Pimp my drive

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja monster »

Janne,joo mellakkaupsilla meinasin sellasta erittäin matalaa vaakatasoon suunnilleen heitettyä heittoa.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9132
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

jiiärrä kirjoitti:
Hienoa Ville, että jaksoit jatkaa. Mä otan aina monta kopiota kesken kirjoittamisen, kun foorumeilla tulee vastaan aikatakaraja ja tulee kenkää foorumilta. Onneksi on ollut riittävän stabiili kone, ettei ole kuin kerran kone kaatunut alta kesken kirjoituksen. Mikä on mellakkaupsi? Siis kivellä kilpeen tyylikö?
Asentakaa hyvät ihmiset Firefox ja siihen Lazarus-lisäosa. Ei katoa formeihin kirjoitetut jutut. https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6984

Mellakkaupsi ainakin mulle tarkottaa matalaa kovaa laakaa upsiheittoa.

Edit. Jaa olinkin hidas, Ville ehti jo vastata.
Matthard
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 23 Tammi 2009, 10:55
Oikea nimi: Matias Söderström

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Matthard »

Markus: En tiedä pitääks mua paremmat forettajat tätä huonona tossa heitossa, mutta sun ranne kääntyy foressa yli ja näin ollen luulisin, että kiekotkin kääntyilee liian usein yli. Kannattais ehkä koittaa pitää rannetta saatossa enemmän siinä asennossa missä se on kiekon irtoamishetkellä, eli että se kulkisi saatossa enemmän pikkurilli edellä, kuin että peukalo edellä. Ja tosta ristiaskeleesta (foressa siis), niin sanoisin, että kannattaa se pitää jos siihen on tottunut jo. Esim. Geoff Bennett käyttää tollasta ristiaskelta ja ihan hyvin fore lentää. Mä itse käytän ristiaskelta pidemmis foreis. Muuten paikaltaan tai pienellä ei-ristiaskel askelluksella. Ville sano että pysyy vartalossa paremmin kiristyksiä heittoa varten kun ei ota ristiaskelta. Oon samaa mieltä, mutta mun mielestä tähän auttaa (siis jos on ristiaskel) se, että toiseksi viimeisen askeleen kohdalla ei veisi takajalkaa liian pitkälle etujalan taakse, eli pitäis sen askeleen lyhyempänä, tai sitten pieni hypähdys siinä kohtaa jos onnistuu.

Tumpsilla ihan menevän näkönen fore, upsi ei niinkään :wink:

Huh, aika vaikeeta kirjottaa heittämisestä jotain ja sitten pitää se selkokielenä vielä. Heitosta lukeminen paljon helpompaa. Ja tästä rizpektit Jiiärrälle!

eli siis ristiaskeleella tarkotin tollasta etujalan takaa menevää ja ei-ristiaskeleella etujalan edestä menevää :idea:
Viimeksi muokannut Matthard, La 20 Maalis 2010, 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
M. Söderström
Noukka
Viestit: 1066
Liittynyt: Su 01 Loka 2006, 20:35

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Noukka »

Meinasinpa sanoa jotain tähän koko viestiketjuun liittyen, mutta enpä sanokkaan. 8)
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Jiiärrä:

Kyllä mä heitän 170m monesti, mutta vain 360 tekniikalla. Tavallisella draivilla sitten 150 ja rapiat, jos on oikein kiskaisee. Kisapituus, eli golfkierros ja vähän kisajännää, niin 140m on jo pitkä veto. Mutta ainahan sitä voi pidemmälle heittää, ja etenkin tavoitteena on se, että vähemmällä vaivalla. Sitten riittää kuntoa loppukiessillekin ja paikat kestää seuraavaakin päivää. Ja tarkkuushan kärsii, kun ottaa pituuskiekkoa ja paiskoo täysillä.

En tiedä sitten venyttelystä, eipä se mua ole notkistanut mainittavasti. Mutta motoriset harjoitteet, eli vaikka taaksevetotreeni tai yläkropan kierto kyllä tekee liikkuvuudelle hyvää. Sekin on tietynlaista venyttelyä.

Monesti olen miettinyt, että parhaat, menestyneimmät urheilijat taitaa olla niitä, jotka pystyy treenaamaan loukkaantumatta. Ne pysyy kauan huipulla ja voi treenata tauotta.
Breas
Viestit: 316
Liittynyt: Ke 06 Syys 2006, 23:04
Paikkakunta: Nummela

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Breas »

Jaani: Parhaat pysyy kunnossa sen takia ku niitten ei tarvii harjotella :D tai sit että niillä on päässä vikaa eikä ne osaa jännittää... mulla alkaa valumaan hiki jo enne kisoja kun luulen että voisin muka pärjätä...
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9132
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Käytetääs poikien ketjua hyväksi ja laitetaan aloittelijan heittoja puitavaksi. Kävin tänään samoilla hoodeilla testaamassa draiveja: http://www.youtube.com/watch?v=3sNFciDI9MU.

Kuten videon kuvauksesta näkyy, olkapää hajosi vähän aikaa sitten, joten heitin vain tuon yhden upsin ja senkin varovasti. Se on siis luultavasti normaaliakin huonompi. Rystyä ja kämmentä pystyi heittämään, joten tuolta kai ne näyttää normaalisti. En tosin ole ennen videoinut heittojani.

Onneksi olen heittänyt vasta niin vähän, etteivät nämä heikot tekniikat vielä ole selkäytimessä (ainakin uskottelen itselleni niin). Kommentoitavaa ainakin pitäisi olla.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Tapanoten rystyissä lantio ja jalat kiertyvät tauotta eteen takimmaisesta kiekon sijainnista kiekon irtoamiseen. Tällöin vasen kylki tulee käsivedon eteen niillä main, kun keskiruumis osoittaa 50-60 astetta kohteesta. Jalkojen ja keskiruumiin pitäisi olla melko rentoja aluksi ja käden pitäisi liikkua melko hitaasti eteen. Kun vasen kylki on käsivedon edessä, kiekko ei ole kiinni oikeassa rintalihaksessa kiekon ohittaessa sen. Tämä syö tehoja, kun käsi ei ole taitettu riittävästi kyynärpäästä, jolloin lihakset ja jänteet eivät jännity jousimaisesti ampuen jännityksen purkautuessa ranteen eteen nopeammin kuin kädellä voi pelkällä lihasvoimalla tehdä. Oikean jalan sijainti vikassa askeleessa on anhyzeriä varten. Vaakaheitolla oikealle noin 20-25 cm kiitos. Kovempaa ponistamalla takajalalla ja lantiosta eteen niiaten saisi painopisteen eteen ja tehoa kiekkkoon sekä helpomin kiekon etuosan alemmas kuin takaosan. Tällä tavalla korkeat heitot syöksyvät lakipisteestä alas vetovoiman avustamana nostaen lennon keskinopeutta ja vähentäen feidiä. Jolloin keskimräistä liitoa on enemmän ja kiekko on ilmassa kauemmin. Keskinopeus*lentoaika= pituus. Tässä tapauksessa normaalia matalaa heittoa pidempi lento.

Aikajärjestyksessä: Jalat ja lantio kääntyvät pienellä teholla löysin lihaksin taakse viennistä siten, että keskiruumis osoittaa 90 astetta vasemmalle kohteesta. Vähän päällekkäin edellisen vaiheen lopun kanssa kättä liikutetaan hitaasti lötköillä lihaksilla eteen niin, että, kun rintamasuunta pysähtyy hetkeksi osoittamaan 90 astetta vasemmalle kohteesta, käsi vedetään kyynärpää edellä paria senttiä vajaaksi maksimista kyljen ja kyynärpään etäisyydestä lopussa kiihdyttäen ikään kuin olisit lyömässä kyynärpäätä vanerilevyn läpi. Vasta sitten jalat, sitten hieman myöhemmin lantio ja vielä vähän myöhemmin olkapäät alkavat kääntymisen kohti kohdetta. Kyynärpää suoristetaan ilman viivettä siitä, kun kynärpää on kauimmillaan kyljen edessä. Ja tässä vaiheessa lisätään ensimmäistä kertaa nopeasti tehoja käden lihaksilla. Ranne oikeaa kyynärpään oietessa/oiettua. Ideaalisesti vasta oeittua ja tämä vaatii todella myöhäistä ja kovaa käden kiihdytystä. Ranteen pitäisi pysähtyä joko suorana tai korkeintaan 15 astetta oikealle käännettynä neutraalista, jolloin sormien puristusvoman pitää olla kasvanut niin kovaksi, että kiekko ei lipeä etuajassa, vaan pyörähtää etusormen ja peukalon välissä mielellään 270 astetta. Ja siinä onkin sitten näppivoimille vaatimusta kerrakseen.

Kämmeneltä oikea jalka on eri puolella vasenta jalkaa kuin tarvitaan maksimipituusheittoihin. Mutta se toimii hyvin tarkkuusheitoissa. Luulenpa, että jalan sijainti ei ole foreheitoissa useimmille niin tärkeää kuin tarkkuus, joten tuo ei ole vakavaa, jos ei aio viskoa kauas kämmenellä. Tai pitää kehittää Villen lihakset :-) Oikea jalka nousee ilmaan ja laskeutuu jalkapöydälle ponnistusvaiheessa, jolloin menettää ponnistustehoja ja kiertymisopeutta. Lantiokin voi kääntyä nopeammin, jos tarkkuus säilyy, mutta se ei ole ihan helppoa. Toistoja toistoja. Oikea jalka saa astua yli, kuten rystyissäkin. Kädellä ja ranteella kannattaa kiihdyttää tosi kovaa viimeisen 25-30 cm aikana ennen kiekon irtoamista.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9132
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

jiiärrä kirjoitti:Ranteen pitäisi pysähtyä joko suorana tai korkeintaan 15 astetta oikealle käännettynä neutraalista, jolloin sormien puristusvoman pitää olla kasvanut niin kovaksi, että kiekko ei lipeä etuajassa, vaan pyörähtää etusormen ja peukalon välissä mielellään 270 astetta. Ja siinä onkin sitten näppivoimille vaatimusta kerrakseen.
Kuten arvelinkin, niin ei niissä tekniikoissa siis oikein mitään ollut oikein. Kyllähän sen heiton mitoista (ja tarkkuudestakin) on nähnytkin.
Ensimmäisellä lukukerralla en tajunnut puoliakaan, mutta pätevän oloista tekstiä tuli ja yritän videota katselemalla tajuta loputkin.
Tuo lainattu kohta oli ehkä ainut minkä heti sisäistin, tai siis en heitossa ole sisäistänyt lainkaan. En tietääkseni purista kiekkoa ollenkaan, se on tosi löysästi kädessä oikeastaan kaikilla heittotyyleillä. Sitä ilmeisesti ainakin pitäisi ajatella.

Niin juu, rystyllä heitän ehkä 100m suurin piirtein sinne minne yritän, täysillä jonnekin päin ehkä 130m. Kämmenellä 10-20 metriä enemmän. Epicillä meni joskus jalkamitalla 150m.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Tapanote:

Mun mielestä sun heitto näyttää hyvältä ja siinä on potentiaalia vaikka kuinka. Ihme, että kiekko ei lennä pitemmälle, sillä mun silmiin heittosi näyttää rennolta ja puhtaalta. Käsi vetää suorassa linjassa, eikä siinä ole paljon ylimääräistä liikettä. Uskon, että pelaamalla paljon kehität nopeutta ja liikkeen räjähtävyyttä ja heitto kehittyy luonnostaan.

Jos nyt johonkin puutun, niin saattoon. Pyörähdät jalkasi ympäri tai olet liian etupainoinen. Keskity etujalan jännitykseen juuri ennen RÄJÄHTÄVÄÄ vetoa, niin kovaa lähtee.
monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja monster »

jep,Tapani.munkin silmiin heittos näytti aikas hyvältä! foren kuvauksen ois ehkä voinu tehdä toiselta"kin" puolelta niin ois nähny kyynärpään asentoa paremmin,mut vaikutti aika mukavalta.loppusaatto varsinkin.tos upsis silmiinpistävintä oli kuinka vinoon iskit tukijalan jalkaterän lopussa.pitäs osoittaa tietty klo.12 mut sul johonkin kello kymmeneeen! polvi ei varmasti ainakan pidemmän päälle tykkää tosta+että tehot hukkuu loppusaatossa.painoit senkin takia ryhdin kasaan vetovaiheessa.tukijalka tuli muutenkin maahan hieman liikaa vasemmalle,mut pahin ehkä toi jalkaterän suunta.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Jaani kirjoitti:Tapanote:

Mun mielestä sun heitto näyttää hyvältä ja siinä on potentiaalia vaikka kuinka. Ihme, että kiekko ei lennä pitemmälle, sillä mun silmiin heittosi näyttää rennolta ja puhtaalta. Käsi vetää suorassa linjassa, eikä siinä ole paljon ylimääräistä liikettä. Uskon, että pelaamalla paljon kehität nopeutta ja liikkeen räjähtävyyttä ja heitto kehittyy luonnostaan.

Jos nyt johonkin puutun, niin saattoon. Pyörähdät jalkasi ympäri tai olet liian etupainoinen. Keskity etujalan jännitykseen juuri ennen RÄJÄHTÄVÄÄ vetoa, niin kovaa lähtee.
Se pyörähdys enemmän tumpsin tyyliin tekee käden vipuvarsimaisuuden maksimoinnin. Jos tumpsia katsoo ylhäältä alas ja katsoo, mikä kohta on pyörinnän akselina pyörähdyskeskipisteenä, niin sen pitäisi olla oikean kainalon paikkeila. En ole varmistanut, onko. Kun suurin osa ruumiin massasta on lähellä pyörimisakselin keskipistettä, on vähiten massaa pyöräytettävänä ympäri.

Kysymys: Kumpi tapa luo enemmän energiaa?: Juoksu takaa eteen suoraan läpi astumalla ja pääasiassa kädellä viskaaminen, vaiko pyörähdys käden isommalla liikeradalla, eli pidemmällä vipuvarrella=voiman kertoimella, käyttäen voimakkaampia lihaksia vipuvarren moottorina. Ja jalat, lantio, kyljet, selkä sekä hartiat tekevät enemmän töitä kuin käsi pyörähtävällä tyylillä, koska monet noista ovat yksin jo kättä voimakkaampia. Saati sitten kaikkia yhdessä enemmän kuin läpi astumisessa.

Saman asian analogia sotahistoriasta: Kumman aseen ammus lentää pidemälle johtuen luodun energian määrästä, ballista(kuin varsijousi, mutta lavetilla ja isompi), jossa ammus liikkuu suoraa viivaa, vai katapultti, jonka varsi menee kohtuullisen kovaa pyörien? Oikeasti ero ei ole niin suuri kuin luodun energian ero, kun ballistan nuoli liitää ja katapultin pallo ei. Katapultin rungon pysäyttäessä varren liikkeen kevyt talja, joka pitelee ammusta pyörähtää hirveästi kiihdyttäen, kun monimetrisen varren luoma energia siirtyykin kymmeniä kertoja kevyempään osaan, joka myös pyörähtää. Siis eikö niin, että samalla energialla kevyempi esine liikkuu nopeammin?

Katapultin analogia fribaheitossa on ranteen liike kiihdytyksen taivuttamasta taka-asennosta eteen, kun kynärpää on oiennut. Ja koko kroppa kääntyy oikealle, oli kyseessä läpi astelu tai pyörähdysheitto. Joten ranteen on liikkeen jatkuvuuden lain mukaan oiettava kevyenä ruumiinosana aika haipakkaa, kun tätä aiemmin on pyöritetty lähes koko heittäjän painoa.

Fysiikan lakien mukaan pidennetty vipuvarsi ja lisätty vipuvarren liikutusvoima pitäisi kasvattaa lähtönopeutta merkittävästi. Mun pitää kokeilla, mitä tämä tarkoittaa nyt kun kiekot eivät lipeä sormista enää yhtä helposti tai aikaisin kuin ennen. Aiemmin lipsumiseen kaatui erojen löytäminen läpiastumistekniikan ja pyörähdystekniian välillä. Ja kun selkä on juuri sieltä mäsänä, mistä pyörähdys tekee kipeintä, ei ole ollut hirveää motivaatiota setviä asiaa käytännön kannalta. Teorian mukaan piruettimainen pyörähdyksen alku pitäisi luoda enemmän tehoa, jolloin lipsuminen maskeeraa enemmän saatavia potentiaalisia tehoja. Joten eipä ihmetä, jos yhtä pitkälle on mennyt molemmin tyylein karkeasti. Silloi harvoin, kun olen kunnolla pyörinyt sillä on ollut vain parin metrin pituusetu saman päivän läpiastumisiin verrattuna. Mutta päivittäiset vaihtelut voivat selittää tuon ja mulla on niin vähän kokeita, ettei niistä voi päätellä mitään. Tehtävää riittää.

Kumpi tapa käynnistää veneen mootorin tai moottorisahan paremmin? Suora veto alusta loppuun, vai lähes koko matkalta suora veto ja lopussa jalkoja, lanteita ja hartioita kääntämällä oikealle veto? Useampien lihasten käyttö tempaisee narua pidemmälle ja nopeammin. Saman voi todeta kuminauhaa vetämällä. Kannattaa olla kädensijallinen malli, jottei lipeä kiinnityspisteestä ja tee kipeää osuessaan vetäjään. Tämänlaista treeniä olen tehnyt talvella ja ero on valtava, kun pyöräyttää lopussa. Nauha venyy paljon pidemmälle kuin pelkällä kädellä jaksaa vetää.

Tapanteen palatakseni räjähtävyyttä löytyy jo upsista. Sama tiskiin kämmeniin ja rystyihin, niin luulen eron olevan 15m+ nykyiseen verattuna piakkoin.
Avatar
tumpsi
Viestit: 735
Liittynyt: Ti 26 Kesä 2007, 15:24
Oikea nimi: Tomi Niemenmaa
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Oulu

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja tumpsi »

Jaani kirjoitti:Jiiärrä:

Kyllä mä heitän 170m monesti, mutta vain 360 tekniikalla. Tavallisella draivilla sitten 150 ja rapiat, jos on oikein kiskaisee. Kisapituus, eli golfkierros ja vähän kisajännää, niin 140m on jo pitkä veto.
hassua, itse heitän lähes poikkeuksetta pienessä kisajännässä pidemmälle.

Tapanote: sun heitto (bh) näyttää kehittyneen aika paljon syksystä. vähän laahaava veto joka lähtee turhan kaukaa torsosta, mutta muuten on kyllä harrastusaikaan verraten varsin oivan näköistä touhua.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9132
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

tumpsi kirjoitti: hassua, itse heitän lähes poikkeuksetta pienessä kisajännässä pidemmälle.
Tapanote: sun heitto (bh) näyttää kehittyneen aika paljon syksystä. vähän laahaava veto joka lähtee turhan kaukaa torsosta, mutta muuten on kyllä harrastusaikaan verraten varsin oivan näköistä touhua.
Mehän heitettiin samassa poolissa mun ekan kisan ekalla kierroksella Tammermaan avoimissa, että näit silloin tosi raakaa touhua =). Siellä taisin olla umpimetsässä melkein joka kerta kun rystyä yritin heittää. Ehkä se tekniikka sitten on jo vähän parantunut ja joku yksittäinen heitto voi ihan fiksultakin välillä näyttää. Oli komeen näköstä katella kun avasit parilla väylällä 50m pidemmälle.

Omista heittopituuksistani en tiedä oikein mitään kun ehdin kesälämpimillä heittää vain pari kuukautta. Kävin noita draiveja urheilukentällä jalkamitalla mittailemassa kun nurmikko oli sen verran aamuhärmässä, ettei kengät kastuneet. Ensi kaudella sitten sen verran pitkälle, ettei se urheilukenttä riitä.
Jani
Viestit: 1143
Liittynyt: To 03 Marras 2005, 22:18

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kärsivällisyyttä vain; itse huomasin noin neljän pelivuoden jälkeen, että yhtäkkiä heittoon tuli selvästi lisää pituutta. En siis harjoitellut, mutta pelasin paljon kierroksia. Ja tarkkuuslajihan tämä on lähinnä. Useat noin 100 metriä heittävät pelaajat pieksevät tuloksissa monet 150 metrin heittäjät.
Vastaa Viestiin