Kalifornian kentät

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

roberd
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 15 Touko 2006, 12:44
Oikea nimi: Jari KYngäs
Seura: Liitokiekkoseura Mustavaris

Kalifornian kentät

Viesti Kirjoittaja roberd »

Olen lähdössä Kaliforniaan, koska se on frisbeegolfin mekka - kuulemma. Nyt kaipaisin informaatiota siitä missä siellä on sellaisia kenttiä, jotka on aivan pakko nakella lävitse. Kaikesta avusta kiitollinen.
AriFerra
Viestit: 25
Liittynyt: Su 31 Heinä 2011, 18:24
Oikea nimi: ile tuominen
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kalifornian kentät

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

Tähän aasinsiltana voisi kysyä asiaa jota olen joskus miettinyt.
Löytyykö muista maista yhtä hienoa vastaavaa sivustoa kuin meidän Suomen Frisbeegolfradat, josta voisi yhtä helposti katsoa missä ratoja sijaitsee, oli matkakohteena sitten Kalifornia, Toscana tai vaikkapa Pohjois-Pyöngan?

(anteeksi OT)
Juhanuha
Viestit: 1730
Liittynyt: Ti 19 Heinä 2011, 8:05
Oikea nimi: Juha Kytö
Seura: Sipoon Discstroyers ry
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalifornian kentät

Viesti Kirjoittaja Juhanuha »

AriFerra kirjoitti:Tähän aasinsiltana voisi kysyä asiaa jota olen joskus miettinyt.
Löytyykö muista maista yhtä hienoa vastaavaa sivustoa kuin meidän Suomen Frisbeegolfradat, josta voisi yhtä helposti katsoa missä ratoja sijaitsee, oli matkakohteena sitten Kalifornia, Toscana tai vaikkapa Pohjois-Pyöngan?

(anteeksi OT)
Kyllä niitä löytyy, ainakin virosta ja ruotsista.
ssyrjala
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 21 Syys 2011, 9:55
Oikea nimi: Sampo Syrjäläinen

Re: Kalifornian kentät

Viesti Kirjoittaja ssyrjala »

Täältä voisi yrittää katsella: http://www.dgcoursereview.com/

Ikävä kyllä kokemusperäistä tietoa ei ole.
Kimmo
Viestit: 161
Liittynyt: Ma 17 Heinä 2006, 8:34
Oikea nimi: Kimmo Lindholm
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Espoo - Vihti

Re: Kalifornian kentät

Viesti Kirjoittaja Kimmo »

Avatar
zaia
Viestit: 5445
Liittynyt: To 12 Tammi 2006, 13:24
Oikea nimi: Saija Lehto
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalifornian kentät

Viesti Kirjoittaja zaia »

PDGA:n listauksia voi tarkastella täältä http://www.pdga.com/course_directory .
DeLaveagassa kannatta ehdottomasti poiketa http://delaveagadiscgolf.com/ !
roberd
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 15 Touko 2006, 12:44
Oikea nimi: Jari KYngäs
Seura: Liitokiekkoseura Mustavaris

Re: Kalifornian kentät

Viesti Kirjoittaja roberd »

zaia kirjoitti:PDGA:n listauksia voi tarkastella täältä http://www.pdga.com/course_directory .
DeLaveagassa kannatta ehdottomasti poiketa http://delaveagadiscgolf.com/ !
Kiitoksia kaikille linkeistä. Lähinnä olisin kuitenkin toivonut omakohtaisia kokemuksia. Ja oikeastaan vielä parempaa olisi, jos joku tietäisi mikä mahtoikaan olla se "maailman paras rata". Siitä on mulle kerrottu ainakin viiteen otteeseen, mutta ainoa asia mikä tässä horopäässä on pysynyt on tieto siitä, että se on Los Angelesin lähettyvillä.

Olen käyttänyt vuosia nimenomaan tätä paikkaa http://www.dgcoursereview.com/ kenttien hakuun ja se on osoittautunut erinomaiseksi, varsinkin USA:n kenttien hakuun. Paikkatiedot ovat toisinaan vähän hassut, mutta yhtä poikkeusta lukuunottamatta kenttä on löytynyt. Nashvillen suunnalla oli muuan vuosi taaksepäin suuria ongelmia, koska taksikuskit eivät tienneet paria osoitetta ollenkaan. Onneksi oli kartat mukana, joissa reitit kentille oli merkattu. Siltikin oli ongelmia, koska kuskit sanoivat, että ne paikan nimet ovat väärin ja että sen nimisiä paikkoja ei olekaan. Ainakaan Nashvillessä :)
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Kalifornian kentät

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Mikä on paras rata, on makuasia, siksi kannattaa lukea kirjallisia arvosteluja ja katsoa Youtubesta videoita kyseisistä radoista. Yllättävän monesta radasta on videoita. Joistakin kokonaisia kierroksia, joista näkee joka väylän joltain tiiltä. Monissa jenkkiradoissa on useita teepadeja ja vaihtoehtoisia korin paikkoja. Koska Delaveaga on niin suosittu, on luultavaa, että se on se rata, mistä on kyse. Paikalliset kehuvat myös Stafford Lake ja Pinto -nimisiä ratoja. Paljon suullisia kuvauksia löytyy myös www.discgolfreview.com/forums -osoitteesta. Pidä hauskaa ja nauti lumettomuudesta :-)
manux
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 08 Heinä 2011, 18:00
Oikea nimi: markku luukkainen

Re: Kalifornian kentät

Viesti Kirjoittaja manux »

Mä asustelen pohjois-kaliforniassa ja oma top1 kenttä on delaveaga. Etenkin kesäisin toi kenttä on täysin superi kun sisämaassa on liian kuuma ja toi on sopivasti santa cruzin kupeessa lähellä merta(viileämpää+ehkä jopa toisinaan vihreätä). 9 väyläsistä parque de la raza on ihan törkeen hyvä ja sen vieressä hellyer on ihan jees. Watsonvillen pinto laken rata on kiva vaikkakin pro/am konfiguraation 27 väylänen oli vielä parempi. San franciscosta löytyy golden gate parkin rata mikä on ihan ok, mutta spotteri ois kiva, kun muuten menee aika varmasti kiekkoja hukkaan. Vielä pohjoisempaa löytyy stafford lake mikä on todella monen suosikkirata, tätä en ole itse testannut kun tonne on mun kämpiltä 2.5h ajomatka suuntaansa. Ainoa rata mun testaamista mitä en suosittele on Berkeley... Se on todella tylsä, paska ja huono.

Jos tuut san francisco/santa cruz/monterey maastossa heitteleen lättyjä niin töiden salliessa minusta saa kaverin kyllä radalle ja sen jälkeen bbq:n syömiseen :)

Jos noita ratoja vähän enempi avaa niin delaveaga on vähän kuin tali, mutta ei sinne päinkään. Helposti joko todella palkitseva tai äärimmäistä vitutusta aiheuttava. Kiekkoja voi mennä rotkoihin hukkaan ja se voi olla puusta, puuhun sähellystä. Tai sit kulkee ja fiilis on katossa. Kentän lähellä on santa cruzin kaupunki missä voi käydä chillailemassa ja syöpöttelemässä. Rannalta löytyy myös aika paljon merileijonia ja hylkeitä mitä on kiva käydä katsomassa. Erittäin tyypillinen ja viehättävä rannikkokaupunki.

Pinto lake on vähän tylsä, kun siellä on monia tosi pitkiä ja avoimia väyliä, mutta esim. 1. väylä on minusta oikein hauska heittää. Samoin täältä voi löytyä myrkkypuskia, kun rata on suht uus niin kiekkoja tonkiessa kannattaa tietää mikä on poison oak ja poison ivy.

Toi la raza on todellakin paras 9 väyläinen puistorata mikä on tullut vastaan. Pientä taktiikkaa vaativa ja ehkä ei niitä pisimpiä draiveja kannata kaivaa esiin ellei sit ole tosi varma siitä mitä on tekemässä. La razalla on aina mukavaa paikallista jengiä paikalla joiden kanssa on hauska hengailla ja viettää aikaa. Oikeen lepposat menot... Sopivana päivänä, jos tänne ajoittaa niin voi osallistua doubles tai triples skabaan missä yleensä panos on dollari per kiekka ja jos pelaa 2 kiekkaa niin 1 dollari tulee varmuudella takaisin. Tää on paras tapa solmia uusia hyviä tuttavuuksia paikallisista persoonista. Jos on pipo kovin kireellä niin ei kannata osallistua, koska tietynlainen hippikulttuuri kuuluu asiaan...

Hellyer on semmonen helppo neppailurata, Tää rata on semmosen melko ison montun pohjalla ja korkeuseroa on paljon. Pääsee heitteleen midarilla/putterilla ja katsomaan miten kiekko liitää. Tuuli yltyy iltapäivisin aika kovaksi ja se tuottaa omat vaikeutensa. Jos on ihan törkeen kuuma kesäpäivä niin radalla näkyy käärmeitä. Kerran kiekkoa vartioi villi kalkkuna mikä oli helvetin vihainen(pelottavia otuksia). Taivaalla liitää kotkia ja maassa on oravia mitä ne kotkat himoitsee. Luonto on todella lähellä ja fiilis aina katossa.

Ja se kun katsot sääennustetta ja siellä on 26C niin se tarkottaa varjolämpöä mitä ei ole olemassa. Arska paistaa suoraan ylhäältä ja todellinen lämpötilan tuntu on joku semmonen missä kananmuna paistuu. Eli siis vettä Paljon mukaan tai muuten aika nopeesti tulee hyytyminen. Moni kentistä kesällä muistuttaa ihan aavikkoa, ei ole paljon vihreätä olemassa ja pölyä on reilusti ilmassa. Ei parane unohtaa aurinkolaseja missä on hyvä UV suojaus.

Niin joo ja radoilta tosille siirtymisessä kannattaa huomioida aamu ja iltaruuhkat ja helvetin kylmät yölämmöt, jos ei halua alotella huppari päällä kiekkaa. Eli suunnittelu mihin aikaan on liikenteen seassa kannattaa. Samoin kannattaa kerrospukeutua odottaen 10C aamulämpöä ja täysin infernaalista iltapäivän lämpötilaa missä ei edes pelkkä nahka-asu ole riittävän vähän.

Ja vielä yks toinen, feltonin kenttä on ihan sairaan hieno ilmapiiriltään, mutta muuten aika huono. Siellä on ihan törkeen siisti aloittaa aamu sumussa punapuiden keskellä pelaamalla kun arska pikkusen alkaa loimottaan ja kohta lämmittää. Se on kokemuksena ihan ässä vaikka itse rata on triviaali. Selkeesti fiilistely ja valokuvaus materiaalia.

edt. Niin ja noista mun mainitsemista radoista niin kaikkien muiden viereen pääsee ilmaiseksi parkkiin paitsi ei delaveagaan. Delaveagassa ilmainen parkki on kilsan päässä aloitusreiästä(pallogolf keskuksen ravintolan vieressä ja vähän sen jälkeen "järven" rannalla). Frisbeegolfn ykkösväylän vieressä on parkki mihin maksaa oliks se nyt 1 vai 2$ päivä. Semmonen sydeemi missä napataan läystäke laatikosta, täytetään se ja tungetaan toinen osa rahan kera postilaatikkoon ja toinen auton ikkunalle. Maksua jos ei suorita niin ihan varmasti tärähtää sheriffeiltä kallis muistutus. Ykkösväylän vieressä on myös paikalla yleensä frisbeekiekkojen myynti mistä osa rahoista menee radan ylläpitoon, eli tästä voi ostaa kalliin kiekon paikallisella painatuksella muistoksi mukaan ja tukea samalla radan ylläpitoa.
Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Kalifornian kentät

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

golden gate park on ihan ok, mutta todella tukkoinen. Stafford lake on yksi upeimmista ,missä olen käynyt. Hieno rata upeissa maisemissa, noin 45min friscosta pohjoiseen.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalifornian kentät

Viesti Kirjoittaja Jaani »

manux kirjoitti:Mä asustelen pohjois-kaliforniassa
Kiitos tekstistä. En ole lähdössä Kaliforniaan pelaamaan, mutta tulipa lämmin lukiessa. Terveisiä räntäsateesta.
Juhanuha
Viestit: 1730
Liittynyt: Ti 19 Heinä 2011, 8:05
Oikea nimi: Juha Kytö
Seura: Sipoon Discstroyers ry
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalifornian kentät

Viesti Kirjoittaja Juhanuha »

Kyllä, hienoa tekstiä, jotenkin tuli fiilis lähteä jenkkeihin.

Kalkkuna maistuis.
roberd
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 15 Touko 2006, 12:44
Oikea nimi: Jari KYngäs
Seura: Liitokiekkoseura Mustavaris

Re: Kalifornian kentät

Viesti Kirjoittaja roberd »

manux kirjoitti:Mä asustelen pohjois-kaliforniassa...
Kiitoksia manux ja muutkin. Näillä mennään jo vahvasti eteenpäin.
Willow
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 30 Heinä 2008, 10:55
Oikea nimi: Seppo Paju
Seura: Frisbeegolfseura 7k
Paikkakunta: Turku

Re: Kalifornian kentät

Viesti Kirjoittaja Willow »

Itse Kaliforniassa MM-kisat pelanneena en kauheasti pitänyt ratojen karusta ulkonäöstä. Jokatapauksessa kaksi kuuluisinta rataa Kaliforniassa on DeLaveaga Santa Cruzissa ja LaMirada Los Angelesissa. DeLa on talin tyylinen mutta paljon kuluneempi..ja LaMirada on hienossa puistossa oleva 36 väyläinen rata jossa on pelattu monet MM-kisat. Ite oon pelannut noista vaan DeLan mut kävin edellispäivä myös LaMirassa testailemassa Discmanian uusia kiekkoja ja vaikutti paremmalta radalta vaikka olinkin vaan Warm Up alueella. Pinto Lake on paras rata siellä päin mitä oon pelannut..mutta ei tosin mikään erikonen myöskään. Hyvää reissua ja noi kannattaa käydä kattomassa :)

Seppo Paju
manux
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 08 Heinä 2011, 18:00
Oikea nimi: markku luukkainen

Re: Kalifornian kentät

Viesti Kirjoittaja manux »

Toi aavikkomaisuus on kyllä melko kurjaa suomalaisen vihreeseen tottuneelle. Lähinnä talvella(sadekauden) aikaan on vihreetä. Kesällä on suurinpiirtein 5kk putki missä ei sada vettä ollenkaan. Kerran kävin heitteleen räkätaudissa ja luulin illemmalla harmaata räkää yskiessä kuoleman korjaavan. Se oli kuitenkin vain pölyä mikä oli tarttunut kiekalta mukaan kurkkuun :/
Vastaa Viestiin