Kiekkonurkka

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

BacWooZ
Viestit: 55
Liittynyt: La 24 Tammi 2009, 15:44
Oikea nimi: Joni Korpi
Paikkakunta: Luopioinen

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

BacWooZ kirjoitti:No sekin vielä, että ovat eri asioita :? Mistä lie olen saanut sitten sellaisen käsityksen, että olisivat samoja asioita :?:

Väpätys kuitenkin kippaa kiekkoa?

Edit: Alkaa mennä aika Off Axis Turhake höpöttelyksi tämä ketju. Silti tuohon OAT vs. väpätys asiaan vielä sellainen ihmettelyn aihe, kun Innova mainostaa joidenkin kiekkomallien kestävän hyvin OAT:ta. Annukka on kokemukseni mukaan annukka oli kiekko mikä tahansa? Itse muutoinkin heitän annukat lähes poikkeuksetta jyräkiekoilla, ettei tule vahingossa rollereita (riippuen tietty väylästä / heiton tarkoituksesta).
Itse itselleni vastaten, kun opiskelin aiheesta hieman lisää. Ei ihme, että olen saanut käsityksen, että off axis torque = väpätys. Väpätys vain ilmentää jotakin OAT:n muotoa. Teoriassa on ehkä olemassa jokin sellainenkin muoto OAT:sta, joka ei aiheuta väpätystä. Käytännön todistusaineisto vaan on vielä löytämättä.
Simpanssi
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 09 Touko 2011, 19:11
Oikea nimi: Sam Sinkkonen

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja Simpanssi »

Itselläni tuo väpätätys sattuu tulemaan joskus, niin olen huomannut että itselläni se johtuu siitä, kun kiekko on lähtenyt väärään aikaan kädestä. Tai sitten käy joskus, että on huono ote + liian vähän spinniä niin tulee väpätystä

Kuitenkin enemmän aiheeseen liittyvää niin tuosta nukesta, mitä eroja muoveilla on nuken lentoon jne ?

Kiitos.
vesawho
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 04 Touko 2011, 11:22
Oikea nimi: Vesa H

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja vesawho »

Tästä on varmaan ollut aikasemminkin keskustelua, mutta itseäni vähän ärsyttää monen aloittelijan saama yksinkertainen "harhakuva"/väärinkäsitys siitä että nopea kiekko lentää lujaa ja pidemmälle... Muutamalle aloittelijalle koittanut tätä asiaa asiaa selventää mutta siitä huolimatta pari tuttua vasta-alkajaakin paiskoo ensimmäisinä kiekkoinaan bossia ja vastaavia. "MÄÄ HEITÄN BOSSILLA KU SE ON NOPEE"

Olisi hyvä saada selvennettyä että se, että kiekon "nopeusluokka" tarkoittaa enemmänkin sitä että kuinka lujaa kiekkoa pitää heittää että se toimii suunnitellulla tavalla.
Itsellä pisimmät heitot on yltänyt ~160m paremmalle puolen, kuluneella wraith:illa. Bossilla karvan verran lyhyemmäksi, ja johtuen aika selvästi yhdestä tietystä seikasta; kiekon liito-ominaisuus. Alivakaat ja hitaammat kiekot liitävät huomattavasti paremmin kuin nopeat ylivakaat. Bossilla heitettäessä lievässä hyzer kulmassa kiekon liito alkaa samoilla paikkeilla kuin wraithillakin, mutta kiekon liito katkeaa huomattavasti aikaisemmin, kun kiekko alkaa feidata jo nopeammasta vauhdista.
Aloitteleville suositeltaville alivakailla kiekoilla (esim valkyrie, sidewinder) tms pääsee yhtälailla samoille mitoille, mutta heitto on vaan huomattavasti vaikeampi kontrolloida. Itse "liitovaihe" pitäisi saada alkamaan mahdollisimman myöhään ja pitkällä (eikä korkeuskaan haittaa kunhan nopeus säilyy). Noin alivakaan kiekon saa heittää silloin about / <-- tuollaisessa kulmassa (oik. käsi, rysty)

Nojoo nyt meinaa taas aihe karata... Mutta siis, harmittaa kun muutamat tuttavat on tuskastuneet siihen, etteivät saa kiekkoa lentämään juuri mihinkään, eivätkä usko että heittävät aivan liian järeällä keikolla (heitellen nopeusluokan 13 kiekon pelkää 30m loppufeidiä). Hitaammalla ja alivakaammalla saa siis huomattavasti helpommin liito-ominaisuuden ja kaikki toimimaan. Pitäisi joku powerpoint esitelmä tästä aiheesta kyhäillä niin saisi ehkä iskustettua joidenkin kalloon tän asian :D
Itse oon lahjoittanut lajia aloittavalle veljelle omia vanhoja kuluneita alivakaita DX muovisia kiekkoja, omasta mielestä ehdottomasti parhaita ensimmäisiksi kiekoiksi :)

aiheeseen liittyen, missäs kiekossa on teidän kokemuksesta paras liito? Itsellä on kokemusta lähinnä näistä innovan lätyistä...
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

X Nuke kippaa eniten ja pitää antsan kauimmin feidaten yhtä kovaa kuin Z. En ole heittänyt kuin first run ESP, joka on kuulemma erilainen kuin myöhemmät. FR ESP on ylivakain ja siten lyhyempi, kun se feidaa hieman aiemmin. X on paras monien eri lentoratojen tekemiseen ja FR ESP silloin, kun ei saa kipata, vaan pitää skipata. Z on puolivälissä. X on niin korkeaa, ettei se leikkaa tuulta niin hyvin kuin muut muovit vastatuulessa. Muihin suuntiin siinä on aavistuksen parempi liito. Kaikki ovat tosi nopeita ja 90 m heittäjä ei välttämättä saa muuten pituutta aikaan kuin aloittamalla antsasta. 120 m heittäjälle voi tulla hieman s-kurvia.

Puttereissa Dart liitää paljon ja on nopea, joten menee helposti kauas ohi, jos ei osu metalliin. Midareissa Kite on nimensä mukainen, fairway drivereissä osa Rivereistä liitää hyvin draivereissa kevyet nopeat, kuten pro Katana ja R-Pro Boss 150 luokassa. Monia muita hyviä on myös. Paras kiekkotilanteeseen riippuu heittäjän tekniikasta, tehoista ja tuulen suunnasta sekä määrästä. Z Nuke liitää nätisti, kuten pirun alivakaa sininen GL Flow, 150 Valkyrie, Archon, Vulcan jne. Aika moni näistä superliitäjistä on uusia kiekkoja ja näyttäisi siltä, että valmistajat ovat siirtymässä pelkän nopeuden kasvatuksesta myös liidon maksimoimiseen.
Avatar
BlackWolf
Viestit: 46
Liittynyt: Pe 07 Tammi 2011, 23:04
Oikea nimi: Elmo Lampela
Seura: Willimiehen Disc Golf

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja BlackWolf »

Nyt kun tämä(kin) keskustelu lähti käsistä niin tulen kyselemään tyhmänä, että mikä helskutti on 100m tai 150m heittäjä? Miten tuo mitataan? Putteriako sinne pitää heittää vai keihästä? Entä paljos pitää olla lämpötilan, ilmankosteuden ja mihinkäs tuuleen se pitää heittää? Aina kun lukee varsinkin kokeneemman kaartin juttuja niin "ei saa tehdä sitä" ja sitten "ei saa tehdä tätä" ja kaikkien pitäis pelata pelkällä putterilla ja ikinä milloinkaan ei sais aloittelijat heittää ylivakaita, tai edes draivereita ennen kun ainakin kilometrin lentää kiekko.

No jokainen saa minun mielestäni taaplata tyylillään, mutta auta armias kun joku sanoo että ennen kuin heität ainakin 100m+ niin et saisi heittää kiekkoa x. Miten heittää yli 100m? Tarkoittaako tuo siis että pitää pystyä heittämään hysse flipillä, flippaamatta, saako se kiekko tehdä s mutkaa? Tai kenties heittää hysseflipillä niin että ottaa vielä S mutkan siihen perään. Vai siis miten ei sais heittää? Joku Boss tai Destro on juurikin sellaisi ylivakaita kiekkoja että ainakin itse urani alkuvaiheessa (kai minä edelleen olen siellä), juurikin ne toivat eniten iloa pelaamiseeni kun tajusin että S- mutkaa heittämällä ne järkyttävästi feidaavat kiekot lentääkin pitkälle ja pitemmälle ja hienommin kuin se putteri.

Tai ehkä se on miehessä vika että kun ostin Beastin ja Valkyrien niin molemmat pölyttyy autossa kun ei niitä pysty yksinkertaisesti heittämään kuin aivan erikoisissa olosuhteissa koska niiden kippiherkkyys oli jo ensimmäisen kesän puolivälissä luokkaa hirvittävä. Joo jengaa lisää ja vähentää tehoa tai jotain, mutta jos pelaajille tuputetaan pelkästään niitä alivakaita kiekkoja ja kun ne alkaa kaatua yli joka heitolla jos ei ala se kiekon lähtökulma olemaan n. 45+ astetta vaakatasosta, ja siltikin sen saattavat tehdä niin olisiko kuitenkin niin että se kehitys tapahtuu ja sen pitää tapahtua myös siellä korvien välissä, eikä pelkästään fysiikassa. Moni tuskin edes tietää mikä on hysse flippi, tai että se kiekko voi sen tehdä. sitten ihmetellään kun heitellään rollereita ja kaivellaan kiekkoja puskista tajuamatta että itseasiassa on kehitytty eikä menty takasinpäin.

Ainakin itseäni ajoi parempiin suorituksiin juurikin se kun vanhemmat (pelaajina ei niinkään välttämättä iässä) ja kokeneemmat pisti Bossia menee flipillä ja pitkälle ja itse en saanut sitä lentään suoraan metriäkään. Pisti miehen miettimään että missä vika, vai olenko niin paljon heikompi tai jotain. No sitten reenattiin ensin S-mutkalla, ilman ja välillä sillä putterillakin kunnes se Boss alkoi lentämään, mutta edelleenkään en tajua että mikä on X metrin heittäjä kun heittotyylejä ja kiekkoja on miljoona. Miten niitä voi verrata pelkällä metrimitalla? Enemmän minulle kertoo jos joku saa vaikka jengaa ja tehoa pistääkseen xcaliberin hysseflippiin kuin se kuinka pitkälle juuri sinä päivänä ja siinä säässä se kiekko lentää.

No tulipahan avauduttua. :D
Pessimisti ei pety koskaan
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja Jaani »

On koulukunta, joka vannoo alivakaiden nimeen aloitteilijoilla, koska niillä voi pelata ja ne lentää hyvin vähemmällä voimalla. Sitten on niitä, jotka puhuu putterin puolesta. Minäkin puhuisin, mutta se on hemmetin tylsää opetella jollain putterilla pelaamaan, kun homman pitäisi olla hauskaa. Jotkut suosittelee ylivakaata draiveria heti aluksi, niin oppii pistämään voimaa kiekkoon, eikä vain luottamaan liitoon.

Mutta jossain vaiheessa putteri on otettava haltuun, koska se paljastaa ikävät virheet tekniikassa. Vaikka putteria ei tarvitse heittää koskaan, sen osaaminen tarkoittaa myös muiden kiekkojen osaamista, yleensä.

On myös niitä, jotka pitää DDC-kiekon osaamista todellisena mittarina kiekon hallinnalle, mutta se nyt on todistettu ihan huuhaaksi. Puhutaan jo eri lajista ja kiekkoalalajista.
kakkonenonykkönen
Viestit: 104
Liittynyt: Ma 29 Tammi 2007, 20:39
Oikea nimi: :PPPP
Seura: Oulun Frisbeeseura
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja kakkonenonykkönen »

Jaani kirjoitti:On myös niitä, jotka pitää DDC-kiekon osaamista todellisena mittarina kiekon hallinnalle, mutta se nyt on todistettu ihan huuhaaksi. Puhutaan jo eri lajista ja kiekkoalalajista.
Ei ihan sama asia, mutta meikä sillo frisbeeharrastuksen alkuvaiheilla heitti melko paljon fastbackiä iha koppauksina tai ihan vaan perusheittoina..
luulen että autto meikäläisen peliä melkoisesti, mitä nyt miettii menneistä vuosista.
täytyy kyllä mainita, että tuli niitä puttereitaki viskottua melko paljon,
et ehkäpä tuosta sitten ei tarkasti osaa sanoa, et mikä autto mitäkin.
fastback ehkä kierre-asioissa ja putteri irrotusjutuissa...
http://powergrip.fi/ -"melko hyvä frisbeekauppa"
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Varmasti on ollut apua, etenkin jos heittää noita kiekkoja "tarkoitushakuisesti", eli välineenä oppia golfkiekon heittoa. Ja muutenkin, jos heittää kiekkoja oppiakseen, niin varmasti oppii.

Mutta esimerkiksi ultimatekiekon heittäminen ei varmasti pidemmän päälle paljon auta, jos tavoitteena on heittää golfkiekkoa hyvin. Ainakin moni ultimaten pelaaja kärsii joistakin tekniikkavirheistä, mitkä estävät golfkiekon käsittelyä. Ainakin iso air bounce paljastaa aika äkkiä pelaajan ultimatetaustan. Hyvä ultimatetekniikka ei toimi tässä lajissa.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Mä haluaisin tietää, miten nopeasti Xcaliberin pitäisi lentää, jotta hyvillä kierrosluvuilla kiekko kippaa, kun tekniikka on kohdallaan. Eli ei OAT. Mä en ole lähelläkään noita tehoja :-) Onko kukaan tyynellä säällä?

Kierrosluvun kasvattaminen samalla lentonopeudella estää yli kippaamista. Kun puhutaan, ettei pitäisi taitojen hankkimiseksi heittää jyräkiekkoa ennen kuin heittää x metriä sillä kai useimmiten tarkoitetaan kontrollia. Silloin on puhe nimenomaan useiden lentoratojen heittokykyä samalla kiekolla. Se taas tarkoittaa sitä, että eri kiekoilla on puhtaalla tekniikalla normaalin kierroslukuvaihtelun välillä alapituus per antsakulma, jolla kiekko pitää antsan maahan asti. Ei heti maahan heitetyllä etäisyydellä. Kun Xcaliber otettiin esimerkiksi, niin tuotantovaihteluista huolimatta uuden yksilön tehovaatimukset ovat aika kovat, jos aikoo kahden asteen annukan saada pidettyä maahan asti. Varsinkin jos lakikorkeus on yli oman pään reilusti. Tehovaatimus on niin iso tolle kiekolle noilla linjoilla, että on helppoa sanoa, että 40 m heittäjälle tuo kiekko ei aiheuta kuin itkua ja hammasten kiristystä. Siitä noita yleisiä vinkkejä alarajapituuksiin. Ei tarttee mennä millimetrin tarkkuuteen viilaamaan, jotta huomaa, ettei Xcaliber sovi antsakiekoksi aloittelijoille.

Jaa mikä kontrolli miksi ja miten se liittyy kiekkosuosituksiin ja heittopituuden alarajoihin per kiekko? Sitä sopii miettiä, sieltä saa vastauksia moniin juttuihin. Ei tää rakettitiedettä ole.

Mä en usko tarkkoihin kiinteisiin rajoihin, sillä jossain vaiheessa on opittava draiverien heittäminen. Myös leveäreunuksisten. Yhden kiekon kierrokset Xcaliberilla aloittelijalta ei ole nopein tapa oppia heittämään hyvin kaikkia kiekkoja kaikissa tilanteissa. Se taas on hyvä homma, jos tuohon pystyy, kun silloin pärjää jokaisella väylällä maailmassa.

175 gramman Valkyrietä ja kolmannen variaation Beastia pystyy heittämään vaakana niin, etteivät ne kippaa, jos Valkin muovi on Champion. Star on vielä helpompi saada välttämään kippaaminen. Beastissa malli kolme toimii kippaamisen välttämisessä kaikki muovit paitsi ehkä DX. Ei ole tullut vastaan kolmostyypin Beastia DX muovissa välttämättä. Ainoa DX Beast, jonka omistan ei kipannut uutena, mutta ekan päivän lopulla lämää oli tullut niin paljon, että se kippaa enemmän kuin kakkostyypin Star Beast. Itse asiassa en saa yleensä 163 Champion Beast kolmostyyppiä yleensä kippaamaan astettakaan vaakaheitossa, jos en mokaa. Veikkaisin plane breaking tai wrist roll tyypin OAT syyksi hallitsemattomaan kippailuun. Kiekon tarttuminen sormeen voi myös saada kiekon väpättämään ja kippaamaan, mutta sen tuntee yleensä sormessa.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9124
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

jiiärrä kirjoitti:Mä haluaisin tietää, miten nopeasti Xcaliberin pitäisi lentää, jotta hyvillä kierrosluvuilla kiekko kippaa, kun tekniikka on kohdallaan. Eli ei OAT. Mä en ole lähelläkään noita tehoja :-) Onko kukaan tyynellä säällä?
Mulla on ollut 2 Star Excaliberia ja ne on kuluneet pienellä heittelyllä rollerikiekoiksi. Eli puhutaan noin Leopardin vakaudesta. Pikkuveljellä on samat kokemukset.

Niissä ei tarvittu kovin erikoisia kierroslukuja =)
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Piti kirjoittaa jo lainaamaasi lauseeseen sama kuin myöhemmin viestissäni, että täysipainoisella uudella kiekolla. Kyllähän sopivalla kulutuksella kai tiilenkin saa kippaamaan :-)
Avatar
tumpsi
Viestit: 735
Liittynyt: Ti 26 Kesä 2007, 15:24
Oikea nimi: Tomi Niemenmaa
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja tumpsi »

Mulla on ollut kaks Xcalia. Toinen oli jotain Wraidin luokkaa, toinen vastasi Maxia. Molemmat samaan aikaan ostettuja täysipainoisia stareja. Olen kuullut samansuuntaisia ilmiöitä muiltakin nimenomaan ko. muotin kohdalla (toki mutantteja on joka muotissa, mutta tuntuu että Xcaleissa huomattavasti normaalia enemmän).
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Mun Star Xcaliber oli ekasta erästä, joka tuli Suomeen. Jäljelläolevissa oli tosi erilaisenmuotoisia kiekkoja, joten otin muodoiltaan keskiarvon. Se on ylivakaampi kuin Wraith, Destro ja Boss. Champ Xcal on vielä enemmän jyrä, mutta Star on jo kulunut.
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja AMA »

Mulla olleet star xcalit on kaikki flipanneet uutenakin. Koitin joskus pelata niin, että oli nopeita draivereita ylivakaana xcal ja flippaavana boss. Nopeesti tuli kuitenkin huomattua, että xcalin ja bossin ero on niin hiuksen hieno, ettei molempia kannata pitää bägissä. Koska xcaliinkaan ei todellakaan voinut luottaa tuulella, muttei silti lentänyt ihan niin pitkälle kuin boss, sai se luvan väistyä maxin tieltä. Nyt onkin sitten bägissä roikkunut max, pd2 ja ape odottamassa kunnon kenttäsessiota, joka venyy ja venyy kunnes saa käden kuosiin.
"play for show, work for dough" -Lloyba
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Toivottavasti paranet pian. Mulla ei ole ollut vastatuulissa luottoa Innovan tuotteisiin. Max lienee draivereista tuulisietoisin tuolta firmalta, mutta Z Predator, Force ja Spirit ovat tuulineutraaleista kiekoista luotettavampia. Eri ominaisuuksin kuin Max tosin.
Vastaa Viestiin