Kiekonvalinnan vaikeus

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Jos määriksellä on puuranne, niin minulla se on terästä, huonoimmalla mahdollisella tavalla rystyllä, ja se saa kiekot kippaamaan helpommin ja feidaamaan enemmän. Mutta onpas mielenkiintoinen ero, jos mun heittämiseni on syynä eroon Z vs FLX muovi. Periaatteesa kiekon muodossa ei pitäisi kai olla isoa eroa. Enpä tosin ole verrannut rinnakkain kiekkoja nähdäkseni, onko kiekkojen muodoissa eroa. Muuta kuin, että mielikuvanani on se, että FLX on eturenaltaan tylpältä osalta korkeampi kuin Z. En muista vertaamatta varmaksi, mutta muistaakseni mun FLX:n siipi on konkaavimpi kuin Z, joka on tavallista tuotantoa viime vuodelta.

Z on jenkkien mukaan muuttunut moneen otteeseen ja veden toisella puolella porukka kehuu eniten first run Z, 2nd FR Z ja tavallisia Z Buzzzeja edellisvuoden lopusta alkaen. Näiden välillä on pari muutosta ollut kuulemma. Zetaa suorempi Buzzzz kiinnostaa sen verran paljon, että pitääpä vertailla ensi kerran kauppaan mennessä hyllyssä olevien FLXien muotoja, jos löytyisi vähemmän ylivakaan näköinen kiekko :-D En ole pitänyt Buzzz SS kuvauksista, joten niihin en ole menossa. Tasakattoinen sen olla pitää mun pienille räpylöilleni.

FLX kuluminen on minulla ollut erilaista ja linjassa jenkeiltä kuulemani kanssa, eli alkuun ei mitään muutosta ja kestoisuus voi olla muuttumattomana tosi pitkä. Sitten taikaiskusta ilman isoakin mälliä kiekko menettää vakautensa kertaheitolla.
Avatar
hirsi
Viestit: 339
Liittynyt: Ke 20 Loka 2010, 19:07
Oikea nimi: Janne Hirsimäki
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Vihti

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja hirsi »

Tuo FLX:n yllättävä muutos iski omaan kiekkooni pari viikkoa sitten. Aluksi luulin tekeväni ajoittain virheen lähtökulman suhteen, mutta tovin päästä huomasin ilmiön keskittyvän vain yhteen limppuun. Samaan aikaan ostetuista 3:sta FLX buzzzista eräs rupesi viettämään aikaa enemmän kyljellään kuin vaaterissa. Eikä se ole muita enemmän saanut kolhuja. Mystinen ilmiö tosiaan. Kaksi muuta ovat vielä suhteellisen stabiileja. Kaikki on ostettu viime syksynä.
Avatar
PM
Viestit: 733
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 10:31
Oikea nimi: P.Määränen
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Tikkurila

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja PM »

[quote="hirsi"] Samaan aikaan ostetuista 3:sta FLX buzzzista eräs rupesi viettämään aikaa enemmän kyljellään kuin vaaterissa. [quote] Innovalla on toi sama ongelma,samaa erää olevia kiekkoja oon ostanu ja niissä on isojakin eroja :shock: en vaan ymmärä mikä niistä tekee niin erilaisia,vaikka ne on samaa erää :cry:
Kaikki muu on turhaa paitsi putti!!


http://www.frisbeepoint.fi/kauppa/index.php
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Muovi on hygroskooppista, eli imee kai Champion/Z muovin tapauksissa <2% massastaan kosteutta ilmasta.

Kun kiekko otetaan kuumana pois ruiskumuotista, eroja saman erän sisällä syntyy kuulemma ainakin seuraavista asioista: Jos kone on vasta käynnistetty, lämmöt eivät ole tasaisia itse muovin ruiskutuksessa, siksi kuulemma aluksi tulee helpommin hylkyjä. Ilman kosteus ja lämpö vaihtelee eri vurojen, päiven, ja vuodenaikojen välillä. Koneen käyttäjät työskentelevät eri tavoin ja aika muotista ruiskutuksesta jäähdytyspaikkaan viemisessä vaihtelee. Jos vielä kiekko asetetaan muuhun kuin vaaka-asentoon eri ajoiksi, sekin väntää kiekkoa eri tavoin. Osa kiekoista vesijäähdytetään, jotta niihin jää kupua enemmän ja ulkoreuna ei taivu vetovoimasta alas. Muovien laatu vaihtelee jatkuvasti muovitehtailla, kun muovieriä muokataan suurten asiakkaiden tarpeiden mukaan. Muovit sekoitetaan kiekkotehtaalla taas vaihtelevin ympäristöolosuhtein. Sekoitemateriaalitkin vaihtelevat. Kiekkovalmistajat ostavat suhteessa pieniä eriä materiaaleja ja ostosten välissä on aikaa, joten tavarantoimittajilla ehtii varaston sisältö muuttua ja jos tuotannossa sotketaan eri aikoina ostettua matskua, speksit muuttuvat.

Mitä leveämpireunainen draiveri, sitä enemmän kuvun korkeus, hokan kulma ja siiven konkaavius (useimmiten) muuttuu jäähdytysvaiheen eroavuuksien aikana. Innova oli sisäänajaja leveäreunaisten kiekkojen markkinoille tuomisessa ja joka milli lisää reunan leveyteen toi alkuunsa isoja eroja em. asioihin ja kiekot lensivät hyvin eri tavoin. Ovat oppineet siellä jotain, mutta edelleen eroja on paljon emolla ja sisarfirmoilla. Discraftilla on keskiarvona vähiten vaihtelua, Latitudella on melkoisia vaihteluja totaalihuteihin asti ja Gateway vaatii aina vertailua. Eri firmoilla on eri resurssit, osaamisen taso suunnittelijoilla ja tuotannon henkilökunnalla. Toistaiseksi jokaisella on petrattavaa.

Siitä on jo aikaa, kun Dunipace kirjoitti Star muoviseoksia tehdyn 50 erilaista.
Keep it real
Viestit: 24
Liittynyt: Su 27 Helmi 2011, 23:23
Oikea nimi: Ville Uurainen
Seura: Lahden Frisbeeclub
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Keep it real »

Täällä on juttu menny melkosee suuntaa :D
No mutta, ostin tosiaan tuon FLX Buzzzin ja olen TODELLA tyytyväinen hankintaan. Kiekon nopeus on vielä vähän outo kun ennen kyseistä lättyä heitin Innovan Rhynolla lähestymiset...eli pitää alkaa vähän himmailemaa. Muovi on todella hyvän tuntuista ja pitää säällä kuin säällä. Ensimmäinen midari, jota uskallan heittää täysiä pelkäämättä, että se kippaa tai lähtee lepakkona. Löysin myös hyvän yksityiskohdan omasta kiekostani (voi olla myös muissakin): Kiekon tekstit on kirjoitettu kohokirjaimilla rimmiin ja ainakin itelläni se on auttanu sormien pysymisessä paikallaan, varsinkin jos on vähän hikiset kädet.

Oma lättyni ei ainakaan vielä ole kovin alivakaalta tuntunut kovaakaan heitettynä, vaan lentorata on ollut lähes suora joka heitolla.
Avatar
PM
Viestit: 733
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 10:31
Oikea nimi: P.Määränen
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Tikkurila

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja PM »

:D Hifistely on vaan niin mukavaa :lol:
Kaikki muu on turhaa paitsi putti!!


http://www.frisbeepoint.fi/kauppa/index.php
Avatar
hirsi
Viestit: 339
Liittynyt: Ke 20 Loka 2010, 19:07
Oikea nimi: Janne Hirsimäki
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Vihti

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja hirsi »

Ja jos se tuntuu jossain vaiheessa alivakaantuvan... Niin kokeile pelkkää ESP-muovista. Sen pitäisi olla hitusen vakaampi kuin tuo FLX versio. Voiko joku vahvistaa tuon, näin olen kuullut/järkeillyt?
letiss
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 05 Syys 2007, 9:46

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja letiss »

Jenkkifoorumeilta ajansaatossa pongattua + Buzzmestari Ernolta varmistettua infoa:

Vakain Buzz:
Z
ESP
FLX
ProD /ja SS Buzz

Eli vakausjärjestyksessä ylhäältä alas. 3 ylintähän on merkattu vakaudeltaan 0.5 ja alin rivi 0.0.

Oma luotto FLX Buzzini ollut kassissa 2v ja ei mitään muutosta, kun taas muut Buzzit kuluvat normileipien
tahtiin. JiiÄrrän kertoma FLX:n loppufeidin vs. Z:n loppufeidi ei minun kohdalla ainakaan pidä
paikkaansa vaan Z:n (ja ESP:n) loppufeidi on suurempi.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

En ole vielä käynyt kaupoissa kuikuilemassa, josko nykyisissä FLX Buzzzeissa olisi matalampi tylppä osa ulkoreunalla ja vähemmn konkaavi siipi kuin mun kiekoissani. Molemmat lisäävät ylivakautta.

Listasta puuttuu Glo Z Buzzz, joka on selvästi ylivakain kaikista Buzzzeista, mitä minulla on. En ole nähnyt Cryztal Z Buzzzia tosin. En tiedä, oliko mun ESP Buzzz maanantaikappale, tai onko se saanut yllättävää sikaa, mutta se kippaa mulla kovilla heitoilla. Z ei, joten minun otokseni perusteella ESP ja FLX (minun omistanmani kaltainen versio) ovat kovissa vauhdeissa yhtä alivakaita, mutta FLX feidaa enemmän lopuksi ja kumpaakaan en ottaisi yli Z muovin. X Buzzz on lopussa suorin omistamistani Buzzzeista, mutten omista Pro D ja Buzzz SS malleja. X kippaa täysillä heitettäessä noin yhtä paljon kuin mun kipppaavat ESP ja FLX. YMMV.

Kannattaa katsella kiekkojen kuvun korkeutta, nokan tylppyyttä, siiven kurvia ja siiven korkeutta alustasta päätellessään, mitä kiekko voisi tehdä lentoratojensa suhteen verrattuna toiseen samasta muotista tulleeseen kiekkoon. Nyrkkisäännöt ovat hankalia, kun yhdessä muotissa saman asian muutos samaan suuntaan tekee päinvastaisen vaikutuksen lentoon kuin toisessa. Tuon sanottuani yleensä nokan korkeus alustasta (ylempi on ylivakaampi) kertoo eniten, siiven konkaavius (jyrkempi ylivakaampi), nokan tylppyys (korkeampi ja tylpempi ylivakaampi) ja vaikeimpana tulkita kuvun korkeus kertovat lisää, miten yksilöt eroavat toisistaan. Kuvun korkeus on legendaarisen erilaista eri kiekkojen välillä.

Yleensä kannen korkeus lisää liitoa ja joissain kiekoissa se lisää ylivakautta ja toisissa alivakautta. Useimmiten kai lisäkupu lisää ylivakautta nopeisiin draivereihin ja vähentää vakautta keskimatkan kiekoista. Lisäkorkeus syö välillä nopeutta ja sitä ei välttämättä huomaa silmällä tai pituuksissa ennen kuin heittää vastatuuleen. Mitä feidaavampi ja nopeampi kiekko, sitä enemmän vastatuulikäyttäytyminen muuttuu. Joskus paremmaksi, kuten superkorkeissa Flasheissä. Tyynellä ne ovat minun tehoillani liian aikaisin ja kovaa feidaavia, mutta vastatuuli myöhäistää feidiä ja tekee niistä suorempia ja pidempiä. Midarilla vauhti loppuu äkkiä kesken saman muotin korkealla yksilöllä vs matalakupuisella kiekolla vastatuuleen. Joten nyrkkisäännöt menevät äkkiä ylimonimutkaisiksi ollakseen enää nyrkkisääntöjä. Siksi kannattaa lainata kiekkoja kokeeksi ja jos se ei ole mahdollista, kysellä muiden kokemuksia.
saleee
Viestit: 104
Liittynyt: La 21 Kesä 2008, 14:30
Oikea nimi: Sauli Soini
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Espoo

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja saleee »

Onpas tosiaan keskustelu. Onhan FLX Buzzzeissa eroja, mikä on tietysti ihan hyväkin asia. Eikös ROC-tyypeillä ole bägissä joku 20 rocia, joita sitten kulutetaan sopivaksi erilaisiin heittoihin. Olisihan se mukavaa, jos Buzzista olisi olemassa joku hieman feidaavampi versio, mutta ei kyllä oikeastaan ole. Suoraan se lentää ja lopussa feidaa silleen sopivasti. Toi Ernon taulukko taitaa olla aika kohdallaan, erot vaan on aika pieniä.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Oletko heittänyt Glo Z Buzzzia? Se feidaa jopa pienissä vastatuulissakin. Tuulet menee melko koviksi ennen kuin tuo kääntää yli.
Avatar
hirsi
Viestit: 339
Liittynyt: Ke 20 Loka 2010, 19:07
Oikea nimi: Janne Hirsimäki
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Vihti

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja hirsi »

jiiärrä kirjoitti:Oletko heittänyt Glo Z Buzzzia? Se feidaa jopa pienissä vastatuulissakin. Tuulet menee melko koviksi ennen kuin tuo kääntää yli.
Onko tosiaan noin? En ole itse kokeillut, mutta tuolla tituleerataan ihan jotain muuta..?
http://powergrip.fi/tuote/ezglbuzz
letiss
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 05 Syys 2007, 9:46

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja letiss »

[quote="salee] Toi Ernon taulukko taitaa olla aika kohdallaan, erot vaan on aika pieniä.[/quote]
Selvyyden vuoksi, taulukko ei ole Ernon vaan häneltä olen joskus muutaman vahvistuksen olettamuksilleni ohimennen kysäissyt, jotka siis ovat siinä taulukossa. Glo buzzista mulla ei mitään sen kummempaa ole, yksi sellainen löytyy ja se on huomattavasti alivakaampi, kuin z, mutta kun on vain 1 sellainen enkä ole sitä kysellyt mistään, niin en pistänyt siihen taulukkoon.
yuhou
Viestit: 22
Liittynyt: La 01 Touko 2010, 18:32
Oikea nimi: juho rasmus

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja yuhou »

Ite haluaisin sellasta tiedustella, että mikä olis paras sellanen ylivakaa midari? Oon katellu noita Discraftin Hornettia ja Dronea ja Waspia. Kättä kyllä löytyy ihan soppelisti, ett sitä ei tarvi miettiä jaksaako heitttää.(Md2:set lentää 100m> suht puhtaasti)
Avatar
hirsi
Viestit: 339
Liittynyt: Ke 20 Loka 2010, 19:07
Oikea nimi: Janne Hirsimäki
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Vihti

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja hirsi »

yuhou kirjoitti:Ite haluaisin sellasta tiedustella, että mikä olis paras sellanen ylivakaa midari? Oon katellu noita Discraftin Hornettia ja Dronea ja Waspia. Kättä kyllä löytyy ihan soppelisti, ett sitä ei tarvi miettiä jaksaako heitttää.(Md2:set lentää 100m> suht puhtaasti)
Tätä keskustelua seuraan itsekin mielelläni. Yritän löytää vastaavaa itsekin. Drone on ihan liian vakaa/hidas minulle. Ei mene sinne minne suunnittelen. Hornettia kokeilin pikaisesti kerran, kädessä tuntuu yhtä-samalta kuin Buzzz, eli pistän varmaan tilaukseen ja toivon että tottelee vastatuulessa kuten Buzzz tyynellä.
Vastaa Viestiin