Kiekkojen putsaaminen

Keskustelua aiheista, jotka eivät sovi muiden otsikoiden alle

Valvoja: HALLITUS

Keep it real
Viestit: 24
Liittynyt: Su 27 Helmi 2011, 23:23
Oikea nimi: Ville Uurainen
Seura: Lahden Frisbeeclub
Paikkakunta: Hyvinkää

Kiekkojen putsaaminen

Viesti Kirjoittaja Keep it real »

Vaihdoin tässä taanoin puhelinnumeroa ja uusi numero pitäisi laittaa kiekkoihin. Kun aloin putsaamaan vanhoja numeroita pois kiekoista, osasta tussi ei irronnut minnekkään.
Olen saanut tussin irti Innovan DX ja Pro muovista ihan käsidesillä & kynsilakanpoistoaineella, mutta Champion ja Star muovista tussi ei ole irronnut yhtään mihinkään.

Millä aineella uskaltaa koittaa irrottaa tussia kiekosta, ilman että muovi kärsisi?
Sleijeri
Viestit: 220
Liittynyt: Ti 17 Huhti 2007, 7:31
Oikea nimi: Ville Lapinmäki
Seura: Lords of Disc Golf
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Kiekkojen putsaaminen

Viesti Kirjoittaja Sleijeri »

Mahtaiskö tärpätillä lähteä?
Keep it real
Viestit: 24
Liittynyt: Su 27 Helmi 2011, 23:23
Oikea nimi: Ville Uurainen
Seura: Lahden Frisbeeclub
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kiekkojen putsaaminen

Viesti Kirjoittaja Keep it real »

Luin tuolta http://frisbeegolfradat.fi/blogit/jani_lempinen/ että kiekon kuva irrotukseen on käytetty Asetonia.
Soveltuuko se tussin poistoo? Sen ei ilmeisesti pitäisi vahingoittaa kiekkoa?
Top1
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 14 Elo 2007, 5:22
Oikea nimi: Toni Toivonen
Viesti:

Re: Kiekkojen putsaaminen

Viesti Kirjoittaja Top1 »

Keep it real kirjoitti:Luin tuolta http://frisbeegolfradat.fi/blogit/jani_lempinen/ että kiekon kuva irrotukseen on käytetty Asetonia.
Soveltuuko se tussin poistoo? Sen ei ilmeisesti pitäisi vahingoittaa kiekkoa?
Joo, Asetoni, Metylietyliketoni, Xyleeni ja muut liuottimet, todella hyviä aineita, kun halutaan poistaa todellisen omistajan tiedot kiekosta. Myös kiehuvaan veteen upottaminen toimii.

Kun omistajatiedot muuttu ja ollaan asiallisia, niin vedetään tussilla vanhat tiedot yli, viivaamalla ei sottaamalla, ja merkitään uudet.
jaNttu
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 07 Syys 2009, 18:46
Oikea nimi: jani lempinen
Seura: Frisbeegolfseura 7k

Re: Kiekkojen putsaaminen

Viesti Kirjoittaja jaNttu »

Varovasti sintten niiden liuottimien kanssa, pilaat kiekon aika nopeasti myös vahvoilla liuottimilla. Star ja Champion muovit ovat niin pehmeitä, että usein tussi "imeytyy" muovin huokosiin sisään ja näin ollen et saa tussia pois vaikka kuinka hinkkaat. Se sitten taas riippuu tussista, että miten hyvin se väri imeytyy muoviin. Itse poistelen vain stämppejä liuottimilla.
Keep it real
Viestit: 24
Liittynyt: Su 27 Helmi 2011, 23:23
Oikea nimi: Ville Uurainen
Seura: Lahden Frisbeeclub
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kiekkojen putsaaminen

Viesti Kirjoittaja Keep it real »

Joo no ehkä koitan vaa tota kuumaa vettä. Jos ei irtoa, ni sitte vaa suttaan vanhan numeron yli ja vedän uuden alle :)
jaNttu
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 07 Syys 2009, 18:46
Oikea nimi: jani lempinen
Seura: Frisbeegolfseura 7k

Re: Kiekkojen putsaaminen

Viesti Kirjoittaja jaNttu »

Keep it real kirjoitti:Joo no ehkä koitan vaa tota kuumaa vettä. Jos ei irtoa, ni sitte vaa suttaan vanhan numeron yli ja vedän uuden alle :)
Kiehuvaa vettä en voi suositella, se kun muuttaa sitten jo kiekon "muottia" muovi kun menee ihan fletkuksi kuumassa vedessä, ei tarvitse olla kuin 50-60 asteista vettä kun kiekko alkaa jo muuttaa muotoaan. Tämä tosin on vain oma havainto, ja joku kokeneempi kiekkojen keittelijä saattaa olla ihan muuta mieltä asiasta. Jotkut tosin tykkäävät pestä kiekkonsa astianpesukoneessa :D
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekkojen putsaaminen

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Toivottavasti tämä ei nyt leviä tästä laajalle, mutta mä oon joskus muokannut kiekon kupua pitämällä sitä kattilan kantena ja kiehuttanut vettä. Kun kiekosta tuli lötkö, muokkasin kupua kylmässä vedessä. Toimi, mutta on kiellettyä säännöissä. Älkää kertoko eteenpäin, että näin voi tehdä, tai että mä oon tehnyt niin. Jotkut on myös muokanneet rocia uunissa ylivakaammaksi... en tiedä miten, mutta näin on kerrottu.
jaNttu
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 07 Syys 2009, 18:46
Oikea nimi: jani lempinen
Seura: Frisbeegolfseura 7k

Re: Kiekkojen putsaaminen

Viesti Kirjoittaja jaNttu »

Jaani kirjoitti:Toivottavasti tämä ei nyt leviä tästä laajalle, mutta mä oon joskus muokannut kiekon kupua pitämällä sitä kattilan kantena ja kiehuttanut vettä. Kun kiekosta tuli lötkö, muokkasin kupua kylmässä vedessä. Toimi, mutta on kiellettyä säännöissä. Älkää kertoko eteenpäin, että näin voi tehdä, tai että mä oon tehnyt niin. Jotkut on myös muokanneet rocia uunissa ylivakaammaksi... en tiedä miten, mutta näin on kerrottu.
Sun olis pitänyt laittaa jotenkin sellainen musta viiva kaiken kirjoittamasi tekstin päälle, niin se olis ollut silleen tosi salaista tietoa ;) Kyllähän sitä muovia pystyy muokkailemaan tuollatavalla aika pitkälti, se vaan että onko lopputulos toivottu, niin onkin sitten ihan toinen juttu. Itse olen huomannut kantapään kautta, että alivakaampaan suuntaan ovat muuttuneet kun alkuun värjäys touhuissa tuli käytettyä liian lämpimiä nesteitä.
Keep it real
Viestit: 24
Liittynyt: Su 27 Helmi 2011, 23:23
Oikea nimi: Ville Uurainen
Seura: Lahden Frisbeeclub
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kiekkojen putsaaminen

Viesti Kirjoittaja Keep it real »

Eli ehkä vaan unohdan liuottimet sekä veden. :D
jaNttu
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 07 Syys 2009, 18:46
Oikea nimi: jani lempinen
Seura: Frisbeegolfseura 7k

Re: Kiekkojen putsaaminen

Viesti Kirjoittaja jaNttu »

Keep it real kirjoitti:Eli ehkä vaan unohdan liuottimet sekä veden. :D
Tai sitten käytät reilusti liuottimia ja unohdat mitä hemmettiä olit vielä hetki sitten tekemässä :D sori nyt mä lopetan!
Top1
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 14 Elo 2007, 5:22
Oikea nimi: Toni Toivonen
Viesti:

Re: Kiekkojen putsaaminen

Viesti Kirjoittaja Top1 »

Keep it real kirjoitti:Eli ehkä vaan unohdan liuottimet sekä veden. :D
Jep, ehkä ihan viisasta. Toi Divetymonoksidihappo ainakin on väärinkäytettynä hengenvaarallista.
jaNttu
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 07 Syys 2009, 18:46
Oikea nimi: jani lempinen
Seura: Frisbeegolfseura 7k

Re: Kiekkojen putsaaminen

Viesti Kirjoittaja jaNttu »

Minpä juon tuota päivittäin eikä mitään haittavaikutuksia ole ollut :D
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekkojen putsaaminen

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Mä en moiseen kyllä koskisi. Sellaisia juttuja kuulee porukasta, joka tota käyttää, että moni on seonnut ja jopa kuollut.
Vastaa Viestiin