lcgm8 appreciation thread

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Ainakaan VHS ei toimi.Mulla ei ainakaan ole pääsyä parempien nauhalaitteiden pariin. Sekin ratkaisee vasta osan ongelmista. Viimeistelyt on pakko tehdä digitaalisena.
Avatar
hirsi
Viestit: 339
Liittynyt: Ke 20 Loka 2010, 19:07
Oikea nimi: Janne Hirsimäki
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Vihti

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja hirsi »

Mitä ohjelmaa käytätte? Kun en itse ole videoita hirveästi vääntänyt, mutta nekin vähät mitä olen säätänyt, on hoitunut enemmän kuin helposti Applen iMoviella? Oonko ihan noviisi-sarjassa asian suhteen? :)
Willow
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 30 Heinä 2008, 10:55
Oikea nimi: Seppo Paju
Seura: Frisbeegolfseura 7k
Paikkakunta: Turku

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja Willow »

Kaikki kunnioitus myös multa..ison homman ootte tehny ja se viihdyttää satoja frisbeegolffaajia :) Pitäkää hyvä syke yllä!


Seppo Paju
ville
Viestit: 5042
Liittynyt: To 26 Kesä 2008, 7:28
Oikea nimi: Ville Kotamäki
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Nummela

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja ville »

ellei jopa tuhansia... :shock:

Hienoa työtä!
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Sanotaanko näin, että mä yritän aktiivisesti välttää erään japanilaisen viihdejätin DRM paskaa ja jenkkityylistä lakimiesperseilyä siihen asti, kunnes nykyjohto ja lakiosasto lähettävät japanilaisen anteeksipyynnön mun postilaatikkoon. En viitsi julkisuudessa nimetä nimeä. Ohjelman editointiominaisuudet ovat monipuoliset ja vaikeudet poskettomat jopa tietotekniikan mittapuulla mitattuna. Tuo softa on perustietotekniikkakuralle sitä, mitä peruskura on oikeasti toimivalle teknologialle, kuten vasara otsan läpi aivoon noille aika- ja vaivaterroristeille lakiosastolla ja pukupellejen joukossa :twisted:

Katsotuimmat videot ovat varmaan saaneet uusintakatsontoja, joten vielä ollaan varmaan alle 10 000 eri katsojan katsojaluvuissa, jos ei lasketa mahdollisia lisäkatsojia ameriikan teeveessä. Parilla sadalla kunnalliskaapelikanavalla on ollut jonkun verran Tali Open 2009:n matskua.

Mä pidän omenayhtiötä kirosanana, kun ne sikailevat lakiosastllaan liian paljon. Älkää hyvät ihmiset laittako ITunesia PClle, jossa tehdään töitä. Sen aiheuttama täystuho ei taida vieläkään olla siivottu pois jaloista. En tiedä, onko mäkissä yhtä herkästi hajoavia osia. Kaverini teki IMoviella Full HD videon, joka on yli tunin pitkä omista häistään, mutta se on MP4 formaatissa. Se ei ole niin vaikeaa kuin DVD tai BD. Wille Honkonen teki Finnish Openissa mäkillä pari videota, jotka ovat kisasivuilla samana päivänä melko nopeasti. Se on ihan eri juttu kuin, mitä Voyager tekee. Sinne menee Hollywoodin tyyliin jos jonkinmoista efektiä ja leikkauksia tehdään taiteena, ei tuottavuutena. Tälle vaikeamman kautta tekemiselle on järkiperusteet. Kuten tarve opettaa muita videon tekijöitä tekemään paremmin ja katsojien odotustason nostaminen. Eli nyt vaan Mertarantaa juontamaan ;-) Artisti maksaa :-) Toinen tarve on lajin edistäminen ja siinä medianäkyvyys on iso juttu. PDGA on tehnyt isot satsaukset siihen tänä vuonna, kun he huomasivat, miten asiat etenevät tällä rintamalla.

Onneksi moni porukka on ruvennut tekemään videoita. Se on kaikkien etu. Hatusta repäisten lyökääpä Youtubeen hakusanoiksi myös hassimus, murdermike ja cooldaddyslickbreeze. Ketään syrjimättä. Tuossa on vain ekat päähän tulleet hyviä videoita tehneet porukat.
Avatar
tumpsi
Viestit: 735
Liittynyt: Ti 26 Kesä 2007, 15:24
Oikea nimi: Tomi Niemenmaa
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Oulu

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja tumpsi »

jiiärrä kirjoitti:
Onneksi moni porukka on ruvennut tekemään videoita. Se on kaikkien etu. Hatusta repäisten lyökääpä Youtubeen hakusanoiksi myös hassimus, murdermike ja cooldaddyslickbreeze. Ketään syrjimättä. Tuossa on vain ekat päähän tulleet hyviä videoita tehneet porukat.
Muut onkin entuudestaan tuttuja, mutta mistäs tämän hassimus:n videoita voi katsella? Ei löydy youtuben haulla mitään. Lisätipsit kiinnostaa toki myös.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

http://www.youtube.com/user/hassimuss Sori tuli typo. Disc Golf Monthly, VibramDiscGolf, sportdisc, jaylewisstl, discgolfsweden, joeveenpresents, acerunners, innovadiscgolf, thediscgolfguy ja DiscGolfLive ovat myös hyviä.
az_kip
Viestit: 1283
Liittynyt: Ma 04 Elo 2008, 11:24
Oikea nimi: Kiril Häyrinen
Seura: Raaseporin Korilla

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja az_kip »

Datzka kirjoitti:Täältäkin päin suuret kiitokset. Aina ensimmäisenä, kun aukaisee koneen niin katon onko se lcgm8 uploadannu uutta videoo. :)
Mutta mielestäni videot joissa ei kommentoida oli parempia, mutta ei tuo kommentointi videolla niin paljon haittaa...Ken tykkää, ken ei...
Myös täältä iso peukku videoita tehneille :!:

Olen samaa mieltä Datzkan kanssa, että ainakin noissa Dutch Openin loppupätkissä ollut kommentointi oli vähän "päälle liimatun" oloista. Toki kommentointikin voi toimia, kuten noissa Nature boyn jenkkipätkissä. Mutta sitä kannattanee siis jatkossa miettiä.

Tärkeintä on hyvä kuvakulma ja että kiekon erottaa koko lentomatkaltaan siten, että sen sijainnin ja lentoradan pystyy hahmottamaan suhteessa "horisonttiin". Sekä teksti-muodossa tilannetieto ja väylän numero, par ja pituus metreinä, kuten näissä lcgm8:n videoissa on aina ollutkin.
Avatar
hirsi
Viestit: 339
Liittynyt: Ke 20 Loka 2010, 19:07
Oikea nimi: Janne Hirsimäki
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Vihti

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja hirsi »

Ketä tuohon grouppiin kuuluu?
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Mulla ei ole studiotason nauhoitusvälineitä ja se pakottaa huutamaan mikkiin. Tällöin suhinat eivät ole ihan niin pahoja, kun signaali/kohina ei ole niin onneton. Voyager halusi, että puhe olisi mahdollsimman samanvoimakkuuksista, jotta joka sana kuuluisi taustamelun yli myös rupuisista äänentoistojerjestelmistä. On meinaan ikävää, ettei lauseen keskeltä kuule joka sanaa. Näin on käynyt siloinkin, kun editointisofta näyttää puheen olevan -3 dB maksimista ja taustamöly reilusti alle sen. Eli ei ole ihan yksinkertaista. Emme voi valita taustamelun taajuutta. Joku perusinssi voisi luulla, että kun psykoakustiikassa vaitetään, että aivot tulkkaavat vain koviman äänen per taajuuskaista, joihin aivot jakavat äänispektrin, että muka vain kaikkein kovimmin huudettu ääni, eli puhe yli melun kuuluisi. Ei ole noin yksinketaista. Jälleen. Ne joille ei monotonia kelpaa, kokeilkaapa itse huutaa mikkiin pitkä juonto samalla volyymillä juonnon keston ollessa pidempi kuin keuhkoissa on ilmaa. Niille, jotka eivät tätä tiedä, huutaminen on monotonista, joten sopii pistää paremmaksi tai antaa studiotasoiset laitteet mulle, tai mikä parhainta, säästää mun kurkkua ja hoitaa juonnot itse. Paikka on vapaa. Mulla riittää muutakin tekemistä reilusti. Kaikki apu kelpaa ja on tarpeen.

Seuraavassa projektissa vaadin enemmän katsojien varustukselta, jotta kurkkuni säilyy ja juonnot menevät nopeammin, nyt on kiire saada pois alta vanhoja töitä pois tämän kauden kamojen alta. Se tarkoittaa sitä, että puhun normaalimmin ja silloin suhinaa tule väkisin enemmän ääneen. Kurkkuni säilyy ja puheeseen tulee keskitasoon sanoihin helposti yli 15 dB:n vaihteluita. Ainakin nauhoitettaessa. Voyager päättä, miten kompuralla säädetään tasovaihteluita. Siitä puheenollen, ei kai ole ihme, että puhe kuullostaa päälle liimatulta, kun nauhoituksen tekee yksi hemmo ja toinen editoi toisessa kaupungissa? Mä haastan jokaisen tekemään hommat paremmin. Siitä hyötyvät kaikki. Me olemme ylityöllistettyjä ja emme voi tehdä nykytahdilla videoita tästä kaudesta. Kaikki työ, minkä voimme delegoida muille auttaa. Jos ette halua osallistua meidän kuvaamiimme matskuihin pliis tehkää muita kisoja. Niitä riittää kotona ja ulkomailla. Tietäisittepä miten paljon työtä yhden näkyvän sekunnin teko vaatii... Saa parantaa vapaasti. Olkaa yhteyksissä.

Mä haluan nähdä enemmän videoita ja toivottavasti parempia kaikilta osa-alueilta. Kaikki mitä muut tekevät on iso plussa koko lajin kannalta. Kaikki mitä teette paremmin kuin me on vielä isompi plussa. Sillä siitä voisi olla jenkkitelevisioon saatavaa matskua ja se luultavasti kasvattaa lajia mukavasti. Minusta se on vain hyvä asia. Sponsorirahoja, isompia voittosummia, parempia kisoja jne. Raha ratkaisee aika paljon. Kuten se, että mä en ole saanut kuin maksaa näistä hommista. Siksi mulla ei ole B&K mikkiä hintaan 7000€ ja yli tonnin Pro Toolsia jne. Saa lahjoittaa, jos haluaa parempaa audiota. Voin ihan huoletta olla turpa kiinni noiden kanssa ja antaa jonkun pätevämmän hoitaa juontoa, saa ottaa yhteyksiä :-) Toivottavasti ei mene YV boxi tukkoon, kun tarjoan töitä ilmaiseksi ja rahan menoa, jos lahjoitatte rautaa ja softaa ;-)
az_kip
Viestit: 1283
Liittynyt: Ma 04 Elo 2008, 11:24
Oikea nimi: Kiril Häyrinen
Seura: Raaseporin Korilla

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja az_kip »

jiiärrä kirjoitti:Mulla ei ole studiotason nauhoitusvälineitä ja se pakottaa huutamaan mikkiin...jne.
Joo, mun "päälle liimattu" kommentti olikin enemmän tuon juonnon tunnelmallis-sisällöllisestä puolesta kuin teknisestä puolesta. Toki juonto toi lisäinformaatiota tuuliolosuhteista jne. mutta sitä oli vain hieman outoa kuunnella juonnottomien pätkien jälkeen. Voi olla ihan tottumiskysymys. Teillehän kysymys kuuluu: tuoko juonto sellaista lisäarvoa pätkiin, että siihen kannattaa resursseja laittaa.

Ymmärrän kyllä, että näette ihan hirvittävän vaivan matkustamalla videoita kuvaamaan ja editoimalla niitä. Ymmärrän myös, jos moisen työn jälkeen, ette halua mitään palautetta kuulla tai että esitetyt parannusehdotukset saavat aikaan reaktion: "tehkää itse paremmin, älkääkä aina valittako". Palautteen(i) tarkoitus ei kuitenkaan missään nimessä ole mitätöidä tehtyä työtänne, vaan päinvastoin yrittää auttaa teitä olemaan edelleen parhaita.
JohnVoyager
Viestit: 142
Liittynyt: La 23 Elo 2008, 23:50
Oikea nimi: juha alkkiomäki
Seura:

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja JohnVoyager »

Kyllä, kommentointeihin pitää panostaa jos haluaa että lajista joskus tulisi valtamedian hyväksymää. Siihen nähden olen ladannut aivan liian isoa kuvaa tubeen. DVD-tasokin riittäisi.
Olen keskustellut asiasta jenkkien eri tekijöiden kanssa. Monet olisivat halukkaita auttamaan, mutta aika ei riitä. Erittäin hyviä ohjeita on tullut muun muassa Vibramin tekijöiltä.

Kipa, silloin kun sä laitoit aikoinaan palautetta ja mukaan linkin Nature Boyn kommentoinneista kävin niitä videoita läpi aika paljon. Ja se on kyllä erinomaisesti tuotettua materiaalia.

Pari kolme asiaa pitäisi saada kommentointeihin ainakin mukaan: täydentää kuvaa kertomalla olosuhteista, radan luonteesta. Videot pitäisi tehdä myös ihan tavallisille katsojille. Hyvä juontaja pystyy koukuttamaan katsojan mukaan menemällä pelaajan pään sisään. Nature Boy osaa tämän. Tekniikan osalta Jiiärrä varmaan voisi puhua vaikka puoli tuntia yhdestä heitosta.

Minä päätin ladata kommentointiversiot Dutch Openista tubeen. Jos vertaa Taliin, niin Jiiärrän ääntäminen oli parantunut paljon. En tehnyt mitään korjauksia sanojen tai loppuun ääntämisen suhteen. Eli puheen nieleminen tai sylkeminen oli vähentynyt huomattavasti. Multa löytyy kyllä Behringerin mastercompressor, Ensoniq:in DP/4 ja DP/2 sekä läjä spektrilaajentimia ja muuta erillisaudiokilkettä (gate/compressor). Äänikortteina RME:n ja Presonuksen laatulaitteet. Eli äänien miksaaminen ei ole siitä kiinni. Pääasiassa editoin aina Sennheiserin HD 590-sarjan kuulokkeilla. Tällä hetkellä käytössä HD595. Mutta editoin Jiiärrän puheen Asuksen ve278 monitorin kautta. Vegasin sisäisen PAL-kuvaan liittyvän virtuaalimuistin bugisuuden takia, ei Presonuksen FW-boksia ollut silloin kiinni. Minun olisi pitänyt korjata enemmän puheen kulkua, koska toistoa tuli vääriin paikkoihin liikaa.

Kaikki kommentoinnit pitäisi tehdä vähintään kahdella selostajalla. Mielellään vielä kolmas äänitarkkailija mukana. Meidän piti tehdä DO2010 kaksin, mutta se aika upposi Scandinavian Openiin.

Olisihan se hienoa jos tubeen voisi ladata multiaudiokuvaa. Se vaan ei taida ikinä onnistua eri maiden tekijänoikeuslakien takia. Youtuben yksi pyrkimys on tuottaa kuvaa tavallisille Televisiovastaanottimille. Siksi olen käyttänyt aika paljon aikaa kuvan masteroinnille tähän väripalettiin. Noi meidän halvat romukamerat tuottavat niin huonoa kuvaa että sitä on pakko editoida. Yhdessä videossa voi olla tuhansia eri muuttujia ennenkuin kuva on riittävän katselukelpoista. Ja taas päädytään siihen että Vegas Pro 9 saattaa kaatua PAL-kuvan virtuaalimuistin sekoamiseen vaikka järjestelmässä riittäisi fyysistä muistia. Sonyn helpdeskin ainoa ohjeistus on vähentää kuvan manipulointia. Eli se on jostain silloin pois: croppaus, väri- ja valokorjaukset, kuvasiirtymät jne.

Olishan se kiva jos olisi laatukamera ja editointisofta joka kestää kyykytystä. Toisaalta huonon kameran kuvaa editoimalla on jotain oppia jäänyt päähänkin. EO:hon taidan kuitenkin ostaa ihan oikean kameran.

Voi olla että joskus julkaisen videon kuinka yksinkertaista ja helppoa se editointi ja valmiin videon tuottaminen on :mrgreen: .

Edit: piti vielä lisätä että tuskin lataan niitä kommentoituja versioita jatkossa tubeen. Ehkä sitten kun laatu alkaa paranemaan tai tekniikka mahdollistaa muita vaihtoehtoja.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Kiril kiitoksia palautteesta. En tarkoittanut, ettei saisi kommentoida, vaan että meillä ei oikeasti ole aikaa hioa hommia ja laitteistossakin olisi parantamisen varaa. Dutch Open ja Stockholm Disc Golf Open ovat hätisiä pikasutaisuja, joiden tarkoitus tekijän kannalta tässä vaiheessa on saada ne pois alta mahdollisiman äkkiä, kun ensi viikolla alkaa jo tämä kausi. Ja ei ole tietoa, ehditäänkö joskus edes tekemään Tubemateriaalia, saati parempaa Hollannin matskuista.

GIGO= Garbage in garbage out. Editointivaiheessa voi vain kiillottaa pökälettä, eli kun rauta pakottaa amatöörijuontjaaa vetämään hunommin kuin pystyy, homma kusee entistä enemmän aj siihen ei rajattomasti pysty vaikuttamaan jälkikäsittelyssä. Ikään kuin siihen edes olisi aikaa. Tällä hetkellä on tulilla Scandinavian Open, Finnish Open, ja tarkastan Dutch Openia, että voiko sen jo julkaista vai ei. Kun kalenterista katsoo, aikaa on mennyt viime vuoden kisoista osin jo vuoden ja on nämä kolme kisaa vielä kesken. Se kertoo, miten hidasta työ on ja miten vähän mä olen pystynyt oikeiden töiden ja muun elämän, kuten ajoitaisen pelaamisen ja trenaaamisen ohella nähin panostamaan. Mule juonnot on mentävä juosten kustuna tai niitä ei tule ollenkaan.

Juonnossa on selvästi parannettavaa ja jos olisi aikaa miettiä sisältöä, sekin paranisi. Mun tarkotiuksenani on ollut tarjota uusille pelaajille referenssiä siitä, mikä on hyvä suoritus, koska kuva huijaa. Etäisyydet ja aukkojen kapeus sekä mutkat eivät ole kvuassa aina sitä, mitä ne ovat luonnossa. Uusille pelaajille on hyvä saada vertailukohtaa omien ja kovien pelaajien suorituksiin nähden. Lisäksi radasta on kerrottava niille, jotka eivät ole paikalla olleet. Haasteista, olosuhteista ja em. kuvan huijauksesta johtuen. Mä en ole psykologi, joten en haluaisi mennä arvaamaan porukan pään sisältöä, vaikka se olisikin luultavasti mielenkiintoista infoa kaikentasoisille katsojille ja koville pelaajille kai parasta antia. Kun en ole syvällisesti jutellut näistä asioista kenenkään kuvatun kanssa, mun on vaikea edes arvata edes joltisellakin oikeaanosumismahdollisuudella, mitä pelaaja ajattelee. Fiiliksen ja keskittymisen menetyksen kyllä näkee ja siihen voisi jatkossa toki lisätä arvauksia siitä, mitkä syyt aiheuttivat moista. Se voisi auttaa uusia pelaajia. Kiitoksia palautteesta, tätä pitää kokeilla juonnoissa.

Sisällön lisäksi tyyliä pitäisi saada, joten alkakaapa häiritsemään Heinosen Jesseä, siitä on ollut puhetta Voyagerin kanssa, että häneltä lähtee läppää ja hassuja kielikuvia. Nyt hirveää ryhmäpainostusta, jotta saadaan mies mikin eteen :-D Esimerkiksi mies on kuvissa Stockholm Disc Golf Openissa, joten mies voi itse kertoa, mitä päässä liikkui. Ei mene enää arvauksen puolelle. Muutenkin mun ei kannata arpoa liikaa itseäni paremmin heittävien aivoituksia, kun heidän rajansa ja tavoitteensa ovat erilaisia kuin minun. Siten kovempi pelimies olisi loistava lisäys juontoarsenaaliin. Olen ihan samaa mieltä siitä, että valtamedianäkyvyyden saamiseksi juonnon pitää parantua. Ja että valtamediaan pääsy on lajin kehitykselle plussaa. Sitä tässä yritetään. Siksi laadun parannusta tarvitaan. Osittain siitäkin syystä teimme kahden juontajan juonnon kisoihin, joihin meidät tilattiin tekemään juonnot viime vuonna.

Nature Boy sortui toistoihin ja name droppiingiin siinä, missä minäkin. Nature boyn edut minuun nähden ovat mm. pelaajien tunteminen, joten hän voi mennä pään sisään ja arvata paremmalla osunmistarkkudella kuin minä, parempi ääni ja hyvä puheen sujuvuus tauotta ilman kovia volyymivaihteluita puheessa sanasta toiseen sekä sujuvuus. Siviilissä mä porisen kuin papupata, mutta on eri asia puhua koko ajan kerralla oikein sanasta sanaan typistetysti ja asian ytimeen mennen. Sehän olisi helpompaa Billyn tyylillä, kun vedetään sanottava loppuun riippumatta sitä, mitä kvuassa on sillä hetkellä. Se syö relevanssia, jos mä luen ääneen sodan ja rauhan koko kisan läpi. Tähän asti mun ohjeistus on ollut puhua leikkauksen mukaan. Aikarajan teko puheelle luo kummasti haastetta saada ulos asia aj vielä luontevalla tavalla puhuttuna, kun on kello päällä koko ajan. Me laskemme, montako sekuntia on aikaa minkäkin heiton juonnolle ja survomme asian siihen, vaikka tyyliä ja sisältöä raiskaten. Siinä on pääsyy töksähtelevyyteen juonnossa.

Mitä mietlä olette, kannattaako ottaa riski siitä, että katsojalle tulee informaatiotulva, kun puhuja hölöttää päälle, kun väylän kartta, pelaajien scoret tulee ruutuun ja leikkauksia on kuvassa yhtäaikaisesti? Voyagerin mielestä kuavn rauhallisuus on pääasia ja mä olen ollut tuon rajoitteen orjana juonnon laadusta tai ainakin esitylsen luontevuudesta, tyylistä ja sisällöstä tinkien. Arvatkaa miksi mä kiireen painaessa päälle en panostanut hirveästi juontoon, kun on kuitenkin myllynkivi kaulassa ja kaulaliinasta kiristetään jo muutenkin huutamisesta kipeytynyttä kurkkua?

Olin kuullut paljon kritiikkiä Billyn jatkuvasta puhumisesta että yritinn tarkoituksella välttää sitä Tali Openin ekoilla kiesseillä Englanninkielisessä versiossa. Tahdoin tarkoituskella antaa jengille rauhaa puheesta ja onhan sitä paljon Hollannin aiemmissa kiesseissä paussia puheesta.

Lelukameroista sen verran, että mun kamerani zoom näppäimen toiminta on hätäistä. Aluksi menee hitaasti ja raja hirveän nopeaan syöksyn, joka aiheuttaa joillekin merisairautta isoilta ruuduilta katsottaessa ja melkein menee nopeammin kuin kiekko liikkuu eteenpäin takaa kuvatessa. Autofocus on ainoa vaihtoehto egonomian takia. Katsokaa Tubesta Beaver State FLingiä, miten helposti menee ammattikuvaajalla metsään manuaalifokuksen kanssa. Autofocus on liian hidas mun kamerassani. Nopeasti zoomatessa fokus pysyy 7x asti ja sitten pitää onnistua lopettamaan zoomaus seinään ja sitä en vielä osannut Hollannissa, joka oli eka kisa, jonka kuvasin nykyisellä kamerallani. Kun kuva meni monissa heitoissa epäfokusiin liian zoomin kanssa, zoomit jäi tekemättä ja siksi kiekkoa ei näy kunnolla monin paikoin. Siksi DVD resoluutiolla olisi vielä vaikeampaa mennä. Toki editoinnissa voi yrittää croppausta, mutta reson puute syö etuja paljon ja kuvan laatu romahtaa niin, ettette uskokaan.

Lelukameran ja ammativälineen ero on mm. seuraava: Ammattikamerassa on joka säädölle omat nappulat. Lelussa mennään yhden tai useamman nappulan kautta menujen läpi kohtaan, jota haluat säätää ja sitten vasta aloitat säätämisen. Menuissa on useita tasoja ennen kuin pääset kaikkiin tarvittaviin säätöihin. Kun pelaajat eivät odota, kameran pitää olla valmis aina oikeissa säädöissä aloitusta varten. VAlotukset pitää olla kohdallaan ja zoomi myös nauhoitus päällä, kamera vakaana kohti heittäjää. Finnish Openissa aurinko meni jatkuvasti pilveen ja pois, joten eri kohdissa väylää vaihdoin valotusaikaa 1/250 ja 1/2000 s välillä koko ajan lennosta ja zoomin kanssa yhtäaikaisesti valkotasapainoa säätäen. Se ei onnistu joka kuluttujakameralla, kun esim. Panasonicin 60 kuvaa sekunnnissa HD matskua ottavassa parempaa kuvaa tekevällä kameralla kaikki toiminnot ovat yhden kierreohjaimen takana. Eli voit kuvatessa säätää vain yhtä asiaa. Tavalla, joka on herkkä heiluttamaan kameraa. Kun tämä säätö pitää tehdä pannatessa, zoomattaessa ja sitä vain yhtä asiaa korjaten, pitää koneen automatiikka olla kunnossa. Mun kamerani automatiikka ei ole riittävän tarkka ja nopea jättääkseen vain yhden asian käsisäädön tarpeelle. Käsisäädöt vievät julman paljon aikaa, kun ääntäkin piti säätää Finnish Openissa, kun piti vetä volet lähes täydestä lähes minimiin mysrkytuulessa. Tällöin mikki klippasi vielä silloin tällöin, kun tuulen suojassa signaalitaso oli 50 dB alle maksimin, eli tosi heikkoa laadultaan ja sikahiljaista, kun tason nostaa samaksi, kun toisten kameroiden otoksissa. Jottei kuulijan tarvitse lennosta säätää kaukosäätimellä voleja joka heiton kesken kahdesti.

Tiedän, että porukka tarkoittaa hyvää kritiikillä ja kiitän jatkossakin niistä, mutta vaativuustasosta ja ongelmista ei monellakaan ole hajuakaan. Koko ajan on kädet sidottuna selän taakse kaikessa, mitä tekee. Tee siinä sitten yhdellä otolla muiden määräämänä aikana Hollywod tasoa, kun miljonääriammattilaiset tekevät monta ottoa omaan tahtiin valaistusten ym. ollesa luonnossa kohdallaan, kun odottavat koko päivän oikeaa hetkeä tai tekevät studiossa tai tietokoneella oikeat tulokset, kun on välineet, joiden kuva jää hyväksi editoinnin jälkeenkin. Peter Jackson lähti 35 prototyyppikameran kanssa kuvaamaan 3D Hobbittia vähän aikaa sitten. Kukaan muu ei kai saa niitä vielä kuukausiin ja kappalehinta oli muistaakseni 7000 USD perusmallille ja 12000 USD kovemalle mallille. Epäilen noiden tallennusnopeutta ja kapasiteettiä, ettei riitä kuin yhteen heittoon kerrallaan ja yhteen kahteen väylään ennen datan siirtoa tietokoneelle. Ei se ammattivälineilläkään ole helppoa aina.

Tämän kirjoittamiseen meni liikaa aikaa, nyt tarkastamaan DO 2010, jotta saisi sen tuotantoon ja kaikille katsottavaksi.
Juhani
Viestit: 108
Liittynyt: La 06 Loka 2007, 11:57

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Harmi ettei me kiinalaiset päästä ihailemaan mainittuja mainioita fribavideoita.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Älä Juhani vielä heitä kirvestä kaivoon :-D Ei tarttee edes hakkeroida Youtubea näkyviin ehkä. Voyager, pudotetaanko pommi?
Vastaa Viestiin