Puttiralli historiaa ?

Sääntöihin liittyvät keskustelut.

Valvoja: HALLITUS

jone
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 15 Tammi 2008, 8:37

Puttiralli historiaa ?

Viesti Kirjoittaja jone » Su 13 Huhti 2008, 15:28

Hessu kertoi, että olikin jo aiheesta eilen Hartsan kanssa
jutellut. Eli onko todella näin typerä sääntö olemassa, että
yhdellä rankkarilla pääsee aina edelliseen heittopaikkaan ?

Esim: Nummelan harjun ykkösväylä, heität avauksen 4m korista ja
putti jää sormeen kiinni. Kiekko sinne ala monttuun, ei mitään
mahista kolmoseen, mutta vitonenkin on mahdollinen.
Ko. sääntöä käyttämällä, saat putata uudestaan ja sehän on
sitten heitto nro 4.

Eli onko sääntö tosiaan voimassa myös "puttialueella" eli 10m
säteellä korista + voiko sääntöä soveltaa myös OB heiton
jälkeen.

jone

h_lehto
Viestit: 43
Liittynyt: Pe 06 Tammi 2006, 18:16
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja h_lehto » Su 13 Huhti 2008, 16:16

Tällainen sääntö on.

803.06 Unplayable Lie
A. A player may declare his or her lie to be an unplayable lie. The player is the sole judge as to whether the lie is unplayable. The unplayable lie may be relocated to a new lie that is: (1) No closer to the hole, on the line of play and within five meters of the unplayable lie; or (2) The previous lie as evidenced by the marker disc or, if the marker disc has been moved, from an approximate lie as agreed to by the majority of the group or an official. The original throw plus one penalty throw are counted in the player’s score.

Tikkis
Viestit: 138
Liittynyt: Ti 12 Huhti 2005, 8:38
Oikea nimi: Markus Stigzelius
Paikkakunta: Veräjämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tikkis » Su 13 Huhti 2008, 16:25

Ja sama suomeksi...
803.06 Pelikelvoton heittopaikka
A. Pelaaja voi halutessaan julistaa
heittopaikkansa pelikelvottomaksi.
Pelaaja yksin ratkaisee heittopaikan
pelikelpoisuuden. Pelikelvoton
heittopaikka vaihdetaan uuteen
heittopaikkaan, joka on joko
(1) pelilinjalla, korkeintaan viiden metrin
päässä pelikiekosta eikä alkuperäistä
lähempänä väylämaalia, tai (2) edellinen
heittopaikka. Mikäli kohdassa
(2) edellisen heittopaikan
merkitsemiseen käytettyä kiekkoa on
siirretty, ryhmän enemmistö tai toimitsija
määrittelee arvioidun heittopaikan.
Alkuperäinen heitto ja yksi
rangaistusheitto lisätään pelaajan
tulokseen.

Jani
Viestit: 1143
Liittynyt: To 03 Marras 2005, 22:18

Viesti Kirjoittaja Jani » Su 13 Huhti 2008, 17:33

Mikko puttasi eilen Salmessa ketjuihin, kiekko tuli ulos ja rollasi laskettelurinnettä ties minne saakka. Säästyi ainakin hikipisaroita, kun hän ei lähtenyt pelaamaan alhaalta, vaan puttasi sisään edellisestä paikasta.

Jani
Viestit: 1143
Liittynyt: To 03 Marras 2005, 22:18

Re: Puttiralli historiaa ?

Viesti Kirjoittaja Jani » Su 13 Huhti 2008, 17:34

jone kirjoitti:Kiekko sinne ala monttuun, ei mitään
mahista kolmoseen, mutta vitonenkin on mahdollinen.
Tuota, eikö tuossa saata olla ainekset jopa kutoseen...?

Avatar
KURKO
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 03 Heinä 2006, 13:42
Oikea nimi: Jani Karonen
Seura:
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja KURKO » Su 13 Huhti 2008, 19:28

Tikkis kirjoitti:Ja sama suomeksi...
803.06 Pelikelvoton heittopaikka.
Muistaakseni Suomen ensimmäisissä PDGA:n hyväksymissä virallisissa säännöissä (à la Seppo Nieminen & A-P Korkeamäki) on huomattavasti värikkäämpi suomennos, mutta se sisältää kyllä samat yksityiskohdat. :)
| Frisbeegolffia vuodesta 1985 |

jone
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 15 Tammi 2008, 8:37

Re: Puttiralli historiaa ?

Viesti Kirjoittaja jone » Su 13 Huhti 2008, 19:59

Jani kirjoitti:
jone kirjoitti:Kiekko sinne ala monttuun, ei mitään
mahista kolmoseen, mutta vitonenkin on mahdollinen.
Tuota, eikö tuossa saata olla ainekset jopa kutoseen...?
heh, arvasin että se tulee vielä eteen, montakertaa. Mun mielestä typerä sääntö, miksiköhän tälläinen sääntö on olemassa ja käytetäänkö sitä
"taktisesti" kuinka paljon ?

Jani
Viestit: 1143
Liittynyt: To 03 Marras 2005, 22:18

Viesti Kirjoittaja Jani » Su 13 Huhti 2008, 20:55

Kai aika harvoin kuitenkin tulee sellaisia tilanteita, joissa säännöstä tosissaan hyötyy tuloksellisesti. Lähinnä on mukavampaa pelata, kun ei kaikista ruusupuskista tarvitse pelata ja itseään repiä.
Ja ainoa, joka voi sanoa, milloin kyseessä on pelaamaton paikka, on itse pelaaja. Silloin se voi olla vaikka keskellä peltoa.

poimis
Viestit: 2409
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 11:14
Oikea nimi: Sami Poimala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poimis » Ma 14 Huhti 2008, 8:01

Esim. talin vitosella kun olen ylärinteessä puttaamassa n. viidestä metristä ja pistän ohi ja kiekko rollaa tielle OB:lle, niin harkitsen vakavasti tuon säännön käyttämistä. Samoin #8:lla.

Avatar
Jaani
Viestit: 3077
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jaani » Ma 14 Huhti 2008, 8:21

Poimis, kun kyse on OB:sta, niin sääntö on mielestäni selkeä, mutta jos on vain jorpakkoon mennyt heitto ilman OB-merkintää, on aika harvinaista saada etua uusimalla heittoa. Monesti olen miettinyt, että kannattaisko ottaa rankku ja jatkaa samasta paikasta, mutta vielä ei ole tullut vastaan...

jone
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 15 Tammi 2008, 8:37

Viesti Kirjoittaja jone » Ma 14 Huhti 2008, 9:11

poimis kirjoitti:Esim. talin vitosella kun olen ylärinteessä puttaamassa n. viidestä metristä ja pistän ohi ja kiekko rollaa tielle OB:lle, niin harkitsen vakavasti tuon säännön käyttämistä. Samoin #8:lla.
Eli jos puttaat kolmosta ja vierii tielle, niin tätä sääntöä käyttämällä
uusi putti on nro 5 eli ei tule OB rankkaria + tätä rankkaria.

Onko se sitten niin, että niin kauan kun merkkari on maassa, niin olet
oikeutettu käyttämään tätä sääntöä. Vai voiko pooli päättää
edellisen heittopaikan, jos olet jo pistänyt merkkarin taskuun ?

Pyöveli
Viestit: 182
Liittynyt: Ke 10 Loka 2007, 8:33
Oikea nimi: Veli Berglund

Viesti Kirjoittaja Pyöveli » Ma 14 Huhti 2008, 9:50

jone kirjoitti:
poimis kirjoitti:Esim. talin vitosella kun olen ylärinteessä puttaamassa n. viidestä metristä ja pistän ohi ja kiekko rollaa tielle OB:lle, niin harkitsen vakavasti tuon säännön käyttämistä. Samoin #8:lla.
Eli jos puttaat kolmosta ja vierii tielle, niin tätä sääntöä käyttämällä
uusi putti on nro 5 eli ei tule OB rankkaria + tätä rankkaria.

Onko se sitten niin, että niin kauan kun merkkari on maassa, niin olet
oikeutettu käyttämään tätä sääntöä. Vai voiko pooli päättää
edellisen heittopaikan, jos olet jo pistänyt merkkarin taskuun ?
Sen voi tuomita vaikka markkeri olis jo poimittu, pooli silloin vain arpoo lähinnä totuutta olevan heittopaikan.

Niemisen Juha olis säästänyt tuollaiset 9 heittoo aikoinaan Suomen Linnan legendaarisella kumpuväylällä jos olis tuota sääntöä soveltanu...

poimis
Viestit: 2409
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 11:14
Oikea nimi: Sami Poimala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poimis » Ma 14 Huhti 2008, 11:14

Jaani Länsiö kirjoitti:Monesti olen miettinyt, että kannattaisko ottaa rankku ja jatkaa samasta paikasta, mutta vielä ei ole tullut vastaan...
Esim. Meikun ysillä kun lipsautat avauksen sinne meren rantaan niin suosittelen ainakin harkitsemaan :)

Avatar
Petteri[BSC]
Viestit: 29
Liittynyt: To 24 Elo 2006, 13:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri[BSC] » Ma 14 Huhti 2008, 12:24

Pyöveli kirjoitti: Eli jos puttaat kolmosta ja vierii tielle, niin tätä sääntöä käyttämällä
uusi putti on nro 5 eli ei tule OB rankkaria + tätä rankkaria.
Niinpä, tuo yksi rankkarihan tulee juuri OB-säännöstä, jota tässä tapauksessa tulee soveltaa. OB-sääntöhän antaa pelaajalle mahdollisuuden heittää seuraavan (tässä tapauksessa 5. heittonsa) joko metrin päästä siitä pisteestä, josta kiekko meni ulos pelialueelta TAI siitä pisteestä, josta edellinen heitto lähti.
Viimeksi muokannut Petteri[BSC], Ma 14 Huhti 2008, 17:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Jaani
Viestit: 3077
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jaani » Ma 14 Huhti 2008, 15:01

poimis kirjoitti:
Jaani Länsiö kirjoitti:Monesti olen miettinyt, että kannattaisko ottaa rankku ja jatkaa samasta paikasta, mutta vielä ei ole tullut vastaan...
Esim. Meikun ysillä kun lipsautat avauksen sinne meren rantaan niin suosittelen ainakin harkitsemaan :)
Niin, sinne en ole koskaan heittänyt, ja uskoisin vastakin, etten niin huonoa heitto heitä. Oishan se todella huono heitto, täytyy myöntää.

Vastaa Viestiin