Junnujen kisamaksut?

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

Jani
Viestit: 1143
Liittynyt: To 03 Marras 2005, 22:18

Junnujen kisamaksut?

Viesti Kirjoittaja Jani »

Onko keskusteltu siitä, pitäisikö junnujen päästä kisoihin täysinkasvaneita halvemmalla? SM-kisoissa kai näin on, mutta mitenkäs esimerkiksi kansalliset tai Karvis? Mikä on liiton kanta tai suositus?

Jani, ei enää niin juniori
Mini-Nieminen

...

Viesti Kirjoittaja Mini-Nieminen »

Karvis ei kuulu liiton alaisiin kisoihin ja täten siihen ei voi vaikuttaa...

Kansallisen osallistumismaksut ovat olleet 5€ luokkaa, joten aika pienestä summasta on kysymys tosin voihan siitä napsaista sen pari euroa pois, jolloin alennus on tuntuva.

Alennukseen liittyisi kuitenkin pieni ristiriita; juniorit kilpailevat samassa sarjassa kuin muutkin amatöörit ja naiset, jolloin kilpailijat asetettaisiin eriarvoiseen asemaan saman sarjan sisällä. He kuitenkin kamppailevat samoista pisteistä ja samoista palkinnoista, jotka tunnetusti herättävät närää aina kilpailun jälkeen. (Fyrkat nääs).

Toki junioreille voisi perustaa oman sarjan kanssalliseen, mutta tämä tuskin olisi mielekästä, kun muistetaan, että suurin osa junioreista joutuu pelaamaan avoimessa sarjassa. (Kert ne on nii hyvii).

Jaani Länsiö
Mini-Nieminen

,,,

Viesti Kirjoittaja Mini-Nieminen »

Ai niin, eihän amatööreissä makseta rahapalkintoja...

Mutta silti pointti on sama.
Jani
Viestit: 1143
Liittynyt: To 03 Marras 2005, 22:18

Viesti Kirjoittaja Jani »

Joo, ymmärrän kyllä tuon pointin, mutta juuri nuorten mukaan saamiseksi kädenojennus olisi poikaa. Ei minua yhtään harmittaisi, jos joku juniori voittaisi osan osallistumismaksustani halvemmalla kuin aikuiset.

Tuosta palkintopolitiikastahan on keskusteltu jo aiemmin, mutta edelleen se tuntuu minusta vähän vieraalta, että tumpelot maksavat paremmin pelaavien palkinnot. Ehkä lajin kasvaessa sponsoripalkintoja voisi löytyä helpommin.
Mini-Nieminen

...

Viesti Kirjoittaja Mini-Nieminen »

Niin, kansallisessahan jaetaan palkinnot yleensä osallistujamäärän mukaan niin, että avoimen sarjan osallistumismaksuista maksetaan avoimen palkinnot ja amatöörien maksuista amatöörien palkinnot.

Kas näin ns. ammattilaiset eivät riistä kenenkään rahoja/tavarapalkintoja.

Ja niin valitettavalta kuin se kuulostaakin elämässä on aina voittajia ja häviäjiä. Ja frisbeegolfissakin huonommat kustantavat voittajien juhlat.

Mulle on kanssa aika yhdentekevää voitanko kansallisen sarjan kisasta 20 vai 15 euroa, vai voitanko ollenkaan. Pienikin summa on parempi kuin ei mitään, ja mielestäni kansallisen kisat eivät ole nettoamista varten vaan pelaamista varten. Aina löytyy niitä, jotka ruikuttavat rahojensa perään.
poimis
Viestit: 2284
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 11:14
Oikea nimi: Sami Poimala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: ...

Viesti Kirjoittaja poimis »

Mini-Nieminen kirjoitti: Toki junioreille voisi perustaa oman sarjan kanssalliseen, mutta tämä tuskin olisi mielekästä, kun muistetaan, että suurin osa junioreista joutuu pelaamaan avoimessa sarjassa. (Kert ne on nii hyvii).
Mitenniin joutuu? Jos perustetaan sarja juniorit, niin kait siinä saa sit pelaa kaikki juniorit, oli sit Linus Åström tai Matti "16-vee, heittänyt kiekkoa viikon" Meikäläinen
Mini-Nieminen kirjoitti: Ja niin valitettavalta kuin se kuulostaakin elämässä on aina voittajia ja häviäjiä. Ja frisbeegolfissakin huonommat kustantavat voittajien juhlat.
No ehkäpä tässä olisi sit frisbeegolfin paikka erota edukseen. :)

Mun puolesta esim alle 15-vuotiaat vois päästä pelaa ilmaseks (junnusarjaan).

Ja junnusarjaan sais osallistua kaikki alle 18-v, mutta sarjassa ei jaettaisi rahapalkintoja. Kovat pelurit sit pelatkoon avoimessa rahapalkintojen perässä, mutta maksamalla normaalin hinnan.

Siitä en sit tiedä, mikä pitäis olla 17-vuotiaan osallistumismaksu junnusarjaan.
Mini-Nieminen

Viesti Kirjoittaja Mini-Nieminen »

Itse kun olen pelannut kansallisen kisoissa paljonkin, muistan lähes joka kisassa jonkun valittaneen sitä, ettei pääse amatööreihin pelaamaan, koska on "muka niin hyvä". (Varsin suomalainen tapa kehaista itseään). Ja ovat olleet usein aika koviakin tekijöitä. Eli olisivat menneet hankkimaan helpot palkinnot itselleen amatöörisarjaan. Ei kovin urheilullista, mutta ahneus voittaa.

Mikä sitten on kansaliinen sarja, jos tehdään näin radikaaleja muutoksia, kuten omat sarjat amatööreille, junioreille, naisille ja avoimen pelaajille?

Seurauksena olisi "Mini Sm-sarja", sillä erotuksella, että huonommat pelaajat voivat kamppailla keskenään amatööristatuksella, kun muut pelaajat kisaavat keskenään muissa sarjoissa.

Kyllä ehdottomasti pitää saada lisää junnuja pelaamaan ja kisaamaan ennen kaikkea, sillä vain täten voi oppia hyväksi. Ja jos rahallinen helpotus on ainoa keino siihen, niin miksi ei, mutta jotain muutakin tulisi keksiä. Harmi, jos pelaaminen on rahasta kiinni. Niin vähän tämä laji kuitenkin maksaa, vertaisi sitten mihin tahansa harrastukseen aina neulomisesta laskuvrjohyppyyn.
Jani
Viestit: 1143
Liittynyt: To 03 Marras 2005, 22:18

Viesti Kirjoittaja Jani »

Harrastuksen edullisuus on ehdottomasti yksi lajin hienouksista. Kuitenkin esimerkiksi kesätöitä varmaan joutuu paiskomaan tunnin, että pääsee kisailemaan. Lääkäri taitaa päästä samaan kisaan mukaan muutaman minuutin päivystyksellä.
Mini-Nieminen

Viesti Kirjoittaja Mini-Nieminen »

Ai että kun on rankkaa...ei kai nykynuoria nyt töihin voi pakottaa...
Avatar
Frisbeezer
Viestit: 329
Liittynyt: Ma 11 Huhti 2005, 21:55
Oikea nimi: Jussi Meresmaa
Seura: Disc Golf Club Tampere
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Kommentteja...

Viesti Kirjoittaja Frisbeezer »

Oli pakko tarttua keyboardiin tässä vaiheessa ja kommentoida:)

Mielestäni SFL teki oikean ratkaisun reilu vuosi takaperin, kun päättivät laskea SM-sarjan osallistumismaksuja ja yhtenäistää niitä. Aikaisemmin osallistumismaksut nousivat tasaisena trendinä ja niitä jaettiin kiihtyvään tahtiin Top-5 pelaajalle. Nyt avoimen maksu on kiinteä (20 euroa) ja sillä katetaan pääasiassa tapahtuman järjestelykustannukset ja esim. avoimen voittaja kuittaa vain murto-osan osallistumismaksupotista. Vaikka itse olen usein saanut kilpailuista rahapalkintoja, olen tätä systeemiä ollut ajamassa.

Siksi eriytimme "puoliammattimaisen" rahatourin (Nordic Tour) heti SM-sarjasta. SFL:n ideologia oli se, että suomenmestaruudesta mitellessä osallistumismaksu / rahapalkinnot eivat saa näytellä kuitenkin amatöörilajissa suurta roolia.

Sitten junnujen ja muiden sarjojen osallistumismaksuihin. SFL otti käyttöönsä lisenssin (kilpailu) käyttöön vuosituhannen alussa ja sitoi sen SM-sarjaan ja muihin SM-tason kilpailuihin. Mukaan tuli vahinkovakuutus ja muutamia muita juttuja. Nyt esim. vahinkovakuutus (500 000 euroon saakka) kattaa kaikki SFL:n sanktioimat kilpailut. Tämä on hyvä, sillä SFL tarvitsee tämänkaltaista rakenteellisuutta pyrkiessään kohti valtionapukelpoisuutta. Luonnollisesti jokainen suoritettu pelaajamaksu tuo SFL:n kirstuun 1-2 euroa. Tämä on tietyllä tavalla merkittävä tulonlähde sarjakohtaisesti, ja näitä tuottoja käytetään mm. vakuutukseen ja sarjan palkintoihin.

Mielestäni 5 euroa on sopiva pelaajan sarjasta riippumatta, kun kyseessä on kansallisen sarjan kilpailu. Luulen, että kovin monen junnun ei tarvitse edes maksaa itse tätä maksua (sponsorit:).

-Jussi

Jälkikirjoitus: Muistan hyvin kun aloittelin itse kiertämään kisoja (96-96) - silloin pelattiin VKG:tä eli Vuoden Kiekkogolfaajan tittelistä. Osakilpailut olivat yksipäiväisiä ja niihin maksoi 20 markkaa. Rahapalkintoja ei ollut. Ainoastaan SN Classic oli rahakisa, joka maksoikin peräti (!) 120 markkaa. Siellä voittaja taisi saada muutaman sata dollaria ja se oli iso summa.
Avatar
Frisbeezer
Viestit: 329
Liittynyt: Ma 11 Huhti 2005, 21:55
Oikea nimi: Jussi Meresmaa
Seura: Disc Golf Club Tampere
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Kommentteja...

Viesti Kirjoittaja Frisbeezer »

Oli pakko tarttua keyboardiin tässä vaiheessa ja kommentoida:)

Mielestäni SFL teki oikean ratkaisun reilu vuosi takaperin, kun päättivät laskea SM-sarjan osallistumismaksuja ja yhtenäistää niitä. Aikaisemmin osallistumismaksut nousivat tasaisena trendinä ja niitä jaettiin kiihtyvään tahtiin Top-5 pelaajalle. Nyt avoimen maksu on kiinteä (20 euroa) ja sillä katetaan pääasiassa tapahtuman järjestelykustannukset ja esim. avoimen voittaja kuittaa vain murto-osan osallistumismaksupotista. Vaikka itse olen usein saanut kilpailuista rahapalkintoja, olen tätä systeemiä ollut ajamassa.

Siksi eriytimme "puoliammattimaisen" rahatourin (Nordic Tour) heti SM-sarjasta. SFL:n ideologia oli se, että suomenmestaruudesta mitellessä osallistumismaksu / rahapalkinnot eivat saa näytellä kuitenkin amatöörilajissa suurta roolia.

Sitten junnujen ja muiden sarjojen osallistumismaksuihin. SFL otti käyttöönsä lisenssin (kilpailu) käyttöön vuosituhannen alussa ja sitoi sen SM-sarjaan ja muihin SM-tason kilpailuihin. Mukaan tuli vahinkovakuutus ja muutamia muita juttuja. Nyt esim. vahinkovakuutus (500 000 euroon saakka) kattaa kaikki SFL:n sanktioimat kilpailut. Tämä on hyvä, sillä SFL tarvitsee tämänkaltaista rakenteellisuutta pyrkiessään kohti valtionapukelpoisuutta. Luonnollisesti jokainen suoritettu pelaajamaksu tuo SFL:n kirstuun 1-2 euroa. Tämä on tietyllä tavalla merkittävä tulonlähde sarjakohtaisesti, ja näitä tuottoja käytetään mm. vakuutukseen ja sarjan palkintoihin.

Mielestäni 5 euroa on sopiva pelaajan sarjasta riippumatta, kun kyseessä on kansallisen sarjan kilpailu. Luulen, että kovin monen junnun ei tarvitse edes maksaa itse tätä maksua (sponsorit:).

-Jussi

Jälkikirjoitus: Muistan hyvin kun aloittelin itse kiertämään kisoja (96-96) - silloin pelattiin VKG:tä eli Vuoden Kiekkogolfaajan tittelistä. Osakilpailut olivat yksipäiväisiä ja niihin maksoi 20 markkaa. Rahapalkintoja ei ollut. Ainoastaan SN Classic oli rahakisa, joka maksoikin peräti (!) 120 markkaa. Siellä voittaja taisi saada muutaman sata dollaria ja se oli iso summa.
Jani
Viestit: 1143
Liittynyt: To 03 Marras 2005, 22:18

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mini-Nieminen kirjoitti:Ai että kun on rankkaa...ei kai nykynuoria nyt töihin voi pakottaa...
Hyvä, että ainakin yksi nykynuori olisi valmis tekemään töitä viidellä eurolla tunti, vaikka toiselle maksettaisiin samasta hommasta 50 euroa.
Mini-Nieminen

olen valmis!

Viesti Kirjoittaja Mini-Nieminen »

Teen tällä hetkellä töitä 3.60 euroa/päivä...sitä puoli vuotta ja sit päästäänkin isojen rahojen pariin, eli yli 5euroa päivässä!

Joo! 15-v jäätelön myyjän pitäisi ehdottomasti saada vähintään yhtä paljon palkkaa kuin kirurgien...ois varaa käydä heittämässä.
Antero
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 9:28
Oikea nimi: Antero Erhiö
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Stadi

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Antero »

Mini-Nieminen kirjoitti: Ja niin valitettavalta kuin se kuulostaakin elämässä on aina voittajia ja häviäjiä. Ja frisbeegolfissakin huonommat kustantavat voittajien juhlat.
Aika kovaa tekstiä noin nuorelta mieheltä. Miksi frisbeegolf valjastetaan ajamaan eriarvoisuutta ja epäreiluutta?
Mini-Nieminen kirjoitti: Aina löytyy niitä, jotka ruikuttavat rahojensa perään.
"Ruikuttajiksi" tässä mollataan niitä, jotka ovat eri mieltä kunnian arvoisan Jaani Länsiön kanssa.

Minä ainakin kumarran häntä jo kaukaa ja levitän hänen askeleilleen ruusun terälehtiä mumisten mantraa. :x

Olen siis tämän tekstin mukaan sekä häviäjä, että ruikuttaja.
Säälittävää, ei voi muuta sanoa.

Ymmärrän (tosin vastentahtoisesti), että SM- ja Nordic tour tasoilla kilpaileville maksetaan voittorahaa.
Miksi tuo käytäntö pitää viedä mahdollisimman alas - siis sarjaportaissa?
Karvalakkisarjan alkuperäinen tarkoitus oli muistaakseni saada uusia pelaajia innostumaan lajista ja saamaan heidät kilpailutoimintaan mukaan.

Toisin sanoen yhteiskilpailun (koko sarja) kolme parasta voisivat saada palkinnoksi pokaalin tai mitalin muistoksi menestyksestään. Nämä kustannettaisiin kaikista osallistumismaksuista. Loput varat siirrettäisiin sekä järjestävälle seuralle, että liitolle.
Talin radanhoitoa jo vuodesta 2004.
Mini-Nieminen

Näin on!

Viesti Kirjoittaja Mini-Nieminen »

Ehdottomasti näin, Antero! Vaikka alkuperäinen syy kirjoittelimiseesi on varmasti henk.koht v....lu minua kohtaan, olen samaa mieltä kanssasi.

Palkintoasiat eivät saisi olla mikään este kisojen järjestämiselle saatika niihin osallistumisille.

Tarkoitankin sitä, että jos osallistumismaksuja pienennetään, pienenee myös palkintopotti ja olen käsittänyt sen olevan varsin suuri kysymys useillekin pelaajille. Ymmärrän, että kun on tiukkaa rahallisesti, niin harmittaahan se lähteä kauas pelaamaan, maksaa siitä paljon ja tullaa kotiin 100euroa köyhempänä. Itseänikin.

Koeta, Antero olla joskus takertumatta kirjoittajan ikään...siihen voi vedota aina, oli kirjoittaja sitten 32 tai 67...
Vastaa Viestiin