Vaivat, vammat ja kolotukset

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Vaivat, vammat ja kolotukset

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

sinne vaan pyödälle ja kaikki kerralla! sit kokovartalopaketissa kesä :D
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9132
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Vaivat, vammat ja kolotukset

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

monster kirjoitti:Mul ei mene oikea kyynärpää kuin 90asteen kulmaan kun yritän saada sen koukkuun:)
Jätä haukan treenaaminen vähäksi aikaa, niin koukistuu paremmin=D
Avatar
tuminoid
Site Admin
Viestit: 4068
Liittynyt: Ke 09 Kesä 2010, 13:45
Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
Seura: Karkkilan Frisbeegolfkerho
Paikkakunta: Nummela

Re: Vaivat, vammat ja kolotukset

Viesti Kirjoittaja tuminoid »

Tee8mu kirjoitti:Mulla ei vissiin ole kysymyksessä kertaluontoinen yliojentuminen, vaan "jatkuva" eli krooninen tila joka on tullut heittoliikkeen toistosta. Mut pointtina on, että 4,5kk lepo ei auttanut lainkaan.
Jep, en mäkään talvella heitellyt kuukausiin ja vastaavasti kausi jatkui EO:n jälkeen tuskaillen parikin kuukautta, eli rasitusta ton alkuperäisen ojentumisen jälkeen tuli liikaa.

Olishan tossa toi vakuutus kyllä, muttakun kausi on just aluillaan ;-)
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaivat, vammat ja kolotukset

Viesti Kirjoittaja AMA »

Tota kyynärpään yliojentumista tapahtuu mulla sillon tällön bäkkärissä, kun tekniikka jotenkin hajoaa. Joskus ei tuu pariin kuukauteen kertaakaan, joskus useemmankin kerran. Kipuilee sen jälkeen usein muutaman päivän, jolloin ei jostain syystä forea ja upsia oikein pysty heittämään, bäkkäriä kyllä. Sen verran kuitenkin pahimmillaan vihlasee, ettei varmasti kädelle hyvää tee pidemmän päälle.
"play for show, work for dough" -Lloyba
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Vaivat, vammat ja kolotukset

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Kuullostaa pahalta. Mä pidin 4 kk lepoa ja kyynärpää ei ollut vieläkään kivuton, jänteet kai kolottaa. Kun olo oli parempi ja rannetta forella pysäyttämättä vajailla käsitehoilla ei tehnyt hirveän pahaa, viskoin 40-60 m lähäreitä puttereilla jonkun pari tusinaa, niin kyllä oli koko käsi hellänä käytön puutteesta ja viime syksyn kämmentheittotreenien aiheuttamasta kivusta kyynärpään yläpuolella. Meni 3 päivää ennen kuin jäykkyys lähti ja kiputilanne rasituksessa palasi normaaliksi. Sen verran tauko auttoi, ettei kipu ollut yhtä pahaa kuin syksyllä. Mulla ei ole liikeratarajoitteita, joten tuskin on kyseessä yliojentuminen. Pelkään että se voi olla ongelmana kolmatta vuotta lähestyvän etusormen kanssa. Tai sitten se on vain liian paljosta treenistä ja levon puutteesta johtuvaa. Hiirikäden vasen klikkaus ym. duunin rasitus takaa, ettei täydellistä lepoa tule.

Mitä lääkärikauhuun tulee, mä oon muurahaisia housuissa, kun haluan puhdistusoperaatioon, kun elämä oli käytännössä ohi ennen kuin käsi leikattiin, olin nuiin pahoissa kivuissa vuoden, että en juuri nukkunut. Nyt kävi tuomio, että nilkka on aliliikkuva ja mikään muu kuin puhdistusleikkaus ei auta. Selkisi syy, miksi en pysty tekemään isovarvas-kantapää-isovarvaspyörähdystä. Vakuutusyhtiöstä ei ole kuulunut mitään. Kun tiedän käden leikkauksen perusteella, että puhdistusleikkaus (oli kädessä muutakin sahattavaa) voi pelastaa elämän laadun ja nilkka on syönyt mua 4 vuotta ja vienyt työkykyä ja palkkaa, on puhdistusleikkauksesta tarjolla valtavaa apua. Mulla treenaaminen on tosi rajallista nilkkakipujen takia ja nyt selvisi syy. Koska mä menetän rahaa nilkan takia ja olen huonompi urheilija kuin voisin olla sekä arkea rajoittaa nilkan kolhu, olen ihan täpinöissä siitä, että asialle voi tehdä jotain. Kun vaan tulisi päätös vakuutusyhtiöstä, että menenkö yksityiselle vai julkiselle puolelle. Yksityisellä puolella lasku on yleensä 3000 kieppeillä lekurin mielestä. Ja kuulemma on ihan pieni ja rutiinioperaatio, josta ei kestä kauan palautua. Toi lekuri tosin oli jääkiekkomaajoukkueen lekuri melkein 10 vuotta, joten ehkä se sohvaperunalla voi sotkea kautta jonkin ajan. Ihan sama, kun vain saisi edes tuolta kolhulta normalisoitua elämää, jotta voisi kiusata muita paikkoja niin paljon kuin mahdollista ja vahvistaa niitä normaalimpaa elämää kestävämmäksi.

Koko lopun elämän laatu ja sisältö määräytyy sen mukaan, miten paljon paranen, joten mun on pakko tehdä parhaani palautumisessa. Tuolla pakolla ei paljon puntti tutise leikkaukseen _pääsemisestä_ tulisi jo, jotta pääsisi taas normaalimman elämän syrjään kiinni. Joten ne onnekkaat, joiden leikkauksen maksaa vakuutusyhtiö, mars leikkaukseen viimeistään kisakauden päätteeksi. Johan kolhut sotkee tämänkin kauden. Ja ties miten monta edellistä kautta. Kaikki vaivat, joista pääsee eroon, kannattaa eliminoida, jos aikoo pitää itsensä kisakunnossa. Arvatkaa syökö, kun ajaa koko ajan käsijarru päällä. Trust me lekuriin vaan. Ettei tarttee mennä ikämiessarjoihin muiden raihnaisten joukkoon Ville :-D Se mulla on edessä, joten kunhan ikä karttuu, pääsen lopulta oikeaan sarjaan ja kuka hullu haluaisi seurata minun jalanjäljilläni haloo?
Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Vaivat, vammat ja kolotukset

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

AMA kirjoitti:Tota kyynärpään yliojentumista tapahtuu mulla sillon tällön bäkkärissä, kun tekniikka jotenkin hajoaa. Joskus ei tuu pariin kuukauteen kertaakaan, joskus useemmankin kerran. Kipuilee sen jälkeen usein muutaman päivän, jolloin ei jostain syystä forea ja upsia oikein pysty heittämään, bäkkäriä kyllä. Sen verran kuitenkin pahimmillaan vihlasee, ettei varmasti kädelle hyvää tee pidemmän päälle.
Eilen heittelin hetken aikaa pientä treeniä ja tuli kiinnitettyä asiaan erityistä huomiota. Pahinta kädelle teki puttaaminen, mikä on sinäänsä erikoista. Bäkkärissä ei tuntunut yhtään. Kait se vaan pitää hakea puttitekniikka kohdilleen.

Täytyy sanoa että hieman skeptinen oon kyllä lääkärin lausunnosta. Ei se tunnu ihan niin selkee olevan kun se meinasi, no mut uutta diagnoosia vaan jossain välissä. Kait se joskus vielä selviää..
Bogey-Beemi
Viestit: 1867
Liittynyt: Ti 25 Loka 2005, 19:44
Oikea nimi: Petri Behm

Re: Vaivat, vammat ja kolotukset

Viesti Kirjoittaja Bogey-Beemi »

Tee8mu kirjoitti:Pahinta kädelle teki puttaaminen, mikä on sinäänsä erikoista.
Mä oon taistellut ton kanssa jo vuodesta 2008. Putti on tainut olla hukkassa siitä saakka :roll:
Tietenkin polvileikkausten jälkeen alkanut liika peukuttaminen on vaan lisännyt ongelmia kyynärpään kanssa. Varmin tapa kuitenkin mun kohdalla tuntea kipu on puttitreeni :D
foorumipurnaaja
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Vaivat, vammat ja kolotukset

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Teemu ja Petri oletteko kokeilleet muuttaa puttia vähemmän kättä rasittavaksi? Jos kyykkää polvet leveällä ulos eteen osoittaen taakse kauas nojatessa etujalan päkiä irti maasta ja vie kättä alas tarvittaessa vaikka peffan taakse ja sieltä siirtää painon kovaa takajalalla pukaten, lantion eteen vauhdilla työntäen ja irrotuskohtaa nostaen kädellä ei tarvitse tuikata niin kovaa. Paino pitäisi siirtää niin paljon eteen, että nousee päkiälle ja takajalka nousee ilmaan. Silloin saa painon siirrettyä maksimaalisesti eteen pitäytyen sääntöjen rajoissa. Nikko Locastro kehotti Disc Golf Monthly osa 95ssä liidättämään putteria rakettilaukaisun sijaan.

Kun en tiedä, missä teillä juikii, en osaa arvailla, onko kyseessä tenniskyynärpää vai golfkyynärpääalueen vaiva. Molemmissa jänteet ovat saaneet lämää, jos se on ongelmana. Yliliikkumisessa voi moni muukin asia mennä pieleen, joten voi olla että jännehoito-ohjeet voivat tehdä hallaa muille osille. Lekuriin siis diagnoosia ottamaan. Pakastekylmä pussi pyyhkeen läpi vähintään 5 min ammuin illoin plus treenin jälkeen voi auttaa paljon. Mä venyttäisin korkeintaan lievästi, jos kolhuista on vähän aikaa ja ei ole lääkärin diagnoosia. Kun paraneminen on pitkällä voimakkaampi venyttäminen ennen treeniä tehnee gutaa niin kauan kuin vammasta ei ole jäänyt yliliikkuvuutta. Jos on jäänyt, keskittyisin enemmän lämmittelyyn ja mietoon venyttelyyn vähin toistoin ja tehoin kovan venyttelyn ja miedon lämmittelyn sijaan. Jos paikat ovat jäykät, pieni superkevyt liike auttaa jännevaivoissa. Kyynärpäätukia on olemassa. Auttaisikohan sellainen? Joustavia kompressiomalleja on olemassa.

Jos teidän puttauksessanne käsi lyö nopeasti eteen kuin nyrkkeillessä, lihakset ja jänteet hölskyvät edestakaisin. Se rassaa paikkoja mekaanisesti ja siihen ainakin pitäisi tukien auttaa. Tenniskyynärpäähän on tukia, en tiedä, kuinka tehokkaita golfkyynärpääpuolen tuet ovat tai molemmin puolin kyynärpäätä menevät tuet. Luulisi auttavan.
Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Vaivat, vammat ja kolotukset

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

jiiärrä kirjoitti:Teemu ja Petri oletteko kokeilleet muuttaa puttia vähemmän kättä rasittavaksi?
Mä oon koittanut muuttaa puttia sellaiseksi että menis paremmin sisään :) ja siitä lopputuloksena oon saanut käden kipeäksi...

Sen verran oon huomannut, että kun käännän kättä vähän enemmän kämmen ylöspäin, tuntuu paremmalta. Muuta en oo vielä keksinyt.

Toi yliliikkumishomma on sinäänsä jännä, että kaikista eniten kirpasee, kun jättää liikkeen kesken eikä vie sitä ihan loppuun. Tiedä näistä...

Kylmää on tullut laitettua ja pidettyä jo vuoden päivät aamuin illoin ennen jälkeen ja kaikkina muinakin aikoina, mut ei tunnu helpotusta tulevan. Alkuun auttoi kylmä ja voltaren, mutta sit teho lakkas melko nopeesti. Mutta kiitos jiiärrä vinkeistä, kyllä se tästä johonkin suuntaan kehittyy.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Vaivat, vammat ja kolotukset

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Yliliikkumisesta en tiedä, kun en tiedä siitä saaneeni kipuja. Yleensä kivut pahenevat, mitä kovempaa heittää, joten kannattaa kokeilla tapoja, joilla voi heittää yhtä pitkälle käyttämällä vähemmän tehoja ja vauhtia kädessä. Loppukiihdytys pitää silti tehdä puhtaan lennon aikaansaamiseksi, mutta 70 % ero on kivussa iso verrattuna 90 % nopeuteen kiekon irtoamishetkellä puhumattakaan täydestä vauhdista.

Kíekko, joka lentää pidemmälle samalla teholla voi auttaa. Kun kämmen ylös lopetus vähentää kipua, kannattanee kokeilla antsaputtausta ja Dossin tyyliä. Dossin tyylissä kiekon kääntyessä jyrkästä antsasta lieväksi kiekko putoaa ja se liike kääntyy heittäessä eteenpäin vieväksi antaen ilmaista tehoa maan vetovoiman valjastamisesta. Kevyempi putteri tai härskisti keskimatkan kiekkoon siirtyminen voi myös vähentää käden tehon tarvetta. Midarit toimivat paremmin nostoputissa kuin kierreputissa.

Jotta kättä säästäisi joka heitolla, eikä vain puteissa, kannattaa tutkia discing up vaihtoehtoja. Eli noin samalla tavalla lentäviä kiekkoja, mutta pidempiä ja/tai vähemmällä teholla lentäviä kiekkoja midareiden ja draiverien tilalle. Yleensä kannattaa käyttää vähäfeidisiä kiekkoja, koska alitehoilla heitettäessä feidi lisääntyy. Perinteisen Aviar/Roc/Teebird/pituusdraiveri bagin sisällön muuttamiseen vähemmän kättä rasittavaksi on olemassa valtavasti mahdollisuuksia nykyään. Onneksi. Niin kutsuttuja välimallin kiekkoja löytyy kaikkeen muuhun paitsi pituusdraiveriosastoon ja sielläkin on vähän voimaa vaativia malleja.

Putterin ja midarin välissä usual suspectit ovat XD, SPike, Dart ja Wedge. Midarin määritelmä on menossa kiekkojen kehittymisen myötä taas uusiksi. Roc oli alun perin draiveri... Pursi on Cometin ohella hemmetin pitkä Rociin verrattuna. Varsinaisia välimalleja keskarien ja fairway driverien välillä ovat Kite, Stalker ja Squall. Fairway driverin ja pituuskiekon väliin menee PD ja River. Alipainoiset Beastit menee aika lähelle maksimipituuskiekkojen mittoja ilman hillitöntä revittelytarvetta, kun feidi ei lisäänny massivisesti, jos ottaa 10-20 % tehoja pois. Toisin kuin useissa perustykeissä käy. Noista tykkikiekoista parhaiten tehon pudotusta taitaa sietää Kalevan miekka ja Pohjolan isännän VIP muovin korkeakupuiset yksilöt, joiden ulkoreuna ei riipu. Toki muitakin pyssykiekkoja löytyy, mukaanlukien hirveästi kippaavat viime vuoden mallit ja sitten on mahis tiputtaa painoa kiekosta rutosti Blizzard muovin kiekoilla. Esim. Destroyer on yllättävän lähellä normimuovin maksimipainoisten lentoa minun tehoillani jopa 134 grammaisena. Niin kauan kuin ei tuule kovaa.

Joka heitto, jonka voi heittää himmaillen yhtä pitkälle ja tarkasti kuin ennen säästää kättä pitkässä juoksussa ja saman kierroksen aikana. Toivottavasti nopeuttaen paranemista. Järeä kiekko alitehoilla kestää yleensä tuulen puuskia paremmin kuin täysillä heitetty lyhyempi kiekko.
Avatar
MikeJones
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 24 Elo 2007, 18:01
Oikea nimi: Mikko Järvinen
Seura: Liitokiekkoseura Mustavaris
Paikkakunta: Pori

Re: Vaivat, vammat ja kolotukset

Viesti Kirjoittaja MikeJones »

Onko Teemu loukannut olkapäänsä? Nyt olen kaiketi oikeassa ketjussa?
Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Vaivat, vammat ja kolotukset

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

MikeJones kirjoitti:Onko Teemu loukannut olkapäänsä? Nyt olen kaiketi oikeassa ketjussa?

Kiitos kysymästä, mutta en ole. Kaikki jäsenet on suurinpiirtein toiminnassa. Aiempi kommentti viittasi Maken taannoiseen olkapäävammaan.
Sake
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 06 Kesä 2011, 19:55
Oikea nimi: Jani Saukko
Seura: Jyväskylän liitokiekkoilijat

Re: Vaivat, vammat ja kolotukset

Viesti Kirjoittaja Sake »

Ärsyttävä kipu itsellä. Diagnasoin sen googlen avulla golfkyynärpääksi eli mun tapauksessa frisbeegolfkyynärpääksi.
http://www.kipu.net/search?q=kyyn%C3%A4 ... %C3%A4kipu
Lähes joka vuosi jossain vaiheessa tulee kämmen heitossa kiputila kyynärpään sisäpuolelle. Nyt vaan kiputila taas paljon kovempi kun tullut paljon alkukauden kisoissa kämmentä heitettyä.
Ei onneksi normaalisti satu rystyheitossa, mut nyt kun on tavallista kipeämpänä niin kipeytyy myös rysyheitossa. Jomottaa lähes koko ajan :s
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9132
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Vaivat, vammat ja kolotukset

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Sake kirjoitti:Ärsyttävä kipu itsellä. Diagnasoin sen googlen avulla golfkyynärpääksi eli mun tapauksessa frisbeegolfkyynärpääksi.
http://www.kipu.net/search?q=kyyn%C3%A4 ... %C3%A4kipu
Lähes joka vuosi jossain vaiheessa tulee kämmen heitossa kiputila kyynärpään sisäpuolelle. Nyt vaan kiputila taas paljon kovempi kun tullut paljon alkukauden kisoissa kämmentä heitettyä.
Ei onneksi normaalisti satu rystyheitossa, mut nyt kun on tavallista kipeämpänä niin kipeytyy myös rysyheitossa. Jomottaa lähes koko ajan :s
Itse olen viime (ja toistaiseksi tänä) vuonna välttänyt runsaalla määrällä erittäin kevyitä toistoja. Talvella hallissa ja nyt keväällä ulkona tullut heitettyä lähes joka treenin alkuun muutama kymmenen tai jopa pari sataa lirppua kämmenellä (ja toki bäkkärillä ja upsillakin). Paikat tottuvat heittämiseen ja kesällä kestävät kovaakin treeniä.

Toissavuonna ei ollut vastaavaa alla ja pääsi jo pahemman tulehduksen puolelle niin, että välillä oli ihan "tyhjä" käsi, eikä heittämisestä tullut mitään.
Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Vaivat, vammat ja kolotukset

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

Sake kirjoitti:Ärsyttävä kipu itsellä. Diagnasoin sen googlen avulla golfkyynärpääksi eli mun tapauksessa frisbeegolfkyynärpääksi.
http://www.kipu.net/search?q=kyyn%C3%A4 ... %C3%A4kipu
Lähes joka vuosi jossain vaiheessa tulee kämmen heitossa kiputila kyynärpään sisäpuolelle. Nyt vaan kiputila taas paljon kovempi kun tullut paljon alkukauden kisoissa kämmentä heitettyä.
Ei onneksi normaalisti satu rystyheitossa, mut nyt kun on tavallista kipeämpänä niin kipeytyy myös rysyheitossa. Jomottaa lähes koko ajan :s
Osta puristava kyynerpäätuki. Itsellä hävinnyt kaikki kyynärpääkivut kun aloin käyttää sellaista, vieläpä ihan kevyttä versiota. Sellaisiahan myydään eripaikasta puristavina niin golf, kuin tenniskyynerpäähänkin ja varmaan ihan molempiinkin.
Vastaa Viestiin