Pimp my drive

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

JohnEagle
Viestit: 673
Liittynyt: Ke 06 Kesä 2007, 12:58
Oikea nimi: Janne Kotka
Paikkakunta: kangasala

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja JohnEagle »

noista sormi hommista sen verran että feldbergi opetti että drivessä gripissä puristus 70% pikkusormella ja putissa taas etusoremella. varmaan sitävarten arttu pystyy heittämään ilman etusormeakin ihan hyvin.
dgct
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

jiiärrä kirjoitti: Mä olen pitänyt päälle 40 sekuntia neljää tasaista, muttei superliukasta 2,5 kilon painolevyä roikkumassa paikallaan viiden sormen välissä niin, että mahdollisimman suuri osa sormista koskettaa levyjä. Levyt ovat siis niin syvällä peukalonhangassa kuin menevät. Tästä tuli mieleen, että täytyy testata, miten painavia painoja voin kannatella ja miten pitkään pelkän etusormen ja peukalon päiden ja uloimpien nivelien välisellä osalla painoja pitäen. Ei siis sormikoulla etusormella, kuten kiekolla. Sekin pitää testata. Olen muutaman sekunnin kannatellut noin 7,5 kilon punttia aiemmin.
Mä perun sanani siitä, että sormivoimista ei sun heittosi ole kiinni. Se voi olla vain yksi ongelma kokonaisuudessa, mutta tosiaan kahdella sormella ei voi heittää ilman lipeämistä.

Levypainothan ovat usein melkolailla saman muotoisia kuin kiekot, eli niissä on uloke, josta saa hyvän otteen. Jos draivi vastaa vähän päälle kolmen kilon levypainon pitelemistä, ei sormivoimista pitäisi jäädä kellään kiinni hyvän heiton saaminen. Ehkä tosi junnuilla aloittelijoilla. Itse kokeilin 25 kilon levyä nostaa yhdellä kädellä, ja nousihan se. Ei noussut pelkällä etu- ja keskisormella. Luulisin, että lisäämällä kaksi sormea nostoon, saa kaksinkertaisen painon ylös. Kannattanee soveltaa myös frisbeen heittoon.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Juu muistan saman kommentin Feldyn klinikasta. Aery Jenkinsillä ja Feldyllä oli tuosta kohdasta kiistaa. Avery ja Valarie heittävät välillä siten, että kiekon yläpintaa koskee vain pieni osa peukalosta. Ei ollenkaan kämmenkontaktia yläpuolelta. Averyn mielestä kämmenkontakti luo kitkaa kiekon pyörähtämisvaiheessa. Heillä on aika raju ero luultavasti lihasvomissa. Viime vuonna kokeillessani AVeryn kikkaa, menetin muutaman metrin pituutta. Tänä vuonna en ole kokeillut. Mulla vammautunut käsi tykkäsi huonoa Averyn kikasta. Muutenkin töpösormillani on vaikeaa saada otetta kiekosta noin ja lihakset jännittyvät pahasti. Ostin juuti 150 gramman Z Flickin, joka on matalampi ja se voi auttaa asiaa, pitää kokeilla sitä, kun ehdin.

Toistaiseksi mulla on tullut oikeaan suuntaan lipeämisiä niinkin, että neljä sormea on kiekon sisällä ja puristan kiekkoa peukalon juurella pikkusormen juurta vasten. Siis se 70 % kämmenellä 30 % sormilla. Tai ei ihan. Silloin kun lisäsin kämmenpuristusta mulla oli aika nollatehot sormissa. Yritin saada kiekkoa irtoamaan kämmenestä, jotta se aloittaisi pyörähdyksen etusormen ja peukalon päiden ympäri. Yritin tietoisesti puristaa sormilla niin kovaa kuin mahdollista sitten, kun kiekko irtoaa kämmnestä. No joy. Ilman sormilla lopuksi puristamista kiekko lipeää vielä aiemmin kuin mulla yleensä ja kiekko menee vasemmalle lyhyenä etuajan lipeämisen johdosta.

Mä olen kuullut väitteitä, että jotkut voivat heittää ilman lipeämistä kahdella sormella, mutta heillä voi olla sama virheellinen käsitys asioista kuin minullakin. Heilläkin kahden sormen ote on vienyt kiekot pisimmälle, mikä maskeeraa ongelmia. Mitä iloa on otteesta, joka tuo pisimmät pituudet nyt ja rajaa pahasti tulevaa kehitystä? Tuohan on jarruttanut mun kehitystäni :twisted: Olipas intuitiivista taas kerran, että pisin tekniikkani on myös jarruni.

Kun heitin painolevyjä selkärankaa vihloi tehokkaasti lopuksi. Tosin silloin olikin jo 2,5 kg ja vauhdillisia kämmneheittojakin tuli treenattua, joten en tiedä, mikä rassasi selkää. Se kolme kiloa oli kai vain heiton alku ja lopussa voi olla kymmenkertaisista voimista kyse. Jos jälkimmäinen pitää paikkansa, ei tosiaan ole mitään asiaa vuosiin meikällä kahdella sormenpäällä nostella 30 kg levyä. Luultavasti edes aukollista, jonka sisään saa taivutettua sormet. Tästä aasinsiltana kiinnittäisin huomiota siihen, ettei Chris Voigt laita yhtään sormea kiekon sisään, vaan puristaa kiekkoa vain alta ja päältä. Chrisin perustelu on sama kuin Averyn, eli vähemmän kitkaa. En tiedä, puristaako Chris kämmenellä kiekkoa. Jos tosissaan haluaa hankkia voimamieskilpailijoiden voimat, niin sittenhän voi kertoa meille, että mitä tapahtuu, kun ei laita sormia kiekon sisälle alla ja puristaa päältä vain peukalolla :-) Hatunnosto sille, jolla kiekko pyörähtää sormien ympäri täydellä teholla heitettäessä tuolla otteella :-) Kitkan puutetta voi olla haitaksi asti.

Mulla on 2,5 kilon painolevyssä sen verran kalteva uloke ulkoreunalla, että Roc+ ei ole mitään kaltevuudeltaan.

Disclaimerina edelliseen viestiini, että edelleen pisimpien heittojeni keskiarvoni per sessio ovat tulleet työntämällä kyynärpäätä edellä enemmän kuin GG. Sen sijaan kaikkien heittojen keskiarvo ja parempi snapin tunne ranteella on tullut kaukaa ruumiista vetämällä. Eli voi olla, että GG:n tyylillä on potentiaaliaenmmän, mutta en ehkä osaa sitä vielä tarpeeksi hyvin, että toistettavus olisi läheltä vedon luokkaa. Jälkimmäistä olen treenannut vuosia enemmän. Eilen saattoi olla tasatilanne läheltä oikeaa kylkeä kyynärpää selvästi edellä heitoissa ja käsi kaukaa kropasta vieden. Tosin olin kylmänä ja kyynärpää ei tuntunut hyvältä, kun heitin läheltä vetäen aluksi. Terveyteni kannalta siirryin loppusessioksi kaukaa kropasta vetoihin. Eilisen tuulissa en vedä johtopäätöksiä mihinkään suuntaan mistään.

Mua pelottaa, että mulla ei välttämättä pääse pudottamisen estorefleksi toimimaan kunnolla, kun on vammoja. Lekuri sanoi, että alitajunta suojaa ruumista hölläämällä lihaksia. Jos näin on, mä tartteen reilusti ylitehoja lihaksiin, jotta lihasten ei tarvitse höllätä ja kiekko ei silti lipeä etuajassa. Ei ole hirveää hinkua ruveta vasuriksi, kun sen puolen lihakset eivät sattuneesta syystä ole yhtä vahvoja.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Hepe
Viestit: 210
Liittynyt: Su 30 Loka 2005, 17:53
Oikea nimi: Toni Lehtimäki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Hepe »

Pidetään hyvää ketjua hengissä...

Tällä tekniikalla lähtönopeus tyypillisesti välillä 85-90kmh:
http://www.youtube.com/watch?v=FtqSf1yr ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=kbvtqHjU ... re=related

5kmh pitäisi saada lisää niin oltaisiin miesten lukemissa, mutta millä konstein?
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Oletko kokeillut kauemmas taakse kurkottamista taakse viennissä? Auttaisiko sulla viimeisen askeleen pidentäminen ja kovempi alkuvauhti? Minulla ongelmana lisävauhdeissa on ideaalista tekniikasta luopuminen pidempiä heittoja saavuttaen. Kun juoksen kovempaa, en ehdi kääntämään lantiota yhtään enempää kuin sinäkään tai jopa vähemmän. Ihannetilassa lantio olisi niin räjähtävän nopea, että isommassakin vauhdissa lantio kääntyisi enemmän oikealle irtoamishetkeen mennessä. Samaten hartialinja. Vasemman jalan pitäminen maassa irtoamishetkeen asti auttaa kääntymään ympäri nopeammin. Toinen versio on mm. Feldbergin käyttämä vasemman jalan vieminen oikean jalan oikealle puolelle polvesta vasenta jalkaa taittaen. Lisävauhtien ottamisessa mulla mättää myös vasemman jalan käyttö, kun sen potkaisunopeus jää jälkeen juoksunopeudesta, jolloin jalka lahautuu perässä. Että ottaa päähän, että tuolla tavalla heitän pisimmälle :twisted: Se on kaikkea muuta kuin ihanteellista höh. Taitaa olla liikaa pötsiä tiellä, jotta saisin lantiota kääntymään tarpeeksi nopeasti, jotta saisin lihasvoimalla ja nopeammalla lantion käännöllä korvattua suoran juoksunopeuden. Meh. Uskoisin pitkällä tähtäimellä rynmtäilyn jarruttavan kehitystä tai pysäyttävän sen kokonaan. Sinulla on vielä varaa kasvattaa juoksunopeutta ennen kuin törmäät minunkaltaisin tekniikkarajoituksiin ruumiinosien liiallisen hitauden muodossa.
Hepe
Viestit: 210
Liittynyt: Su 30 Loka 2005, 17:53
Oikea nimi: Toni Lehtimäki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Hepe »

Kovemmalla alkuvauhdilla kiekon lähtönopeus kieltämättä kasvaa. Golffia silmällä pitäen tuollainen kova laukka tiille ei ole kuitenkaan välttämättä se suunta johon heittoa haluaisi kehittää. Oma fiilis on, että kaikki teho ei siirry kiekkoon. Tukijalka ei oikein pidä ja kiekkokin lähtee hiukan lipsahtamalla.

360 tekniikkakin tuli kuvattua. Sillä pääsee jo tuollaisiin 100+kmh lähtöihin:
http://www.youtube.com/user/79Hepe79#p/ ... sjVX61Ncfk
Foxit
Viestit: 4
Liittynyt: To 15 Heinä 2010, 9:23
Oikea nimi: Henri

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Foxit »

Hepe, oletko koskaan yrittänyt heittää matalammalla vetolinjalla kiekkoa? Nyt näyttää että kiekkosi käy korkeimmillaan melkein kaulan tasolla mikä saattaa hidastuttaa itse heittoa. Itsellä näyttäisi parhaimmat vauhdit tulevan yleensä hieman alempaa vetäen, yleensä jostain ylempien vatsalihasten kohdalta.
monster
Viestit: 574
Liittynyt: Su 12 Maalis 2006, 17:53

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja monster »

Hepe kirjoitti:Pidetään hyvää ketjua hengissä...

Tällä tekniikalla lähtönopeus tyypillisesti välillä 85-90kmh:
http://www.youtube.com/watch?v=FtqSf1yr ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=kbvtqHjU ... re=related

5kmh pitäisi saada lisää niin oltaisiin miesten lukemissa, mutta millä konstein?
takajalka irtoaa maasta TODELLA aikaisin ja varmasti lähtee tehoja ja paljon samalla
Avatar
tumpsi
Viestit: 735
Liittynyt: Ti 26 Kesä 2007, 15:24
Oikea nimi: Tomi Niemenmaa
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Oulu

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja tumpsi »

monster kirjoitti:
Hepe kirjoitti:Pidetään hyvää ketjua hengissä...

Tällä tekniikalla lähtönopeus tyypillisesti välillä 85-90kmh:
http://www.youtube.com/watch?v=FtqSf1yr ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=kbvtqHjU ... re=related

5kmh pitäisi saada lisää niin oltaisiin miesten lukemissa, mutta millä konstein?
takajalka irtoaa maasta TODELLA aikaisin ja varmasti lähtee tehoja ja paljon samalla
tämän lisäksi sulla jää ~20% vetokapasiteetista hyödyntämättä. vapaa käsi aktiiviseksi niin saat kaks kärpästä yhdellä iskulla.
Avatar
AG
Viestit: 107
Liittynyt: Ke 21 Touko 2008, 10:08
Oikea nimi: Antti Malo
Seura: Oulun Frisbeeseura

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja AG »

Nyt ku saatiin kerranki kuvattua nuita draiveja niin pimpatkaapa munki rykäsy kuntoon :)

Normaali draivi: http://www.youtube.com/watch?v=RGFqwQeBmis
360: http://www.youtube.com/watch?v=YMODC16HxEk

Lähtönopeudet normaalidraivissa pyörii 80-85kmh ja 360:ssa 95-100kmh. Mun omia huomioita ainakin on että mun mielestä mulla on tosi huono ryhti heitossa, meinaa vähä läsähtää tuo heitto kasaan. Samoten tukijalan käyttöä varmaan voisi parantaa, tuntuu että antaa heitossa liikaa periksi. Mulla vissiin kans myös tuo takajalka irtoaa aivan liian aikasin? Mutta mitä muuta paranneltavaa heittoon löytyisi? Varsinkin normaali draivi pitäs saada paljon tehokkaammaksi.
Kärsin keken maineesta - Nico Rosberg
S.E
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 08 Helmi 2011, 16:30
Oikea nimi: sakari eirola
Seura: Oulun Frisbeeseura
Paikkakunta: Oulu

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja S.E »

Tuossa draivia sivusta ja takaapäin... lukemat pyörii siinä 80-85km/h kun ei revi.

http://www.youtube.com/watch?v=UYStPKBKAts

http://www.youtube.com/watch?v=YVGv4y8lTfs

Kertokaapa jotai niksejä.. lähinnä kiinnostais saaha tuo väpätys pois!
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

AG kirjoitti:Nyt ku saatiin kerranki kuvattua nuita draiveja niin pimpatkaapa munki rykäsy kuntoon :)

Normaali draivi: http://www.youtube.com/watch?v=RGFqwQeBmis
360: http://www.youtube.com/watch?v=YMODC16HxEk

Lähtönopeudet normaalidraivissa pyörii 80-85kmh ja 360:ssa 95-100kmh. Mun omia huomioita ainakin on että mun mielestä mulla on tosi huono ryhti heitossa, meinaa vähä läsähtää tuo heitto kasaan. Samoten tukijalan käyttöä varmaan voisi parantaa, tuntuu että antaa heitossa liikaa periksi. Mulla vissiin kans myös tuo takajalka irtoaa aivan liian aikasin? Mutta mitä muuta paranneltavaa heittoon löytyisi? Varsinkin normaali draivi pitäs saada paljon tehokkaammaksi.
Kenkäsi on lähes koko pohjaltaan kiinni maassa viimeisen askeleen pyörähdyksen aikana. Tekee pahaa kropalle ja hidastaa kääntymistä syöden tehoa ja vaikuttaen käännösnopeuteen eri alustoilla. Pitävillä alustoilla et käänny niin nopeasti ja yhtä pitkälle saatossa kuin liukkailla alustoilla. Se tuo kovasti vaihtelua heiton sivusuuntaan, jos et pysty kompensoimaan tähtäystä kädellä heiton lopussa. Minulle tuollainen ei ole alkuunkaan toistettavaa tai tarkkaa.

Juoksusi suunta on takaa oikealta eteen keskelle, jos kyseessä olisi oikea tee. Oikea jalkasi laskeutuu juoksulinjan vasemmalle puolelle ja se auttaa anhyzerin teossa. Kiekkosi lähtee hyssessä, joten kätesi tekee eri liikeen kuin ruumiisi. Ei auta tarkkuuteen ja toistettavuuteen. Dave Greenwellin ja jonsun käyttämä kiekon lähes pystyyn kääntö tuo kyllä tehoa hieman, mutta onnea niille, jotka ovat tarkkoja sen kanssa. En ole toistaiseksi yrittänyt oppia sitä, kun se on niin vaikeaa ja on muutakin parannettavaa tekniikassani. Minusta tuo tekniikka on enmmänkin pituusheittoihin avoimella sopiva kuin tarkkoihin toistettaviin heittoihin tunneleissa. Mutta melkein mitä tahansa voi oppia, joten more power to you, jos luonnistuu.

Vasen jalka on ilmassa ennen kiekon irtoamista, muttei Feldbergin tyyliin, joten tehoa puuttuu. Oletko kokeillut viedä kyynärpäätä kauemmas eteen ennen kuin suoristat sen? Sinulla on Avery Jenkinsin käyttämä myöhäinen lantion ja hartioiden kääntö oikealle, jota juuri kokeilin. On vielä liian aikaista sanoa mitään, kun pitäisi päästä kokeilemaan lämpimässä shortseissa. Ekan kerran Roc ei kippaa yli astettakaan täysillä ja pituus on ok, mutten tiedä, mitä talven voimatreenit vaikuttavat, joten vaikea on sanoa mitään pituuksista. Myöhäisellä lantion ja hartioiden käännöllä ainakin varmistaa sen, että vauhtia riittää heiton loppuun asti, mikä auttaa kiekon irtoamista sormista puhtaasti. Minun tapauksessani liian aikaisin. Kokeilisin mitä tapahtuu, kun käännät lantiota ja hartioita kauemmas oikealle saatossa.

Viimeisen askeleen pidentäminen nostamalla oikeaa jalkaa lantiosta sivulle vaatii yleensä kovat alkuvauhdit toimiakseen. En ole pystynyt saamaan toistettavia tuloksia pituuden lisääntymisen suhteen viimeisen askeleen pituuden kasvattamisella, kuten jotkut ovat. Johtunee siitä, että mulla on aina pitkähkö vika askel kovilla vauhdeilla juostessa. Kontrolliheitoissa käytän lyhyempää askelta tarkkuuden ja toistettavuuden lisäämiseksi.

Kun kerrankin ei kysyjä kysynyt, miten lisätään absoluuttisia maksimipituuksia (pelikelpoisen tarkkuuden kustannuksella), niin pääsen kerrankin näyttämään, ettei ryntäilyä kannata yleensä tehdä. Vaikka moni niin luuleekin mun suosittelevan aiempien kommenttien perusteella. Mikään ei voisi olla kauempana totuuudesta. Lyhyet askeleet ja hitaat vauhdit, varsinkin ekan askeleen aikana, lisäävät tarkkuutta ja toistettavuutta niin paljon, että useimmissa paikoissa tuollainen heitto kannattaa tehdä, jos kyseessä ei ole pieniriskinen mahdollisuus voittaa kisa. Vain harvat paikat jättävät rankaisematta pitkän ja epätarkan heiton. Ainakin ennen kuin on käyttänyt paljon aikaa oppiakseen tarkkuutta ja toistettavuutta maksimitehoilla. Niin paljon, että tulokset paranevat nopeammin keskittymällä muihin heittoihin. Perusneuvo on aina hidastaa vauhteija heti, kun tekniikka alkaa hajoamaan. Siis harjoituksissa. Kun heittää puhtaalla tekniikalla toistettavan tarkasti niin pitkälle kuin kahdollista ilman kompromisseja, puskee rajojaan koko ajan. tällöin pituus kasvaa ajan kanssa itsestään uhraamatta puhdasta tekniikkaa. Tekniikan uhrauksella saa toki joissain tapauksissa lisämetrejä nykytilanteeseen, mutta pikaisessa tyydytyksessä on aina synnin hinta, eli se jarruttaa puhtaamman pidemmän potentiaalin omaavan tekniikan oppimista. Ja joudut oppimaan eri tekniikoita sekä purkamaan vanhan epäpuhtaan tekniikan jossain vaiheessa, kun siinä tulee pituusraja vastaan. Sitten on vaikeampaa oppia puhtaampaa tekniikkaa. Oma valinta: Pikavoitto pienin hyödyin, vaiko pitkän tähtäimen hitaampi kehitys pidemmälle.

Vain kisatilanteessa ja silloinkin vain ratkaisun hetkillä avoimilla vaarattomilla paikoilla on järkeä edes miettiä puhtaasta tekniikasta poikkeamista. Jos epäpuhdasta tekniikkaa ei käytä tarkoituksella manipuloimaan lentoratoja sellaiseksi, että saa kiekon läpi väylästä niin paljon parempaan paikkaan, että voi säästää heiton ja menetyksen riski ei ole liian suuri. Tässä on riskinsä, kun aggressiivisuus vaatii riskin minimoimiseksi kokemusta tarkoituksellisesta epäpuhtaasta heittämisestä. Se taas vaatii ajan kulutusta kikkailun oppimiseen, mikä on pois perustekniikan oppimiselta. Minkä on oltava pääasia monen ensimmäisen pelivuoden ajan. Joten elvistely Elviksille, jotka ovat treenanneet jo perusteet kuntoon ja perusteet kuntoon muille on mun euvo. Vaikka sitten vauhteja ja heittopituuksia ja mahdollisesti kiekkovalintaa vähemmän feidaaviksi ja hitaammin lentäviksi muuttaen. Speed kills. Heittotekniikan ainakin.

Se miksi mä ryntäilen joissain heitoissa ei tarkoita sitä, ettenkö yleensä ota iisisti turvallisuutta lisäten kontrolliheitoilla useimmat avaukset. Scott Stokelyn ohjetta noudatan siinä, että käytän kahta päätekniikkaa, eli kontrolliheittoja ilman tarkkuuden ja toistettavuuden kompromisointia. Ja ei maailman tappiin asti kompromisoitua kovaa heittoa pidempiin radalla pysymistä yrittäviin heittoihin vähemmän vaarallisissa paikoissa. Toki joskus on otettava riskejä, mutta ne ovat poikkeuksen poikkeuksia.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

S.E kirjoitti:Tuossa draivia sivusta ja takaapäin... lukemat pyörii siinä 80-85km/h kun ei revi.

http://www.youtube.com/watch?v=UYStPKBKAts

http://www.youtube.com/watch?v=YVGv4y8lTfs

Kertokaapa jotai niksejä.. lähinnä kiinnostais saaha tuo väpätys pois!
Katos ylläoleva vastaukseni plus sun vasen kätesi heiluu laahausankkurina perässä kaukana ruumiista. Jos käännät sitä nopeammin kuin muu ruumis liikkuu, käännyt ympäri nopeammin. Erona tasajalkaisuudessa sulla on oikeaoppinen isovarpaan syrjälle laskeutuminen ja kengän sisäsyrjää myöten kantapäälle meno. Sinulta ei puutu kuin päkiän nosto ilmaan. Olet hieman takakenossa, kun kiekko irtoaa kädestä, enemmän painoa eteen tuo vauhtia lisää ja tekee väpätyksen poistosta helpompaa. Monille väpätyksen vähennyksessä on ollut apua siitä, että kääntää peukalon alas saatossa kiekon irtoamisen jälkeen. Minusta sulla ei ole kovin pahaa plane breakingia, eli jos nostat kättä saatossa, tuossa kulmassa kuin ekassa heitossa on, noin 10 cm, väpätykseen voi tulla helpotusta.

Sulta puuttuu pause ja vaikka hartialinja kääntyy loppuun asti, vauhti putoaa loppua kohti. Väli kiekon etureunan vasemman kyljen kohdalle ulosta oikean kyljen samoille hujakoille menossa (tai hitu kauemmas oikealle) pitäisi olla jaloilta ja lantiolta aika rentoa ja tehoja ei minun tähänastisen kokemuksen mukaan kannata käyttää paljon ennen tätä. Toki Suomesta löytyy erilaisia kokemuksia tähän jenkkityyliin verrattuna. Samaten eri heittäjille tulee parhaat henkilökohtaiset tulokset sen mukaan, miten läheltä ruumista kiekkoa vedetään ja kumman kyljen kohdalla kiekko on lähimmillään. Jokaisen on kokeiltava itselleen parhaat tulokset antava tapa. Samaten tuonkaltainen aikaisin kovaa repäisy vs kiihdytys kovaa vasta sitten, kun kiekkon etureuna on ohittanut oikean kyljen. Onnea parhaan yhdistelmän etsimiseen. Se voi tuntua tylsältä, mutta kannattaa ehdottomasti mennä avoimelle kentälle treenaamaan eri versioita, jotta saat nopeutettua kehittymistäsi mahdollisimman paljon.

Sulla on askeleissa melkein täydellinen symmetria vikan askeleen ja saattoaskeleen välillä. Hyvä, siitä ei tarvitse paljon parantaa.
Avatar
AG
Viestit: 107
Liittynyt: Ke 21 Touko 2008, 10:08
Oikea nimi: Antti Malo
Seura: Oulun Frisbeeseura

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja AG »

jiiärrä kirjoitti:Kenkäsi on lähes koko pohjaltaan kiinni maassa viimeisen askeleen pyörähdyksen aikana. Tekee pahaa kropalle ja hidastaa kääntymistä syöden tehoa ja vaikuttaen käännösnopeuteen eri alustoilla. Pitävillä alustoilla et käänny niin nopeasti ja yhtä pitkälle saatossa kuin liukkailla alustoilla. Se tuo kovasti vaihtelua heiton sivusuuntaan, jos et pysty kompensoimaan tähtäystä kädellä heiton lopussa. Minulle tuollainen ei ole alkuunkaan toistettavaa tai tarkkaa.
Tästä pitäisikin pyrkiä eroon, enemmän kantapään kautta tuo pyörähdys. Tarkkuudessa en kyllä itse ole huomannut mitään eroa ja onhan tuo parketti myös vähän turhan pitävä alusta millä vaan kengillä kun vertaa oikeisiin heittoalustoihin.
jiiärrä kirjoitti:Oletko kokeillut viedä kyynärpäätä kauemmas eteen ennen kuin suoristat sen?
Joskus jopa kiinnitin tähänkin asiaan huomiota, mutta jotenkin se tuntui niin väkinäiseltä ja luonnottomalta että jätin kokeilut sikseen. Ehkä tätäkin voisi kokeilla uusiksi maltillisemmin.
jiiärrä kirjoitti:Kokeilisin mitä tapahtuu, kun käännät lantiota ja hartioita kauemmas oikealle saatossa.
Tästä olen samaa mieltä, joskus tuntuu että saatto jää puolitiehen mikä saattaa juuri minulla syödä tehoja heitosta, pituutta heitettäessä pyörähtämällä samaa tunnetta ei ole. Mun pitää varmaan nyt ekana opetella tuo oikeaoppinen tukijalan käyttö niin luulen että tämäkin kohta toteutuu automaattisesti sen myötä.

Kiitos JR analyysistä, vaikka tosiaan katsoo omaa heittoa videolta niin siitä jää monet asiat huomaamatta.
Kärsin keken maineesta - Nico Rosberg
Vastaa Viestiin