Pimp my drive

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja monster »

onko joku Mark Ellis vai joku fore-jumala:)no kait sitä forea voi noinkin heittää,mut ainakin vauhti kärsii tollasesta,eikä ole kovin sulavaa mielestäni+paljon muitakin asioita...tossa "mun"forepätkässä" tuuli tekee kyllä melkoset temput mun kiekolle joka lähtee hyvin hyssessä mutta odottamaton sivutuulen puuska heittää kiekon ihan ympäri.sitäpaitsi voihan rystyäkin heittää viemällä vasen jalka kummalta puolelta tahansa.Tommi Vesala aikoinaan heitti hyvin kummallakin tavalla:)
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja AMA »

Vielä talvella tuli heitettyä itse forea ja upsia niin, että otin ristiaskeleen tukijalan takaa. Villen vinkistä sitten testailin toisinpäin askellusta ja kyllähän niin ainakin upsiin tuntuu saavan lisää potkua. Foressa en ole huomannut eroa suuntaan tai toiseen, mutta nyt tuo askellus takaa tuntuu sitten oudolta, kun on opetellut sen toisinpäin. Kovista foreäijistä ainakin Geoff Bennett heittää takaa askelluksella.
"play for show, work for dough" -Lloyba
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Foressa tuntuu olevan aika lailla makuasia tuo ristiaskel, koska vartalon kierto ei ole kovinkaan tärkeä siinä. Vauhti pysyy parempana mielestäni, jos ei vie oikeaa jalkaa taakse, joten itse kannatan suoraa vauhtia. Merk Ellisin fore näyttää aika kankealta, mutta voihan se olla sitten tarkka, jos ei pitkä.
monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja monster »

Bennettin fore näyttää mun mielestä myöskin kankealta,kuten Ellisinkin ja ei ainakaan USDG:ssä pari vuotta sitten heittänyt pitkälle alkuunkaan.puttas kylläkin sikahyvin! no joo,kaippa sitä voi heittää hyvin ja pitkälle vaikka mistä veivaa jalkojaan
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Ville en tiedä, oletko nähnyt Geoffin heittävän muulloin kuin poolissasi USDGCssä, mutta toinen hyvä forettaja jenkeistä Chris Wojchiehowski sanoi, että se oli Geoffin huonoin kiessi kahteen vuoteen ja sen jälkeen hän ei ole kuulemma heittänyt noin huonosti.

Minusta rystyltä on selvemmin eroa siinä, että vie jalat ristiin, jotta pystyy kurkottamaan taaemmas, kun kämmeneltä kierrosluvut ratakaisevat aika paljon, kuinka kovaa voi heittää puhtaasti. Ja siksi toistettavasti. Tällöin käden alkuvauhti ei ole rajaava tekijä heitossa, jolloin kaukaa takaa kiihdyttäminen ei ole tarpeen ja voi olla jopa haitta. Tällöin kannattaa keskittyä tarkkuuden ja toistettavuuden parantamiseen. Siihen auttaa vauhtien rajaaminen muuallakin kuin kädessä siihen, missä loppukiihdytyksen ja puristusvoiman rajat ovat kierteiden luomiselle, jotta saa aikaan sopivan nopeuden suhteen kiekon kierroslukuun, jottei kiekko kippaa yli pienimmästäkin tuulenvireestä. Toki kiekkovalinnallakin on asiaan vaikutusta, jos ei saa hirveästi jengaa aikaan. Tällöin saa apua sikaylivakailta kiekoilta, jotka tahtovat yleensä feidata ja pompata lennon lopuksi.
MikkoV
Viestit: 14
Liittynyt: To 11 Maalis 2010, 13:43
Oikea nimi: Mikko Viitamaa

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja MikkoV »

Kaveri kuvasi heittojaan ja toivon saavansa komentteja miten heittoa voisi kehittää:
http://www.youtube.com/watch?v=OLbMMWwoI3c
jh
Viestit: 259
Liittynyt: La 04 Maalis 2006, 19:55
Oikea nimi: Jesse Heinonen
Viesti:

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jh »

no huhhuh! Kämmentä voi opettaa kuka tahansa, mutta itse en oo nähnyt yhtääm kämmentä mikä olis edes lähelläkään yhtä hyvä kun villellä. Jenkkien kämmen hirmun kiessi tais mennä juuri siitä syystä reisille kun joku suomalainen vaan tulee sen kummempaa kohua ja näyttää kuinka sitä kämmentä oikeesti painetaan meneen. mullakin on kova kämmen, mutta valovuoden päässä villen suorituksesta....kamoon.
180
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Mark Ellisin viime vuosien paras saavutus lienee neljäs sija avoimissa grandmastereissa 2007. Minusta on vain hyvä asia, että eri tyylejä on olemassa, sillä kuten tässä ketjussa on aiemmin sanottu, ihmiset ovat erilaisia ja kaikki eivät ole hyviä kaikilla tyyleillä. Minusta on arvokasta antaa ihmisille erilaista näkökulmaa ja dataa eri ikäisiltä, sukupuoleltaan ja kokemukseltaan sekä draivipituuksisilta ihmisiltä. Siksi, että lukijakunta ei koostu vain touring pro tai open pelaajista. Lukijakuntaa lienee moneen lähtöön ja se, mikä toimii avoimen pelaajille voi olla liikaa vaadittu aloittavalta pieneltä tytöltä ilman urheilutaustaa noin ääriesimerkkinä.

DGR on siitä näppärä paikka, että toista viikkoa pelanneita ihmisiä on liittynyt jäseniksi ja toisessa päässä on vuosikymmenen yli pelanneita, joten kokemusta sekä suhtautumiskykyä eri pituuksille ja eri heittotekniikkavirheille omasta kokemuksesta on tarjolla, kun pelaajakunto on niin moninaista ja kattaa useimmat pelaajaryhmät. Naisia ei juuri ole, mutta siellä on lähemmäs 60 vuotiaita, teinejä, vasta-alkajia ja muutama maailmanmestari.

En yhtään ihmettelisi, jos Geoff Bennetillä olisi puntti tutissut Villen kanssa pelatessaan :-) Hänellä on videolla välillä kärähtänyt prosessointi MSDGC DVDllä. Hän ei ehkä aiemmin ole ollut hirveän vahva painetilanteissa. En tiedä nykytilanteesta, mutta on kuulemma saanut kolhuja. Niitä on tarjolla kämmenheittäjille. Scott Stokely on kai historian pisimmille heittäviä kämmenmiehiä, muttei enää :-( Avery Jenkins luki pääaineenaan urheilulääketiedettä ja hän sanoi, ettei halua heittää kuten Piippo, jotta voi jatkaa heittämistä, kun on 40. Kun olen jo päreinä ennen heittelyn aloittamista heittokädestä, mulla on turhankin herkkä mittainstrumentti sille, mikä rassaa paikkoja ja sattuneesta syystä en ole kummoinen kämmenheiton ekspertti. Kun totesin pian, että tämä ei ole minulle pitkiin heittoihin sopiva tapa. Yleensä pyrin heittämään paikaltaan korkeintaan 70 m.

MikkoV: Kaverisi kannattaa lyhentää viimeistä askelta paljon rystyheitoissa. Ranne kannattaa pitää suorassa, kun käsi on takana, tällöin voi vetää kiekon lähempää ruumista. Snap paranee myös ja väpätys voi vähentyä. Käsi putosi alemmas irtoamisen jälkeen kuin ennen irtoamista oleva linja. Sama kulma kannattaa pitää kauan irtoamisen jälkeen, jottei kiekko väpätä ja hidastu. Vasen jalka taisi nousta maasta juuri ennen kiekon irtoamista. Tehoja tulee hieman lisää, jos jalat ovat maassa irtoamisen aikaan. Alun hyppy jättää hänet todella rajuun takakenoon. Jos hän voi ponnistaa takaa eteen reilusti, hän voi välttää taivaalle heiton ja kiekon sakkauksen. Jos ei onnistu, kannattaa jättäytyä pystymmäksi, kun kiekko on takana. Takakenoa on paljon kämmenissä ja upseissakin. Kämmeneltä voisi sen verran sanoa, että kannattaa keskittyä pitämään ranne samassa asennossa irtoamisen jälkeen kuin ennen irtoamista. Tampereella on kovia pelaajia, kannattaa kysellä heiltä.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Todella kaunis ympäristö radalla ja paljon oikean rintalihaksen vierestä vetoja: http://www.youtube.com/watch?v=E2bMWR_OgnM
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja AMA »

jiiärrä kirjoitti:Todella kaunis ympäristö radalla ja paljon oikean rintalihaksen vierestä vetoja: http://www.youtube.com/watch?v=E2bMWR_OgnM
Taisit vahingossa linkittää väärän videon, kun en itse ainakaan bongannut ainoatakaan oikean rintalihaksen vierestä vetoa...voin silti lohduttaa sillä, että itse heitän melko läheltä oikeaa rintalihasta :wink:
"play for show, work for dough" -Lloyba
Jori
Viestit: 186
Liittynyt: Pe 23 Maalis 2007, 18:26
Oikea nimi: Jori Hätinen

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jori »

jiiärrä kirjoitti:Avery Jenkins luki pääaineenaan urheilulääketiedettä ja hän sanoi, ettei halua heittää kuten Piippo, jotta voi jatkaa heittämistä, kun on 40.
Sillon puhe oli upsista - ei foresta.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Jori, en mä noin kuullut sitä Talissa 2009. Jos muistini pitää kutinsa, kuulin tuon kommentin juuri Villen kämmenheiton jälkeen. Doss ja Jenkins taisivat jutella finaalissa Villen Talin normaaliradan väylä 6 draivin jälkeen. Dossinkin kommentti oli hauska. Miten tuohon pitäisi vastata? Noin vapaasti käännettynä, en muista tarkkaan alkuperäisiä sanoja. Viljelisikö Avery tuota kommenttia molemmista heitoista ja en ehkä vain ollut paikalla/kuulolla/muista upsista? En pitäisi mahdottomana molempien heittotyylien kommentointia, kun Villen pituuksista on kyse :-)

AMA esimerkiksi Kajiyama noin 2 min 50 sekunnin kohdalta lähtevässä heitossa. Ja muissakin. Ei hän ollut edes ainoa, joka noin heitti tuossa videossa. Tämän ketjun kannalta on mielenkiintoista tietää, mitkä edut ja haitat sinulla on läheltä oikeaa tai vasenta rintalihasta vetäen, tarkkuus, toistettavuus ja pituus? Oletko pystynyt heittämään mielestäsi riittävän edustavasti molemmalla tavalla, jotta voit tehdä mielestäsi tasapuolisen vertailun nykytilastasi molemmilla tavoilla heittäen? Minua kiinnostaa muidenkin kokemukset. Olen kuullut ennen tätä ketjua molempien tapojen tuovan kaikkia em. asioita paremmin yksilöstä riippuen molemmin päin. Enemmistö läheltä oikeaa rintalihasta, mutta voihan potentiaalissa ja heittäjän taidossa/kunnossa yms. olla rajoittavia tekijöitä molemmin päin. Joten pitäisi laittaa maailman kärki treenaamaan molemmat ja katsomaan, missä mennään noin epätieteelliseksi mittatikuksi.

Minulla läheltä oikeaa rintalihasta veto tuo keskimäärin vain muutaman hassun metrin eroa ja joskus huonompaa tarkkuutta, mutta eipä mun kädellä ole onnistunut oikeaoppisesti ranteen painaminen tarpeeksi alas ja ranteen pysäytys kunnolla. Joten siellä on enemmän ongelmaa kuin kumpikaan vetotapa ruumin ohi tekee. Joten en vedä hirveän pitkälle meneviä johtopäätöksiä nykytaidoista/mahdollisuuksistani. Pohjana päätelmille joihin uskon on osaavampien ja pidemmälle heittävien tyyppien kokemukset, heidän tuloksensa ja luonnonlait. Ennen tätä ketjua kuullut jutut muilta siis, joten tämä ketju on antanut arvokasta dataa toisenlaisista mielipiteistä. Kokemuksien yksityiskohtia ei ole porukka paljastanut, joten siitä en tiedä mitään, mistä voisi mitään päätellä. Toki oma kokemukseni antaa osviittaa, mutta se voi helposti johtaa harhaan, kun perusteissakin on selvää parannettavaa tekniikassani.
Jori
Viestit: 186
Liittynyt: Pe 23 Maalis 2007, 18:26
Oikea nimi: Jori Hätinen

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jori »

jiiärrä kirjoitti:Jori, en mä noin kuullut sitä Talissa 2009. Jos muistini pitää kutinsa, kuulin tuon kommentin juuri Villen kämmenheiton jälkeen. Doss ja Jenkins taisivat jutella finaalissa Villen Talin normaaliradan väylä 6 draivin jälkeen. Dossinkin kommentti oli hauska. Miten tuohon pitäisi vastata? Noin vapaasti käännettynä, en muista tarkkaan alkuperäisiä sanoja. Viljelisikö Avery tuota kommenttia molemmista heitoista ja en ehkä vain ollut paikalla/kuulolla/muista upsista? En pitäisi mahdottomana molempien heittotyylien kommentointia, kun Villen pituuksista on kyse :-)
Lähtee keskustelu vähän raiteiltaan, mutta meikäläisen muistelmissa hra Jenkins heitteli siinä rangella kun kuvasitte mafan kanssa sen heittoa ja siihen taustalle tuli pari heppua kovaan ääneen kertomaan että meiän ville on kova upsimies, näytäppä ameriikan poika mallia...

ei näyttäny.
HS
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 16 Huhti 2007, 19:55
Oikea nimi: Heikki Saunanen
Seura: Jyväskylän liitokiekkoilijat
Paikkakunta: Ähtäri

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja HS »

Noni, nyt on käyty heittämässä noin 40 treeniheittoa uusilla säädöillä. Onko oikealla suunnalla? Miten tuota voisi vielä kehittää?
http://www.youtube.com/watch?v=R97kNJAYp1E

Keskityin neuvojen mukaisesti lyhentämään viimeistä askelta ja ottamaan kiekosta yhdellä kädellä kiinni. Askeleen lyhennys olikin yllättävän vaikeaa, mutta kyllä se vähän lyheni.. :) Heitot tuntuivat oudoilta, mutta korkeus pysyi paremmin hallussa. Pituus pysyi aikalailla samana (kuvatut heitot 110-120m) vaikka tuntui, etten saa kädestä kaikkia tehoja enää irti. Myös käden napsahdus kiekon lähtiessä (onko tämä nyt se "snap"?) tulee enää vain osassa heitoista, kun se on ennen tullut aina.
Avatar
AG
Viestit: 107
Liittynyt: Ke 21 Touko 2008, 10:08
Oikea nimi: Antti Malo
Seura: Oulun Frisbeeseura

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja AG »

Kyllä tuo minusta on nyt hallitumman näköinen, jos tälläistä termiä voisi käyttää. Hartioita voisit käyttää vieläkin enemmän ja veto voisi lähteä suoremmallakin kädellä, mutta muistan itsekin kun lopetin tuon kiekosta kiinni pitämisen niin siihen meni tovi ennen kuin pysty keskittyyn taas uusiin jippoihin :) Hyvän näköinen on kuitenkin tuo draivi.
Kärsin keken maineesta - Nico Rosberg
Vastaa Viestiin