Pimp my drive

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Ja sitten takas maanpinnalle näissä tekniikanviilausjutuissa:

Tuossa taannoin nopeusmittariin heitettiin kaikenlaisia nykäisyjä, ja itse ainakin sain kovimmat lukemat melkolailla Raw Power -tyyppisellä nykäisyllä. Kun vähän tyylitteli ja oli mukamas hienompi veto, niin nopeudet oli vain pikkaisen vähemmän, ei merkittävästi. Smooth ei ole siis aina parempi.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Olisi kiva nähdä video ja jokaisen heiton nopeus tuollaisesta sessiosta. Finnish Open 2010ssa tutka mittasi mun heitoista hitaasti hiipien ja lopussa kova kiihdytys 87 kilsaa tunnissa ja kovilla vauhdeilla juosten 92 parhaiksi tuloksiksi. Star Teerex 175 kiitos TDlle lainasta, mittaus kymmenen metrin päästä verkkoon heittäen. Kummassakin eri kokeilemassani tekniikassa vedin kiekon, hartialinjan, lantion, polvet ja varpaat 180 astetta pois kohteesta. Eli tehoa jäi tuottamatta, kun en vienyt hartialinjaa kauemmas pois kohteesta kuin 180 astetta. Kenttätreeneissä hartioiden lisäkääntö tuo mulle lisämetrejä niin kauan, kun ajoitus ei haise, tai liikkeen ohjaus ei epäonnistu.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Mä sain kiepillä heitettynä yhden kilsan lisäyksen (109->110), eli täytyy harkita tarkkaan, milloin se yhden kilsan lähtönopeuden lisääminen kannattaa golfkisassa.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

jiiärrä kirjoitti: Kummassakin eri kokeilemassani tekniikassa vedin kiekon, hartialinjan, lantion, polvet ja varpaat 180 astetta pois kohteesta. Eli tehoa jäi tuottamatta, kun en vienyt hartialinjaa kauemmas pois kohteesta kuin 180 astetta. Kenttätreeneissä hartioiden lisäkääntö tuo mulle lisämetrejä niin kauan, kun ajoitus ei haise, tai liikkeen ohjaus ei epäonnistu.
En tiedä onko sun tekniikka sitten muuttunut, mutta ainakin Tukholmassa, kun katselin sun heittojasi, niin ei sun kroppa paljon kääntynyt, eikä hartialinjakaan. Voi tietty olla, että et silloin keskittynyt tekniikkaan, vaan annoit vain mennä.
Jori
Viestit: 186
Liittynyt: Pe 23 Maalis 2007, 18:26
Oikea nimi: Jori Hätinen

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jori »

paljo miko heitti siihe tutkaa? oliks muita?
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Miko sai jotenkin (ilmeisesti huijasi, luulen) sen laitteen näyttämään 111 kilsaa :D .

Voihan olla, että toi laite ei näytä ihan totuutta, sillä olen kuullut jotain 120 kilsan lukemia muihin tutkiin. En usko ihan varauksetta, että samaan laitteeseen olisi niin kovaa heitetty.

Se myös oli jännä, että vaikka Mikon heitto näyttää lähtevän paljon kovempaa, ei lukemat olleet yhtään kovempia. Se voi olla laitteesta kiinni tai sitten Mikon veto on jotenkin kiihtyvämpi, muttei ei välttämättä nopeampi. Lisäksi kova snapi vaikuttaa siihen, että heitosta tulee räjähtävämmän oloinen, kuuloilluusion vuoksi.

Jokatapauksessa treenistä tuli aika rankka, sillä kiva kilpailuhenkisyys sai yrittämään kokoajan täysillä. En muista, milloin olisi noin kovaa heittänyt noin monta kertaa putkeen. Ei se tekniikkaa parantanut, mutta ehkäpä sitten nopeusvoimaa... ainakin oli hauskaa.

Ei se pituus taida pelkästään lähtönopeudesta olla kiinni. Jenga ja kulmat siihen päälle, niin sitten voidaan päätellä pituutta.
Hepe
Viestit: 210
Liittynyt: Su 30 Loka 2005, 17:53
Oikea nimi: Toni Lehtimäki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Hepe »

Minkä merkkisellä laitteella Jaani mittasitte nopeuksia? Meillä on ollut pari talvea tosiaan OFS:n sisätreeneissä lelututka mittamassa lähtönopeuksia. 110kmh on kova rajapyykki backhändillä. Yhteensä neljä kaveria on saanut puolentoista vuoden aikana sen yli. Pohjat on Parviaisen 119kmh.

Mainitsemisen arvoinen on lisäksi R. Kaajakarin jalkaheitto 65kmh :shock: Olisikohan JR:llä siihen tekniikkavinkkejä 8)
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Luulisin, että sama kun teillä. Juholta kyllä uskon kovia nopeuksia, etenkin kun hän osaa kiepin niin hyvin. Se vähän hankaloitti, kun piti heittää vähän alemmas kuin yleensä, mutta en usko, että se lähtönopeuksiin vaikutti. Kyllä toi kieppi pitää opetella, jos sen vaikutus jää noin pieneksi. Ja toisaalta ilman vauhtiakin heitettynä lähti lähes yhtä kovaa, kuin vauhdilla, vaikka pituudessa ero on aika paljon. Ilmeisesti mä en osaa vauhtia, enkä kieppiä, kun ei niistä hyödy :)
Breas
Viestit: 316
Liittynyt: Ke 06 Syys 2006, 23:04
Paikkakunta: Nummela

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Breas »

Mä leikin viime vuonna tollasella... masensi mut ihan kokonaan... vauhdin kanssa ilman vauhtia vasurilla upsilla forella kaikki oli 90 - 95 sisällä... ei varmaa toiminu :D
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Kyllä se voi pitää paikkansakin, sä vain osaat niin monipuolisesti kaikkea ja kovan lähtönopeuden sijaan sä liidätät kiekkoa tahdon voimalla kun se on ilmassa.
monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja monster »

jep jep.,mäkin kävin runnomas käpän tutkaan ja sain forella 103km/h,paikalta ihan saman muuten tutkan mukaan.joopa joo,ehkä sit mukamas heitän paikaltaan saman kuin vauhdilla. Miko oli paikalla ja heitti muistaakseni kolme heittoa vasurilla ja mittautti 102km/h:):)!!eli miko heittää sit vasurilla yhtä pitkälle bäkkärillä kuin mä forella oikeella.onhan se tietty mahdollistakin.2005 heitin oulussa tutkaan forella 125 tai 126km/h.nykyään heitän mielestäni pidemmälle forella kuin silloin.tai ehkä mul nykyään vaan sit niin kauhee jenga heitossa etten tartte lähtönopeutta heh heh.
jh
Viestit: 259
Liittynyt: La 04 Maalis 2006, 19:55
Oikea nimi: Jesse Heinonen
Viesti:

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jh »

noita halpis tutkia ei oikein voi vertailla, mutta mikäli käyttää samaa tutkaa kokoajan niin siitä voi jotain osviittaa havaita. Itellä lähti viime keväänä bäkhändiltä 118kmh muistaakseni. Enkä edes heitä mitenkään erityisen pitkälle, en kyllä käytä mitenkää nopeita muovejakaan mutmut kyllä moni paiskaa meikäläistä aikapaljo pitempiä siipaleita :D

eli kannattaa keskittyä siihen et saa siihen omaan tutkaan parannettua nopeuksia
180
Bogey-Beemi
Viestit: 1867
Liittynyt: Ti 25 Loka 2005, 19:44
Oikea nimi: Petri Behm

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Bogey-Beemi »

jh kirjoitti: eli kannattaa keskittyä siihen et saa siihen omaan tutkaan parannettua nopeuksia
Jep. Mä paransin viime talven aikana Käpän tutkaan 74 --> 81
foorumipurnaaja
Avatar
PM
Viestit: 733
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 10:31
Oikea nimi: P.Määränen
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Tikkurila

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja PM »

Käpin tutkaan heitetty oma enkka 95 :)
Kaikki muu on turhaa paitsi putti!!


http://www.frisbeepoint.fi/kauppa/index.php
käpä
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 14 Marras 2005, 0:33
Oikea nimi: Kari Vesala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: helsinki
Viesti:

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja käpä »

Juurikin näin Jesse. Tutkalla mitataan lähtönopeutta. Pitää muistaa, että kierre ja kulma vaikuttaa kiekon lentoon erittäin paljon. Esimerkkinä mun fore tutkaan 97km/h(pikkasen on vaikea uskoa tätä lukua) vs Villen fore 103km/h. Mä heitän Forea maksimissaan 90m. Kun ville pistää samoissa olosuhteissa ainakin 140m.
Mielenkiintoista tässä oli, että heitin paikalta forea lujempaa kuin Backhandiä. Fore 89 ja Backhand 83(yritin backhandiä varmaan kymmeniä kertoja, mutta en vaan saanut paikalta kovempaa. Tässä mun luvut Backhandillä:

Paikaltaan 83 km/h
Vauhdilla 101 km/h
Pyörähdyksellä 106 km/h

En nyt muista muiden lukuja, mut kukin voi laittaa tänne omansa, jos haluaa. Verrattuna Jaanin, Mikon, Villen ja Petrin vastaaviin lukemiin mulla on älyttömän iso ero vauhdilla ja vauhditta heittämiseen. Olen yrittänyt keksiä selitystä tälle mm. sillä, että mun nuudelit saa voimansa liikkeestä???!!!
Ei ole hukkaan heitettyä tämä apinan raivolla paiskominen, sillä mulle ainakin selvisi, miksi aina otan kierroksia korotetuista tai epätasaisista teelaatoista.
Näyttää nimittäin siltä, että mun heittämiseen on vauhdilla erityisen iso merkitys.
Dead Center
Vastaa Viestiin