Arvoitus 6: Kiekko putoaa korista

Sääntöihin liittyvät keskustelut.

Valvoja: HALLITUS

Onko pelaaja P1 suorittanut reiän hyväksytysti loppuun?

Äänestys päättyi Ti 13 Kesä 2006, 18:47

Kyllä
4
27%
Kyllä, mikäli toisen pelaajan kiekko pudotti
1
7%
Kyllä, mikäli mikä tahansa muu (esim tuuli) kuin toisen pelaaja kiekko pudotti
0
Ei ääniä
Ei
10
67%
 
Ääniä yhteensä: 15

poimis
Viestit: 2409
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 11:14
Oikea nimi: Sami Poimala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Arvoitus 6: Kiekko putoaa korista

Viesti Kirjoittaja poimis » Ti 06 Kesä 2006, 18:47

Laitan tällä kertaa poikkeuksellisesti kaksi arvoitusta yhtä aikaa, kun ovat niin sukulaisia.

Pelaajan P1 kiekko on hyväksytysti korissa (sisällä, ketjuissa tai alaraudassa). Kiekko tippuu korista maahan ennenkuin P1 noutaa kiekon.

poimis
Viestit: 2409
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 11:14
Oikea nimi: Sami Poimala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poimis » Ti 13 Kesä 2006, 11:51

Oikea vastaus on tässäkin "Ei". Kiekon on pysyttävä korissa (tai ketjuissa tai alaraudassa) siihen saakka kun pelaaja sen sieltä itse poistaa.
Tässä siis yksi hyvä syy lisää poistaa kiekko korista aina onnistuneen puttinsa jälkeen.

Nosturi
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 18 Huhti 2005, 9:38
Oikea nimi: Timo Kuusela
Paikkakunta: Koikkari

Viesti Kirjoittaja Nosturi » Ti 13 Kesä 2006, 21:55

poimis kirjoitti:Oikea vastaus on tässäkin "Ei". Kiekon on pysyttävä korissa (tai ketjuissa tai alaraudassa) siihen saakka kun pelaaja sen sieltä itse poistaa.
Tässä siis yksi hyvä syy lisää poistaa kiekko korista aina onnistuneen puttinsa jälkeen.
eli vaikka kiekko on pysähtynyt(=on seuraavan heiton lie) ei tätä huomioida jos kiekko on korissa.

poimis
Viestit: 2409
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 11:14
Oikea nimi: Sami Poimala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poimis » Ti 13 Kesä 2006, 22:26

Nosturi kirjoitti:eli vaikka kiekko on pysähtynyt(=on seuraavan heiton lie) ei tätä huomioida jos kiekko on korissa.
Kyllä, luit ihan oikein. Tässä kohtaa reiän loppuun suorittamisessa on lisävaatimus.

h_lehto
Viestit: 43
Liittynyt: Pe 06 Tammi 2006, 18:16
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja h_lehto » Ti 20 Kesä 2006, 17:22

poimis kirjoitti:
Nosturi kirjoitti:eli vaikka kiekko on pysähtynyt(=on seuraavan heiton lie) ei tätä huomioida jos kiekko on korissa.
Kyllä, luit ihan oikein. Tässä kohtaa reiän loppuun suorittamisessa on lisävaatimus.
Kyllä se seuraavan heiton lie huomioidaan, mutta ei sitä, että reikä olisi suoritettu loppuun. Seuraavan heiton lie on korin alta, jos kiekko on pysähtynyt koriin, mutta joku tai jokin on pudottanut sen ja kiekko on rollannut esim. alamäkeä alas. Vrt. toinen arvoitus.

Reikä ei ole silti suoritettu loppuun, mutta lie voi olla siinä.

Minusta tuo on huono sääntö, mutta eipä tuo peliä hirveästi haittaa.

poimis
Viestit: 2409
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 11:14
Oikea nimi: Sami Poimala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poimis » La 06 Loka 2007, 21:59

Tässä kohtaa PDGA nyt sitten on kuitenkin eri mieltä omien sääntöjensä kanssa. Tai oikeastaanhan kyse on siitä, missä järjestyksessä sääntöjä tulkitaan.

Säännöissä sanotaan: (803.07 B)
"If a disc at rest on the playing surface
or supported by the target is moved, the
disc shall be replaced as close as possible
to its original location, as determined by
a majority of the group or an official."

Ja toisaalla (803.13 B):
"In order to hole out, the thrower must release the
disc and it must come to rest supported
by the chains or within one of the
entrapment sections. This includes a disc
wedged into or hanging from the lower
entrapment section but excludes a disc
resting on top of, or hanging outside of,
the upper entrapment section. The disc
must also remain within the chains or
entrapment sections until removed.
"

Tuossa lihavoidulla on ristiriitaisia tulkintoja aiheuttava kohta. Tuoreimman PDGA:n tulkinnan mukaan 803.07 B kuitenkin on vahvempi, eli mikäli pelaajan P1 kiekko on korissa, ja toisen pelaajan kiekko tiputtaa sen sieltä, P1:n lie palautetaan siihen, missä se nähtiin oleva, ja sehän oli korissa. Eli reikä on pelattu hyväksytysti loppuun.

Vastaa Viestiin