Pimp my drive

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9136
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Just pistin tänään fgr-blogiini treenijuttuja ja siinä ohessa oli tämmönen treenikikkailuvideo: http://www.youtube.com/watch?v=KWIhspYoN3g

Siinä on muutama tommonen punttiliike mitkä on yleispäteviä vähä hommaan ku hommaan.
Kimmo
Viestit: 161
Liittynyt: Ma 17 Heinä 2006, 8:34
Oikea nimi: Kimmo Lindholm
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Espoo - Vihti

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Kimmo »

Tapanote kirjoitti:..Siinä on muutama tommonen punttiliike mitkä on yleispäteviä vähä hommaan ku hommaan.
Hyvä meininki! Näkee, että taustaa on 10-ottelusta.
az_kip
Viestit: 1283
Liittynyt: Ma 04 Elo 2008, 11:24
Oikea nimi: Kiril Häyrinen
Seura: Raaseporin Korilla

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja az_kip »

Tapanote kirjoitti:Just pistin tänään fgr-blogiini treenijuttuja ja siinä ohessa oli tämmönen treenikikkailuvideo: http://www.youtube.com/watch?v=KWIhspYoN3g

Siinä on muutama tommonen punttiliike mitkä on yleispäteviä vähä hommaan ku hommaan.
Tässä on vähän Raaseporin Korillan talvitreeneistä videoo. Eihän nää meidän menestystekijät mitään salaisuuksia ole, joten jakoon vain. Sori vähän huono kuvalaatu, kun oon yrittänyt kuvata ylhäältä alas ja alhaalta ylös ja bitrateilla ja ilman ja taskulampun valossa.

Nää on siis ihan helppoja perusjuttuja, jotka sopii hyvin aloittelijoillekin: http://www.youtube.com/watch?v=HdTe0O8ILAk
Jani
Viestit: 1143
Liittynyt: To 03 Marras 2005, 22:18

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jani »

Eihän Mykkänen noin pienestä kuulasta selälleen lennä. Taisi olla joku uusi Korilla kuvissa.
Kimmo
Viestit: 161
Liittynyt: Ma 17 Heinä 2006, 8:34
Oikea nimi: Kimmo Lindholm
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Espoo - Vihti

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Kimmo »

Just joo, kiitos Kipalle. Kyllä se varmaan oli Thomas… kuva oli vähän epäselvä. :)

Mutta vakavasti puheen ollen Villen treenivinkkejä punttisalilla voisi kyllä katsella… Olisko ideaa? Kehtaako sinne Töölön Kisikselle viedä kameraa…
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9136
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Kimmo kirjoitti:
Tapanote kirjoitti:..Siinä on muutama tommonen punttiliike mitkä on yleispäteviä vähä hommaan ku hommaan.
Hyvä meininki! Näkee, että taustaa on 10-ottelusta.
Todetaan, että mun tausta 10-ottelusta on oikeasti pystymetsästä kaksviisplus-iässä otellut pari piirinmestaruustason ottelua ja kaveripiirin kesken huiskitut yhden päivän ottelut. Painonnostoliikkeitä kokeilin ensimmäisen kerran 2006, eli samoihin aikoihin.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Tumpsi: http://www.youtube.com/watch?v=jnJW7Jzx ... 5CF63D0989 Youtubessa on muitakin hänen videoitaan, kun etsii miehen nimellä.
AMA kirjoitti:
jiiärrä kirjoitti:Rystyssä kyynärpään vieminen pidemmälle kohti kohdetta lisää kyynärpääkulmaa ja antaa mahdollisuuden kovempaan snäppiin.
En nyt ihan tätä ymmärtäny. Eli siis kyynärpää lähemmäs kohdetta missä kohtaa heittoa?
AMA kyynärpää johtaa heittoa, kun kyynärpää ohittaa sun tapauksessa vasemman kylkesi. Meille oikeakätisille oikean kyljen. Tasan sama mekaniikka, anatomia ja luonnonlait ovat kyseessä kuin kämmenheitoissa, joten mediafireen laittamani videot monsterista osoittavat mainiosti, miten kyynärpää menee edellä, kunnes oikenee, jolloin ranne ottaa johtovastuun, kunnes ranne oikenee, jolloin sormet ja kiekko ovat lähimpänä kohdetta. Lopulta kiekko on sormien päiden ympäri pyörähdyksen jälkeen lähin esine kohdetta ja sitten vasta kiekon pitäisi irrota sormista. Niin kutsuttu right pec drill on sinulle kiekko vasemman rintalihaksen tasalla aloitus pelkän käsiheiton treenaamiseen ja tässä asennossa kyynärpää on paria senttiä vajaa suorasta linjasta olkapään ja kyynärpään linjan maksimietäisyydestä kaulasta kohti kohdetta. Jos olkapäästä kyynärpäähän olisi normaalissa heitossa suora linja kohti kohdetta, kyynärpää saattaa mennä lukkoon ja Jaani ja mä voime todistaa, että se voi sattua sikana. Sillä on täydet mahdollisuudet rikkoa paikat pahasti ja sitä on vältettävä viimeiseen asti. Jos haluat nähdä videolta, miltä tuollainen näyttää, Avery Jenkins tekee sitä pisimmissä heitoissa aina välillä.

Monster: http://www.youtube.com/watch?v=jk1t6S737Cs kohdassa 1:49 on mielenkiintoinen vertailu tehon tarpeesta eri nopeuksilla. Meidän lajissamme ilman vastus ei ole yhtä paha, joten tehon tarve ei kasva samassa suhteessa kuin tuossa tapauksessa. Periaate on kuitenkin sama, mitä enemmän vauhtia halutaan, sitä suurempi tehon tarve on. Jotta voisi saavuttaa maksiminopeuden, on pystyttävä kiihdyttämään loppuun asti. Jotta voi kiihdyttää loppuun asti, suurimman tehon tuotannon pitää tapahtua heiton lopussa. Joten heiton viimeiset senttimetrit ratkaisevat maksiminopeuden ja kiekon lähtönopeuden. Tilanne friban heitossa eroaa suoraan etenevästä autosta siinä, että ranteen oikeamisen ja kiekon sormenpäiden ympäri pyörähdys tuottavat Öystein Carlsenin mittausten mukaan hurjan lisäyksen kiekon nopeuteen ja jengaan. Jos siinä tössii, kuten minä lipeävän otteen kanssa, jäädään alle huippunopeuden, jengan ja pituuden suhteen.

Se mitä tämä käytännnössä tarkoittaa on se, että kädellä on pystyttävä tekemään raju loppukiihdytys ja se, milloin sen pitää alkaa vaihtuu sen mukaan, miten paljon tehoa heittäjällä on ja miten nopeasti hermosto käskee kättä liikkumaan ja mikä on melko nopeiden ja nopeiden lihassolujen summa sekä miten aivot käskevät lihaksia toimimaan, eli rytmitajusta osa sun termein. Mun mielestä tuohon rytmiin kuuluu myös ajoitus eri liikkeiden aloituksen suhteen ja eri liikkeiden järjestys alhaalta ylös alkaen ja vain osin keskenään päällekkäin. Eli separation siinä jenkkivideoanalyysifirman videossa, jonka linkin laitoin tänne aiemmin. Toki kaikki edellä mainittu vaatii myös sitä, ettei kiekko lipeä sormista etuajassa. Eli näppivoimatreeniä tarvitaan myös.

Jokainen voi testata paikallaan seisten vain kättä liikuttaen, miten kauas voi heittää eri kiihdytysmatkoilla suora miinus 10, 20, 30 cm jne. Tarpeeksi toistoja tekemällä eri versioilla voi katsoa (tai suurnopeuskameraa käyttämällä laskea peräkkäisten kuvien käden etenemismatkan muutoksesta alusta loppuun), miten nopeasti käsi kiihdyttää. Kun aloittaa tarpeeksi kaukaa takaa käden vedon, kiihtyvyys loppuu käsivedon lopuksi. Jopa nopeus putoaa jos tempaisee täysillä alusta kaukaa takaa.

Vasaralla naulaa lyödessä, pesäpallomailalla palloa lyödessä, ruohonleikkuria ja veneen moottoria käynnistettäessä kiihdytys tehdään ihan liikkeen lopuksi. Sama idea heittäessä. Kova vauhti olkapäästä ranteeseen, kiva. Kova vauhti plus raju bitch slap ranteen liikkeellä=vielä parempi. En tiedä yleisesti, miten monta prosenttia heittäjistä pystyy kiihdyttämään rannetta, kun muu käsi kiihdyttää aikaisin täysillä. En ole ainoa tuossa epäonnistuva. Kaikkea voi oppia paremmaksi toteuttamaan, joten taitopuoli ei välttämättä rajaa aikaisin kovaa nykäisemistä loputtomiin, mutta kuinka monen lihasvoima ranteessa riittää voittamaan koko muun ruumiin tehot niin lyhyessä ajassa kuin ranteen oikaisussa kuluu? Millisekunteja on mittakaava Carlsenin mittausten mukaan muistaakseni.

Anna, mitä paremmin menee peli, sitä kivempaa on. Jos ei jännitä, ei tule edes miinusta siitä. Eli pitäisi pystyä pysymään rentona. Kuten täällä on kirjoitettu, hermokontrolli puhuu. Henkisestä valmentautumisesta voisi löytyä niksejä noiden peli-ilon osien parantamiseen. Paavo, oliko Dr. Bob Rotellan kirjoissa jotain tuohon suhteeseen auttavia ideoita? Luulisin, että henkisestä valmentautumisesta löytyy paljon kirjallisuutta. Ehkä jopa kirjastoista. Kannattaa kysyä henkilökunnalta.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

anna kirjoitti:oppiskohan videoilta yhtään peli-iloa ja rentoutta :roll:
Tuli vielä mieleen, että kun heittää vain muutamaa kiekkoa ja oppii ne läpikotaisin, jotta voi manipuloida lentoa varmana siitä, että kiekko käyttäytyy varmasti, kuten suunnittelit. Se tarkoittaa sitä, että useimmissa paikoissa sinulla on helppo heitto ja itsevarmuus sekä tieto siitä, että kiekko menee sinne, minne haluat. Tällöin ei tarvitse miettiä tai stressata tai keskittyä niin paljon kuin muuten. Tällöin jää henkisiä voimia sinne, missä niitä tarvitaan. Jännät paikat tulevat näin harvemmin ja niistä on paremmat mahdollisuudet päästä ulos kunnialla, kun niihin jaksaa paneutua kunnolla terävällä mielellä. Kun ajattelun tarve vähenee, ei joudu koko kierroksen läpi kelaamaan jatkuvasti sitä, mitä seuraavaksi tekee ja millä kiekolla heittää minkälaisen heiton, kuinka pitkillä vauhdeilla ja montako astetta alkuhysseä pitää muuttaa senhetkiseen tuuleen jne. Elämästä tulee helppoa, jos voi tempaista vain rutiinilla fiiliksen mukaan, eikä miljoonan kompensaatiolaskun ja laskuvirheepäilyn aiheuttaman paineen jälkeen.

Joskus on parempi analysoida ja joskus ei. Molemmille löytyy etuja ja pitää tuntea itsensä ihmisenä ja pelaajana sekä etsittävä itselle parhaiten toimiva tapa käsitellä, itseään, välineitä, ympäristöä, kisatilannetta jne. Silloin on hyvässä tilanteessa henkisesti, kun voi aloittaa kierroksen tietäen, että tää on helppoa ja senkun runttaa vaan, eikä pähkäile. Kun tietää, että kiekko menee hyvään paikkaan huonollakin toteutuksella. Kun osaa luopua jännittämisestä, pelaa varmemmin ja paremmin. Tämä toimii parhaiten silloin, kun osaa heittää yhtä hyvin rentona kuin adrenaliinissa kaikkein vaikeimmatkin heitot. Eli osaa heittää halutun heiton, kun osaa jokaisen nippelin unissaan ja ruumis vastaa, kuten sitä käsketään (mun isoimpia ongelmia -lisää punttia yms. treeniä). Toistot on opintojen isä ja äiti, kun itsevarmuutta kasvatetaan.
monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja monster »

jiiärrä: vaikka mä heitänkin forella erittäin lyhyellä vedolla ja se varmaan kiihtyy loppuun asti,niin rohkenen väittää että heitän pidemmälle jos aloitan pidemmällä vedolla ja tempaisen heti täysillä vedon aluksi jo. perämoottoriakin riustaseisin heti täysillä,samoin kuin ruohonleikkuriakin ja pesäpaloa löisin heti alusta asti maximilla ja vasaralla naulakin uppois syvemmälle jos heti kiihtyttäisin täysillä:) painoinnostossa tiedän kyllä kokemuksestakin että lantion kohdalta vasta veto alkaa periaatteessa läntionlyönnin jälkeen,mutta se mun mielestä eri asia. frisbee niin kevyt välinen etten todellakaan voi uskoa että käsi ehtis hidastua jos aloittaa täysillä kiihdyttään heti. tää siis vaan mun mielipide...

Kimmo: kyl kisikseen uskaltaa videokamerankin ottaa mukaan vaikka vaksit onkin ollu tosiaan aika sekopäitä ainakin ennen:)
Avatar
tumpsi
Viestit: 735
Liittynyt: Ti 26 Kesä 2007, 15:24
Oikea nimi: Tomi Niemenmaa
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Oulu

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja tumpsi »

http://www.youtube.com/watch?v=BpyeJ4CN63Y

muutama nykäsy eiliseltä, vedin pikkusen korkeemmalta kuin yleensä. tuntui huomattavasti huonommilta ja oudommilta kuin miltä videolla näyttää.
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja AMA »

jiiärrä kirjoitti:AMA kyynärpää johtaa heittoa...
Niin siis lähinnä meinasin et mielestäni mulla kyynärpää johtaa heittoa hyvinkin pitkälle ihan luonnostaan, koska vedän niin korkealta. Tai en ainakaan ole nähnyt ketään, jolla kyynärpää vielä enemmän johtaisi heittoa. Jos katsoo frame framelta, niin ei mun mielestäni tota myöhemmäksi voi enää kyynärpään suoristusta jättää, jotta kiekko liikkuisi suoraan. Jokatapauksessa kyynärpää edellä mennään paljon vartalolinjan yli.

Tuosta kiihdytyksestä oon samaa mieltä kuin monsteri, eli ainakin omien kokemusten mukaan mitä pidemmällä vedolla ja mitä kovempaa jo alussa kiihdyttää sen pidemmälle kiekko lentää. Itse ainakin laitan heittoon kaikki peliin alusta loppuun, jos haluan heittää pitkälle.
"play for show, work for dough" -Lloyba
Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

tumpsi kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=BpyeJ4CN63Y

muutama nykäsy eiliseltä, vedin pikkusen korkeemmalta kuin yleensä. tuntui huomattavasti huonommilta ja oudommilta kuin miltä videolla näyttää.
toi ihme riehuminen (käden raju heilautus eteen) ennen heittoa pistää silmään. ei silti, jokaisella on maneerinsa, mut uskon että rauhottais aika paljon itse heittoa jos et vetäis tota kättä eteentaakse...
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja AMA »

Tee8mu kirjoitti:toi ihme riehuminen (käden raju heilautus eteen) ennen heittoa pistää silmään. ei silti, jokaisella on maneerinsa, mut uskon että rauhottais aika paljon itse heittoa jos et vetäis tota kättä eteentaakse...
Veikkaan että tommonen auttaa monia "virittämään vieterin" ennen itse heittoa. Esim Feldberg tekee noin.
"play for show, work for dough" -Lloyba
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Tumpsi: hyvältä näyttää. Kontrollin pitäisi olla parempi noin heittämällä kuin tähän asti. Pituus voi kärsiä.

AMA En muista oliko siinä käpän takaa alhaalta vasemmalta kuvatussa videossa kyynärpää pitkällä, mutta samasta sessiosta tarttui yksi heitto, jossa kyynärpää oli lähes olkapään ja kyynärpään välisen matkan lähempänä kohdetta kuin oikea kylki. Toi kyynärpää edellä meno on vanhan koulukunnan trikki.

Monster, ehkä et ole törmännyt sun voimillesi liian raskaaseen moottoriin tai niiden hiilet ovat olleet kunnossa. Mulla ei riitä tehot meidän maalla olevan sahan käynnistykseen alusta täysillä nykäisemällä, mutta lopussa kiihdyttämällä lähtee helposti. Mulla ei ole mitään tietoa siitä, miten monen heittäjän kovimman kiihdytyksen alue käden liikkeessä on yhtä lyhyt kuin minulla. Eli jotain 10-15 astetta käden liikettä kyynärpään oikaisua. Mutta täällä onkin minua selvästi voimaakkaampia heittäjiä. Kukin voi setviä itselleen pisimmän tavan heittää, kunhan pääsee tarpeeksi pitkät heitot mahdollistavaan paikkaan, jossa on riittävä pito. En luottaisi pelkkään tutkaan tai nopeus plus kierroslukumittauksiin tuon asian selvittämisessä. Metrimitta on se, joka puhuu. Nokkakulma putoaa kuulemma helposti, kun kiekko ei lipeä liian aikaisin. Joten mulla ei ole tuosta osa-alueesta riittävästi omaa kokemusta, jotta voisin kommentoida sen enempää.

Mä olen kokeillut tuota lyhyen terävän loppukiihdytyksen tehontuottoa myös käsikahvallisen kuminauhan avulla ja saan myöhäisellä kiihdytyksellä käden kauemmas kuin kovaa aluksi kiihdyttämällä. Youtubessa on FGCU Clinicejä pari ja mä en saa parhaita pituuksiani niin myöhään kiihdyttämällä kuin Climo näyttää. Mulle toistaiseksi parhaat pituudet ovat tulleet silloin, kun onnistun myöhästämään kiihdytyken kovinta tempaisua siihen asti, että kiekon perä on ohittanut oikean kyljen. Rystyllä siis. Tällöin kyynärpää on noin 90 asteen kulmassa ja se paras 10-15 astetta on kokemukseni ja kiekkojen lentomatkan mukaan kannattanut jättää irtoamiskohdasta saman verran taakse. YMMV, joten kannattaa etsiä oma ihannekohta. Minulla on parhaat pituudet kahden sormen oteella tullut toistaiseksi ja videon todistamana päasiassa kiekot lipeävät etuajassa. Joten mun tilanteeni ei ole optimaalinen ja tämä ongelmani voi yksinään selittää kokemustemme erilaisuudet. Arvatkaa kiinnostaako tietää, saanko lisämittoja, kun kiekko lopettaa etuajassa lipeämisen? :-D On mulla ollut grip lockejakin, joten ehkäpä mä joskus saan treenattua sormet riittävän vahvoiksi. Yritystä on :-)

Aiempaan livenä keskusteluun ja Tapanoten täällä kirjoittamaan epäilyyn Avery Jenkinsin kämmenheittoa edeltävän pyöräytyksen tehoon sain viime treenissä näppärän tuloksen. Punttia heittämällä en ylettynyt painavammalla lätyllä aluksi ollenkaan verhoon paikaltaan heittäen. Kun tein pyöräytyksen Averyn tapaan, puntissa oli korkeutta yli lattian rajan osuessaan verhoon. Käden pyöräytyksen aikana kiekon paino osoitti sentrifuuginmaisen liikkeen tuoman lisätehon kivana vetona, kun puntti yritti heiluttaa minua.

Tee8mu Olen kuullut useammsta lähteestä, että ennen heittoa tehtävä käden vieminen eteen vie keskittymisen irroituskohtaan ja ainakin Doss näyttää tähtäävän suuntaa ja hyssekulmaa myös. Mulla siinä on lisänä myöhäisen kiihdytyksen ajoitukseen tuleva apu.
Avatar
tumpsi
Viestit: 735
Liittynyt: Ti 26 Kesä 2007, 15:24
Oikea nimi: Tomi Niemenmaa
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Oulu

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja tumpsi »

AMA kirjoitti:
Tee8mu kirjoitti:toi ihme riehuminen (käden raju heilautus eteen) ennen heittoa pistää silmään. ei silti, jokaisella on maneerinsa, mut uskon että rauhottais aika paljon itse heittoa jos et vetäis tota kättä eteentaakse...
Veikkaan että tommonen auttaa monia "virittämään vieterin" ennen itse heittoa. Esim Feldberg tekee noin.
Näinpä. Lisäksi pivot hopstep korostaa tuota automaattisesti.
Vastaa Viestiin