Pimp my drive

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

Avatar
tumpsi
Viestit: 735
Liittynyt: Ti 26 Kesä 2007, 15:24
Oikea nimi: Tomi Niemenmaa
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Oulu

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja tumpsi »

letiss kirjoitti:Kertokaapa minulle, jos jollain ihan faktaa aiheesta on, että miten kierre vaikuttaa lentoon, siis
jos minä vaikka heitän samalla kiekolla 2 heittoa samalla teholla, mutta toisessa on kova kierre ja
toisessa ihan olematon kierre ?

Meneekö jompikumpi pidemmälle tai flippaako helpommin yms. ? Tästä olen kuullut monen pelurin olevan
"erimieltä".
teorioita on monia, faktaa aikalailla nolla. joku jenkki viritteli joskus jonkun mittarin kiekkoon, mutta se ite mittari oli jo niin painava ja iso että tuskin siitä mitään luotettavaa on saatu ulos.

omaa kieltään kertoo kuitenkin se, että kuuleman mukaan joonas hynönen ja ville piippo olivat taannoin jossain pituuskisoissa tmv. villellä oli tyyliin 15km/h kovempi lähtönopeus, mutta silti hävisi jonsulle kymmeniä metrejä pituudessa. tietty sekin vaikuttaa aika paljon että forella on aikalailla mahdotonta heittää sellasta aavikkoantsaa millä suurimmat heittopituudet saavutetaan. eikä foressa varmaankaan ole lähellekään yhtä kova jenga kun bäkkärissä keskimäärin. korjatkaa toki jos oon väärässä.
Fyhrer
Viestit: 86
Liittynyt: Ma 07 Marras 2005, 20:23
Oikea nimi: Miko Fyhr

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Fyhrer »

On olleet komeet puitteet pituuskisassa kun on mitattu heittojen pituudet sekä lähtönopeudet.
Avatar
tumpsi
Viestit: 735
Liittynyt: Ti 26 Kesä 2007, 15:24
Oikea nimi: Tomi Niemenmaa
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Oulu

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja tumpsi »

Fyhrer kirjoitti:On olleet komeet puitteet pituuskisassa kun on mitattu heittojen pituudet sekä lähtönopeudet.
no, eipä toi nyt niin kaukaa haettu skenaario musta ole. pituuskisan yhteydessä mahdollisuus heittää tutkaan. tiedä häntä, siksi kirjoitin asian juuri tuossa asussa. olennaisimmat osat kursivoituna ja boldattuna.
tumpsi kirjoitti: omaa kieltään kertoo kuitenkin se, että kuuleman mukaan joonas hynönen ja ville piippo olivat taannoin jossain pituuskisoissa tmv. villellä oli tyyliin 15km/h kovempi lähtönopeus, mutta silti hävisi jonsulle kymmeniä metrejä pituudessa. tietty sekin vaikuttaa aika paljon että forella on aikalailla mahdotonta heittää sellasta aavikkoantsaa millä suurimmat heittopituudet saavutetaan. eikä foressa varmaankaan ole lähellekään yhtä kova jenga kun bäkkärissä keskimäärin. korjatkaa toki jos oon väärässä.
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja AMA »

Jotain tollasta legendaa muistan itsekkin joskus kuulleeni...

Yksi selvä asia lienee kuitenkin, että kiekko ei lennä juuri mihinkään täysin ilman kierrettä. Toinen selvä asia lienee, että ilman lähtönopeutta, kovallakin kierteellä kiekko ei mene eteenpäin, vaan tippuu suoraan alas. Voidaankin puhua siis jonkinmoisesta kierteen ja lähtönopeuden suhteesta. Se, että miten paljon kierrettä tiettyyn lähtönopeuteen on tarpeeksi, lienee melkolailla tutkimatonta aluetta. Pituutta heitellessä on kuitenkin helppo havaita, että pisimmät heitot tuntuvat tulevan niin, että ennenkuin kiekko osuu maahan on kiekon eteenpäin vievä voima jo aikalailla kulunut loppuun ja kiekko ei enää pahemmin edes skippaa kovallakaan alustalla. Tuossa vaiheessa ei varmasti enää auta vaikka kiekko pyörisi 1000 kierrosta minuutissa. Se auttaako kierre kuitenkin ennen tuota potkun loppumista vaikkapa ilmanvastuksen vähenemiseen tai kiekon vakauttamiseen, niin, että kiekko pitäisi vaikkapa kauemmin antsakulman, on ainakin itselle mysteeri. Kierre varmasti auttaa johonkin pisteeseen asti, mutta jos heittäjä saa normaalisti hyvän kierteen heittääkö hän kuitenkaan enää siitä pidemmälle, jos saisi vielä vähän enemmän kierrettä samalla lähtönopeudella. Vähän niinkun hyrrä, tietyllä kierrosnopeudella se pysyy pystyssä tietyn aikaa. Riittääkö heitossa, että kiekko "pysyy pystyssä" sen aikaa kun kiekko on ilmassa?

Toinen tähän liittyvä seikka on kierteen tuottaminen heittoon. Suurin osa kierteestähän tulee heittoliikkeessä siitä, että sormet päästävät irti kiekosta mahdollisimman myöhään, jolloin kiekko pyörähtää osittain sormien ympäri. Monet ovat huomanneet, että mitä tiukemmin pystyy pitämään kiekosta kiinni, sen enemmän saa kierrettä. Toisaalta mitä tiukemmin pitää kiekosta kiinni, sen enemmän kiekon eteenpäin suuntautuneesta liike-energiasta siirtyy kiekon pyörimisliikkeeseen ja lähtönopeus pienenee. Mikäköhän tässäkin sitten olisi hyvä suhde?
"play for show, work for dough" -Lloyba
Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

letiss kirjoitti:Kertokaapa minulle, jos jollain ihan faktaa aiheesta on, että miten kierre vaikuttaa lentoon, siis
jos minä vaikka heitän samalla kiekolla 2 heittoa samalla teholla, mutta toisessa on kova kierre ja
toisessa ihan olematon kierre ?

Meneekö jompikumpi pidemmälle tai flippaako helpommin yms. ? Tästä olen kuullut monen pelurin olevan
"erimieltä".
Ohessa muutama sanallinen selitys poimittuna sieltä täältä.

"Spinning the Frisbee when it is thrown, or giving it angular momentum (gyroscopic inertia), provides it with stability. Angular momentum is a property of any spinning mass. Throwing a Frisbee without any spin allows it to tumble to the ground. The momentum of the spin also gives it orientational stability, allowing the Frisbee to receive a steady lift from the air as it passes through it. The faster the Frisbee spins, the greater its stability." (https://www.mansfieldct.org/Schools/MMS ... risbee.htm)

"So how does one increase the distance of one's frisbee throw? Put more spin on it so it both stays stable longer and flies faster. I hope to find some equations to go with this type of motion later in the year, but currently it is too complicated to calculate an ideal path, spin, and force to find the maximum distance a frisbee can be thrown. " (http://www.phys.cwru.edu/forums/read.php?9,123)

Lopussa korostus AMAn pohdiskelun tueksi.

Oiskohan tässä riittävää perustelua kumoamaan "erimieltä" olevien pelureiden mutu-väitteet. Jos ei, niin sopii toi sama tulkinta tehdä suoraan aerodynamiikan kaavoistakin, vaikka tuolta (http://web.mit.edu/womens-ult/www/smite ... hysics.pdf).
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Mä en ole lukenut, kaikkea, mitä Discwinging heppu Johnny Potts on kirjannut, Kiirettä on pitänyt sen verran, että en ole ehtnyt lukemaan läpi Susan Hummelin gradua vieläkään. John Hernlund fysiikan tohtori oli sitä mieltä, että Susan taisi tehdä virheen lainaan: "coefficients" kanssa. John ei mennyt sen syvemmälle asiaan. Viisasta siksi, ettei hänellä ole reaalimaailman mittaustuloksia samasta asiasta vielä. Mä olen osasyyllinen tuohon. Kun haetaan halpoja tapoja setviä asiaa, eli ei rakenneta tuulitunnelia, mulla on varmaan fribaajista kärkipäästä mittavälineet suunnilleen mittailuun tuon asian suhteen heti, kun pystyn varmistamaan, että alusta on tasainen ja rakennan metrin korkuiset tolpat riitävän tiheään riittävän pitkälle matkalle, jotta John voi mitata eri kiekkojen putoamisnopeutta eri nopeuksilla yms. derivoidakseen coefficientit. Hänellä on jännä idea simulaattorin tekemisellä ja minusta idea kuullostaa maallikon korvissa niin houkuttelevalta, että haluan tehdä testivälineet lumen sulettua ja oman rajatun mittatarkkuuden ja heittotaidon puutteen kanssa pyrin videoimaan ainakin kahdella kameralla (HD ja hidastuskamera) eri kulmista kiekon lähtönopeuden plus kierrosnopeuden suurnopeuskameralla plus Johnin tarvitseman HD kiekon lentonopeuden ja putoamisnopeuden suhteen.

Noilla disclaimereilla ja tulevaisuusvisioilla siirryn lähemmäs vastauksen alkua, johon luultavasti vain harva ihminen maailmassa oikeasti tietää vastauksen tieteellisellä tarkkuudella mittausten ja simulaatioiden plus reaalimaailmatestauksen perusteella. Oikeat ihmiset kysyä ovat Dave Dunipace Innovalta ja en muista, mitä nimeä monta aeronautiikan maailmanennätystä tehnyt jenkkifirma käyttää. Innova osti alansa huipulta infoa kiekkojen aerodynamiikasta. Toinen mahdollinen ja paremmin tietoa jakava lafka on Gateway Disc Sports, jonka johtaja Dave McCormack on kertonut ostaneensa aerodynamiikan kanssa työskenteleviltä firmoilta infoa ja konsultointia. Dave ei ole kertonut julkisesti käyttämänsä firman/firmojen nimeä tietääkseni.

Kun kerran vain isolla rahalla pääsee infoon käsiksi, ja Erin Hemmings (Big D 8 jälkeisen ME heiton yrityspäivän pisimmän heiton heittänyt mies) ei vielä ole rakentanut taloprojektinsa takia heittokonetta, joka voi säätää toisistaan riippumattomasti lähtönopeutta ja kierrosnopeutta, nokkakulmaa yms., olemme aika vajaan informaatiomäärän kanssa liikenteessä. Mulla on luultavasti kuva tallessa Erinin omien heittojen tuloksista tutka ja kiekko powerballin gyroskoopilla ja peräsimellä varustetun muistaakseni Eaglen heittotuloksista nopeus vs kierrosluku. Tähän hätään kuvaa tarkastamatta en muista, oliko mukana myös pituusinformaatiota.

Vähän hyödyllisempi olen siten, että norjalainen Öystein Carlsen teki gradunsa fribaheitoista ja hänellä on eri mittaustuloksia mm. Espen Mökkelgjerdin heitoista (180 m Teebirdillä ja Euroopan mestaruus frisbeegolfissa 2003). Vielä konkreettisempaa muistaakseni on tämä: http://www.aracnet.com/~stuart/disc_report.htm Theo Pozzy on ollut PDGA pomo aikanaan.

Olen samaa mieltä AMAn kanssa kierteen ja nopeuden ominaisuuksista ja suhteesta yhtä asiaa lukuunottamatta. Tämä mielipide-ero perustuu Carlsenin gradun mittaustuloksiin. Ja kun en muista yksityiskohtia, voin nyt munata itseni julkisesti väärällä muistikuvalla. Joka on se, että muistaakseni sekä lähtönopeus, että kierrosluku kasvoivat heiton loppuvaiheessa, kun käsi liikkuu oikealle, eikä takaa eteen _yhtäaikaisesti_ kiekon liikkuessa takaa eteen pyörähtäen etusormen ja peukalon päiden välillä. Muistikuvani voi olla päin mäntyä. Siksi pyydän, että käytte itse joko lukemassa ja katsomassa mittaustuloksia liikeratamittauksineen Carlsenin gradusta (kuulemma siirretty toiseen paikkaan ja en tiedä, minne) ja/tai lukemassa www.discgolfreview.com/forums search toimintoa käyttämällä advanced optionsista thread nameen kirjoittamalla viestiketjun nimi: I read a nice thesis about long throws, missä vajaalla kielitaidollani myös mokaten julkisesti yritin kääntää asiasisällöltään mielenkiintoisimmat osat Carlsenin julkaisemista löydöksistä. Taulukko ei kerro samaa kuin mittaustulokset, joten Gradun kvuien katsominen on parempi vaihtoehto.

Carlsenin virallisesti julkaisematon löydös oli Climon jne. käyttämän vikan askeleen jälkeisen oikean jalan pyörähdyksen ylivertaisuuden mittaus Espenin kertoman mukaan. Espenin mukaan hänen omissa heitoissaan ero on toistettava ja selvä sekä mittaustulokset muillakin mitatuilla heittäjillä kuulemma olivat samat. Espen ei muistanut SO 2010ssa tarkkoja lisätehoja mittausten mukaan. Espen ei kysyttyäni kommentoinut jalan käytön Climon ym. tyylillä tuomia lisämetrejä omissa heitoissaan, joten en lähtenyt inttämällä kysymään.

Ken Climo sanoi, ettei kannata murehtia kierroksia, vaan nopeutta ja että kierrokset tulee itsestään vauhdin lisäyksen myötä. Molemmat nousevat ainakin johonkin rajaan asti yhdessä yksilöllisistä tekijöistä riippuen. Sormivoimaa tarvitaan ja Erin Hemmingsin mittaukset itsestään osoittivat, että kovimmilla vauhdeilla hänen heittonsa kierrosluvun suhde nopeuteen putoaa verrattuna hitaampiin heittoihin.

Omista kokemuksista päätellen ja em. lähteiden lukemisen jälkeen oma _vain mielipiteeni_ on se, että lopussa kannattaa puristaa tosi kovaa etusormella ja peukalolla sitten, kun kiekko on irronnut kämmenestä, muttei vielä sormien päistä. En ole vielä tehnyt videomittauksia ei puristettu vs puristettu, mutta niin useassa eri sessiossa niin monilla heitoilla, että itse olen tyytyväinen tuloksien paikkaansapitävyyteen, nykymielipiteeni on se, että kiekkoni lentävät vähän kauemmin suoraan ennen feidin alkua kokonaisuutena hieman pidemmälle, kun puristan sormilla kovaa heiton lopuksi. Saa nähdä, viitsinkö joskus tehdä testin videomittausyrityksineen. Numeroiden listaamiseksi muiden pureksittavaksi. Epäilen, etei ole avustavaa miettiä nopeuden ja vauhdin suhdetta heitossa, vaan maksimoida nopeus ja lopun puristusteho. Aivot eivät riitä kaikkeen suorituksen aikana. Ja parhaan suoritustavan etsimisessä on kai parasta hankkia mittaustuloksia itsestään eri nopeudn ja kierrosluvun suhteen. Tämä onnistuu ylhäältä tai yläviistosta suurnopeuskameralla kuvaten. Tai pommihysseä heittäen sivusta kuvaten. Perusteluna tällä mielipiteelleni on se, ettei sinua välttämättä auta se, miten teoreettinen mahdollisuus tai muiden heitto ei ehkä auta sinua, jos sinulta puuttuu muiden toteutuskyky, joka voi olla monen tekijän summa. Joten oman heikon lenkin löytäminen puhumattakaan oikean treenin löytämisestä sen eliminoimiseksi voi olla mahdotonta löytää ilman suurnopeuskuvausta. Eri heittäjillä on eri taidot eri osissa tekniikkaa ja eri tekniikoiden välillä, kuten Jaanin yhden kilsan ero 360 kiepin ja tavan heiton välillä osoittaa, kun vertaa esim. Mikon lisänopeuksiin kiepillä.

Ymmärtääkseni kovan tehon heitoissa on aika vaikeaa lisätä kierroslukua hyper spinin yli. Marty Peters näyttää ranneliikkeen, jolla hyper spin tehdään Discraftin klinikassa More Distance Now. On olemassa tapoja, jolla vähentää jengaa vähentämättä vauhtia niin paljon, että sitä huomaa muten kuin heiton pituudesta, mutta etuja maksimipituusheittoihin niistä ei tietääkseni tule. John Hernlund sanoi, että Avery ja Valarie Jenkins sekä Nate Doss sanoivat muuttavansa kierroslukua suhteessa nopeuteen vain lähestymisheitoissa. Kontrolliheitoissa voi ollakin etua siitä, ettei vedä kiekkoa ihan keskiruumista hipoen, jos on tottunut saamaan parhaan tarkkuuden tosi löysillä käden lihaksilla. Oma kokemus ja teoriatieto puuttuu siitä, että onko etua siitä, etteä kontrolliheitoissa vetää jäykin käden lihaksin keskiruumista hipoen, vaikka tuntuisikin oudolta vs mukavantuntuinen löysien käsilihasten veto kaukaa ruumiista. On mahdollista oppia monia juttuja ja preferenssit voivat treenin tai ainakin tulosten muuttumisen mukana muuttua. YMMV.

Nit pickinä, vaikka AMA varmasti tietää tämän, kiekosta ei päästetä aktiiviseti irti, vaan yritetään hengen pitimiksi pitää kiekosta kiinni loppuun asti. Niin kauan kuin ei tule sormeen tarttunmista liian kovasta puristamisesta. Tuon tunnusmerkki on oikealle ohi lähtö ja pitkälle.

Jaani, musta vähän tuntuu, että Ville on käynyt kisahallilla jonkun kerran, jos kerran Ville on julkisesti kertonut nostavansa x kiloa painoa x tekniikalla. Muistaakseni 106 kg penkkipunnerrusta, mutta eikö Villen kommentti ollut tässä viestiketjussa alkuperäisenä?

letiss, minulle lisäjenga auttaa välttämään yli kippausta, myöhäistää feidiä ja vähentää sen määrää. Mutta eri tavoin eri kiekoille. Mulla ei taida olla lähellekään pro pelaajien jengoja. Siksi tosi moni Innovan nopeus 9 ja yli kiekoista feidaa niin paljon mulle, etteivät kiekot saavuta maksimipituuksia, jos en heitä niitä annukkana. Kuulopuheiden perusteella noin saman matkan heittävät saavat vähemmän feidiä aikaan kuin mä. Ymmärtääkseni letiss on hyvin erityylinen heittäjä kuin minä. Hänen heittonsa ei ole niin riippuvainen nopeudesta kuin minun heittoni. Letissin heitto näyttää tosi hitaalta suhteessa pituuteen. Eli oletettavasti ilman mittaamista ja livenä näkemistä, letissin kiekot eivät feidaa tai feidaavat paljon myöhemmin kuin minun heittoni, jolloin kiekko pitää korkeuden pidempään kuin minun heittoni. Tällöin hitaampi heitto pääsee vähintään yhtä pitkälle kuin lopussa romahtava nopeampi heitto. Tämä sekasotku menee monimutkaisemmaksi termin cruise speed myötä. Cruise speed on se nopeus, millä kiekko ei putoa, eikä nouse lentäessään vaakana. Kiekon nopeus vaihtelee eri vaiheissa heittoa ja nopeus plus liito plus jenga suhteessa feidin alkukohtaan ja määrään tekevät korkeuden pidosta aika monimutkaisen kirjoittaa, vaikka asia itsessään on aika yksinkertainen. Raaka yksinkertaistus Innovan flight numbers vie jo aika pitkälle, jos niihin yhdistää kiekon lähtönopeuden tarpeen. Valitettavasti vain vibram listaa ideaalinopeuden kiekoillensa ja senkin ymmärtämiseen pitää lukea laskukaavat firman sivuilta, kun kiekossa oleva nopeus ei olekaan ideaalinopeus. Selvää kuin muta.

Asian selvittämiseksi mahdollisimman monelle ehdotan, että pituuskisoihin otetaan mukaan tutkat, jotta saadaan joka heittäjältä joka heitosta lähtönopeus ja pituus. Jos vielä pidemmälle viedään, niin suurnopeuskameralla voi setviä lähdön kierrosnopeutta.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

En lukenut Tee8mun viestiä ennen äskeisen viestini lähetystä. Olen ollut yön töissä, joten pää ei pelaa ja olen väsynyt, joten en vielä lukenut Morrisonin kirjoitusta.

Disclaimerina Morrisonin tekstiä lukeville: DGRssä oli aiemmin puhetta Bernoullin prinsiipistä ja jos menette Wikipediaan ja luette linkkeineen osan parasitic drag, ei liene ihme, että näin dokkarin Airbusien ilmanvastuksen pudottamisesta vuosia sitten maailmanennätysalas ja että Airbus palkkasi aerodynamiikkafirman tekemään tutkimusta vuosiksi ja yksi tutkijoista kertoi, että teknillisessä yliopistossa opitut perusteet lensivät äkkiä ikkunasta. Bernoullin prinsiipin toimivuudelle Wikipedia esitti niin monta ehtoa, että ei taida löytyä oikeasti tilannetta, jolloin ko. prinsiippi pätisi lentäviin esineisiin. Näin maallikkonäkökulmasta. Muutenkin insinöörit, en muista oliko fyysikoiltakin kommenttia DGRssä mainitsivat noin 350 kilsaa tunnissa tarvittavan, että skin effect iskee päälle. Tämän perusteella, jos tuo on oikein, eri muovit ovat käytännössä samanarvoisia keskenään lennon suhteen. Ja lento-ominaisuuksien erot selittyvät kiekkojen muotojen eroilla eri muovien välillä ja saman muovin sisällä. Muovin teko ei ole helppoa näin halvalla suhteessa siihen, millä hinnalla kiekkoja myydään. Toistettavuus on ongelma jokaiselle valmistajalle ja nimellisesti samasta erästä samassa painossa, samassa värissä oleva saman muovin kiekoissa on välillä isoja eroja muodossa ja lennossa.

Palaan asiaan, jos kommentoitavaa on, kun olen ehtinyt lukemaan nuo linkit.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

jiiärrä kirjoitti:Jaani, musta vähän tuntuu, että Ville on käynyt kisahallilla jonkun kerran, jos kerran Ville on julkisesti kertonut nostavansa x kiloa painoa x tekniikalla. Muistaakseni 106 kg penkkipunnerrusta, mutta eikö Villen kommentti ollut tässä viestiketjussa alkuperäisenä?
Eihä? Siis Ville käynyt salilla?

Tietenkin on. Ja veikkaanpa, että saattaa jopa pikkaisen yli 106kg nousta penkiltä, hyvänä päivänä :D
jh
Viestit: 259
Liittynyt: La 04 Maalis 2006, 19:55
Oikea nimi: Jesse Heinonen
Viesti:

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jh »

Jaani kirjoitti:
jiiärrä kirjoitti:Jaani, musta vähän tuntuu, että Ville on käynyt kisahallilla jonkun kerran, jos kerran Ville on julkisesti kertonut nostavansa x kiloa painoa x tekniikalla. Muistaakseni 106 kg penkkipunnerrusta, mutta eikö Villen kommentti ollut tässä viestiketjussa alkuperäisenä?
Eihä? Siis Ville käynyt salilla?

Tietenkin on. Ja veikkaanpa, että saattaa jopa pikkaisen yli 106kg nousta penkiltä, hyvänä päivänä :D

juu, saattaa olla että tommonen satakiloo on villellä ihan pumppi painoo.

Ja mitä heittämiseen tulee niin itse tykkään mahdollisimman hitaasti lentävistä ja pienen feidin tekevistä pannuista. Se on sitten raaka voima millä se muovipaska liipastaan niin pitkälle ku tarvetta on ja spinnillä pystyy kätevästi "parantaan" kiekon ominaisuuksia feidin ja siihen kuinka se käyttäytyy tuulella.

yleisohjeena siis, hanki pihvit niin limppu sinkoutuu kauas. hanki tekniikka, niin limppu sinkoutuu vielä sinne minne haluat. Hanki sipuli, niin ei tartte kumarrella enää kun siinävaiheessa kun td pujottaa mitskua kaulaan.
180
Avatar
tumpsi
Viestit: 735
Liittynyt: Ti 26 Kesä 2007, 15:24
Oikea nimi: Tomi Niemenmaa
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Oulu

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja tumpsi »

jh kirjoitti: yleisohjeena siis, hanki pihvit niin limppu sinkoutuu kauas. hanki tekniikka, niin limppu sinkoutuu vielä sinne minne haluat. Hanki sipuli, niin ei tartte kumarrella enää kun siinävaiheessa kun td pujottaa mitskua kaulaan.
:D aika hyvin kiteytetty.
monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja monster »

tumpsi: sä oot varmaan kuullut siitä oulun vuoden 2005 tutkaan heitoista vaan.verkkoon siis heitettiin vain.en ole missään muualla testannut lähtönopeuksia kuin siel ja nyt viimeks kerran käpän tutkal hallissa.siel oulussa tosiaan heitin forel muistaakseni 126km/h ja upsil 138km/h.parhaat rystyt oli muistaakseni ernolla,juholla ja jonsulla siel jotain 115-116km/h...mä ainakin heitin siel ihan täyttä golfdraivia tutkaan,mut ei forella lisää nopeutta tuu heittoon vaik heittäis millasta antsaa.pituutta toki saa lisää jonkun verran isommalla antsalla.mul parhaat golfdraivit ovat noin 140m ja pituusvedot 160m forella.tumpsin mainitsemat "aavikkoantsat"on tosiaan aika vaikea forella toteuttaa.oulun jälkeen ite olin vahvasti myös sitä mieltä et mul paska jenga mut nopeus hyvä kiekossa.,mut nyt sit käpän tutkaan tosiaan sain 103km/h vaik tuntu ihan hyvältä heitot.tietty oli eri tutka ja eri vuosi mut ihme ero oli tuloksissa kuitenkin.kuitenkin heitän nyt vähintään samaan kuin vuonna 2005 pituuden puolesta.nyt en tiedä mitä ajatella asiasta! ehkä mul nykyään sit vaan superjenga:)tiedä häntä...

jiiärrä: joo kyl mä penkistä oon saanu suht kapeella otteella 100kg 21 toistoa ja 150kg 5 kertaa,maksimii en pahemmin testaillu kun en halunnut rikkoa itseeni.mut penkkituloksen en usko auttavan välttämättä friban heittoon yhtään.esimerkiksi pesäpalloa(150-160g) heitin paikaltaan 100 metriä jo 15 vuotiaana ja silloin sain penkistä 100kg. pari vuotta sit tulos oli suht sama,noin 100-105m vaik voimaa oli paljon enemmän.tietty se voiman lisäys autto esim 2kg kuulan heittoon paikaltaan keihäänheittotyylillä.20 metristä 40 metriin...frisbee niin kevyt et en usko tässä kauheesti supervoimien auttavan. ainakaan penkkitulokseen en itse pahemmin usko.ennemmin lajinomaiseen voimaan uskon,kuten kuntopallonheittoon. tai sitten pienemmillä painoilla tehtyyn pikavoimaan ja hieman isommilla painoilla tehtyyn räjähtävään voimaan.

varmasti joku telinevoimistelun tyyppinen voima ja uinti olisi erittäin hyvää lajiin kuin lajiin,mutta kuka semmosta nyt jaksaa tehdä:)

väittäsin itse että liikkuvuus,rytmitaju ja tekniikka riittää ainakin rystyheitoissa ja miksei kaikissa heitoissa todella pitkälle,vaik ei olisi mitään voimia oikeestaan. näkeehän sen tosiaan monista junnupelaajista. tietty sit jos aloittaa lajin vasta aikuisiällä niin ehkä sil voimalla pystyy korvaamaan hieman mahdollisia edellä mainitsemiani puutteita. päätetään tähän sekavat mietteeni.
jh
Viestit: 259
Liittynyt: La 04 Maalis 2006, 19:55
Oikea nimi: Jesse Heinonen
Viesti:

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jh »

tumpsi kirjoitti:
jh kirjoitti: yleisohjeena siis, hanki pihvit niin limppu sinkoutuu kauas. hanki tekniikka, niin limppu sinkoutuu vielä sinne minne haluat. Hanki sipuli, niin ei tartte kumarrella enää kun siinävaiheessa kun td pujottaa mitskua kaulaan.
:D aika hyvin kiteytetty.
tää on foorumin parasta viihdettä :D

Luon tässä samalla "täydellisen" pelaajan omasta näkökulmasta

Fysiikka : Sandström
Putti : Locastro
Backhand : Feldberg
Upsi : Piippo
Kämmen : Piippo
Rolleri : Feldberg
Sipuli : Lundmark
180
monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja monster »

joo tätä on aina kyl hauska lukea!!:)
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Mä lisäisin vielä Villen ja Jessen listoihin etusormen ja peukalon puristusvoiman ja olisi kiva tietää, kuka on siinä kovin. Se voi olla totaalinen ylläri. Kun Villellä on terveysongelmia, olisikohan tuossa osastossa tullut pakki vuoteen 2005 ainakin osaltaan peukalosta johtuvaa?

Olisi mielenkiintoista tietää, miten kunkin heittäjän pisimmälle lähtevien siivujen käden kiihdytyksen aloitusajankohta muuttuu lihasvoimien ja hermoston nopeutumisen myötä. Mulla ei riitä tiedot ja taidot noiden tekijöiden eristämiseen. Ainoa tapa, jolla tiedän hermojen toimintaa mitattavan on reaktionopeustesti ja hermosignaalien voimakkuuden testaus työntämällä anturit lihaan. Ei toimi :-) Kiihdytys vaatii voimaa ja kiihdyttäminen kovimpiin nopeuksiin vaatii häijysti voimaa. Mitä enemmän voimaa on, sitä aiemmin voi aloittaa kiihdytyksen ja ylläpitää sitä tai jopa nostaa kiihtyvyyden määrää loppua kohden. Ja saavuttaen suureman nopeuden. Tietysti tekniikan ja ajoituksen, eli Villen mainitsema rytmitaju ainakin osin pelaa suurta roolia tässä. En usko, että lihasvoimasta on haittaa heitolle, päinvastoin. Kun pyörähdyksestä takaa eteen tulee paljon tehoja, jalat ja keskiruumis ovat isossa asemassa ja ainakin niiden pitää olla kunnossa. Kun kysessä on vipuvarsi ja se varmaan selittää osaltaan junnujen pitkiä heittoja. Kun oikealle tekniikalla pyörähdys moninkertaistaa tehon verrattuna sihen, mitä Scott Stokely kutsuu sanalla rexing. Eli kyynärpäät kainalossa heittäminen. Munamies ei taida pitkälle heittää :-)

Näin videon ensimmäisestä hepusta, joka sulki Captains Of Crush numero kakkosen ja hän sanoi, että on yllättävää, miten monet painonnostajat ovat aika voimattomia sormistaan. Sormivoimia tarvitsevat ainakin painijat ja siitä voisi kuvitella, että judokat. Ehkä tuolla taustalla olevat heput voivat tehdä yllättäviä tuloksia sormivoimissa. Silti en ihmettelisi, jos Avery Jenkins ja Markus Källström kovina treenaajana ja Sandström luultavasti samanlaisena plus mittauslaboratoriossa tekniikkaa hioneena olisivat treenanneet näppinsä kuntoon. Dion Arlynillä on taistelulajitausta, mutten tiedä onko hän harrastanut myös sormivoimia vaativia lajeja. Sieltäkin voi tulla yllättäviä sormivoimatuloksia, vaikka mies on tikun näköinen. Se taas on hyvä asia heittämiselle varsinkin, jos lantiot taipuvat suurella liikeradalla. Se on valtava etu. Dan Beto on harrastanut monia taistelulajeja muistaakseni ja ainakin mies punnertaa paljon, joten sieltä voi tulla hyvien sormivoimatulosten lisäksi selitys sille, miksi hän voi putata niin pitkälle alle kiekon halkaisijan pituisella käden liikkeellä.

Se mitä Dave Dunipace videossa snake strike putt demoaa, on paljolti kyynärpään nopeuden maksimoimista, jotta kiekon sa lentämään tarkkuuden ja toistettavuuden lisäksi pitkälle. Siinä voimatreeni auttaa. Eli nyrkkeilysäkin takominen ja punnerrus. Siis ainakin johonkin rajaan auttaa, mulla tuli viime talven Wii Fitin kuntonyrkkeilyn ansiosta lisämetrejä puttipituuteen kivasti. Voima yksin ei riitä, Ville on aivan oikeassa räjähtävän voiman tarpeen korostamisessa. Siihen tarvitaan myös hermoston treenausta. Tuo Wiin kontrolleri huitominen ilmaan ymmärtääkseni on hermostolle hyvää treeniä nopeuttamisen kannalta.
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja AMA »

Olisi hienoa nähdä reippaasti hidastettua videokuvaa läheltä siitä, mitä tapahtuu aivan heiton loppuvaiheessa. Siis siinä kun ranne suoristuu, käsi pysähtyy ja kiekko pyörähtää sormien ympäri. Itse veikkaan, että suurin osa kierteestä tulee, kun käsi on jo ojentunut eikä liiku vaan pikemminkin jarruttaa kiekon toista reunaa, jolloin kiekko pyörähtää sormien ympäri ja lopulta repäisee itsensä irti. Tällöin kiekon vauhti ei enää voisi kasvaa, vaan se hidastuisi tuossa kierteen tuottamisen aikana (mikä toisaalta olisi varsin loogista).

Alhaaltapäin kuvatusta videosta näkisi hienosti mitä siinä oikeasti tapahtuu ja lähteekö kiekko jo osittain pyörähtämään vaikkapa siinä ranteen suoristumisessa. Onko sulla JR ollu mitään tommosia videokokeiluja? Saattaisi onnistua, jos kameran asettaisi maahan ylösalaisin heittoviivan tuntumaan ja valaisisi kättä alhaaltapäin jollain lisävalolla, ni saisi riittävän lyhkäsen suljinajan pysäyttämään liikkeenkin.
"play for show, work for dough" -Lloyba
Vastaa Viestiin