Pimp my drive

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja monster »

Jori kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=-ihMHfwl ... re=related

Villen joku sormirolleri suurnopeuskameralla.
heh,joo.mietin pääni puhki mut en saa mieleeni mistä belgian väylästä on kyse.luultavasti lähden hakeen jotain pitkää antsaa hullunraivolla.tuskinpa onnistu:)
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Näytti siltä, että "häh! miten on mahdollista!!?? Väylän ainoo oksa...""

Tuossa ainakin oli yritystä ja hyppyä kerrakseen. Ei kai tässä auta muu, kuin alkaa treenata forea sit itsekin. Motivoivaa tällainen jauhaminen.

Sitten ihan huomiona tähän yleiskeskusteluun:

Kun täällä mietitään draivia ja miten sitä voisi parantaa, niin yleensä vedetään aina joku Dave tai Nikko tai joku champ esille, että sekin heittää pikkurilli pystyssä ja hyviä hyssejä tulee kun pitää kieltä ulkona samalla. En usko, että joku Fyhr häviää juuri yhtään Davelle pituudessa tai draiveissa, mutta silti Dave on se ideaali, johon pyritään.

Ikäänkuin tämän hetken paras olisi maksimaalisen hyvä. Koska vielä ei ole kehitetty robottia, joka heittäisi täydellisesti, ja jonka tekniikkaa voisi säätää aina vain paremmaksi, meillä ei ole kuin spekulaatiota siitä, mikä toimii jollekin hyvin. Jos mä olisin yhtä kova jätkä kuin Miko, en todellakaan muuttaisi draivia paljonkaan, ellei sillä saavutettaisi huimia lisäyksiä pituuteen. Jos muutos olisi luokkaa Mikosta Daveksi, ei puhuta kuin parista metristä maksimissaan.

Ja tätä ei pidä sekoittaa siihen, etteikö Dave olisi ihan kingi pelaaja. Ei se draivilla niitä kisoja voita.
Bogey-Beemi
Viestit: 1867
Liittynyt: Ti 25 Loka 2005, 19:44
Oikea nimi: Petri Behm

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Bogey-Beemi »

Eiks toi ole se "minigolfväylä".. Sä osuit rollerilla aina siihen yhteen rataan.
foorumipurnaaja
monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja monster »

Pyry Petteri kirjoitti:Eiks toi ole se "minigolfväylä".. Sä osuit rollerilla aina siihen yhteen rataan.
ai perkele niin taitaa olla.ihan käsittämättömän huono tuuri siinä heh.4 rundia ja heitin siinä joka kerta skyrollerin ja osu aina yhteen minigolfradan väylistä(noin 70m tiistä) ja muutti siitä suuntaa pahasti.joka rundilla jopa vaihdoin kiekkoa etten osuis siihen mut aina sama laulu.
Willow
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 30 Heinä 2008, 10:55
Oikea nimi: Seppo Paju
Seura: Frisbeegolfseura 7k
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Willow »

http://www.youtube.com/user/lcgm8#p/u/32/aVVC-C_BM2M Kohdassa 5.57 tulee mun draivi. Antakaa palautetta :)


Sippou
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Kuten varmaan olettekin jo havainneet, mä olen ihan hard core innostunut lajista ja rakastan sitä. Nimimerkillä kuumetta pukkaa, kun olin tänään kokeilemassa lumimyräkässä ja kohtuullisen kovassa tuulessa kiekkojani ja uutta ultraohutta high tech materiaalista olevaa takkia ja unohdin ottaa kaulaliinan mukaan, ja silti reikuin hangessa tunteja. Ja maksan nyt hintaa peräänantamattomuudestani. Mä olen ihan täpinöissäni siitä, että porukka jakaa kokemuksia ja tietoja, sillä se voi saada porukan oppimaan paremmaksi ja ainahan peli on kivempaa, kun menee paremmin kuin ennen. Siksi mä _rakastan_ sitä, että tietoa ja kokemusta on tarjolla. Vaikka kuinka ristiriitaista, sillä todellisuus on yleensä monimutkaisempaa kuin kukaan siitä ymmärtää, joten kaikki info on plussaa ymmärryksen edistämisessä. Vielä parempaa on se, että näin kovan tason heittäjät vaihtavat ideoita, sillä siitä on todella paljon apua aloittaville sekä kehittyville pelaajille, jotka eivät vielä ole päässeet huipulle, kuten moni viime päivän postaajista.

Mä ymmärrän hyvin, että AMA ja roberd vaativat standardeja päätelmiltä, niin minäkin vaadin. Kun meidän lajimme on vähän tutkittu, kuten heiltäkin olemme kuulleet, kannattaa mielestäni luottaa lähtökohdissa toistettaviin asioihin, jotka toimivat muuallakin kuin meidän lajissamme. Kuten Newtonin kuvaukset fysiikasta. Noita mä puolustan innokkaasti, kuten on nähty ja täällä on tullut samanlaisia kokemuksia kovilta heitäjiltä kuin Newtonin liikettä kuvaavat lait antavat olettaa. Piste Newtonille jälleen. Tarkoitan monsterin kommenttia keskiruumiin käytöstä ja treenaamisesta. Tarkemmin sanoen Newtonin kommentit vipuvarren ohella ja se onkin jo vähän vanhempaa ja enemmän kokeiltua tiedettä antiikista. Oliko Arkhimedes? Noita mä rakastan ja rakkaudesta se hevonenkin potkii :-) Joten hyväähän mä vain tarkotan ja uskon AMAn ja roberdinkin tarkoittavan. Ovathan he yrittäneet osoittaa tutkimusmenetelmien tarkkuuden tärkeyttä. Olen ihan samaa mieltä heidän kanssaan tavoitteesta. Soveltamisessa meillä on näkemyseroja ja mulla on muitakin vaatimuksia tutkimukselle. Tai siis mä olen vain adoptoinut minua viisampien vaatimuksia.

Jesse: Eiköhän se monsteri jotain tiedä kämmenheitoista, joten ehkä meidän kannattaa treenata oikean jalan viemistä enemmän teen oikeaa reunaa kohden takaa katsoen. Minusta se on järkiinkäypää liikeratoja ja reisilihasten jännitystä ajatellen. Meidän tavallamme tahtoo oikean jalan työntä jäädä lyhyeksi. Varsinkin saatossa. Tätä ajatellen olisi kiva tietää, miten löysänä Ville pidät oikean jalan lihaksia ristiaskeleessa ennen kuin jalka osuu maahan? Olen epäillyt sitä, että mulla olisi jalka liian jäykkänä ja siksi liikerata rajautuu ja siksi tuntuu lihasjäykkyyden perusteella, että oikean jalan vasemman jalan vasemmalle puolelle vienti olisi helpompaa.

Anekdootti viime kaudelta: Olin Meikun pesiskentällä viskomassa veljen kanssa kiessin jälkeen, kun monster tuli paikalle tekemään palauttavaa treeniä. Juttelimme tovin jos toisenkin ja Ville mainitsi, että hänen on pakko lämmitellä/palautella/venytellä kylkiä, kun noin kovaa heittämällä menisi kyljet ja selkä jumiin. Kello oli paljon silloin, kun pimeä rupesi pukkaamaan päälle. Oli tainnut olla aika treenit päivällä, kun vielä kesäaikaan hämärän tullessa oli vielä palauttavan treenin tarve. Siitä sain lisävahvistusta muilta kuulemilleni jutuille, että keskiruumis on avain pituuteen. Mulle on kerrottu, että taistelulajeissa keskiruumiista tulee voima. Se mainospätkä, jonka linkitin, missä puhuttiin jaloilla ja lantiolla kääntämisestä ja siten kättä vipuvartena käyttämisestä viittaa mielestäni samaan suuntaan kuin mitä monsteri kirjoitti keskiruumiin treenaamisesta.

Monster: Luulen ymmärtäneeni sua, joten teen vielä sekavamman viestin :-D Discgolfreviewin perusohjeita rystyheitoihin on mm. shoulder pause. Eli pyrkimys pitää olkapäiden välinen linja osoittamassa kohti kohdetta pidempään kuin moni tekee. Eli kiekko kannattaa viedä melko eteen ennen kuin aloittaa jaloilla ja keskiruumiilla kohti heittosuuntaa kääntymisen. Rystyissä niin sanottu right pec position pidetään lähtökohtana kohti kohdetta kääntymisessä. Eli kun kiekko on oikean rintalihaksen kohdalla, rintamasuunta kääntyy 90 astetta kohteesta vasemmalle osoittamisesta kohti kohdetta.

Mä vertasin Jessen heittämistä suhun Ville ja siinä käden nopeus, lantioden käännön ja jalkojen nopeudessa on iso ero. Jessen käden kiihdytys on mielestäni hitaampaa kuin sinulla. Puhumattakaan ruumiin painopisteen siirrosta. Tosin heittohan tehdään niin harvojen viimeisten senttimetirien aikana heittoa, että sitä ei aina näe normaalinopeusvideoista. Ne jotka ovat nähneet jäsenen letiss heittävän tietävät, että käden näennäinen nopeus heiton läpi ei ennusta hyvin sitä, miten kauas kiekko menee. Letiss ei näytä heittävän ollenkaan ja kiekko on helposti yli 100 m päässä, kun ranne on ja loppukiihdytys on hurja. Minusta Jessen heitto ei näytä hirveän tehokkaalta juuri siihen viimeiseen senttimetrialueeseen asti plus saatto ja kun kyseessä ei ole hidastusvideo, on vaikea arvioida, miten hyvä hyötysuhde snapissa on Jessellä. Letissiä pähkäilleenä, en ihmettelisi ollenkaan ja silloin tällöin hyviä foresnappeja tarkoittamatta tehneenä en mitenkään pidä mahdottomana, että Jessen heitolla hyvällä loppukiihdytyksellä voisi päästä sataan metriin. Mä en varmasti näytä yhtä rennolta kämmenheitossa kuin Jesse ja en edes koeta päästä hunttiin säästääkseni ruumistani. Ei ole luottoa tekniikkaani ja paikkojen kestävyyteen, kun ei ole ihmeemmin lihaksia ja jänteitä taltuttamaan tärinöitä. Vammoja on senkin edestä. Aasinsiltana: Miten heittäisit, jos olisit yhtä vahva, liikkuva ja omaisit samat taidot, mutta olisit terve? Miten toi Belgian läpijuoksu toimii sulla kämmenissä pituudelta verrattuna ei niin kovaa/ollenkaan eteen hyppyyn ja enemmän vasemman jalan ympäri pyörähtäen, kuten Avery?

Olen samaa mieltä siitä Jaanin kanssa, että Fyhrer on kova kaveri, jota kannattaa ehdottomasti katsoa hyvin tarkkaan ja ottaa oppia. Mikolla on hyvä tekniikka ja voimaa kuin pienessä kylässä. Kiva yhdistelmä :-D Muita kavereita, joita pitäisi katsoa tarkkaan, joista ei paljon suitsuteta ovat Erin Hemmings (234 m Primmissä Roadrunnerilla), Chris Voigt (eka 200 m maaailmanennätys ja nyt yli 40 vuotiaana 217 m kuulemma vähäisessä tuulessa New Yorkissa, eli ei hirveästi yli meren pinan ehkä) ja kun en ole nähnyt Dion Arlyniä heittävän videollakaan, niin siinä olisi projektia. Dion on nuori nopeasti kehittyvä heittäjä, joka voitti pituusheiton MM kisat viime vuonna. Paremmin tunnettu heppu, jota kannattaa katsoa on David Wiggins jr. Törkeän nuorena yli 200 m ja häijyn nopea kehitysnopeus pituuksissa. Taitaa olla aika lähellä keärkeä ratingeissa nuorista pelaajista, jollei ykkönen ja maailmanmestaruuksia piisaa.

Minusta Willowin kannattaa hyödyntää suhteita ja kysyä minua reilusti kovemman tason tekijältä frisbeezeriltä vinkkiä ja analyysiä. Etkö sä kuulu tiimiin siellä päin? Samassa videossa kohdassa 3:21 heittää juhani ja siinä on tälläiselle punkerolle kadehtimisen paikka, kun mulla on pötsiä jarruttamaan keskiruumiin kääntyvyyttä ja haittaamaan liikeratoja, kuten monster kirjoitti, vaikka koko liiton jäsenistölle jakaa. Juhanilla on hieno liikeradan laajuus ja teho. Kun on vielä pitkät kädet, hyvä tekniikka ja ilmeisesti aika tavalla tehoa, käsi kiihtyy todella räjähtävästi. Ja kiekko menee pitkälle todella pienellä alkuvauhdilla jaloista, jolloin vaara horjahteluun ja liukasteluun pienenee.

Disclaimeri Willowin linkittämään videoon: Sori kielitaidon puutteesta noin lyhyellä treenillä, eli mulla oli noin 2 minuuttia miettiä, mitä kysytään ja miten se sanotaan ja läskiks meni. Eihän tota kestänyt selvin päin kääntää enkuksi, joten käänsin tuopin voimalla ja taas meni alle todellisen kielitaidon. Joten älkää ihmeessä näyttäkö Willowin vanhemmille tai Niemisen Sepolle, etten saa sapiskaa tupeksinnasta kielitaidon suhteen :-)

Willowille: En muista kuulleeni kenenkään puhuvan tälläisestä: Christian Sandström näytti videossaan ristiaskeleen jälkeisen askeleen ja saattoaskeleen välisen symmetrian ja puhui tasapainon säilyttämisestä, jottei menetä tehoa ja joudu käyttämään lihaksia, joita ei ole tottunut käyttämään, eli treenannut. Christianin esimerkki oli vaakaheitolle. Sä heitit anhyzerin videossa ja sun vasen jalkasi saattoi enemmän oikealle kuin Christian vaakaheitossa. Oman kokemuksen perusteella ja oikealta takaa vasemmalle eteen anhyzer juoksun suunnan saaton symmetrisyyttä noudattaen vasemman jalan pitääkin mennä oikealle saatossa. Näin lentävät antsat mulla pisimmälle. Samaten hyssellä saaton ei pitäisi mennä yli pitkälle oikealle. Muuten voi olla äkkiä selällään :-) Anekdoottina kuulin joskus aikanaan jostain miekkailusta ja taistelulajeista sellaista, että tasapainon menettänyt häviää aina, sillä hän ei pysty liikkumaan kaikkiin suuntiin heti, hallitusti ja riittävän nopeasti. Jos vastustaja ei ole siellä, mihin ylettyy sohimaan ja ei pysty torjumaan hyökkäystä sieltä, mihin vastustaja meni -good bye. Pisan kalteva torni osoittaa, mitä tapahtuu, kun pohja pettää. Pohjalla parin sentin virhe voi tarkoittaa huipulla metrien hutia. Kun sama sääntö ja luonnonlait pätevät rakentamiseen, eli pitää rakentaa vaakana oleva sokkeli tai talo menee vinoon ja friban heittoon, kun kiekko liitää, niin parin sentin virhe vikan askeleen sijoituksessa voi viedä kiekon 10 m tai yli ohi tähtäyspisteestä. Mitä kiekon koskettaminen vasempaan käteen taakse viennissä tekee sulle?

Mä tykkään paljon siitä, että sun keskiruumiisi ei liiku paljon ja kädetkin ovat todella eleettömät ennen kuin oikea jalka osuu maahan vikalla askeleella ja kiekko tulee oikean rintalihaksen paikkeille. Olen kuullut sanonnan, että ne jotka eivät näytä tekevän mitään ovat vaarallisia ja ne joita ei huomaa ollenkaan ovat vaarallisimpia. Avery Jenkinsillä on vähäeleisimpiä/vähäeleisin heitto, mitä olen nähnyt yhdessä Sandströmin vajaatehodemon kanssa. Täydellä teholla Christianille tulee enemmän liikkeitä, jotka eivät vie kohti kohdetta kuin Averyllä. joten Avery on huomaamattomampi. Sinulla Seppo on jo todella virtaviivainen tekniikka, jossa on aika vähän liikkeitä, jotka eivät liiku samaan suuntaan tähtäyspisteen kanssa. Hyvähyvähyvä!!! :-) Mä vertaisin tuota videota sinusta eroavaisuuksineen Avery Jenkinsiin videossa: http://www.youtube.com/watch?v=XHSZyYAVPbs Averyn rysty mun kuluneella Star 275 Xcaliberilla käänsi yli, kun hän ei uskonut mua, että niinkin hyvännäköinen kiekko voi kipata niin pahasti ja hän ei laittanut tarpeeksi alkuhysseä, kuten kehotin häntä tekemään. Liian iso tähti kuuntelemaan mua :-) Kuten Feldykin Tukholmassa parissa paikassa OBlla. Olisivat edes kuunnelleet vanhempia mestareita, eli Scott Stokelyä, kun Scott sanoi, että kuunnelkaa aina paikallisia. Vaikken svedu olekaan, olen sen verran pelannut Järvassa, että muutama epätavallinen tuulen käyttäytyminen on tarttunut yleisohjeena hihaan. No joy ja Nikko voitti :-)

Paikan tietäen uskoisin, että hait enemmän sijoitusta varmemmin keskelle väylää kuin täystehotinttausta. Avoimemmalla väylällä saa lisätehoa, kun ylettää kauemmas taakse, kääntämällä varpaita, polvia, lantiolinjaa, hartioita ja kättä pois kohteesta. Onko sun kengissäsi tosi jäykkä pohja, vai johtuiko sun oikean jalkasi epätasainen pyörähdys, varsinkin saatossa, vain liukumisesta takaa eteen (liian kova pohja ja vähän pitoa), kengän töksäntämisestä paikalleen (liian hyvä pito/vinoon tai väärän paikkaan jalan laskeminen -en usko jälkimmäistä, sä näytit olevan hyvin linjassa) vai nilkan taittumisesta? Jos nilkka taittui, niin mistä luulet sen johtuvan? Olisiko nilkkojen ja pyörähdyksessä sitä auttavien pohkeiden ja etureisien treenauksesta apua jatkossa tukevamman pohjan luomisessa? Tsemiä ja onnittelut grand slamista, Suomi, Eurooppa ja maailma. Ei taida olla kenelläkään ollut tuollaista kautta. En tosin tiedä, kun lajin alkuvaiheet eivät ole mulle tuttuja.
jh
Viestit: 259
Liittynyt: La 04 Maalis 2006, 19:55
Oikea nimi: Jesse Heinonen
Viesti:

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jh »

jiiärrä kirjoitti:
Jesse: Eiköhän se monsteri jotain tiedä kämmenheitoista, joten ehkä meidän kannattaa treenata oikean jalan viemistä enemmän teen oikeaa reunaa kohden takaa katsoen. Minusta se on järkiinkäypää liikeratoja ja reisilihasten jännitystä ajatellen. Meidän tavallamme tahtoo oikean jalan työntä jäädä lyhyeksi. Varsinkin saatossa. Tätä ajatellen olisi kiva tietää, miten löysänä Ville pidät oikean jalan lihaksia ristiaskeleessa ennen kuin jalka osuu maahan? Olen epäillyt sitä, että mulla olisi jalka liian jäykkänä ja siksi liikerata rajautuu ja siksi tuntuu lihasjäykkyyden perusteella, että oikean jalan vasemman jalan vasemmalle puolelle vienti olisi helpompaa.
nyt en ymmärtänyt tota juttua? tarkotatko ristiaskel toisinpäin vai?
180
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9124
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

jh kirjoitti:
jiiärrä kirjoitti:
Jesse: Eiköhän se monsteri jotain tiedä kämmenheitoista, joten ehkä meidän kannattaa treenata oikean jalan viemistä enemmän teen oikeaa reunaa kohden takaa katsoen. Minusta se on järkiinkäypää liikeratoja ja reisilihasten jännitystä ajatellen. Meidän tavallamme tahtoo oikean jalan työntä jäädä lyhyeksi. Varsinkin saatossa. Tätä ajatellen olisi kiva tietää, miten löysänä Ville pidät oikean jalan lihaksia ristiaskeleessa ennen kuin jalka osuu maahan? Olen epäillyt sitä, että mulla olisi jalka liian jäykkänä ja siksi liikerata rajautuu ja siksi tuntuu lihasjäykkyyden perusteella, että oikean jalan vasemman jalan vasemmalle puolelle vienti olisi helpompaa.
nyt en ymmärtänyt tota juttua? tarkotatko ristiaskel toisinpäin vai?
En myöskään tajunnut, mutta toi ristiaskel kyllä kannattaa tehdä "oikealta" puolelta. =)
jh
Viestit: 259
Liittynyt: La 04 Maalis 2006, 19:55
Oikea nimi: Jesse Heinonen
Viesti:

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jh »

Tapanote kirjoitti:
jh kirjoitti:
jiiärrä kirjoitti:
Jesse: Eiköhän se monsteri jotain tiedä kämmenheitoista, joten ehkä meidän kannattaa treenata oikean jalan viemistä enemmän teen oikeaa reunaa kohden takaa katsoen. Minusta se on järkiinkäypää liikeratoja ja reisilihasten jännitystä ajatellen. Meidän tavallamme tahtoo oikean jalan työntä jäädä lyhyeksi. Varsinkin saatossa. Tätä ajatellen olisi kiva tietää, miten löysänä Ville pidät oikean jalan lihaksia ristiaskeleessa ennen kuin jalka osuu maahan? Olen epäillyt sitä, että mulla olisi jalka liian jäykkänä ja siksi liikerata rajautuu ja siksi tuntuu lihasjäykkyyden perusteella, että oikean jalan vasemman jalan vasemmalle puolelle vienti olisi helpompaa.
nyt en ymmärtänyt tota juttua? tarkotatko ristiaskel toisinpäin vai?
En myöskään tajunnut, mutta toi ristiaskel kyllä kannattaa tehdä "oikealta" puolelta. =)
juu, laitetaan se meneen sieltä sitten :) Averyn kämmen on ihan hyvän näkönen teknisesti mutta ei voida puhua samana päivänä ville kämmenestä, on se kuitenkin niin paljo parempi.

http://www.youtube.com/watch?v=UmyzFWXRfbo tässä on muuten suurnopeus kuvaa mun bakhändistä
180
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Tarkoitin, että oikealta puolelta ristiaskel. Jessen hidastusvideossa ranne on taittetuna taakse jo taakse vedossa. Kun vedät kiekon eteen, kiekko ei käy lähes hipaisemassa keskiruumista ja ranteen taitto vie kättä vielä kauempaa ruumiista. Tämä hidastaa ruumiin kääntämistä kohti kohdetta. Plussana on tietty rentojen lihasten tarkkuus heitossa, mutta tehoissa jää jälkeen. Tuossa on selkeästi kiihdytystä hyvin heiton loppuun asti. Oletko kokeillut Marty Petersin ohjetta pitää ranne suorana ja kääntä sitä tietoisesti käden lihaksia käyttämällä oikealle heiton lopuksi? Marty ei puhunut jälkimmäisestä asiasta, mutta käsi ei itsekseen mene niin paljon oikealle kuin hän näyttää irrotushetkellä.
monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja monster »

jiiärrä:pidän oikean jalan foressa kuten kaikki paikat periaatteessa mahdollisimman rentoina heitossa koko ajan.en pyri missään nimessä ponnistamaan takajalla upsissa enkä foressakaan,vaan pyrin tosiaan lantion lyömään eteen ja kääntämään oikean jalkaterän hieman nurinpäin kuten keihäänheitossa kuuluu tehdä.tosin mun oikean jalan nilkka erittäin jäykkä kun loukkasin sen pahoin aikoinaan keihäänheitossa.mun oikea jalka ei pahemmin edes näköjään ohita vasenta jalkaa ristiaskeleessa vaan tulee lähinnä siihen rinnalle.averylla ilmeisesti vielä vähemmän.jesselläkään mun mielestä se ristiaskel ei edes mene pahemmin sille "väärälle" puolelle.näytti mun mielestä sulavalta ja en usko et sitä kannattaa edes välttämättä mihinkään muuttaa ellei sitten toiselta puolelta jostain syystä tuntuisi paremmalta.viemällä oikea jalka ristarissa vasemman ohi takautta saattaa saada jopa vasemman kyljen paremmin eteen heitossa,mutta en tiedä haittaako se lopun saattoa miten sitten,ehkäpä ei.jos haluisin heittää vaan pituutta forelta niin silloin varmasti pyrkisin oikeaa polvea syöttämään mahdollisimman pitkälle vasemman jalan ohi etukautta ristiaskelvaiheessa ja saamaan siihen "hyppyyn" pituutta,aivan kuten keihäänheitoosa tehdään,mutta kontrollihan tässä on tärkeintä eikä max pituus.pyrin siis pitämään painopisteen mahdollisimman samana koko ajan ja että heitto etenisi suoraviivaisesti ja veto ois matala ja saatto pitkä.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Rentoutta minäkin olen yrittänyt jahdata ristiaskeleeseen, kun huomasin liian jäykän lihaksiston rajaavan liikeratoja liikaa. Mä ajattelin foren ristiaskeleen viemisen vasemman jalan vasemmalle puolelle rajaavan työnnön tehoa ja liikerataa varsinkin lopuksi ja saatossa, joten oli kiva saada vahvistusta korkealta taholta :-) Olisin kuvitellut, että kun laskee vauhteja alle mun ryntäysten kämmenheitoissa voi tehdä samoin kuin rystyissä, eli pukata alkuvauhtia takajalla, mistä lantiolyönti lähtee seuraavana osana kineettistä ketjua. Silloin kun tarvitsen rystyltä enemmän tarkkuutta ja toistettavuutta kuin ryntäilyllä saan aikaan nyt, tiputan vauhtia ja tyrkkään takajalalla vauhdin lantion kääntämiseen. Kuvittelisin saman olevan mahdollista kämmeneltäkin.

Mikä on keihäänheiton idea jalakaterän kääntämisessä maata kohden? Toki siten pystyy vastustamaan käden eteen liikkuvan liikkeen vastavoimaa taakse alas, mutta johtuuko se siitä, että siten on helpointa pitää mahdollisimman ptkään jalka maata vasten? Champions Way DVDllä Feldberg demoaa ristiaskel jalan viemistä oikean jalan oikealle puolelle rystyltä. Se ajaa vastavoiman roolia eri tavalla. En vain ole kuullut nyrkkeilijästä, joka lyödessään nostaa kättä vastakkaisen puolen jalan ilmaan oikealle, kun liikkuvuus kärsii. Siinä voi tulla turpaan :-)

Oletan, että tarkoitat oikean jalanterän nurin päin kääntämisellä http://www.youtube.com/watch?v=Sylu02rQXJY näkyvää jalkapöydän kääntämistä kohti maata ennen kuin keihäs irtoaa kädestä.

Rystyheitoissa pelataan enemmän painonsiiron kanssa takaa eteen. Kämmeneltä tulisi hyvin erilainen heitto kuin, mihin mä olen tottunut, jos yrittäisi etukenoon painopisteen siirtoa ennen kiekon irtoamista :-)Välillä tulee kämmeneltä heitettyä turhan matalia painopiste takanakin. Eli olisi hieman treenaamisen tarvetta taas kerran.

Jesse: Unohdin mainita viime viestissä, että oletko kokeillut eripituisia viimeisiä askeleita ennen kiekon irtoamista?
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

monster kirjoitti: kontrollihan tässä on tärkeintä eikä max pituus.
En ymmärtänyt tuota kohtaa ollenkaan.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9124
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Jaani kirjoitti:
monster kirjoitti: kontrollihan tässä on tärkeintä eikä max pituus.
En ymmärtänyt tuota kohtaa ollenkaan.
Taisi puhuta Maxilla heittämisestä.
monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja monster »

ok,no puhutaan sit suoraan.vitut kontrollista,tärkeintä pitkät ja näyttävät riuhtasut vaikka sitten uhraten koko meneillä oleva kisa!:)
Vastaa Viestiin