Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

Nina
Viestit: 270
Liittynyt: La 10 Loka 2009, 11:42

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja Nina »

Voihan pojat tätä keskustelua :-) !!!!
fsbgolfer
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 27 Heinä 2011, 17:37
Oikea nimi: Akseli

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja fsbgolfer »

Lainasin kaverilta Spiken ja lähdin pelaamaan kierrosta niin että heitin kaikki lähestymiset ja putit sillä. Kyllä lähti toimimaan. Tuolla kiekolla on yhtä helppo putata kuin midarilla. Lähestymiset menee aivan lutisuoraan ilman feidiä. Pidemmissä heitoissa otan power gripin josta siirrän etusormen kiekon ulkoreunalle, toimii mulla tosi hyvin, itse asiassa ehitän tästä eteenpäin midaritkin tuolla otteella. Arvelinkin että putti alkaa onnistumaan putterilla kunhan löydän sopivan kiekon. Nyt vaan reenataan niin pirusti. Pitää testata kuinka pitkälle ton saa lentämään, tarviin kiekon jolla saan tuollaisia luotisuoria heittoja ilman feidiä (tai minimaalisella feidillä). Innovan TL feidaa mulla liikaa ja Leopardi taas kippaa helposti yli. Ehkä Spikellä voi heittää tiiltäkin ahtaissa väylissä?
monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja monster »

Nina kirjoitti:Voihan pojat tätä keskustelua :-) !!!!
Tuo säkin vaan lusikkas tähän soppaan niin hyvä tulee:):):)
MikkoS
Viestit: 297
Liittynyt: Ma 25 Loka 2010, 11:21
Oikea nimi: Mikko Setälä

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja MikkoS »

Aika jännä, mulla on taas putteridraivissa eniten ongelmia just kumimaisilla kiekoilla, tuntuu että se jää näppiin jotenki just kun jos sitä puristaa, se taipuu sormien välissä. KCP Aviarilla heitän jos täydellä teholla tarvii päästä liikkeelle.

Toinen homma, vähiten feidaa tietysti alivakaat putterit, mut mulla hlökoht. erittäin kulunut MD2, sen kun heittää hyserflippinä suoraan, niin useimmiten ei feidaa ollenkaan. Thing of beauty.
Huomaan heti putterin irrotessa kädestä, että "aha, tuonneko olinkin menossa" - roberd
Jatama
Viestit: 83
Liittynyt: Ti 06 Syys 2011, 20:49
Oikea nimi: Jani Määttänen
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja Jatama »

MikkoS kirjoitti: Toinen homma, vähiten feidaa tietysti alivakaat putterit, mut mulla hlökoht. erittäin kulunut MD2, sen kun heittää hyserflippinä suoraan, niin useimmiten ei feidaa ollenkaan. Thing of beauty.
Täällä sama kuluneella ESP Buzzzilla. Jyrkässä kulmassa hysseflippinä on tällä hetkellä "se juttu". Luotisuoraa maahan asti :)
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Spike kippaa paljon kovilla tehoilla. Wedgessä on kuulemma isoja eroja kulumisnopeudessa. Mulla Star 175 oli romua hyvin äkkiä, toiset ovat sanoneet, että ei-keltaiset kestävät yleensä kuukausia vähintään. En tiedä, kun on ollut vain keltainen. Yksi nippeli feidin vähentämisen yhtälössä on heittää tosi matalia heittoja. Kiekot putoavat vaakana ollessaankin ja jos korkeutta on niin vähän, että kiekko tulee flättinä maahan, lento on tosi suora. Useimmat putterit osuvat kahteen kategoriaan, joista ensimmäisessä kiekko kääntää yli vaakana, kun laittaa tehoja ja feidi on olematonta tai vähäistä hyssestä vaakaan kääntymisen jälkeen sekä toisessa kategoriassa kiekko on niin ylivakaa, ettei kovaakaan heitettäessä kiekko käännä yli kuin heittäjän virheestä tai kovassa puuskassa, mutta feidi on massiivinen. Yleensä on pakko ajaa sisään ylivakaista kiekoista vähiten jyriä, heitettävä matalalle ja kovaa flättinä tai hysseflippinä vaakaan päätyvä heitto, jos ei halua kiekon menevän epäonnistuessakaan paljon oikealle, mutta feidiäkään ei saisi olla. Rhynosta on melko hellpo kouluttaa suora matalalle kovalle heitolle vähäisellä feidillä, mutta koulutuksessa tarvitaan kiviä tai paljon aikaa. Tai sääntöjen rajjoilla olevan sääntöjen hengen vastaista koulutusta seinään. Sen sijaan kuka voi todistaa sääntörikkomukseksi spike hyzerien treenin, kun kiekko vain sattuu putoamaan asfaltille? Esim. sata tai pari sataa kertaa peräkkäin :-)

Kovaa matalalle heittäen vähän feidaava kestävä kiekko, joka ei tarvitse sisäänajoa on mm. Vibram Ridge. Eli mulla ainakin se ei juuri feidaa, jos sen saa pysymään alle kahden metrin korkeudessa ja tehoja on takana sen verran, että se menee tolla korkeudella 75 m. Korkeammalla se menee mulla hyvällä repäisyllä 90 m, mutta silloin siinä on feidiäkin. Ridge suojaa jonkun verran heittäjän tekniikkavirheiltä yli kääntämistä vastaan. Liitoa ei ole hirveästi, mutta enemmän kuin Rhynossa. Kun Ridge on nopeampi, se on mulle noin 10-12 m pidempi kuin Rhyno. Ei pahoja kiekkoja kumpikaan, mutta Ridgen hukattua saa heti hyvän läpyskän kaupasta, eikä tarvitse ajaa sitä sisään. Toisin kuin Rhynoa. Eipä silti tykkikädet saavat varmaan Rhynonkin menemään suoraan pitkälle uutenakin, mutta ihan joka jampalta ei löydy sellaista jengaa kiekkoon ja tarpeeksi vauhtia.

Keskimatkan kiekoissa on helpompaa saada aikaan ilman virhettä yli kääntämätön kiekko, joka ei feidaa paljon tai ollenkaan. Varsinkin jos oppii hyzer flipin. Mielestäni kaikkien pitäisi oppia se, kun se tekee suorimmat lentoradat.
Vastaa Viestiin