Pimp my drive

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Tapanote: Jaa-a, sellainen kummallisuus on käynyt, että olen ottanut alivakaan bossin käyttööni foressa. Ne kiekot, joilla aiemmin runnoin on ihan liian jyriä. Ei mee mihinkään. Wraidikin toimii nykyään. 150m vaatii jo sitten jotain megaässän opettelelua, mutta se on sitä D:tä. Laitetaan tavoitteeksi.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9124
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Ne millä mä ennen heitin ovat Nokian tai Oulun vesissä, joten viime viikot on heitetty mitä milloinkin. Pituusheittoa kämmenellä en ole kyllä edes miettinyt. Kai siihenkin joku kiekko löytyy.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Jalleen verrattuna Tapanin vasen jalka potkaisee ylös, ei eteen. Joten kyynärpään suoristamisesta, hartioiden ja lantioiden kääntämisestä syntyvä voima ei saa jalalta niin paljon vastusta, että ne kumoaisivat toisiaan. Jallekin voisi siirtää vielä nopeammin vasenta jalkaa eteen. Niin kauan kuin oikean jalan asento säilyy suunniteltuna, ei haittaa, että vasen jalka osuu oikeaan, kunhan ei satu. Vasen jalka saa mennä oikean oikealle puolelle aika reilustikin. Näissä heitoissa polvet eivät mene ristiin, eli vasen oikean oikealle puolelle saatossa.
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9124
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Onko jossain keskusteltu (onko joku laskenut) paljonko alamäki vaikuttaa heiton (teoreettiseen) pituuteen?

Heitin eilen Julkujärven väylällä 17 mielestäni normaalin rystyavauksen PDllä, joka tosin lähti vähän liikaa antsassa.
Kiekko lähti liitelemään ja päätyi lähes edellisen väylän tiille. Heiton pituus oli noin 180 m, kun tasaisella heitän golfdraivia max 140 m. Voiko väylän korkeusero (ehkä 4m?) vaikuttaa noin paljon, vai osuiko heitto johonkin supertuulenpuuskaan?
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9124
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

jiiärrä kirjoitti:Jalleen verrattuna Tapanin vasen jalka potkaisee ylös, ei eteen.
Pari kertaa olen kisan jälkeen heittänyt ja olen yrittänyt heitoissa pitää jalkaa vähän pidempään maassa (tai tehdä jotain mikä tuntuu about siltä) ja tuntuisi vaikuttavan positiivisesti. Heitot lähtevät selvästi paremmin haluttuun suuntaan. Mutta ehkä normaaliakin useammin olen heittänyt heittoja liian mataliksi = suoraan maahan.

En tiedä sitten johtuuko suoraan jaloista vai vetääkö pää jotain vastaliikettä (vai onko se vaan jotain ihan muuta).
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Olen nähnyt yli 200m heiton aviarilla ilman vauhtia :D
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9124
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Jaani kirjoitti:Olen nähnyt yli 200m heiton aviarilla ilman vauhtia :D
No hö, kokeillaan muotoilla näin: tuoko metrin pudotus metrin vain kymmenen metriä lisää pituutta heittoon?
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9124
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Jaani kirjoitti:Olen nähnyt yli 200m heiton aviarilla ilman vauhtia :D
Ootko varma, ettet ottanu yhtään vauhtia kun kattelit heittoa?

Mäkin oon nähnyt kun eräs nimeltämainitsematon M.Nirkkonen tiputti PD:n auton ikkunasta motarilla. Ei ollut pudotustakaan ku metri, mutta muutamassa sekunnissa oli jo parin sadan metrin päässä, tosin rollerina.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Se oli Beaminsterin Modern Course, reikä nimeltään Hypotenuse. 196 metriä pitkä ja jotain 60 metriä alamäkeen. Minä olin tyhmä ja heitin draiverilla vajaaksi, kun kaveri heitti fiksusti putterilla.
Jani
Viestit: 1143
Liittynyt: To 03 Marras 2005, 22:18

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jani »

Minä olen nähnyt samaisella väylällä, kun joku noin 97-vuotias pelaaja heitti putterilla avauksen sinne korin taakse metsään, että rytinä vain kävi.
Entäpä sitten korkealla heittäminen ja kiekon ominaisuudet? Heittelin talvella Aviaria, Rocia ja Teerexiä 1400 metrin korkeudessa alamäkeen. Kaikki lensivät suunnilleen yhtä pitkälle. Vaikutti siltä, että kiekot olivat siellä ylivakaampia. Eli onko ohuessa ilmassa vähemmän kitkaa, eli vähän niin kuin myötätuuleen heitettäessä?
AMA
Viestit: 1120
Liittynyt: Ke 29 Elo 2007, 17:36
Oikea nimi: Markus Mäntylä
Seura: Tampereen Frisbeeseura
Paikkakunta: Tampere

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja AMA »

Jani kirjoitti:Eli onko ohuessa ilmassa vähemmän kitkaa, eli vähän niin kuin myötätuuleen heitettäessä?
Juurikin näin. Ohuempi ilma vastustaa vähemmän ja kiekot käyttäytyy ylivakaammin.
"play for show, work for dough" -Lloyba
hilippa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 14 Helmi 2011, 11:13
Oikea nimi: Lassi Salminen
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja hilippa »

Tapanote kirjoitti:
Jaani kirjoitti:Olen nähnyt yli 200m heiton aviarilla ilman vauhtia :D
No hö, kokeillaan muotoilla näin: tuoko metrin pudotus metrin vain kymmenen metriä lisää pituutta heittoon?
PDGA:n ratasuunnitteluohjeistuksessa neuvotaan käyttämään kerrointa kolme, kun lasketaan väylän ns effective length.
http://www.pdga.com/files/documents/PDG ... es2009.pdf
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Takatuuli ja nostava tuuli voi tuoda reilusti lisämetrejä. Chuck Kennedy sanoi, että 3:1 liitosuhde on todella vanhojen kiekkojen aikana tehty ja nyt ratasunnittelussa pitäisi lähteä vähintään 6:1 luvusta ja sekin on joillain kiekoilla alakanttiin.

Jalan pitäminen pidempään maassa saattaa johtaa voimakkaampaan jalalla pukkaamiseen ja sitä kautta etukenoisempaan asentoon kiekon irtoamishetkellä. Se laskee kummasti lakipistettä. Yleisimmät tavat on säätää vikan askeleen pituutta lisäten tukijalan ja ryhdin jäykkyyttä (jäykät lihakset useimmiten hidastavat liikkeitä syöden tehoa) ja käden liikeradan muuttamista. Takana alemmas ja/tai edessä ylemmäs.
AkuF
Viestit: 48
Liittynyt: La 02 Loka 2010, 14:41
Oikea nimi: Aku Franssila

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja AkuF »

Tässä olis 2 Jannen kuvaamaa videota kun heittelen. Saa kommentoida.

http://www.mediafire.com/?dzbjfi1hixjj5oy


http://www.mediafire.com/?4p5lz07ht547ccn


Kattelin että toisessa veto lähti hieman matalalta mikä saattaa välillä aiheuttaa nose uppii mutta en nopeella vilkasulla nähy itse muuta isompaa virhettä. Ehkäpä voisi yrittää vähä pienemmillä askelillaki.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Pikana joutuu kommentoimaan myöhemmin tarkemmin. Ruumis kääntyy niin aikaisin kohti kohdetta, että käsi menee vasemman kyljen vierestä ja kaukaa oikeasta kyljestä. Kun tämä johtaa massan lisääntymiseen kaukana pyörimisen keskipisteestä, pyörähdys hidastuu. Kokeilisin, mitä tapahtuu, kun odotat ruumiin kääntöä kohti kohdetta sen verran, että käsi kyynärpää edellä on lähempänä kohdetta. Kun liikut kaaressa, tämä johtaisi kiekon osumiseen kylkeesi, jos et muuta käden sijaintia taakse vedossa enemmän vasemmalle puolelle teetä.

Nyt sulla on välimallitekniikka, jossa on haittoja. Jos haluaa maksimidistanssia hakea ilman 360 kieppiä, kaarella juoksu lisää tehoa tarkkuuden kustannuksella. Jos pyörähtäisit kaarella juoksussa ensin vasaemmalla jalalla ristiaskeleella ja sitten toisen kerran oikealla vikassa askeleella, saisit lisää tehoa ja nopeamman pyörähdyksen kohti kohdetta. Tuo olisi täyttä tehoa varten. Tarkkuutta varten taas suora juoksu on toistettavampaa. Nyt Digiexpoon.
Vastaa Viestiin