Kiekkojen painosta ja muista ominaisuuksista

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

Wangsta

Kiekkojen painosta ja muista ominaisuuksista

Viesti Kirjoittaja Wangsta »

Voisiko joku auttaa aloittelijaa ymmärtämään hieman lisää kiekkojen ominaisuuksista.? Ensiksikin ihmetyttää vaikuttaako tuo kiekkojen paino millä tavalla sen lentoon, eli kevyempi lentää ???? kun taas painavampi ??? Sitten kaipaisin apua noihin>> Speed: 9 Glide: 4 Turn: -1 Fade: +2 eli lentääkö suuremman speed luvun omaava kiekko pidemmälle vai ainoastaan kovempaa?? Mitä tuo glide tarkoittaa,entäpä Fade? Ilmeisesti tuo turn liittyy kääntymiseen,mutta miten? Eli jos heitän oikealla kädellä ja rystypuolelta kääntyykö miinus kiekko siis sitten vasemmalle vai miten??

Olen nyt muutaman kerran käynyt lajia kokeilemassa Nummmelan radalla ja pitänyt lajista kovasti!! Olen myös huomannut että avaus heittoni innova valkyrie merkkisellä kiekolla kääntyvät yleensä jonkunverran vasemmalle lennon lopussa, onko tämä ominaisuus vai heittovirhe? Osaisitteko antaa muutamia esimerkkejä driveriksi joka lentäisi aloitteliallakin suoraan?? Radalla on myös paljon puita ja hiekkaa/kiviä,joten kiekot kuluvat aikalailla!!

Kiitos kaikille etukäteen!!!
poimis
Viestit: 2284
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 11:14
Oikea nimi: Sami Poimala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poimis »

Lyhyesti ja yleistäen: (selityksissä oletetaan oikeakätinen rystyheitto)
Speed: nopeus, nopeampi lentää pidemmälle
Glide: liito, kuinka hyvin kiekko liitää (mitä suurempi, sen vähemmällä voimalla kiekko lentää pitkälle)
Turn: käytetään myös termiä "high speed turn", eli kuinka paljon kiekolla on taipumusta kääntyä lennon alkuvaiheessa. Jos kiekolla tämä on miinusmerkkinen ja sitä heittää kovaa, kiekko lähtee kääntymään oikealle., plus -merkkisellä taas on taipumus kääntyä vasemmalle.
Fade: käytetään myös termiä low-speed fade, eli kuinka paljon kiekko kääntyy lennon loppuvaiheessa.

Käytännössä kaikki kiekot käääntyvät lopussa vasemmalle, ainakin draiverit.

Aloittelijan kannattaa siis etsiä kiekkoja, missä on fade on pieni (negatiivinen), samoin turn. Ellei sitten heitä todella kovaa. Aloittelijan kannattaisi myös heittää ensi alkuun pelkillä puttereilla. Kyllä, se on tylsää eikä ne lennä pitkälle, mutta niitä on helpompi heittää, ja niillä oppii heittämään paremmin.
Mutta kun kuitenkin kaikki haluaa draivereilla heti viskomaan, Millennium JLS on oiva valinta.

Lopuksi vielä, että kiekon lentoon vaikuttaa todella paljon miten hyvän kierteen siihen saa, miten kulunut kiekko on, mitä muovia se on, missä kulmassa se lähtee, puhumattakaan tuulen vaikutuksesta...

Summa summarum, osta läjä samanlaisia puttereita, ja opettele heittää niillä kaikenlaisia heittoja eri tuulensuuntiin, niin sitten jo tiedätkin, mitä noilla numeroilla yritetään sanoa :)
Wangsta

Viesti Kirjoittaja Wangsta »

Ok kiitos vastauksesta,oli vähintäänkin riittävä!! On kyllä totta että ajatus viskoa pelkkää putteria hieman vierastuttaa, mutta pakko kyllä kokeilla jos tolla konstilla hiffaa noita ominaisuuksia!!Eli Jatketaan harjoituksia nyt hieman viisaampana!! :D
Dizzy
Viestit: 65
Liittynyt: Ti 26 Huhti 2005, 12:44
Oikea nimi: Anssi Sahri
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Dizzy »

Poimiksen referaattiin lisäys vielä.

Kun sitä heittotuntumaa & taitoa alat hiomaan, älä nyt vaan eksy sinne radalle...

Etsi itsellesi joku kiva rauhallinen aukea paikka ( Nurmikenttä yms.) ja ala siellä viskomaan. Pääset pikkaisen nopeammin sinuiksi niitten kiekkojen kanssa.

Sitäpaitsi sen putterin viskominen tyhjällä kentällä on sen verta tylsää puuhaa, että oppiipahan taas arvostamaan sitä omaa rataa ihan uudella otteella.
Tatu
Viestit: 58
Liittynyt: Ti 27 Kesä 2006, 16:15
Oikea nimi: Tatu Saarinen
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Koh Samui
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu »

Wangsta:
Nummelassa on seura jonka jäsenet harjoittelevat aktiivisesti Pajuniityn puistossa ja pelailevat harjulla lähes päivittäin.
Lisätietoja voi kysellä vaikkapa emaililla tatus@kolumbus.fi.

Harjulle on myös tulossa yleisölle avoin lajiin tutustumispäivä lähiaikoina.
NFS
Wangsta

Viesti Kirjoittaja Wangsta »

Nummelan harjulla olen käynytkin harjoittelemassa,itse asiassa sieltä juuri tulinkin, tosin tänään olikin taas vähän vaikeempi päivä :? Täytyy miettiä tuota seuraan liittymistä kunhan saa nuo tuloksen pysymään aina edes 70 alapuolella....Hieno laji kieltämättä ja kaksi kaveria jo saanut houkuteltua mukaan!!
Jani
Viestit: 1143
Liittynyt: To 03 Marras 2005, 22:18

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kun seuraan liittyy, niin ei yli seiskakymppisiä tule enää koskaan!
many

Viesti Kirjoittaja many »

Onko kellään kokemusta Discraftin Venom kiekosta? Onko mistään kotoisin?
monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Viesti Kirjoittaja monster »

on kokemusta.erittäin hyvää materiaalia varsinkin sateella.ei ole liukas.aika ylivakaa ja nopea kiekko.kokeilemisen arvoinen...itse heitän sillä jos sataa
Tatu
Viestit: 58
Liittynyt: Ti 27 Kesä 2006, 16:15
Oikea nimi: Tatu Saarinen
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Koh Samui
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu »

monster kirjoitti:on kokemusta.erittäin hyvää materiaalia varsinkin sateella.ei ole liukas.aika ylivakaa ja nopea kiekko.kokeilemisen arvoinen...itse heitän sillä jos sataa
Itse en suosittelisi aloittelijalle ylivakauden takia, ellei ole jo sinut asian kanssa.
NFS
many

Viesti Kirjoittaja many »

kiitokset tiedoista... :D
poimis
Viestit: 2284
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 11:14
Oikea nimi: Sami Poimala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poimis »

Tatu kirjoitti: Itse en suosittelisi aloittelijalle ylivakauden takia, ellei ole jo sinut asian kanssa.
Tuo on monipiippuinen juttu. Itse pelasin ekan puoli vuotta lähes vain alivakailla kiekoilla, ja sitten kun aloin kokeilla ylivakaita, ihmettelin, miksi kaikki lähtee rajusti vasemmalle. Noh, alivakailla lätyillä olin tottunut heittämään hurjassa hyssekulmassa...
Mini-Nieminen

Viesti Kirjoittaja Mini-Nieminen »

Joo, kandee opetella heittämään kunnon kiekoilla. Ei mitään kuluneita valkyrieita.

Jos opettelee heittämään hyzer flippiä, kuten minä, siitä ei oikein pääse eroon.
Tatu
Viestit: 58
Liittynyt: Ti 27 Kesä 2006, 16:15
Oikea nimi: Tatu Saarinen
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Koh Samui
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu »

Eikö alivaakaasta olis sitten helppo lähteä pikkuhiljaa siirtymään ylivakaisiinkin?

Voi pelaaminen harjunradalla alkaa tympimään jos kiekko on mielettömien hyssejen takia kokoajan metsän puolella.

Ite opettelen kämmenheittäjänä rystyheittoja nyt ja pelaaminen tuntuu alivakaalla paljon mukavemmalta.

Heittely treeniä sitten tietty erikseen vaikka niitä ylivakaita kokeillen.

Tuu many heittelee pajuniittyyn joku päivä ni saat kokeilla eri vakaita kiekkoja meiltä jos haluat.

Mun ajatuksia vaan...
NFS
h_lehto
Viestit: 43
Liittynyt: Pe 06 Tammi 2006, 18:16
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja h_lehto »

Sopivan vakaat ovat kova juttu. Ensin Stingray, sitten kun alkaa kääntää koko ajan yli, niin Sidewinder, sitten Valkyrie, sitten Wraith, sitten T-Rex - ja kaikki pysyvät käytössä (pl. tuo Stingray, joka on kyllä aika alivakaa).
Vastaa Viestiin