkuteen. Mä en ole tuohon kauheasti satsannut, mutta muutaman heiton olen minäkin ehtinyt näkemään. Varsinkin 5 ja 7,5 m ovat helppoja jalkapallomaalien läheisyydessä, kun kuvittelee päällekkäin kaksi tai kolme maalia.

Vanhoissa taloissa huonekorkeuksissa on eroja ja ne olivat usein paljon nykyisiä korkeampia. Lisäksi huoneiden välinen osuus voi vaihdella korkeudeltaan. Jos tunnette jonkun, joka asuu paikassa, jossa voi heittää, voitte mitata mittanauhalla parvekkeelta tjms. korkeuden maahan. Sitten vain kaveri tai itse heittämään samalle korkeudelle tai katsojan naaman korkeudelle, niin tulee tarkkaa korkeusdataa käytännön vaatimusten tarkkuudella. Jos ette halua kipailla sentilleen siitä, kuka heittää korkeimmalle. Eli letiss kirjoitti hieman minua nopeammin samasta asiasta tärkeät pointit.

Asikaisen Toni tempoi viime syksynä 360 pyörähdyksillä hävyttömän korkeita avauksia treeneissä. En yhtään ihmettelisi, jos 20 m ylittyi. Pituutta tuli ihan ok :-)

Tulipa vastaan parit videot hemmoista, jotka vetävät läheltä oikeaa rintalihasta kädellä. Ei kai saa mainostaa, millä teossa itse mukana olleella kaupallisella tuotteella näkyy poimis ja Nate Doss vetämässä läheltä oikeaa rintalihasta. En edes tiedä, onko ko. tuote vielä hyllyssä myynnissä. Youtubessa käyttäjien lcgm8 ja mfranssila videoissa näkyy ainakin Dossin heittoja. En vain bongannut sieltä niitä läheltä rintaa vetoja, joten ilman erillistä työtä en osaa laittaa linkkiä ja kertoa sekuntia, missä näkyy tuollainenkin ihme. Pitänee joskus kaivaa esiin.
Fyhrer
Viestit: 86
Liittynyt: Ma 07 Marras 2005, 20:23
Oikea nimi: Miko Fyhr

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Fyhrer »

jiiärrä kirjoitti:Miko heitätkö itse suoraa viivaa laatalta puskan ohi läpi väylän 15? Ja molempien väylien puiden ja puskien läpi? Osoitin Tali Open 2008 tai 2007ssa spotterille sun normaaliväylän 18 draivin laskeutumispaikan väylän 15 teen edessä keskellä 15:n väylää. Miten sen sinne heititkään? Vai olisiko sittenkin pituudessa kyse koko lentoradasta, kun kiekko menee useimmilla annukassa rataa pitkin? Ja lentoratahan on antsana hieman pidempi kuin suora viiva linnuntietä. Näin ratojen parejakin asetellaan PDGA:n ohjeiden mukaan. Chuck Kennedy on kirjoitellut näistä asioista todella paljon sekä PDGAssa ja DGRssä.
En heitä. Tottakai kiekko lentää pidemmän matkan kuin tuo sata metriä, mutta heitto ei vaadi yhtään enempää voimaa kuin suora heitto 100m(ehkä jopa vähemmän). Harvat heittääkin aivan suoralla linjalla niitä pisimpiä heittoja! Ja jos edessäsi on avoin väylä 120m ja heität sen s-kurvilla mukille niin lasketko heittäneesi 140m heiton kun kiekko ei mennytkään aivan suoraa linjaa kohti koria???
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja AMA »

Fyhrer kirjoitti:...Ja jos edessäsi on avoin väylä 120m ja heität sen s-kurvilla mukille niin lasketko heittäneesi 140m heiton kun kiekko ei mennytkään aivan suoraa linjaa kohti koria???
Se on sitä internetdistanssia :D
"play for show, work for dough" -Lloyba
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Jaa ei mulla antsana lennä niin pitkälle kuin s kurvina, mutta enpä tähtääkään tuolla reiällä antsana maahan lentäviin heittoihin, kun vaarana on oikea OB. Mulle 18 on turhan tarkka paikka vetää noin riskaabelia vetoa kuin koko ajan maahan asti antsan pitävä lentotapa, jos vetäisen aloitusta kovaa. Joten ei ole avoimella suoraan heitettävään s kurviin verrrattava tilanne. Puhumattakaan suorasta heitosta. Eli lukekaa PDGAn parin asetus ohje tuon pituuden määrittelyn suhteen yhdessä Chuck Kennedyn kertomien periaatteiden ja nyrkkisääntöjen lisäksi.

Olisi ihan kiva tietää, miten porukka pistää antsaa yhtä pitkälle kuin s kurvia ilman tuulta ja väylällä 18 tarkasti ja toistettavasti kummallakaan tavalla. Minulta ei onnistu antsa riittävän hyvillä prosenteilla tuolla väylällä. Siksi tuo reikä on mulle radan myötäisesti heittäen pidempänä kuin linnuntie useimmiten, kun tuuli ei aina ole sopiva. Avoimella _suoralla_ radalla laskeutumispiste ratkaisee ja siinähän pituuksia lasketaan linnuntietä myöten. 18 ei ole ihan tuollainen, kun se on sokeana paikkana mulle ainakin huono paikka repiä täysillä. Ja ihan eri asia kuin suorat väylät.

Sivuhuomiona milloin saadaan keskustelu asialinjalle? Joko omituisien ajatusten työntäminen toisten suuhun riittää? Kuka siitä hyötyy? Ei ainakaan laji ja pelaajat. Haukotus, tylsää.
Viimeksi muokannut jiiärrä, Ma 14 Kesä 2010, 12:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Mitä olen selannut dgr:n foorumia (aika vähän kylläkin) näyttää siltä, että keskustelu noudattaa kaavaa, jossa yksi guru on neuvonut heittämään yhdellä tavalla ja 10 muuta foorumistia hymistelee perässä. Vaikutelma voi olla väärä, mutta sellaisen ole saanut. Se, jos jokin, ei ole asialinjaa.

Mielestäni täällä on paljon hedelmällisempää keskustelua, kun ajatuksia vaihdetaan puolin ja toisin, myös kritiikkiä on jaettu. Ja jos huomasit jiiärrä, niputin itsenikin porukkaan, ketkä väittävät tietävänsä "sen paremman tavan" heittää. Ja niin väität sinäkin, ei siinä mitään hävettävää saatika kummallista ole.

Mitä tulee Blake Takkuseen ja muihin guruihin, Bradley Walkeriin vaikkapa, niin heitä tuntuu yhdistävän se, että heistä ei ole muuta infoa kuin foorumilta löytyvä, tai heidän omilta sivuiltaan. Se vain vaikuttaa ainakin omaan luottooni kyseisiä henkilöitä kohtaan, kun he eivät itse näytä mallia tai käy kisoissa näyttäytymässä. Ovatko he vain teoreetikoita, ketkä tietävät, miten voisi heittää pitkälle, jos vain voisi? Mielestäni tämä oikea rinta -keskustelu on juuri tätä, että teoriassa käsi toimii paremmin niin, mutta käytännössä niin ei voi heittää.

Miksi nämä gurut eivät itse näytä mallia, vaan kirjoittavat vain ja toivovat, että joku ymmärtäisi?

Vaikka Blake sanookin, että tuhannet hänen oppilaansa ovat parantaneet pituuttaan hänen opeillaan, niin se ei todista mitään. Minäkin voin parantaa tuhannen aloittelijan draivia, kun näytän muutaman vinkin, ei siinä sen kummempaa.

Älä ota, jiiärrä hyvä, itseesi, jos teoriasi saa minut skeptiseksi. Myös se, että et itse näyttäydy videolla tai kisoissa, voi saada foorumia lukevat ihmettelemään. Taaskin se, että teoria on teoriaa, mutta toimiiko käytännössä? Kun Blaken mallioppilas Betokin heittää vastoin teoriaa, niin voiko sitä pitää hyvänä? Moni täällä on rohkeasti laittanut oman heittonsa muiden parannettavaksi ja huomioiden kohteeksi. Moni on varmasti saanut jotain uusia vinkkejäkin. Minä ainakin. Se, jos mikä on asialinjaa.

Harjoittelet siis joskus jopa tunteja putkeen draivaamista? Mielestäni se on liikaa. Hienotekniikan virittäminen pitää tehdä vähissä erin, mutta usein.

Kerrankin täällä keskustellaan jostain oleellisesti lajiin liittyvästä ajatuksia vaihdelleen.
BacWooZ
Viestit: 55
Liittynyt: La 24 Tammi 2009, 15:44
Oikea nimi: Joni Korpi
Paikkakunta: Luopioinen

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

Todellakin erittäin mielenkiintoista luettavaa tämä keskustelu. Minä ainakin olen saanut lisää mittaa heittohini hiljattain - siihen on ainakin osaltaan auttanut tämän ketjun lukeminen + youtuben ahkera tuijottaminen. Viime kesänä pisin yksittäinen heittoni lensi 115m Star Destroyerilla, mutta yleensä en päässyt kovinkaan lähelle sitä. Esim. tänään heitin kentällä yli 120m peräjälkeen molempiin suuntiin (Champion Destroyerilla), joten myötätuulikaan ei apuna ollut. Teebird lensi lähes joka heitolla 105-115m haarukkaan. Roc useita kertoja 100m tuntumaan ja kerran sain jopa 102m. Suunta on siis oikea, mutta vielä pitää saada ainakin parikymmentä metriä lisää mittaa :D
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

En ole varsiniasesti harmistunut, mutta mulla ei ole aikaa korjata kaikkea väärinkäsitystä maailmasta ja en hyväksy sitä, että joillekin ihmisille avullisia ohjeita yritetään sensuroida.

Jaani on pelannut viikkokisoja kanssani jonkun verran. Vaan eipä ole nähnyt mua vedossa, kun kisan ajoitus on mulle huono. Heittäkää itse, heittokäden hermot puristuksissa, univelassa keksen unirytmin toisen siirron kahtena peräkkäisenä päivänä tukkoon treenatuilla hermoilla/lihaksilla ennen palautumista. Kiva yöduuni mulla. Siksipä revin punttia, jottei lähivuosina olisi noin pahaa ongelmavyyhteä. Jos vaikka pääsisi joskus kunnolla kisaamaankin. Ei kiinnosta niellä paskaakaan ja maksaa siitä, kun sitä tulee pyytämättä ilmaiseksi.

Mä olen sen verran monivammainen, että taistelen aina ensin terveyttäni vastaan, sitten itseäni ja vasta kolmantena rataa ja olosuhteita vastaan. Ihmisiä vastaan pelaaminen ei ole korteissa, enkä terveydeltäni vielä oikein luotettavasti ainakaan pysty kaksipäiväisiin kisoihin tai kahteen kiessiin päivässä. Ja kaupan päälle olen dieselkoneinen, eli tarvitsen lihasten lämmittelyyn tunnin ja jäähdyn nopeasti. Parhaat kiessini pelaan yksin, jos en joudu pitkään jumimaan jonossa. Olen monivammainen ja vammaisluokkien puuttuessa ei oikein nappaa pelata lajia, jota kutsun nimellä getting fucked in the ass by satan without permission without lube, kun toiset pelaavat frisbeegolfia. Ja sitten muka pitäisi verrata tuloksia. Pidän rahoistani parempaa huolta. Tasoitukselliseen liigaan voisin hyvinkin osallistua joskus, jos vain peliajat ovat sellaiseen aikaan, että olen kunnossa. Parigolfiin olen keskittynyt kisapuolella. Siellä ei haittaa paikkojen brakaus samalla tavalla.

Esim. mulla väsyy käden hermot helposti niin, että ranne pyörii kovissa vedoissa kiertyen kumpaan tahansa suuntaan ilman varoitusta. Ja välillä puteissa ranne lörpähtää alas ja/tai oikealle, kun ei pysty edes pitämään suorassa. Huono homma laser puttaajalle, kun tulee ennustuskelvottomasti, joten en voi kompensoida. Kuntoa puuttuu keskivartalosta ja välillä lantio vääntyy draiveissa. Nilkat nuljahtelee väsyneenä, kuten polvetkin. Riippuen siitä, millaista on ollut töissä ja paljonko aika on palautua. Siinäkin olen hidas. Joko riitti selitykseksi, miksen yli viikkokisan hinnoilla sponssaa open pelaajien Eurotourbudjettia? Kun ei ole tulosta otettavissa, kun joka kiessi tulee vähintään muutama ekstrastroke terveydentilasta johtuen.

DGRstä voi helposti saada tuon kuvan. Yksi syy tuohon on se, että Blake on listannut muutaman huippuheittäjiä yhdistävän asian tekniikasta ja jättänyt avoimeksi monta muuta nippeliä kunkin maun mukaiseksi. Kun jengi on kopioinut noi perusteet ja ennemmin tai myöhemmin enemmistö _vastanneista_ ihmisistä (satoja tapauksia) niin jengi on saanut apua. Ja ei voi sanoa, monelleko ei vastanneelle ei ole toiminut ja monelleko on. Ja pelkistä noobeista ei ole kysymys. Paikalle on tulllut 120 m ylittäjiä, jotka tuntuvat saavan isommalla osumaprosentilla apua. Luulen, että se johtuu siitä, että noin pitkälle heittävillä on jo niin hyvin pullat uunissa, että he osaavat jo niin paljon, ruumiinhallinta on riittävää ja habaakin löytyy, että esteiden poistolla tulee apuja. Bradleyllä on enemmänkin videoita mm. Tebirdillä pidempiä heittoja videolla. Eiku tuubiin etsimään. Bradley nimenomaan näyttää tekniikkaansa suurnopeuskameralla. Ja paikoin on myös tutkan lähtönopeusdata saatavilla. Ja tämä heebo on iäkäs heittokäden hauiksen repinyt kaveri. Dan Beto taisi tullu juuri jenkkilän amatöörimestaruuskisoissa 16. sijalle. Ymmärtääkseni tekniikka toimii, mutta kisahermot eivät ehkä ihan yhtä hyvin. Henkistä kasvua pitäisi olla saavutettavissa. Minusta vaikuttaa, että hänellä ei vielä ole itseluottamus koko elämän suhteen saatika fribailun suhteen kasvanut aikuisen mittoihin. Vähän turhan päiten aliarvioi itseään yhdessä keskustelussa.

Mä olen taittanut peistä ehkä aktiivisimmin koko DGR jäsenkunnasta Blaken kanssa ja olemme muutamista asioista hyvin eri mieltä. Se ei tarkoita sitä, etteikö moni hänen ehdottamistaan asioista toimisi. Eikä sitä, ettenkö henkilökohtaisesti saisi parempaa tulosta aikaan toisella tavalla. Siksi suositan kaikille itse kokeilua. Uudestaan eri vaiheissa uraa ja tekniikan, voimien, venyvyyden, nopeuden, ruumiinhallinnan, tietojen lisäyksen jne. myötä. Toisista tavoista esimerkkinä Jaanin täysin paikkaansa pitämätön väite minun kohdallani siitä, ettei voi heittää kiekkoa oikean rintalihaksen vierestä vetäen voi perustua anatomiaan. Jokainen on erilainen. Jaanin hauis on halkaisijaltaan reilusti isompi kuin minun. Ja Blake on pieni kaveri ja puoliksi aasialaista syntyperää, eli ymmärtääkseni painonnosto- ja muusta urheilutaustasta riippumatta melko ohutkätinen. Mä olen uintihistorian ansiosta ja geneettisesti todella taipuisa. Ymmärrän hyvin, että jäykkä järkäle ei taivu yhtä paljon kuin minä ja luultavasti Blake ja voi olla vaikeaa uskoa sitä, mihin mä pystyn ja aika moni muukin. En ihan saa spagaattia aikaan, mutten jää kauas noin vertailukohteena. Lukiossa vedin kerran molemmat kantapäät takaraivon taakse yhtä aikaa kengät jalassa. Juuri ja juuri lähtivät ilman apuja poiskin sieltä :-)

Dan Beto lupaili tekevänsä DVD:n heittotekniikasta, joten katsotaan, mitä sieltä tippuu. Olisi kiva nähdä, miten Dan heittää nykyään, kun hän tiedosti itsekin heittävänsä vajaalla tekniikalla kevääseen asti. Häneltä on tuoretta videota heittämässä lyhyitä heittoja, joten ei siitä mitään voi päätellä. Eli en lähtisi vielä vetämään johtopäätöksiä ilman todistusaineistoa suuntaan, jos toiseenkaan. Liian paljon tutkimusmetodeja (selvästi yli minimin korkeakoulussa ja päälle harrasteiden parissa, eli ei läheskään riittävästi) opiskelleena en suostu tuohon mokaan omalta osaltani. Christian Sandström tekee myös tekniikka DVDiä ja nyt harmittaa, kun en muista, näkyikö siinä, miten hän vetää. Pitää kaydä youtubessa katsomassa promopätkä uusiksi.

Eli vaikka Jaani ja Miko eivät vielä ehkä tiedä jo osaavansa tai tekevänsä tai tulevaisuudessa pystyvänsä rinnan hipomiseen oikella puolella (välillä ainakin)tai luulee, ettei muut pysty treenillä mittaamaan korkeutta sormella tjms. niin mafalla on viime syksyltä videota minusta heittämässä kyynärpää edellä kiekolla oikeaa rintalihasta hipoen. Tämä oli jännä testi, kun hänellä on kameranvakain ja hän juoksi takanani kuvaten, kun juoksin ristiaskeleet ja heitin. Kamera oli koko ajan lähellä kuvaten ylemmän puolikkaan ruumiistani, joten koko kuvaruutu täyttyi siitä, että heitin juuri, kuten olen kirjoittanut. Mutta katselkaapa itse hidastuskuvia Tali Openista, President's Cupista ja European Openista youtubesta Dossin osalta ja kertokaa sitten, että onnistuuko, kun olette itse omin silmin nähneet sellaisenkin ihmeen. Miko ja Jaani asuvat samassa kaupungissa kanssani ja nyt olkalihas saattaa kestää taas oikealta läheltä vetämistä, joten voin yrittää livenäkin näyttää. Otan mielelläni ehdotuksia muutoksista vastaan ja kokeilen niitä. Olen jo matkinutkin Jaania syksystä lähtien olkalihaksen suojelemisen maksimoimiseksi ja paikoin myös liukastumisvaaran vähentämiseksi. Mulla on niin paljon vaihtelua heitoissa, etten ehkä pysty tekemään vain yhtä muutosta kerralla, joten demoaminen vaatii paljon toistoja luultavasti. Ja kai hyvän päivänkin.

Sääli vain, että mun tekniikkani hajoaa todella pahasti, kun juoksen kovaa alkuvauhteja ennen ristiaskelia. Vaikka tekniikka on törkeän rumaa täysillä ravatessa, pituudet nousevat. Kun ei ole kättä, ei ole kättä, mutta jaloista, lantiosta sekä hartioista tuleekin paljon enemmän voimaa ja sopivalla tekniikalla suurin osa heiton pituudesta. Tätä voi kukin testata itse viskomalla käden liikeen minimoimalla. Ei ehkä lähde aluksi kovin inspiroivia vetoja. Viime kesänä kokeilin tuota ja aluksi meni vain 40 m. Myöhemmin parhailla yrityksillä 90 m. Eli ei ole oikein eväitä laittaa videota nettiin. Vielä. Ainakaan täysvoimavetoja kovalla alkuvauhdilla. Tiedän niissä olevan suuria eroja, kun eivät voimat riitä toistettavuuteen.

Väittää saa mitä vain, mutta mä vaadin myös selityksen siitä, miksi toimii tai ei itseltäni. Minulle riittää mainiosti vinkki, joka toimii, vaikka vinkin antaja ei pystyisikään perustelemaan muulla kuin menestyksellä vinkkiä. Parannukset heittooni kelpaavat minulle mainiosti :-) Kun itse väitän jotain asiaa paremmaksi kuin toista, ryttäämättä toista tapa käyttökelvottomaksi, perusteluni ovat yleensä omiin heittoihin ja relevantteihin tieteenaloihin perustuvia. Minulle, fyysikoille, insseille, urheilutieteilijöille, lääkäreille, monien muiden luonnontieteiden oppineille, polku- ja moottoripyörien sekä autojen käyttäjille on turha tulla väittämään, ettei jouset toimi. Plyometria ei ole teoriaa,vaan käytäntöä. Esimerkiksi urheilun piirissä kori- ja lentopalloilijat pomppaavat välillä ennen korkean hypyn teon tarvetta hieman ja laskeutumisesta saman tien kyykyn pohjimmaisesta kohdasta ylös ponnistaen pomppaavat korkeammalle kuin paikaltaan pystyvät. Tämä on ihan perusteita monesta tieteenalasta ja helposti kokeiltavissa muillakin lihasryhmillä kuin käsillä ja fribaheitoilla. Teorian ollessa riittävän tarkka se ei eroa käytännöstä sanoi eräs maikoistani. Tohtori, muttei lääketieteen.

Vastaan saa väittää, mutta mä forwardoin tuollaiset vastaväitteet, joilla yleisesti tunnettu asia leimataan vain teoriaksi, ei käytännössä toimivaksi ilman erikoisen hyviä perusteita suoraan flat earth societylle :-)En ala opettaman uudelleen oppivelvollisuuden sisältöä vähästä pakosta, kun parempaakin tekemistä on. Jos ei halua uskoa monen alan korkeasti koulutettujen tutkijoiden ja ammattilaisten vaivalla hankittuja tietoja ja käytännössä kokeiltuja juttuja, niin siitä vain. Ei silti tarvitse lähteä väittämään aurinkoa pinkiksi vihreillä polkkapisteillä. Tai vänkäämään vastaan muiden omia testailuja. Joku toimii yhdelle joskus ja toinen toiselle toisella kertaa. Ei ole reilua muita kohtaan yrittää puhua ympäri muita opiskelemasta. Kaikki tarvitsevat treeniä. Ja mitä treenata. Onnea niille, jotka treenaavat pitkälle heittoa tietomäärällä nolla. Aina ei pelkkä tavoitteen asetus riitä, vaan pitäisi tietää, mitä tehdään ja miten treenataan. Vielä ei ole kukaan vain nukkumalla parantanut heittojaan valtavasti pidemmäksi.

Yliopistotermein monet selviävät peruskursseista ja lähes yhtä moni keskitason kursseista, mutta kehittyneet kurssit sekä jatkotutkintokurssit rajaavatkin porukkaa raskaasti ulkopuolelle. Asioiden vaikeuden sekä ajankäytön vaatimusten vuoksi. Ei kannata ihmetellä, jos ei viikoissa opi asiaa, jonka vain prosentti porukasta oppii ja useimmille siinä menee vuosia. Voi olla vähän korkealle asetettu rima ja todellisuus voi purra takaisin. Minua ainakin, kun onnistumisia tulee vain harvakseltaan.

Olen monesta suusta kuullut, että 50 draivia kenttätreenissä päivässä on terveyden kannalta yläraja. Sitten mä olisin liemessä :-) On tietty monesti tullut kipuja paljonkin, mutta niin tulisi muutenkin treenaamalla, kun on näin paljon lämää saanut. Ja vähäisestä punttitreenistä päätelen siitä on apua. En ole laskenut, mutta noin 500 draivia päivässä onh lähtenyt pisimmissä sessioissa. Mulle tämä laji on muun muassa kuntoutumiskeino vammoista. Siksi yleiskunnon ja heittokäden lihaksiston kehittämiseksi revin noinkin monta heittoa välillä. Toki tekniikan kehittäminen sekä välineiden tuntemuksen kehittäminen auttaa pelissä myös. Siinä toistot ovat näppäriä. Heittelen monenlaisia linjoja kenttätreeneissä. Upseja ja kämmenheittoja en tee juurikaan, kun paikat eivät niitä kestä. Varsinkaan kovilla tehoilla sarjatulella. Hienotekniikkaa olen harjoitellut tänä vuonna enemmän kuin koskaan, kun vasta nyt perusteet ovat siellä päin, että kannattaa, eli isommat asiat eivät mätä aina niin pahasti, ettei hienosäädöstä ole apua, kun olen jo naamallani mudassa.
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja AMA »

Ootsää jiiärrä ainakin selittelyn mestari. Jos mää pystyisin heittämään 500 draivia peräkkäin, niin enpä paljoa kehtais valitella kipeitä paikkoja ;) Mulla jo 50-100 peräkkäisen draivin jälkeen sen verran kroppa jumii, et sektori on joku 180 astetta, jos niinkään hyvä ja lähtönopeudesta ei kannata puhua...

Kuten jo aiemminkin täällä jossain totesin, tieteellä on turha hirveästi frisbeegolffista tulla hifistelemään, kun sitä ei edelleenkään mikään tietaanala tutki. Se, että joku on joskus tehnyt aiheesta x gradun ei ole tiedettä. Tiedettä ei myöskään ole se, että joko Blake, sinä tai vaikka minä luetaan jotain urheilututkimuksia ja ruvetaan soveltamaan mielivaltaisesti opittua frisbeegolffiin. Ja vaikka asiat olisikin niin hyvin, että frisbeegolffia tosissaan tutkittaisiin, en luottaisi sokeasti tutkimustuloksiin. Hyvänä esimerkkinä ikuinen kiista siitä kummat on pahempia, hiilarit vai rasvat. Senkin asian kimpussa painii maailman johtavat asiantuntijat, ja silti joka vuosi tulee edellisestä tutkimuksesta poikkeava tutkimustulos.

Mutta selittele sinä toki ummet ja lammet siitä miten sinun tai Blaken keksimät ideat ovat parhaita ei siinä mitään. Saatan joskus jopa niitä testata ja kiitän kyllä auliisti, jos joku niistä auttaa. Neuvoisin kuitenkin jättämään muiden mielipiteiden polkemisen ja omien teorioiden pönkittämisen vähemmälle ja keskittyvän enemmänkin siihen, miten myös sinä voisit omia teorioitasi parantaa. Jos 99,7% pelaajista on sitä mieltä, että joku juttu ei toimi, niin kannattanee jo luopua moisesta saarnaamisesta ja kenties myöntää olleensa väärässä. Tosin niinhän ei Internezissä kukaan tee, tiedän, täällä kaikki ovat oikeassa :D

Tämä keskustelu on kuitenkin kokonaisuudessaan sitä, mitä ainakin itse olen suomenkielisille foorumeille vähän kaivannutkin. Toivottavasti porukka kaikesta väännöstä huolimatta vielä jatkaisi heittovideoidensa postaamista.
"play for show, work for dough" -Lloyba
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

No minähän tulen mielelläni väärässäolevaksi todistetuksi. Kerropa sinä minulle, mikä muutos mihin suuntaan, miten muuttaen toimii ja mä kokeilen sitä ja kerron, auttoiko. Mä olen heittänyt, kuten Jaani ja Miko vasemman kyljen läheltä vetäen vajaan vuoden vammojen pakottamana. Kun sen aloitin, tehot putosi, mutta se voi johtua myös alitajuisesta kipeän lihaksen suojauksesta, joten en voi väittää, että pituuden putous johtuisi vain siitä. Sen sijaan tuo oikean rinnan läheltä vedon avuliaisuuteen uskominen perustuu siihen, että aikanaan heitin vasemman kyljen läheltä ja sain lisämittaa oikean kyljen läheisyyteen siirtymisestä. Siinä onnistuminen vaati myös keskiruumiin kääntymisen ajoituksen muuttamista. Sekin pitää huomioida johtopäätösten teossa. Yhteisvaikutus voi selittää eron, mutta ilman ajoituksen muuttamista ei pääse oikean rintalihaksen lähelle kuin aloittamalla takaa kädellä kaukaa ruumiista tai se ikävämpi vaihtoehto käsi suoraan taakse viemällä. On sitten lyhyt ura, jos leikkaat kiekolla keskiruumiisi :-)

AMA saa ihan rauhassa replikoida mun vammat itselleen ja heittää sitten aiemmin kuvatuissa oloissa. Siinä on sulle tieteellistä tutkimustasi asian ytimestä. Kun yritän lähestyä AMAn peräänkuuluttama tieteellisyyttä kertomalla faktat, ne eivät enää kiinnostakaan, vaan muuttuivatkin selittelyksi. Miksi? Tarvitseeko AMA ollenkaan faktoja johtopäätöksien vetämiseen?

AMAlla on myös todistusvelvollisuus väitteisiinsä. Eli näytäpä mulle se 99,7 % tutkimus. Millä alueella? Suomessa, jenkeissä koko maailma? Kun tieteen perään kuulutat, niin kannattaisiko itse noudattaa sen perusperiaatteita? Eli todistustaakka on väittäjällä, myös vastaväittäjällä, joten jokainen väite puolesta ja vastaan pitää perustella. Eli oliko maapallo lättänä, kun yli 99,7 % Eurooppalaisista uskoi sen sellaisen olevan? Mitä suosituimmuusäänestys merkkaa asian todellisen olemuksen suhteen? Todistaisitko pliis, miksi mittaustulokset aiemmin mainituista tutkimuksista eivät merkitse mitään? Tai ainakaan niin paljoa, että niitä ei kannata noteerata. Eihän Euroopan mestari osaa heittää... Vai?

Voisitko AMA puskista ammuskelun lopettamisen ohella kertoa omista kokemuksistasi ja tiedoistasi, joilla olet päätynyt nykyisin tuloksiisi? Minkälaisia ne ovat? Onnellista kirjoittamista vain sillä tarkkuudella, että voin replikoida tekniikkasi, jos osaan. Lupaan yrittää ja kertoa, miten menee. Aina valmis oppimaan, kuten tieteilijän pitää olla. Samaa perään kuulutan sinulta AMA, joten onko mielestäsi epätieteellistä, että plyometriaa, jousia, fysiikan lakeja ym. on tutkittu kohtuullisen paljon? Sovellettu käytännössä vielä enemmän moniin aisoihin. Jos ei riitä sun pitää lähteä yliopistoja painostamaan ko. asioiden tutkimistarpeen lisäämisestä tai tulla rikkaaksi tekemällä itse uraauurtavia parannuksia. Kuullostaa siltä, että minun ei tarvitse tehdä minkäänlaista tutkimusta, kun et usko sanaakaan minun suustani. Onko näin? Nyt testaankin sinun uskottavuuttasi :-) Ei sillä, että minulla olisi välineistöäkään mihinkään suuureelliseen tai edes hinkua. Mulle riittää, että kiekko menee kauas tarkoitettua lentorataa myöden. Parikymentä metriä kauemmas kuin nyt riittäisi minulle.

Jos et usko, että muiden urheilulajien tutkimukset, anatomian tutkimus, fysiikan lait jne. eivät päde frisbeegolfiin, niin terve menoa tutkimustapoja lisää opettelemaan ja jos ei kelpaa, niin selittäisitkö tarkemmin, miksei kelpaa? Ihan käytännön esimerkein, jotka ampuvat alas lähinnä Blaken, ei niinkään mun teoriat, kun enemmistö tiedoistani on peräisin häneltä toisaalta hänen jutuissaan on takana hieman sinua kovempia tekijöitä ja sen uskallan sanoa, vaikken tiedäkään sinusta mitään. Mun kirjoissa mm. Dunipace on vähän sinua edellä deal with it.

Suora kysymys ja saisiko suoran vastauksen: Pätevätkö fysiikan lait heittämiseen? Onko se tieteellistä ja kannattaako ne huomioida heittotekniikan valinnassa ja onko eri tavoissa heittää eroja hyötysuhteeltaan ja lopulliselta pituudeltaan? Jos on pituuseroja, lienee mahdolista kullekin pelaajalle testata, mikä toimii missäkin vaiheessa uraa pisimmälle lentävänä. Kysymys onkin, kuka vaivautuu käymään läpi kaikki esitetyt variaatiot läpi ja uskooko häntä kukaan? Mä olen kokeillut kaikkea vastaantullutta ideaa muiden tai itseni keksimää ja lisäksi vielä virheiksi haukuttuja juttuja. Olen valmis jatkossakin lisäopiskeluihin, kunhan mulle vain kerrotaan, mitä pitäisi muuttaa. Annan ihan yhtä täyden krediitin kaikille ideoille ja kokeilen niitä sekä vedän johtopäätökset vasta heittelyn jälkeen. Useammassa erässä, eli jos ei aluiksi toimi, pyrin tarksitamaan suurnopeuskuvauksen ja HD videon avulla, teinkö, kuten käskettiin ja jos en, yritän uudestaan paremmin. Jos ei vieläkään toimi, laitan asian hautumaan, kunnes olen voimakkaampi jne. ja yritän uudestaan. Millä tavoin AMA sinä testaat tekniikkaasi ja uusia versioita?

Mä kehtaan valittaa kivuista, vaikken torstaina heittänytkään 500 draivia, sain silti isot rakot jalkoihin. Jos rakot ei satu... Cool. Kehtaamisessa mä olen hyvä, kuten olette varmaan huomanneet :-) Treenin myötä jaksaa viskoa enemmän toistoja. En lupaa helppoa tietä. Ainakin minun tapauksessani on kolottanut usein joka puolelta viimeisen viiden vuoden aikana, jolloin olen kenttätreenejä tehnyt. Kipua on ollut tarjolla.

Mä näin vuosia sitten DGR:n tekniikkakorjausosion ja halusin käydä läpi kaikki virheet siitä listasta, jotta tunnistan ne ja osaan korjata ne, kun tiesin paikkojeni pettävän kokemuksesta. Ja tekniikan sekä kunnon olevan nollassa, kun aloitin kiitos liikuntakyvyttömyyden, joka kesti niin pitkään, että kunto romahti. Siksipä on kokeiltu omakohtaisesti jos jonkinlaista ja se on opettanut kuuntelemaan kaikkia teorioita ja kokeilemaan niitä käytännössä. Miten sinun tapauksessasi AMA, kokeiletko mitään muuta kuin itsesi keksimää ja jos kuuntelet muita, ketä ja millä perusteilla?

Ensin olin kuullut huhuja muilta, että kaikkea ei opi heti ja uudestaan myöhemmin yrittämällä voi onnistua. Kun en todellakaan ole vieläkään saanut kaikkea toimimaan ainakkaan täysillä, älysin aika ajoin kokeilla vanhoja hylättyjä tapoja, jotka eivät alunperin toimineet. Enemmistö ei ole toiminut vieläkään. Jotkut ovat toisella tai kymmenennellä yrityksellä ja ne on otettu mukaan. Ja osa uusintayrityksellä opituista asioista on hylätty vielä paremman version tieltä. Onko tarpeeksi tieteellistä AMAn standardeille? Kiinnostaako valottaa niitä?

500 draivia on kuntoutusta mulle. Arvatkaa vain tuoko se tarkkuutta ja toistettavuutta vauhdilla? Ehkä jollekin muulle. Aika moni kaveri on pahasti edellä minua. Hidasta, mutta toistaiseksi varmaa on ollut etenemiseni. Ei liene ihme, kun olen ollut kahdeksan vuoden (6 kisakiekoilla) fribaurani aikana puolesta vuodesta kahteen kuukauteen sairaana puolen tusinaa kertaa, eli käytännössä on pakkeja tullut paljon. Lyhyemmät rupeamat päälle. Eli ehkä joskus voin pistää porukalle hanttiin, jos terveys suo ja saa jatkaa treeniä. Toiston määrä vammaisella (ei ehkä terveelläkään) ei automaattisesti tarkoita kovaa kehitystä. Treenitavoilla on myös väliä. Kun mulla ei ole kiire, en ole pyrkinyt treenaamaan optimaalisella tavalla, vaan hankkiakseni niin paljon pohjatietoa kuin pysytn kokemuksen kautta. Enemmänkin lihasten treenausta minun tapauksessani ovat noi sarjatulitreenit. Ja yleensä heitän hatusta repimällä alle 200 draivia per sessio. Kovien draivien ja suorien viedessä vieläkin enemmistön. Toistojen määrä auttaa ehkä eniten siinä, että voi kokeilla monia eri tekniikan osa-alueiden variaatioita.

AMA todista väitteesi, ettei mun teoriat toimi (asenteesta päätellen kenellekään koskaan missään vaiheessa uraa) tai kerro motiivisi, miksi sellaista väität. Enhän minä tiedä omasta kokemuksesta, mitkä osiot tekniikasta toimivat yli 123 metrin alle kolmen metrin korkuisille vaakalennoille, kun pidemmälle en ole heittänyt tuolla tavalla ilman tuulen apua. Tiedätkö sinä ja heitätkö pidemmälle noin? Jos paikoin heikko vammainen pystyy tuohon... On täysin mahdollista, että se, millä olen päässyt tähän asti ei toimi tästä pidemmälle yrittäessä ja voi lukita lisäpituudet pois minulta. Jos muut ongelmat eivät estä edistymistä. Niistä saatan päästä eroon ristiintreenauksen myötä. Aika näyttää. Opeta minua ja kaikkia muitakin tätä foorumia lukevia, mä ainakin olen korvat höröllä.

Tässä tulee jukinen lupaus, että julkaisen videoita itsestäni, kun olen tyytyväinen heittotekniikkaani, mikä ei ole vielä. Periaatteessa vajaatehoinen ei kovaa juostu tekniikka ei ole joka suhteessa pielessä nyt, kun Valkki menee DX muovissa 175 grammassa ihan mukavan suoraan ok pituuksille, vaikkei kauas isoihin poikiin verrattuna. Mutta jos nyt ensin kuitenkin hankkisin lihakset ja haihduttaisin paljon rasvaa.

Allekirjoitan keskustelun tarpeellisuuden. Ja eri mieltä olon. Ilman niitä en olisi saanut puoliakaan ideoista, joita kokeilla ja olisin paljon huonompi heittäjä ilman sitä. Onneksi minun on todistettu olleen väärässä ennenkin, jotta olen päässyt eteen päin tekniikassa, pituudessa, tarkkuudessa ja toistettavuudessa.
letiss
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 05 Syys 2007, 9:46

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja letiss »

Ihan mielenkiinnosta Jiiärrä, kuinka on mahdollista heittää jopa 500 driveä päivässä ?

Itse luokittelen itseni "terveeksi", mitä nyt vanhalla miehellä aina joku paikka kolottaa ja onhan toi
kyynärpääkin hieman kipeä, mutten millään pysty heittämään, kuin 3-5% tuosta määrästä kerralla ?

Jos ajatellaan, että vähänkin keskityt heittoosi, niin yhteen driveen mennee sellainen 30sek aikaa, niin johan
toi sessio kestääkin yli 4h ja siis pelkkää kovaa driveä.

Itse en ole juurikaan "harjoitellut" sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta silloin tällöin tulee heitettyä
10-15 driveä putkeen ja yhtään enempää ei tee mieli heittää.

Palsta kyllä elää niin mielenkiintoisia aikoja, että jos joskus saan itsestäni liikkuvaa kuvaa, niin varmasti lähetän
linkin tänne !
Vastaa Viestiin