Kiekonvalinnan vaikeus

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Tästä tulee hyvää vauhtia uusi pimp my drive -keskustelun tyyppinen vääntö. Kaikki merkit ilmassa.
The_One
Viestit: 231
Liittynyt: Pe 09 Kesä 2006, 13:00
Oikea nimi: -Hege
Seura: Disc Golf Club Tampere

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja The_One »

yuhou kirjoitti:Ite haluaisin sellasta tiedustella, että mikä olis paras sellanen ylivakaa midari?
Parhaasta en tiedä, mutta itellä parhaiten toimii Gator.
Sponsored by Tampereen Lihajaloste Oy and K-Market Ruotula.
jaNttu
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 07 Syys 2009, 18:46
Oikea nimi: jani lempinen
Seura: Frisbeegolfseura 7k

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja jaNttu »

Jaani kirjoitti:Tästä tulee hyvää vauhtia uusi pimp my drive -keskustelun tyyppinen vääntö. Kaikki merkit ilmassa.
Joo, itse kiekon valinnassahan ei pitäisi olla minkäänlaista vaikeutta. Ei muuta kuin kiekko käteen ja heittämään. Pikkuisen aikaa kun heittää niin eiköhän nuo kaikki suorat midarit saa lentämään suoraan. Se että onko rimmi konkaavimpi tai dome isompi ei poista sitä, että heittäjän taidolla on huomattavasti suurempi merkitys kuin valitulla kiekkolla. Noloa sanoa, mutta pappa kaakinen heitti firebirdillä lausteella koko kiessin ja pelasi paremmin kuin minä ja mulla oli sentään huomattavasti enempi kiekkkoja käytössä =)
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Kun valmistajilta tulee jatkuvasti vaihteluita, en voi kertoa kokemuksiani kuin yhdestä kiekosta viime kesältä ja kuulopuheita muilta. Jehlen Lasse kertoi viime kesänä samaa, kun olin lukenut jenkeiltä, että hänen Glo Z Buzzzinsa on feidaava ja ei kippaa edes pienissä tuulissa. Hän oli ostanut omansa paikallisesta liikkeestä, joten mä menin heti kotiin palattuani verkkosivuille ja olivat myyneet kaikki loppuun. Sitten kävin Oulun kaupan sivuilla ja diili tuli. Ja nyt mulla on pienen vastatuulen kippaamaton Buzzz. Vain yksi ja huolestuttaa, jos Glo Z Buzzzeissa on seassa alivakaita yksilöitä :twisted: Menee hankalaksi taas, kun pitää vertailla muotoa.

Mun kiekkoni siipi on tosi konkaavi ja kupu tosi matala ja lattana. Minkälainen sun glo Z Buzzz on muodoltaan verrattuna Z letiss? Mä haluan välttää tuollaista kiekkoa kuin ruttoa. Mun Glo Z Buzzz feidaa myöhemmin ja jyrkemmin alkamispisteestään kuin Rocit, ollen pidempi. Feidi on metreissä sivuun alkuperäisestä linjasta puolesta välistä uutta DX ja 2009 Rancho Star Rocia tai murun Staria kohden.

Parasta ylivakaata keskaria ei ole. Yksi kiekko ei sovi kaikille. Kiekon hyvyyteen vaikuttavat sen naapurit bägissä, tuuliolosuhteet, heittäjän mieltymykset, taidot, tekniikan puutteet ja tehot ainakin. Yhdellä mieltymys voi olla 60 asteen mutka 20 m lennon jälkeen vaakana heitettynä ja toisella suora lento vastatuulessa ja 5 m feidi tyynessä.

Jotta voisi vastata, mitä kiekkoa kannattaisi testata, pitäisi tietää kysyjän tarve. Kaikkein jyrkimmät mutkat saa aikaan sikaylivakailla draivereilla heittämällä vajailla tehoilla, siksi kaikki eivät edes käytä sikaylivakaita midejä. Mä käytän, koska silloin hypyt eivät ole niin pitkiä ja kontrolloimattomia lukumäärän, pituuden ja suunnan suhteen. Kun sikaylivakaita kiekkoja on puttereissa erilaisia, mideissä, fairway drivereissä ja nopeissa drivereissä, kaikille on tarjolla jotain.

Tarttee vaan tietää, saako kiekko skipata, kuinka paljon, kuinka paljon pitää sietää vastatuulta, pitääkö kiekon feidata heti kädestä, vai mennä ensin x metriä suoraan ja sitten kuinka nopeasti aloittaa kuinka nopean feidin ja montako metriä pitää feidata.

Gatorista tykkään yleiskäyttöön ja Zone ESP Pigiä ja Gatoria isompiin skippeihin ja äkkiväärimpiin mutkiin tai kun kiekon pitää laskeutua äkkiä, ettei mene pitkäksi. FW drivereissa Banshee toimii ja nopeammissa XXX äkkivääriin ja Z Force yleiskäyttöön pidemmille matkoille.
letiss
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 05 Syys 2007, 9:46

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja letiss »

jiiärrä kirjoitti:
Mun kiekkoni siipi on tosi konkaavi ja kupu tosi matala ja lattana. Minkälainen sun glo Z Buzzz on muodoltaan verrattuna Z letiss?
Mä en ikävä kyllä osaa vastata tähän jo senkään takia, etten tiedä mitä tarkoittaa, kun siipi on konkaavi ? Kupua siinä ei juurikaan ole.
r.oksa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16 Loka 2005, 10:29
Oikea nimi: riku kaajakari

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja r.oksa »

jiiärrä kirjoitti:Parasta ylivakaata keskaria ei ole.
Tuleekohan minkälaista penaltia jos näyttää kisakierroksella toiselle keskariaan.. :roll:
Avatar
PM
Viestit: 733
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 10:31
Oikea nimi: P.Määränen
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Tikkurila

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja PM »

Jaani kirjoitti:Tästä tulee hyvää vauhtia uusi pimp my drive -keskustelun tyyppinen vääntö. Kaikki merkit ilmassa.
:D
Kaikki muu on turhaa paitsi putti!!


http://www.frisbeepoint.fi/kauppa/index.php
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

letiss siipi on kiekon ulkoreunan ja limman kohdan välinen alue. Konkaavi tarkoittaa koveraa, eli kovasti konkaavi siipi poikkeaa mahdollisimman paljon suorasta siivestä siten, että suorasta siivestä on koverrettu pois muovia matkalla kohti kiekon keskikohtaa.

r.oksa minusta keskisormi sopii lähes joka pikkaan ja varsinkin omiin häihinsä alttarille, mutta sen lennättäminen ei ehkä tuo kuin lisäpisteitä omaan tuloskorttiin :-) Entäs jos keskisormen heittäjä onkin alivakaa, onko se silloin alivakaa keskari?
PM kirjoitti:
Jaani kirjoitti:Tästä tulee hyvää vauhtia uusi pimp my drive -keskustelun tyyppinen vääntö. Kaikki merkit ilmassa.
:D
Ei kai kukaan kiistä, että kiekkojen valmistus ei ole riittävän laadukasta ja saman muovin saman muotin kiekoissa on eroja paljon? Voi olla vaikeaa saada aikaan mielipide-eroja. Vaikka tosin tultiinhan mulle väittämään siinä viestiketjussa, ettei voi käyttää samaa mittavälinettä kuin voi käyttää keikkojen eroavuuksien mittaamiseenkin. Kröh :-D I bring you the miracle of mittanauha.
Nosturi
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 18 Huhti 2005, 9:38
Oikea nimi: Timo Kuusela
Paikkakunta: Koikkari

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Nosturi »

jiiärrä kirjoitti:Vaikka tosin tultiinhan mulle väittämään siinä viestiketjussa, ettei voi käyttää samaa mittavälinettä kuin voi käyttää keikkojen eroavuuksien mittaamiseenkin. Kröh :-D I bring you the miracle of mittanauha.
Ja tosin väitäthän itsekin kovin mielenkiintoisia seikkoja frisbeegolfin pelaamiseen liittyen.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Jep se on jännää, miten uusi sukupolvi ei paljon noteeraa vanhoilta mestareilta perittyjä ideoita. näin kai se menee aika monessa asiassa sukupolvien välillä. Mutta se mua ihmetyttää, kun 400 vuotta ajan hammasta kestänyt Newtonilainen fysiikka ei meinaa maistua. Kun jokainen kuitenkin tuntee omasta kokemukseta monia sovelluksia samoille luonnonlaeille, jotka Newton kirjasi kaavoiksi.

Mitä kokemuksiin tulee, se on ihan normaalia, että erilaisilla lihaksilla, anatomialla, hermostoilla jne. varustetut ihmiset saavat erilaisia tuloksia aikaan. Kun vielä lisätään erilaiset oppimiskurvit, ei liene ihme, että kokemukset ja tulokset eroavat yksilöstä toiseen. Siksipä kannattaa kokeilla itse kaikki, jotta voi valita itselleen parhaiten toimiva versio. Ja koska ihmiset muuttuvat treenin myötä, kannattaa aika ajoin kokeilla kaikki uusiksi, jos vaikka tulokset muuttuvat yhdestä porukasta toiseen.

Minun pelihistoriani ekat 8 vuotta meni niin, että menetin pituutta, jos repäisin kädellä täysillä alusta heti oikean jalan laskeuduttua maahan. Nyt ei ole enää hirveää eroa myöhempään kiihdyttämiseen. Toki olen taitavampi käden myöhäisessä kiihdytyksessä, kun olen sitä treenannut paljon enemmän viime vuosien ajan. Mä ymmärrän hyvin, että ihmiset ovat erilaisia ja savat erilaisia tuloksia ja se johtaa pään raapimiseen. Se ei tarkoita sitä, että kukaan olisi väärässä, vaan sitä, että parhaita yksilöllisiä tapoja voi olla niin monta kuin on erityyppisiä pelaajiakin. Ne jotka eivät tähän usko tai tätä ymmärrä varmasti ovat ihan Hoo Moilasena, kun kuulevat erilaisia kokemuksia. Jos katsotte maailman 20 parhaan heittäjän tekniikoita, eroja on paljon ja muutamia yhtäläisyyksiäkin. Mitä siitä pidätte?
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Jaani kirjoitti:Tästä tulee hyvää vauhtia uusi pimp my drive -keskustelun tyyppinen vääntö. Kaikki merkit ilmassa.
Avatar
Ari
Viestit: 6705
Liittynyt: Ke 10 Tammi 2007, 11:57
Oikea nimi: Ari Penttala
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Nummela

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Ari »

Tähän keskusteluun on pakko vielä mainita että varsinkin meillä ns. tavallisilla heittäjillä isoin tekijä lienee luottamus kiekkoon ja se miltä se tuntuu kädessä.

Itse olen ihmetellyt jo vuosia omaa sihteerinkättäni kun Roc ei siihen tunnu sopivan. Sama ongelma näiden leveärimmisten supernopeiden uusien draivereiden kanssa. Buzzz tuntuu sopivan kivasti käteen ja mielestäni sitä on hyvä heittää. Rocissa on rimmin reunassa pylpyrä joka minun herkkään pikku kätöseeni ei tunnu hyvältä. En siis heitä sillä.

Draivereissa olen uusimpana langennut Discmanian DD:hen, johon olen siirtynyt paljolti siksi että toinen hyvin käteeni sopiva kiekko (Innovan Starfire) lentää kymmenen metriä lyhemmälle.

Jos kiekko tuntuu pahalta kädessä niin onhan sitä aika hankala hyvin heittää. :)
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja AMA »

Kaikkeen tottuu Ari. Kyllä bossikin tuntu ainakin itelle ihan naurettavalta aluksi kädessä. Sitten viilailin grippiä, kunnes siitä sai ees jotenkuten järkevän gripin. Nyt tuntuu jo ihan luonnolliselta :D
"play for show, work for dough" -Lloyba
Avatar
Ari
Viestit: 6705
Liittynyt: Ke 10 Tammi 2007, 11:57
Oikea nimi: Ari Penttala
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Nummela

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Ari »

Mä taidan olla liian vanha tuohon :)
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Kiekonvalinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Jaani kirjoitti:
Jaani kirjoitti:Tästä tulee hyvää vauhtia uusi pimp my drive -keskustelun tyyppinen vääntö. Kaikki merkit ilmassa.
Eihän tuo ollut edes keskustelua,vaan isot pojat piirittää ala-astelaisia välitunnilla meininkiä. Enpä viitsinyt kovin vakavalla naamalla ottaa porukkaa, joka sanoo et osaa mitata, mistä tiedät, miten pitkälle heität. Just. Kukin taaplaa tyylillään.
Vastaa Viestiin