Pimp my drive

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Toinen vaihtoehto olisi sormen tai sormien tarttuminen kiinni kiekkoon pahasti. Heittäessä on niin paljon tärinää, ettei heiton lakua näe helposti. Draiverit lopettavat väpätyksen nopeasti, joten on mahdollista, että kiekko on sormeen tarttumisen jälkeen miten sun sattuu aluksi ja kippaa yli rajusti ja suoristuu lopulliseen asentoonsa ennen kuin näkö tarkentuu. Koska noin rajuista asteiden muutoksista on kyse ranteen muljahdus on uskottavampaa tai massiivinen käden saaton eri kulma kuin itse heitto. Mihin suuntaan peukalosi osoittaa heiton jälkeen? Alas pitäisi kääntää saaton aikana. Käden pitäisi nousta hyssessä samassa kulmassa saatossa kuin itse heiton aikana. Olkapään ja yläselän venyttely sekä lämmittely ennen heittämistä auttaa liikkuvuuteen, jolloin kädellä pystyy saattamaan pidemmälle ja korkeammalle=saatto hyssessä ei väänny liian alas>rolleriksi siksi, että on jäykkä tai lapaluu törmää pitkään selkälihakseen.

Kun putterit ja midarit käyttäytyvät hyvin, olisiko kiekon reunan leveydellä vaikutusta asiaan? Kippaavatko fairway driverit sulla yli noin rajusti?

Nuke on riittävän hyvä kiekko, se ei itsekseen flippaile noin paljon, jollei sulla ole hillitömiä tehoja tarjolla. Oletan että syy on heittäjässä tällä kertaa. Harva draiveri itsekseen kippaa noin monta astetta.
Avatar
BlackWolf
Viestit: 46
Liittynyt: Pe 07 Tammi 2011, 23:04
Oikea nimi: Elmo Lampela
Seura: Willimiehen Disc Golf

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja BlackWolf »

jiiärrä kirjoitti:Toinen vaihtoehto olisi sormen tai sormien tarttuminen kiinni kiekkoon pahasti. Heittäessä on niin paljon tärinää, ettei heiton lakua näe helposti. Draiverit lopettavat väpätyksen nopeasti, joten on mahdollista, että kiekko on sormeen tarttumisen jälkeen miten sun sattuu aluksi ja kippaa yli rajusti ja suoristuu lopulliseen asentoonsa ennen kuin näkö tarkentuu. Koska noin rajuista asteiden muutoksista on kyse ranteen muljahdus on uskottavampaa tai massiivinen käden saaton eri kulma kuin itse heitto. Mihin suuntaan peukalosi osoittaa heiton jälkeen? Alas pitäisi kääntää saaton aikana. Käden pitäisi nousta hyssessä samassa kulmassa saatossa kuin itse heiton aikana. Olkapään ja yläselän venyttely sekä lämmittely ennen heittämistä auttaa liikkuvuuteen, jolloin kädellä pystyy saattamaan pidemmälle ja korkeammalle=saatto hyssessä ei väänny liian alas>rolleriksi siksi, että on jäykkä tai lapaluu törmää pitkään selkälihakseen.

Kun putterit ja midarit käyttäytyvät hyvin, olisiko kiekon reunan leveydellä vaikutusta asiaan? Kippaavatko fairway driverit sulla yli noin rajusti?

Nuke on riittävän hyvä kiekko, se ei itsekseen flippaile noin paljon, jollei sulla ole hillitömiä tehoja tarjolla. Oletan että syy on heittäjässä tällä kertaa. Harva draiveri itsekseen kippaa noin monta astetta.
Siis Nuke nyt ei ole ainoa kiekko, jolla tuo tapahtuu. Nukeni tosin on paiskottu varsin alivakaaksi, joten se selittänee osan asiaa. Mikä tekee asiasta outoa on että samainen Nuke pitää kyllä annukka linjan ja palauttaakin jonkin verran. Heitän myös rauhallisemmilla tehoilla Pohjolan Isäntää ja sekin käyttäytyy muutoin ok, mutta tekee saman flippi jutun.

Tarkennan nyt sen verta että siis voin heittää suoria hysse flippejä, sen kiekon ei tarvi kipata yli, silti tuo "flip" tapahtuu lähes heti irrotuksen jälkeen. Tänään heitin viimeksi Isäntää reilut 90 metriä korin juureen "kippaamalla" ihan tarkoituksella, lähtö oli jotain lähes 35 asteen luokkaa kädestä, flippas ihan nätisti ja käänsi sen jälkeen jotain 30 astetta yli. Kaunis heitto ja olin tyytyväinen, kaikkeen muuhun paitsi siihen että itse "flip" kaatumiseen asti tapahtui 20 ensimmäisen metrin sisällä. Tänä aikana kiekko ei todellakaan kaartanut milliäkään vasemmalle (RHBH) vaan kiekko lensi aivan viivasuoraan, kunnes saavutti "kipatun" asennon ja lähti oikealle. Ei siis sitä "kolmatta mutkaa" ollenkaan vaikka kiekko oli ko. asennossa. Siinä on aika kasa kulmaa kiekolle muutettavaksi todella lyhyeen aikaan. Tuo Nuke nyt vaan oli esimerkkinä. Sillä en pysty nykyään heittämään muutoin kuin joko todella rauhallisesti tai selvästi annukaksi tarkoitettuna.

Osaan kyllä heittää tarkoituksellisesti "pommi hyssenä", joten epäilen että käden liikeradassa olisi kauheasti vikaa. Jollei sitten jotenkin alitajuisesti heitä eri tavalla kun heittää flippiin ja muutoin. Puttereilla heitän pääasiassa flippiä, koska esim. Omegan SS ei kestä yhtään normi riuhtasuja. Se kyllä kääntyy kauniisti pidemmällä matkalla vaakalentoon ja pitää sen pitkälle. Ongelmani ei siis ole välttämättä niinkään "kippaaminen". Vaan se aika missä ajassa kippaaminen tapahtuu. Se ei ole "hallittu" vaan sellainen eläimellinen "repäsy". Tiedän kuulostaa oudolta, mutta en osaa paremmin kuvata asiaa. Alivakailla kiekoilla heittely nyt on mahdotonta muutoinkin jos kättä löytyy yhtään (tai näin olen ymmärtänyt), ellei niitä heitä tarkoituksellisesti rauhallisemmin. Jos olen tässä väärässä niin korjatkaa. Mutta se että niitäkin heittäessä vaikka rauhallisemmin niin se flip on aivan liian "nopea" eli teen selvästi jotain väärin, vaikka lopputulos oliskin toivottu.

Ja kättä ei todellakaan näistä naruista kauheasti löydy. Olisko Bossi 120-130m kun oikeen tuuppaa tms. mitat aika lähellä maksimia. Ja ei mun champion tiippari kipannu, hyvä että uskalsi hysseen laittaa kun ei se meinannut suoristua. Kaikki alivakaat FW draiverit onkin sitten jo "kaatuu" tavaraa. Mun pitää kattoo tota peukalo juttua, jos vaikka löytyis joku vinkki sieltä, en ole miettinyt. Voisitko tarkentaa tota ranteen "muljahdus" juttua, ei mennyt mun pieneen kallooni, mitä sillä tarkoitat? Mulla on aika jäykät paikat muutoinkin, nivelet luokkaa "ei liiku" niin vaikea uskoa ainakaan liikaan "venyvyyteen". Vois olla paikallaan venytelläkin välillä.

EDIT... pitkä sellanen
Pessimisti ei pety koskaan
manux
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 08 Heinä 2011, 18:00
Oikea nimi: markku luukkainen

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja manux »

Ranne helposti kippaa yli, kun heitetään "kovaa" suhteessa normaaliin rentoon heittoon.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Ranteen muljahduksella tarkoitan ihan heiton loppuvaiheessa helposti tapahtuvaa myötäpäivään kääntymistä. Sitä ei aina ole helppoa huopmata senkään jälkeen, kun on sen ensimmäisen kerran tuntenut. Tuttua tunnetta on helpompi seurata ja havainnon onnsituminen on helpompaa, mutta ei se aina mene putkeen silti, joten sataprosenttista luottoa tuntoaistiin ei kannata laittaa. Pumppaatko kättä eteen heiton aikana, kuten Doss? Se on tehokas tapa vääntää ranne myötäpäivään.

Flipin nopeus on suurinta heti aluksi, joten siinä ei ole ihmeellistä. Flipin määrä taasen on mahittoman kova. Siitä päätellen jotain on pielessä tekniikassa, koska eri kiekoilla flippaa, ja samat kiekot eivät samoille pituuksille heittävälle flippaa noin paljon. Olen samoilla haminoilla pituuksissa ja huomasin karkeita virheitä tekniikassani. On hiipinyt perustavanlaatuisia mokia mukaan :-( Silti ei mulla ole läheskään samaa luokkaa kummallakaan draiverilla flipin määrä.

Venyttely ja lämmittely yhdessä löysentävät selkälihasta, mikä auttaa kättä saattamaan maksimimatkan ilman äkillistä etuaikaista pysäytystä lapaluun ja pitkän selkälihaksen välillä. Äkkipysäys etuajassa voi aiheuttaa käteen tahattoman liikkeen, joka kääntää kiekkoa juuri irtoamisen tuntumassa.

Ranteen kääntyminen vaikuttaa yhä luultavammalta äskeisn viestisi perusteella. Mitä otetta käytät ja puristatko tiukkaan kiekkoa missään vaiheessa heittoa? Kahden sormen ote on mulle pisin pienellä erolla, mutta vaikein saada puhtaasti kädestä. Ei oikein onnistu mulla ilman väpätystä. Se taas kippaa kiekkoa nopeasti ääritapauksissa. Miten korkealla ranteesi on irtoamishetkellä verrattuna keskiasentoon=käsien roikkuessa rentona perusasennossa? Ranne pystyssä heittäminen tai friikkimäisen alhaalla varsinkin viskaus saattaa lisätä kippausta.
Re-Tee nalle
Viestit: 44
Liittynyt: La 13 Elo 2011, 21:51
Oikea nimi: Mikael Runonen
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Re-Tee nalle »

Uunituore tunnus ja heti kinuamaan lisää pituutta, oih voih... Mutta asiaan.

Kävin Meikun kentällä paiskomassa läjän lättyjä pitkin kenttää, tässä videota: http://www.youtube.com/watch?v=FYP8Wrm-IZw
Videolla tahti on vähän liian luja, mutta heittojen pitäisi olla tarpeeksi samankaltaisia. Heitot lähtee n. 70% tehoilla ja putoilee about sataan metriin.

Itse itseäni diagnosoiden menen liikaa persaus edellä, vedon loppupuolella selkä on ihan koukussa, vapaa käsi ei toimi niin paljon kuin pitäisi ja askel on pitkä ja raskas. Tuntuu myös siltä, että jalka jää turhan paljon eteen eikä toimi kovin ideaalisesti pönkkänä. Olen yrittänyt muuttaa askellusta kevyemmäksi ja lyhyemmäksi (ja samalla enemmän kylki kuin perse edellä), mutta silloin en saa kättä mitenkään toimimaan niin nopeasti etteikö kiekko lähtisi kädestä ihan liian myöhään. Kovin luonnolliselta ei tunnu ajatus siitäkään, että lähtisi taaksevientiin paljoa aiemmin että käsi ehtisi heilahtaa. Mikä siis eteen että saa kiekolle lisää metrejä taakse?
It putts the disc in the basket or it gets the hose again.
Avatar
BlackWolf
Viestit: 46
Liittynyt: Pe 07 Tammi 2011, 23:04
Oikea nimi: Elmo Lampela
Seura: Willimiehen Disc Golf

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja BlackWolf »

Re-Tee nalle kirjoitti:Uunituore tunnus ja heti kinuamaan lisää pituutta, oih voih... Mutta asiaan.

Kävin Meikun kentällä paiskomassa läjän lättyjä pitkin kenttää, tässä videota: http://www.youtube.com/watch?v=FYP8Wrm-IZw
Videolla tahti on vähän liian luja, mutta heittojen pitäisi olla tarpeeksi samankaltaisia. Heitot lähtee n. 70% tehoilla ja putoilee about sataan metriin.

Itse itseäni diagnosoiden menen liikaa persaus edellä, vedon loppupuolella selkä on ihan koukussa, vapaa käsi ei toimi niin paljon kuin pitäisi ja askel on pitkä ja raskas. Tuntuu myös siltä, että jalka jää turhan paljon eteen eikä toimi kovin ideaalisesti pönkkänä. Olen yrittänyt muuttaa askellusta kevyemmäksi ja lyhyemmäksi (ja samalla enemmän kylki kuin perse edellä), mutta silloin en saa kättä mitenkään toimimaan niin nopeasti etteikö kiekko lähtisi kädestä ihan liian myöhään. Kovin luonnolliselta ei tunnu ajatus siitäkään, että lähtisi taaksevientiin paljoa aiemmin että käsi ehtisi heilahtaa. Mikä siis eteen että saa kiekolle lisää metrejä taakse?
Jiiärrä osaa tän hiton paljon paremmin kuin minä ja huomattavasti paremmalla ulosannin laadulla, mutta teet aivan samaa kuin mistä yritin itse aktiivisesti ekaa kertaa itseäni katsoneena ja asian tajunneena eroon. Eli toi sun "tähtäys" käden nosto menee ruumiin kanssa yhteen ja se vie aikaa sinulta niin paljon liikkeestä että heittokädellä ei ole aikaa ojentua taakse kunnolla, ennen kuin liike pakottaa jo palaamaan takaisin. Tähän voisi auttaa jos kokeilisit heittää ilman tuota "käsi suoraksi maalia kohti", vaan pakottaisit itsesi viemään sen käden taakse ajoissa. Jonkun tutkimuksenhan mukaan ainoa merkkaava ero on siinä kuinka kaukana kyynerpää on irroituskohdasta suheessa tehoon ja sinä et edes heitä/ehdi yrittämään viedä kättä mahdollisimman kauas taakse. Silloin kun etujalka iskee maahan tulisi käden olla siinä maksimaalisessa ojennuksessa. Sinulla käsi on käynyt jo takana ennen kuin etujalka on edes lähellä maata. Eli kyynärpään ja heittopisteen välinen matka on huomattavasti lyhyempi kuin voisi olla ja mahdollisimman kaukaa vetäminen jää puuttumaan.

Toisena asiana kiinnittäisin huomiota takapainoisuuteen. Eli vasen jalka ei aktiivisesti "ponnista painoasi eteen vaan pyörähtää kantapäällä oman akselinsa ympäri joka ei pakota painoa eteen. Jossain on joskus puhuttu että polvi,kiekko,sydän,pää samalla kohdalla linjasta?!? Ja sinulla mikään neljästä ei ole kohdillaan (no kaksi kerrallaan väkisin) kiekon ollessa rintasi edessä. Eli asentosi on todella takapinoinen. Tätä ei myöskään auta että viimeinen askeleesi pakottaa jalkasi lähes 90 asteen kulmaan tosistaan eli viimeinen on todellinen "loikka". Tuota askelta lyhentämällä olisi painon tuonti eteen huomattavasti helpompaa ja oman liikkeen vastustaminen "pönkkäjalan" yli jäisi pois turhana ja enemmän energiaa kohdistuisi kiekkoon.

Muutoin mielestäni olet alkanut korjata liikettä väärään suuntaan. Ehdottomasti etujalka saisi olla yli 90 astetta kohteesta, nyt olet siis ilmeisesti korjannut heittoa tehottomampaan suuntaan, et tehollisempaan, johtuen (minun ymmärryksen mukaan) väärästä tulkinnasta ja korjauksesta omassa heitossa.

Minua fiksummat sitten avittakoot lisä ja haukkukoot minun kommentit paskaksi.
Jos tolla rennolla vetäsyllä kiekko 100m lentää niin kateellinen silti olen.
Pessimisti ei pety koskaan
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Ihan pätevää kommenttia annoit Elmo.

Lisäksi käsi on takana alempana kuin kiekon irrotessa ja ranne ei painu alas=nouseva linja, vauhdin ennenaikainen loppuminen ja sakkaus. Eli alle optimipituus. Lantio ja olkapäät ovat perusasennossa koko ajan. Kun molemmat ovat voimakkaampia lihasryhmiä kuin kädet, jää tehoa tuottamatta. Ajattele pullon korkin kiertämistä auki ja kiinni. Näin pitäisi käydä myös lantiolle ja harteille. Vasemmalle perusasennosta taakse kurkottaessa ja oikealle heiton lopussa.
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja AMA »

Musta taas Mikaelin draivi voisi olla nykyistä huomattavasti takapainoisempi. Viimeistä askelta voisi koittaa pidentää, jolloin läpijuoksun sijaan saisi vähän enemmän oman kropan liike-energiaa siirrettyä kiekkoon. Loppuun kunnon pönkkäys tukijalalla, jos vaan polvi yms kestää. Nykyistä etupainoisemmaksi tuota heittoa ei ainakaan voi enää muuttaa ilman, että lentää nokalleen :D
"play for show, work for dough" -Lloyba
Re-Tee nalle
Viestit: 44
Liittynyt: La 13 Elo 2011, 21:51
Oikea nimi: Mikael Runonen
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Re-Tee nalle »

Testailin tänään pieniä muutoksia draiviin. Hidastin ja lyhensin askellusta selvästi ja yritin jättää "tähtäämisen" pois. Se vaikutti auttavan aika mukavasti, ainakin tuntui, että heitto lähti kauempaa ja pienemmällä vaivalla sai saman voiman/nopeuden. Sinänsähän tuo on ihan päivänselvää, että jos heilauttaa kättä eteen sillon kun sen pitäisi mennä taakse niin eihän siitä hyvää synny. Mutta eipä ole tullut mieleen, iso kiitos BlackWolfille. Samaan hintaan toki askeleet ja suunnat meni sekaisin ja heitot lähti päin #%"#!, mutta edistysaskeleeksi silti lasken. Sain juutuupin kautta myös sellaisen kommentin, että pää alas (minulla nousee vedon keskellä ylös) ja yritin vähän tuhertaa senkin kanssa ja ei se pahasta ainakaan voi olla jos yrittää olla vääntämättä päätä luonnottomaan suuntaan?

Jiiärrä, tuo kommentti lantion ja olkapäiden perusasennosta meni minulta jokseenkin ohi. Omasta mielestäni käytän niitä heitossa ainakin kohtuullisesti, mutta se saattaa hautautua yläruumiin etukenoisuuteen heiton loppupuoliskolla. Kunhan keksin uudet askeleet ilman höpötähtäyksiä niin sen jälkeen voisin nostaa ryhtiä paremmaksi, jolloin kropan kierrosta pituussuunnassa pitäisi ainakin omalla päättelyllä saada enemmän iloa.

AMA, jos vielä pidennän viimeistä askelta niin minulta räjähtää nivuset :) Mutta kieltämättä GG ja McBeth "pönkkäävät" tuolla videolla http://www.youtube.com/watch?v=vEOFR1fgWS8 ihan julmetusti. Tiedä sitten tuosta mikä olisi parasta... :? Tuolla pönköttämisellä lienee paljon tekemistä myös vauhdinottotyylin kanssa, videolla molemmat ainakin tekevät nopean hyppyaskeleen meikäläismäisen nivusvenäytyksen sijaan.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Juuri keskikehon kääntelystä oli puhe, eli lisää sitä ja paremmin syntyy tehoa. Kun sen vielä saisi suunnattua oikein :-)
Avatar
tuminoid
Site Admin
Viestit: 4068
Liittynyt: Ke 09 Kesä 2010, 13:45
Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
Seura: Karkkilan Frisbeegolfkerho
Paikkakunta: Nummela

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja tuminoid »

Uutta videota tarjolle: http://tumi.kuvat.fi/kuvat/discgolf/Vid ... slowmo.mp4 [juutuubi ei vaan pelitä]

Matskusta yksinään oppii jo vaikka mitä, mutta kommentit muiltakin tervetulleita.

Laiskana miehenä kopion Youtubesta kuvauksen:
Some throws at local sand pit, light headwind.

Threw over 100 shots, took random sample here. Most of the drives are with actual drivers, some shots maybe thrown with Rocs/MD2 etc. Side view shots were the first, then front, then rear. Allow some degration of quality of throws as fatigue sets in, and the sand at the "tee" gets softer :-)

Content:
First, some backhand shots from side, front and rear.
Second, some overhead shots from side, front, rear.
Third, two sidearm shots from rear (my worst shot).

Bäkkärillä pituudet n.110m (95-130m haarukassa), upsilla 80-90m väliin ja forella rupusia 70m siivuja.

Edit: neljästi tubessa rikki, nyt sitten kuvat.fi:ssä: http://tumi.kuvat.fi/kuvat/discgolf/Vid ... slowmo.mp4
Viimeksi muokannut tuminoid, Ti 23 Elo 2011, 8:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re-Tee nalle
Viestit: 44
Liittynyt: La 13 Elo 2011, 21:51
Oikea nimi: Mikael Runonen
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Re-Tee nalle »

tuminoid kirjoitti:Uutta videota tarjolle: http://www.youtube.com/watch?v=72BL7kpGBl8
...
Edit: Toivotaan et tube toimii, kerran upittu jo uudelleen :/
Ei ainakaan minulla pelitä kovin vakuuttavasti, kuva jää jankkiin n. seitsemän sekunnin kohdalla eikä siitä liikahda mihinkään.
It putts the disc in the basket or it gets the hose again.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Pysäytyskuva osuu sentään hyvään kohtaan. Ranne on niin ylhäällä, että kiekon noka on turhan korkealla. Hartiat ovat toi vähän enemmän oikealle kääntyneitä kuin lantio, joten hartioiden voimakkaampi/aikaisempi kääntö voisi tuoda hieman tehoa lisää. Vapaa käsi voisi heilahtaa aiemmin enemmän eteen ja lähemmäs ruumista. Vasemman jalan pitää pukata kovempaa, jotta et jää noin takapainoiseksi.

Sinä aikana, kun kuva liikkui, näkyi että sulta puuttui paussi ruumiin kääntämisessä kohti kohdetta. Mulle oli hiipinyt huomaamattani sama juttu ja vaikka bent elbow tekniikka toimii, siinäkin pitäisi malttaa odottaa pidempään kyynärpään oikaisun aloitusta. Mä otin rennommin alun ja pakotin kyynärpäätä lähemmäs kohdetta ennen kyynärpään oikaisua ja fairway driverien enkat muuttuivat.

Kun ei ollut mukana pitkiä kiekkoja viime kenttäsessiossa, en tiedä, voiko julistaa edistystä niillekin. Jos saa kiekon lähemmäs oikeaa rintalihasta etu-taka ja vasen-oikea akselissa, niin homma voi muuttua. En lupaa mitään siitä, mihin suuntaan kenelläkin menee, mutta tykkäsin tuloksistani. Paras Star Eagle 166 osui päälle metrin korkeudessa aitaan noin 117 m paikkeilla. Champ 171 Leopard ja Star 171 Kite 114m. Suoria vaakaheittoja. Yleensä tuollaisia tehoja ei saa aikaan ilman kunnon lämmittelyä radalla. Kun heittää tunteja, välillä pääsee tekniikassakin hyvään vireeseen, eikä vain lihasten lämpeämisessä, joten nuo ovat voineet olla myös kahden onnenkantamoisen yhdistelmiä. Vaikka tulikin toistoja samoille mitoille. Tuuli ei ollut ainakaan heittopaikalla mukana noissa heitoissa.
Avatar
tuminoid
Site Admin
Viestit: 4068
Liittynyt: Ke 09 Kesä 2010, 13:45
Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
Seura: Karkkilan Frisbeegolfkerho
Paikkakunta: Nummela

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja tuminoid »

http://tumi.kuvat.fi/kuvat/discgolf/Vid ... slowmo.mp4
Youtube ei vaan pelitä tämän kanssa (alan ymmärtää pitkien videoiden uppaajien tuskaa tuben kanssa...)
jiiärrä kirjoitti:Pysäytyskuva osuu sentään hyvään kohtaan.
Tuossa se toimii ja pääset tekemään parempaa analyysia useammasta heitosta ja kulmasta. Heitot kuten sanottu on valikoitu randomisti, parempia ja huonompia, jotta näkyy koko toistettavuuden puutos kauheudessaan, jonka itse koen kaikken pahimmaksi puutteeksi.

Kommentit tervetulleita koko matskusta. Foreen varsinkin, jotta sen saisi edes jotenkin kulkemaan. Upsikin voisi mennä pienellä viilauksella sen 100m.

Edit: X:n epäonnistumisen jälkeen re-enkoodaus mpeg1 formaattiin sai youtuben pelittämään , http://www.youtube.com/watch?v=xcXvCv4Hge8 ... bugirapsat tubeen lähti.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Sellainen huomautus, ettei kannata liikoja päätellä heitoista, kun maa petti alta ja esti vapaata oikean jalan pyörähdystä loppua kohti. Se pilaa kaiken myöhemmin tapahtuvan, joten toistettavuudessa osa eroista selittyy jalan lukkiutumisella.

Ekassa heitossa käsi putoaa alas alle sen linjan, jolla käsi kulki ennen kiekon irtoamista. Se vääntää kiekkoa anhyzeriin, vaikka muu ruumis, vikan askeleen sijoitus ja juoksusuunta ovat hyzeriä. Vasemman jalan pitää potkaista aika lailla kovempaa eteen oikealle, jottei lantion ja harteiden kääntö oikealle sekä kyynärpään oikaisu aiheuta vastavoimaa (fysiikan termi), joka hidastaa kääntymistä kohti kohdetta.

Myöhemmissä heitoissa, joissa maa vielä kantoi joten kuten, saattoaskeleen pituus vaihteli paljon ja ei ollut symmetrinen peilikuva liikkeeestä ristiaskeleesta vikaan askeleeseen nähden=tehon hukkausta.

Kaikissa rystyheitoissa on takapainoisuutta kiekon irtoamishetkellä. Lisää ponnistusta vasemmalla jalalla ja mahdollisesti lisää alkuvauhtia sekä lantiosta oikean jalan kohti kohdetta potkun poisto vikassa askeleessa ovat yleiset lääkkeet tuohon ongelmaan.

Upsissa koko mies ja varsinkin lantio on taittuneena vasemmalle, mikä rajaa tehoja. Painopisteen pitäisi siirtyä takaa eteen, eikä myös oikealta vasemmalle. Kokeilisin jalkojen välisen sivuttaisetäisyyden vähentämistä ja oikean jalan työnnön suuntaamista vain suoraan eteen.

Kämmenheitossa on hysse, joten kyynärpää saa olla lähempänä kylkeä. Muissa heitoissa kyynärpää saa huoletta mennä kauempana kyljestä. Heitto lähti turhan paljon olkapäästä. Hitaampi vauhti sieltä, enemmän kyynärpäätä ja varsinkin rannetta sekä korkeampi saatto (aika lähellä täydellistä jo nyt) heittokädellä vähentää väpätystä. Sekä myöhempi kiihdytys terävämpänä. Parempi jenga/vauhtisuhde siis kiitos.
Vastaa Viestiin