junioreiden tulevaisuuden näkymät

Keskustelua aiheista, jotka eivät sovi muiden otsikoiden alle

Valvoja: HALLITUS

rosenjo
Viestit: 127
Liittynyt: To 10 Marras 2005, 13:53

junioreiden tulevaisuuden näkymät

Viesti Kirjoittaja rosenjo »

muutaman vuoden harrasteena frisbeegolfia ja sivusta seuranneena ihmettelen miksi juuri junioreihin SFL ei panosta mitään. nuorissa on lajin tulevaisuus, me >50v ja hiukan nuoremmmatkin olemme jossain vaiheessa harrastaneet jotain urheilulajia ja vuosien jälkeen löysimme frisbeen joko omasta tahdostamme tai kuljettaessamme seuran junioreita jos jokin sortin kisoihin. Tänä päivänä avoimen sarjan kärki on sanonko suoraan Timo Pursion ja keihäsmies Villen varassa. On nuoria junioreita helsingistä, tampereelta. heinolasta, tammisaaresta,kauhajoelta, oulusta,vihdistä, nurmijärveltä ym Suomesta jotka ovat todella lahjakkaita pelaajia ja heistä jos kenestä voisi tulla jopa maailman huippuja. ei voi olla niin, että nykyiset toimitsijat katsovat vain omaa parastaan ja unohtavat juniorit. mielestäni junioreiden vanhemmat ja nykyiset seurat hoitavat tehtävänsä moitteettomasti. mutta mikä on SFL:n panos junioreihin, vastaan saman tien: ei mitään näkyvää. Tämä jos mikä katkeroittaa junnujen vanhemmat ja seurat.
Jonsu
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 22 Helmi 2006, 13:20

jaa jaa

Viesti Kirjoittaja Jonsu »

Oon vähän erimieltä tosta että avoimen menestys on noiden kahden miehen varassa... Mut mun mielestä tää on kuitenkin nii pieni laji, että homma pyörii pitkälti viel avoimen ympärillä... tottakai junnuihin pitäis panostaa, mutta millä tavalla ni sitä on vaikee sanoo... mut tätä lajia kehittämässä on vaa vapaaehtoisia... ni ärsyttää välillä ku haukutaan sfl.n tekemisiä... ja usein valitukset tulee sellasten suusta jotka ei oo kehityksen eteen tehny mitään..
Jani
Viestit: 1143
Liittynyt: To 03 Marras 2005, 22:18

Viesti Kirjoittaja Jani »

Lajiin tuntuu niin olennaisena osana kuuluvan juovutus ja syövytys, että harva vanhempi haluaisi lapsiaan sellaiseen ympäristöön oppimaan. Jos halutaan muuttua aikuisten hengailusta nuortenkin urheiluksi, olisi tuolle asialle tehtävä jotakin. Todennäköisesti kuitenkaan tahtoa ei riitä, joten en lähtisi houkuttelemaan junnuja Tukholman-reissuille.
Jenni
Viestit: 305
Liittynyt: Pe 09 Kesä 2006, 12:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jenni »

Kattelin tuolta SFL:n hallitusta?? ja näytti olevan kaksikin henkilöä nimetty junioritoimintaan. Onkohan heillä jotain suunnitteilla? Heille varmaankin voisi vinkkejä ja kehitysideoita antaa? Juniorityö on kyllä kaiken tulevaisuuden perusta! Ja siksipä sitä kaikkiin tukiin ja muihinkin vaaditaan.

Ihan ehdottomasti jotain häppeninkiä nuorille esim leirejä, edes parin päivän mittaisia, joissa on vanhat ja uudet starat neuvomassa nuorempia. Vähän mitä harjoitella, mitä syödä ja ties mitä muuta. Samalla porukat tutustuu toisiinsa jne jne.

Perustyö junioreissa hoidetaan kuitenkin seuroissa, sielläkin lienee paljon kehitettävää!
Avatar
kaasunaamari
Viestit: 57
Liittynyt: La 18 Helmi 2006, 14:34
Oikea nimi: Niko Alander

Viesti Kirjoittaja kaasunaamari »

"Lajiin tuntuu niin olennaisena osana kuuluvan juovutus ja syövytys"

On aiheena sitten juniorit,kiekkojen ominaisuudet,sm-osakilpailun juuri arvotut poolit tai mikä tahansa on tuo ainoa asia mitä Jane pystyy kommentoimaan!Onhan se ikävä asia,että aikuiset nauttivat välillä,vaan anna joskus esimerkki lajista missä itse junnut ei olisi kekkulissa joka hemmetin reissulla!Voin väittää,että kyseisessä lajissa ehkä selvimmät juniorit,etenkin jos kyse kisamatkasta!Olisihan se täysin päihteetön.väkivallaton ja tauditon maailma hemmetin hieno paikka, vaan etkö oikeasti ikinä pysty kommentoimaan muuten?Ei se juniorityö ja junioreiden mukaan saanti nyt ole siitä kiinni!Enkä syytäisi siitä liitoakaan vaan kyllä vastuu on enemmänkin seurojen ja monet seurat selvästikin panostavat kasvavalla voimalla junnuihin,riippumatta siitä oliko sedät kekkulissa stokiksessa vai eivät!
Itse ainakin olen huomannut,että monet seurat ovatkin varsin ansioituneesti huomioineet junnuja ja se mitä tulee kisamatkoihin,niin pitäisi jokaisen "aktiivin" (myös jane) katsoa itseään peilistä ja kysyä miten paljon on itse tehnyt asian eteen?Itsestäni voin sanoa,että olen tehnyt häpeällisen vähän!
Monilla on kuitenkin nykyään tila-autoja ym joissa voisi kuskata isompiakin porukoita kisapaikoille,jopa yli seurarajojen.Tässä asiassa voisi kehittää tietysti alueelista seurojen yhteistyötä,sillä ei ne kaikki junnut kuitenkaan halua kisata,vaan vain osa ja loput vain ja ainoastaan harrastaa.Minkä mahdollisuus on karsittu kovin monesta lajista,joten toivottavasti ei tästäkin!
Liiton kassa on kuitenkin aika laiha eikä siitä paljoa revitä,etenkään kun valtio ei tule vastaan joten nyt tarvittaisiin vapaaehtoisia ja vanhempia mukaan!Se miten vanhemmatkin saataisiin kiinnostumaan onkin sitten toinen juttu!Voisiko heitä kutsua tutustumaan lajiin??vai mitä.. tässä meille kaikille purtavaa ja pohdittavaa!
Tatu
Viestit: 58
Liittynyt: Ti 27 Kesä 2006, 16:15
Oikea nimi: Tatu Saarinen
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Koh Samui
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu »

Ennen kuin käsket Jania enempää katsomaan peliiin, niin tahdon huomauttaa, että kyseinen kaveri opettaa nuoria hyvin usein heittelyn pariin ja huomioimatta en voi myöskään jättää Janin tekemää työtä, että saatiin Nummelaan 18 väyläinen rata harjulle + pajuniityn 7 korinen.
Kaveri on kyllä oman panoksensa antanut! Ideoita ja puhtiakin tuntuu yhä riittävän...
NFS
Avatar
kaasunaamari
Viestit: 57
Liittynyt: La 18 Helmi 2006, 14:34
Oikea nimi: Niko Alander

Viesti Kirjoittaja kaasunaamari »

On toki kiistämätöntä,että Jane on tehnyt hienoa työtä ratojen suhteen ja opettaa junioreille tekniikkaa!Vaan tuota tekniikan opetusta kyllä saa junnut monen muunkin seuran toimesta radoilla.Eikö tässä nyt kuitenkin ollut kyse hieman järjestäytyneemmästä juniorityöstä?

ja eiköhän anneta Janen itse hoitaa noi puolustuspuheet?!?Se on kuitenkin jo ihan iso poika....
rosenjo
Viestit: 127
Liittynyt: To 10 Marras 2005, 13:53

Viesti Kirjoittaja rosenjo »

Eikö tässä nyt kuitenkin ollut kyse hieman järjestäytyneemmästä juniorityöstä?
D.I.P tätä juuri tarkoitin avauksessani. Kaikki seurat tekevät tahollaan mahtavaa työtä frisbeen eteen unohtamatta SFL:ää. Kyse ei ole missään nimessä kisojen palkinnoista, vaan suuremmista asioista joita mielestäni kannattaisi tulevaisuutta ajatellen kehittää. ugh olen puhunut ja toivon, että keskustelu herätti ajatuksia muustakin kuin kisapalkinnoista ja juopottelusta.
Jenni
Viestit: 305
Liittynyt: Pe 09 Kesä 2006, 12:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jenni »

rosenjo kirjoitti: Kyse ei ole missään nimessä kisojen palkinnoista, vaan suuremmista asioista joita mielestäni kannattaisi tulevaisuutta ajatellen kehittää.
Mitä nämä asiat mielestäsi ovat, mitä tulisi kehittää? Itse olen myös sitä mieltä että on paljon kehitettävää, mutta jotta jotain tapahtuisi, olisi hyvä tietää mitä kaivataan ja mitä pitäisi kehittää. Ja lisävoimat eivät koskaan ole kai pahitteeksi, jos katsot asian omaksesi.
Tatu
Viestit: 58
Liittynyt: Ti 27 Kesä 2006, 16:15
Oikea nimi: Tatu Saarinen
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Koh Samui
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu »

D.I.P kirjoitti:On toki kiistämätöntä,että Jane on tehnyt hienoa työtä ratojen suhteen ja opettaa junioreille tekniikkaa!Vaan tuota tekniikan opetusta kyllä saa junnut monen muunkin seuran toimesta radoilla.Eikö tässä nyt kuitenkin ollut kyse hieman järjestäytyneemmästä juniorityöstä?

ja eiköhän anneta Janen itse hoitaa noi puolustuspuheet?!?Se on kuitenkin jo ihan iso poika....
Ihan _omaa_ mielipidettäni asiaan ilmaisin... Jani tosiaan puolustautukoon itse, jos näkee edes aihetta siihen(tuskin).
Tuntui vaan niin tyhmältä, että osoitetaan kaveria, joka on uhrannut suuren osan vapaa-aikaansa lajin kehittämiseen.

Nummelastahan on tähän mennessä puuttunut seura, joka tuota junnutoimintaakin olisi hoitanut.
Asia on nyt toinen ja NFS:n puolesta yritämme tehdä parhaamme omalta osaltamme.

Mielenkiinnolla toki seuraten tätä keskutelua, jos vaikka uusia ideoita syntyisi mihinkä pieni seura voisi kätensä liata junnutoiminan edistämiseksi.
NFS
Jonsu
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 22 Helmi 2006, 13:20

!!!!!

Viesti Kirjoittaja Jonsu »

Tää nyt vain jollain taval liittyy keskusteluun... Mutta ajatellaanpa sellasta... Esim. Kisamatka tukholmaan, niin kuinka moni on valmis ottamaan jonkun junnun matkaansa mukaan... Koska esim. jos mää ottaisin jonku junnun reissuun mukaan, niin siinä ois kauhee vastuu ettei kaverille tapahdu mitään, ettei se katoo tai loukkaannu, kaikki on mahdollista... mä en ainakaan ois valmis ottaa sellast vastuuta ulkopuolisesta kaverista... ehkä esimerkki oli huonosti ilmaistu mut ihan same....
Jani
Viestit: 1143
Liittynyt: To 03 Marras 2005, 22:18

Viesti Kirjoittaja Jani »

D.I.P kirjoitti:ja eiköhän anneta Janen itse hoitaa noi puolustuspuheet?!?Se on kuitenkin jo ihan iso poika....
Mitkä ihmeen puolustuspuheet?

Minä muuten olen Jani. Kuka sinä olet?
Jani
Viestit: 1143
Liittynyt: To 03 Marras 2005, 22:18

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ai niin, lainaus toisesta keskustelusta:

Väsyneitä todellakin! Nimittäin panemisesta ja juomisesta..
The_One
Viestit: 231
Liittynyt: Pe 09 Kesä 2006, 13:00
Oikea nimi: -Hege
Seura: Disc Golf Club Tampere

Viesti Kirjoittaja The_One »

Lopeta nyt ihmeessä toi lässytys, Tampere ainakin juo ja panee joten pidä huoli omista asioistas. Meidän junioritoimintaan kuuluu juomisen alkeet ja kaikki tää on täysin vapaaehtoista. Millä järjellä muuten lainasit ton meidän kirjotuksen tänne?
Sponsored by Tampereen Lihajaloste Oy and K-Market Ruotula.
RioT
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 12 Heinä 2005, 13:37
Oikea nimi: Tuomas Rio
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RioT »

Hei,

Muiden lajien piirissä junioritoiminnassa mukana olleena ja myös ohjaajana toimineena voin todeta että juniorityö on ihan totista duunia ja vaatii selkärankaa.

Laji on edelleenkin kohtalaisen nuori ja aika moni pelaaja haluaa pelata ja nauttia lajista ihan itsekseen ja kavereidensa kanssa.

Henkilökohtaisesti nostan ainakin hattua niille ihmisille jotka jaksavat joka maanantai ja torstai hoitaa esim. viikkokilpailut tampereella joka sekin vaatii jo melkoista omistautumista lajiin.

Ja mitä tulee junioritoimintaan niin sitä varten vaaditaan esiin astumista sieltä seurojen tai harrastajien riveistä ja melkoisen taakan ja vastuun ottamista että hoitaa asiat ja pitää lupaukset sen toiminnan kehittämisestä ja eteenpäin viemisestä.. laji kaipaa ehdottomasti toimivaa juniorityötä mutta lajin parissa on liian vähän ihmisiä joilla olisi niin kova halu sen oman lajin kehittämiseen että löytyisi energiaa aloittaa duuni junnujen kanssa.

Joka harrastuksessa tai laijssa on sama ongelma, joillekkin se on vaan se harrastus ja joillekkin siitä tulee elämäntapa jota kautta sitten haluaa tehdä enemmänkin lajin eteen. Mutta ketään ei voi pakottaa tekemään työtä lajin parissa vaan siihen pitää ite herätä ja alkaa toimia.

Täällä ainakin tarvittaisiin lissää sellaisia jotka oikeasti haluavat tehdä töitä siihen että junnuista kasvaa uusia pursioita ja piippoja :)

Tarvitaan lisää hyviä ratoja ja lisää kilpailuita, kunnon kilpailuita kuten Tali Open.. mihin kaikilla on mahdollisuus osallistua.. Tukholma on esimerkkinä loistava kilpailu.. ja mahtava rata..

-RioT
Vastaa Viestiin