Pimp my drive

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Kun jalka pysyy maassa kiekon irtoamiseen asti, jalka pystyy tuottamaan tehoa kokoheiton ajan. AMAlla rystyssä takajalka tuotehoa vain kävelessä. Takajalan polvi on koukussa ja jalkaterä ilmassa paljon ennen kiekon irtoaista. Saat kovasti tehoa lisää, kun pusket kunnolla jalan suoraksi ja pidät sen maassa, kunnes kiekko on lähtenyt. Molemmilla juoksusuunta on anhyzeriä varten.

Tomi, mun ykkösveikkaus sun oikealle ohi heittoihin on kiekon kulman ja juoksusuunnan epäsuhta. Nyt anny askeleet suunnaltaan ja juoksussuunnan kohdalle vikan askeleen laittaminen(vaakalähetyksen ideaali) ja hysse lähtö kiekosta kädestä. Ajoitus on sikavaikeaa noin. Sama idea on käden lineaarisessa vedossa aikaikkunan kasvattamiselle. Mitä pidempään kiekko menee suorassa, sitä vähemmän sivusuuntaan vaikuttaa ajoitusongelmat ja kiekon irtoamisen vaihtelut. Kunhan ei ole grip lockia. Se menee aina oikealle.

Mitä pidempi aika on kiihdyttää kiekkoa, sitä enemmän tehoa voi luoda, kunhan on loppukiihdytys. Siksi sekä rystyltä, että kämmeneltä saa lisätehoa, kun käsi on kyynärpäästä oikaistuna sojottamassa kohti kohdetta, tai ainakin melkein. Jos kohde on kello 12 ja katsotaan ylhäältä alas, kiekon hyvä lähtöalue on 11.30-11.45. En tiedä, mutta kerrottu on, että kello 12 irrotus maailman huippujen tehoilla vaatii yli-inhimillisiä sormivoimia, eli minun päätelmänäni se lienee merkki liian pienestä kiihtyvyyestä lopussa, jos noin myöhän irtoaa.

Varsinkin kämmeneltä heitto jää molemmilta keskimäärin 5-7m mun kokemuksen mukaan lyhyemmäksi noin taitetulla kyynärpäällä. Mutta metrit ovat mun kokemukset paikaltaan heitosta ja mun kämmen ei ole megapitkä, kun en ole hakenut pituutta siltä puolelta terveyden säilyttämiseksi. En edes tiedä, miten pitkälle voisin kämmeneltä heittää. Tuskin menee vauhdeilla 100 m rikki. Paikaltaan olen muistaakseni pistänyt suoralla kädellä edessä 70+m.

Molemmilla kiekko voisi mennä lähemmäksi oikeaa rintalihasta. Snap kärsii noin kaukaa vetämisestä.

Kiekon irrotessa painopisteen kannattaisi olla niin edessä, että sydän on yhtä lähellä kohdetta kuin oikea polvi. Vähän takana olette monissa heitoissa.

Eikö upseissa heittokäden pitäisi olla kynärpäästä suorana ja osoittaa jonkin verran eteen niin ylhäällä kuin käden pituus mahdollistaa, eli ranne ja kyynärpää suorana?

Selityksiä eroavuuksille Jaanin kommentteihin: Kiertäessä painopisteen raju siirto takaa eteen heiluttaa nopeasti isoa massaa ruumiista verrattuna kiekon painoon, joten kiekko lähtee nopeammin. Tämä on hyödyllistä enemmän maksimipituusheitoissa, mutta toimii alle maksiminopeuksilla tehtynä myös lyhyemmille golf tarkkuusheitoille. Niin kauan kuin tasapaino säilyy. Jaani menettää jonkin verran pituutta minuun verrattuna heittämällä yli kaksinkertaisella käsien lihasmassalla minuun verrattuna tekniikalla, jota käytetään tarkkoihin draiveihin. Kun mä juoksen tosi kovaa ja käännän selän kohteeseen ja hartiat 200+- jotain astetta kohteesta maksimipituusheitoissa. Lyhyemmissä ja tarkkuutta vaativissa heitoissa hiivin/hitaasti kävelen kuten Jaanikin. Jaani ei liukastu läheskään yhtä helposti, kun mä jyrään varmaan yli kaksinkertaisella nopeudella takaa eteen. Jaani käyttää mm. Chris Voigtin käyttämää käden liikerataa, jossa kiekko on takana kaukana ruumiista, tulee ihan rintaan kiinni rinnan keskiosasta oikealle puolele mennessä. Kiekko menee suoraan tästä eteen päin, joten toistettavuus ei treenin avulla kärsi. Kun käsi on takana kaukana ruumiista, käden lihakset ovat rennommat ja liikkuvat nopeammin kuin aivan läheltä koko matkan vetäen. Tämä on hankalampaa oppia kuin alusta loppuun suoraan vetämisessä. Mutta niin on 200 astetta hartialinjan kääntö kohteestakin. Siinäkään ei vedetä kättä suorassa linjassa koko ajan.

Mä yhdistän 200 astetta kaukaa ruumiista vetoon joskus, mutta toistettavuuden vuoksi heitän mieluummin bent elbow tekniikalla, jos vedän hartialinjan noin kauas kohteesta. Yleensä golfissa tyydyn 180 asteen polvi/lantio/hartialinjaan ja suoraan vetoon tai agressiivisuusdesta ja itseluottamuksesta riippuen kaukaa ruumiista vetoon, jos olen aggressiivisella päällä. En luota 200 asteen hartian kääntöön, jos OBta tai naapurireikiä tai esteitä on lähelläkään. Treenin puutettakin osin. Toi 20 lisäastetta hartioista tuo vain jotain 3-4 m lisää onnistuneissa heitoissa mulle. Mutta terveelle nuorelle pitäisi tulla enemmän. Mun selkä on kiertyvältä osalta pahasti muusina lopun ikää, joten alitajunta jarruttaa liikkeitä.

Ja standardi disclaimer: näin mule on kerrottu tai olen itse kokeillut, joten mitä mä tiedän ja tieto, käsitys ja preferenssi voi muuttua. Mielellään kiitos, jos viskon pidemmälle ja tarkemmin paremmalla toistettavuudela :-)
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

jiiärrä kirjoitti: Jaani menettää jonkin verran pituutta minuun verrattuna heittämällä yli kaksinkertaisella käsien lihasmassalla minuun verrattuna
En ihan tajua tuota pointtia. Tarkoitatko, että voin voimallani heittää ikäänkuin varmemmalla tekniikalla? Eli mun ei tarvitse heittää maksimivenytyksillä, kun olen vahvempi?

Jos näin, niin mielelläni heittäisin hyvällä tekniikalla + voimalla samaan aikaan.

Vai tarkoitatko, etten heitä yhtä pitkälle kuin sinä?

Vai tarkoitatko, että menetän pituutta, kun käteni painaa?
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9124
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

jiiärrä kirjoitti: Eikö upseissa heittokäden pitäisi olla kynärpäästä suorana ja osoittaa jonkin verran eteen niin ylhäällä kuin käden pituus mahdollistaa, eli ranne ja kyynärpää suorana?
En oikein tajua mitä tarkoitat tällä. Jos tarkoitat kiekon irrotushetkeä, niin allekirjoitan. Muissa heiton vaiheissa tietenkään käsi ei ole koko ajan suorana, enkä edes tiedä mitä "eteen osoittaminen" voisi siinä tarkoittaa.

Tuo upsi on tehokkaimmillaan aika hyvin verrattavissa keihään heittoon, joten jos sen tekniikan hallitsee niin pääsee varmaan aika pitkälle. Tässä on aika hyvät kuvat perusasennoista tukijalan tullessa maahan, vedon aloituksessa ja saatossa: http://trackandfield.about.com/od/javel ... hrow_5.htm
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Tapanote kirjoitti:
jiiärrä kirjoitti: Eikö upseissa heittokäden pitäisi olla kynärpäästä suorana ja osoittaa jonkin verran eteen niin ylhäällä kuin käden pituus mahdollistaa, eli ranne ja kyynärpää suorana?
En oikein tajua mitä tarkoitat tällä. Jos tarkoitat kiekon irrotushetkeä, niin allekirjoitan. Muissa heiton vaiheissa tietenkään käsi ei ole koko ajan suorana, enkä edes tiedä mitä "eteen osoittaminen" voisi siinä tarkoittaa.

Tuo upsi on tehokkaimmillaan aika hyvin verrattavissa keihään heittoon, joten jos sen tekniikan hallitsee niin pääsee varmaan aika pitkälle. Tässä on aika hyvät kuvat perusasennoista tukijalan tullessa maahan, vedon aloituksessa ja saatossa: http://trackandfield.about.com/od/javel ... hrow_5.htm
Ajoin takaa Breaux Greerin kuvaa, eli vikaa kuvaa, muttayllätyin, miten paljon eteen käsi on mennyt pystysuorasta. Ajattelin, että kiekon pitäisi lähteä jossain 60-70 asteen kulmassa nousuun irtoamishetkellä.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Jaani kirjoitti:
jiiärrä kirjoitti: Jaani menettää jonkin verran pituutta minuun verrattuna heittämällä yli kaksinkertaisella käsien lihasmassalla minuun verrattuna
En ihan tajua tuota pointtia. Tarkoitatko, että voin voimallani heittää ikäänkuin varmemmalla tekniikalla? Eli mun ei tarvitse heittää maksimivenytyksillä, kun olen vahvempi?

Jos näin, niin mielelläni heittäisin hyvällä tekniikalla + voimalla samaan aikaan.

Vai tarkoitatko, etten heitä yhtä pitkälle kuin sinä?

Vai tarkoitatko, että menetän pituutta, kun käteni painaa?
Sun nykytekniikkasi on, mitä käytän ns. lähestymisdraiveihin per Scott Stokely. Sinun tapasi on selvästi tarkempi ja toistettavampi kuin mun maksimipituuslaukkaaminen. On siinä sitten Brinsterin tyyppistä hyppyä tai ei mukana.

Jaani heittää reilusti pidemälle kuin minä paljon pienemmillä juoksuvauhdeilla ja pois kohteesta kääntymisellä :mrgreen: Vihertää naamassa :oops: Sä heität luonnostaan tarkemmin pidemälle kuin mä, koska sulla katseyhteys kohteeseen katkeaa lyhyemmäksi aikaa ja kun saat uudelleen katsekontaktin, liikut vielä hitaasti ja sulle jää enemmän aikaa tähdätä näöllä, kun sun tehosta niin suuri osa tulee sun rajusti minua voimakkaammasta, siksi nopeammasta kädestä. Ja jos tarkkoja ollaan, niin pitäisi videoida, mitä meidän vapaat kädet tekevät, jotta pystytään vertaamaan, häviänkö myös vasemmalla kädellä tehon tuotossa, vai en.

Mä olen sitä mieltä, että jos on muskelissa massaa, on siinä enemmän kuin reilusti kompensoivaa tehoakin oltava, jos on myös viskonut kiekkoja, jotta mukana on nopeita solujakin. Joten Jaanilla on iso etu minuun käden voimissa, kun se kääntyy myös suureksi nopeudeksi ja siten pitkäksi lennoksi. Jaanin tekniikalla mä heittäisin varmaan ainakin 40, luultavammin 50 m lyhyemmälle kuin hän. Silti mun heitot ovat katkenneet kuin kanan lento verattuna Jaaniin, vaikka juoksenkin kovaa.

Jaani plus nopea juoksu plus lantio 180 astetta pois kohteesta ja hartiat 200 astetta yhdistettynä jouhevaan suoritukseen ja hyvään loppukiihdytyksen määrään ja ajoitukseen=VIHELTÄÄ!!! Tämä tarkoittaa pidemmälle taakse ulottamista kuin Jaani tekee nyt ja ihan eri luokan juoksunopeutta. Täysillä lopuksi ristiaskeleen ollessa nopeimman suoraan liikkuvan askeleen. Vika askel saa olla nopeampi, muta se ei kaikissa heitoissa kannata olla suoraan liikkuva.

Toisaalta monessako paikassa Jaanin edes kannattaa uhrata tarkkuutta pituuden saamiseksi nykyäänkään? Toi nopeampi juoksu ja kauemmas taakse ulottaminen on viel avoimella paikala relevanttia golfille toisin kuin 360 yleensä. 360 on silti pidempi tapa. En tietenkään voi sanoa, paljonko lisäpituuksia Jaanille on tarjolla kovemmalla juoksulla ja pidemmällä reach backillä, kun meillä on niin eri heittopituudet ja hävytön ero käsivoimissa.
Noukka
Viestit: 1066
Liittynyt: Su 01 Loka 2006, 20:35

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Noukka »

Taisinpa oivaltaa jotain noista Jaanin sepustuksista ja video esimerkistä. Olkkarin matolla ilman kiekkoa kokeiltuna tuntui tosi luontevalta. Toivottavasti toimii myös kiekon kanssa ulkona. 8)
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja AMA »

Tässä sen näkee, että kannattaa toisinaan videoida omaa tekniikkaansa ja kysyä vinkkiä. Vaikka melko pitkälle jo heittääkin, ei se silti tarkoita, ettei voisi heittää vieläkin pidemmälle :D

Hieno huomio monster toi väärinpäin tehty ristiaskel! Miten en oo tollasta ite huomannu :shock: Nyt on sit hirvee hinku halliin testailemaan oppeja..

Joo mulla on Jaani ollut aina vähän toi ongelma et ryntään kiekon perään. Luulen, että se johtuu osittain heikoista polvista, joilla en mielelläni ihan kokonaan reilun sadan kilon keijukaisen vauhtejani pysäyttäisi ja toisaalta siitä, että talvella pelatessa oppii käyttämään tukijalkaa vieläkin varovaisemmin ja repimään kaikki irti yläkropasta. Jiiärrä taitaa osittain tarkoittaa samaa asiaa tuolla takajalan hyötykäytöllä? Pitää lumien sulettua lähteä taas koittamaan miten paljon pystyn liikaa polvea rasittamatta tukijalalla vastaanottamaan. Tuota käden asentoakin sietää tutkia.

Toi Jarviksen tekniikka on kyllä jotain todella hienoa, monesti tuota videota tullut ihailtua. Kaverilla riittää kohtalaisesti myös kädessä vauhtia..
"play for show, work for dough" -Lloyba
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

jiiärrä: Kiitos vain, mutta en mä ihan noin kova jätkä ole. :)

En mä ajattele, että heittäisin jotenkin tarkemmin, tai edes yrittäisin uhrata pituutta saadakseni tarkkuutta. Heitän vain nyt noin. Jos se vaikuttaa tarkemmalta niin kiva, mutta kyllä mä koetan pitkälle heittää ihan oikeasti. Olen nähnyt jonkun heittävän pitkälle ja tarkasti samaan aikaan, se on siis mahdollista.


Tiedän itsekin, että voimalla voi kompensoida tekniikkaa, siksipä siihen olen panostanutkin. Silti jatkuvasti koetan parantaa vartalon käyttöä ihan teknisesti enkä vain voimallisesti. Tuossa lantion ja alaselän kierrossahan tulee paljon notkeuskin peliin, mikä Jarvisilla on ilmeisesti kohdillaan. Pursion heitossa on samaa vieterimäisyyttä.
Tuntuukin siltä, että notkeus on avainasemassa, kun halutaan puhtaan näköistä heittoa. Kun ei mistään kiristä, niin lihas toimii luontevasti. Kuten Fyhrerkin totesi, tärkeää on myös se, ettei edes päästä kiristä.
Avatar
tumpsi
Viestit: 735
Liittynyt: Ti 26 Kesä 2007, 15:24
Oikea nimi: Tomi Niemenmaa
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Oulu

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja tumpsi »

joo noissa kaikissa mun heitoissa on ajotus enemmän tai vähemmän reisillä, erityisesti bäkkäreissä. ei tollasilla heitoilla kuuhun mennä :) toivotaan et ens kerralla kameran edessä on vähän parempi tatsi päällä. ens viikolla ois tarkotus mennä taas hallille.
monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja monster »

no niin.kirjoitin tos tunti sit jiiärrämäisen romaanin mut kone tilttas ja se katos sen sileen tien,voi helvetti! yritän samaa nyt lyhennettynä:) AMA: joo testaa vaan siinä foressa ja upsissa "oikeaa" ristiaskelta mut en tiedä kuin kauan oot jo heittäny noin,joten voi olla vaikea muuttaa ja en tiedä sit onko edes tarpeellista sitä muuttaa...monihan heittää noin ainakin mun mielestä.tos sun ristaris on tiettyjä etujakin mun mielestä,eli saa hepommin ehkä kyljen eteen ja kiertoa heittoon.tosin menettää tavallaan kiristyksiä kropassa ja ei pysty ottaan kunnon vauhtia,mut eihän näin kevyeeseen välineeseen keihäänheiton vauhtia tarvitakaan välttämättä.upsis kyl ehdottomasti tehokkain täsmälleen sama tekniikka kuin keihäänheitossa,ehkä mellakkaupsissa taas baseballsyöttömäinen loppu eli tukijalka koukussa veto.sitten upsis tottakai parasta että mitä korkeampi irrotuskorkeus kiekosta maasta mitattuna.siinä on iso ero loppupituudessa että irrottaako kiekon 2m korkeudessa vai 2,15metrin korkeudessa.eli mahdollisimman paljon oman pituuden yläpuolelta pitäisi kiekon vasta irrota.sanoisin että tumpsilla se irtoaa selvästi alle oman pituuden korkeudelta,koska ei ole olkapää mukana heitossa ja kainalo ei tule edeltä.omaa luontaista heittotekniikkaa ei pitäisi mennä suurin harppauksin kyllä muuttamaan.voi tulla vammoja,varsinkin upsijutuissa.upsis erittäin tärkeää hyvä liikkuvuus olkapäässä ja jos rupeaa jäykkää olkapäätä väkisin vääntämään "oikeaan" asentoon,niin saattaa paikat paukkua helposti.pikkuhiljaa siis ja únohtamatta venyttelyä.sitten tosta kyynärpään kulmasta!!! mun mielestä sama juttu mikä rystyssä,niin pätee foreenkin(ainakin itselläni!)ja varsinkin upsissa,eli rystyssä kun pitää vetää mahdollisimman läheltä kroppaa,eli kyynärpää käy pienessä kulmassa niin sama foressakin,eli kyynärpää tulee edeltä ja kyynärpäähän tulee kulmaa.keihäänheitoossa Jan Zeleznyllä oli kyynärpään kulma jotain 60astetta,eli kävi hyvin koukussa ja kyynärpää tietenkin ylhäällä.tulee nopeempi piiska kun käsi sieltä suoristuu.toisaalta Janilla silloin tuli keihääseen paljon väpätystä ja kaikki voima ei siirtyny suoraan keihään varteen,päinvastoin kuin Steve Backleyllä joka oli kyynärpään kulman osalta ihan vastakohta Zeleznylle,eli Stevellä käsi oli kyynärpäästä noin 110asteen kulmassa.sen vuoksi keihäs ei väpättänyt juuri lainkaan ja kaikki voimat kohdistuivat SUORAAN keihään varteen ja lensi yhtä pitkälle useimmiten kuin Zeleznyllä vaikka lähtönopeus oli Stevellä paljon pienempi kuin Janilla.kiekko ei varmaankaan väpätä yhtä helposti kuin keihäs joten tässä ei varmasti sillä suoremman käden tekniikalla ole suurempaa etua ja suoremmalla kädellä heitettäessä pitää heitossa olla paljon vauhtia.pelkällä kädellä ei niin saa yhtä pitkälle kuin kyynärpää koukun kautta heitettynä.rysty,upsi,fore yhdistelmästä varmasti luonnottomin on kropalla toi fore jos yrittää heittää kovaa niin että kyynärpää on lähellä kylkeä ja kyynärpää tulee eteen ennen rannetta kyynärpää selvästi koukussa.
jh
Viestit: 259
Liittynyt: La 04 Maalis 2006, 19:55
Oikea nimi: Jesse Heinonen
Viesti:

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jh »

tohon notkeuteen on pakko tarttua, koska itsehän olen jäykkä kun ratakisko vaikka viikottain venyttelenkin. Olkapää on myös kohtuullisen jäykkä, ainakin kun verrattiin meresmaan, rantalaihon ja kotkan kesken. Kiertäjäkalvosin(jos oikea nimi?) tulehtuu mulla usein, kunnon lämmittelyllä pystyn kyllä heittämään normaalisti. myöskin iscias ilmoittelee välillä ja vetää selän kipsiin, sillon heitosta ei tule mitään. kaikki nämä johtuu ainakin osittain kankeudestani ja iscias varmaan osittain myös alaselän ja vatsan heikohkoista lihaksista. Junnuna yleisurheilu valmentajani sano mulle että en pysty juoksemaan aitoja kun olen niin kankea, suomen ennätykseni taitaa olla vieläkin voimassa?? venyttely on kiistatta edellytys pitkälle ja ehjälle uralle.

no takas fribailuun, tossa kun tutkiskelin omaa heittoa niin mulla ei kyllä ainakaan bäkkärissä kyynärpää taitu juuri ollenkaan tai sitten sitä ei videolta huomaa. johtuuko se heikosta vartalonkierrosta, voi olla? kämmenessä olen aina ihmeteelyt kuinka paljon ville pystyy taivuttamaan kyynärpäätä keikon edelle näinollen saaden lisää vipuvartta käyttöön, itse en pysty lähellekkään samaan määrään (olkapään kireys???)

myös tuota oikean jalan sijoitusta olen miettinyt ja siinä saattaa olla ratkaisu siihen miksi puhdas hyzerini uupuu tehoja. En tosin käsitä miten tekniikkani on kehittynyt tohon pisteeseen koska midarit ja putterit on mulla todella vahvoja, pitääpä kuvata hieman videoo siitä tapahtumasta. Antsa onkin tehokkaampi mitä olen luullut, nykyajan väylillä mihinkään S heittoihin ei tosin ole varaa jos haluaa pysyä narujen sisällä. Joten hyzerlfippiä tarttee ruveta käyttään enemmän kun tarvitaan 130+ se on kuitenkin kohtalaisen helposti ennakoitavissa oleva heitto

hienoo keskustelua, ennen täälä foorumilla on tuskin jaksanut edes käydä mut nyt on siistiä käydä lukemassa juttuja :)
180
Ka-Ja-Ri
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 28 Touko 2008, 17:06
Oikea nimi: Kalle Rinne
Seura: HaHy FG
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Ka-Ja-Ri »

Mä oon kahesti käyny syväkudoshieronnassa ja se hieroja on sanonu et mun pitäis lopettaa venyttely, paitsi "kissamaisia" venytyksiä sais tehä :shock: Nyt oon ollu yli kuukauden venyttelemättä ja heitoissa ei mitään vaikutusta oo ollu. Ainakaan näillä näkymillä venyttelemättä oleminen ei oo vaikuttanu palautumiseen tai muuhun sellaiseen. Ja paikat ei hajoo ku muistaa lämmitellä kunnolla. Pitää sit kattoa ku lumet sulaa ja pääsee heittää kunnolla ja usein.
-- Kwaak, kwaak--
Avatar
Mixu
Hallituksen jäsen
Viestit: 2088
Liittynyt: Su 01 Tammi 2006, 20:53
Oikea nimi: Mikko Kaakinen
Seura: Frisbeegolfseura 7k
Paikkakunta: Salo

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Mixu »

...ja parasta tässä on se, että keskusteluun osallistuvat mestaruustason pelaajat.

Todellakin, mielenkiintoisinta turnaustiedotteiden ulkopuolista antia aikoihin!
Tämä laittaa jokaisen itseään kehittämään pyrkivän pelaajan ainakin ajatustasolla työstämään heittoaan.
Lloyba
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 28 Heinä 2008, 19:11
Oikea nimi: Theodor Kivistö
Seura: Frisbeegolfseura 7k
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Lloyba »

http://www.elitefts.com/documents/flexi ... bility.htm

tuli tosta venyttelystä mieleen tän sivuston useita eri artikkeleita, tossa nyt vaiks yks. muistaakseni yhdessä artikkelissa painotettiin ns. dynaamista lämmittelyä ja venyttelyä enemmän kuin sellasia perinteisiä "ole 30sek tässä asennossa", mutta varmaan siinäkin on osaltaan vähän kärjistystäkin. uskoisin kuiteskin omien salireenien perusteella et just tollaset yleiset liikkuvuutta lisäävät harjotteet, esim. hyppynaru, kuntopallolla heittely ja erilaisten keskivartaloharjoitteiden tekeminen kuntopallolla ois omiaan.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

AMA, juuri tuota tarkoitin. Polvea kannattaa säästää ja rassi on kova, ei kannata ilman pitkää taustavahvistusta lähteä ryntäilemään. Hiljaa rasitusta lisäten hyvä tulee.

Jaani, etkö sä ole heittänyt jotain 160 m? Jos olet, niin onko se meren pinnan tasolla ja ilman tuulta. Ennen Big D 8a Avery sanoi, että Primmissä korkeuden ja tuulen ansiosta pituutta tulee 25 % pituutta lisää meren pinnan tyyneen verrattuna. Jos mä venyvänä pystyn heittämään isommasta juoksuvahdista ja kauempaa takaa vetäen lisäämään 10-15 m pituuksia, pitäisi sullekin tulla kivaa lisää. Esim. jos saat 170 m ja siihen Primmissä neljännes lisää, niin napsahtaa jo yli 200 m. minusta tuo on kunnioitettavaa. Olen nähnyt 150 paikeille heittoja Jaanilta Talissa viime kesänä muistaakseni melko tyynellä. Siihen 10 m lisää tarkoittaisi 200 m Primmissä, eikö? Onhan esim. Markus Källström tarkka pitkältäkin, mutta on sitten kaksi MM hopeaakin.

Jaanin nykytyyli on luonnostaan tarkka. Kannattaa miettiä tarkkaan haluatko treenata sen rinnalle toisen pidemmän option, joka ei ole yhtä luotettava ja jonka treenaus voi sotkea nykytyyliä aluksi. Pitkällä tähtäimellä tämä lienee hyvä idea, lyhyellä ehkä ei. Uuden tavan opiskelu ei missään nimessä tarkoita sitä, että kannattaa lopettaa vanhan käyttö. Päin vastoin, kun nykyinen toimii hyvin. On hyvä, että pää on tyhjä heittäessä, siinä tulee tehoa ja tarkuutta. Liikeratojen laajuus on ihan ensiarvoisen tärkeää. Ei ole kivaa olla maailman vahvin loukkaantunut heittäjä, jonka ura on ohi, kun paikat ei kestä.

Hienoa Ville, että jaksoit jatkaa. Mä otan aina monta kopiota kesken kirjoittamisen, kun foorumeilla tulee vastaan aikatakaraja ja tulee kenkää foorumilta. Onneksi on ollut riittävän stabiili kone, ettei ole kuin kerran kone kaatunut alta kesken kirjoituksen. Mikä on mellakkaupsi? Siis kivellä kilpeen tyylikö?

Jesse: Jenkkifoorumilla monet ovat sanoneet, rotator cuff, eli ymmärtääkseni kiertäjäkalvosinta tukevien paikkojen treenauksen olevan tärkeä. Monet ovat oppineet sen vasta jälkikäteen kuntoutuksessa :-( Selkävaivaisena ole väkisi joutunut treenaamaan syviä vatsa- ja selkälihaksia. Joogan palm tree on sikahyvä tähän. Auttaa myös jalkojen voimaa lajityypillisellä nilkan sijainnilla. Auttaen koko jalkaa. Kyynärpää kohti kohdetta kauas kyljestä silloin, kun rintamasuunta on 90 astetta kohteesta, jolloin kynärpähän tulee väkisin kulmaa, jos kiekko on lähellä oikeaa rintalihasta. Kun nojaa vasemmalle kuin Pisan torni, lähtee hysset helposti. Varsinkin jäykällä ruumiilla varustetulle pois suorasta ryhdistä heittäminen tuo väkisin sisäistä mekaanista vastusta omien lihasten vääntelystä. Koko ruumis on pystyasennossa hyssessä jalka oikealla juoksulinjasta, lukuunottamatta nilkkaa. Paitsi, jos haluaa suojata polvea, joka kannattaa olla hieman taitettu. S- kurvi on paras tapa putteri hyzer flipin jälkeen/ohella pysyä kapealla väylällä. Pelivaraa sivusuunnan hudin suhteen on enemmän luotettavasti annukkaan flippaavalla/annukalla alkavalla ja varmasti feidaavalla kiekolla. Tarkoittaa selaista kiekkoa, joka on melko ylivakaa kunkin heittäjän tehoille.

Olen samaa mieltä, että on upeaa, että osaavat tyypit lyövät päitä yhteen, sillä kaikki hyötyvät tästä. Kiitos ja kumarrus.

Ka-Ja-Ri ja Lloyba: Kun en ole lääketiedettä opiskellut, en tiedä mitään koulukunnista. Siksi venytän staattisesti ja dynaamisesti. Ihan ei mene spagaatti, mutta ei puutu paljon. Kiitos kilpauintiuran junnuna. Ja paljon kipua tuollaisen gainin saavuttamiseksi.
Vastaa Viestiin