Discgolfreglerna

Sääntöihin liittyvät keskustelut.

Valvoja: HALLITUS

Kim Lindblad
Viestit: 298
Liittynyt: Ke 13 Huhti 2005, 11:40
Oikea nimi: Kim Lindblad

Discgolfreglerna

Viesti Kirjoittaja Kim Lindblad »

Sami & Co, var dröjer de finskspråkiga (SFL-godkända) discgolfreglerna? Nu har man redan väntat i över åtta år.

Under min mandatperiod i styrelsen var det meningen att jag skulle göra en del av översättningen från finska till svenska.
Visserligen är behovet av finlandssvenska regler inte så stort, eftersom vi kan använda oss av rikssvenska, inofficiella finska och PDGA regler, men visst kan jag hjälpa till (även om jag inte är i styrelsen), men naturligtvis inte före styrelsen godkänt finländska finskspråkiga regler.
poimis
Viestit: 2284
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 11:14
Oikea nimi: Sami Poimala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poimis »

Och samma på finska...

Jag tänker att det skulle vara bättre om du gjorde översättningen från engelska till svenska. Den finska översättningen är inte ännu färdig. Det finns inga SFL-godkända regler.

Talin Tallaajat översättade PDGA regler för 2005, men, som du säkert vet bra, de finns många förändringar i 2006's regler. Den gamla översättningen kan du hitta här http://www.samipoimala.com/frisbeegolf/ ... le=Etusivu
Kim Lindblad
Viestit: 298
Liittynyt: Ke 13 Huhti 2005, 11:40
Oikea nimi: Kim Lindblad

Viesti Kirjoittaja Kim Lindblad »

poimis kirjoitti:Jag tänker att det skulle vara bättre om du gjorde översättningen från engelska till svenska.
Som jag redan skrev (även konstaterats i gamla forumet för ett par år sedan): "...naturligtvis inte före styrelsen godkänt finländska finskspråkiga regler."
För det första finns det ju t.ex. ingen garanti (inget officiellt beslut) att de finländska reglerna kommer att vara en 100%-ig direkt översättning av PDGA-reglerna (jämför t.ex. med Sveriges regler som ju avviker en hel del).
Och för det andra har jag ju aldrig lovat att göra arbetet helt ensam. Ingen idé att ens börja om ingen annan gör det.

Mycket viktigare vore att först få de grundläggande sakerna i skick, såsom förbundets namn och inledningstexten på svenska på www-huvudsidan.
Kim Lindblad
Viestit: 298
Liittynyt: Ke 13 Huhti 2005, 11:40
Oikea nimi: Kim Lindblad

Viesti Kirjoittaja Kim Lindblad »

Ett litet tillägg bara:
SLKL har ju förstås sina officiella, godkända finländska finskspråkiga discgolfregler, i bokform (inte på nätet), men jag vet inte hur bra dom stämmer överens med PDGA:s regler nu, eftersom min bok är tio år gammal.
h_lehto
Viestit: 43
Liittynyt: Pe 06 Tammi 2006, 18:16
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja h_lehto »

Kim Lindblad kirjoitti:För det första finns det ju t.ex. ingen garanti (inget officiellt beslut) att de finländska reglerna kommer att vara en 100%-ig direkt översättning av PDGA-reglerna (jämför t.ex. med Sveriges regler som ju avviker en hel del).
Ovatko suomalaiset säännöt ikinä poikenneet PDGA:n säännöistä?
Kim Lindblad
Viestit: 298
Liittynyt: Ke 13 Huhti 2005, 11:40
Oikea nimi: Kim Lindblad

Viesti Kirjoittaja Kim Lindblad »

Vilka "suomalaiset säännöt" menar du?
Tikkis
Viestit: 138
Liittynyt: Ti 12 Huhti 2005, 8:38
Oikea nimi: Markus Stigzelius
Paikkakunta: Veräjämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tikkis »

Kim Lindblad kirjoitti:Vilka "suomalaiset säännöt" menar du?
http://www.frisbeeliitto.com/golfsaan.html
Kim Lindblad
Viestit: 298
Liittynyt: Ke 13 Huhti 2005, 11:40
Oikea nimi: Kim Lindblad

Viesti Kirjoittaja Kim Lindblad »

Yeah right... sa engelsmannen då han körde på fel sida av vägen.

Tikkis svarade alltså vad hlehto menade?
Påstår Tikkis att hlehto menar att SFL använder SLKL:s regler från 1996 nu 2006?

På nätet ja, SFL har alltså SLKL:s gamla regler på sin gamla www-sida.

Såhär skrev SFL för fyra år sedan:
http://www.frisbeeliitto.com/sfllajit.html
Om/då styrelsen godkänner PDGA:s regelförändringar sedan 2003 i finländsk version, får vi förhoppningsvis se resultatet på nya http://www.frisbeeliitto.com/?sivu=2.1.1
h_lehto
Viestit: 43
Liittynyt: Pe 06 Tammi 2006, 18:16
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja h_lehto »

Kim Lindblad kirjoitti:Påstår Tikkis att hlehto menar att SFL använder SLKL:s regler från 1996 nu 2006?
Jag frågade att har några finska regler varit annorlunda än PDGA regler, vilka regler som helst.

Oli miten oli, niin en näe mitään syytä olettaa, että nykyiset säännöt eroaisivat PDGA:n säännöistä millään tavalla - vai onko kukaan hallituksessa ehdottanut PDGA:n säännöistä poikkeamista?
poimis
Viestit: 2284
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 11:14
Oikea nimi: Sami Poimala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poimis »

hlehto kirjoitti:vai onko kukaan hallituksessa ehdottanut PDGA:n säännöistä poikkeamista?
Ei, paitsi joidenkin sanamuotojen osalta. Esim "Shouting
at an appropriate time to warn someone
in danger of being struck by a disc is not a
violation of courtesy."

=> Jotenkin tyyliin, että kyseinen huutaminen on suorastaan suositeltavaa.
h_lehto
Viestit: 43
Liittynyt: Pe 06 Tammi 2006, 18:16
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja h_lehto »

poimis kirjoitti:=> Jotenkin tyyliin, että kyseinen huutaminen on suorastaan suositeltavaa.
Säännöt ovat minimitaso ja negatiivisen käyttäytymisen estämisen väline, kohteliaisuuteen ja toisten huomioonottamiseen ei voida määrätä.

(Vrt. laki.)
poimis
Viestit: 2284
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 11:14
Oikea nimi: Sami Poimala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poimis »

hlehto kirjoitti: Säännöt ovat minimitaso ja negatiivisen käyttäytymisen estämisen väline, kohteliaisuuteen ja toisten huomioonottamiseen ei voida määrätä.
Eihän tuossa esittämässä sanamuodossani, joka oli omaa ad hoc tuotantoani, määrättykään, vaan suositeltiin.
Kim Lindblad
Viestit: 298
Liittynyt: Ke 13 Huhti 2005, 11:40
Oikea nimi: Kim Lindblad

Viesti Kirjoittaja Kim Lindblad »

hlehto kirjoitti:Jag frågade att har några finska regler varit annorlunda än PDGA regler, vilka regler som helst.
Annorlunda åtminstone på så vis att de inte alltid är up-to-date. De inofficiella har ju varit mer up-to-date än de officiella.
hlehto kirjoitti:Oli miten oli, niin en näe mitään syytä olettaa, että nykyiset säännöt eroaisivat PDGA:n säännöistä millään tavalla - vai onko kukaan hallituksessa ehdottanut PDGA:n säännöistä poikkeamista?
Jag har också alltid ansett att alla länder borde ha samma regler i alla tävlingar, även om PDGA:s regler kanske kunde förenklas till viss del.
Vieras

Onödigt arbete med regler...

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Vad menar ni? Har inte en skäggig gubbe från Kauhajoki gjort en översättning långt före "Daadelis Dallandes", men SFL vägrar att betala. Dessa regler är även godkända va PDGA och en "update" skulle vara möjlig.
Antero
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 9:28
Oikea nimi: Antero Erhiö
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Antero »

Servus.

Ich habe nix verstanden. Können die Regeln nicht auf finnish sein?
Vastaa Viestiin