Pimp my drive

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

BacWooZ
Viestit: 55
Liittynyt: La 24 Tammi 2009, 15:44
Oikea nimi: Joni Korpi
Paikkakunta: Luopioinen

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

Se on tullut juu huomattua, että tuollaisesta vasemman käden väkinäisestä venkoilusta ei ole kuin haittaa :) Tässä heitto, joka onnistui irtoamaan ilman väpätystä. Roadrunner lensi kerrankin vastatuuleen kippaamatta. Aiemmin se ei ole yleensä onnistunut edes tyynellä.

http://www.youtube.com/watch?v=EFJynPh3tZ4
Juhani
Viestit: 108
Liittynyt: La 06 Loka 2007, 11:57

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Hieman yleistäen sanottuna:
1. Kaikki ylimääräinen on turhaa tai jopa haitallista.
2. Tekniikkavirhe tai voiman puute ei parane harjoittelemalla uusia tai korvaavia liikkeitä.
3. Sama kuin kohta 1.
4. Kun harjoitellessa eristää ylimääräiset liikkeet pois, suorituksessa tarvittavat lihakset ja liikeradat pääsevät kehittymään.
5. Sama kuin kohdat 1. ja 3.
yuhou
Viestit: 22
Liittynyt: La 01 Touko 2010, 18:32
Oikea nimi: juho rasmus

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja yuhou »

No jos en sitten koita ottaa tota vasuria mukaan niin kertokaa että mitäs tosta sitten löytää? Ite on niin sokea omille virheilleen!
BacWooZ
Viestit: 55
Liittynyt: La 24 Tammi 2009, 15:44
Oikea nimi: Joni Korpi
Paikkakunta: Luopioinen

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

On varmaan ollut jo aiemminkin esillä, mutta tässä taitaa olla aika hyvä mallisuoritus?

http://www.youtube.com/watch?v=H4SpYKs0MA0
Juhani kirjoitti: 2. Tekniikkavirhe tai voiman puute ei parane harjoittelemalla uusia tai korvaavia liikkeitä.
Vielä kun itse osaisi kunnolla tulkita, että mitkä ne tekniikkavirheet on. Voimien puute ei tässä lajissa näytä merkkaavan mitään, kun katselee juutuupista junnujen heittoja.
Joksa
Viestit: 619
Liittynyt: Pe 14 Loka 2005, 7:44
Oikea nimi: Joksa
Seura: Disc Golf Club Tampere

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Itse olen huomannut alushousujen mallissa huomattavaa eroa draivin pituuteen. Löysillä boksereilla heitettäessä kassit ja muna pääsee vapaasti heilumaan puolelta toiselle jolloin saan 23,76 metriä lisää pituutta draiviin! Kannattaa kokeilla 8)
Heitän koko ajan kupille ja otan kakkosta korttiin niin eiköhän se Markokin siitä hyydy.
- Hege
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Vasemman käden optimointi ei välttämättä tuo kovinkaan monta metriä heittoon. Se on kaukana poissa tärkeimpien kehityskohteiden listalla. Se on nippeleitä, joita kannattaa kokeilla lähinnä vasta, kun perustekniikka on kohdallaan. Olen samaa mieltä Juhanin kanssa siitä, ettei kannata pitää ylimääräisiä liikkeitä tekniikassaan. Siinä olen eri linjoilla, että onnistuessa vaseman käden heilautuksella saa kyllä apua, jos se ei syö muuta tekniikkaa. Toisaalta enemmän apuja tulee muiden tekniikan osien treenauksesta. siksi vasenta kättä ei ehkä kannata painottaa treenauksessa kovin aikaisin kehityksessä. Ja mähän olen siis jättänyt vasemman käden optimoinnin vuosien paussiin ja siksi haisen siinä. Silloin kun olen onnistunut harvakseltaan eroa tulee, mutta muu tekniikka ajoituksineen muineen kärsii niin paljon, että ei ole jakoa muuttaa tuota. Ja kun on muutakin muutettavaa, en ole vielä pistänyt aikaa ja vaivaa tuon detaljin hiomiseen.

Bacwooz sä lasket vikan askeleen anhyserissä, eli vasemmalle juoksun suunnasta. Jos siirrät oikeaa jalkaasi oikealle noin 20-30 cm homma voi helpottua. Varsinkin kun heität kättä hyssessä. Kaikki liikkeet pitäisi mennä samaan suuntaan, jotta tulisi eniten tehoa ja toistettavuutta tarkkuuteen. Ekassa videossa kätesi putoaa saatossa alle alkuperäisen linjan ja se saa kiekot kippaamaan ja väpättämään. Tokassa heitossa tilanne on parempi tässä suhteessa.

Peukalon siirtäminen puokiksi siivelle ja puoliksi kannelle voisi auttaa myös.

Vikassa askeleessa rinnan osoittaessa 90 astetta vasemmalle kohteesta, nostat jalkaasi kohti kohdetta lantionivelestä. Se pidentää askelta liian pitkäksi tuohon liikemäärään nähden ja jättää sut takapainoiseksi. Se vaikeuttaa nokan pitämistä alhaalla ja jättää tehoa luomatta.

Oletko kokeillut, mikä tapa tuo sinulle pisimmät heitot, kiekko läheltä molempia rintalihaksia, vain vasenta tai vain oikeaa? Mä en ole hyvä Voigtin, Jaanin, Fyhrerin ym. käyttämässä tavassa heittää. Mutta silloin tällöin saan kai suunnilleen sinne päin käden liikkeen, jolloin ranteen liike nopeutuu selvästi, jos teen saman tempun kuin he taakse kurkotuksessa. Eli vien kiekon kauas ruumiista. Toisin kuin he, mä vedän kiekon lähelle oikeaa rintalihasta kyynärpää reilusti edellä. Joten mä pyöräytän ruumiin kohti kohdetta myöhemmin. Minulla ranteen lisäliikerata ja nopeus menee hukkaan, kun en saa pidettyä kiekkoa kädessä kovilla tehoilla, jotta kiekko ei irtoaisi etuajassa. Mutta mulla on vaurioita hermoissa, jänteissä ja niitä ympäröivissä kudoksissa. Joten voi olla, että mulla on alitajuinen pakkoavaus sormille etuajassa :-( Joten toivottavasti muille homma on helpompaa.

En voi testata asiaa kuin ajan kanssa, kun kehitän lisää voimia. En saa suljettua RB130 gripperiä. Jään pari senttiä vajaaksi. 130 mallinumerossa tarkoittaa sitä, että sulkemiseen tarvitaan 130 paunan puristus. Satanen menee melkein kiinni. YMMV. Gripperi ei oikein kerro tilanteesta, kun peukaloa ei noissa juuri käytetä ja peukalo on heikko lenkki mulle, kun peukalolla painaminen häiritsee eniten leikattua aluetta kädessäni. Peukalo on yksittäisistä somista tärkein pursituksella, kun se on ainoa sormi omalla puolellaan kiekkoa ja ilman molemminpuolista puristusta kiekko irtoaa etuajassa. Neljä vastaan yksi alivoima.

Joksalla taitaa olla aika monen kilon painot heilumassa :-) Luulisi hidastavan juoksunopeutta :-)
yuhou
Viestit: 22
Liittynyt: La 01 Touko 2010, 18:32
Oikea nimi: juho rasmus

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja yuhou »

Noi mun heitot oli siis sillaisia joissa koitin vetää suht rennosti pitkälle! Eli ei mitään control driveja kuten varmaan tyhmempikin huomaa.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Juho antsaheitossa saa lisää tehoa, kun kierrähdät saatossa pidemmälle oikealle niin, että saattoaskel laskeutuu enemmän oikealle. Tällöin siirrät koko ruumiin painoa enemmän, mikä tuo lisätehoja. Liikkeestä tulee pyörähtävämpi, jolloin saatat saada lisää paukkuja verrattuna läpijuoksuun. Mä olen läpijuoksija pisimmissä heitoissani ja epäilen, että pitkällä tähtäimellä pyörähtämisen ylläpito auttaa enemmän. Ihannetilanteessa voi juosta nopeasti ja silti pyörähtää samanaikaisesti. Mulla ei riitä jalkavoimat yhdistämään täysillä juoksua ja pyörähdystä. Tomas Ekströmin aiemmin käyttämä ja lantion kolhineen tekniikan käyttö näkyy myös Markus Källströmillä. Vaikka Markuksella on hirveät lihakset, hänen alkuverryttelystään ja kieroksen kesken tekemät venyttelyt osoittavat, että kipeä tekee. Jalan paikalleen junttaus kääntää toki lantion sairaan nopeasti, mutta se ei taida olla kenellekään pappaikään asti turvallinen tapa heittää. Siksi en uskalla suositella sitä ainakaan jokaiseen draiviin käytettäväksi. En tiedä, onko ketään, joka käyttäisi sekaisin eri tekniikoita maksimipituuksien (ilman kieppiä) ja normaalien yli kontrollidraivien pituisten pitkien hjeittojen välillä. Joten en osaa arvata, voiko terveyttään vaarantamatta heittää sekoitten tyylejä.

Mitä useampaa tekniikkaa käyttää, sitä vaikemmaksi homma menee. Mutta ajan kanssa ja hyvältä pohjalta ponnistaen kaikki on mahdollista. En uskalla suosittaa eri tekniikoiden käyttöä, kun itse käytän pääasiassa vain kahta tekniikkaa, joten omakohtaista kolmen tekniikan käytöstä ei ole kuin suunnittelemattomina vahinkoina. Joissa lantio kääntyi liian nopeasti tottumukseeni nähden ja missasin oikealle heittäen pitkäksi.

Kahdessa vikassa heitossa käsi menee hyssessä, juoksusuunta ja jalan laskeutumispiste ei. Kaarella juoksusta saa toki tehoja, mutta tarkkuus ja toistettavus on toinen juttu. Lisää tehoa saa myös kurkottamalla kauemmas taakse. Lisää tarkkuutta saa liikumalla suoraan kohti kohdetta ja liikuttamalla kaikkia ruumiinosia samaan suuntaan. Sekasikiö tarkkuusheiton ja pituusheiton välillä ei ole paras kumpaankaan tarkoitukseen. Siksi kaksi tekniikkaa molempien tavoitteiden saavuttamiseen auttaisi eniten.
yuhou
Viestit: 22
Liittynyt: La 01 Touko 2010, 18:32
Oikea nimi: juho rasmus

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja yuhou »

Kiitosta, voisin koittaa joku päivä kuvata sellaisia heittoja joita heitän kierroksella niin että näkee minkä tyylinen väyläkin on, siitä voi saada paremman kuvan. Noi heitot mitä tossa heitin niin tähtäsin sinne 115 metrin päähän suunnilleen olevaan lyhtypylvääseen ja kaikki oli siinä sektorilla 10 metriä, joten ei noissa se tarkkuus niin hirveän huono ollut!
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

yuhou, unohtui mainita, että kannattaa pitää vasen jalka maassa siihen asti, että kiekko on lähtenyt kädestä.
yuhou
Viestit: 22
Liittynyt: La 01 Touko 2010, 18:32
Oikea nimi: juho rasmus

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja yuhou »

Okei, pidän jalat maassa!
BacWooZ
Viestit: 55
Liittynyt: La 24 Tammi 2009, 15:44
Oikea nimi: Joni Korpi
Paikkakunta: Luopioinen

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

Kiitokset vinkeistä. Sai taas lisää pureskeltavaa :) Koitin tota kalsarihommaakin, mutta mulla taitaa olla liian pienet puntit :(
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

yuhou kirjoitti:Okei, pidän jalat maassa!
:-)
BacWooZ kirjoitti:Kiitokset vinkeistä. Sai taas lisää pureskeltavaa :) Koitin tota kalsarihommaakin, mutta mulla taitaa olla liian pienet puntit :(
Isommat housut isommalle työkalupakille :-) Oikeakätisen kai kannattaa sijoittaa ennen heittoa painavimmat työkalut vasemmalle, josta ne voivat heilahtaa suurimmalla kaarella= teholla oikealle :-P
Avatar
Laura
Viestit: 55
Liittynyt: La 11 Heinä 2009, 19:49
Oikea nimi: Laura Uusi-Rasi

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Laura »

So guys! http://www.youtube.com/watch?v=SRqwtzQjGGg ja http://www.youtube.com/watch?v=8tInwMQLZ6I siinä melkein niinku alta ja päältä ja yltä ja sisältä.. Analyysiä kiitos.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Meillä on tässä joko viisain tai anarkistisin heittovideo ikinä, kun kerrankin keskitytään asiaan, eli puttaamiseen. Hyvä sulle ja varma uskonsota tälle foorumille :-)

Vaikka lista on pitkä, ei se tarkoita, että sulla menisi huonosti. Ekana naisena tässä ketjussa sait ainakin paljon kokeiltavaa ja jos mikään auttaa, sait juuri etua kilpasiskoihin :-) Ja paljon kivaa puuhasteltavaa treeneihin. On hyvä tietää, minkälaiset muutokset tekevät mitäkin lentoon. Vaikka et saisi hyötyä normaaleihin heittoihisi, tiedät miten lentorataa voi manipuloida, kun joudut paikkaan, jossa normaali heitto normaalilla kiekollasi ei toimi niin hyvin kuin trikkiheitto.

Toinen draivi sisälsi ainoan lähes sinne päin olevan saaton vasemmalla jalalla. Siinä oli aika mainio hysseheiton oikean jalan sijainti ja vasemman jalan saaton määrä!!! Hieno homma.

Terveyden kannalta olisi hyvä nostaa päkiä korkeammalle oikealla jalalla, jotta pyörähdät vähemmällä vastuksella ympäri ja jalkaasi ei kohdistu niin kova vääntö. Sen jälkeen lisätehoja avoimen väylän maksimigolfpituuksiin voit kääntää selkää menosuuntaan ja kantapäitä kohti kohdetta turvallisemmin. Kun en ole koordinaation kuningas, mulla meni kuukausia tuon tavan tarkaksi (sinne päin) saamiseen.

Vasemman jalan pitäminen maassa kiekon irtoamiseen asti auttaa painopisteen siirrossa eteen ja kohti kohdetta pyörähtämisessä. Molemmat lisäävät tehoa ja tarkkuutta.

Nykyinen käden taakse vienti ja jalkojen käyttö on worst of both worlds tarkkuusheiton ja pituusheiton tekniikkojen väliltä. Jalat ovat läpijuoksua lukuunottamatta hyvät tarkkuusheittoon. Taakse vienti kädellä, lantiolla, hartioilla ja kiekon ruumiin taakse viemisessä ovat pituusheitosta. Tällä hetkellä et luo maksimitehoa, etkä maksimitarkkuutta. Ihannetilanteessa sulla olisi eri heitoissasi tilanteen vaatinmusten mukaan aina paras yhdistelmä. Tämä tarkoittaa aina maksimaalista tarkkuutta tarkkuusheiton pituuden ylärajaasi asti. Ja vasta siitä pidemmissä heitoissa alkaa pikkuhiljaa pituuden kasvaessa tarkkuus ja toistettavuus kärsimään. Tarkkuuslajistahan on kyse.

Koska ylhäältä alas katsoen kiekkosi liikkuu kaarella, eikä suoraa viivaa, kiekon lähtösuunta muuttuu paljon pienillä ajoitusmuutoksilla, kun kiekko liikkuu vasemmalta oikealle takaa eteen suunnan lisäksi. Jos vetäisit kiekkoa suoralla linjalla, virhemarginaali kasvaa.

Toisessa videossa käsi liikkui hyssessä, kuten kiekkokin aluksi, mutta käsi putosi hysselinjaa alemmas saatossa. Valitettavasti niin ajoissa, että käsi tai sormet ehtivät vääntää kiekon oikean reunan alas ja kiekko kippasi yli. Lantiosi ja hartiasi kääntyvät perusasennosta vasemmalle taakse vedossa, mikä on hyvä tehon luomiselle ja kiekon suoraan vetämiselle. Valitettavasti tärkeämmässä päässä heittoa, eli kiekon irtoamisen puolella vain hartiat liikkuivat oikealle perusasennosta ja sekin vasta vauhdin pakottaessa. Saat lisää tehoa niin tarkkuus kuin pituusheittoihin, kun käännät vauhtiin panostaen lantion ja hartiat oikealle perusasennosta alkaen silloin, kun kiekko tulee oikean kyljen tasolle. Lantio ensin, hartiat hitu myöhemmin.

Oletko kokeillut, mitä sinun heitoillesi tapahtuu, kun taitat kyynärpään tiukempaan kulmaan ja viet sen lähemmäs kohdetta ohi oikean kyljen ennen kuin aloitat kyynärpään suoristuksen? Minulle se tuo tehoa, nopeuttaa ranteen passiivista kääntymistä oikealle ja lisää tarkkuutta. YMMV.

Oletko kokeillut, minkälainen ero on kiekon viemisessä molempien kylkien läheltä? Ja kaukaa ruumiista vasemman kyljen kohdalta ja läheltä oikeaa kylkeä. Nyt vedät läheltä vasenta kylkeä ja kaukaa oikeast kyljestä. Se rajaa kyynärpään taittumiskulmaa ja ranteen liikettä. minulla ainakin.

Siirrät oikeaa jalkaa vikaan askeleeseen nostamalla sitä lantiosta oikealle kohti kohdetta, kun rintakehä osoittaa 90 astetta vasemmalle. Viimeinen askel pitenee ja vaikeuttaa painopisteen siirtoa eteen, mikä vaikeuttaa nokka alas heuittämistä tehotappion ohella.

Annukkoissa saatto pitäisi mennä vasemmalla jalalla oikealle juoksulinjasta.

Kämmenheitossa saa lisätarkkuutta ja tehoa, jos vie kyynärpään taitettuna kauemmas eteen ennen kyynärpään suoristusta. Silloin kiekon irtoamispisteen saa edemmäs eteen, mikä tuo tehoja ja varsinkin tarkkuutta, kun voit osoittaa kädellä kohti kohdetta. Peukalon kynsi osoittaa, minne kiekko lähtee, jos se ei lipeä etuajassa. Käden suoristaminen kohti kohdetta luo tähtäyslinjan myös. Oletko heittänyt ilman ristiaskelta niin, että oikea jalka jää vasemman jalan oikealle puolelle.

Nokka alas puttauksessa on yksi plussa ja monta miinusta. Plussa on se, ettei kiekko mene kauas ohi, jos ei kosketa koria. Tuuli vie kiekkoa ja tehoa tarvitaan enemmän koriin pääsemiseen. Jos nostat ranteen suoraksi, kiekon nokka ei osoita alas. Jos tyrkkäät lantion eteen nousemalla seisomaan suoraksi putin loppuvaiheessa saat avustavan tähtäystavan, jolla saat kivasti lisää tehoa. Lisäteho vähentää käden liikkeen nykäisevyystarvetta lisäten tarkkuutta. Tai yhtä kovalla käden liikkeellä yletyt pidemmälle ennen kuin tarvitsee ottaa vauhteja hyppy- tai kävelyputista. Mä puttaan mieluiten vaakana, jotta tuuli ei vie kiekkoa.

Eiku nauttimaan treenipaikalle :-)
Vastaa Viestiin