lcgm8 appreciation thread

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9124
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Julkujärveltä tuli taas hienoa settiä, mitäs kisoja on seuraavaksi listalla kuvattavana?
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Ei saa kuulemma kertoa mun jatkoistani. Juhasta en tiedä, mitä hän tekee treeneinä kuuminta kisakautta ajatellen. Hänellä on nyt kuntokuuri päällä, kun kroppa antaa viimeinkin mahiksen liikkua. Hän on jo heittänyt joitakin kierroksia!!! JESH! Oli jo aikakin!
val
Viestit: 22
Liittynyt: La 14 Heinä 2007, 23:21
Paikkakunta: Tampere

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja val »

letiss kirjoitti:On hienoa kuvaa. Joko Tony Ferro puttaa virheellisesti tai sitten mä en enään tiedä säännösitä mitään ?

Esim. kohdassa 7.55 rämpytin play/pausea useaan otteeseen ja kyllähän toi on täysin laiton putti. Molemmat jalat
on ilmassa siinä vaiheessa, kun kiekko on vielä kädessä.
Mistäköhän videosta tuota kohtaa kannattaa tsekata?
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Käymättä läpi kaikkea, en tiedä, missä videossa tuo on, mutta ainoa kisa, jossa Tony Ferro on kuvissa, on Dutch Open 2010. Sieltä löytyy. Tony ei ollut kuvissa ekalla kiessillä, joten 2., 3. tai finaali on kyseessä.

Kuvaamisessa on sellainen puoli, että se paljastaa virheitä ja sitä kautta se voi olla lajin ammattimaisuutta ajatellen tulevaisuudelle hyvä juttu, että jengi pelaa tarkemmin sääntöjen mukaan. Kaikenlaista säätöä on tullut vastaan mukaanlukien selvä virhe ryhmän päätöksessä, kun näki jälkikäteen, mitä oikeasti tapahtui. Siinä tilanteessa ei paljon vaikuttanut, että videoryhmän jäsenenä (ei kisatuomarina) mun epäilys oli, että ryhmäpäätös oli väärä, vaikka pelaaja itse oli oikeassa. Mäkin olin vain sitä mieltä, mutten satavarma siitä, että pelaaja oli oikeassa livetilanteessa. Jos minulta kysytään, ruumiinkieltä lukemalla porukka teki tahallaan temput, kun oli mahdollisuus tehdä se, kun heillä oli loogiselta kuullostava selitys. Tälläisestä kepulitouhusta ei kai ikinä päästä eroon missään lajissa ainakaan niin kauan kuin joka ryhmää ei kuvata laitteilla, joista näkee heti tuomarointitarpeen syntyessä, miten kävi. Ainakin, jos katsotaan mäkihypyn taustaryhmien vittuiluja Itävallasta ja Saksasta. Olettaen, että kuvaaja onnistuu edes saamaan kuviin tilanteen. Mikä ei ole mitenkään taattua. Yllättävän haastavaa itse asiassa.
jh
Viestit: 259
Liittynyt: La 04 Maalis 2006, 19:55
Oikea nimi: Jesse Heinonen
Viesti:

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja jh »

mun mielestä tommoset kaikenmaailman ryhmäpäätökset sun muut vittuilut on lapsellista toimintaa.toinen pelaaja(kilpailija) ei missään tapauksessa saisi tuomita toiselle pelaajalle yhtään mitään, vaan jokaisen poolin mukana pitäs olla henkilö joka pitää scoree ja toimii tarvittaessa sääntövastaavana. Herkästi tulee noita virhepäätöksiä ja jos/kun ryhmä on täynnä mulkkuja niin jäät aika aseettomaks siinä vaiheessa kun ruvetaan väittelemään esim. siitä mistä kohtaa peliä jatketaan. Henkilökohtasesti en ota kantaa mihinkään, ellei sitten oo jotain silmitöntä perseilyä havaittavissa. Stroke&distance on mun mielestä ainoo oikee tapa, kunhan OB linjojen kanssa säilytetään järki. Koko pelaajan etu homma on sääntöjen köyhyyttä ja ryhmäpäätöksillä saat mahdollisuuden manipuloida toisen tulosta -> Ammattimaista. Ei tuu heti mieleen muita lajeja jossa sun kilpatovereilla on tuomintavalta xD ja järjestävän tahon edustama valvoja kaikenlisäks edistäis jokaisen omaa peliä kun ei tarvitte keskittyä muitten tekemisiin. Toki se vaatii resursseja, mutta mun mielestä se on ehdoton vaade jos laji meinaa kehittyä kilpaurheiluks. Nykyäänhän säännöt on lähinnä semmoset et noudata jos kiinnostaa. Huijaamalla huijaat ainoostaan ittees ja annat muille hienon kuvan omasta arvokkuudesta
180
JohnVoyager
Viestit: 142
Liittynyt: La 23 Elo 2008, 23:50
Oikea nimi: juha alkkiomäki
Seura:

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja JohnVoyager »

val kirjoitti:
letiss kirjoitti:On hienoa kuvaa. Joko Tony Ferro puttaa virheellisesti tai sitten mä en enään tiedä säännösitä mitään ?

Esim. kohdassa 7.55 rämpytin play/pausea useaan otteeseen ja kyllähän toi on täysin laiton putti. Molemmat jalat
on ilmassa siinä vaiheessa, kun kiekko on vielä kädessä.
Mistäköhän videosta tuota kohtaa kannattaa tsekata?
Varmaan kyse on finaalista? Kävin läpi kohtaa frame by frame. Kengänkärjet ovat vielä nurmikossa kun kiekko on kädessä ja seuraavassa framessa kengät ilmassa sekä kiekko irti kädestä. Tuota ei voi nähdä paljaalla silmällä livetilanteessa. Enkä osaa sanoa etäisyydestäkään korilta. Eikä 25fps ole riittävä kuvannopeus.

Sen verran olen nyt kokeillut Tuben videoiden pysäyttelyä että se ei ole ihan tarkka. Toisekseen youtube enkoodaa videon 2,5-4 kertaa alkuperäistä pienemmäksi joten siitä häviää vastaavasti tarkkuutta. Mä voisin joku kerta tehdä kahden kuvan videon niin että siinä on rinnakkain youtuben versio ja alkuperäinen. Uskoisin että siinä näkyisi ero vaikka toinen videoista olisikin youtuben jo kertaalleen enkoodaama. Youtuben kuva häviää reippaasti alkuperäiselle liikkeessä, väreissä, tarkkuudessa jne.

Jos tubessa olisi vaihtoehto enkoodata/ladata video Gordian Knot ohjelman säädöillä käyttäisin sitä. Mutta se vaatii jo aika paljon prosessoritehoa myös tuben puolelta. Ehkä tulevaisuudessa. Kokeilin kääntää kyseisellä ohjelmalla SDGO:ta pienempään tilaan, mutta en ollut ihan tyytyväinen lopputulokseen. Ehkä saan jatkossa homman toimimaan niin ettei noista videoista tule niin älyttömän isokokoisia. Tuo tupla-audio ja torrentin toimivuus on kuitenkin jo hyvää edistystä.

Tuo ryhmän päätös tuli hyvin vastaan Scandinavian Openissa kun Nybon kiekko meni porttimandosta portin oikealta puolelta.
http://www.youtube.com/watch?v=-_Ic53e4_4M noin 8:03 kohdalla. En tiedä näkyykö tuo nyt tuben ruudusta. Muu porukka väitti Nybolle vastaan. KJ hävisi ainakin 4-5 ylimääräistä heittoa sen jälkeen, kun peli oli hetken sekaisin. Eli frisbeegolf voi olla välillä silmälle liian nopea. Hankalat mandot voi nostaa sitä kuuluisaa xxxkäyrää.

Ja sit hieman kesän kisoista. Me tarvittais varmaan vähän jeesiä EO:ssa (ja ehkä myös Talissa).
Aateltiin vetää kaiken muun videon lisäksi liveä ja livehaastiksia kunnon kuvalla. Tarvittais melkein lisää haastattelijoita, kommentaattoreita ja webmasterin hommaan jonkun. Pienikin apu auttais jo meidän hommia. Mut me ollaan vielä suunnitteluvaiheessa, eikä esim. tiedetä vielä nettiyhteyksistä yhtään mitään.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Mä voin tulla asiantuntijaksi Taliin. Tunnen asian nääs :D
JohnVoyager
Viestit: 142
Liittynyt: La 23 Elo 2008, 23:50
Oikea nimi: juha alkkiomäki
Seura:

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja JohnVoyager »

Jaani kirjoitti:Mä voin tulla asiantuntijaksi Taliin. Tunnen asian nääs :D
Hienoa, Talista on siis luvassa viiltävää analyysiä.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Tarkoitin juuri tuota Ruotsi-Tanska maaottelua SOssa ja tälläiset asiat pitäisi oikeasti ottaa esille PDGA pomojen kanssa, jotta jatkossa moiselta kettuilulta vältyttäisiin. Säännöt kaipaavat muutosta, mutta minulla ei ole viistasten kiveä siitä, miten pelaajien oikeusturva ratkaistaisiin.

Tilanne oli hanurimaisen hankala ratkaista livenä ja mä en olisi pelaajana mukana ollessanikaan uskaltanut ratkista tilannetta suuntaan jos toiseenkaan. Tämä oli oppikirjaesimerkki rajatapauksesta ja jos mulle jäi oikea kuva asiasta (en takaa sitä), niin muu porukka ei noudattanut edes sääntöä jokaisen pelaajan jokaisen heiton seuraamisesta. Mulle jäi sellainen kuva, että vain KJ ja minä seurasimme koko heiton ja muu porukka päätteli ymmärrettavistä syistä väärin, mitä tapahtui kiekon loppusijainnin perusteellla. Ja olen samaa mieltä Voyagerin kanssa siitä yksityiskeskustelujemme perusteella, että KJ luultavasti menetti finaalisijoituksen SOssa 2010 kyseisestä tapauksesta johtuen. Ei vain siksi, että maku meni, vaan myös siksi, että yhdessä vaikeasti tuomaroitavassa tilanteessa tuli niin monta heittoa turpaan. Tilanne oli niin vaikea ja hankalasti tuomaroitava, että ainoa varma ratkaisu olisi käyttää joka ryhmässä PDGA officialia, jolla ei silmäluomet värähdä. Joten ei ole helppoa ratkaisua kai tulossa lähiaikoina kyseisenkaltaisten oikeusmurhien välttämiseksi.

Jaani kiitos avun tarjouksesta Talin kisan suhteen, ollaan yhteyksissä kisan kuvaamisen järjestämisen osalta.

Feldy klinikassaan Talissa puhui hyppyputeista ja siitä, miten hän muutti tyyliään, ettei kukaan pääse sanomaan, että hän on paras huijaamalla. Hän ei mistään hinnasta halua sellaista mainetta.

Olen ollut kisatilanteessa Venäjän kansallisen sarjan Talin osakilpailussa viime vuonna, missä porukka yritti kolmosväylällä väittää, että tein foot faultin, kun kakkosheitollani kaaduin tarkoituksellani mahalleni ja heitin molempien jalkojen varpaat maassa. Nurmi oli korkeaa ja kanssakilpailijat eivät luultavasti nähneet sitä, että mulla oli fyysinen kontakti molemmilla jaloilla maahan naamalleni laskeutumiseen asti. Eli ei muuta mahista tehdä foot fault kuin mielen häiri,. jonka mukaan luulin tuntevani kosketuksen maahan koko ajan, mutta olinkin ilmassa. Epäilen kovasti tuota :-)

Feldy huomasi, miten vaikeaa on tuomita hyppyputteja, joten hän vältti ongelman muuttamalla tyyliään helpommin tuomittavaksi. Aika kova veto maailman ykkösreitatulta kaverilta muuttaa tekniikkaa lajin ammattimaisuuden, ei oman suorituskyvyn, edistämiseksi.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Eikö KJ siis vetänyt Mandon väärin? Niin mä olin näkevinäni tuossa videossa. Ja sitten oltiinkin dropparilla, joten KJ tässä on turhaan vinkunut.

Toisaalta ehkä minä näin väärin ja KJ heitti aivan oikein.
Avatar
tumpsi
Viestit: 735
Liittynyt: Ti 26 Kesä 2007, 15:24
Oikea nimi: Tomi Niemenmaa
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Oulu

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja tumpsi »

Kyllä Feldberg hyppyputtaa edelleen melko usein, vaikka väittääkin muuta. Ei toki niin usein kuin kävelyputtaa, mutta kuitenkin. Tämä siis youtuben perusteella arvioituna.
JohnVoyager
Viestit: 142
Liittynyt: La 23 Elo 2008, 23:50
Oikea nimi: juha alkkiomäki
Seura:

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja JohnVoyager »

Kuva


Screen shot tubeen ladatusta versiosta. Full HD:sta olis saanut paremman version, mutta en jaksanut etsiä oikeaa klippiä. Eli kiekko on juuri ohittamassa mandopuun oikealta puolelta, puun takaa. Kysyin KJ:lta kiessin jälkeen, haluaako hän jotain otettavan pois. Sanoi että saan itse päättää. Ainoa henkilö joka tässä ryhmässä kävi kuumana oli Sandström kun putit ei uponnu.

Feldy tosiaan on aika myyntimies puheissaan ja hyppyputtailee joka kiessillä. EO2009 Davella oli pari puttia joista laillisuuden näki vasta suurnopeuskuvalla. Tosiaan yliastumisvirhettä askelputissa en ole vielä häneltä nähnyt.

Edit: sen verran korjausta että Sandström kävi kuumana kolmoskiessillä puteistaan. Leikkasin niitä lämmönottoja pois kuvasta.
jh
Viestit: 259
Liittynyt: La 04 Maalis 2006, 19:55
Oikea nimi: Jesse Heinonen
Viesti:

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja jh »

itekkin tutkailin tota videoo useaan otteeseen. Vaikuttaa siltä että kj:n heitto osuu siihen oikeen puoleiseen kaks haaraseen mandolinjaan ja kimpoaa siitä vasemmalle, mennen portista(oikein) läpi ja vasemmalle metsään. Kiekkohan ei siitä kohtaa mahdu normaalissa muodossaan siitä haarasta läpi ja jos se menis siitä läpi niin lento ei jatkuis tuohon tyyliin. Haluaisin kuulla ne selitykset että miten pelikaverit päättivät etä heitto meni mandon väärältä puolen? Kun tota asiaa ei voi tuosta videosta edes 100% varmuudella tulkita niin mikä on mahdollisuus oikeeseen tulkintaan siinä paikanpäällä? Toi on todella törkeetä ja ihmettelen miks KJ nöyrtyi tommoseen ass rapeen

Mulle on kohtalaisen turha ruveta mussuttaan siinä vaiheessa jos koen saavani väärän tuomion semmosilta tuomareilta ketkä pelaa samaa kisaa mun kans, saatika se että mun heiton aikana sielä kaivetaan nenää/juodaan vettä/venytellään tai tehään kaikkee muuta kun seurataan silmä kovana toisen suoritusta.
180
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: lcgm8 appreciation thread

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Voyager on katsellut kuva kuvalta raakadatasta monta Feldyn hyppyputtia ja kuulemma yksikään ei ole foot fault. Tästä on käyty paljon keskustelua rapakon takana ja sielläkin on tullut johtopäätökseksi, että hyppyputeissa silmä huijaa usein.

Jos muistan oikein siitä KJiin mandomeiningin jälkipuheista, kilpailijat perustelivat tuomiota sillä, että kiekko kimposi sellaiseen paikkaan, ettei se ole voinut mennä laillisesti läpi mandosta. Muistaakseni kiekko ottikin biljardikimpoamisen parista puusta ennen kuin päätyi, mihin päätyi. Suoralla linjalla se ei olisi voinut mennä läpi mandosta. Joten muilla oli loogiselta kuullostava pohja, miltä heittää väitteitä. KJ kyllä puolusti kovasti omaa kantaansa, mutta ylivoima puhuu ja jäljessä olleet kaverit taisivat antaa vähän pencil whippingiä. Tarkoituksellisuutta ei voi todistaa, mutta mulle jäi myös paskan maku suuhun, kuten KJlle :-(

Mielestäni pelaajalla ei pitäisi oikeusturvan takaamiseksi olla velvoitetta todistaa kantaansa, vaan muiden pitäisi noudattaa sääntöjä ja katsoa koko lento ja sitten todistaa heittäjän väite vääräksi, jos aikovat saada pelaajaa haittaavan tuomion läpi. Ei tämäkään ole pomminvarmaa, mutta syyttömyysolettamus pitäisi lisätä tuomioihin. Silloin tarvitaan kolme mätämunaa ryhmään, mitä tapahtuu vähän harvemmin. Ja millä sitäkin sitten valvoo, että kisaajat katsoivat koko heiton? On se ihme hommaa, kun ilman tilanteen näkemistä voidaan antaa tuomioita kavereiden tulosta kasvattamaan. Tälläinen epäkohta pitäisi siivota, mutta miten? Siinä voi pitkällä tähtäimellä olla yli mijoonan taalan kysymys, jos lajista aiotaan saada muiden ammattilaisurheilujen kaltaista sponsorirahoineen. Mikä kansainvälinen iso firma laittaisi rahaansa lajiin, jossa ei käyttäydytä bisnesetiikan tai vähimäisvaatimusten mukaan säännöissä? Firmojen lakimiehet katsovat säännöt läpi tarkkaan. Itsetuomarointimeininki luultavasti pomppaa esiin kuin kipeä peukalo.
Vastaa Viestiin