Pimp my drive

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9132
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Kokeilin tänään pari tomoa. Irtoaisiko näistä valistunutta kommenttia: http://www.youtube.com/watch?v=1qc1D5ffviw
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Mula kuluu olkapää työn puolesta liikaa, joten säästelen itseäni ja minimoin upsien käytön. Eipä ole lihaksiakaan tuohon hommaan, joten menee enemmän teoriapuolen kautta mun jutut upseista. Monsterin hommia upsikommentoinnit. http://www.youtube.com/watch?v=Sylu02rQXJY näyttää, ettei kineettistä ketjua taideta noudattaa ihan ideaalisesti tuossa otoksessa keihään nakkelua. Jotkut aloittavan käden kiskaisun eteen samaan aikaan kuin tukijalka osuu maahan, enemmistö varastaa kädellä. Eli liikuttavat kättä ennen kuin tukijalka osuu maahan.

Tapanoten käsi liikkuu vielä aiemmin kuin keihäänheittäjillä yo. videossa.

Kun en tiedä, kysyn lisäkysymyksen: Pitäisikö oikean jalan ponnistaa eteen ylös kovempaa, jotta tulisi lisävauhtia ja astuisi oikealla jalalla saatossa yli? Monsteri tekee näin ainakin välillä.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9132
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

jiiärrä kirjoitti: Kun en tiedä, kysyn lisäkysymyksen: Pitäisikö oikean jalan ponnistaa eteen ylös kovempaa, jotta tulisi lisävauhtia ja astuisi oikealla jalalla saatossa yli? Monsteri tekee näin ainakin välillä.
Käden liian aikainen liike varmaan on ihan oikea huomio. Tuosta ponnistuksesta en taida olla samaa mieltä. Siis jos tarkoitat "takajalan" viimeistä kosketusta maahan. Kuten tuosta linkittämästäsi videosta huomaat, suurin osa kepinheittäjistä ei oikeastaan tee mitään sillä takajalla.Vadims Vasilevskis on tässä ääriesimerkki, hänellähän on lähestulkoon oikean jalan polvi maassa heitossa.

"Yliastuminen" johtuu kai enimmäkseen keihäänheittäjien vauhdista ja piikkareilla tehtävästä pysähdyksestä. Lähellekään noita liikeratoja ei ilman piikkejä päästä.

Mulla toi nilkkojen ja muutenkin jalkojen työ on näköjään aika surkeata. Lisäksi näyttää kroppa kaatuvan vasemmalle suht paljon, ja heittokin lähtee melko matalalta. Tuolla tekniikalla heitin silti viime kesänä yli 110m.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Mä en ole lähelläkään sun pituuksia upseissa ja en edes yritä treenata terveyttäni ajatellen. Toi sivulle kaatuminen on tosiaan tärkeä pointti ja Jyväskylässsä joku valmennuslafka myy hidastusvideopalveluita kovaan hintaan analyyseineen, en tiedä, miten ovat KIHUn ja paikallisen AMK vai oliko se yliopiston kanssa tekemisissä, mutta ovatpa kumminkin. Tällä lafkalla oli mainosvideo Teemu Wirkkalasta kallistumassa paljon kovemmin vasemmalle ruumiilla kuin sinä, heittämällä kädellä oikeammalle pystyasentoon verrattuna ja eipä ollut kumpikaan varsinainen ongelma seuraavissa SM kisoissa, jotka hän voitti.

Mä onnistun sekä hiekalla, asfaltilla että keinonurmella pönkkäämään rystyheitossa oikean jalkani niin, että lennän yli ilman piikkareita. Jos juoksen täysillä, mutta mulla on siihen niin monen tuhannen heiton treeni, etten osaa arvioida määrää. Joten alkuvauhtia mulla ainakin on ja käytän jalkoja töissä, joten ehkä mulla on jotain voimaa jaloissani. En tosin hae täyspysähdystä, vaan takaa eteen pysähdystä pyörähtäen vasemmalta oikealle päkiän varassa. Tämä voi muuttua, jos nilkka alkaa kestää kantapääpyörähdystä edes hitaissa ristiaskelissa ilman nilkkatukea tai kevyemmän nilkkatuen kanssa kaikissa maastoissa ja liukkausolosuhteissa. Toistaiseksi raskas nilkkatuki ei mahdollista päkiän nostoa tarpeeksi korkealle toistettavaa turvallista kantapääpyörähdystä ajatellen edes tasaisella alustalla. Liukkaalla lattialla lenkkaria liukkaammilla pohjilla toistaiseksi hitailla ristiaskelilla nilkka vaikuttaisi kestävän, mutta nilkka turpoaa parissa tunnissa töissä, jos käytän vain kevyttä nilkkatukea, joten en uskalla ottaa vielä riskejä nilkan kanssa. Varsinkin, kun mulla ei ole kokemusta liukkaalta alustalta eri pidon kenkien kanssa heittämisestä tuolla tavalla, joten pelkään liukastumisia ja reisien tai nivusten repimistä. Puhumattakaan epätasaisista alustoista, joilla jalka voi törmätä esteisiin ja pyörähdys loppua kesken. Mun on opittava ryömimään ennen kuin voin haaveilla konttaamisesta kantapääpyörähdyksissä. Ironista on se, että viime alkueväästä lumen tuloon asti pelasin ilman nilkkatukia päkiäpyörähdyksin kaikkialla, kun kantapää nousee riittävän korkealle, ettei nilkka väänny, kun kenkä ei yleensä jumita mihinkään. Paitsi Meikun väylällä 15, jossa otan iisimmin.

Haen fyysistä treeniä ja lihasvoimaa säntäilyllä sen ohella, että yritän katsoa, miten heittopituudet kasvavat tuolla tavalla vauhteja ottaen puhtaasta mielenkiinnosta. Pyörähtely oikeaoppisesti erikseen sitten ajan kanssa, kun alkaa katto tulla vastaan tuolla tavalla pituuksiin ja paikat kestävät sen. Taka-ajatuksena se, että kun pääsen heittämään oikeaoppisemmin olisi lihaksia tehdä se isommista vauhdeista kontrollia menettämättä kuin useimmat=heittää niin pitkälle, kun tällä raadolla pystyy. Tälle taka-ajatuksena se, että olisi motivaatio treenata niin kovaa, että pääsisin kuntoon, mistä olisi hyötyä terveydelle ja muulle elämälle. Toistaiseksi kiekkotekniikan muuttuessa on joka vuosi tullut lisämetrejä. Olen toki treenannut fysiikkaani ja muuttanut muita osia tekniikkaani myös.
Hepe
Viestit: 210
Liittynyt: Su 30 Loka 2005, 17:53
Oikea nimi: Toni Lehtimäki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Hepe »

Olen tainnut mainostaa tätä lahjomatonta mittaria talvitreenin avuksi aiemminkin. Ainakin OFS sisätreeneissä saavuttanut mahtavan suosion:
http://www.eranetti.fi/index.php?act=vi ... ductId=149

Antaa välittömän palautteen koheniko se kiekon lähtönopeus tukijalan isovarpaan paikka muuttamalla -vaiko ei :shock: Saattaa aiheuttaa yllätyksiä kuinka merkityksettömiä monet täälläkin käsitellyt näkökohdat tästä näkökulmasta ovat. Kiekon lähtönopeus ei tietysti yksin määritä heiton pituutta, mutta ilman boforia ei myöskään kannata kovista pituuksista haaveilla.

Toni
jh
Viestit: 259
Liittynyt: La 04 Maalis 2006, 19:55
Oikea nimi: Jesse Heinonen
Viesti:

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jh »

mä oon koittanu kohentaa kämmentä tekemällä siihen pienen vauhdin, perus askelien lisäks. kämmen toimi alle satkuun ihan mallikkaasti mut pitäs päästä seuraavalle tasolle. tarkka ja varma 115m ilman antsaa tavotteena ens kesäks.

tuossa lähtötilanne -> http://www.youtube.com/watch?v=MyqkFNOY-6Q

ristiaskel menee luontevammin tonne puolelle, tiedä sitten kummalta puolen saa aktivoitua lantioo enemmän??
180
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Suurnopeuskamerallakin voi mittailla lähtönopeuksia, mutta se on helpompi tehdä jälkikäteen, joten siinä häviää välittömän palautteen helppoudessa. Ja voittaa tekniikkansa näkemisessä. Kameralla voi tietty tehdä muutakin. Jos ei ole rahasta tai varastotilasta pulaa, molempi parempi.

Jesse, oletko nähnyt tämän: http://www.youtube.com/watch?v=XvmePaqMFcQ En tiedä, miten kovaa yritit videossasi, mutta se näytti lähestymisheitolta. Chrisiin verrattuna oikea jalkasi ja lantiosi tekee paljon vähemmän työtä sekä käsi ei kiihdytä kovaa. Minullekin saman puolen ristiaskel menee helpommin, mutta se taitaa olla haitallista kovalle oikean jalan työnnölle. Puhumattakaan liikeradan pituudesta.
jh
Viestit: 259
Liittynyt: La 04 Maalis 2006, 19:55
Oikea nimi: Jesse Heinonen
Viesti:

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jh »

noi ei mitään kovia heittoja oo, kun pitää ajaa rytmiä ja kaikkee muuta sisään. toi vähän reilu satkuhan ei mittana ole juuri mitää, eli siivuja ei kämmeneltä oo tarkotus saada aikaseks. tarkkuus ja varmuus on se mitä haetaan nyt, toki nyt on helppo ruveta tekeen tekniikkaa kun pohjilla ei vielä ole mitään. eli ristiaskel toiselle puolen onnistuu kyllä mikäli siitä on käytännön hyötyä. lisää videoita vaan mistä voi haistella erilaisia tyylejä ja soveltaa niistä oma paketti.
180
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Jesselle videoo:

Tali Open 2009 finaali ja kohdassa about 1:00 on nyt jo myyttisiin mittoihin kasvanut Villen avausheitto.

Siinä kun normiforettajat, kuten minä ja sinä, viskasee etujalka vähän koukussa pelkällä kädellä, Ville heittää aika pönkältä ja astuu heiton jälkeen jopa yli takajalalla. Eli laittaa koko kropan heiton alle. Se voima näyttäisi tulevan keskiropasta, vähän niinkuin backhandissäkin, että vartalo kiertyy ja käsi ruoskasee perässä.

Hyvään foreen ei vaadita muuta, kuin opetella tollanen Villen fore. Sen pitäisi riittää ihan hyvin.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9132
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Jaani kirjoitti:Jesselle videoo:

Siinä kun normiforettajat, kuten minä ja sinä, viskasee etujalka vähän koukussa pelkällä kädellä, Ville heittää aika pönkältä ja astuu heiton jälkeen jopa yli takajalalla.
Itse asiassa Villekään ei suosi jäykältä pönkältä heittämistä, eikä tuossakaan heitossa näytä erityisen pönkältä heittävän. Se ei kyllä niiaa sillä tavalla kuin normiheittäjä usein tekee, vaan painopiste silti pysyy hyvin paikallaan.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Voi olla, että pönkkä on liioiteltu sana, mutta sen sijaan, että antaisi kaiken painon tulla jalan päälle ja joustaa, Ville astuu toisella jalalla yli. Ja onpa tuossa pieni hypähdyskin.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9132
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Jaani kirjoitti:Voi olla, että pönkkä on liioiteltu sana, mutta sen sijaan, että antaisi kaiken painon tulla jalan päälle ja joustaa, Ville astuu toisella jalalla yli. Ja onpa tuossa pieni hypähdyskin.
Joo, nyt ollaan samaa mieltä. Ja tosiaan Villen heittoja vakoilemalla ja kopioimalla päässee pitkälle. On hieno ja varma tekniikka, ei mitään ylimääräistä hötkyilyä.
monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja monster »

mun mielestä toi Jessen fore näyttää ihan perushyvältä tekemiseltä ja suht rauhalliselta myös,ei tee liikaa turhia liikkeitä siinä.kyl mä sanoisin et noi heitotkin ois jossain 100metrin paikkeilla,jopa ylikin,joten en niitä kyllä lähäreiksi sanoisi.mun mielestä kun saattas hieman lopus vaan pidemmälle eteenpäin kädellä ja menis hieman tukijalan yli enemmän,niin ois jo Jessellä silloin saavutettu se tavoitemitta foressa +vain heittämällä sitä suht paljon.
sit tosta mun tali openin ykkösväylän heitosta.siinä on kaikki tosiaan pelissä ja hieman jo melkeen ylikin.pyrin heiton perään voimakkaasti ja ehkä siitä se Jaanin mainitsema hypähdyskin ehkä johtuu.mä luulen että jos heitän kisassa jotain 100-130metrisiä foreja esim.niin ne näyttää teknisesti hieman erilaisilta kuin toi tali open kiskasu.niissä varmaankin heiton loppu on rauhallisempi.tosiaan mulla toi tukijalka tulee yllättävän suorana alas,hieman koukussa vain.silti oon pyrkiny siihen jiiärrän linkittämään Avery Jenkins tyyliseen tulijalan käyttöön.eli jalka enemmän koukussa ja siitä mennään sulavasti yli.mulla vaan toi vasen takareisi hajonu keihäsurani aikaan punttisalilla(askelkyykky,syväkyykky,hyppelyt yhdellä jalalla)jonkun 10 kertaa, ja siinä ei ole paljoakaan voimaa senkään vuoksi.siksi ehkä myös en pysty varaamaan sen päälle painoani jalka enemmän koukussa.Jaani oikeassa tosta että voima foreeni tulee paljolti mulle mielestäni keskikroppani kautta.siksi keskikroppa aina ollutkin ykköskohteena punttisalitreeneissänikin.voima ja liikkuvuus keskikroppaan siis.foressa pyrin tolla vasemmalla kädellä ja vasemmalla olkapäälläni sulkemaan vasemman kylkeni eteen mahdollisimman pitkäksi aikaa jolloin keskikroppaan tulee enemmän kiristystä ja painetta ja tehoa heittoon sitten.tavallaan pyrin katsomaan vasemman olkapääni yli heitossa mahdollisimman kauan ja odottamaan että tukijalka tulee maahan.en tiedä tajusko kukaan tästä sekavasta sepustuksesta nyt mitään:)
Jori
Viestit: 186
Liittynyt: Pe 23 Maalis 2007, 18:26
Oikea nimi: Jori Hätinen

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jori »

http://www.youtube.com/watch?v=-ihMHfwl ... re=related

Villen joku sormirolleri suurnopeuskameralla.
Jori
Viestit: 186
Liittynyt: Pe 23 Maalis 2007, 18:26
Oikea nimi: Jori Hätinen

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jori »

Jori kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=-ihMHfwl ... re=related

Villen joku sormirolleri suurnopeuskameralla.
Huomatkaa tyytyväiset eleet heiton lopussa.
Vastaa Viestiin