Kisojen kellonajoista

Keskustelua aiheista, jotka eivät sovi muiden otsikoiden alle

Valvoja: HALLITUS

Avatar
BlackWolf
Viestit: 46
Liittynyt: Pe 07 Tammi 2011, 23:04
Oikea nimi: Elmo Lampela
Seura: Willimiehen Disc Golf

Kisojen kellonajoista

Viesti Kirjoittaja BlackWolf »

En tiedä sopiiko tämä muualle, joten pistän tänne.
Minua on ensin ihmetyttänyt, sittemmin alkanut suorastaan ottamaan pannuun kilpailujen alkamisajankohdat. Haluaisinkin kuulla jonkun "ei suuren" kisan järjestäjältä, miksi tarvitsee tämän kokoisessa maassa, jossa aina on vähintään tunnin ajomatka, ihan sama minne, järjestää jokainen kisa alkavaksi kesällä kello 9:00, jolloin pelaajakokous on 8:30. Saako kaikki järjestäjät niin hyvät sponssit lähialueiden hotelleista vai missä on se todellinen syy? Eikö tämä ketään muuta vaivaa vai ovatko nämä henkilöt karsiutuneet pois jo aiemmin?

Minun laskujeni mukaan jos 90 hengen kisat loppuu päivällä kello 15 niin siinä on vaatimattomat 6 tuntia vielä "varoaikaa", ennen pimeän tuloa, joka on aivan julmetusti. Ja jos kisat on alkaneet kello 9:00 niin kentällä on joko jo oltu toiset 6 tuntia tai sitten on pidelty sadetta useampi tunti, nautittu lounas pidemmän kaavan kautta tai minä en vain osaa laskea (ei mitään uutta). Ehkä minulla on jotenkin aikataulut pääkopassa pielessä, mutta minä ainakin lähden kisoista kotiin mieluummin illalla kymmeneltä ja olen kotona kello 24:00 tms. kuin lähden liikkeelle aamulla kello 4:00, jotta hädin tuskin kerkeen pelaaja kokoukseen.

Ehkä tämä on vai rikkaiden laji tämä fribagolf, mutta jotenkin minulle ei vaan istu aivotoimintaan että jos Talissa järjestetään kisat lauantaina ja kaksi kierrosta on tarkoitus pelata, niin Lahdesta joka on 1 tunnin matkan päässä pitää pelaajan herätä viimeistään kello 7:00, että kerkee olla 7:30 autossa ja silloin vedetään aikataulut jo aivan ylitiukille ja ei mietitä lämmittelyjä eikä mitään. Saati sitten haluaako yleisö tulla vapaapäivinään katsomaan frisbeegolffia kello 9:00 jonnekkin kentälle joka tarkoittaisi heräämistä normi työ aamun aikaan, monikos teistä lähtisi katsomaan jalkapalloa, golffia tai jääkiekkoa kello 9:00 lauantai aamuna. Varmaan kovinkaan moni "ei hurahtaneista" siihen ole valmis. Esimerkissä puhuimme nyt siis Lahdesta joka on about lähin "suurkaupunki" Helsinkiin nähden. Tampere ja Turku jos otetaan laskuihin niin aletaan puhua jo epä-inhimillisistä ajoista suhteessa suorituskykyyn sitten kisoissa (lämmittelyt, kokoukset jne. kun lasketaan).

Ketä tämä palvelee? Paikallisia? Yleisöä? Sponsoreita? Niitä lähialueen hotelleja? Koko "sceneä"? En tarkoita tätä nyt suunnatuksi yhteenkään järjestäjään erityisesti vaan asiaa tiedustellakseni kun en moista ymmärrä, tuo Tali esimerkki oli vain ja ainoastaan esimerkki helpon ymmärrettävyyden vuoksi, ja ymmärrän jos kaksipäiväisten kisojen toinen päivä aloitetaan kello 9:00, mutta miksi se lauantaikin tarvitsee tehdä jo lähes ylitsepääsemättömäksi osallistua muille kuin niille jotka ovat valmiita uhraamaan aikaa ja rahaa tulla paikalle jo perjantaina? Kuitenkin jos asiaa mietitään niin vaikka kisat olisivat "vain" Turussa niin jo asuminen Lahdessa aiheuttaa niin monen tunnin matkan että siinä ei ole enää käytännössä mitään järkeä sinne lähteä ellei ole valmis paikan päällä yöpymään. Onko siis tarkoitus todellakin keinotekoisesti karsia pelaajia näin pois kisoista? En muista kuitenkaan koskaan kuulleeni että kisat olisi päättyneet kello 22:00 joka rupeaa kesäaikana metsänsiimeksessä oleen joillain alueilla niitä viimesiä hetkiä heittää kiekot. Vaan kisat järjestäen loppuvat useampaa tuntia ennen kuin on minkään asteisia ongelmia kiekkoja vielä metsästä löytää saati aurinko alkaisi laskemaan.

Mutta anyways tämä mieltäni pidempään kaihertanut asia on nyt tässä, mielenkiinnolla odotan selitystä mikä tähän toimintaan on syynä, koska uskon sellaisen olevan, muutoin tuo on vain aika typerää touhua jollei moiselle oikeaa syytä löydy. Ja anteeksi jos joku tästä mielensä pahoitti se ei todellakaan tarkoitus ollut. Harmittaa vaan itseä asua lähellä Itärajaa josta ajomatkaa on jo pelkästään Helsinkiin reilut 2 tuntia ja miettiä että jos 8:30 siellä niin se tarkoittaisi että 6:00 lähtis auto kauheella paniikilla ja rajotuksia rikkoen enkä saisi lämmittelyaikaa ollenkaan... tai sitten jään vaan kotiin.
Pessimisti ei pety koskaan
kakkonenonykkönen
Viestit: 104
Liittynyt: Ma 29 Tammi 2007, 20:39
Oikea nimi: :PPPP
Seura: Oulun Frisbeeseura
Paikkakunta: Oulu

Re: Kisojen kellonajoista

Viesti Kirjoittaja kakkonenonykkönen »

Tää nyt oli ihan turha viesti,
turhaa avautua asiasta, jossa kisanjärjestäjä ei millään voi kaikkia pelaajia miellyttää..
Voisinko oululaisena vaatia, että kisat täytyy helsingissä alkaa vasta klo 16 iltapäivällä, niin ei tarvisi yöpyä paikanpäällä ennen kisoja.
Kisanjärjestäjät ovat varmasti miettineet tarkoin aikatauluja ja muita asioita kisaa suunnitellessaan.
Turhaan edes otit mitään Lahtea esimerkkiin mukaan. Aina voi vähän kauempana asuva vaatia myöhemmäksi aikatauluja, jos järjestäjä alkaa edes ensimmäiseen pyyntöön suostumaan.

Kisapäivien lopetusajoista tietenkin voi kisanjärjestäjät aina miettiä milloin on paras pelata jne. Mutta aina täytyy varata aikaa joihinkin poikkeustapahtumiin: kuten kisankeskeytys, muuten vain hitaat kierrokset ja sun muut aikataulua venyttävät asiat.
Itse kyllä pelaan mieluiten juuri aamupäivästä, päivästä ja iltapäivästä.
Illalla on turha pelata, kun voi pelata valoisampaan aikaankin ja monella saattaa jo enemmänkin muut hommat olla mielessä iltaisin, nukkuminen ja sun muut mitä ihmiset yleensä tekevätkin iltaisin..
Tiedän, että kesällä Suomessa aurinko laskee melko myöhään, mutta silti se on korkeimmillaan päivällä klo 12 molemminpuolin, joten eikö se silloin kannata pelata?

Muuten mitkä kisat siellä on ollu klo 09-15?
En siis tiedä mitään siellä järjestetyistä kisoista, joten haluaisin tietää.
tuntuu kyllä oudolta, että 90hengen kisapäivä kestää vain 09-15, jos esim pelataan normaalinpäivän verran väyliä, yleisesti aika usein 2x18väylää, nii miten tämä voi olla mahdollista?
Ruokatauot sun muut huomioon ottaen..
http://powergrip.fi/ -"melko hyvä frisbeekauppa"
Avatar
Ari
Viestit: 6705
Liittynyt: Ke 10 Tammi 2007, 11:57
Oikea nimi: Ari Penttala
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Nummela

Re: Kisojen kellonajoista

Viesti Kirjoittaja Ari »

Ei keskustelun aloittamisessa ole mitään pahaa. Ajoittain on keskusteltu tästäkin asiasta. Kahden kierroksen frisbeegolfkisaa ei kyllä aikataululla 9-15 oikein pysty järjestämään. Jostain syystä 90 hengen (5 hengen peliryhmät) peliä ei kovin monella kentällä pysty alle kolmeen tuntiin vetämään.
Yleensä kahden kierroksen välissä pidetään tauko. Tauko venyy siksi, että ensimmäisten ja viimeisten ryhmien välillä on usein lähes tunti. Tämä johtuu tietenkin osittain siirtymistä, mutta suurimmalti osalti siitä että osa pelaajista käyttää enemmän kuin 30 sekuntia omaan heittovuoroonsa.
Eli käytännössä jokaiselle pitää varata ruokailuun se tunti. Nopeammille se tarkoittaa usein kahta tuntia ja hitaammille saattaa tulla kiire...
Tämä kahden tunnin tauko kolmen tunnin kierrosten lisäksi aiheuttaa sen, että kun vielä tarkistetaan tulokset niin palkintojen jako on lähempänä klo 18 kuin klo 17.

Tällä hetkellä frisbeegolfkilpailuja järjestetään siten, että kilpailun järjestäjä laatii aikataulut sen mukaan miten tietää pystyvänsä kilpailun vetämään läpi. Pelaajilla on sitten mahdollisuus päättää osallistuvatko kilpailuun.

Frisbeegolf on kehittymässä ja menossa eteenpäin. Tulevaisuudessa näemme erilaisia variaatioita kilpailuista. Nyt on jo pappasarjan sedille järjestetty omia kisoja. Miksipä ei nähtäisi eri aikataulurakenteita.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9132
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Kisojen kellonajoista

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

BlackWolf kirjoitti:En tiedä sopiiko tämä muualle, joten pistän tänne.
Minua on ensin ihmetyttänyt, sittemmin alkanut suorastaan ottamaan pannuun kilpailujen alkamisajankohdat. Haluaisinkin kuulla jonkun "ei suuren" kisan järjestäjältä, miksi tarvitsee tämän kokoisessa maassa, jossa aina on vähintään tunnin ajomatka, ihan sama minne, järjestää jokainen kisa alkavaksi kesällä kello 9:00, jolloin pelaajakokous on 8:30.
Olen itse järjestänyt tänä vuonna kisat
Kankaanpäässä 23.4. pelaajakokous 10.00
Julkujärvellä 30.4. pelaajakokous 9.30
Kankaanpäässä 11-12.6. pelaajakokous 8.00
Jämillä 30.7. pelaajakokous 10.45
(vielä tulee 1 kisa Kankaanpäähän).

Isoimmassa kisassa pelattiin kahdella poolilla, joten aikainen aloitus oli pakollinen, muissa aloitettiinkin myöhemmin kuin väitit "jokaisen kisan" merkityn alkavaksi. Tästä voi varman päätellä, että olen osittain samaa mieltä, eli ihan kukonlaulun aikaan ei minunkaan mielestäni kisoja tarvisi aloittaa. Mutta kisanjärjestäjät tekevät aina kuten parhaaksi näkevät, ja näilläkin spekseillä on tuntunut kisailijoita riittävän.
Avatar
BlackWolf
Viestit: 46
Liittynyt: Pe 07 Tammi 2011, 23:04
Oikea nimi: Elmo Lampela
Seura: Willimiehen Disc Golf

Re: Kisojen kellonajoista

Viesti Kirjoittaja BlackWolf »

Juu ei tässä ollut tarkoitus ketään suututtaa. Jokainen toki saa järjestää kisat juuri sillä aikataululla jolla itse haluaa. Minä vain halusin tiedustella miksi noin toimitaan ja yritin myös perustella kysymykseni esimerkillä. Pahoitteluni sille joka asiasta suuttui. Kiitos Tapanotelle tuosta aikataulu tiedoistansa. Minä olen poiminut noi alotus ajat "mutulla" kun lueskellut näitä foorumeita ja katsellut kisakonetta. Oletin kuitenkin keskustelun olevan täällä vapaata joten en nyt ihan "turhaksi" mieltänyt kysymystäni.

Tokihan voidaan aina järkeillä että miksi venyttää ja vanuttaa jne. ja että pelaajia riittää kuitenkin, minua on vain ihmetyttänyt että miksi ehdoin tahdoin pitää aloittaa niin perhanan aikaisin. Vaikka kisa sitten olisi vain joku "pieni puisto open" 20 hengelle jossain keskellä peltoa niin alkamisaika ei ainakaan ole kello 12, vaan varmuudella 9:00. Mutta laji kehittyy ja systeemit kehittyy, ehkä tulevaisuudessa poolijaot tehdään niin että lähialueen pelaajat aloittaa aiemmin ja kauempaa tuleville järjestetään omaa pelaaja kokousta ja myöhemmät poolit tms. variaatioitahan on monia ja vain mielikuvitus on rajana. Tai sitten itse kukin jatkaa "tutulla ja turvallisella" tavalla.
Pessimisti ei pety koskaan
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9132
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Kisojen kellonajoista

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

BlackWolf kirjoitti: Mutta laji kehittyy ja systeemit kehittyy, ehkä tulevaisuudessa poolijaot tehdään niin että lähialueen pelaajat aloittaa aiemmin ja kauempaa tuleville järjestetään omaa pelaaja kokousta ja myöhemmät poolit tms. variaatioitahan on monia ja vain mielikuvitus on rajana. Tai sitten itse kukin jatkaa "tutulla ja turvallisella" tavalla.
Frisbeepoint-tourin kisassa toteutin myös juuri nämä systeemit ja hyvin toimivat. Suosittelen.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9132
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Kisojen kellonajoista

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

BlackWolf kirjoitti:Vaikka kisa sitten olisi vain joku "pieni puisto open" 20 hengelle jossain keskellä peltoa niin alkamisaika ei ainakaan ole kello 12, vaan varmuudella 9:00.
Itse asiassa kun tsekkasin tuosta "muut frisbeegolfkilpailut"-osiosta, niin en nopeasti löytänyt yhtään kisaa, joka olisi alkanut 9.00 tai aiemmin. 10-11 näytti olevan yleisin aloitusaika ja joukossa oli mukana mm. Vampulan kisat, jotka alkoivat kahdelta iltapäivällä ja jäppäriskabat 16/19.
kakkonenonykkönen
Viestit: 104
Liittynyt: Ma 29 Tammi 2007, 20:39
Oikea nimi: :PPPP
Seura: Oulun Frisbeeseura
Paikkakunta: Oulu

Re: Kisojen kellonajoista

Viesti Kirjoittaja kakkonenonykkönen »

tää mustasusi vois nyt kertoo et mitkä kisat on ollu 9-15 ja 90 tyyppiä on osallistunu? jäi meikää ainaki vaivaamaan.
luulis että 90 hengellä kisat kestät ainaki 4+1+4h minimissään, ja silloin 9 alkavat kisat loppus aikasintaa klo 18..
http://powergrip.fi/ -"melko hyvä frisbeekauppa"
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Kisojen kellonajoista

Viesti Kirjoittaja AMA »

Itsekkin olen sen verran aamu-uninen, että äänestän kyllä mieluusti yksipäiväisille kisoille mahdollisimman myöhäisiä lähtöjä. Toisaalta ainakin parin tunnin varoaika laskettuun aikatauluun on pakko jättää ennen pimeetä, jotta ei heti olla pimeässä pelaamassa, jos aikataulut vähän paukkuu. Hämäräkin haittaa pelaamista aivan liikaa.

Karvilakkisarjassa painetaan yleensä kiekko kädessä auringon noususta auringon laskuun. Niiden osalta aikatauluja ei kovin helposti pysty muuttamaan, vaikka todella aikaiset aamuherätykset vähän jurppiikin :D
"play for show, work for dough" -Lloyba
miKeli
Viestit: 136
Liittynyt: Ke 21 Touko 2008, 18:30
Oikea nimi: Trolol

Re: Kisojen kellonajoista

Viesti Kirjoittaja miKeli »

Ainakin kesä-heinäkuussa kun valoa piisaa, pystyis kisat alotteleen kympin pintaan aikasintaan kevyesti.
Avatar
tuminoid
Site Admin
Viestit: 4068
Liittynyt: Ke 09 Kesä 2010, 13:45
Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
Seura: Karkkilan Frisbeegolfkerho
Paikkakunta: Nummela

Re: Kisojen kellonajoista

Viesti Kirjoittaja tuminoid »

BlackWolf kirjoitti:Ehkä tämä on vai rikkaiden laji tämä fribagolf, mutta jotenkin minulle ei vaan istu aivotoimintaan että jos Talissa järjestetään kisat lauantaina ja kaksi kierrosta on tarkoitus pelata, niin Lahdesta joka on 1 tunnin matkan päässä pitää pelaajan herätä viimeistään kello 7:00, että kerkee olla 7:30 autossa ja silloin vedetään aikataulut jo aivan ylitiukille ja ei mietitä lämmittelyjä eikä mitään. Saati sitten haluaako yleisö tulla vapaapäivinään katsomaan frisbeegolffia kello 9:00 jonnekkin kentälle joka tarkoittaisi heräämistä normi työ aamun aikaan, monikos teistä lähtisi katsomaan jalkapalloa, golffia tai jääkiekkoa kello 9:00 lauantai aamuna. Varmaan kovinkaan moni "ei hurahtaneista" siihen ole valmis. Esimerkissä puhuimme nyt siis Lahdesta joka on about lähin "suurkaupunki" Helsinkiin nähden. Tampere ja Turku jos otetaan laskuihin niin aletaan puhua jo epä-inhimillisistä ajoista suhteessa suorituskykyyn sitten kisoissa (lämmittelyt, kokoukset jne. kun lasketaan).
Tuo Tali kun mainittiin niin Tali Openissa R1 ja R2 lähdöt olivat 8 minuutin välein 7.36 - 17.40, ja rundit kesti jonotuksineen päälle 5 tuntia (ainakin niillä jotka ei olleet ihan alussa) niin ei musta tuossa juurikaan myöhäistetä aikatauluja. Viimeset pelas jo nyt melkosen hämärässä. R3 alkoi jo 7.00 ja itse 7.16 heittäneenä (ja tunnin matkan päästä tulleena) aikataulu ei harmittanut yhtään - itsehän heitin niin paskasti että sen spotin ansaitsin. Onhan herätys viiden maissa hiukka HC, mutta suck it up :-) EO:seen tuli perjantaille herätys 4 maissa (en siis asunut Edenissä vaan ajoin sen 2h suuntaansa perhesyistä).

Anyways, ei tuossa liene muuta sanottavaa kun että eiköhän järjestäjät parhaansa tee että kaikille homma toimis.
kristusnaama
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 14 Kesä 2010, 17:56
Oikea nimi: max hagelberg
Seura: Lahden Frisbeeclub
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kisojen kellonajoista

Viesti Kirjoittaja kristusnaama »

Tuohon aikaisin heräämiseen voi tavallaan valmistautua esim.laittamalla kaikki tavarat valmiiksi,lepäämällä hyvin edellisenä päivänä ja menemällä aikaisin nukkumaan.Tosin tuo aamulla klo 04.00 herääminen ja 2h autoilu ennen kisaa on hieman HC:ta,saattaa jopa vaikuttaa heittämiseen.
En kuitenkaan usko että kukaan kisajärjestäjä kiusallaan kisoja aikaisin aloittaa.
Max Hagelberg
Lahden Frisbeeclub ry
Jani
Viestit: 1143
Liittynyt: To 03 Marras 2005, 22:18

Re: Kisojen kellonajoista

Viesti Kirjoittaja Jani »

Valitettavasti kilpailijoiden toiminta kentällä tuntuu vuosi vuodelta hidastuvan, joten koko ajan pitää aikaisemmin aloittaa. Ei viitsisi yhden kierroksen kisojakaan järjestää.
Nosturi
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 18 Huhti 2005, 9:38
Oikea nimi: Timo Kuusela
Paikkakunta: Koikkari

Re: Kisojen kellonajoista

Viesti Kirjoittaja Nosturi »

Ihan turhaa kitinää aikatauluista. Jos on niin tiukkaa, että ei voi liian pitkän ajamisen takia olla edellistä yötä majottuneena lähemmäksi on syytä pelailla vaan viikkokisoissa lähiradalla. Uskoisin, että osalta jää väliin SM-kisat liian pitkän matkan takia. He vain tekevät ratkaisunsa ja tyytyvät siihen, eivätkä lähde syyttelemään kisajärjestäjiä vääristä aikataulusta tai siitä että Lahdesta on liian pitkä matka Helsinkiin.
ville
Viestit: 5042
Liittynyt: To 26 Kesä 2008, 7:28
Oikea nimi: Ville Kotamäki
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Nummela

Re: Kisojen kellonajoista

Viesti Kirjoittaja ville »

Yhtä paljon, kun on aamu-unisia, on myös niitä, joilla on syystä tai toisesta niin kiire kotiin, että palkinnotkin pitää noukkia ennen palkintojen jakoa (mm. itse syyllistyin tähän Tammisaaressa :oops: ).

Joten millään ei voi kaikkia miellyttää - ei edes kilpailun järjestäjää.

Mutta kuten sanottu, vapaaehtoistahan tämä on
Vastaa Viestiin