Talvikausi, kassin hankinta ja sen täyttö.

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

Tirri
Viestit: 3
Liittynyt: To 23 Syys 2010, 20:57
Oikea nimi: Juha Tirri
Seura: Vampulan urheilijat

Talvikausi, kassin hankinta ja sen täyttö.

Viesti Kirjoittaja Tirri »

Toivottavasti nyt ei mennyt mikään valmis ketju ohi minne tämä olisi sopinut.

Vielä jos satunnaisesti pääseekin heittämään, mutta tämä olisi seuraava projekti. Kassin vaihtoehtoina Innovan competition tai disc carrier, lightningin large ja fade gearin tourney.

Sitten päästäänkin kiekkoihin, ehdotella saa ja varsinkin tarvitsisin tietoa puttereista. Mulla ei ole mikään pieni käsi, mutta esim. aviarista en saa sopivaa otetta, eli tarpeissa olisi kohtuu matala putteri, spikeä kokeilin kaverilta mutta en nyt tiedä siitäkään.

Tällä hetkellä mukana kulkee draivereina:
Pohjan poika, teebird, TL, beast, banshee, valkyrie, roadrunner ja leopard, näistä 2-3 jatkuvassa käytössä, loput satunnaisemmin riippuen paikasta.

midareina:
ontario roc, coyote ja elite z buzzz

putterina discraftin ringer, toisena innovan pig, joka tuntuu kädessä hyvältä mutta eipä tuota ole paljoa tullut heiteltyä.

Kiekot pääasiassa championeja/vastaavia tai stareja kun paikallinen metsärata ei suosi noita dx ja pro d -kiekkoja.
Pohjan pojasta ja teebirdistä tulee varmasti hankittua toiset kappaleet mukaan ja varmaankin roc pitää hankkia jonain kovempana versiona. Nykyisiä nopeammat kiekotkin saavat toistaiseksi pysyä kaupassa.
Ehdotelkaapas jotain, mukavampi olis hieman saada tietoa kuin tehdä tilaus ja todeta etten mä juuri tällaista tarvinnutkaan.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvikausi, kassin hankinta ja sen täyttö.

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Lightningin bägeistä kuullut pelkkää huonoa, joten sitä kantsii välttää.
-matti-
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 13 Tammi 2009, 8:58
Oikea nimi: Matti Oksanen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Talvikausi, kassin hankinta ja sen täyttö.

Viesti Kirjoittaja -matti- »

Kuulostaa ainakin mun korvaan kovalta määrältä 8 eri draiveria, 3 eri midaria ja 2 putteria.
Ehdottaisin että puolitat eri kiekkojen määrän 13 :arrow: 6-7...
Itsellä oli aiemmin hynin samantyylinen laukku, kaikkia yksi. Sittemmin tilasin parhaalta tuntuneita kiekkoja lisää ja hävitin ei niin hyvältä tuntuneet.
Nykyään laukussa kuutta eri kiekkomallia.
Toki en tiedä onko tämä hyvä tyyli, tasoitti ainakin omia suorituksia.
ville
Viestit: 5042
Liittynyt: To 26 Kesä 2008, 7:28
Oikea nimi: Ville Kotamäki
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Nummela

Re: Talvikausi, kassin hankinta ja sen täyttö.

Viesti Kirjoittaja ville »

Paljon on erilaisia kiekkoja sinulla kassissa ja lisää olet hankkimassa.
Itse suosin toista vaihtoehtoa: Paljon samanmerkkisiä kiekkoja, eri painoisia ja käyttöasteisia uusista ihan loppuun hakattuihin. Tämän tyylin edut: Luotto säilyy kiekkoihin, kun tietää niiden käyttäytymisen (ei tarvitse jatkuvasti opiskella uusia juttuja - eikä tuo heittokaan aina ole identtinen). Kaikki kuluu tasaisesti ja uusien hankinta on helppoa, kun tietää mitä ostaa. Ainakin minun käsissäni samanmerkkinen kiekko käyttäytyy aivan eri tavalla, riippuen painosta ja kulumisesta.
dppedro
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 11 Elo 2010, 9:04
Oikea nimi: Teemu Alander

Re: Talvikausi, kassin hankinta ja sen täyttö.

Viesti Kirjoittaja dppedro »

Lightningin bagia en myöskään ostaisi, tuntuu että kaikilla tutuilla ko. valmistajan kassit repeävät yhden kauden jälkeen tai sen aikana. Itselläni on kokoluokkaa pienempi Fade eli Fade Gear Crunch Box johon olen ollut erittäin tyytyväinen. Kassi tuntuu laadukkaalta ja sivutasko on tarpeeksi iso vaikka ylimääräisellä paidalle.

Ainoa mitä näin syksyisin jään kaipaamaan on muovista pohjaa, joka ei imisi kosteutta ja maan likaa itseensä. Kun pelaa pääsääntöisesti nurmikkoalustalla ei sentin korkuiset tassut auta asiaan.
Tirri
Viestit: 3
Liittynyt: To 23 Syys 2010, 20:57
Oikea nimi: Juha Tirri
Seura: Vampulan urheilijat

Re: Talvikausi, kassin hankinta ja sen täyttö.

Viesti Kirjoittaja Tirri »

Juu se mihin olikin tartuttu, niin tarkoitus ei ollutkaan hommata kassillista erilaisia kiekkoja ja vanhoistakin osa kulkee mukana tavallaan sen takia että sellaiset on tullut hankittua. Minähän kuitenkin olen vasta yhden kesän heittänyt aloittelija, joka ei osaa hyödyntää kiekkojen ominaisuuksia varmastikaan kunnolla, vaan monenlaista on pitänyt kokeilla miten se istuu omaan heittoon.
Uudet versiot vanhojen lisäksi on tarkoitus hankkia aina pohjan pojasta ja teebirdistä, koska ne on olleet mulla ns. luottokiekkoja, lisäksi varmaankin star roc.
Lähinnä nyt kaipaisin vinkkiä suhteellisen matalasta putterista.
Jori
Viestit: 186
Liittynyt: Pe 23 Maalis 2007, 18:26
Oikea nimi: Jori Hätinen

Re: Talvikausi, kassin hankinta ja sen täyttö.

Viesti Kirjoittaja Jori »

Innovan rhyno ja xd on ainaki matalarimmisiä.
Muistaakseni Omegan supersofti on ainaki matalempi kuin aviar, mutta korkeempi ku spike (joku varmaan korjaa, jos oon väärässä)
Bast
Viestit: 94
Liittynyt: Su 01 Kesä 2008, 20:00
Oikea nimi: Kari Toivonen
Paikkakunta: Lieto
Viesti:

Re: Talvikausi, kassin hankinta ja sen täyttö.

Viesti Kirjoittaja Bast »

Tirri kirjoitti:Juu se mihin olikin tartuttu, niin tarkoitus ei ollutkaan hommata kassillista erilaisia kiekkoja ja vanhoistakin osa kulkee mukana tavallaan sen takia että sellaiset on tullut hankittua. Minähän kuitenkin olen vasta yhden kesän heittänyt aloittelija, joka ei osaa hyödyntää kiekkojen ominaisuuksia varmastikaan kunnolla, vaan monenlaista on pitänyt kokeilla miten se istuu omaan heittoon.
Uudet versiot vanhojen lisäksi on tarkoitus hankkia aina pohjan pojasta ja teebirdistä, koska ne on olleet mulla ns. luottokiekkoja, lisäksi varmaankin star roc.
Lähinnä nyt kaipaisin vinkkiä suhteellisen matalasta putterista.
Gatewayn Wizard on oma suositukseni matalaksi putteriksi.
Jäykyysasteista täytyy muistaa, että soft on itse asiassa jäykkä ja vasta super stupid soft on pehmeä. Itse suosin välimallia eli super softia :)
Puttaus on puoli ruokaa
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvikausi, kassin hankinta ja sen täyttö.

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Tuo Latituden Spike on matala putteri, Prodiscuksen Jokeri on myös pikkaisen matalampi kuin Aviarit. Classic Roc on kai midari, mutta putterinakin toimiva.
BacWooZ
Viestit: 55
Liittynyt: La 24 Tammi 2009, 15:44
Oikea nimi: Joni Korpi
Paikkakunta: Luopioinen

Re: Talvikausi, kassin hankinta ja sen täyttö.

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

Tässä muutamat karkeat mittaukset:

Omega = beadless Aviar (samalla muotilla tehty samassa tehtaassa) reunaa n.15mm
Rhyno reunaa n. 14mm
Aviar (KC, JK, Driver) on lähes sama kiekko kuin Wizard reunaa n. 16mm
Hydra n.15mm

Rhyno on ainakin omaan makuun liian ylivakaa putteriksi. Matalista puttereista on mainitsematta vielä ainakin Discraftin Zone. Se taitaa vaan soveltua paremmin lähestymisiin kuin puttaamiseen.

Itse en ole harrastuksessa paljon alkuperäistä kyselijää pidemmällä. Kassin sisältö on kuitenkin alkanut pikkuhiljaa vakiintua. Tällä hetkellä siellä majailee seuraavanlainen kokoonpano (sulkeissa pääasiallinen käyttötarkoitus):

Ch Boss x2 (pitkät matalat suorat lopussa maltillisesti feidaavat, pitkät S:t)
Ch Wraith x2 (piiitkät hysset)
Ch Firebird x2 (foret / upsit, pitkät antsat, pitkät rajusti feidaavat, S:t)
Star Valkyrie x2 (viivasuorat draivit)
Ch Roadrunner x2 (hyzerflipit)
Ch Teebird x2 (kaikenlaiset ei niin pitkät draivit)
FLX Buzzz x2 (kaikenlaiset lyhyet draivit)
DX Roc x2 (kaikenlaisiin lähestymisiin)
Hydra (ainoa vastaan tullut toimiva kellukiekko)
Ch Rhyno (lyhyet S lähestymiset, lyhyet rajusti feidaavat draivit)
Omega SS (hyppyputit, puttaus)
jaNttu
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 07 Syys 2009, 18:46
Oikea nimi: jani lempinen
Seura: Frisbeegolfseura 7k

Re: Talvikausi, kassin hankinta ja sen täyttö.

Viesti Kirjoittaja jaNttu »

omasta mielestä zone on loistava putteri jos hyssellä puttailee, se tosiaan on kyllä hirmu vakaa ja omasta mielestäni on kyllä vakaampi kuin ryhny. Noista matalista puttereista discraftin ringer on myös kohtuu matala rimminen sekin tosin aika vakaa. innovan XD star muovisena tai r-pro;na on kans kivoja niitä vaan ei taida saada ihan joka puljusta.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvikausi, kassin hankinta ja sen täyttö.

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Näyttäisi olevan niin, että mitä vähemmän aikaa on harrastanut lajia, sitä enemmän etsitään eri kiekkoja eri heittoihin. Mielestäni, ja aika monen muunkin kai, mitä vähemmän malleja bägissä on, sitä helpommin niitä oppii heittämään.

Jos omistaa vaikkapa 5 kpl star Bossia, joku niistä kuluu enemmän kuin muut--> hyzerflipit, joku on jotain hassua erää ja siitä tulee hyssekiekko. Muut on sitten suoraan lentäviä. Sama pätee roceihin: joistain bägin roceista vain muodostuu flippikiekkoja, jyrähyssejä tai suoraan lentäviä.

Mielestäni on vain ihan turhaa ostaa kaikille eri heittotavoille omaa kiekkoaan.
Avatar
tumpsi
Viestit: 735
Liittynyt: Ti 26 Kesä 2007, 15:24
Oikea nimi: Tomi Niemenmaa
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvikausi, kassin hankinta ja sen täyttö.

Viesti Kirjoittaja tumpsi »

Jaani kirjoitti: Mielestäni on vain ihan turhaa ostaa kaikille eri heittotavoille omaa kiekkoaan.
jep. nimimerkillä bägissä kc aviareja, roceja, bosseja, ja maxeja. lisäksi yksi wizard jota käytän vain ja ainoastaan puttaamiseen.
Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Talvikausi, kassin hankinta ja sen täyttö.

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

itsellä muodostui kehityksen kannalta tärkeäksi vaiheeksi, kun ostin ekaa kertaa läjän aviareja kerralla. kun ne alkoi lentämään suht oikein, alkoi muutkin vähän kerrallaan... ja sen jälkeen en oo just muita puttereita käyttänytkään.

no mut se mitä tuli mieleen on, että ei se välttämättä oo niin kauheesti kiinni siitä putterin tietyntyyppisestä mallista. vaan että jos jotain heittää hetken aikaa niin kyllä se alkaa käteen sopimaan. ei varmaan parilla heitolla vielä tiedä mikä sopii mikä ei. huomaa vain sen että ovat luultavasti erilaisia kuin oma käytössä oleva kiekko.

joo mut en tietänkään väitä etteikö joku voisi sopia käteen paremmin ja oonkin myös miettinyt että ostaa läjän jotain just matalarimmistä putteria kun kerkee taas joskus hetken heittelemään. (purea oon aatellu kokeilla)

mut pointtina myös sama kuin tuolla on jo tullut esiin eli samanlaista kassiin vaan reippaasti. ihan sama mikä se on .

p.s. drivereista vielä voisin suositella sitä TL:ää ostamaan lisää se kassissa olevan seuraksi. itellä ollut varmempi kiekko kuin tiippari.
Tirri
Viestit: 3
Liittynyt: To 23 Syys 2010, 20:57
Oikea nimi: Juha Tirri
Seura: Vampulan urheilijat

Re: Talvikausi, kassin hankinta ja sen täyttö.

Viesti Kirjoittaja Tirri »

Tee8mu kirjoitti:itsellä muodostui kehityksen kannalta tärkeäksi vaiheeksi, kun ostin ekaa kertaa läjän aviareja kerralla. kun ne alkoi lentämään suht oikein, alkoi muutkin vähän kerrallaan... ja sen jälkeen en oo just muita puttereita käyttänytkään.

no mut se mitä tuli mieleen on, että ei se välttämättä oo niin kauheesti kiinni siitä putterin tietyntyyppisestä mallista. vaan että jos jotain heittää hetken aikaa niin kyllä se alkaa käteen sopimaan. ei varmaan parilla heitolla vielä tiedä mikä sopii mikä ei. huomaa vain sen että ovat luultavasti erilaisia kuin oma käytössä oleva kiekko.

joo mut en tietänkään väitä etteikö joku voisi sopia käteen paremmin ja oonkin myös miettinyt että ostaa läjän jotain just matalarimmistä putteria kun kerkee taas joskus hetken heittelemään. (purea oon aatellu kokeilla)

mut pointtina myös sama kuin tuolla on jo tullut esiin eli samanlaista kassiin vaan reippaasti. ihan sama mikä se on .

p.s. drivereista vielä voisin suositella sitä TL:ää ostamaan lisää se kassissa olevan seuraksi. itellä ollut varmempi kiekko kuin tiippari.
Ehkä mulla on kasvanut tuo kiekkojen määrä senkin takia kun on yrittänyt löytää sellaisen, joka nyt aloittelijan kädestä jollain tavalla lentää. Voimasta homma taatusti ei ole kiinni vaan huonosta tekniikasta. Kunhan sattuu tuurit ja tuulet kohdalleen ja tähdet on oikeassa asennossa niin satametrinen irtoaa mutta on hyvin harvinaista, suora 220 -metrinen on väylällä pysyessään kolmella putilla, normaalisti kuitenkin kuljetaan puiden seassa.
Näiden kommenttien perusteella ja kuten aiemminkin sanoin, niin poikaa ja teebirdiä aion hankkia ainakin toiset, koska niistä tuli tämän kesän aikana sellaset kiekot joihin opin luottamaan, se on vielä auki että alkoiko nuo kulumisen vai parantuneen heiton myötä kippailemaan oikealle, varsinkin vastatuuleen kun eivät aiemmin sitä tehneet. TL toisaalta, mutta vaatinee lisää heittämistä kun jotenkin vieroksun noita star -muovisia. Roc oli selkeä homma, että niitä pitää hankkia. Putterin kohdalla luultavasti sitten pysyn ringerissä, se oli ensimmäinen kiekko jonka itselleni hankin ja vaikka en erikoinen puttaaja olekaan niin tuohon on tottunut.
Tosiaan aloitin vasta tossa kesä-heinäkuun vaihteessa ja yhtä ainutta rataa http://frisbeegolfradat.fi/rata/vampula_sakyla/vaylat on tullut höylättyä arviolta sellanen 70-80 kierrosta. Ensi kesän tavoite saada heitto paranemaan ja saada paikallisella radalla tulos vakiintumaan sinne kutosella alkavaksi.
Kiitokset vinkeistä.
Vastaa Viestiin