Prodiscus Nokia Open

Keskustelua kotimaisista, SFL:n alaisista kisoista.

Valvoja: HALLITUS

JohnEagle
Viestit: 673
Liittynyt: Ke 06 Kesä 2007, 12:58
Oikea nimi: Janne Kotka
Paikkakunta: kangasala

Re: Prodiscus Nokia Open

Viesti Kirjoittaja JohnEagle »

ja tässä on muuten just se syy mitävarten TD EI PELAA jos ei ole assistant TD nimetty joka hoitaa tämmöset jutut. Siinä vaiheessa kun ryhmässä päätetään jotain niin suukkua auki, se on kuitenkin aina ryhmän päätös ihan sama mitä tyhmää sattuukin ryhmä päättämään, ei pelaava TD ole sen kummoisempi kuin muukaan ryhmän jäsen tässä tapauksessa. Turha sitä on interneteissä sitte jälkikäteen asiasta irvistellä, suu auki ajoissa ja paikalla. Kaikkien pelaajien vastuulla on että sääntöjä noudatetaan.
dgct
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9124
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Prodiscus Nokia Open

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

JohnEagle kirjoitti:ja tässä on muuten just se syy mitävarten TD EI PELAA jos ei ole assistant TD nimetty joka hoitaa tämmöset jutut. Siinä vaiheessa kun ryhmässä päätetään jotain niin suukkua auki, se on kuitenkin aina ryhmän päätös ihan sama mitä tyhmää sattuukin ryhmä päättämään, ei pelaava TD ole sen kummoisempi kuin muukaan ryhmän jäsen tässä tapauksessa. Turha sitä on interneteissä sitte jälkikäteen asiasta irvistellä, suu auki ajoissa ja paikalla. Kaikkien pelaajien vastuulla on että sääntöjä noudatetaan.
Sääntöjen mukaankaan pelaava toimitsija ei saa tehdä ryhmän päätöksen ylittäviä päätöksiä omassa luokassaan. Koskee myös TD:tä.
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Prodiscus Nokia Open

Viesti Kirjoittaja AMA »

Hmm..jos kerran TD on ollut samassa poolissa kuin Jesse ja TD on päättänyt kilpailun keskeyttää vasta pelatun väylän jälkeen, niin oot kyllä Jesse ihan oikeessa, ettei väylää olisi kuulunut pelata uudestaan kakkosheittojen jälkeen seuraavana päivänä. TD:n poolihan on näin saanut melkoisesti etua muihin pelaajiin nähden, kun he ovat ensinnäkin keskeyttäneet pelin ennempää (viesti kulkee toiselle puolelle kenttää hitaasti) ja vielä jälkikäteen seuraavana päivänä ovat päättäneet uusia osan jo pelatusta väylästä. Vai ymmärsinkös oikein?

En ole niin paljoa sääntöguru, että osaisin sanoa, mitä tuollaisessa tilanteessa pitäisi nyt jälkikäteen tehdä. Maalaisjärki kuitenkin sanoisi, että ensimmäisenä päivänä pelattu tulos jäisi voimaan (eihän väylää saa uudestaan pelata), mutta sitä en sitten tiedä, pitäisikö siihen vielä jotain rankkuja lisätä pelaajien tuloksiin?
"play for show, work for dough" -Lloyba
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Prodiscus Nokia Open

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Keskustelu on hyvästä, ei ole tarvetta sensuuriin. Eiköhän lajissa vielä jatkossakin tule vastaan tilanteita, joihin ei vielä ole selvää sääntöä tai valmista ratkaisua, kuten pillit. Kissan pöydälle nostamisellahan vältetään tulevat ongelmat, kun vain löydetään toteutuskelpoinen ja yleiseen käyttöön tuleva ratkaisu. Oikeusmurhia tapahtuu ainakin niin kauan kuin kaikki mokat on tehty ja korjattu, joten välillä tulee takkiin. Sittenkin tulee turpaan tuulenpuuskilta, joten elämä ei ole reilua, mutta se ei ole syy jättää uusien käytäntöjen kehittäminen tekemättä. Jos saman mokan tekee joku uudestaan, on se heidän ja sensuroijien vika. Ei ongelmat hyssyttelemällä poistu, vaan korjaamalla säännöt ja käytännöt. Ei tarvita diktaattorin mahtikäskyä sääntö- ja käytäntömuutoksiin, vaan usea viisas pää on parempi kuin yksi ongelmien ratkomisessa. Tällöin ei jää niin helposti asioita huomioimatta.
Avatar
Frisbeezer
Viestit: 329
Liittynyt: Ma 11 Huhti 2005, 21:55
Oikea nimi: Jussi Meresmaa
Seura: Disc Golf Club Tampere
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Prodiscus Nokia Open

Viesti Kirjoittaja Frisbeezer »

Olin mukana tässä episodissa ja lienee hyvä tuoda myös tämä näkökanta esille. Olimme avanneet väylän 8 kun taivas repesi. Puolessa välissä väylää Jukka Leinonen (TD) kysyi minulta, että mitä tehdään, jatketaanko? Päätettiin jatkaa, koska ukkonen ei ollut ihan päällä. Sade yltyi. Peli hidastui merkittävästi. Toisten/kolmansien heitojen jäkeen pyysin Jukkaa käymään. Käytiin nopea keskustelu, missä sanoin, että mun mielestä keskeytetään, koska sade oli kova, ukkonen lähestyi ja tiesin, että tässä kelissä loput kymmenen väylää olisivat kestäneet iltaan saakka. Olimme tasan puolessavälissä kisaa, joten seuraavana päivänä tulisimme ehtimään pelaamaan kisan helposti loppuun. Minun mielestä tässä sovittiin, että kierros keskeytetään. Sitten tuli se aivopieru, että pelataan väylä loppuun ja lähdetään sitten ilmoittamaan muulle jengille asiasta. Olin itse tässä aktiivinen ja ehdotin, että lähden viemään viestiä autolla väylille 14-15. Heitettiin väylä loppuun ja lähdettiin juoksemaan. Ilmoitimme tasapuolisesti kaikille, että pelatkaa väylä loppuun ja sitten kisakeskukselle.

Sitten alkoi se hulabaloo kisakeskuksella. Pädyttiin mietinnän jälkeen siihen tulokseen (koska olimme tehneet virheen), että korjaamme sen, ja ilmoitamme kaikille ryhmille, että peli jatkuu siitä paikkaa, missä pelaajat olivat, kun kierros keskeytettiin.

Myös meidän ryhmässä tilanne käytiin läpi aamulla. Mulla oli selkeä käsitys, että jatkamme siitä kohtaa, missä teimme päätöksen, että kierros tullaan keskyttämään. Jesse on selkeästi tulkinnut asian toisin. Aamulla menimme väylälle keskeytyspaikalle ja käytiin asia läpi. Kukaan ryhmästämme ei esittänyt eriävää mielipidettä, missä peli keskeytettiin. Tähän saakka uskon, että se oli kaikille sopiva ratkaisu. Katsoimme pelaajien liet ja jatkoimme peliä. Jessen epäonnekseen, hänen lähestyminen osui oksaan ja hänen väylätulokseksi tuli yksi heitto enemmän. Minun ja Kai Vesan kohdalla tulos parani yhdellä. Tässä vaiheessa uskon, että asia rupesi vaivaamaan Jesseä. En tiedä, miten olisi käynyt, jos heitot olisivat menneet toisin.
-REINVENT YOUR GAME-

Discmania Golf Discs
http://www.discmania.net
letiss
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 05 Syys 2007, 9:46

Re: Prodiscus Nokia Open

Viesti Kirjoittaja letiss »

Mielestäni kaikki heitot lasketaan eli ilman ilmoitusta "heitän varaheiton tms." ei turhia heittoja voi
heittää.

Voin olla toki väärässäkin, mutta näillä tiedoilla minun mielestä virhe paikattiin toisella virheellä.

Kaikki hulabaloo siinä ympärillä on tietenkin turhaa.
jh
Viestit: 259
Liittynyt: La 04 Maalis 2006, 19:55
Oikea nimi: Jesse Heinonen
Viesti:

Re: Prodiscus Nokia Open

Viesti Kirjoittaja jh »

henkilökohtasesti en syytä tapahtumista ketään. Lähinnä harmittaa etten esittänyt eriävää mielipidettä aamulla. Syy voi hyvinkin olla se että olin pelaajakokouksen aikaan toisaalla, ja aikaa asian pohtimiseen jäi vajaa 10min kun asiasta kuulin. En siis ollut varma että mennäänkö tässä ihan sääntöjen mukaan vai ei, asia vaan tuntui helvetin väärältä(tietysti moni asia elämässä voi tuntua), joten annoin asian olla. Pelasin raivon partaalla tunnin ja mietin asiaa. Mietin myös että olisin oikeutettu denffaamaan, mutta silloin en pääsisi mukaan viimeiselle kierrokselle. Joten laitoin homman läskiksi ja otin sunnuntaille pari arvokasta reeni kiessiä. Epäurheilijamaiseen käytökseen en ota kantaa, en ainakaan pilannut kenenkään toisen kilpailua.

Pääasia ettei tällästä pääsis enää tapahtuun ja toivottavasti moni lukee tän ketjun ja oppii sitäkautta
180
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9124
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Prodiscus Nokia Open

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

letiss kirjoitti:Mielestäni kaikki heitot lasketaan eli ilman ilmoitusta "heitän varaheiton tms." ei turhia heittoja voi
heittää.
Käsittääkseni heittoja ei lasketa, jos peli ei ole käynnissä.
Joksa
Viestit: 619
Liittynyt: Pe 14 Loka 2005, 7:44
Oikea nimi: Joksa
Seura: Disc Golf Club Tampere

Re: Prodiscus Nokia Open

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Ei kai ny tarvi kitistä pelistä jossa pelaa surkimuksia, jotka ei pärjää oikeassa urheilussa ja heittävät muovisia lättyjä ilmaan... 8)
Heitän koko ajan kupille ja otan kakkosta korttiin niin eiköhän se Markokin siitä hyydy.
- Hege
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Prodiscus Nokia Open

Viesti Kirjoittaja AMA »

Mielenkiintonen tapaus kyllä. TD:n hommaa ei helpota yhtään se, että näitä keskeytyksiä sään takia sattuu erittäin harvon, tuskin kahta samalle TD:lle . Voisin veikata, että moni pelaajakaan ei tiedä, mitä kuuluisi tehdä siinä vaiheessa, kun kuuluu kilpailun keskeyttävä äänimerkki.

Tuosta kasiväylän tapauksesta vielä, että jos ryhmä on ollut keskeytyshetkestä yhtä mieltä aamulla ja jatkaneet keskeltä väylää, niin eiköhän se ole ihan oikea ratkaisu. Väylää ei tietenkään olisi kuulunut pelata edellisenä päivänä loppuun, jos kerran poolinkin mielestä peli keskeytyi kesken väylän, mutta luulen, että tässä asiassa ollaan kaikki viisaampia ensi kerralla :D
"play for show, work for dough" -Lloyba
Pyöveli
Viestit: 182
Liittynyt: Ke 10 Loka 2007, 8:33
Oikea nimi: Veli Berglund

Re: Prodiscus Nokia Open

Viesti Kirjoittaja Pyöveli »

Sääntöjen kautta hankalasti käsiteltävissä oleva asia joka vaatisi monta tulkintaa. TD samassa poolissa tekee asiasta extra kimurantin.

"Syyllistä" tästä ei oikein löydä, lähinnä huonon tuurin. Jos ainoa kärsimään joutunut,Jesse, on sinut asian kanssa, niin se on siinä.

Itse muotoilisin JATKOSSA säännöt niin että kilpailun keskeytyksen päättää TD yksin vaikka pelais jossain poolissa ja silloin peli loppuu heti, ei väylän päätteeksi. Jos peli jatkuis sääntöjen vastaisesti tulis rankku per heitto ja paluu oikeaan kohtaan.
jh
Viestit: 259
Liittynyt: La 04 Maalis 2006, 19:55
Oikea nimi: Jesse Heinonen
Viesti:

Re: Prodiscus Nokia Open

Viesti Kirjoittaja jh »

ei peliä keskeytetty kesken 8 väylää, vain ja ainoastaan keskusteltiin että peli keskeytetään väylän päätteeksi. Ainakin mulla on hyvät muistikuvat että jokainen meidän poolissa pelasi 8 väylän kilpaa ihan loppuun asti. Kenelläkään ei siinä vaiheessa ollut eriävää mielipidettä.
180
Nosturi
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 18 Huhti 2005, 9:38
Oikea nimi: Timo Kuusela
Paikkakunta: Koikkari

Re: Prodiscus Nokia Open

Viesti Kirjoittaja Nosturi »

Foorumilla ja keskusteluissa tilannetta seuraanneena mieleen tulee, että tärkeintähän tuollaisessa tilanteessa on tehdä yksi selkeä päätös ja tiedottaa se kaikille mahdollisimman nopeasti. Nythän tuolla on ilmeisesti tehty useita päätöksiä ja suurinosa vielä niin että päätöksen tekijät ovat suoraan parantaneet omia tuloksia/mahdollisuuksia, vaikkakin tuskin tahallisesti.

Ei ole selitys, että sään takia joudutaan keskeyttämään harvoin. Sääntökirjassa lukee kyllä säännöt.
Avatar
Frisbeezer
Viestit: 329
Liittynyt: Ma 11 Huhti 2005, 21:55
Oikea nimi: Jussi Meresmaa
Seura: Disc Golf Club Tampere
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Prodiscus Nokia Open

Viesti Kirjoittaja Frisbeezer »

Mun tulkinta asiasta on se, että teimme päätöksen keskeytyksestä ennen kuin väylä oli pelattu loppuun. Silloinhan me keskustelimme, että pelataan väylä loppuun ja keskeytetään peli sen jälkeen. Tätä (tosin virheellistä tulkintaa) lähdimme kertomaan kaikille muille pooleille.
Pelasimme kilpaa väylän loppuun ja niin pyysimme muidenkin tekevän. Aamulla pelaajakokouksessa halusimme korjata virheen ja kerroimme, että ryhmien pitää määritellä paikka, missä olivat keskeytyshetkellä. Mun käsityksen mukaan sovelsimme samaa periaatetta meidän ryhmälle.
Tämä on tosin tulkinnanvarainen juttu, mutta miksi me olisimme sitten ainoana ryhmänä pelanneet väylän loppuun, kun muille kerrottiin aamulla, että otetaan väylän loput heitot uusiksi (oikeasta keskeytyshetkestä).

Kysymys on puhtaasti tulkinnasta. Jesse tulkitsi, että sovimme pelaavamme väylän kilpaa loppuun ja sitten keskeyttäisimme ja esimerkiksi minä tulkitsin, että päätimme keskytyksestä, jonka jälkeen sovimme, että pelataan väylä loppuun ja ilmoitetaan asiasta muille.

Voi myös heittää kysymyksen, että missä vaiheessa kierros voidaan keskyttää TD:n toimesta? Voiko keskeytyshetken määritellä tulevaisuuteen (kuten Jesse spekuloi)? Se on varmaa, että keskytyksestä puhuttiin/päätettiin miten toimimme ennen kuin lähestymiset heitettiin meidän tyhmässä. Eli käytännössä päätimme keskeytyksestä, minkä jälkeen jatkoimme peliä.
-REINVENT YOUR GAME-

Discmania Golf Discs
http://www.discmania.net
jh
Viestit: 259
Liittynyt: La 04 Maalis 2006, 19:55
Oikea nimi: Jesse Heinonen
Viesti:

Re: Prodiscus Nokia Open

Viesti Kirjoittaja jh »

mulla on ymmärryksessä ilmeisesti vikaa koska mulle ei ainakaan kukaan sanonut että peli keskeytetään nyt mutta pelataan väylä loppuun. Mulle sanottiin että pelataan väylä loppuun ja laitetaan peli poikki. 3 ja 4 heittoa tehdessäni luulin kilpailun olevan täydessä tohinassa vielä ja ilmeisesti kaikki muut mun ryhmässä tiesi tilanteesta ja heittelivät herjalla mihin sattuu
180
Vastaa Viestiin