Pimp my grip lock

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

letiss
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 05 Syys 2007, 9:46

Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja letiss »

Mistä johtuu grip lock ? Vaiva on aika uusi minulle ja ilmenee 15-20 heiton välein. Ennen tätä heinäkuuta en muista, että ikinä olisi ko vaivaa ollut. Aluksi sitä ilmeni vain puteissa, sitten tauti levisi myös putteriheittoihin ja viimeiset pari viikkoa vaivaa on havaittu myös avauksissa. Ideoita ?
Breas
Viestit: 316
Liittynyt: Ke 06 Syys 2006, 23:04
Paikkakunta: Nummela

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja Breas »

ootko tosissas ?
Avatar
hirsi
Viestit: 339
Liittynyt: Ke 20 Loka 2010, 19:07
Oikea nimi: Janne Hirsimäki
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Vihti

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja hirsi »

Mä luulen, että se johtuu enemmän vaillinaisesta taakse viennistä, kuin grip lockista? Heitto muuten samanlainen, mutta lähtee eri suuntaan. Kun en edes ymmärrä mikä on grip lock? Välillä lähtee liikaa oikealle, mutten tajua miten kiekko voi jäädä käteen kiinni?? Ei siinä mitään tarraa ole!?
JariH
Viestit: 26
Liittynyt: Su 14 Maalis 2010, 11:36
Oikea nimi: Jari Huotari

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja JariH »

Jep.
Syytä en tiedä, mutta aika-ajoin mulle käy "lukot" kanssa.
Putissa, lähestymisissä ja driveissa kanssa. Viimeksi eilen kaksi kertaa.
Luulisin että vika on kuitenkin päässä.
Oli reikäpeli-tilanne päällä, ja pari avausta lähti todella myöhään.
Minä en jaksa miettiä ja analysoida tuota sen enempää miksi niin tapahtui.
Kuuluu, ainakin mun pelaamiseen. Sattuu ja tapahtuu. Ei sen vakavampaa.

Ps.Arttu, katsotaan sitten 30 vuoden jälkeen... ootko tosissas.. :D
Ja tämä oli oikeasti huumorilla, ettei tule väärinkäsityksiä.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Ei se mikään tekninen juttu ole. Pää kun on jumissa niin ei osaa kiekostakaan päästää irti. Ihan oikeasti, mä tiedän nämä jutut. Aistin Artun kommentissa hiuksen hienoa sarkasmia.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Putissa kiekosta voi päästää irti. Lähestymisissä pidemmillä matkoilla on jo vähän kyseenalaista ja draiveissa on yritettävä pitää kiinni. Ja puristaa kovaa lopussa.

Letiss ja Jari oletteko huomanneet kiekon siirtyvän normaalia kauemmas ruumiista heitoissanne? Oletteko aloittaneet aiempaa kovempaa ja/tai aiemmin käden vedon? Loppuuko käden kiihdytys kesken ennen kiekon irtoamista kädestä? Eli onko hampaat irvessä puristusta henkisesti ja ja lihaksistossa jännitys kuin punttia nostettaessa, kun käsi on vietynä taakse? Jos on rentoutukaa ja haukotelkaa ennen heittoa. Löysillä lihaksilla niin pitkään kuin mahdollista ja loppuun kova kiihdytys kädellä. Jos käden suoristuttua käden liikkeen suunnan muutos takaa eteen suunnasta olkanivelen ympäri oikealle kaartaen kohdalla on niin kovaa kiihdytystä oikealle, ettei sormivoimat riitä kiekossa kiinni pysymiseen, ongelma on ratkaistu. Eli maksimiterävä kiihdytys lopussa ainakin auttaa pakottamaan kiekon irtoamaan näpeistä.

Täysillä riuhtomisen ongelma on nopeampi väsyminen. Minulla on riuhtomisesta sellainen lisäongelma, etten saa treenin puutteestakin johtuen rannettani pysähtymään ja kiekko ei pyörähdä riittävän paljon sormenpäiden ympäri ennen irtoamista. Jenga ja pituudet jäävät vajaaksi. Treeniä on lisättävä.

Letiss puteissa kääntyykö ranteesi oikealle normaaliasennosta? Jos näin on, on melko varmaa, että kyynärpääsi on suoristunut ensin ja luotu liike karkaa ranteen kääntymisenä oikealle. Lääke on terävämpi käden eteen lyönti, jolloin kiekko irtoaa kädestä ennen kyynärpään suoristumista. Ikään kuin löisit nyrkkeilysäkkiä. Se vaatii puttiin kommittoitumista. Nössöily ei auta.
Joksa
Viestit: 619
Liittynyt: Pe 14 Loka 2005, 7:44
Oikea nimi: Joksa
Seura: Disc Golf Club Tampere

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Heitän koko ajan kupille ja otan kakkosta korttiin niin eiköhän se Markokin siitä hyydy.
- Hege
letiss
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 05 Syys 2007, 9:46

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja letiss »

Siis tarkennuksena kiekot ja ote on sama, kuin ennenkin, siis ainakaan tietoisesti en ole mitään muuttanut.

En haluaisi uskoa Jaania (+Jaria) tässä asiassa, mutta onko mulla vaihtoehtoja :) Ehkä kesän hienoisen nousun ja muutaman
palkintolusikan jälkeen on tullut harhakäsityksiä omasta tasosta ja muutaman epäonnistumisen jälkeen on tullut
"pakko-onnistumisten" suhteen jännäkakka ja sitä kautta grip lockia ?

Ja Jiiärrä, en tiedä oikeastaan yhteenkään kysymykseesi vastausta. Jos esim. tietäisin, että ranteeni kääntyy
putatessa oikealle, niin varmasti olisin yrittänyt suoristaa sen ? Ja siis grip lock tulee aina yllättäen, kuin
Jäätteenmäen faxi, se ei siis ole tasaista suorittamista, vaan jostain syystä epäonnistunut heitto/putti.

P.S. kiekon siirtäminen lähemmäs ruumista ei innosta.
Viimeksi muokannut letiss, Ke 07 Syys 2011, 9:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kimmo
Viestit: 161
Liittynyt: Ma 17 Heinä 2006, 8:34
Oikea nimi: Kimmo Lindholm
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Espoo - Vihti

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja Kimmo »

Olen samaa mieltä Jarin kanssa. Eli minulla(kin) se johtuu korvien välistä. Lisäksi sitä tapahtuu tietyillä kiekoilla enemmän kuin toisilla kiekoilla.
Kiitos Joksalle linkistä.
ville
Viestit: 5042
Liittynyt: To 26 Kesä 2008, 7:28
Oikea nimi: Ville Kotamäki
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Nummela

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja ville »

Putissa olen ko. seikan huomannut. Varsinkin 2...4 m "varmoissa", jossa ei enää varsinaisesti putata, vaan tyrkätään vaan kiekko häkkiin. Asia korjaantuu, jos uskaltaa putata myös 2 m kovaa, eli kiekko ikäänkuin irtoaa kädestä - sitä ei tarvitse irrottaa.

100% Jaanin kannalla. Eihän kukaan voi missata 3m puttia. Mutta kisafiiliksissä kun se hetki koittaa, niin aivan pimeeksi menee pääkoppa ja jotenkin vaan pyrkii tuuppaamaan sen "varman sisään". Siitä tulee löysä pukkaus joka hyvin usein putoaa ketjuista ulos - korin ulkopuolelle.

Eli pidä grippi - vaihda pää.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Kyllä draivissa ja lähestymisissä ja foressakin tulee griplokkia, jos on epävarma olo tai muuten ahdistaa.

Ei kaikilla tietenkään ole huonoja kisahermoja, joten en osaa sanoa, onko myös tekninen griplokki mahdollista saavuttaa jotenkin. Mutta kyllä se on päästä kiinni. Eikä kyseessä tarvitse edes olla jännitys, vaan ihan ylimääräinen yrityskin aiheuttaa vaikeuksia. Rentous on avain, mutta se avain on nyt hukassa.

Kaikella kunnioituksella, mutta hermopelistä ei voi ottaa neuvoja pelaajalta, joka ei kilpaile juuri koskaan. Siksi, saavuuttaaksesi enemmän uskottavuutta, jiiärrä, sun pitäisi alkaa käydä kisoissa ja olla itsekin julkinen pelaaja. Kun tiedät niin paljon, olisi hyvä myös näyttää asiat käytännössä.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9132
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Itselläni ainakin tulee griplockeja kohtalaisen usein treenaillessa ja muuten vaan viskellessä. Uskoisin että ainakaan hermoista ei ole kyse niissä, vaan liiasta tai liian vähästä yrittämisestä.

Varsinkin kun yritän jotain "mahdotonta" heittoa, kuten forepystyhysseä tai jotain muuta päätöntä, ei kiekko oikein irtoakaan kädestä.
jalmar
Viestit: 76
Liittynyt: La 12 Marras 2005, 22:01
Oikea nimi: Jalle Stoor
Paikkakunta: Espoo

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja jalmar »

-
Viimeksi muokannut jalmar, Ma 15 Syys 2014, 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

letiss kirjoitti:Siis tarkennuksena kiekot ja ote on sama, kuin ennenkin, siis ainakaan tietoisesti en ole mitään muuttanut.

En haluaisi uskoa Jaania (+Jaria) tässä asiassa, mutta onko mulla vaihtoehtoja :) Ehkä kesän hienoisen nousun ja muutaman
palkintolusikan jälkeen on tullut harhakäsityksiä omasta tasosta ja muutaman epäonnistumisen jälkeen on tullut
"pakko-onnistumisten" suhteen jännäkakka ja sitä kautta grip lockia ?

Ja Jiiärrä, en tiedä oikeastaan yhteenkään kysymykseesi vastausta. Jos esim. tietäisin, että ranteeni kääntyy
putatessa oikealle, niin varmasti olisin yrittänyt suoristaa sen ? Ja siis grip lock tulee aina yllättäen, kuin
Jäätteenmäen faxi, se ei siis ole tasaista suorittamista, vaan jostain syystä epäonnistunut heitto/putti.

P.S. kiekon siirtäminen lähemmäs ruumista ei innosta.
Putissa ranne ei mene itsekseen oikealle kuin virheellisessä suorituksessa, eli kyynärpään oiettua etuajassa ennen kiekon irtoamista.

Mulle on vaikeaa saada grip lovkia aikaiseksi, kun ei oikein näpeissä ole pitoa. En muista, onko joksan linkittämässä artikkelissa Takkusen kommenttia siitä, että jos käden vedon aloittaa draivissa ennen kuin vika askel osuu maahna, grip lockin mahis kasvaa.

Jaani, en ehtinyt toistaiseksi kuin kolmeen kisaan tänä vuonna. Meilahden Millenniumissa olin hikiseen puolen välin yläpuolela ja pidin maaliin pääsyä suorituksena, kun olin ähkyssä aloittaessa aiemman päivän (yön) töistä ja en ollut palautunut ja saanut kunnolla unta. Toinen kisa oli parikisa Dutch Openissa ja pelasin norjalaisen Terje Rörmarkin kanssa (grandmaster, heittää 60 m draiveja) kohtuupitkällä radalla siitä päätellen, kun protoni satutti itseään revitellessä harjoituksissa siellä bloginsa mukaan. Seitsemäs sija. Kolmas kisa oli helppoa, kun oli amatöörikisa ja kovat paikallisnimet kolmessa muussa saman päivän kisassa. En aloittanut ihan parhaassa kunnossa fyysisesti, mutta kolmospokaali löytyy SiSu-päivästä. Jos minulta kysytään aika epäreilulla tavalla. Sääntöjen ollessa sääntöjä pokaali tuli, vaikka mukana olikin paremmin mielestäni pelanneita, joilla vain kävi välillä huono tuuri. Jaani, minusta ne kisat, joissa en kisannut, mutta olin mukana, ovat parempia lajille, kun olin kameran takana kiekon kiskomisen sijaan. Kyllä kisoihin pelaajia löytyy ilman minuakin, mutta moniko tekee videoita? Ja arvaa, paljonko mua kiinnostaa muiden uskomiset? Samat scoret mulla on scorecardeissa edelleen riippumatta siitä, mitä muut uskoo. Mulla ei ainakaan tule grip lockeja hermoista johtuen. Paitsi kädessä puristuksista olevista hermoista, kun putti jää vajaatehoiseksi aivon lähettämästä hyökkäyskäskystä huolimatta, kun viesti menee perille vajaana. Tätä tapahtuu lähinnä vain väsyneenä. Mutta kiekko ei silti jää näppeihin, vaan ranne kääntyy oikealle.

Opin uuden jutun grip lockista ja kosteassa säässä pelaamisesta, kun ensin Hatsalle ja sitten mulle liimautui kiekko sormenpäähän. Hartsan selitys oli, että se johtuu kosteudesta. En tiedä, mikä siinä oli, mutta mula tuntui siltä sormessa, että kiekon ja etusormen sormen pään väliin olisi pistetty pihkaa. Tämä oli outo juttu, kun muuten kiekot lipeilivät oikein lahjakkaasti kädestä rankkasateen jäljiltä. Turpaan tuli lahjakkaasti, kun ei ollut pitäviä muoveja mukana, vain kovia ja liukkaita.
Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Pimp my grip lock

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

täytyy sanoa et nyt oon ekaa kertaa jr:n kanssa samaa mieltä, eli toi puttihomma on munkin mielestä just noin. eli jos käsi suoristaa ennen kiekon lähtöä käy lähestulkoon aina noin. keksin vahingossa tänä kesänä kun taiteilin hyvän ja huono välimaastossa. ja on kyl ollut tärkein oivallus mun puttaamiseen liittyen tähän mennessä...
Vastaa Viestiin