Pimp my drive

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Jaani kirjoitti:Mä oon varma, että noistakin heitoista voi nähdä, kuinka läheltä oikeaa rintaa nuo kaverit heittävät. Ja kuinka myöhäinen kiihdytys heitoissa on.
On sen verran hyvä video, että minusta ainakin näkyy oikein hyvin. Olisi kiva tietää, miten kiekot lensivät ja kuinka pitkälle. Yllättävän kaukaa ruumiista Garrett vetää kiekon. Aika lineaarisesti kiihtyvältä ja pehmeältä näyttää toi käden liike. Odotan mielenkiinnolla luvattua videota Innovalta, sillä on mielenkiintoista kuulla, mitä eri tavalla tähän asti heittämistä neuvonut Dave Dunipace sanoo nykytykkien tekniikasta.
Avatar
MikeJones
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 24 Elo 2007, 18:01
Oikea nimi: Mikko Järvinen
Seura: Liitokiekkoseura Mustavaris
Paikkakunta: Pori

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja MikeJones »

Editoin hieman aiempaa pätkää ja lisäsin samalla muutaman kiskaisun lisää. Markolta pari bäkkäriä lisää, itseltä pari bäkkäriä, kolme forea ja pari mellakkaa. Edelleen saa kirjoittaa fiksuja sanoja. Lähtökohtana kerrottakoon, että fore on ehkä suomen huonoin ja epäluotettavin, sekä peukkua heitän tarkoituksella matalana mellakkana.

http://www.youtube.com/watch?v=B-Eo_3DY6-0
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja AMA »

Tekee kyllä pahaa kattoa tuota Markon heittoa, kun tukijalka ei tee minkäänmoista pyörähdystä, vaan koko liike pysäytetään polvella/nilkalla. Jalkaterä pitäisi saada lopussa pyörähtämään joko päkiän tai mieluummin kantapään ympäri, niin rasitus nivelille olisi huomaatavasti pienempi ja kiekko lentäisi varmasti pidemmällekkin.

Mikko voisi koittaa päkiäpyörähdyksen sijaan kantapääpyörähdystä. Itse ainakin saanut sillä pikkusen enemmän tehoa heittoon. Foreihin en sitten osaakkaan sanoa mitään...
"play for show, work for dough" -Lloyba
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Äkkiäkös Marko muuttaa tekniikkaa, kun ei ole vielä ehtinyt lyhyen pelikokemuksensa vuoksi juurtua mihinkään. :D
Jani
Viestit: 1143
Liittynyt: To 03 Marras 2005, 22:18

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jani »

AMA kirjoitti:Jalkaterä pitäisi saada lopussa pyörähtämään joko päkiän tai mieluummin kantapään ympäri, niin rasitus nivelille olisi huomaatavasti pienempi ja kiekko lentäisi varmasti pidemmällekkin.
Minä kyllä väitän, että juuri tuolla Markon käyttämällä tavalla kiekko lentää pidemmälle, kun tehot eivät karkaa mihinkään.
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja AMA »

Jaani kirjoitti:Äkkiäkös Marko muuttaa tekniikkaa, kun ei ole vielä ehtinyt lyhyen pelikokemuksensa vuoksi juurtua mihinkään. :D
Joo kyl se on Markon kaltasilla uusilla kavereilla helppoa :D

Tossa on Jani se ongelma, että jollei mene tavallaan heiton perään pyörähtämällä ja/tai astumalla yli, on jo heittovaiheen lopussa helposti himmannut heittoa. Ja se syö metrejä.
"play for show, work for dough" -Lloyba
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Jani on osittain oikeassa. Kyllä vauhdin pitää pysähtyä linkoamaan kiekko, eikä saa juosta läpi, mutta jalkaterän pyörähdyksellä ei vielä menetetä näitä tehoja. Markus Källström on hyvä esimerkki sellaisesta heitosta, joka töksähtää ja linkoaa kiekon matkaan niin, että jalkaterä pyörähtää. Samoin tuo Ken Jarvis.
monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja monster »

Kaippa toi Markon polvi ois jo hajonnu jos se tykkäisi pahaa tosta heitosta.ei varmaan tos vaihees ole mitään järkeä muuttaa tukijalan käyttöä,ellei polvi vihoittele oikeesti.

Mikon upsista sanoisin pahimpina "virheinä" että takajalka nousee maasta todella aikaisin ja tehoaa häviää paljon ja sitten heitto pyörähtää lopussa myös(takajalan takia osittain) toisaalta eihän mellakkaupseissa oikeestaan haetakkaan varsinaisesti pituutta,vaan tarkkuutta(ainakin minä),joten siinä mielessä ei se niin paha ole.sit toi toisen kiekon kädessä pito heiton aikana saattaa sotkea vapaan käden käyttöä:)

ei toi fore nyt mitenkään pahalta musta näyttänyt.loppusaatto aika olematon tosin...sivusta jos suoraan ois nähnyt,niin ois voinut paremmin kommentoida tota käden liikerataa.
Marko
Viestit: 450
Liittynyt: To 07 Syys 2006, 21:30
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Marko »

Jaani kirjoitti:Äkkiäkös Marko muuttaa tekniikkaa, kun ei ole vielä ehtinyt lyhyen pelikokemuksensa vuoksi juurtua mihinkään. :D
Vuosien varrella on joutunut opiskelemaan kaikenlaisia uusia juttuja mm. kun kiekot ovat muuttuneet.
Aikoinaan kiekot olivat niin alivakaita, että ne piti heittää käden kulkiessa heitossa alakautta ja kiekko osoitti klo 7.00:ään. Kun uudenlaiset ylivakaat kiekot tulivat, pitikin opetella ihan toisenlainen heittoasento ja tyyli. Nythän ollaan taas menossa takaisinpäin, tai niin, että on selkeästi alivakaitakin.

Vanhoissa kiekoissa oli ohut reunus ja niistä sai helposti otteen. Kun kiekkojen reunukset sen kun levenevät, siirryin draiveissa otteeseen, missä kiekko ikäänkuin roikkuu sormenpäissä. Ensin ajattelin, että nää lähtee kyllä ihan mihin sattuu, mutta sitten sektori rupes kapeneen ...

Hyvinhän toi polvi kesti 32 vuotta. Viime vuonnahan se vasta rupes kiukuttelemaan. Ymmärrän että tyylini käy nivelien päälle, mutta toisaalta tiedän, että kun jalka tömähtää tukevasti maahan, niin kylä lähtee !
Kiitos mielenkiintoisista analyyseistä. Täytyy ainakin kokeilla tuota jalkaterän pyöräyttämistä.

Feldberg esitteli viime kesänä kurssillaan erilaisen, polviystävällisemmän heittotyylin, mutta en enää muista noita tanssiaskelia. Löytyyköhän se jo jostain videolta?

Laitetaan vanha koira opettelemaan uusia temppuja. :D
Viimeksi muokannut Marko, Ti 15 Maalis 2011, 9:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Marko

39 vuotta frisbeegolfia.
Avatar
MikeJones
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 24 Elo 2007, 18:01
Oikea nimi: Mikko Järvinen
Seura: Liitokiekkoseura Mustavaris
Paikkakunta: Pori

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja MikeJones »

monster kirjoitti:Mikon upsista sanoisin pahimpina "virheinä" että takajalka nousee maasta todella aikaisin ja tehoaa häviää paljon ja sitten heitto pyörähtää lopussa myös(takajalan takia osittain) toisaalta eihän mellakkaupseissa oikeestaan haetakkaan varsinaisesti pituutta,vaan tarkkuutta(ainakin minä),joten siinä mielessä ei se niin paha ole.sit toi toisen kiekon kädessä pito heiton aikana saattaa sotkea vapaan käden käyttöä:)

ei toi fore nyt mitenkään pahalta musta näyttänyt.loppusaatto aika olematon tosin...sivusta jos suoraan ois nähnyt,niin ois voinut paremmin kommentoida tota käden liikerataa.
Tarviipa kiinnittää huomiota tuohon takajalkaan upsissa. Ja joo, mellakkaa heitän sen tarkkuuden vuoksi (ja saa pientä koukkua heittolinjaan), sekä olen mieltynyt heittämään varsin matalia heittoja, toisin kuin monet muut upsittajat. Kiekot toisessa kädessä on kyllä vähän kuin "vahingossa", eli normaalisti kädessä ei ole kyllä mitään muutakuin sormet. :)

Mites toi foren askellus, mahtaako olla liian pitkä viimeinen askel? Entä käden liike?
monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja monster »

Mikko: vika askel näyttää hieman pitkältä mut sekin on yksilöllistä,jos pääset saattamaan heittoa tosta askeleesta vielä niin ei se sit ole liian pitkä.hieman lyhyemmällä pääsisit paremmin heiton "päälle" ja pidemmän saaton.käden liikerata näyttää musta aika kivalta.et tee turhia liikkeitä kiekolla paljoakaan ja kiekko näyttäis olevan balanssissa aika hyvin.ehkä vedon alkaessa kiekko ja ranne vois olla vähän alempana suhteessa kyynärpäähän.näyttäis olevan selvästi ylempänä kuin kyynärpää.itselläni annukoissa ranne verrattuna kyynärpäähän tolleen ranne ylempänä kuin kyynärpää ja suorissa heitoissa samalla tasolla pyrin pitään ja sit hysseissä ranne alempana kuin kyynärpää...
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Tässä vähän kielikurssia, kun osa kommenteista koskee tässä viestiketjussa käsiteltyjä asioita:

Dave Feldberg haastattelussa:
http://www.talkshoe.com/talkshoe/web/au ... 5&cmd=apop

Avery Jenkinsin haastattelu osa 1:
http://www.talkshoe.com/talkshoe/web/au ... 0&cmd=apop

Avery Jenkinsin haastattelu osa 2:
http://www.talkshoe.com/talkshoe/web/au ... 8&cmd=apop
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Sanokoon Dave Dunipace ja old school tyypit mitä tahansa, kun heitin taas Garrettin tapaan kättä kaukaa ruumiista vetäen, sain enemmän ranteen liikerataa snapiin. Kun vielä pidin kiekkoa etu- ja keskisormen uloimmassa nivelessä ja muut sormet pois kiekon sisältä saan paremmin jengaa ja kiekot kippaavat vähemmän. Sama juttu kuin viimeisen kahden vuoden aikana, kun tuota kikkaa olen käyttänyt. Edelleen ei tunnu siltä, että saisin millään tavalla kiekkoa pyörähtämään kunnolla sormenpäiden ympäri toistettavasti kuin ehkä 50 m lähestymisissä. Ehkä siksi, että pitäisi varmentaa pyörähdys videolla ennen kuin uskaltaa sanoa, tuleeko pyörähdustä. Mun vammautunut käteni kipuili heti, kun yritin maksimoida ranteen pysäytysnopeuden. Normaalisti se on valtava aukko tekniikassani. Myös 50 m heitoissa, mutta ei jakoa draiveissa. Saatan olla pahimmassa tapauksessa tuomittu ikuisesti huonoon ranteen jarrutukseen rystyltä. Kämmeneltä menee paremmin, joten ehkä mulla on toivoa, voimia kasvattaen ehkä saada rystynkin toimimaan joten kuten joskus. Kämmenpuoli on viime vuonna noussut jonkin kriittisen vaatimustason yläpuolelle, kun välillä snap skulaa ainakin jotenkin ja rannekin pysähtyy sinne päin.
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja AMA »

Kannattaa kyllä pitää ehdottomasti ne kaikki neljä sormea rimmillä tiukasti, jos on vähänkään ongelmia kiekon lipeemisen kanssa. Se on luonnollista, että kiekot kippaa enemmän, jos on 2 sormea enemmän rimmillä, joilloin kiekko lähtee myöhemmin kädestä ja OATtiakin tulee huomattavan paljon helpommin. Mulla ei ainakaan ole mitään toivoa pitää kovassa bäkkärissä kiekosta kiinni ainoastaan kahdella sormella, vaan lipee armottomasti. Eipähän toisaalta sillon kippaa ylikään :D
"play for show, work for dough" -Lloyba
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Meni herne nenään, kun en millään ilveellä edes neljällä sormella saa kiekkoa pyörimään toistettavasti sormenjäljkialueella pitäen etusormen ja peukalon välissä yli lähestymistehojen. Siksi kokeilin vanhaa enkkapituustekniikkaani tänään, eli kahta sormea ja roikattaen sormien päistä. Kun kiekon liike menee isommalla kaarella ja ranne toimii paremmin vain kahdella sormella (löysemmät lihakset ja jänteet pidempään heitossa ja parempi ranteen heilahdus isommalla liikeradalla) ja päässä roikottaen metrejä tulee mulle eniten. Pitäis löytää joku kikka, millä ranteen saisi pysäytettyä kunnolla, jotta pääsisi vertaamaan neljän sormen otteella pituuksia. Arvaa harmittiko? Kun ei oo edistystä treeneistä huolimatta. Olisikohan treenikohde väärä ja näpeissä edelleen vajetta?

Omituista kyllä, nyt ei tullut kaukaa ruumiista vetäen kiekkoa kahden sormen päissä roikottaen niin isoja eroja eri aikoihin käden liikettä kiihdyttäessä eroja pituuksiin. Ensimmäinen kerta mulla näin. Silti right pec kiihdytys antoi keskimäärin kaksi metriä lisämittaa kuin kovaa alkuvaiheessa tempaisu. Näin talven jälkeen on tekniikka, mitä on joten en uskalla sanoa mitään siitä, menikö jossain muussa osassa tekniikkaa jotain eri tavoin. LAuksi oli sählinkiä, kuten käden saattoa liian alas. Sitten lantio taittui suunnittelemattomaan hysseen jne. Lopulta alkoi homma palautua ja pisin 166 Pohjolan isäntä siivu meni takatuulessa vähän päälle 120 m ilmassa ja pysähtyi 130 m kohdalle. VEsilammikosta keinonurmelta heitettyä.

Breasin kanssa juteltiin viikolla ja hän sanoi heittävänsä yhtä pitkälle ilman peukaloa ja etusormeakin kuin yleensä käyttämällään fan gripillä. Että silleen. Herää vain kysymys onko hänellä kova keskisormi ja iskeekö sillä putoamisen estorefleksi, joka puristaa otteen tiukemmaksi kuin voi tietoisesti käskyttää? Minulla rutiini ei riitä siihen, että voisin luottaa refleksiin. Kun olen kokeillut tarkoituksella välttää aktiivisesti puristuksen tiukentamista heiton vikojen senttien aikana, tulee vasemmalle lipeämisiä ja valtavia tehon menetyksiä ja refleksi myöhästyy useimmiten. Silloin, kun refleksi on osunut kohdalleen, sormiin on jäänyt painautumia, kiekko on pyörähtänyt sormenpäiden välissä ja enkkoja on tullut pituuksiin.

Kaksi vuotta sitten mafa katsoi vierestä mun heittoja driving rangella kahden sormen sormenpääotteella ja joka heittoon tuli pahat OATet. Siitä olen välillä päässyt eroon ja ainakin välillä määrä on ollut niin pientä, etten näe väpätystä joka heitossa. Kippauskaan ei tunnu olevan ongelma joka kiekolla. Hämää pahasti, että Roc ja Teebird kääntävät yli ja Buzzz ja moni putteri ei. Mulla Roc ja TB kääntää yli ihan saman verran joka otteella ja sormien lukumäärällä.

Mulla käy sormien päiden ympäri pyörähdyksessä niin, että jengat paranevat nin paljon, että lentoradoissa on hieman eroa ja kiekko ei käännä yli niin paljon kuin normaalisti. Oliskohan sulla kyseessä kiekon epäpuhdas irtoaminen pikkusormesta, nimettömästä tai keskisormesta tai jostain näiden yhdistelmästä, kun kiekko kääntää yli?
Vastaa Viestiin