Glass Blown Open - eli puttaamisesta ja päihteiden käytöstä.

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Glass Blown Open - eli puttaamisesta ja päihteiden käytöstä.

Viesti Kirjoittaja monster »

heh, kun kattelin ennätysratinkeja tarkemmin, niin huomasin et se mun 2009 british openin yks rundi olikin 1074 reitattu, eli oisko mul sit suomalaisista kärkipaikka siinä... joo ei alle 5 metriset putit ole treenimäärästä kiinni vaan vain PÄÄSTÄ!!!
ville
Viestit: 5042
Liittynyt: To 26 Kesä 2008, 7:28
Oikea nimi: Ville Kotamäki
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Nummela

Re: Glass Blown Open

Viesti Kirjoittaja ville »

Jaani kirjoitti:
AMA kirjoitti:Ei muutako Ville ja Arttu samanlaiset puttitreenimäärät mitä vaikkapa Tapanilla, ni alkais varmasti tuloksiakin näkymään. Tuntuu, että siinä lajissa ei juuri mitään saa ilmaiseksi :(
Ei noi alle viisimetriset ole treenimääristä kiinni. Voitais perustaa sellanen "Kuuppa kuosiin 2015 -projekti". Mä oisin mukana.
Minä myös (jos ei ylety pudottamaan koriin, voi heittää kokonaan ohi). Vai olisiko se vika etunimessä :wink:
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Glass Blown Open

Viesti Kirjoittaja AMA »

Jaani kirjoitti:Ei noi alle viisimetriset ole treenimääristä kiinni. Voitais perustaa sellanen "Kuuppa kuosiin 2015 -projekti". Mä oisin mukana.
Väittäisin kaiken pituisten puttien paranevan treenin myötä. Katsoo vaikkapa Locastron puttitreenaamista, niin se laittaa esim tuosta viidestä metristä kerta kerran jälkeen tismalleen samaan kohtaan koria, kun taas itsellä menee ihan laidasta laitaan. Tuo virhemarginaali kasvaa kisoissa vielä sen verran, että sillon tällön tulee osuttua jo niin laitaan, ettei jää enää sisään. Kaikenmoiset grip lockit ja muut kokonaan ohiputtaamisetkin tuntuvat vähenevän treenin myötä, ainakin itsellä.
"play for show, work for dough" -Lloyba
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9124
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Glass Blown Open

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Ja jos tuuli on sitä tasoa kuin Glass Blown Openin vikalla kierroksella (kattelin sen DGPTVstä), se 5 metrinenkin putti on yhtäkkiä 10-15 metrinen. Näytti kärkikorttikin tähtäävän enimmäkseen maahan, jos matkaa oli enemmän kuin 7 metriä.

Se tuuli oli raju. Selostajat puhuivat, että 40 mph, eli vajaa 20m/s ja varmaan puuskissa paljon enemmänkin. Artun avaukset kuulostavat aika käsittämättömän hyviltä, koska kärkimiehetkin ruiskivat outteja kilpaa.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9124
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Glass Blown Open

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Tohon tuuleen liittyen - oli se mahtava katsoa miten siellä ei peli levinnyt kärjessä vaikka selvästikään kukaan ei ollut täysin sinut sen tuulen kanssa. Kolmekaan outtia putkeen ei aiheuttanut mitään ihmeellisiä raivonpuuskia.
Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Glass Blown Open

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

AMA kirjoitti:Väittäisin kaiken pituisten puttien paranevan treenin myötä. Katsoo vaikkapa Locastron puttitreenaamista, niin se laittaa esim tuosta viidestä metristä kerta kerran jälkeen tismalleen samaan kohtaan koria, kun taas itsellä menee ihan laidasta laitaan. Tuo virhemarginaali kasvaa kisoissa vielä sen verran, että sillon tällön tulee osuttua jo niin laitaan, ettei jää enää sisään. Kaikenmoiset grip lockit ja muut kokonaan ohiputtaamisetkin tuntuvat vähenevän treenin myötä, ainakin itsellä.
´

Ei näillä millään sattuis olemaan tekemistä keskenään... :roll:
Breas kirjoitti:Joo no ei vielä ole paikkaa tullu vastaa missä ei oltais sauhuja tarjottu...
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Glass Blown Open

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

monster kirjoitti:Mikko varmaan viittas mun peukkuun.) jep ymmärrän Arttua hyvin. Mun Köpiksen ekan kierros oli tämä: rating 1039,(8alle parin) onnistuneet putit: 1kpl 10m hyppyputti, 1kpl 7,5m, 2kpl 6,5m, 1kpl 6m. Missatut putit: 2kpl alle 3m,(noin 2,5metristä) 1kpl 6m, 2kpl noin 7m, eli summana varmaankin se et draivi pelasi hyvin, muuten aika surullista mielestäni...
Eli yhteenvetona tähänastisesta Ville tarttee peukuttoman puttityylin tai lekurille menoa (kirurgi?) Muut jäätä suoniin ja hattuun. Mä kokeilin samantapaista hommaa kuin Discraftin video Putting Confidence Clinic tjms. ja ainakin se auttoi mulla. Hermojen rauhoittaminen eikemikaalisesti, putkinäkötyyppinen superkeskittyminen puttiin ja ei mihinkään muuhun ulkopuoliseen tai sisäiseen häiriötekijään vähentää mokia. Ei välttämättä lisää onnistumisia automaattisesti. Silti parannus toisessa puolessa tuota yhtälöä auttaa.

Yksi vihje, mitä olen maailmalta kuullut, on huonon muistin omaaminen. Eli unohtaa perseilyt jo ennen kuin on seuraavalla teellä, jottei söhli sitäkin ja tee sarjaa töppöjä ja sotke päätään vielä enemmän. Siinä klinikan pointti todellisesta itseluottamuksesta pitää ainakin minun kohdallani paikkansa. Kannattaa kiinittää huomiota todellisen itseluottamuksen ja luullun sellaisen väliin. Se käsitellään videossa. Kun on luottoa omaan tekemiseen, ei hermoile turhia ja siten vähennä onnistumismahdollisuuksiaan. Ja aloita noidankehää itsensä potkimisella, uudella töpöllä, vielä enemmän potkimisella ja vielä kovempaa sössimisellä...

Matt Hall sanoi treenanneensa Nikkon kanssa välillä ja Nikko heitti muutamana peräkkäisenä päivänä 7-8 tuntia, joista muistaakseni 5-6 tuntia putteja. Arthur Haverkamp sanoi heittäneensä parhaimmillaan 5000 puttia päivässä kahteen koriinsa 20 putterilla. Meni kuulemma tuntitolkulla. Kuullostaa sarjatulelta silti. Voi haitata osin, jos kisaputti ei ole samanlainen. Blake Takkunen sanoi useimmissa lajeissa syvällisen oppimisen liikkeissä vievän 100000+ toistoa, joten Arthurin tahdilla kuukausi riittäisi. Draiveissa ei voi saada samaan tahtiin toistoja, jos ei heitä pressuun, kun kiekkojen haussa kuluu muuten aikaa. Mä olin ihan särki noin 1000 päivässä heitetyn draivin jälkeen. Viitisen päivää kipeänä.
Viimeksi muokannut jiiärrä, Ke 18 Huhti 2012, 8:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9124
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Glass Blown Open

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

jiiärrä kirjoitti: Kannattaa kiinittää huomiota todellisen itseluottamuksen ja luullun sellaisen väliin. Se käsitellään videossa. Kun on luottoa omaan tekemiseen, ei hermoile turhia ja siten vähennä onnistumismahdollisuuksiaan.
Tämän on nähnyt esimerkiksi meidän Jarmon puttaamisessa. Se on jossain vaiheessa saanut muutaman ihmeellisen haara-antsaputin sisään ja siitä saanut sellaisen itseluottamuksen, että nykyään ne uppoavat ihan uskomattomalla tahdilla. Sillä oikein ilme kirkastuu kun "pääsee" johonkin ihmeasentoon puttamaan. Sitten välillä tulee huomattavasti helpommista missejä, kun niihin ei ole sellaista erikoisluottamusta.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Glass Blown Open

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Tuohon on ihan mekaaninen syykin, mitä Feldy hehkuttaa klinikallaan ja siinä mielessä kuin Feldy tarkoittaa, Dossin antsaputti ei eroa hysseputeista. Vain vaakalaserputti kärsii mekaniikkapuolen ongelmista. Eli pitää runtata nopeasti kättä eteen. Dossmainen antsa käyttää maan vetovoimaa apuna tehon luomiseen, joten kädellä ei tarttee tuikata niin kovaa ja sekin helpottaa tarkkuudessa sekä toistettavuudessa.

Henkinen puoli on ihme juttu, mä olen paljon rauhallisempi selkä kohden koria puteissa ja mulla on ihmeen hyvä osumaprosentti varsinkin ohi helpon normiputin etäisyyksiltä. Mä en odota niin paljon itseltäni selkäpuolen puteilta ja en jännää niin paljon kai. Vaikka ei mulla yleensä muutenkaan ole huonot menossa housuun puteissa. Siis suorituksesssa, jos ei vammojen häiriöt ole olleet ongelma tai paikkoja kolota. En ole uskaltanut kokeilla selkäputtia jatkuvasti. Nyt kun asiaa ajattelee, saan enemmän tehoa ainakin osaan selkäputeista ja käsi tekee vähemmän työtä ja repimistä, joten voi olla, että tuloksia selittääkin lihasten hallinta ja finesse tekniikkaa kovan runttauksen sijaan. Vaikka mekaniikassa olisikin helpotusta, kyllä päässäkin on kevyempää.

Oletteko muuten nähneet Discmanian Deep In The Game -videoita? Eka osa puttia. Aika lailla tuli Seppo Paju mieleen Averystä tekniikalta.
MikkoS
Viestit: 297
Liittynyt: Ma 25 Loka 2010, 11:21
Oikea nimi: Mikko Setälä

Re: Glass Blown Open

Viesti Kirjoittaja MikkoS »

jiiärrä kirjoitti:Oletteko muuten nähneet Discmanian Deep In The Game -videoita? Eka osa puttia. Aika lailla tuli Seppo Paju mieleen Averystä tekniikalta.
Katoin videon eilen. Averyn tyyli on aika lähellä sitä mitä itsekin koitan hakea, sikäli videosta on hyvä poimia pikkulisäyksiä omaan tekemiseen. Kokonaan uutta tyyliä en viitsisi opetella vaikka joku tilasto näyttäisi että sillä osuu 13% paremmin. Seppo kirjoitteli itse vaihtaneensa spin puttiin jos muistan oikein, ja kuulemma toimii hyvin. Iso tekniikkamuutos kauden alkuun on aika uskaliasta puuhaa.

Samaten toi putting confidence video on tuttu jo vuosien takaa, olis varmaan kannattanu ottaa oppia jo sillon. Nyt todellakin mieluummin 50 puttia 5 metristä kun sata kymmenestä. Jokanen onnistunut kasvattaa luottoa puttiin, vaikka vähän lähempää sitten. Kyl sen tuntee mahassa kun on varma paikka (joka tosin ei takaa mitään, silti pitää keskittyä. On niitä dropattu ohikin jos on vaikka aiempi puttimissi takaraivossa ja puhisee sitä vielä korilla), pystyis vaan kasvattaan sen ympyrän sädettä niin a vot.

En kyllä usko että ite puttaisin yhtään paremmin/rauhallisemmin pilvessä, mut ehkä Yameriikan pojilla on tässä(kin) pidemmät perinteet. Tai näin tarinat ainakin kertovat, tiiä mikä on sitten totuus.
Huomaan heti putterin irrotessa kädestä, että "aha, tuonneko olinkin menossa" - roberd
monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: Glass Blown Open

Viesti Kirjoittaja monster »

hehee oon ite joskus kisas ollu aamurundilla vielä pienes kännis ja putti kyl uponnut silloin paremmin ja rennommin. muista päihteistä ei kokemusta. no nyt taas lähtee jutut pois aiheesta varmaankin...
Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Glass Blown Open

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

monster kirjoitti:hehee oon ite joskus kisas ollu aamurundilla vielä pienes kännis ja putti kyl uponnut silloin paremmin ja rennommin. muista päihteistä ei kokemusta. no nyt taas lähtee jutut pois aiheesta varmaankin...
Niin no, aihehan on Glass Bowl Open, joten ei se nyt kauheesti enempää metsään mennyt kuin muutkaan kommentit... :D
Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Glass Blown Open

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

MikkoS kirjoitti:Nyt todellakin mieluummin 50 puttia 5 metristä kun sata kymmenestä. Jokanen onnistunut kasvattaa luottoa puttiin, vaikka vähän lähempää sitten.
Mä oon kyllä sitä mieltä, että jos putti nyt on edes jollain tapaa hanskassa siten, että tietää mitä tekee ja loppu on kiinni päivästä tai fiiliksestä, niin harkkaputeilla, on ne sitten 5 tai 10 metrisiä, ei ole mitään tekemistä kisan puttivarmuuden ja itseluottamuksen kanssa.

Piippokin muistaakseni jossain jutteli treenien osalta sitä, että on aivan eri asia putata sarjoja, kun silloin tällöin yksi putti. Niillä sarjoilla ei oo mitään tekemistä sen yhden putin onnistumisen kanssa. Niin siis tää tietty vaatii sitä, että putti on asettunut uomiinsa, eikä vispaa enää metritolkulla kohteesta ohi, eikä tekniikka vaihtele enää heittokohtaisesti ihan miten sattuu.

Pääjuttuja nämä on. Vaikka kuinka mietin kisassa, että just ennen kisaahan mä upotin kaikki lämmittelyputit, pakkohan tän nytkin on olla yhtä helppoa, niin eipäs vaan olekaan.

Tosta pilvenpoltossa, mihin en ole itse sen syvällisemmin käytännön kannalta tutustunut, hommahan menee niin, että kyseiset heebot pääsevät tyyneen olotilaan jossa on mielenrauha. Samalla vahvistuu se, että pystyy keskittymään yhteen asiaan helposti ja kohdistamaan kaikki ajatuksensa siihen. Tuokin varmasti vaatii harjoittelua.

Ei varmasti oo kivannäköistä jos tuota hommaa aloitteleva kaveri vetää överit ja oksentelee ja heitelee mihin sattuu... :D
Sen verran tiedän että siinäkin hommassa toleranssi ja vaikutukset muuttuvat ajan myötä.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9124
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Glass Blown Open

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Tee8mu kirjoitti:
Piippokin muistaakseni jossain jutteli treenien osalta sitä, että on aivan eri asia putata sarjoja, kun silloin tällöin yksi putti. Niillä sarjoilla ei oo mitään tekemistä sen yhden putin onnistumisen kanssa. Niin siis tää tietty vaatii sitä, että putti on asettunut uomiinsa, eikä vispaa enää metritolkulla kohteesta ohi, eikä tekniikka vaihtele enää heittokohtaisesti ihan miten sattuu.
Mun teesi taas on, että sitä puttia ei voi koskaan hinkata liikaa. 100 000 toistoa takuulla vähentää vispausta enemmän kuin 1000.

Tietenkin yksittäinen putti on eri kuin sarjaputti, mutta se on itsensä huijaamista ja laiskuutta jos luulee että voi oppia puttaamaan tekemättä järjetöntä määrää toistoja - sellaisia määriä, että niitä ei tehdä yhdellä putterilla jokainen heitto erikseen keskittyen.

On lajeja, joissa toistoja ei voi tehdä tuhansia ja taas tuhansia (vaikka mäkihyppy), mutta kun tässä lajissa voi, niin myös kannattaa. Eikä se koske tietenkään vain puttia vaan muitakin heittoja.

Kyllä ne maailman parhaat puttaajat on sen takia maailman parhaita, että ne myös treenaa sitä todella paljon. Viime vuonna EOssa oli "hauska" seurata kun jenkit mättivät putteja jäähallin kaukalossa tuntitolkulla joka päivä, mutta suomalaisia ei paljon näkynyt.
Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Glass Blown Open

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

joo, noinkin on varmasti. mut mä en puhunutkaan tosta asiasta nyt.

vaan
Pääjuttuja nämä on. Vaikka kuinka mietin kisassa, että just ennen kisaahan mä upotin kaikki lämmittelyputit, pakkohan tän nytkin on olla yhtä helppoa, niin eipäs vaan olekaan.
tästä.

edit: vaikka sun tekniikka olisi kuinka hyvä tahansa harjoituksissa, niin putin hienosäätö on niin pienestä kiinni, että putit voi päänsä vuoksi hävittää TÄYSIN, yhen kisarundin aikana.

BEEN THERE, DONE THAT!!
Vastaa Viestiin