Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

fsbgolfer
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 27 Heinä 2011, 17:37
Oikea nimi: Akseli

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja fsbgolfer »

Tulihan sieltä joku joka ei tyrmää ajatusta ettei puttia tarvitse välttämättä heittää putterilla! Ehdottomasti suosittelen kaikille aloittelijoille opettelemaan heti alusta tuon puttauksen putterilla mutta ihmiset ovat erilaisia ja jollekin sopii midari paremmin. jiiärrä selitti mahdollisia hyötytilanteita tuossa hyvin mutta moni aloittelija otta tuonkaltaisia hyötyjä käyttöön midarilla/driverilla putatessa sitä tajuamatta, toteaa vain että ei osaa putterilla.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja Jaani »

fsbgolfer kirjoitti:Tulihan sieltä joku joka ei tyrmää ajatusta ettei puttia tarvitse välttämättä heittää putterilla!
No sitten kannattaa ehdottomasti heittää midarilla, jos kerran joku ei tyrmää ajatusta :)

Toki saat tehdä just niinkuin haluat ja parhaaksi näet, mutta jos olet niin varma asiastasi, niin ihmettelen, miksi kyselet neuvoja ja näkemyksiä siitä. Kokemuksesta voin myös todeta, että silloin on jotain pahaa vikaa heitossa (myös putissa), jos ei pysty heittämään putteria ja siksi "midari soveltuu mulle paremmin". Itse olen näin kokenut ja sivustakin nähnyt.
fsbgolfer
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 27 Heinä 2011, 17:37
Oikea nimi: Akseli

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja fsbgolfer »

Jaani kirjoitti:No sitten kannattaa ehdottomasti heittää midarilla, jos kerran joku ei tyrmää ajatusta :)
Ho-ho-hoo! Koomikon lahjoja?
Toki saat tehdä just niinkuin haluat ja parhaaksi näet, mutta jos olet niin varma asiastasi, niin ihmettelen, miksi kyselet neuvoja ja näkemyksiä siitä. Kokemuksesta voin myös todeta, että silloin on jotain pahaa vikaa heitossa (myös putissa), jos ei pysty heittämään putteria ja siksi "midari soveltuu mulle paremmin". Itse olen näin kokenut ja sivustakin nähnyt.
Kylläpäs on väärinymmärretty olo. Jotenkin tuntuu että ihmiset on perhanan yksinkertaisia ja/tai ajattelevat asiaa joko-tai asenteella. Syy taitaa kuitenkin olla omassa kirjoituksessa. Yritän vääntää rautalangasta: Kuinka monta kertaa olen sanonut että minun mielestäni putteri on parempi kiekko puttaukseen? Itse puttaan midarilla koska putterit ei vain ole sopinut minulle. Kuinka monta kertaa olen sanonut että tarkoituksena on oppia heittämään putterilla ja korjata ne virheet minkä vuoksi tällä hetkellä "joudun" puttaamaan midarilla? Eiköhän tässä ole kaikki suurin piirtein samaa mieltä, se mikä minua häiritsee on ajatusmaailma jossa KAIKKIEN olisi parasta vain opetella puttaamaan putterilla ja kaikki muu on väärin. En ole mistään muualta kuullut yhtä tyrmäävää asennetta tälle kuin tältä foorumilta. Vaikka putterilla puttaaminen on tuloksellisesti kannattavampaa kuin esimerkiksi midarilla niin väitän että se ero on häviävän pieni jos midari-puttaaja on vuosia treenannut ja on siinä pirun hyvä.

Ja edelleen toistona Jaanille jotta viesti varmasti menee perille: En puolusta omaa midari puttausta henkeen ja vereen. Haluan siirtyä putterilla puttaukseen kunhan löydän itselleni sopivan kiekon. Jos ymmärsit nämä kaksi lausetta niin ymmärrät varmaan miksi täällä kirjoittelen ja kysyn neuvoja.
GARFFi
Viestit: 105
Liittynyt: To 20 Tammi 2011, 19:09
Oikea nimi: Mikko Karvinen
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja GARFFi »

No sittenhän tämän voi lyödä lukkoonki jo, jos tää ny on aivan selkeetä kauraa. Turhaa vänkäystä, kohta avaan kas sanaisen arkkuni ku menee hermot..
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja AMA »

Sanoisin myös, että putteri on ehdottomasti tärkein kiekko. Sekä aloittelijalle että pidemmälle ehtineelle. Kierrostuloksestahan suurin osa muodostuu putteriheitoista ja -puteista. Putterista ei myöskään aloittelija "kasva ulos", vaan sille on käyttöä heiton kehittyessäkin, toisin kuin bägilliselle superalivakaita draivereita. Sen sijaan midari on aloittelijalle aika turha, jos bägistä löytyy jo sekä putteri että fairway draiveri. Sen sijaan yksistään midari toimii vähän kummankin edellämainitun korvikkeena, mutta ei mielestäni ole yhtä kattava setti kuin toi putteri+draiveri. Lisäksi, jos osaa heittää putteria, osaa heittää myös midaria, toisinpäin ei välttämättä.
"play for show, work for dough" -Lloyba
Noukka
Viestit: 1066
Liittynyt: Su 01 Loka 2006, 20:35

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja Noukka »

No sen olen huomannut treenikierroksilla, että kun on ensin putterilla putannut ohi korista ja tympääntyneenä nappaa maasta lähärin / draiverin ja paiskaa perään, niin lähes aina uppoaa. :wink:
fsbgolfer
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 27 Heinä 2011, 17:37
Oikea nimi: Akseli

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja fsbgolfer »

Ei tässä alunperin ollut kyse mistään puttaamisesta mutta siihen tämä nyt kääntyi.
AMA, olen itse asiassa samaa mieltä kanssasi kun tarkemmin ajattelee. Aikaisemmin ajattelin asiaa parin kaverin kannalta joita ei frisbeegolf harrastuksena kovasti kiehdo mutta silloin tällöin heittelevät. Tähän tarkoitukseen fairway driveri yksinään toimii vallan mainiosti. Mutta alottelevalle pelaajalle putteri käteen ehdottomasti. Itse olen aina heitellyt pienestä pitäen rantafrisbeellä todella pitkiä tarkkoja siivuja jonka vuoksi driverilla paiskominen on paljon luonnollisempaa ja kun power gripin opetteli heti aluksi niin puttailu (ja osittain midarien heitto) on todella vaikeaa. Melkeen tulee ajatus mieleen ettei aloittelijalle pitäisi opettaa mitään power grippejä.
Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

fsbgolfer kirjoitti: Melkeen tulee ajatus mieleen ettei aloittelijalle pitäisi opettaa mitään power grippejä.
Jaa miksköhän ei???

Siinä vaiheessa kun vaihdoin poweriin, alkoi mulla ainakin heitto kehittymään.

Nykyään heitän puttia lukuunottamatta powerilla ja tarkasti lentää putterikin.

Tästä tulikin mieleen, että kun erään nimeltämainitsemattoman 19-vuotiaiden suomenmestarin kanssa reenailtiin putterilla heittoa, hän tuskastuneena manaili putteriheittoaan kun ei kuulemma kulkenut. Itse heittelin ihan niinkuin aiemminkin (eli mukin juureen 8) ) ja totesin että käytän poweria otteena. Tähän hän totesi että "Aijaa, en arvosta enää yhtään"...

MITÄ? Mikä ihmeen asenne, en ymmärrä!

Jos nyt unohdetaan toi sun lausees ja todetaan taas että parempi heittää niinkuin hyvältä tuntuu. Sun suustas pääsee melkolaisia ristiriitaisuuksia, kun yhdessä vaiheessa liputat että ihmiset on erilaisia ja niille sopii erilaiset jutut ja seuraavassa lauseessa manaat että poweria ei sovi opettaa kenellekään.

Ja mun mielestä voit heittää ihan sillä millä tykkäät ja miten tykkäät. Kysyit ihmisten mielipidettä ja olet mielipiteet, jotka ovat olleet melko yhteneväisiä, jo kuullutkin. Tuskin kukaan tarjoaa enää mitään uutta, eli jätetään vaan tää vääntäminen niinkuin tuolla jo toivottiinkin. :)
Avatar
tumpsi
Viestit: 735
Liittynyt: Ti 26 Kesä 2007, 15:24
Oikea nimi: Tomi Niemenmaa
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Oulu

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja tumpsi »

mikä tahansa tyyli on hyvä, kunhan se on itselle tuttu ja luotettava tapa toimia. oli kyseessä sitten makuulta heittäminen jalalla, tai turboputtaaminen tuolilla. on olemassa hyväksihavaittuja, peliä helpottavia tapoja toimia, mutta ei kukaan kiellä sitä etteikö muutenkin voisi pärjätä.

myös avery jenkins heittää putteria powergripillä. siitä voi toki olla montaa mieltä, että onko lähipeli hänen paras osa-alueensa... (:--D)
fsbgolfer
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 27 Heinä 2011, 17:37
Oikea nimi: Akseli

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja fsbgolfer »

Tee8mu kirjoitti:Sun suustas pääsee melkolaisia ristiriitaisuuksia, kun yhdessä vaiheessa liputat että ihmiset on erilaisia ja niille sopii erilaiset jutut ja seuraavassa lauseessa manaat että poweria ei sovi opettaa kenellekään.
Ootko tosissas? Taidat lukiessas ymmärtää lauseet just niinkuin sulle itselles sopii. Puretaanpa tätä hieman: ihmiset on erilaisia ja näin ollen kaikille ei sovi täysin samat kiekot ja tyylit heittää = fakta! Mun lause "Melkeen tulee ajatus mieleen ettei aloittelijalle pitäisi opettaa mitään power grippejä." on "ajatus" joka on selvästi johdannainen muista lauseista (eli ajatuksenjuoksusta), eli ei missään nimessä fakta vaan mutuilua. Käytin vielä lauseen edessä "melkeen" sanaa jotta sitä ei otettaisi liian tosissaan. Voisin myös huomauttaa sen verran että puhuin aloittelijoista, itse väität suoraan minun lausetta lainaten että "poweria ei sovi opettaa kenellekkään." huhhuh mitä sanojen suuhun tunkemista. Tarkennetaan nyt hieman vielä omaa ajatusta tästä power gripistä. Jos joku täysin alottelija lähtee mun mukaan radalle niin mielestäni tälle ei pidä ensimmäiseksi opettaa power grippiä vaan heittää niinkuin parhaaksi tuntuu, voi toki ohjeistaa otteessa, vauhdissa ja muissa asioissa. Syy tähän on se että power grip on täysin erilainen ote putti otteeseen verrattuna jonka vuoksi voi olla vaikeampaa opetella molempia (itselleni käynyt aika lailla näin). Sitten kun aloittelija on oppinut heittämään ja PUTTAAMAAN perus otteella voidaan alkaa harjottelemaan power grippiä jotta tulokset paranee. Eikä ole järkevää? Mielestäni ainakin kuulostaa loogiselta.
Ja mun mielestä voit heittää ihan sillä millä tykkäät ja miten tykkäät. Kysyit ihmisten mielipidettä ja olet mielipiteet, jotka ovat olleet melko yhteneväisiä, jo kuullutkin. Tuskin kukaan tarjoaa enää mitään uutta, eli jätetään vaan tää vääntäminen niinkuin tuolla jo toivottiinkin. :)
Mun puolesta tää putti asia on aika selvä, enkä tätä ketjua sen takia avannutkaan jos kukaan enää edes muistaa mistä oli kyse. Palatakseni hieman asiaan kaipaisinkin mielipiteitä seuraavaan:
Jos kaksi suunnilleen saman tasoista heittäjää heittää vakaalla kiekolla suoria heittoja sillä erolla että toinen näistä heittää pikkasen kovempi ruoskia ja näin ollen kiekot kippailee helposti yli, voiko tämä toinen heittäjä saada samankaltaisen lentoradan kiekolle jos heittää samanlaista kiekkoa joka on esimerkiksi 15 grammaa kevympi, olettaen tietysti että keli ei vaikuta? Toisin sanoen voitko kompensoida voiman puutetta heittämällä vain hiukan kevyempiä kiekkoja?
Avatar
PM
Viestit: 733
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 10:31
Oikea nimi: P.Määränen
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Tikkurila

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja PM »

Jaahas...mua pitänee siis luopua powergipistä millä olen heittänyt koko urani (n:30v) jotta tulokset alkaisivat paranemaan! :wink: No en hemmetisäkään vaihda!!
Kaikki muu on turhaa paitsi putti!!


http://www.frisbeepoint.fi/kauppa/index.php
Chukie
Viestit: 30
Liittynyt: Pe 21 Loka 2011, 10:12
Oikea nimi: Jukka Teräs
Seura: Frisbeegolfseura 7k

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja Chukie »

fsbgolfer kirjoitti:Tarkennetaan nyt hieman vielä omaa ajatusta tästä power gripistä. Jos joku täysin alottelija lähtee mun mukaan radalle niin mielestäni tälle ei pidä ensimmäiseksi opettaa power grippiä vaan heittää niinkuin parhaaksi tuntuu, voi toki ohjeistaa otteessa, vauhdissa ja muissa asioissa. Syy tähän on se että power grip on täysin erilainen ote putti otteeseen verrattuna jonka vuoksi voi olla vaikeampaa opetella molempia (itselleni käynyt aika lailla näin). Sitten kun aloittelija on oppinut heittämään ja PUTTAAMAAN perus otteella voidaan alkaa harjottelemaan power grippiä jotta tulokset paranee. Eikä ole järkevää? Mielestäni ainakin kuulostaa loogiselta.
Mä taas näkisin, että on hyvä lähteä alusta saakka opettelemaan heittämistä oikealla otteella, jottei tarvitse jossain vaiheessa ruveta opettelemaan uutta tapaa. Pahimmassa tapauksessa jo omaksutusta tavasta on työlästä päästä eroon ja se toimii rasitteena kehitykselle. Power grip on pääsääntöisesti paras ote, kun halutaan saada kiekko lentämään pitkälle ja varsinkin drivereitä heittäessä ote olisi hyvä opetella jo alkuvaiheessa. Tämä pätee siis draiveihin jne. heittoihin, kun täytyy heittää pitkälle. Tietenkin tähän, kuten kaikkeen muuhunkin tähän lajiin liittyvään, löytyy poikkeuksia.
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja AMA »

Parempi liian monta eri grippiä aloittelijoille, kuin liian vähän. En usko, että kenelläkkään muodostuu oikeasti ongelmaksi opetella vaikkapa kahta-kolmea eri grippiä. Sen sijaan erittäin monella on ongelmana heittää putteria ja draiveria samalla gripillä ja siksi käyttävät draivereihin powergrippiä (tai jotain sen muunnosta) ja puttereihin höllempää grippiä. Grippejähän on melkein yhtä monta kuin heittäjiäkin, joten aloittelijoita kannattaa aktiivisesti ohjata testaamaan erilaisia grippejä ja etsimään sitä itselle sopivaa.
"play for show, work for dough" -Lloyba
fsbgolfer
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 27 Heinä 2011, 17:37
Oikea nimi: Akseli

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja fsbgolfer »

Kävi kyllä mielessä tota kirjottaessa että voi olla vaikeaa oppia uutta otetta. Vaikea sanoa mikä sopii kenellekkin. Ehkä kuitenkin alkuun antaa muutamia kertoja heittää miten parhaaksi näkee ja sitten ohjeistaa eri otteita?
Bogey-Beemi
Viestit: 1867
Liittynyt: Ti 25 Loka 2005, 19:44
Oikea nimi: Petri Behm

Re: Voiman ja tekniikan vaikutus kiekon lentorataan

Viesti Kirjoittaja Bogey-Beemi »

Pakko kommentoida aiheen vierestä. Hienoa, että keskustelua syntyy tälläkin foorumilla.
Mä meinasin jo rekisteröityä frisbeegolf-foorumille vinkkien perässä, mut mitä turhia. Jatkakaa.
foorumipurnaaja
Vastaa Viestiin