Pimp my drive

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

Hepe
Viestit: 210
Liittynyt: Su 30 Loka 2005, 17:53
Oikea nimi: Toni Lehtimäki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Hepe »

Melko atleetteja ootte kun laitatte tuollaisia tuloksia paikaltaan. Mulla paikaltaan lähtee nihkeät 70+kmh, hyvä golf draivi miesten kiekolla (175g) 85-90kmh ja lopuksi pyörähtäen kevyellä välineellä ja 7-10 askeleen vauhdilla max 111kmh. Ainakin tällainen ihrahylje hyötyy vauhdista siis kohtuullisen paljon.

Ville laittoi muuten upsilla Oulussa 2005 138kmh. Lienee kaikkien aikojen kovin tulos ainakin Suomessa.
Fyhrer
Viestit: 86
Liittynyt: Ma 07 Marras 2005, 20:23
Oikea nimi: Miko Fyhr

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Fyhrer »

Mä vedin tohon käpän tutkaan

paikaltaan 100km/h
vasurilla 102km/h
normi vauhdilla 109km/h
kiepillä 111km/h
Avatar
tumpsi
Viestit: 735
Liittynyt: Ti 26 Kesä 2007, 15:24
Oikea nimi: Tomi Niemenmaa
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Oulu

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja tumpsi »

Kävin eilen pirkkahallissa reilun kuukauden tauon jälkeen. Lähinnä tollasta heittelyä ja tuntuman etsimistä golfdraivihengessä. Fore tuntu ihan ok:lta, mutta bäkkärissä on kyllä ajoitus ihan reisillä, ja se lähtee vähän omituisesta asennosta. Meen varmaan sunnuntaina uudestaan, nyt on ainutlaatuinen tilaisuus vaikuttaa! :D

Tosta noin: http://www.youtube.com/watch?v=2uEf3-07SHk

edit: tosta noin vielä joulukuulta pätkää: http://www.youtube.com/watch?v=Rl0WPw1lvvc

fore on selkeästi heikommassa kunnossa kuin nyt, ja bh taas paljon paremmassa. videon viimeisessä bäkkärissä alkaa olla jo tekemisen meininkiä (punainen kiekko). kommentteja odotellessa.
Viimeksi muokannut tumpsi, Pe 11 Helmi 2011, 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Hepe, fudaajilta ja taistelulajien ihmisiltä kannattaa kysellä potkimisesta. Mä olen sen verran köyhä, etten potki kassianikaan, joten kokemusta puuttuu :-)

Jaani, mulla on eri tekniikoita eri tarkoituksiin. Kontrolliheitoissa en kännä itseäni niin paljon kuin maksimigolfpituuksissa. En tiedä, mitä heittojani näit Tukholmassa ja en varmaan muistakaan, mitä tein. Onni on huono muisti, ei muista loputtoman pitkään tupeksintaansa. Kuten Tonille, Villelle ja Ninalle sanoin Tukholman parikisassa, mun pisimmälle lentävät heitot eivät näytä kauniilta tai oikeaoppisilta. Mutta metrit puhuvat. Mä saan selvästi lisämetrejä kovaa juoksemisesta. Ja vähän lisää hartialinjan käännöstä noin 200 astetta pois kohteesta. En ihmettele juoksujen apuja, kun ei mulla ole käsilihaksia, millä heittää. 20 % lihassurkastuma heittokädessä verrattuna huonompaan käteen ei ole helppo lähtökohta heittouralle. Hitaasti kiihtyvää on mun kunnon nousu, kun käsi on tulehtunut treeneistä usein. Turpoavien vammojen ikävyys on se, ettei treenatessa tiedä, missä ylilyöntien raja on. Vasta seuraavana päivänä tietää, tuleeko saikkua. Kai mä joskus saan keskinkertaisen käden, kun käsi on alkanut kestää enemmän treenausta. Kop kop.

Mikon pitää vaihtaa kättä ja silloin hän on vasuriväylillä aika haka :-)

Pasi, kesätakin ei pitäisi vaikuttaa käsivetoon. Läheltä voi vetää, vaikka olisi takki päällä, kyllä se takki tietä antaa, tai sitten on liian iso/leikkaukseltaan vääränlainen takki käytössä.

On täällä kovia heittäjiä nopeuksista päätellen.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Foreissa kannattaa viedä heittokättä eteen niin, että käsi on lähes suora, jos haluaa helppoja lisämetrejä. Kämmenheitoissa sun saatto vaihtelee pituudeltaan ja käden loppukorkeudelta. En tiedä, oliko tuo tarkoituksellista. Ainakin joissain heitoissa kallsitit lantiosta oikealle, se ei kai ole pakollista hyssen tekoon. Sen sijaan se voi hidastaa pyörähtämistä. Mitä voisit ehkä tehdä enemmän pitkiä heittoja ajatellen. Saatko lisättyä loppukiihdytykseen räjähtävyyttä? Kannattaa verrata heittojasi Villeen, luulen, että havaitset eron heiton lopussa käden kiihdytyksessä

Yrititkö heittää jokaisen bäkkärin antsana? Jos et, saatat saada toistettavuutta ja tarkkuutta vaakaheittoihin siirtämällä oikean jalan laskeutumispistettä oikealle jotain 10-15 cm alkuunsa. Ja haittojen löytymiseen asti pienemmissä väleissä lisää. Vikan askeleen pidentäminen alkuunsa saman 10-15 cm aluksi voi lisätä tarkkuutta myös. Sulla on vaihtelua saattoaskeleen laskeutumispisteessä, se voi vähentyä em. muutoksilla. Mikä kertoo luultavasti paremmasta tasapainosta heitossa.

Saatko päkiä ylemmäs oikean jalan pyörähdyksen aikana? Tällöin ei ole niin isoa vaaraa epätasaisilla alustoilla heitettäessä siitä, että jalka tarttuu kesken kaiken johonkin esteeseen ja vääntyy.

Kiekko voisi mennä lähempää vatsaasi. Kyynärpäätä kannatta kokeilla työntää edemmäs ennen kyynärpään oikaisua. Saatko lisättyä räjähtävyyttä käden loppukiihdytykseen? Sulla on välillä plane breaking low tendenssiä saatossa, yrititkö tarkoituksella saada kiekkoja kippaamaan yli välillä? Kyse voi olla vain oitkän selkälihaksen jäykkyydestä, jos lapaluu ei päse liikkumaan esteettä. Hieronta, venyttely ja lämmittely hoitaa tuon mahdollisen ongelmalähteeseen. Lantio ei käänny enemmän kuin jalat. Hartiat liikkvuat ihan vähän, mutta kolme kertaa enemmän liikerataa hartioista pois neutraalista tuo lisäruutia maksimipituusheittoihin, mutta se ei tainnut olla tarkoituksesi.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

jiiärrä kirjoitti:Jaani, mulla on eri tekniikoita eri tarkoituksiin. Kontrolliheitoissa en kännä itseäni niin paljon kuin maksimigolfpituuksissa. En tiedä, mitä heittojani näit Tukholmassa ja en varmaan muistakaan, mitä tein.
No siinä rangella revit. Ja älä nyt loukkaannu, sillä draivitekniikoitahan tässä hiotaan. Se vain näytti siltä, että sillä menolla et voi koskaan tervehtyä, koska niin repivältä se näytti ja kontrollia ei ollut.

Videota et ole laittanut, niin ei samalla lailla voi analysoida. Ja mitä olen Meikussa nähnyt, niin aika paljon tapahtuu siinä heiton aikana sellaista, minkä voisi jättää pois ja draivi paranisi.

Mitenhän tähänkin ajauidin? No, takaisin sitten vain asiaan... Sivuraiteille lähti.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

No problems noi on täysin asiaa olevia kommenteeja. Olet Jaani oikeassa siinä, että mulla on repivyyttä heittotekniikassa parissa suhteessa. Ja en aina käännä lantiosta yläruumista polvia kauemmas kohteesta ja hartioita koskee sama -saattoonkin tulee vaihtelua. Miten heitän riippuu siitä, mitä yritän tehdä. Alle maksimitehon tarkkuusheitossa vähennän taakse vientiä ja saattoa verrattuna maksimitehoyrityksiin.

Varmasti Jaani on huomannut, että kun juoksen pitkät kovat alkuvauhdit, juoksen heiton läpi, enkä pyörähdä kunnolla saatossa, kun vasen jalka ei ehdi pukata tarpeeksi nopeasti sekä laahaa. Lantiosta varsinkaan en ehdi kääntämään kunnolla ja hartioiden kääntö eteen vaihtelee. Sinänsä säälittävää, että heitän näin pisimmälle kokeilemistani tekniikoista. Mulla on tosiaan aika hurjat vauhdit päällä, juoksen lähes täydellä vauhdilla. Kontrolliheitoissa olen paljon oikeaoppisempi jalkojen käytössä ja saan käännettyä enemmän lantiolla ja hartioilla saatossa. Tässä näkyy se, ettei mun keskiruumistani saa lähellekään samanlaisia tehoja kääntöön oikealle kuin ennen selän hajoamista. Siksi tekniikkani hajoaa suurissa vauhdeissa. Toivon, että tulevaisuudessa kunnon kohentuessa ja selän tervehtyessä saan takaisin lantiotehoja, jolloin en tarvitse juosta yhtä kovaa pitkiä heittoja tehdäkseni. Suhteessa ennätykseeni. Minusta max noin 120 m joteknkuten kontrolloitavalla heitolla ei ole tarpeeksi, siksi rynnin, jotta en joka kerta häviä tykkikäsille yhtä paljon. Välillä rynniminen onnistuu. Kun se on epävarmaa, rajaan käyttöä avoimiin ja pituutta tarvitseviin väyliin, jossa riskit eivät ole suuret. Paitsi jos pitää puskea tai on evvk meininki, kun homma on jo mennyt plörinäksi. Sillloinkin se on jo mennyt enemmän treenin puolelle kuin tuloksen haun.

Käsivetoni loppu on aikamoinen myöhäinen kiihdytys ja ainakin osin Barry Schulzin herky jerkyksi kutsumaa tyyliä. Siihen on lisäpituuden saamisen lisäksi _päkiäpyörähdyksellä_ tarkkuussyy, kun hitaasti aloittaen ja lopussa kovaa kiihdyttäen saan parhaan tuntuman sormiin kiekon kiihdytyksen aiheuttamasta paineesta. Se yhdessä näöllä tähtäämisen ja käden vedon suoruudella takaa eteen koko ajan kohti kohdetta liikuttamalla auttaa mua tarkkuuden ja toistettavuuden parantamisessa. Kantapääpyörähdykseen haluan siirtyä, jos sen tulokset ovat yhtä lupaavat kuin alku ja voin oppia tekemään sen turvallisesti monissa olosuhteissa kovillakin vauhdeilla, käden kiihdytyksen aloitusajankohta pitää luultavasti muuttaa, kuten myös kiihdytyksen jyrkkyys. Vasta monet kokeilukerrat itseäni tyydyttävän oppimisen jälkeen voivat kertoa, missä mennään ja minkälaisia tuloksia voin saada aikaan. Ja kestääkö nillkani vielä tuota.

En ihmettele, että Jaani luulee, ettei voi parantua noin tylyillä tempuista, mitä teen. Käytän välillä kaiken jalkarääkin lisäksi Brinster hopia, mikä lisää rasitusta. Kaikkiin mun vammoihini lekurin hoito-ohje on rasittaminen ja tukevan lihasmassan ja jänteiden vahvistus. Se on pelitulosten ja kunnon kohotuksen ohella yksi taustatekijä näin rasittavan heittotyylin omaksumiselle. Se näkyy selkeästi väsymisessä ennen aikoja, jolloin toistettavuus sekä tarkkuus kärsivät selvästi. Ranteiden muljahtelut haluamattomiin asentoihin jne. Ja se on positiivinen ongelma. Ongelma tulosten kannalta ja positiivista, kun taas on viety itseään yli mukavuusalueen, jolloin kehtiystä on tulossa lihaskunnossa. Mulla ei voi olla kuin pitkän tähtäimen tavoitteita heittämisen oppimisessa. Vielä ei ole lähelläkään hetki, jolloin kannattaisi miettiä kisaamisen optimointia. Mulla ei ole hetkeäkään hukattavaa taitojen lisäämisestä poikkeamiseen. Kisatulokset hiiteen, jos ne jarruttavat oppimistani. Tuloksia kannattaa hakea vasta, kun paikat kestävät heittämisen niin kuin pää suunnittelee. Toistaiseksi mun käteni on satunnaislukugeneraattoria liian lähellä. Tosin mä oonkin ollut liian laiska noissa Pasin mainitsemissa alkuvatkauksissa, kun en viitsi tehdä niitä kovin usein. Ainakaan treeneissä. On hyvä toki osata heittää ilman niitä, mutta kyllä niistä mulle on pieni apu ollut silloin, kun jaksaa hidastella harjoitusheiton läpi ennen varsinaista viskausta.

Eihän maksimeiden haussa kontrollia olekaan, siksi se yliyrittäminen on hyvä treenitapa muun valikoiman lisänä, kun tietää, että on parannettavaa ja tietää, mitä menee pieleen puskettaessa yli kontrolloitavuuden. Siitä saa treenin lisäksi motivaatiota ja kehityskohteita epälajinmukaisten treenikeinojen valintaan sekä harjoitteluun.

Yliyrittämisestä tarkoituksellisena treenitapana olen toistaiseksi saanut lisämetrejä, voimia jalkoihin, hieman vähemmän huonot keuhkot (paskana edelleen) ja havainnon, että mulla on turhan iso pituusero kylmiltään-40-60 minuuttiin sekä kunnolla lämpimänä heittämisen välillä. Lämpenen ja verryn yleensä tosi hitaasti, ei taida työni auttaa asiaa. Lämminneenä saan paremmin ruumiin hallintaan ja toki moni harjoitusheitto palauttaa mieleen paremmin, mitä kaikkea pitikään tehdä, jotta ääritehoilla revittäessä tehty heitto lähtisi edes enemmistössä heitoissa sinne päin, mihin pitikin oikealle korkeudella ja oikealla nokkakulmalla. Nokkakulman säätövara on mulla surkeaa, en saa nokkaa niin alas kuin haluan korkeissa vaakaheitoissa ilman Stokelyn lopussa sormen nostokikkaa ja sen treeni ei ole edes oikeasti alkanut, joten en osaa sitä ja en voi käyttää sitä radalla vielä, tehotkin ovat ongelma kovemmissa heitoissa, ei meinaa onnistua toistettavasti millään. Kun olen tehnyt yliyrittämistreenejä kenttätreenissä enemmän, nousee jopa kylmiltään tehtyjen radalla heitettyjen yliyritysten onnistumismäärä. Tai sitten alkoi jotain jäädä päähän pysyvämminkin viime syksynä. En pidättäisi hengitystä tuon suhteen. Täytyy katsoa, miltä asiat näyttää, kun saan pitävämpää alustaa jalkojeni alle ja talviruosteet karisteltua.

Ei pidä aliarvioida haluttomuuttani ristiintreenaukseen, joten tuntikausien sarjatuliriuhdonta kentällä on sen lisäksi, että se on _kivaa_!!!, myös treeniä, mitä tekee mielellään, eli tulee jopa tehdyksi. Mukavuuden, heittämään oppimisen ja kunnon kohottamisen kannalta. Eli kaikki repimisessä on hyvää paitsi ehkä se, ettei aikaa käytä puttitreeniin tai helpommin kontrolloitavien vähätehoisempien heittojen hiomiseen huippuunsa. Saapa ainakin raitista ilmaa, jos muu ei toimi, joten ei tuollaista treenaamista voi täydeksi ajan hukaksikaan kutsua :-)

Eli eipä kannata vielä laittaa itsestäni videota ainakaan kovilla vauhdeilla heittämässä, kun se antaa ihan väärän kuvan. Ei kenenkään terveen varmaan kannata treenata noin. Itsellenikin se on vain välttämätön pakko ja epäideaalinen tapa lisätä pituuksia kontrollin kustannuksella. Punttia saa vielä vetää ja pinaattia syödä. Esikuvia hakiessa kotomaasta kannattaa rystyissä katsoa, Timo Pursiota, Jussi Meresmaata ja Miko Fyhriä esimerkiksi. Joonas Hynönen tekee ovelia temppuja, joihin mun taitoni ei riitä. Ehkä jos ajan kanssa treenaisin kunnolla, voisin saada kopioitua käsien liikettä, mutta onpahan mulla muutenkin haluja kopioida trikkejä Ruotsin pohjoisosista, joten kopioitavaa riittää. Ja Jonsu on tainnut katsoa Dave Greenwelliä :-) Joten näin se tieto valuu alas vanhoilta pelaajilta tuoreemmille. Ei lopu opittava kesken ihan vähällä. Ei kai tarvitse miettiä, ketä kannattaa opiskella kämmen- ja upsiheitoissa?
Breas
Viestit: 316
Liittynyt: Ke 06 Syys 2006, 23:04
Paikkakunta: Nummela

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Breas »

Kun vertaa esim sepon ja villen foree niin haluisin oppia heittäää samallailla ku seppo sil lähtee aika sulavasti... meinaan ville varmaa voi heittäää miten vaan ja se saa siihen tehoo...
Breas
Viestit: 316
Liittynyt: Ke 06 Syys 2006, 23:04
Paikkakunta: Nummela

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Breas »

mikähän ton äskösen pointti oli :D
monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja monster »

Breas kirjoitti:Kun vertaa esim sepon ja villen foree niin haluisin oppia heittäää samallailla ku seppo sil lähtee aika sulavasti... meinaan ville varmaa voi heittäää miten vaan ja se saa siihen tehoo...
tarkoitat tietenki Seppo Kuikan superforea:)
Breas
Viestit: 316
Liittynyt: Ke 06 Syys 2006, 23:04
Paikkakunta: Nummela

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Breas »

No sehän on selvä... Pajuki vetelee ihan hienoi...
zeppo12
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 16 Helmi 2010, 13:27
Oikea nimi: Seppo Kuikka

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja zeppo12 »

Kiitti vaan PÖKKELÖ
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Villellä on habaa aika eri tavalla kuin tavan tallaajilla. Kun on hirveät voimat, nopea hermosto ja kontrollia, mikäs on tintatessa pitkälle. Muut joutuvat punttisalille ja treenaamaan heittämistä. Kun viedään homma noin pitkälle kuin Villellä, ei tarvitse olla amatööri, jotta pitää treenata :-)

Vaikka olisi kuinka pehmeä tekniikka lopulta pisimmät heitot tarvitsevat myös kovaa vauhtia ja jengastakaan ei suoranaista haittaa ole.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

jiiärrä kirjoitti:Villellä on habaa aika eri tavalla kuin tavan tallaajilla. Kun on hirveät voimat, nopea hermosto ja kontrollia, mikäs on tintatessa pitkälle. Muut joutuvat punttisalille ja treenaamaan heittämistä.
Harmi, että ei ole samanlaisia geenjä kuin Villellä. Epistä, että joutuu käydä punttiksella. Villen ei ole tarvinnut käydä koskaan ja silti on niin vahva :D. Muut joutuu heittämistäkin treenamaan oppiakseen.
letiss
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 05 Syys 2007, 9:46

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja letiss »

Kertokaapa minulle, jos jollain ihan faktaa aiheesta on, että miten kierre vaikuttaa lentoon, siis
jos minä vaikka heitän samalla kiekolla 2 heittoa samalla teholla, mutta toisessa on kova kierre ja
toisessa ihan olematon kierre ?

Meneekö jompikumpi pidemmälle tai flippaako helpommin yms. ? Tästä olen kuullut monen pelurin olevan
"erimieltä".
Vastaa Viestiin