Kuulaakso???

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuulaakso???

Viesti Kirjoittaja AMA »

val kirjoitti:Ja ihan oikeesti tällä tiedolla vois olla vaikutusta siihen mihin autonsa uskaltaa laittaa.
Väylän 20 takia autoja EI kannata pysäköidä tien varteen, vaan viedään sinne parkkipaikalle asti. Ymmärrän, että koiraporukat jättää autoja tietämättömyyttään mihin tahansa, mutta toivoisin, että edes frisbeegolffarit käyttäisivät järkeä.
"play for show, work for dough" -Lloyba
val
Viestit: 22
Liittynyt: La 14 Heinä 2007, 23:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuulaakso???

Viesti Kirjoittaja val »

AMA kirjoitti:Väylän 20 takia autoja EI kannata pysäköidä tien varteen, vaan viedään sinne parkkipaikalle asti. Ymmärrän, että koiraporukat jättää autoja tietämättömyyttään mihin tahansa, mutta toivoisin, että edes frisbeegolffarit käyttäisivät järkeä.
Sori kun täytyy vähän jankuttaa... mutta tarkoititko tällä välylällä 20 nyt sitä vanhaa 19:ää (112m), vai nykyistä 21:stä ("puttikori")?
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuulaakso???

Viesti Kirjoittaja AMA »

Juu vanha 19. Siinähän on iso riski ainakin vasurilla, että kiekko päätyy tielle tai tien viereen pysäköityjen autojen kylkeen.
"play for show, work for dough" -Lloyba
Nosturi
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 18 Huhti 2005, 9:38
Oikea nimi: Timo Kuusela
Paikkakunta: Koikkari

Re: Kuulaakso???

Viesti Kirjoittaja Nosturi »

val kirjoitti: Niinno, tässä viimeisessä lauseessa ruvettiin nyt sitten käyttämään jotain tiettyä termiä, ja perustelemaan termiin implisiittisesti liittyvillä ominaisuuksilla sitä miten tuolla kentällä tulisi pelata. Kai sillä ratakartalla nyt jotain merkitystä pitäisi olla, miten muutenkaan tuolla olisi tarkoitus pelaajian päätellä että miten kentällä kuuluu pelata? Ratakartan oikeana versiona tässä tapauksessa pidän sitä, joka löytyy webistä (vai onko radalla olevassa taulussa eri kartta?). Jos väylää ei ole kartassa niin ei sitä silloin voi kovin "virallisena" pitää. Tässä on turha argumentoida sillä, että lain mukaan tuolla saa heitellä ihan missä tahansa ja ihan mihin suuntaan tahansa. Itse en ainakaan tällaista toimintaa toivoisi.
En tiä onko yllä oleva kommentti myöskin vitsin heittoa, jos on, en ymmärrä sitä.

En ruvennut perustelemaan mitään mitenkään, kerroin vain että väylä on yhtä virallinen kuin muutkin väylät siellä. En tiedä mitä webbiä tarkoitat, mutta fgr.fi ei varmasti ole mikään virallinen taho. Väylän virallisuudeksi lasken sen, että radasta vastaava taho, Ylöjärven Kaupunki, on sen sinne rakentanut. Näin on siis Julkujärvellä tapahtunut yhteensä 21 väylän kohdalla. Radalla oleva rata kartta on myöskin virallinen, mutta ei ajantasainen.

En tiedä mitä tällä kommentoinnilla ajat takaa. Minä vastasin väylää 21 koskeviin kysymyksiisi käytettävissä olevilla tiedoillani.
val
Viestit: 22
Liittynyt: La 14 Heinä 2007, 23:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuulaakso???

Viesti Kirjoittaja val »

Nosturi kirjoitti:En ruvennut perustelemaan mitään mitenkään, kerroin vain että väylä on yhtä virallinen kuin muutkin väylät siellä. En tiedä mitä webbiä tarkoitat, mutta fgr.fi ei varmasti ole mikään virallinen taho. Väylän virallisuudeksi lasken sen, että radasta vastaava taho, Ylöjärven Kaupunki, on sen sinne rakentanut. Näin on siis Julkujärvellä tapahtunut yhteensä 21 väylän kohdalla. Radalla oleva rata kartta on myöskin virallinen, mutta ei ajantasainen.

En tiedä mitä tällä kommentoinnilla ajat takaa. Minä vastasin väylää 21 koskeviin kysymyksiisi käytettävissä olevilla tiedoillani.
Kommentoinnilla toin aluksi esille oman mielipiteeni siihen, mihin käyttöön itse näkisin tuon 21:n korin parhaiten soveltuvan. Samansuuntaista mielipidettä on esiintynyt tässä keskustelussa muutenkin. En tiedä olemmeko eri mieltä tästä varsinaisesta asiasta eli 21:n korin parhaasta käyttötarkoituksesta.

Taisi olla Tapanote, joka heitti kehiin tuon termin "virallinen". Sitten kommentoit tuota virallisuutta itse ja nyt kun tuon kantasi perustelitkin niin se on täysin selvä ja ymmärrettävä. Mua ei oikeastaan kiinnosta puhua siitä, että mikä on virallista ja mikä ei, vaan siitä, miten tuolla radalla kannattaisi pelata. Jos tästä asiasta olisi laaja yhteisymmärrys, niin varmaan se virallinenkin puoli saataisiin kuntoon, eli 21:n heittopaikka poistettua. Toisaalta Nosturilla oli vissiin jotain sisäpiirin tietoa siihen suuntaan, että tällaista ei tule tapahtumaan.

Juu, webillä tarkoitin käytännössä sitä fgr.fi:tä. Vielä tarkemmin sanottuna tarkoitin oikeastaan googlea jollain sellaisilla hakusanoilla kuin "frisbeegolf", "ylöjärvi", "julkijärvi" ja "ratakartta". Näinhän ihmiset tietoa nykypäivänä etsivät. Tuloksena etsimisestä saadaan se sama kartta joka siellä radanpielessä seisoo (?). Vaikka virallinen kenties onkin väärä termi, niin tämän kartan perusteella sitä rataa luultavimmin yleensä pelataan.

En muuten vieläkään tiedä, missä se 21:n tii sijaitsee. Vaan eiköhän tämäkin seikka siellä paikanpäällä joku kerta selviä.

Edit: ehkä tähän voisi mainita vielä senkin seikan, että mielipiteeni väylästä 21 ei perustu pelkästään turvallisuuskysymyksiin ja koira-aitauksen sijaintiin, vaan enneminkin siihen, että olen luullut tuota koria puttikoriksi, ja pitänyt hyvänä ideana sitä, että sellainen on olemassa :)
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9132
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Kuulaakso???

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

val kirjoitti: En muuten vieläkään tiedä, missä se 21:n tii sijaitsee. Vaan eiköhän tämäkin seikka siellä paikanpäällä joku kerta selviä.
Se on koira-aitaa kympin korille päin.

Ja äkkiäkö sitä piirtäisi ne ylimääräiset väylät olemassa olevan kartan päälle. Ja itse asiassa piirsinkin Julkujärven Prodiscus-kisaa varten.
Eli mulla on kyllä sen leiskankin kartta jos sitä joku haluaa. Mutta eri asia halutaanko sitä missään julkaista.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9132
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Kuulaakso???

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

val kirjoitti: Juu, webillä tarkoitin käytännössä sitä fgr.fi:tä. Vaikka virallinen kenties onkin väärä termi, niin tämän kartan perusteella sitä rataa luultavimmin yleensä pelataan.
Ei sitä kyllä tuonkaan kartan mukaan yleensä heitetä, kun esimerkiksi vitosen kori ei ole kartan mukaisella paikalla (uusi tii on sentään siellä päin), 18lla ja 19lla ei ole OBta, ja muutamalla muullakin väylällä tiit ovat vähän missä sattuu (tai ainakin mihin suuntaan sattuu).
val
Viestit: 22
Liittynyt: La 14 Heinä 2007, 23:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuulaakso???

Viesti Kirjoittaja val »

Tapanote kirjoitti:Ei sitä kyllä tuonkaan kartan mukaan yleensä heitetä, kun esimerkiksi vitosen kori ei ole kartan mukaisella paikalla (uusi tii on sentään siellä päin), 18lla ja 19lla ei ole OBta, ja muutamalla muullakin väylällä tiit ovat vähän missä sattuu (tai ainakin mihin suuntaan sattuu).
Tämä taitaa olla vähän tällainen kilpailumiehen katsantokanta. Mä sanoisin kartan mukaan pelaamiseksi sitä, että kartasta katsotaan apua siihen, että missä se seuraava heittopaikka on ja missäpäin ja kuinka kaukana sen korin keltaisen reunan pitäisi suurinpiirtein vilahdella. Tarkoitin oleellisimmin sitä, että "kartan mukaan pelattaessa" se 21 jää heitämättä.
val
Viestit: 22
Liittynyt: La 14 Heinä 2007, 23:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuulaakso???

Viesti Kirjoittaja val »

Asiasta kolmanteen. Kun tuossa tiistaina kävin kuulaaksossa heittämässä, niin monella heittopaikalla oli roskiksena jätesäkki, joka oli rikki ja roskat siinä vieressä maassa. Erittäin epäsiistin näköistä, ja antaa todella huonon kuvan lajin harrastajista. Ei vaikuta oikein toimivalta ratkaisulta. Olis varmaan paree kenttää ylläpitävän tahon hakea ne roskikset ja roskat sieltä maastosta pois ja olla viemättä uusia jätesäkkejä tilalle.

Onhan tuolla soramontun maastossa ollut kaikkea muutakin romua, mutta frisbeeharrastajat voisivat varmasti huolehtia omista roskistaan.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9132
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Kuulaakso???

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

val kirjoitti:Olis varmaan paree kenttää ylläpitävän tahon hakea ne roskikset ja roskat sieltä maastosta pois ja olla viemättä uusia jätesäkkejä tilalle.

Onhan tuolla soramontun maastossa ollut kaikkea muutakin romua, mutta frisbeeharrastajat voisivat varmasti huolehtia omista roskistaan.
Se taitaa ongelma olla, että ei sitä rataa oikein ylläpidä mikään taho. Paitsi frisbeegolfarit kollektiivisesti talkoilla.

Voit vaikka ihan oma-alotteisesti siivota muutaman roskan joka kerta kun käyt heittämässä ja tilanne paranee. Pari jätesäkillistä siivoiltiin edellisten kisojen yhteydessä, mutta pari roskalavallista olisi jäljellä.
val
Viestit: 22
Liittynyt: La 14 Heinä 2007, 23:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuulaakso???

Viesti Kirjoittaja val »

Tapanote kirjoitti:Se taitaa ongelma olla, että ei sitä rataa oikein ylläpidä mikään taho. Paitsi frisbeegolfarit kollektiivisesti talkoilla.

Voit vaikka ihan oma-alotteisesti siivota muutaman roskan joka kerta kun käyt heittämässä ja tilanne paranee. Pari jätesäkillistä siivoiltiin edellisten kisojen yhteydessä, mutta pari roskalavallista olisi jäljellä.
Juu, täytyy varmaan ottaa ensi kerralla muovipussi mukaan. Itse toimin kuitenkin niin, että mun jäljiltä maastoon ei jää mitään. Voi olla, että jos tilanne ei osoita parantumisen merkkejä, niin mua ei välttämättä huvita ryhtyä tuon radan ainoaksi siivoojaksi, joka kantaa pois niitä roskia, joita muut kantavat maastoon päin.

Ajoin lähinnä takaa sitä, että jos roskiksia ei viitsitä käydä hakemassa pois, niin ei niitä olisi alunperinkään kannattanut sinne viedä. Eli peräänkuuluttaisin sellaisia toimintatapoja, jotka soveltuvat ylläpidon tasoon. Tässä tapauksessa tämä toimintatapa olisi luultavasti se, että jokainen yksittäinen fribaaja huolehtisi omista roskistaan.
jaolsten
Viestit: 58
Liittynyt: Ti 15 Kesä 2010, 10:49
Oikea nimi: Jarkko Stenfors
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kuulaakso???

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

val kirjoitti:
Tapanote kirjoitti:Se taitaa ongelma olla, että ei sitä rataa oikein ylläpidä mikään taho. Paitsi frisbeegolfarit kollektiivisesti talkoilla.

Voit vaikka ihan oma-alotteisesti siivota muutaman roskan joka kerta kun käyt heittämässä ja tilanne paranee. Pari jätesäkillistä siivoiltiin edellisten kisojen yhteydessä, mutta pari roskalavallista olisi jäljellä.
Juu, täytyy varmaan ottaa ensi kerralla muovipussi mukaan. Itse toimin kuitenkin niin, että mun jäljiltä maastoon ei jää mitään. Voi olla, että jos tilanne ei osoita parantumisen merkkejä, niin mua ei välttämättä huvita ryhtyä tuon radan ainoaksi siivoojaksi, joka kantaa pois niitä roskia, joita muut kantavat maastoon päin.

Ajoin lähinnä takaa sitä, että jos roskiksia ei viitsitä käydä hakemassa pois, niin ei niitä olisi alunperinkään kannattanut sinne viedä. Eli peräänkuuluttaisin sellaisia toimintatapoja, jotka soveltuvat ylläpidon tasoon. Tässä tapauksessa tämä toimintatapa olisi luultavasti se, että jokainen yksittäinen fribaaja huolehtisi omista roskistaan.
Viimeistään ensi viikolla voitaisiin pienellä porukalla (3-5) kiertää kuulaakso ja viedä tyhjät säkit täysien tilalle. Sovitaanko alustavasti maanantai klo 18?

Öö, mutta mihin laitetaan täydet? Oliko siinä parkkipaikan tuntumassa tai leirikeskuksen pihassa jotain isoa keräysastiaa? Kun ei äkkiseltään muista... Mää voin hakea kaupasta rullan tyhjiä säkkejä. Ottakaa jotkut työhanskat käteenne..
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
jaolsten
Viestit: 58
Liittynyt: Ti 15 Kesä 2010, 10:49
Oikea nimi: Jarkko Stenfors
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kuulaakso???

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

Huhuu, mihin kaikki lähti? :lol:
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
hena
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 07 Loka 2009, 8:20
Oikea nimi: Henri Tienvieri
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuulaakso???

Viesti Kirjoittaja hena »

Osallistuisin mielelläni pikku "talkoisiin", mutta en pääse kuin viikonloppuisin. En ole arkipäivinä maisemissa töiden takia.
Lajin helppous viehättää
val
Viestit: 22
Liittynyt: La 14 Heinä 2007, 23:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuulaakso???

Viesti Kirjoittaja val »

jaolsten kirjoitti:Viimeistään ensi viikolla voitaisiin pienellä porukalla (3-5) kiertää kuulaakso ja viedä tyhjät säkit täysien tilalle.
Mä yritin juuri perustella siihen suuntaan, että näin ei kannattaisi tehdä. Onko mahdoton ajatus, että radalle ei jätettäisi mitään jätesäkkejä? Aika paljon niihin on kieltämättä roskaa laitettu, eli kyllähän niitä on käytetty. Itse en ole niitä käyttänyt, enkä aio käyttää, ja tuntuisi hieman turhauttavalta osallistua sellaisen "palvelun tuottamiseen", jota ei omalla kohdalla koe tarpeelliseksi.

Onhan se mahdollista, että olen ideani kanssa täysin hakoteillä, ja että Kuulaaksi hukkuisi roskiin, jos siellä ei noita jätesäkkejä olisi. Olen kuitenkin sitä mieltä, että koska en itse roskaa, niin mulla on oikeus odottaa samaa myös muilta. Mikä siinä jäljistään huolehtimisessa on niin h******n vaikeeta.
Vastaa Viestiin