Pimp my drive

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

letiss
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 05 Syys 2007, 9:46

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja letiss »

JohnEagle kirjoitti: tai sitten loppupeleissä se 100% optimaalinen tyyli ei tee autuaaksi, kunhan heittää tarkasti. nämä siis ei videoitten vaan live ihmettelyn perusteella.
Tätä on monet yrittäneet hieman sivulauseissa ehdottaa ja Ari jopa aika suoraan :-)

Esim. Michael Johnssonille aluksi naurettiin, ensimmäinen kerta, kun meni alle 44 sek ratakierros sanottiin, että kuinkakohan
kovaa toi pääsis, jos juoksisi oikein ja sitten, kun 44 sek oli alittunut parikymmentä kertaa ja 200m kuusi kertaa alle 19,8, niin
häntä alettiin matkimaan. Tietyt perusteet on juoksullekin olemassa, mutta ko. kaveri kyllä pisti kaiken uusiksi.
roberd
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 15 Touko 2006, 12:44
Oikea nimi: Jari KYngäs
Seura: Liitokiekkoseura Mustavaris

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja roberd »

letiss kirjoitti:Esim. Michael Johnssonille aluksi naurettiin, ensimmäinen kerta, kun meni alle 44 sek ratakierros sanottiin, että kuinkakohan kovaa toi pääsis, jos juoksisi oikein ja sitten, kun 44 sek oli alittunut parikymmentä kertaa ja 200m kuusi kertaa alle 19,8, niin häntä alettiin matkimaan. Tietyt perusteet on juoksullekin olemassa, mutta ko. kaveri kyllä pisti kaiken uusiksi.
Juuri näin!

Jokisessa lajissa on varmasti olemassa joku "paras" tekniikka. Se paras tekniikka ei vain kaikille istu eikä siihen kannata väkisten pyrkiä. Pitää toimia lajissa kuin lajissa sillä tavalla kuin parhaalta tuntuu. Kaikkea voi (ja ehkä pitääkin) kokeilla, mutta loppupelissä kannattaa tehdä niinkuin parhaalta tuntuu ja homma parhaiten toimii. Jos kuuntelee ja toteuttaa jatkuvasti uusia "neuvoja ja ohjeita" niin hommasta ei tule mitään. Tosin tiettyihin tekniikoihin (esim. tenniksen kämmenlyönti) on vaikea keksiä mitään muunnelmaa, joka olisi lähellekään yhtä hyvä kuin se paras tekniikka.

Letissin esimerkki oli mainio ja näitähän riittää. "Jan Zeleznyn heittäytymisellä keppi ei koskaan tule lentämään kovin pitkälle." "Jollei Osku Palermaa opi heittämään yhdellä kädellä niin maailman huipulle on turha haaveilla." "John Dalyn repimisellä ei ole mitään asiaa golfin huipulle"...
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Niinpä. Teoria on teoriaa, fysiikassa on lait, mutta anatomia on jokaisella erilainen. On varmasti niin, että fysiikan laeilla voi jotain yrittää todistaa, mutta ihmiskeho ei vain anna myöten. Sitten treenataa grippereillä ja kuminauhoilla, jotta anatomia muokkautuisi teoreettisen fysiikan mukaiseksi.

Tai sitten kehittää omalle kropalleen ihanteellisen tyylin. Kukin tyylillään. Itse pyrin parantamaan heittoa niin, että pystyn toetuttamaan sen ilman suuria anatomian muutoksia. Voisihan muutaman jänteen katkaista sormista, niin voisi heittää siitä oikean rinnan kohdalta, mutta ehkäpä en niitä katkaise.

Sinäkin jiiärrä koetat väkisin treenata puristusvoimaa, jotta pystyt heittämään teoriasi (tai siis yleisen, fysiikan lain) mukaan. Enpä ole varma, kannattaako.
Avatar
MikeJones
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 24 Elo 2007, 18:01
Oikea nimi: Mikko Järvinen
Seura: Liitokiekkoseura Mustavaris
Paikkakunta: Pori

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja MikeJones »

Meitsi pyrkii pitämään hauskaa... tästä topicista sitä en ole löytänyt :o
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Kokeillaanpa vastata samalla tyylillä kokeeksi, niin näette, miltä tuntuu olla toisella puolella. Eli älkää missään tapauksessa ottako vakavasti, kunhan näytän, että hampaat on täälläkin ja haukkuva Janne ei pure heehee :-D Ja toivottavasti opitte ihmisten tavoille, ettei mene apinoiden touhuksi, eli pökäleitten vaihtoon ilmateitse. Se on kuulkaas poliitikkojen hommaa, ei ihmisten. Vai käyttäydytekö näin myös vanhempianne kohtaan?

Juu yrittäkää vain tasapäistää (turhaan, sillä mä en aja painostuksesta huolimatta käsijarru päällä), mikään ei ole niin pikkumainen ja kade kuin suomalainen. Ette ole ihan ensimmäisiä, jotka yrittävät turhaan. Katsokaa nappaanne, miksi oikeasti noin teette. Ei se minuun vaikuta, joten itseänne vain paljastelette. Se on oikeutenne. Minulle ei todellakaan tarvitse olla kateellinen, kun mun pitää kehittää kaikkea lihasvoimaa, ruumiinhallintaa jne., jotta pääsisin edes lähelle teitä. Tai vielä kovempia heittäjiä, joita on joitakin maailmassa. Eli teilläkin taitaa olla vielä kiinniotettavaa joihinkin verrattuna. Minä en pääse ikinä teidän tasollenne näillä vammoilla, joita lekurit ovat luvanneet ikuisesti häiriköiviksi, eli ihan tuhaa inisette, ei minsuta ole haastajaksi luultavasti.

Jaani yritä jo pikkuhiljaa sisäistää tämän väitteen sisältö: Minusta on olemassa videota, jossa vedän kiekon läheltä oikeaa rintalihasta, joten turha tulla väittämään, ettei muka voisi tehdä noin. Läheltä oikeaa rintalihasta vetämistä ei mahdollista leikkaus, jonka jälkeen olen käden fysiologialta erilainen kuin muokkaamattomat ihmiset. Onnistuu se luonnontilaisiltakin heittäjiltä. Katso sitä Dossin kuvaa, miltä näyttää, moniko jänne Dossilla on poikki mielestäsi? Ja videot, joita olen linkittänyt... Venyttele hyvä mies. Jos sä et taivu, se ei tarkoita, etteikö joku muu taivu. Katkomatta itseään. Lihaskuntoon kuuluu venyvyys ja molempia pitäisi treenata pitääkseen molemmat kunnossa. Jokaisella meistä on taakkansa, joka estää joidenkin tekniikoiden tai tulosten saavutusta. Toivottavasti vain väliakaisesti. Treeniä peliin ja ongelmien ohitusta, siten sitä etenee. Sinulla taitaa olla venyvyyden parannuksesta saatavissa ainakin pienempi loukkaantumisriski. En tiedä, tuoko se sulle heittoihin pituutta, siihen vaikuttaa moni muukin asia. Kokeileminen tuskin haittaa, kunhan et liikaa revi.

Toinen pointti Jaanille, en ole ainoa, joka on heittänyt pidemmälle myöhäisellä kiihdytyksellä kuin aikaisella muuten tekniikan pysyessä samana. Ei teoriassa, vaan radalla ja treenikentällä. Toistettavasti maksimipituuksiltaan ja keskiarvoilta. Jos kiinnostaa vain vastaan inttäminen, että se on vain teoriaa älä mulle jatka, kun kokemus toistaiseksi on eri. Mene Climolle tjms. jatkamaan, mä tiedän jo sun mielipiteesi. Saat ihan vapaasti pitää mielipiteesi. Sen sijaan tarvitsen oman kokeiluni mielipiteeni muuttamiseen, kunhan san taas molemmat tekniikat niin hyväksi kuin tällä hetkellä pystyn. Sen sijaan, että sun uskoisin ilman testausta sun väitettä. Ja mähän testaan, älä epäile. Olen jo aiemmin testannut ja tulos oli myöhäiselle kiihdytykselle myönteinen. Tosin ei niin myöhäinen kuin Climo näyttää Youtubessa FGCU Clinicissä. Sen lasken omaksi huonoudekseni. Viime viikkoina sormivoimien kasvaessa on ilman erillistä yrittämistä tullut mielenkiintoisia positiivia tuloksia puristusvoiman kasvatuksesta ihan viime hetkellä ennen kiekon irrottamista treenaten. Myöhäinen kiihdytys oli livennyt melko salaa mukaan yrittämättäkin. Eli kaksi muuttunutta lisäpituuksia mahdollisesti selittävää tekijää, joten ei voi sanoa, kumpiko toimi, vaiko molempi. Pitikin vääntää polvea, ettei pääse treenaamaan ajoitusten eroa :twisted:

En takaa mitään tuloksia kenellekään, mutta aina kannattaa testailla eri asioita. Jos takaisin, ottaisin myös rahaa :-D Eli olkaa hyvä, ilmaiseksi saitte. Valittakaa vaikka kuluttaja-asiamiehelle, jos oli liian kallista. Näin negatiivisella suhtautumisellahan värvätään varmasti jokainen vastaantulija tekemään töitä lajin edistämiseksi ja pelaajiksi. Hyvä pojat!!! Toistakaa vain patterinkuullostelijoiden ja naapureita kyttäävien aiempien sukupolvien virheitä. Kyräillään vaaan, puhutaan pahaa selän takan ja vittuillaan päin naama ja levitetään vääriä huhuja, vaikka onkin jo ne vääriksi todistettu. Hip hip, kehittynyttä. Ikävää, että joutuu likapykkiä pesemään julkisesti, sillä tämäkään ei näytä hyvältä ulkopuolisille. Parempi lopettaa tähän, sillä tästä se vasta repeäisikin. Olen jo ihan tarpeeksi valottanut ikävyyksiä ja te ette tarvitse tai halua lisää. On se sääli, ettei porukka osaa vetää yhdestä köydestä lajin edistämiseksi ilman oman egonsa pönkittämistä ja pätemistä. Mä yritin tehdä palvelusta ja heti ruvetaan heittelemään lokaa kuin poliitikot. Älkää liiton miehet pelätkö, ei kiinnosta haastaa paikkojanne. Pitäkää hauskaa keskenänne. Mä katson jatkossakin ulkoa sisään hallitustyötä ja jatkan lajin edistämistä omin nokkineni. Pelkään, että tämä fiasko ei varvää lisää jengiä talkoisiin lajin edistamiseksi. Olemme kaikki kusessa, jos kuppikuntaisuus on näin pahaa. Eikö golfilla ole ollut paha leima suuren yleisön piirissä vähän joka puolella maailmaa juuri tästä syystä, että jengiä sysitään, alistetaan, ja heille naljaillaan? Tätäkö haluatte ja tämäkö hyödyttää lajia? Vastalause.

Jos kiinnostaa, kertokaa ihmeessä se oikea totuus ja todistakaa se toimivaksi, jota oli pakko puolustaa vittuilemalla ja epätotuuksia toistelemalla. Mikä totuus se on, jota pitää puolustaa valheilla? Minulla ei ole yhtään vaikeuksia uskoa sitä, että teille vasemman kyljen läheltä veto aikaisin kiihdyttäen vie kiekon pisimmälle. Mitä sitten? Olisi kiva tietää, mitä tapahtuu, kun oikeasti treenaatte _myös_ toista tapaa, sillä se ei ole pois nykyisestä ja niin kauan, että ruumis sopeutuu ja ehditte oikeasti oppia toisenkin tavan. Ja sitten vasta vedätte johtopäätöksen, kumpi toimii mitenkin sillä hetkellä. Ja vuoden päästä uusiksi jne. Jos sama tapa oli se kumpi vain toimii teille, cool! Ei ole vaikeaa valita. Sen sijaan minusta on ihan ok antaa jokaisen heittää, kuten saavat pisimmälle, oli se sama tapa, mitä käytätte tai ei. Mitä se on pois teiltä, jos joku tekee asian eri tavalla ja saa siten henkilökohtaisesti parhaan tuloksensa? Vuodesta toiseen. Siksi apinoin itseäni taas kerran, etsikää oma paras tapanne. Ei tarttee ryppyillä muille, jos tekevät eri tavalla. Kukin eväittensä ja panostamismahdollisuuksiensa mukaan, enempään ei pysty. Ja eikö jokaisen pitäisi tehdä asiat niin, kuten he tulevat parhaimmiksi tuloksiltaan? Eikö kilpailu ole hyvästä? Ja jos voi ja haluaa panosta useamman tyylin oppimiseen, niin se on mahdollista. Ei ehkä terävimpään huippuun kummassakaan ilman monen vuoden satsausta. Mutta mitä sitten, jos joku haluaa oppia useamman tavan? Mitä se teille kuuluu?

Takaisin asialinjalle:

Minusta jokainen saa heittää juuri niin kuin tykkää. Live and let live. Ei ole minulta pois. Mä olen pelannut koko urani kaverin kanssa, joka puttaa alle joka kymmenennen puttinsa putterilla. Yleensä Roadrunnerilla, välillä Beastilla. Tuskinpa se montakaan metriä mun heitosta poistaa.

Tarkkuutta minäkin korostan yli pituuden, mutta joka radalle ei riitä mun nykyinen suunniteltavissa oleva teho, joka on reilusti alle enkkojen. Ratapituus kärsii usein kenttätreeenihin verrattuna. Kun ei ole kättä korvata monien paikkojen vaatimaa lyhyempää ja hitaampaa juoksua kuin kentällä on tehtävissä.

Eagle: En tiedä muista tilastoidusti, mutta omat ja DGR perusvinkeillä neuvomani muutaman tusinan tai sadan, en ole laskenut, heittäjän kokemuksen perusteella, on mahdollista pilkkoa osiin ja muuttaa hitaammaksi heittoa treeneissä. Pitää mitata pituuden ja suoruuden, tarkkuuden ja toistettavuuden ohella isolla painoarvolla taitoa. Treenatessa ei haeta huipputulosta, vaan osaamista. Osaamisen lisäys edistää kisatuloksia. Pitää vain olla kokemusta eri tavoin treenaamisen erilaisista tuloksista, jotta voi sanoa, oliko tekniikan a veto erilainen kuin b tuloksiltaan. Ja onko heikommalta vaikuttavan tekniikan huippuveto selitys erolle paremmin yleensä toimivan tekniikan lyhyemmälle heitolle. Kyllähän te kouluja käyneet , kuten Eagle ja AMA osaatte nämä tutkimustavat, joissa siivotaan pois epäedustavat tulokset, nämähän on perusteita ja pakollisia opintoja. Ero taidon muutoksessa näkyy kaikissa heitoissa. Se on hyvä paluukytkentä. Siksi ei kannata hötkyillä johtopäätösten teossa pelkässä yhdessä kenttätreenissä. Hopealuoteja ei usein ole. Olisipa elämä noin helppoa, että pelkillä toiveilla parantuisi. Mäkin olisin maailmanmestari ja vammautumaton :-D

Dan Beto kirjoitti hyvin treenauksesta sanomalla, että jos eroja haluaa, pitää heittää eri tavalla. Saman toisto ei usein yhdessä treenissä tuo isoa eroa. Kyllähän normaali edistymiskäyrä fribassa vie monta vuotta ennen kuin pääsee edes perusteista nippeleihin. Eli eri tavalla heittäen saavutetut parannukset kannattaa yleensä adoptoida. Saman perusteen jankkauksellakin _voi olla_ etua pitkässä juoksussa, mutta se ei ehkä näy yhden treenin sisällä. Työkaverin mestari Kung Fussa treenaa joka päivä samaa asiaa kuin ekassa treenissään. Nyt noin 50 vuoden uran jälkeen. Tätä nopeammin kannattaa hankkia ainakin yksi perustekniikka. Johon voi aina palata helposti, jos vaihtoehto ei toimi tai lopetti toimimasta hetken hurman jälkeen. Useille tulee taantumia kesken kaiken. On usein nähty tässäkin lajissa (minäkin), että parhaan tason jälkeen voi olla kuopassa kuukausia. Mun puttaus haisi talven ja kevään. Kuopasta nousu onkin vaikea, mutta sama pitkäjänteisysvaatimus pätee kuin tekniikan muuttamiseen ja lihasten sekä hermojen kehittämiseen. Monta hyvää asiaa joutuu tavoittelemaan. Instant gratification ei tunnu niin hyvälle kuin asia, jonka puolesta on joutunut taistelemaan. Ja tätä ei tiedä, jos ei ole joutunut koskaan taistelemaan vuosia kovia vastuksia vastaan. Ei pääse pää pilvistä, jos ei ole kyntänyt sieraimillaan mutaa. Siski jenkeistä tulee paljon propagandaa mulle kaikki heti nyt elmäntyylin puolesta. Todellisuus eroaa hieman tästä.

Taas tuli nälkä häiriköimään, eli sori typoista, joten näette kai, että tämä vääntäminen syö aika ja _vaivaa_. Enkä tekisi sitä muuten, kun ei se hupia ole, vaan uskoisin kissan pöydälle noston olevan suuren yleisön etu. Olisi nyt edes yhtäkin heittäjää paremmaksi auttavaa, niin ei menisi turhaan. En oikein usko väitteeseen helmiä sioille. Kyllä sitä usein jotain arvokasta tarttuu, vaikkei sitä heti ymmärtäisi tai arvostaisi.

Hyviä treenejä ja kisoja kaikille!
ville
Viestit: 5042
Liittynyt: To 26 Kesä 2008, 7:28
Oikea nimi: Ville Kotamäki
Seura: Nummelan Frisbeeseura
Paikkakunta: Nummela

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja ville »

Mukavahan näitä on ajankuluksi lukea. Ja lisää vettä kiukaalle:

Noita meidän junnuja kun katselee treenikentällä, niin väkisin tulee mieleen (ja vaimolle usein yrittänyt myös perustella) ettei voima ratkaise tätäkään lajia. Aivan sama puhutaanko puristusvoimasta tai repäisyvoimasta, 10.000+ toistoista vai yksinkertaisesti rennosta, omaan kroppaan sopivasta tyylistä.

Nämä n. pari vuotta lajia harrastaneet nuorukaiset - ei mitään lihaskimppuja - pistelevät sellaisia 150+ metrisiä siivuja vähän niinkuin "sinnepäin" heilauttaen, ja kiekko putoaa aina samaan, suhteellisen kapeaan sektoriin. Eikä heille ole varmastikaan kukaan kertonut, että pitääkö sen kiekon mennä oikean tai vasemman rinnan ohi, onko etujalka siellä tai täällä jne.

Jos noilla kokemus(harrastus)vuosilla jo käydään kisoissa kiusaamassa avoimen sarjan kärkeä, niin ei heitto voi ihan pihalla olla.
Ja tuosta sitten aletaan heittoa analysoimaan ja parantamaan muutoksilla, niin mikä mahtaa olla lopputulos?


Ei kai lihaksista (yleisesti) mitään haittaa tälle lajilla ole.
Kavereille tiedoksi: Jos jossain vaiheessa alan analysoimaan sitä että kehitänkö etusormen ojentajaa vai peukalon puristajaa, myykää mun kiekot ja ostakaa mulle potkukelkka :wink:
JohnEagle
Viestit: 673
Liittynyt: Ke 06 Kesä 2007, 12:58
Oikea nimi: Janne Kotka
Paikkakunta: kangasala

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja JohnEagle »

joo saman tapaista huomiota junnupuolelta on tullu itsekkin tehtyä, eli jos perus voimariuhtaisu ei riitä kotiradan pisimmän väylän suorittamiseen rupeaa hermoverkko iteroimaan parasta mahdollista tekniikkaa homman ratkaisemiseksi. Toisaalta samalla huomaa kyllä että osa junnuista vain ei osaa heittää ja osalla tulee tekniikka vähän niinkuin luonnostaan.
dgct
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Just. Se, että argumentoidaan puolesta ja vastaan on paha, hymistely ja samaa mieltä oleminen on hyvä. Eri mieltä oleminen on vittuilua, samaa mieltä oleminen edistää lajia. Case closed, mun puolesta...
Jan
Viestit: 122
Liittynyt: La 06 Syys 2008, 7:12
Oikea nimi: Jan Salmi
Paikkakunta: Luopioinen

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jan »

..ollaan tosiaan eksytty aika kauas.. :?
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Junnut, kuten Seppo Paju ja lapsi, eli BacWooZin tytär ovat mainio esimerkki. Seppo sanoi heittävänsä 140 m. Pituutta on vielä tulossa lisää. Oletteko juosseet lasten kanssa kilpaa? Lyhyetkin ovat nopeita ja kääntyvät nopeasti. Oliko fudiksen MM kisojen kommentaattorina olevan hepun nimi tyyliin Pasi Rautiainen? Muistaakseni HJK miehiä. Eli en todellakaan seuraa lajia. Hän sanoi eieln teeveessä, jostain mulle tuntemattomasta suuruudesta, että lyhyenä pelaajana hän kääntyy nopeammin kuin vastustajat ja on siksi vaarallinen. Koulun pihalta muistan hipassa jahdanneeni luokkakaveria, joka oli pään lyhyempi ja hänen käännöksensä olivat uskomattoman nopeita. Vaikka itsellänikin oli painopiste matalalla eroa oli silti. Ja junnuna olin nopea, kun ei vielä ollut vammoja. Pyörähdys on aika mukava tehon lähde, kun luodaan tehoa vahvimmilla lihasryhmillä ja käsi toimii voiman kertoimena.

Sepon isä sanoi olleensa SM kisoissa vuonan 1979, joten Seppo ja Aino ovat toisen polven heittäjä, kuten BacWooZin tytär. Sepon isä sanoi tarkoituksella pistävänsä kierroksia kiekkoon. Heitin Pajun perheen kanssa sattumalta Meikussa muutaman väylän muistaakseni kaksi vuotta sitten. Kerroin heille niksejä kiekon väpätyksen poistosta. Muistaakseni Jori Hätinen sanoi, ettei ole nähnyt kenelläkään yhtä puhdasta vetoa kuin Sepolla. Hänen silmiinsä ei kuulemma minunkaan draivit väpätä muutama viikko sitten. En tiedä, miten kohteliaisuudesta oli kyse, joten saa ampua ihan vapaasti, nahka kestää :-D BacWooZ kertoi, ettei ole muuta valmennusta antanut tytöllensä kuin ristiaskeleiden näyttäminen. Silti tekniikka on ihan näppärä hänellä. Alusta saakka ok tekniikan kopioiminen on tehokasta. Henkali kertoi käyttävänsä erittäin näppärää trikkiä kiekon pyöräytykseen, jota en vielä ole vammoiltani uskaltanut treenata täysvoimatehoilla toistuvasti. Sekin on testitarvelistalla, kun saan polven heittokuntoon. Henkali on kolme kertaa minua nuorempi ja rikkoo ikäluokka SE:n heti, kun pääsee kenttäkisoihin. Nyt 12 v 120+ metriä. Melko nopea kaveri. Viime syksynä parin asteen lämmöissä iskemättömällä 170 Pro Bossillani hän heitti noin 100 m. Hyvä kehitystahti, kun ottaa vielä pituuden väliaikaisen puutteen huomioon. Hän sai Dossilta luultavasti ja Meresmaalta omien sanojensa mukaan vinkkejä.

Eiköhän Gatewayn perustajan Dave McCormackin kommentti päde junnuihin ja minuun, että tekniikalla voi heittää pitkälle ilman voimia, mutta ylämäkiheitot erottavat voimakkaat muista. Lienen junnuja voimakkaampi lähes kaikkialla, mutta peukusta en tiedä. Nopeudessa kärsin junnuihin verrattuna paitsi ehkä kädessä. Ei henki liikuta kiekkoa, vaan lihakset ja hermot. Toivomalla mäkin olisin mestari, kuten kaikki muutkin. Blake Takkusen mukaan tekniikasta kaiken irti saava terve ihminen ilman ihmeempää urheilutaustaa pystyy heittämään Wraithilla 135 m. Eli ei tämä varsinainen voimalaji ole. Kun ei olisi noita halvatun kompastuskiviä... Tiedän tekniikkani haisevan ja muutaman osa-alueen osalta myös miksi ja miten niitä pitää treenata, päästäkseni eteenpäin. On ihan näppärää feedbackiä tullut lennon muutoksista treenin myötä, joten ainakin oikeassa suunnassa tunnun olevan.

Ketju on yhtä vahva kuin heikoin lenkki. Mun on pakko ottaa suurnopeusvideota itsestäni tänä kesänä nähdäkseni, pitääkö peukalo tarpeeksi jo. Tunnon perusteella, vain silloin tällöin. Paljon useammin kiekko ei pyörähdä sormien välissä kuin pyörähtää. Olen pistänyt opiskelulistalle keskisormellakin melko kovaa heiton lopussa puristamisen, koska siitä tulee nopeammin lisää puristustehoa kuin pelkästä kolhiintuneesta etusormesta, joka jo nyt tuntuu hyvältä heiton, ei kivun suhteen. Vaikka kuinka treenaisin. Metrejä on tullut hieman lisää, souruutta enemmän. Alkuhyzeritarve on selkeästi vähentynyt. Silti lento ei ole ihan yhtä myöhään feidaavaa kuin esim. Jorilla ja Poimiksella. Ei ole ihme, että Poimis sanoi muutaman sarjan jälkeen heiton tuntuvan sormissa ja Big D 8:ssa osa suomalaisia rikkoi ihon sormistaan, kun puristavat kovempaa kuin minä. Kun en ole pystynyt runnomaan sormillla kovaa, ei liene ihme, että olen voinut vetää enkaksi 500 draivia päivässä. Saa nähdä saanko tarpeeksi apua keskisormesta, kun mun peukaloni on surkea. Ranteen pitäminen alhaalla kiekon irtoamiseen asti on mulle törkeän vaikeaa ja häviän siinä ihan sikana metrejä. En tiedä varmaksi, onko kyseessä vain lihasongelma. Toistaiseksi voiman lisäys on auttanut hieman, mutta kökköä on vielä tuo osa. Rautaa vaan, niin näkee pääsenkö yli 150 m :-D Useampi heikko lenkki haisee trust me. Siksi ja parantuneiden tulosten ansiosta mulle on turha tulla väittämään, ettei pitäisi ristiintreenata. Jos se on niin kaameaa, miksi muissa lajeissa tehdään sitä?
letiss
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 05 Syys 2007, 9:46

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja letiss »

En tiedä liittyykö mihinkään, mutta olemme testanneet futisjunnujen nopeuksia Eerikkilässä jo usean vuoden ajan.

Pikkupelurit (siis pienikokoiset), jotka näyttävät jengissään nopeimmilta eivät sitä useinkaan ole vaan pienen kokonsa ja
näinollen nopean askelluksensa (frekvenssi) takia vain näyttävät nopeilta. Kellotamme 10m/30m ja lähes poikkeuksetta ne
isokokoisimmat kyllä ovat jo 10m nopeimpia ja varsinkin 30m matkalla. Pasi puhuu paljon lähetyksessä ja monasti vastuu
on kuulijalla :) Käänökset tosin (ja yleensäkin kehon hallinta) on pienikokoisilla junnuilla pääsäntöisesti parempaa, tosin sitä on hankalaa
numeroin todentaa.

Meidänkin laji on (vielä) niin pieni ja vähän kilpailtu, että kaikki vähänkään lahjakkaat juniorit, jotka harrastuksen aloittaa
ja jaksavat aikuisikään jatkaa pääsevät ainakin hyvin lähelle kärkeä. Nythän valtaosa harrastajista on aikuisiällä aloittaneita
ja silloinhan kaiken oppiminen on huomattavasti hankalampaa. Oma poika on 12v ja on heittänyt ekan kerran joskus 3v sitten
ja käy kesässä sellainen 10-15 kertaa mukana heittämässä ja tuolla määrällä jo kiekko lentää sen n 80m.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Jaani kirjoitti:Just. Se, että argumentoidaan puolesta ja vastaan on paha, hymistely ja samaa mieltä oleminen on hyvä. Eri mieltä oleminen on vittuilua, samaa mieltä oleminen edistää lajia. Case closed, mun puolesta...
Mä en ollenkaan kyseenalaista sun hyvää tahtoasi ja halua auttaa ihmisiä neuvomalla välttämään minun esittämää "huonoa" tekniikkaa. Ei ongelmaa tässä, jos perusteet tai tulokset eivät puhuisi puolestaan. Todisteiden olemassaolon kieltäminen onkin outoa. Sitä vastan väitän. Kun olen tähän asti saanut joka testissä etua läheltä oikeaa rintalihasta vedosta, voin todeta, että ainakin näihin pituuksiin asti se ei ole ainakaan huonompi tapa kuin sinun tekniikkasi. On eri asia, pääseekö koskaan yli mun nykypituuksista minun esittämälläni tavalla, tai jo todistetusti pääsee, mutta kuinka kauas? Ja mikä on riittävää ja mikä on muiden vaikutusten hyötyjen ja haittojen summa? Eli olen vain ehdollisesti eri mieltä. Ja vain osassa tapauksia, eli on itsestään selvää, että joka tekniikka asettaa eri vaatimukset heittäjän fysiikalle. Minulle on ihan perusteita, että venyvyyttä kasvatetaan yhdessä voiman kanssa, kun olen 26 vuotta kestäneen urheilu-urani aikana alusta asti aina venytellyt, kun ensimmäisessä kilpailulajissani uinnissa, kanget rajaavat itsensä saman tien kärjen taakse, kun ikä karttuu junnusta eteenpäin. Venyvyydessä ei ole taikaa, no pain no gain venytellessä.

Argumentointi ja eri mieltä oleminen on loistavan hienoa ja sitä pitää jatkaa. Eri mieltä oleminen ei ole vittuilua. Samaa mieltä oleminen ei automaattisesti ole hyvästä lajin kehitykselle, kuten olen aiemmin kirjoittanut.

Keinotekoisten rajojen, kuten heitä ensin 150 m sanominen voi ehkä sinusta näyttää asialliselta heittää vammaiselle, joka ei vielä ole päässyt kaikilta osilta tasoihin junnujen voimien kanssa. Tässä kaiku metsästä huudosta: Katko jalaksi ja juokse marathon. Ei hyvä, siksi en tarkoita tuota, kunhan osoitan sen. Vittuilua on monikin asia, mitä teit, mutta olen jo niitä osoittanut. Turha tätä on jauhaa, ei se edistä lajia. Kuten ei myöskään virheellisten väitteiden jankkaaminen siitä huolimatta, että olen toistuvasti sanonut pystyväni heittämään ilman vammautumista kiekolla oikean rintalihaksen läheltä vetäen ja näyttänyt monia videolinkkejä ja yhden pysäytyskuvatodisteen muista ihmisistä. Kun perustelit virheellisellä väitteellä sinun venyvyyden rajoituksesi mukaisesti tehdystä johtopäätöksestä, ettei voi heittää oikean rintalihaksen läheltä vetäen monista vakuutteluista huolimatta, että teen sitä, ja näytin linkin Dossin kuvaan, jossa hän tekee juuri tuon ja hän viskoo noin yhtä kauas kuin sinä, niin... Joten minusta väitteesi ontuu perusteiltaan, kun kerran minä ja myös yli 150 m heittäjät Doss ja Anthon sekä Walker esimerkkeinä sen tekevät, niin ei voi kysyä kuin missä mättää ja miksi? Ei tunnu minun virheeltäni, jos sinä sanot, ettei ole mahdollista tehdä, mitä olen tehnyt vuosia ja en todellakaan ainoana ja osa tuon tekniikan käyttäjistä viskovat yhtä kaus kuin sinä. Sitäkin jossain vaiheessa peräänkuulutit mittariksi. Ole hyvä case proved tuolta osalta kuvalla ja videoin. Miten muuten voin palvella?

Palvelu yleisölle on minun motiivini, sillä mitä paremmin heittää, sitä hauskempaa on. Mitä hauskempaa yhdellä, sitä hauskempaa kaikilla. Jos kaikilla menee lujaa -party hard!!! 8) :mrgreen:

Koska meillä on erilaiset tulokset eri tekniikoilla heittämisestä tähän asti, voinee päätellä, että joillekin toinen toimii paremmin ja toisille toinen jossain vaiheessa uraa. Ja onhan muitakin tapoja olemassa järjetön määrä. Joten en lähtisi missään nimessä sulkemaan pois kumpaakaan tai mitään muutakaan tapaa ihmisten kokeilujen tieltä. Kun ei voi ilman voimien, venyvyyden, ruumiinhallinnan, nopeuden jne. mittausta sanoa, mitkä rajat kenelläkin on, voi halvalla porukka vain kokeilla kaikkea ja vetää itse johtopäätöksensä. En missään nimessä halua olla sen esteenä, käyttää kuka sitten mitä tekniikkaa tahansa. Enkä suosita kenenkään sensuurin kuuntelua kokeiluissa. Sensuuri ilman todellisia perusteita ei kelpaa minulle. Siksi puolustan kovaa jengin oikeutta vapaasti kokeilla kaikkea. Varsinkin sellaista tapaa, joka on antanut monille parhaat tulokset. Sillä haluan jengin edistyvän ja nauttivan pelaamisesta enemmän.

Blake Takkunen kirjoitti, että huippuheittäjillä on voimaa tuhlata ja hyvä tekniikka. Heidän ei tarvitse hioa tekniikkaa loppuun asti. Muilla ei ole varaa antaa tasoitusta huipuille tekniikassa. Heittotyyleillä on eroa, siksi jokaiselle on etua käyttää parasta tulosta hänelle antavaa tapaa. Tai treenata paremman potentiaalin omaava tekniikka ajan kanssa, jos on aikaa satsata. Mikä on parempi, ei ole rakettifysiikkaa jokasiessa tapauksessa. Ihan lukion oppimääräkin jo riittää pitkälle asioiden analyysissä ja ei tarvitse senttiäkään pistää mittalaitteisiin. Ilman mitään fyssan kuolutustakin on mahdollista jo esittämälläni tietomäärällä päätellä, mitä kannattaa tehdä joissain tapauksissa. Kunpa edes itse joskus saisin kopsattua Åströmin vapaan käden käytön. Paikat ei taida kestää Källstörmin jalan ja lantioiden käyttöä jne. :-( More power jokaiselle, jotka pystyvät. Väitän edelleen, etten ole kuullut kenestäkään, joka käyttäisi jokaista kikkaa, jotka on ainakin osalle porukasta hyväksi osoittautuneet, joten parantamisen varaa on jokaisella. Sandström ja Jenkins mukaanlukien. Minusta ei ole sanomaan jengille lopettakaa kehittyminen, koska en usko sitä eduksi kenellekään tai koko lajille. Mitä enemmän jengin leuka loksahtaa huippusuorituksista ja mitä enemmän niitä on tarjolla, sitä paremmin lajilla menee mielestäni. Siitä seuraa monia hyviä asioita.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

letiss kirjoitti:En tiedä liittyykö mihinkään, mutta olemme testanneet futisjunnujen nopeuksia Eerikkilässä jo usean vuoden ajan.

Pikkupelurit (siis pienikokoiset), jotka näyttävät jengissään nopeimmilta eivät sitä useinkaan ole vaan pienen kokonsa ja
näinollen nopean askelluksensa (frekvenssi) takia vain näyttävät nopeilta. Kellotamme 10m/30m ja lähes poikkeuksetta ne
isokokoisimmat kyllä ovat jo 10m nopeimpia ja varsinkin 30m matkalla. Pasi puhuu paljon lähetyksessä ja monasti vastuu
on kuulijalla :) Käänökset tosin (ja yleensäkin kehon hallinta) on pienikokoisilla junnuilla pääsäntöisesti parempaa, tosin sitä on hankalaa
numeroin todentaa.

Meidänkin laji on (vielä) niin pieni ja vähän kilpailtu, että kaikki vähänkään lahjakkaat juniorit, jotka harrastuksen aloittaa
ja jaksavat aikuisikään jatkaa pääsevät ainakin hyvin lähelle kärkeä. Nythän valtaosa harrastajista on aikuisiällä aloittaneita
ja silloinhan kaiken oppiminen on huomattavasti hankalampaa. Oma poika on 12v ja on heittänyt ekan kerran joskus 3v sitten
ja käy kesässä sellainen 10-15 kertaa mukana heittämässä ja tuolla määrällä jo kiekko lentää sen n 80m.
Hyvä pointti, mutta tietääkseni friban heitossa on tehoja saatavilla enemmän sopivilla pyörähdyksillä kuin suoranopeudella saavutetaan. Siksi pienien (ehkä myös hermoiltaan nopeampien) pyörähdysnopeus on jopa etu. Jarviksen veljeksistä oli puhetta aiemmin ja he ovat solakoina ja pienikokoisilla lihaksilla, kuten nuoret usein, supernopeita pyörähtäjiä ja siitä johtuen sikanopean loppukiihdytyksen ja huippunopeuden tekijöitä. He ovat myös tosi venyviä lantiosta. Nopeus Jarviksista on silminnähtävä videoltakin, jos katsoo 2003 US National Tourista Ken Jarvis vastaan Steve Rico (toinen supernopea heittäjä, käsivoittoisempi, vaikka muutenkin nopea kaikkialta). Steve Rico on lähes kaikkiin maailman huippuihin verrattuna silminnähden nopeampi kädeltään useimmiten myös pituuksiltaan. Jenkins ja Källström yleensä vain haastavat Steveä pituuksissa, Brinster ja Åström silloin tällöin. Sandströmiä en ole nähnyt siivuttamassa onnistuneesti koskaan, joten en voi oikein verrata. On olemassa muutama vähemmän tunnettu tykki, jotka voivat haastaa, mutten ole oikein nähnyt muista videoita kuin kotimaisista ja Garrett Gurthiesta (hillittömän nopea lantio, eli pyörähdyksen yksi komponentti). Näistä vähemmän tunnetuista olen kuullut huhuja. Kun ei ole nähnyt kaikkia, ei voi sanoa mitään. Mutta Erin Hemmings on mitannut tutkalla lähtönopeutensa ja kiekossa olevan mittarin avulla kierrosnopeudet. Theo Pozzy on mitannut pituutta vs nopeus. Joku Jarvis oli mukana ja siitä on videokin olemassa. Theo Pozzyn sivuilla taisi olla nuo tulokset. Googlettamalla löytynee Hemmingsin tulokset.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Vaikka lupasinkin lopettaa tämän hassuttelun, niin totean vielä, että en mielestäni ole koskaan sanonut "heitä ensin 150m ja tuu sitten neuvomaan" saatika sitten puhunut vammoistasi mitään.
Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

jiiärrä kirjoitti:Palvelu yleisölle on minun motiivini, sillä mitä paremmin heittää, sitä hauskempaa on. Mitä hauskempaa yhdellä, sitä hauskempaa kaikilla. Jos kaikilla menee lujaa -party hard!!! 8) :mrgreen:
eiköhän sit ole aika lopettaa tää lässytys. se, että yrität todistella pointtejasi, ei palvele ketään. varsinkaan kun jauhat kymmeniä rivejä ilman yhtään järkevää argumenttia.

no joo, tän topicin ideana oli vissiin draivien analysointi, jossa olet kyllä Jiiärrä, hyvä.

palvelu pelaa siis parhaiten analysoimalla driveja :) vinkeistäsi voi jokainen käyttää haluamiaan
Vastaa Viestiin