Pimp my grip lock

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Tee8mu kirjoitti:täytyy sanoa et nyt oon ekaa kertaa jr:n kanssa samaa mieltä, eli toi puttihomma on munkin mielestä just noin. eli jos käsi suoristaa ennen kiekon lähtöä käy lähestulkoon aina noin. keksin vahingossa tänä kesänä kun taiteilin hyvän ja huono välimaastossa. ja on kyl ollut tärkein oivallus mun puttaamiseen liittyen tähän mennessä...
Voisin sanoa olevani hyvä kaikenlaisten virheiden etsimisessä ja toistamisessa. Ei se auta, että tietää virheen olemassaolon, syyn, seurauksen ja korjauksen. Kun vielä saisi ne pysymään poissakin :-(
letiss
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 05 Syys 2007, 9:46

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja letiss »

jiiärrä kirjoitti:
Mulla ei ainakaan tule grip lockeja hermoista johtuen. Paitsi kädessä puristuksista olevista hermoista, kun putti jää vajaatehoiseksi aivon lähettämästä hyökkäyskäskystä huolimatta, kun viesti menee perille vajaana. Tätä tapahtuu lähinnä vain väsyneenä. Mutta kiekko ei silti jää näppeihin, vaan ranne kääntyy oikealle.
Tämä voisi tärpätä puteissa, mutta eikös tämä ole juuri sitä kisahermoilua ? Eli et uskalla putata tarpeeksi rohkeasti.
Avatar
hirsi
Viestit: 339
Liittynyt: Ke 20 Loka 2010, 19:07
Oikea nimi: Janne Hirsimäki
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Vihti

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja hirsi »

Mun mielestä joku voisi muuttaa tän otsikon: "Pimp-my-heitin-vinoon-hermostuksissani". :P
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Mulla kaikenlainen tekniikkavirhe putissa johtuu jännästä. Myös se, että käsi suoristaa liian aikaisin. Edelleen väitän, että griplockit pääkipua, vaikka siinä välissä olisikin tekniikkavirhettä.
ville
Viestit: 5042
Liittynyt: To 26 Kesä 2008, 7:28
Oikea nimi: Ville Kotamäki
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Nummela

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja ville »

Jaani kirjoitti:Mulla kaikenlainen tekniikkavirhe putissa johtuu jännästä. Myös se, että käsi suoristaa liian aikaisin. Edelleen väitän, että griplockit pääkipua, vaikka siinä välissä olisikin tekniikkavirhettä.
Samaa mieltä. Eihän sitä heitetä päällä, mutta sieltä kai ne viestit tulee.
Vai puttasinko kuitenkin tahallaan ohi vaikka pääkoppa nimenomaan käski putata sisään :shock:
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja Jaani »

ville kirjoitti: Vai puttasinko kuitenkin tahallaan ohi vaikka pääkoppa nimenomaan käski putata sisään :shock:
Ihme kyllä, juuri tällaisen selityksen kuulin jokin aika sitten ohi menneestä putista :shock: .
Nosturi
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 18 Huhti 2005, 9:38
Oikea nimi: Timo Kuusela
Paikkakunta: Koikkari

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja Nosturi »

Jaani kirjoitti:Mulla kaikenlainen tekniikkavirhe putissa johtuu jännästä. Myös se, että käsi suoristaa liian aikaisin. Edelleen väitän, että griplockit pääkipua, vaikka siinä välissä olisikin tekniikkavirhettä.
Kyllähän nuo heiton väärään suuntaan lähtemiset johtuu tekniikka virheestä. Useat näitä koittavat aina pistää jonkun muun kuin tekniikka puutteen piikkiin, nimeämällä niitä grip lockeiksi ynnä muiksi. Tuntuu varmaan itsestä paremmalta kun voi syyttää jotain muuta kuin tekniikkaansa.

Se millä hetkellä tekniikkaan tulee tuollainen puute/virhe voi sitten taas johtua monesta asiasta. Useimmiten kuitenkin varmaan juuri hermoista.

Frisbeegolffissa kuin niin monessa muussakin lajissa on tärkeintä, että tekniikka pysyy kasassa koko suorituksen ajan. Toistoilla pyritään minimoimaan virheet, perustuen siihen että suoritus syntyy luonnollisesti ja rennosti. Tuo tekee pelaajasta hyvän tai vastaavasti huonon.
letiss
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 05 Syys 2007, 9:46

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja letiss »

Niin, en siis hetkeäkään epäile, ettäkö joku ei tajuaisi, että kun kiekko lähtee kädestä reilusti oikealle, niin
tokihan kyse on heittovirheesta ts. tekniikasta. GripLock on kuitenkin aika yleinen termi tälle perseilylle (huonolle
heitolle mikä karkaa älyttömästi oikealle rhbh), ja aika moni on sitä mieltä, että hyväkin tekniikka hajoaa tai unohtuu kovan jännityksen alla.

Ei kai kukaan nyt puhtaalla tekniikalla ja onnistuneella suorituksella vedä 5m puttia 1m ohi oikealta !
Bogey-Beemi
Viestit: 1867
Liittynyt: Ti 25 Loka 2005, 19:44
Oikea nimi: Petri Behm

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja Bogey-Beemi »

letiss kirjoitti: Ei kai kukaan nyt puhtaalla tekniikalla ja onnistuneella suorituksella vedä 5m puttia 1m ohi oikealta !
Helppoo. Fokus on ollut teknisesti puhtaassa suorituksessa, joten tähtäys on jäänyt vähän puoli tiehen. Ei noi ole edes harmittanut, koska putti ja ennenkaikkea sormien yhtäaikainen irrotus kiekosta on hiponut täydellisyyttä :D
foorumipurnaaja
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Ei kai kukaan lohduttele itseään nimeämällä tekniikkavirhettä griplockiksi? Huono suoritus on huono, johtui se sitten päästä tai huonosta tekniikasta. Kyllähän millä tahansa tekniikalla voi pelata ihan hyvin, kuhan tietää sen rajat ja tyylin, jolla tuon tekniikan valjastaa parhaiten. Pääpeli sitten määrittää, kuinka hyvin tekniikka pysyy kasassa paineen alla.

Toistoilla pystyy toki minimoimaan epäpuhtaudet, että vaikka pää olisikin kahvilla, lihakset pelaa muistinvarassa oikein. Mutta huonoa päätä ei pelkällä toistotreenillä eliminoida. Siihen tarvii sitten isompaa asennemuutosta, että saa pään vaikkapa MM-finaalikuntoon.
Nosturi
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 18 Huhti 2005, 9:38
Oikea nimi: Timo Kuusela
Paikkakunta: Koikkari

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja Nosturi »

Kyllähän täälläkin porukka kyselee, että mistä johtuu grip lock. Toisin sanoen kyselee mistä johtuu huono heitto. Vastaushan on, että pelaajan huonoudesta.

Ts. surkee on kamalaa.
MikkoS
Viestit: 297
Liittynyt: Ma 25 Loka 2010, 11:21
Oikea nimi: Mikko Setälä

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja MikkoS »

:lol:

Tuohon on jopa vielä helppo korjausvinkki: heitä paremmin!
Huomaan heti putterin irrotessa kädestä, että "aha, tuonneko olinkin menossa" - roberd
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9136
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Nosturi kirjoitti:Kyllähän täälläkin porukka kyselee, että mistä johtuu grip lock. Toisin sanoen kyselee mistä johtuu huono heitto. Vastaushan on, että pelaajan huonoudesta.
Mä ymmärrän, että kysymyksellä tarkoitetaan sitä, että mistä johtuu nimenomaan sellainen huono heitto joka "jää käteen kiinni ja menee raakasti oikealle siitä minne yritettiin". Eli sillä vaan tarkennetaan, millainen virhe heitossa oli.

Niin ja kyllä mulla tulee useinkin heittoja (varsinkin putteja) jotka menee rajusti ohi korista vaikka heitän just niin kuin yritinkin. Esimerkiksi kun ottaa tuuliennakkoa rajusti liikaa.
Avatar
hirsi
Viestit: 339
Liittynyt: Ke 20 Loka 2010, 19:07
Oikea nimi: Janne Hirsimäki
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Vihti

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja hirsi »

Draivissa, omakohtaisesti koettuna, yleensä syy on ollut vajaasta taakseviennistä/rotaatiosta, jolloin liike on sama, mutta lähtee aiemmin, jatkuen yli normaalin heitto-/tähtäyslinjan. Oikeastaan sama putissakin. Keskityn nykyään putissa vain ja ainoastaan suoraan linjaan itsestäni koriin; yritän jopa todella unohtaa kaiken muun ajattelun ja luottaa vain siihen, että kroppani on kyllästetty putin muiden osa-alueiden lihasmuistihiukkasilla. Muuten tuo linja navasta korin tolppaan unohtuu ja heitto lähtee väärään suuntaan. Ja erityisen tärkeäksi olen kokenut putin lähtemisen yhtenä jatkuvana liikkeenä pohkeella ponnistaen; jatkuen yhtenä dynaamisena liikkeenä käteen ja ranteeseen. Tuo taas on varmaan yksilöllistä, kun moni puttaa eritavalla kuin toiset, mutta minulla menee lihasmuistiosioon, mitä ei saa kisan aikana ajatella, ei vaikka putti huonosti kulkisikin; siitä se ei parane. Eli mietin VAIN AINOASTAAN suoraa linjaa navasta tolppaan. Roppa hoitaa loput. :)
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Tee8mu kirjoitti:täytyy sanoa et nyt oon ekaa kertaa jr:n kanssa samaa mieltä, eli toi puttihomma on munkin mielestä just noin. eli jos käsi suoristaa ennen kiekon lähtöä käy lähestulkoon aina noin. keksin vahingossa tänä kesänä kun taiteilin hyvän ja huono välimaastossa. ja on kyl ollut tärkein oivallus mun puttaamiseen liittyen tähän mennessä...
Muistin vihdoinkin antaa krediitit sinne, minne ne kuuluu. Tuo kyynärpään koukussa pitämisen pakko irtoamishetkellä on Discraftin teamin Chris Hyselliltä kuulemani juttu. En edellenkään tietääkseni ole keksinyt mitään uutta heittämiseen.
Vastaa Viestiin