Kiekkonurkka

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

No palautetaan takaisin aiheeseen, eli miehen korkuinen pilli on silloin tällöin onnistunut ilman feidiä DX170 Valkyrie uudella. Yksi kolaus riitti tekemään ko. kiekosta flippaavan. Se saattaa tietysti hyzer flipillä vaakaan jäädäkin, en ole kokeillut. Tyyni sää tasamaa 117-120 m heittoja.

Juhani en ole muilla kiekoilla kuin Innovan speed 13 Bossilla, Katanalla, DD2lla ja Nukella saanut vähennettyä feidiä ja pidennettyä lentoa. Vastatuuli on toki nostanut Roadrunneriakin ja pidentänyt lentoa. Siihen ei voi luottaa. Ja kiekko toki hidastui vastatuulessa pahasti.
vesawho
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 04 Touko 2011, 11:22
Oikea nimi: Vesa H

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja vesawho »

Heitetääs taas yks kysymys, vähän tossa ohimennen olikin jo puhetta...

Mikä olisi sellainen YLIVAKAA kiekko mikä pitää sen mitä luvataan?
Kokemusta itselläni seuraavista: MAX, Xcaliber, PD2, monster, ja Elite-z Flick.

max ja xcaliber uutena pitää aika hyvin sen mitä sanotaankin, ettei saa kipattua yli. Max piti tuon lupauksen ehkä pidempään.
PD2 oli pienoinen pettymys, vastatuuleen flättinä lujaa heitettynä kippaa sen verran ettei korkeampikaan heitto enää ehdi feidata. Monster oli vähän samaa tasoa kuin max, mutta tuntui että pituudesta vain jäi pienehkö siivu pois (vaikuttaisiko kiekon nopeus?)
Flick olikin noista taas selvästi ylivakain, kuluneenakin pystyi aina luottamaan. Sai tehtyä vähän jopa hullunkurisia korkeita anhyzer kulmasta heitettyjä S-heittoja, lähes aina ehti palauttaa eikä kulumisenkaan myötä juuri pahasti alkanu kippaamaan :) Ainoa miinus (makuasia) kiekon littana profiili, tuppas turhan usein lipsahtamaan liian ajoissa omista hyppysistä.

Niin ja olihan tuossa yks DX Viper, uutena oli lujaa heitettynä melko viivasuora, kunnes vauhdin hidastuttua feidasi melkosen reilusti, kuluneena (ei mikään yllätys DX muoviselle) alivakautui siten ettei kovissa heitoissa juuri kannattanut enää tähän kiekkoon luottaa. Lyhyempiin hyzereihin toimi toki vielä tuolloinkin.

Kiinnostaisi erityisesti millaisia kiekkoja on Latitude64:n xXx, ja Trident. Kokemuksia?
Simpanssi
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 09 Touko 2011, 19:11
Oikea nimi: Sam Sinkkonen

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja Simpanssi »

No itse olen tuota Destroyeria muutaman kerran heittänyt ja siinä on hyvä ja nopea ylivakaa kiekko. Kuulemani mukaan star muovi on niistä ylivakain kun taas pro vakaampi, vahvistakaa tietoni jos olen oikeassa :) . Toinen vaihtoehto voisi olla hieman hitaampi, mutta itselläni ainakin varmempi niin tuonelan laitturi.

Lisää omiakokemuksia tuosta nukestakin voi kertoa mielellään !

Kiitos
Jan
Viestit: 122
Liittynyt: La 06 Syys 2008, 7:12
Oikea nimi: Jan Salmi
Paikkakunta: Luopioinen

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja Jan »

Discraft Z Force - ei varmasti flippaa, ei ainakaan mun yksilö.
Avatar
tuminoid
Site Admin
Viestit: 4068
Liittynyt: Ke 09 Kesä 2010, 13:45
Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
Seura: Karkkilan Frisbeegolfkerho
Paikkakunta: Nummela

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja tuminoid »

Simpanssi kirjoitti:No itse olen tuota Destroyeria muutaman kerran heittänyt ja siinä on hyvä ja nopea ylivakaa kiekko. Kuulemani mukaan star muovi on niistä ylivakain kun taas pro vakaampi, vahvistakaa tietoni jos olen oikeassa :) . Toinen vaihtoehto voisi olla hieman hitaampi, mutta itselläni ainakin varmempi niin tuonelan laitturi.

Lisää omiakokemuksia tuosta nukestakin voi kertoa mielellään !

Kiitos
Mulla on samanlainen kokemus Star Destroyerista. Vaikka se 170g vain painaakin, ja kolhujakin on tullut, ei se silti flippaa ikinä.
miKeli
Viestit: 136
Liittynyt: Ke 21 Touko 2008, 18:30
Oikea nimi: Trolol

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja miKeli »

vesawho kirjoitti:
MAX, Xcaliber, PD2, monster, ja Elite-z Flick.
Näistä ei hyvällä tekniikalla flippaa mikään. Ei edes vastatuuleen. Flickistä ei kokemuksia, mutta luulenpa että pysyy tämäkin kasassa.
Kannattaa myös kokeilla Firebirdiä ja sitä latituden xxx kiekkoa.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

miKeli kirjoitti:
vesawho kirjoitti:
MAX, Xcaliber, PD2, monster, ja Elite-z Flick.
Näistä ei hyvällä tekniikalla flippaa mikään. Ei edes vastatuuleen. Flickistä ei kokemuksia, mutta luulenpa että pysyy tämäkin kasassa.
Kannattaa myös kokeilla Firebirdiä ja sitä latituden xxx kiekkoa.
Em. kiekot voivat kipata ilmanpyörteen takia, mutta Max, FB, Force ja XXX ovat muita parempia tuon välttämisessä muihin mainittuihin verrattuna.

Force ei ole pettänyt vielä, mutta olen sellaisestakin kuullut, jolloin Gateway Spirit ja huhujen persuteella Discraft Extreme pitäisi hoitaa homman.
GARFFi
Viestit: 105
Liittynyt: To 20 Tammi 2011, 19:09
Oikea nimi: Mikko Karvinen
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja GARFFi »

tuminoid kirjoitti:
Simpanssi kirjoitti:No itse olen tuota Destroyeria muutaman kerran heittänyt ja siinä on hyvä ja nopea ylivakaa kiekko. Kuulemani mukaan star muovi on niistä ylivakain kun taas pro vakaampi, vahvistakaa tietoni jos olen oikeassa :) . Toinen vaihtoehto voisi olla hieman hitaampi, mutta itselläni ainakin varmempi niin tuonelan laitturi.

Lisää omiakokemuksia tuosta nukestakin voi kertoa mielellään !

Kiitos
Mulla on samanlainen kokemus Star Destroyerista. Vaikka se 170g vain painaakin, ja kolhujakin on tullut, ei se silti flippaa ikinä.
Täältä vielä yks vahvistus asialle. 171g Star Destroyer, kulunut yms. mutta ei kippaa yli.
vesawho
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 04 Touko 2011, 11:22
Oikea nimi: Vesa H

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja vesawho »

GARFFi kirjoitti:
tuminoid kirjoitti:
Simpanssi kirjoitti:No itse olen tuota Destroyeria muutaman kerran heittänyt ja siinä on hyvä ja nopea ylivakaa kiekko. Kuulemani mukaan star muovi on niistä ylivakain kun taas pro vakaampi, vahvistakaa tietoni jos olen oikeassa :) . Toinen vaihtoehto voisi olla hieman hitaampi, mutta itselläni ainakin varmempi niin tuonelan laitturi.

Lisää omiakokemuksia tuosta nukestakin voi kertoa mielellään !

Kiitos
Mulla on samanlainen kokemus Star Destroyerista. Vaikka se 170g vain painaakin, ja kolhujakin on tullut, ei se silti flippaa ikinä.
Täältä vielä yks vahvistus asialle. 171g Star Destroyer, kulunut yms. mutta ei kippaa yli.
Itse vähän eri mieltä... Itselläni oli star destroyer mutta luokittelisin ennemminkin alivakaaksi, ikäänkuin helpompi versio bossista... Hyzerflippeihin passeli lätty.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Lienee itsestäänselvyys, mutta kiekot käyttäytyy heittäjänsä mukaan. Siksi on vain hyvin suuntaa-antavaa puhua vähän flippaavasta, tai hyvin kulmansa pitävästä kiekosta. Varsinkin, kun aika harva tietää ihan oikeasti, missä kulmassa kiekko kädestä irtoaa. Fiilis ja tavoite on monesti kaukana lopputuloksesta, jonka näkee yleensä vain videolta.
vesawho
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 04 Touko 2011, 11:22
Oikea nimi: Vesa H

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja vesawho »

Totta kyllä... Mietin vaan näitä "pomminvarmoja" maksimi ylivakaita lättyjä että millasia kokemuksia porukalla on... Kulumisen myötä melkein kaikki väkisinkin alivakautuu mutta niissäkin eroja.
jaNttu
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 07 Syys 2009, 18:46
Oikea nimi: jani lempinen
Seura: Frisbeegolfseura 7k

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja jaNttu »

ch whippetti sitten vaan käyttöön, ei luulis kippaavan =) tai sitten vaan uutta ylivakaata kiekkoa aina 2 viikon välein ni ei tarvii murehtia siitä, että kippaako vai ei. cpd2:n luulisi 2 viikkoa kestävän.
Avatar
PM
Viestit: 733
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 10:31
Oikea nimi: P.Määränen
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Tikkurila

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja PM »

jaNttu kirjoitti:ch whippetti sitten vaan käyttöön, ei luulis kippaavan =) tai sitten vaan uutta ylivakaata kiekkoa aina 2 viikon välein ni ei tarvii murehtia siitä, että kippaako vai ei. cpd2:n luulisi 2 viikkoa kestävän.
Luulis tolla konseptilla toimivan :mrgreen:
Kaikki muu on turhaa paitsi putti!!


http://www.frisbeepoint.fi/kauppa/index.php
poimis
Viestit: 2284
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 11:14
Oikea nimi: Sami Poimala
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja poimis »

jiiärrä kirjoitti:60 m kämmeneltä putterilla tarkoittaa sitä, ettei kiekko pompi pois korin juurelle laskeuduttuaan. Silloin voi käyttää kämmenheiton suurta etua jatkuvasti tähtäyspisteen näkemistä. Siis jos ei tarttee tolle etäisyydelle juosta niin kovia vauhteja, että pitää kääntää pää pois kohteesta.
Ei kai tolla matkalla tarvi juosta sen enempää rystyllä kuin kämmenelläkään.
BlackWolf kirjoitti:Tai ehkä se on miehessä vika että kun ostin Beastin ja Valkyrien niin molemmat pölyttyy autossa kun ei niitä pysty yksinkertaisesti heittämään kuin aivan erikoisissa olosuhteissa koska niiden kippiherkkyys oli jo ensimmäisen kesän puolivälissä luokkaa hirvittävä. Joo jengaa lisää ja vähentää tehoa tai jotain, mutta jos pelaajille tuputetaan pelkästään niitä alivakaita kiekkoja ja kun ne alkaa kaatua yli joka heitolla jos ei ala se kiekon lähtökulma olemaan n. 45+ astetta vaakatasosta, ja siltikin sen saattavat tehdä niin olisiko kuitenkin niin että se kehitys tapahtuu ja sen pitää tapahtua myös siellä korvien välissä, eikä pelkästään fysiikassa.
Mm. Barry Schultz heittää Beastilla aika paljon. Ja heittää pitkälle. Pitkiä hyssejä.
Se on jännä juttu tämä alivakaalla heittäminen. Mullekin opetettiin, että heitä poika alivakaita draivereita. IHAN alkuun se onkin hyvä, mutta sitten kun lähtönopeutta ja voimaa alkoi kiekon taakse löytyä (aiemmat urheiluharrastuksen auttavat kummasti), mutta heittotekniikka ja etenkin release vielä ihan hukassa, niin noinhan siinä käy, kiekko kippaa samantien. Mutta koska opetettiin heittämään alivakaita, niin äkkiäkös sitä sitten korjaa heittoaan siten, että heittää suorat heitot /-kulmassa... ja sitten joskus kun kokeilee jotain ylivakaampaa leipää niin kas kummaa, ei mennytkään niin sanotusti mihinkään.

Nykyisin itse opetan siten, että jos oikeasti haluaa oppia heittämään, niin sitten alotetaan putterikuurilla, ja vasta sitten (tai jos haluaa vaan ruveta heti pelaamaan) otetaan ne alivakaat kiekot draiverit käyttöön. Kun heittonopeutta on löytynyt sen verran, että kiekot alkaa (yleensä OAT:n johdosta) kippaamaan, siirrytään pykälää ylivakaampaan kiekkoon. Ja sitten kun on pari pykälää siirrytty, palataan taas siihen alivakaaseen - ja kas kummaa, sitä Beastiakin pystyy taas heittämään.

Ja sitten on tämä tuuli. Yleensä ihmisillä on tapana heittää vastatuuleen ylivakaampaa kiekkoa. Eikä siinä ole mitään vikaa, ihan ok puolustautumisstrategia. Se vaan pistää vähän miettimään, kun 70-metriselle väylälle navakkaan vastatuuleen toinen kaivaa Monsteria laukusta ja sitten Laakson Mikko vieressä heittää Aviarilla.
Pituuden puolesta, kyllä ne molemmat tuulet pituutta vie, hieman eri tavalla vain. Pisin tuuli oikeakätiselle rystyheitolle on vasemmalta takaviistosta tuleva - sinne vaan annukkaa taivaalle ja tuuli vie. Kannattaa miettiä kiekkoa ikäänkuin purjeena (alapuolelle tuleva tuuli nostaa kiekkoa, yläpuolelle tuleva painaa alas).

PS. Pommin varma never-flip on Z Flick.

PPS. Laitetaas vielä toinen jokeri:
1) jos heität hyssen, heitätkö sen a) ylivakaalla vai b) alivakaalla kiekolla?
2) jos heität annukan, heitätkö sen a) ylivakaalla vai b) alivakaalla kiekolla?
Avatar
hirsi
Viestit: 339
Liittynyt: Ke 20 Loka 2010, 19:07
Oikea nimi: Janne Hirsimäki
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Vihti

Re: Kiekkonurkka

Viesti Kirjoittaja hirsi »

poimis kirjoitti: PPS. Laitetaas vielä toinen jokeri:
1) jos heität hyssen, heitätkö sen a) ylivakaalla vai b) alivakaalla kiekolla?
2) jos heität annukan, heitätkö sen a) ylivakaalla vai b) alivakaalla kiekolla?
1) a, jos haluan heiton olevan jyrkästi putoava. b, jos pituutta tarvitaan yli 70-80 metriä; enkä silloinkaan kovin alivakaalla..
2) a, jos haluan kiekon palautuvan (feidi tai vain suoristaa). b, jos sen ei tarvitse tulla takaisin.
Vastaa Viestiin