Pimp my drive

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Stokelyä kutsutaan asiasta friikiksi, mutta eikö hän ollut lähes 2 m pitkä, eli vipuvartta tulee ihan eläimenä verrattuna tavan tallaajaan.

Tapani: Tarkoitin, että sun vasen käsi lopettaa liikkensä vasempaan reiteen suunnilleen koskettaen. Tai koskettaen. Mitä jos veisit kättä vielä pidemmälle eteen oikealle kiekon irtoamisen jälkeenkin ohi keskiruumiin liikkumisen tason? Silloin vasemman käden massa ei liikkuessaan heittosuuntaan jarruta kohti kohdetta kääntymistä. Minusta sun heitot ovat hybridi tarkimman mahdollisen heittotavan ja golfpituusheiton välistä. Eli menetätehkä hieman tarkkuudessa ja toistettavuudessa, ellet ole treenannut nykytapaasi tuhansin heitoin toistettavaksi. Tarkoittaa siis hitaampaa oppimisnopeutta kuin on mahdollista saavuttaa. Ei tarkoita sitä, etteikö ole ajan kanssa mahdollista saavuttaa tarkkuutta plus pituutta toistettavuuuden kanssa aikaa myöden. Kaiken voi oppia. Kuinka nopeasti kuinka tarkalle ja toistettavalle tasolle on se mielenkiintoinen juttu. Pohja huipputuloksille rakennetaan alkuvaihessa uraa, jos joutuu aloittamaan alusta kesken kaiken, aikaa voi kulua. Arvatkaa, mistä tiedän?

Kun heittotekniikka on riitävän puhdas kämenellä, ei tarvitse käyttää hirvittävän ylivakaita kiekkoja per heittopituus. Tykkikädet heittävät forella jyriäkin pitkälle ja aluksi suoraan.

Jenkinsin kämmenheiton heittokäden pyöräytys on nähtävissä Youtubessa käyttäjän mfranssila tyrkkäämässä videossa Avery Jenkins slo mo two angles tai jotain sinne päin. Toi pyöräytystekniikka tuntuu jossain vaiheessa todella luonnolliselta ilman ajattelua ja saa käden kiihdytyksen ajoituksen sinne päin ilmaiseksi. Noin minulla YMMV.

Scott Stokely sanoi videoissaan, ettei olisi voinut olla enemmän väärässä luullessansa, ettei tarvitse treenata punteilla yms. Hän on kuulenmma tuskissaan viikkoja heitettyään yhden tai pari heittoa nykyään. Hän lienee kai edelleen ainoa tasamaalla yli 200 m heittänyt kämmenheittäjä(!!!). Ei ihme, että tolla reseptillä on mies rikki ja pysyy. Scottin käsi on silppua kuulemma.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

On noita pelaajia, jotka jotka ovat rikkoneet kätensä (tai muut avainkohdat) liialla heittämisellä vs. liian vähällä lihashuollolla. Puntin vääntäminen pelkästään heittoja varten on tosi tylsää, ehkä siksi niin moni karttaa kuntosalia.
Avatar
BlackWolf
Viestit: 46
Liittynyt: Pe 07 Tammi 2011, 23:04
Oikea nimi: Elmo Lampela
Seura: Willimiehen Disc Golf

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja BlackWolf »

Jaahas eksyin sitten taas tänne kun hetken vapaata aikaa ja intoa sain löydettyä ja yllättäen on tullut niin monta viestiä että meni hetki pelkästään lukiessa ja miettiessä. No kukaan ei teilannut pystyyn joten kiitos siitä, jote kokeillaan jatkaa hieman.

Tapanote sinulla näyttäisi olevan hieman samaa "virhettä" minkä huomasin omissa heitoissani kun ensimmäistä kertaa niitä kuvasin, tosin minä en ole vieläkään päässyt siitä täysin yli. Eli kun ristiaskeleissa menee oikea jalka "taakse"(eli vasen menee eteen) sinulla vasta lähtee oikea käsi eteen, tällöin koko taakseviennille ja sieltä lähdölle tulee kauhea kiire, koska jalkoja ei vaan voi enää liikkeessä hidastaa/pysäyttää. Katselin tuota aiempaa linkkiä Meresmaasta niin hän vie käden taakse jo varsin hyvissä ajoin. Toisaalta taas jotkut tuntuvat vievän käden sinne vasta kun oikea jalka lähtee liikkeelle eteen tukijalaksi (tuossa drive pairs linkissä). Tässä varmasti suurin ero tulee siitä kuinka pitkän askeleen sillä oikealla jalalla ottaa eteen. Sinä taas olet, kuten sinulle aiemmin on ohjeistettu, yrittänyt lyhentää etummaisen jalan askelta (jos muistan oikein) jolloin kädellesi ja kropallesi tulee kauhea kiire saavuttaa se maksimaalinen venyvyys taakse, saavuttaaksesi mahdollisimman pitkän kiihdytysmatkan, ennen kuin sen tarvitsee jo muun kropan vievänä alkaa lähteä eteenpäin. Törmäsin tähän ongelmaan omissa heitoissani ja kun keskityn viemään hieman hassusti oikeaa kättä taakse samalla kun vien jalkaa sinne niin tuntuu että minulla on huomattavasti enemmän aikaa keskittyä itse vetoon ja koko homma ei tunnu sellaiselta kiireelliseltä hosumiselta. Tässä voi kyllä hyvinkin menettää metrejä kun liikkeestä ei tule "jousimaista", mutta ehkä siinä ainakin saa sitä tarkkuutta ja hosumisen/kiireen tunnetta pois.

Siis tämä on taas näitä "tee lihaksistasi/jänteistäsi jousimaisia" juttuja vs. tekniikka ja rauhallisuus luokkaa snap ja spin. Kai se jos sitä kättä vie taakse tavallaan vastustaakseen omaa liikerataa saa siihen jonkin asteisen palauttavan voima avuksi, mutta ainakin itse miellän että jos se käsi on siellä jo valmiiksi niin sen takana pitämiseen ja liikeradan laajuuteen on helpompi kiinnittää huomiota. Voin olla tässä asiassa ja maksimaalisen tehon tuotossa hyvinkin väärässä, mutta itse pidin tuosta Meresmaan tyylistä ja testien jälkeen olen tuntenut sen antavan minulle enemmän tehoa ja tarkkuutta kun aikaa jää itse loppusuoritukseen ja siihen keskittymiseen se sekunnin puolikas enemmän.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9136
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

jiiärrä kirjoitti: Jenkinsin kämmenheiton heittokäden pyöräytys on nähtävissä Youtubessa käyttäjän mfranssila tyrkkäämässä videossa Avery Jenkins slo mo two angles tai jotain sinne päin. Toi pyöräytystekniikka tuntuu jossain vaiheessa todella luonnolliselta ilman ajattelua ja saa käden kiihdytyksen ajoituksen sinne päin ilmaiseksi. Noin minulla YMMV.
No nyt katoin sitä Jenkinsin pyöräytystä. Ei siinä mun silmään ole mitään järkeä - turhaa ylimääräistä liikettä. Saa sen käden siihen alkuasentoon helpommallakin. Averyhän periaatteessa vaan kiepauttaa käden taakse ja kuitenkin aloittaa heittoliikkeen melko lailla samasta kohdasta kuin muutkin, ehkä sillä kyynärvasi on hiukan enemmän ylöspäin, mutta ei siinä paljon muuta eroa ole.

Jenkinsin tukijalka sen sijaan näyttää aika hyvältä, kun ite heitän varmaan vähän turhan paljon pönkältä. Piippokin kommentoi samaa ja sanoi, että siihen kannattaisi pyrkiä.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Jenkinsin käden pyöräytyksessä on sellainen etu, että käsi on jo liikkeessä löysin lihaksin siinä vaiheessa, kun saavuttaa tavallisen aloituskohdan. Tästä seuraa se, että kun aloittaa käden lihaksilla kiihdytyksen, päätyy suurempaan nopeuteen. Mulla tulee lisämetrejä tuolla tavalla vatkauksesta. Heti alkuunsa ei varmaan ole tarkkuutta, mutta se tulee melko helposti mielestäni. Ero normaaliin heittoon on loppujen lopuksi suorittamisen suhteen tosi pieni, kun todellinen työntekovaihe on identtinen normiheiton kanssa. Vain nopeammin tapahtuva. Jos vain muistaa pitää lihakset rentona loppukiihdytyksen alkuun asti.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Mäkin katoin nyt uusin silmin tuota Averyn forea ja enemmän se vaikuttaa vain tyylittelyltä tai maneerilta. Tuskin sillä on mainittavaa vaikutusta, varsinkaan jos siihen pitää keskittyä heitossa, eli ei ole luontainen tapa heittää. Varmaan sen saisi treenattua luontaiseksi, mutta enemmän hyötyä saa, kun treenaa jotain muuta, väitän.

Mutta Averyhän heittää forea pitkälle, niin tietty tuo on supertehokas (ehkä jopa ainoa oikea) tapa ja kaikkien kannattaa kopioida sitä...provo :)
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Ehkä kannattaa kokeilla itse ja katsoa, miten pitkälle lähtee vs normaalisti.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Tapanote kirjoitti:Lisää puitavaa: http://www.youtube.com/watch?v=DPFcoTgotPo
Yritän tässä heittää suoraa matalaa heittoa pitkälle.
Koetapa sellaista, että ajattelet pikkaisen hidastavasi viimeisen askelen astumista maahan. Samalla kun teet tämän vähän hitaammin, käytä "ylimääräinen aika" hakeaksesi kunnolla taakse kädellä. Näin ei tule vedolle niin kiire ja ehdit saada kunnolla jalan maahan, tukevasti. Kiire aiheuttaa ainakin itselläni läpikävelyä helposti, koska vauhtia on hankala pysäyttää. Kroppaan ei tule kiertoa, vaan se vain kaatuu eteenpäin. Ja kiireessä ei ehdi "ladata" vetoa kunnolla.

Nyt siis tasapaino on paljon parempi. Tämän jälkeen sitä voi parantaa niin, että kun saat käden heittoliikkeseen, ajattele ihan vähän ponnistaa etujalalla. Et lähde ilmaan, mutta reisi pysyy jäykkänä ja estää taas etupainoisuuden ja läpikävelyn. Tämä myös auttaa jalan pyörähtämistä kantapäällä, kun paino ei ole liian edessä.

Ajattele sitä katapulttia, joka täyden vauhdin saavutettuaan pysähtyykin ja kauhassa oleva tavara jatkaa matkaa ilmoille. Tässä on sama vaikutus, kun et kävele heittoasi läpi.

Tätä voi vieläkin parantaa muistamalla pitää alaselkä kasassa. Ei pidä lähteä nojaamaan eteenpäin, paitsi taaksehaussa. (Jotkut nojaavat heitossakin ja hyvin menee, mutta näin itse olen huomannut).

Avain tässä tekniikkavinkissä on siis se, että osaa pysäyttää vauhdin heiton jälkeen niin, että tasapaino on kunnossa ja kiekko "linkoutuu" kädestä. Heiton huippukohta siis vaatii koko kropan tiukentumista hetkeksi.

Ja tämä ei todellakaan ole mikään universaali sääntö hyvään heittoon, mutta oma kokemukseni toimivasta draivista. Ainakin itse sisäistin tämän ja hyvältä ainakin tuntuu.

Sori, jos vaikuttaa siltä, että otan lajin vakavasti ja treenaan. Meitä on moneksi.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

:D Jaani

Katsokaapa linkittämääni mainosvideota Tim Lincecumin Baseball syötöstä ja kuunnelkaa, mitä isompien lajien tutkimuksissa on sanottu separationista. Sitten katsokaa keihäänheittäjien tukijalkaa ja kannattaa miettiä, miksi seuraavaksi tapahtuvaa asiaa kutsutaan lantiolyönniksi. Aivan sama periaate perustuen samoihin fysiikan lakeihin on kyseessä meidän heitoissamme, kuten Jaani yllä kuvasi. Discraftin videossa, jossa Marty Peters opasti jengiä pidemmälle heittämisessä, hän mainitsi myös Jaanin tapaan tuon pystyssä pysymisen. Tumpsi täällä pyrkii rajuun pyörähdykseen kai samoista syistä kuin oletan Martyn tekevän. Ja Jaani vaikuttaisi tekevän myös. Kuten Christian Sandströmkin suosittaa videossaan, jossa hän kehotti junttaamaan oikean jalan maahan kovaa.

Ken Climo nojaa usein eteen. Climo pyrkii ylensä tarkkuuteen yli pituuden, joten se voi selittää asiaa. Talin ahtaalla driving fieldillä Jussi Meresmaa nojaili myös eteen, mutta kyseessä saattoi olla vain lakipisteen rajaus turvallisuussyistä 360 kieppidraivilla. Asianomainen saa itse kommentoida :-)
Foxit
Viestit: 4
Liittynyt: To 15 Heinä 2010, 9:23
Oikea nimi: Henri

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Foxit »

Tervehdys vain itse kullekkin tasapuolisesti. Ajattelin kysellä hieman vinkkejä draiviini täältä. Hienoa että täältä tuntuu asiantuntemusta löytyvän. JR:lle ja muille avuliaille suuret kiitokset jo etukäteen hyvistä vinkeistä jota on tullut hieman pohdiskeltua ja kokeiltua. Tässä olisi tämä videon pätkä jonka pitäisi kuvata tämän hetkistä draivitekniikkaani:

http://www.youtube.com/watch?v=u6ZxqhKhguw

Kaikki vinkit ovat tosiaan tervetulleita! Kiitos ja anteeksi.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9136
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Baseballin, pesäpallon tai keihäänheitto ovat huomattavan lähellä kämmenheittoa ja upsia, joten liikkeet ja liikeradat voi siirtää käytännössä suoraan frisbeeheittoon. Varmasti osittain samat mekaniikat toimivat rystyssäkin, mutta eivät ne ainakaan yhtä luontevasti heittoon siirry.

Lantiolyönnistä olen muistaakseni kuullut vain painonnostossa, enkä oikein näe miten se ainakaan rystyheittoon liittyy. Kämmenissä ja upseissakaan ei välttämättä pönkältä heittäminen kovin fiksua ole, enkä tajua miten se olisi ilman piikkareita edes mahdollista.
Breas
Viestit: 316
Liittynyt: Ke 06 Syys 2006, 23:04
Paikkakunta: Nummela

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Breas »

Foxit kirjoitti:Tervehdys vain itse kullekkin tasapuolisesti. Ajattelin kysellä hieman vinkkejä draiviini täältä. Hienoa että täältä tuntuu asiantuntemusta löytyvän. JR:lle ja muille avuliaille suuret kiitokset jo etukäteen hyvistä vinkeistä jota on tullut hieman pohdiskeltua ja kokeiltua. Tässä olisi tämä videon pätkä jonka pitäisi kuvata tämän hetkistä draivitekniikkaani:

http://www.youtube.com/watch?v=u6ZxqhKhguw

Kaikki vinkit ovat tosiaan tervetulleita! Kiitos ja anteeksi.
Sulavin raivi video tält palstalt... tuntuu vaan että keskityt enemmän heittoo kun mihin oot heittämäs mutta ehkä sä et oo mihinkään koriin edes heittämäs :)
Breas
Viestit: 316
Liittynyt: Ke 06 Syys 2006, 23:04
Paikkakunta: Nummela

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Breas »

tosin tekniikkaahan täällä on hiottu... :)
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Tapanote kirjoitti:Baseballin, pesäpallon tai keihäänheitto ovat huomattavan lähellä kämmenheittoa ja upsia, joten liikkeet ja liikeradat voi siirtää käytännössä suoraan frisbeeheittoon. Varmasti osittain samat mekaniikat toimivat rystyssäkin, mutta eivät ne ainakaan yhtä luontevasti heittoon siirry.

Lantiolyönnistä olen muistaakseni kuullut vain painonnostossa, enkä oikein näe miten se ainakaan rystyheittoon liittyy. Kämmenissä ja upseissakaan ei välttämättä pönkältä heittäminen kovin fiksua ole, enkä tajua miten se olisi ilman piikkareita edes mahdollista.
Mä en tiedä painonnostosta tuollaista termiä, mutta itsekseni olenkin lähinnä noodeleita heiluttanut. Lantiolyönti minun ymmärrykseni mukaan keihäänheitossa on vain viimeisen hypyn aikana polvien, lantion ja rintamasuunnan oikealle eteen osoittamisen kääntö vasemman tukijalan osuttua maahan kääntö kohti menosuuntaa. Verratkaapa, miten vähän kulmaa taaksevedossa on näissä paikoissa verrattuna fribaan: http://www.youtube.com/watch?v=Sylu02rQXJY

Keihäänheittäjillä on aika paljon takaa eteen painopisteen siirtoa ja läpi juoksua/kaatumista. Eli he eivät pyöri ympäri jonkun akselin läheskään yhtä paljon kuin me. Mitä nyt Hakkaraisen Harriko se oli, joka heitti 360 kiepillä keihäs lantiolla joskus? Minut nähneet ovat samaan mieltä kanssani siitä, että kun riuhdon pisimmät heittoni pitkillä ja kovilla alkuvauhdeilla en näytä tekniikaltani hyvältä. Minulla on myös tuota läpijuoksua. Eli ei tarpeeksi tätä Sandströmin mainostamaa tasapainossa pysyvää jalan ankkurointia maahan ja pyörähdystä saatossa: http://www.youtube.com/watch?v=jnJW7JzxwuA Mulla jää saatossa rintamasuunta alle 90 astetta sivuun heittosuunnasta kuin keihäänheittäjillä toisin kuin Christianilla. Toki kontrolloidummilla hitaammilla vauhdeilla jalka pitää paremmin ja saan kunnon saaton aikaan. Noi ovat vain lyhyempiä heittoja.

Pidon saaminen kovilla vauhdeilla on isoin ongelma käytännössä mielestäni, kun aika harvassa paikassa tee on niin pitävä, ettei liukastu täydestä juoksuvauhdista tehtävästä ristiaskeleesta liian usein. Kengän pohjan materiaali on kriittistä, mutta piikkejä ei tarvita, vaan jalkavoimatreeniä. Kun friba alkoi mulle fysioterapiana ja tarvetta on edelleen, olen tehnyt silmäkipuja häpeilemättä muille :-D Kunto on kasvanut. En tiedä, heittäisinkö pidemmälle kunnolla pyörähtämällä, jos mulla ei olisi selkävammaa, joka rajaa lantion kääntymisen nopeutta. Ajattelin ensi kesänä keskittyä ekaa kertaa kantapääpyörähdykseen, kun sen avulla kääntyy takaa eteen nopeammin kuin päkiäpyörähdyksellä. Se voi tasoittaa kämäisestä lantiotehostani johtuvia ongelmia hieman. Onneksi jalat ovat saaneet osin keihäänheittoa muistuttavista täysvauhtiaskeleistani voimaa, joten pönkkäämminen on mahdollisuuksien rajoissa, mutta epäilen nilkan kestävyyttä, kun se turpoilee kuntopyörätreenissäkin nyt vanhan vamman takia. Ans kattoo ny.

Lisäys jälkikäteen: Juu pönkältä heittäminen verottaa aina jonkin verran tarkkuudesta ja toistettavuudesta, jos alkuvauhti ylittää ruumiin voimat, jotka pitävät ryhdin kasassa. Tiedän sen kipeästi oman ruumiin tahattomista vääntymisistä. Siksikin on punttia vedetty. Pönkän mahdollinen käyttö sopii parhaiten pituuden hakemiseen, ei väylällä pysymiseen.
Viimeksi muokannut jiiärrä, To 20 Tammi 2011, 8:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Foxit kirjoitti:Tervehdys vain itse kullekkin tasapuolisesti. Ajattelin kysellä hieman vinkkejä draiviini täältä. Hienoa että täältä tuntuu asiantuntemusta löytyvän. JR:lle ja muille avuliaille suuret kiitokset jo etukäteen hyvistä vinkeistä jota on tullut hieman pohdiskeltua ja kokeiltua. Tässä olisi tämä videon pätkä jonka pitäisi kuvata tämän hetkistä draivitekniikkaani:

http://www.youtube.com/watch?v=u6ZxqhKhguw

Kaikki vinkit ovat tosiaan tervetulleita! Kiitos ja anteeksi.
Hyvyydestä ei ole takeita, mikä on toiminut muille ei välttämättä toimi, ainakaan lyhyellä tähtäimellä tai jos toimii, niin ehkä rajaten tulevaisuutta. Omalla vastuulla kaikki :-)

Sulla oli golfattavan kontrollin maksimipituusanhyzerin liikeradat kontrolliheiton lihasten käytöllä. Eli jos pusket nopeammin vasemmalla jalalla, käännät lantiota takaa eteen nopeammin, kuten hartioita heiton lopussa ja oikaiset kyynärpään suoraksi nopeammin, metrejä pitäisi tulla lisää. Kontrolliheittona tuon videon heiton kaltainen tehon tuottaminen on ok. Kontrolliheitossa minimoisin pään käännön pois kohteesta. Scott Martin on ollut muutaman kerran MM finaalissa openissa ja hän ei kuulemma koskaan kääntänyt päätä enempää pois kohteesta kuin, mitä näköyhteyden säilyttäminen mahdollistaa. Ken Climo neuvoo kääntämään silmät niin pitkälle oikealle kuin mahdollista, jotta näkee kohteen mahdollisimman kauan ja voi käyttää myös näköä tähtäyskeinona. Ja Dave Feldberg on taas ihan muuta mieltä, kun hän näkee kuulemma vain valkoista heittäessään ja viskoo melko golflyönnin tavoin katsoen ihan muualle kuin kohteeseen, eli alas. Camilla Jernberg hallitseva Openin naisten EM voittaja katsoo ylös taivaalle. Tapoja on monia. Minulle näön käyttö tuo apua. Tämä on taas yksilöllistä, joten jokaisen pitää kokeilla itse, mikä toimii parhaiten.

Sulla oikea jalka nousee eteen lantionivelestä nostaen. Tuo potku eteen pidentää viimeistä askelta niin paljon, että vasemman jalan työntö ei riitä viemään painopistettäsi riittävästi eteen. Olet takakenossa ja se nostaa kiekkoa korkealle kiekon etureuna ylempänä kuin takaosa. Laahaaminen näyttää tuulelle isomman pinta-alan, joten kitka kasvaa ja kiekko hidastuu nopeasti lyhentäen pituuksia. Tätä voi hieman lievittää painamalla ranteen alas ihan heiton viime senteillä.

Olkapäiden välinen linja kääntyy kohteesta oikealle turhan aikaisin, jolloin kiekko jää turhan kauas keskiruumiista noin silloin, kun kiekko on oikean rintalihaksen kohdalla. Jos tyrkkäät kyynärpäätä lähemmäs kohdetta oikea kylki kohti kohdetta ja sitten vasta aloitat keskiruumiin käännön kohti kohdetta, saat tiukemman kulman kyynärpäähän, mikä mahdollistaaa rajumman loppukiihdytyksen. Eli lisää pituutta.
Vastaa Viestiin