Kiekkojen värjääminen

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

Paavo
Viestit: 106
Liittynyt: To 21 Kesä 2007, 9:38
Oikea nimi: Paavo Torkkola
Seura: Frisbeegolfseura 7k
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Kiekkojen värjääminen

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Ajattelin aikani kuluksi kokeilla kiekkojen värjäämistä ja Disc Golf Review'n foorumilta löytyikin oiva opas kyseisen homman toteuttamiseen. Ainut ongelma on, että siellä käytetty väriaine oli pulverimainen RIT powder, jota ei taida Suomesta saada lainkaan. Onko kellään siis tietoa mikä olisi sopiva Suomesta saatava vastine kyseiselle aineelle? Tai löytyykö tuota RITtiä sittenkin myös Suomesta?
Top1
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 14 Elo 2007, 5:22
Oikea nimi: Toni Toivonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Top1 »

Hae apteekista elintarvikeväriä ja tiputa kiehuvaan veteen kiekon kanssa. Ei takuuta...
Paavo
Viestit: 106
Liittynyt: To 21 Kesä 2007, 9:38
Oikea nimi: Paavo Torkkola
Seura: Frisbeegolfseura 7k
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Pienen perehtymisen jälkeen päädyinkin toteamaan, että tuo Rit taitanee olla ihan tavallista tekstiiliväriä. Näin ollen uskoisin, että mikä tahansa tekstiiliväri toimii samalla tavalla kuumennettuna. Jonkun ajan päästähän se sitten selviää.
Avatar
zaia
Viestit: 5445
Liittynyt: To 12 Tammi 2006, 13:24
Oikea nimi: Saija Lehto
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja zaia »

Mä en välttämättä usko että on tavallista kaupan tekstiiliväriä, koska ne tarttuvat heikosti muihin kuin luonnonkuituihin. Mutta kerro toki jos onnistut, olisi hauska värjäillä itsekin kiekkoja!
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Ostin K-kaupasta aikoinaan melko halpaa hiustenvärjäysainetta, punaista, tarkoituksenani värjätä valkoisia KC-kiekkojani talven hangille paremmin sopiviksi. Värjäsin siis kiekkoni, levitin värin siveltimellä ja kun aine oli jonkin aikaa kuivunut, pyyhin ylimääräiset päältä pois ja tuloksena oli kaunis puunvärinen kiekko. Sivellin oli värjännyt kiekkoon vielä hienot raidat, kuin puuhuonekaluissa konsanaan.

Enpä tiedä, miten nykymuovit reagoivat hiusväreihin. Ainakaan vanha DX-muovi ei imenyt väriä ollenkaan, toisaalta omista kokeistanikin on jo vuosia aikaa. Muovilaadut ovat kokeneet paljon muutoksia siinä ajassa. KC muovi oli erinomaista värjäilyyn.

Kannattaa silti kokeilla. Muista silti 802.01 F (Kaikki pelikiekot on merkittävä siten,
että niistä voidaan tunnistaa, kenen
kiekkoja ne ovat. Merkinnästä ei saa
muodostua havaittavan paksuista
kerrosta). Hiusväri ei jätä kerrosta kiekon pintaan.
miKeli
Viestit: 136
Liittynyt: Ke 21 Touko 2008, 18:30
Oikea nimi: Trolol

Viesti Kirjoittaja miKeli »

Oon kuullu jostain, että Kuusamosta saa noita värejä jolla saa kiekon maalattua ;D

Autto varmaan paljon ;) :lol: :roll: :twisted: 8)

Ota kuule yhteyttä Jukka Vieriin se on vissiin jotain tuunaillu..
Paavo
Viestit: 106
Liittynyt: To 21 Kesä 2007, 9:38
Oikea nimi: Paavo Torkkola
Seura: Frisbeegolfseura 7k
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Dylon Universalilla värjääminen onnistui (sekä epäonnistui). Laitan vaikka illalla pari vinkkiä siitä, mitä kannattaa tehdä ja varsinkin siitä, mitä havaitsin ettei kannata tehdä.
Avatar
Jeppe
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 18 Tammi 2008, 15:31
Oikea nimi: Jere Ojala
Seura: Disc Golf Club Tampere
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jeppe »

Paavo kirjoitti:Laitan vaikka illalla pari vinkkiä siitä, mitä kannattaa tehdä ja varsinkin siitä, mitä havaitsin ettei kannata tehdä.
Koskas on ilta? :D :) :P
(F)
Paavo
Viestit: 106
Liittynyt: To 21 Kesä 2007, 9:38
Oikea nimi: Paavo Torkkola
Seura: Frisbeegolfseura 7k
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kiekkojen värjääminen

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Elvytetään nyt tämä vanha ketju, kun vihdoin sain kaivettua motivaatiota pieneen askarteluun. Alkusysäyksenä oli oikeastaan kasa valkoisia kiekkoja, joita halusin päästä kokeilemaan myös näin talvella. No, punaista väriä pintaan ja jo näkyi lumessakin. Muutaman koekappaleen jälkeen kokeilin sitten jo hiukan vaativampaa moniväristä projektia. Aikaa paloi kaikkiaan noin kuusi tuntia, mutta lopputulos oli suht' tyydyttävä. Jos joku haluaa tietää tarkempia tietoja prosessin kulusta, vastailen parhaani mukaan. Ihan aloittelija olen kuitenkin itsekin, joten mitään ihmeitä ei kannata odottaa.

Seuraavia tarpeita käytin hommassa:
- Kuvankäsittelyohjelma ja tulostin
- Mainosvinyyliteippiä
- Paistinpannu (mallia disposable, tällä ei enää ruokaa laiteta)
- Dylon Universal värejä
- Askarteluveitsi
- Maalarinteippiä
- Metalliviivotin

Ja tässä vielä lopputulos:

Kuva
s3r4x
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 05 Tammi 2009, 20:04
Oikea nimi: Sebastian Ratu
Seura: Lahden Frisbeeclub
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Kiekkojen värjääminen

Viesti Kirjoittaja s3r4x »

Kuva

Tässä on mun versio putterista.
Valokuvat kiekkoihin - http://www.discdesigner.fi
Petu
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 06 Helmi 2007, 12:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekkojen värjääminen

Viesti Kirjoittaja Petu »

Onko toi Michael Knight?
maTTi
Viestit: 60
Liittynyt: Su 20 Marras 2005, 22:54
Oikea nimi: Matti Piipponen

Re: Kiekkojen värjääminen

Viesti Kirjoittaja maTTi »

ässäjahtiin vaan
Elämä on raffia.
jalmar
Viestit: 76
Liittynyt: La 12 Marras 2005, 22:01
Oikea nimi: Jalle Stoor
Paikkakunta: Espoo

Re: Kiekkojen värjääminen

Viesti Kirjoittaja jalmar »

-
Viimeksi muokannut jalmar, Ma 15 Syys 2014, 10:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jaNttu
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 07 Syys 2009, 18:46
Oikea nimi: jani lempinen
Seura: Frisbeegolfseura 7k

Re: Kiekkojen värjääminen

Viesti Kirjoittaja jaNttu »

Laitetaan nämä nyt sitten tännekin näytille. Olen tässä aloitellut tuota kiekkojen värjäilyä vaihtelevalla menestyksellä olen tahrinut kiekkoihin erilaisia kuvia tässä kuluneen viikon aikana. Värinä olen käyttänyt Rit dye väriä. Kuvat on sapluunat olen tehnyt netistä löytämistäni kuvista. Osa kuvista on esitelty toisten tekeminä jo DGR:n sivuilla, mutta toivotaan että kukaan ei pahoita mieltään kun olen ideoita lainaillut.

Tässä ihan eka yritys kiekkona bottom stamped rokki. Väri pääsi ikävästi leviämään reunoille, mutta nyttemmin olen alkanut pitämään suttuisesta reunasta.
Kuva

Toinen töherrys oli vähän paremmin onnistunut, ikävä kyllä koitin vähän liian vaikeaa ja näpertäminen meni liian pieneksi... lopputulos on sitten tämänmoinen;
Kuva

Kolmas olikin sitten vähän parempi, tosin ei ihan niin symmetrinen kuin olisin toivonut. kiekkona optoline striker;
Kuva

Neljäs oli sitten suosikkini kurpitsapää. kiekko star eagle;
Kuva

viides on star stingray johon tuli jokerin naamake. Ikävä kyllä taiteilin siihen liian ison toisen silmän, eikä tulos kovinkaan paljon miellytä silmää...
Kuva

Sitten taas kikkailtiin dx rokin kanssa. eikä se taaskaan mennyt nappiin.
Kuva

Sitten olikin aika koittaa ensimmäistä putterin värjäystä kiekkona gripline pure.
Kuva

Ja vähän söpöyttäkin piti kokeilla optoline blitz
Kuva

Ja vielä yksi putteri edelleenkin pure;
Kuva

Palautetta saa antaa ja kysymyksiä saa esittää. Tekeminen jatkuu kunhan saan taas lisää aiheita jostain...
Ka-Ja-Ri
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 28 Touko 2008, 17:06
Oikea nimi: Kalle Rinne
Seura: HaHy FG
Paikkakunta: Hanko

Re: Kiekkojen värjääminen

Viesti Kirjoittaja Ka-Ja-Ri »

Nää on tosi hienoja!! :shock:
Vastaa Viestiin