Sivu 3/7

Re: maalikorien nykytila

Lähetetty: La 08 Loka 2011, 21:50
Kirjoittaja hilippa
Tein tossa nopean käytännön tutkimuksen keskitolpasta kimpoamisten suhteen. Kimmokkeiden maksimoimiseksi siis puttailin metristä suht kovaa champion-muovisella draiverilla suoraan keskitolppaan eri kulmista ketjuihin nähden. Selkeästi eniten, jopa usein (en tilastoinut, kun erot olivat niin selkeitä) kiekko kimposi ulos, kun puttasi niin, että tolppa oli suoraan ulommaisen ketjurivin ketjujen välissä kiekon lentosuuntaan nähden. Eli yksi ainoa sisärivin ketju otti käytännössä lähes kaiken voiman vastaan lähellä tolppaa, jolloin tolppaan osuessa kiekon vauhti ei ollut hidastunut riittävästi, vaan kiekko kimposi pois korista. Näillä spekseillä mietin, että keskitolppakimmokkeita saattaisi tulla vähemmän, jos kaikki ketjut olisivat ulkorivissä nykyistä tiheämässä ottamassa kiekolta vauhdin pois riittävän kaukana tolpasta. Eli samalla ketjumäärällä saataisiin ulkokehälle ketjut tiheämpään. Toki tässä kohtaa enempi taitaisi olla parempi, mutta kustannusten nousustahan oli jo puhe. Tuon muutoksen tosin epäilisin vähentävän hieman sivuun menneiden puttien sisäänjäämisprosenttia ja reunimmaisen ketjun tuurikoppeja, sekä myös ainakin hysekulmassa putit luultavasti livahtaisivat helpommin läpi. Tämä toki sopisi allekirjoittaneelle, koska ainoa oikea tapa (writer's opinion 8)) putata on flättinä, kovaa, keskelle. Eli hyvät putit jäisivät varmemmin sisään ja hieman heikosta onnistumisesta rankaistaisiin helpommin. Toki tämä ei varmasti olisi kaikkien mieleen, kun jo nykyään moni (oikeakätinen) harmittelee, kun on osunut ketjujen vasempaan reunaan ja kiekko on tippunut ohi korista. Niinhän sen kuuluukin :lol:. Vielä kun Mythbusters tai joku saman henkinen rakentelisi tälläisen korin (Ja kukaan ei sitten kehtaa väittää, että esim. Innovan Skillshot olisi tällainen. Siinä ketjut roikkuvat korin pohjalla, joten ei ihmekään ettei pannu jää mukiin, kun ketjussa ei ole vastusta juuri nimeksikään) ja koneen, joka heittää kiekon aina samalla tavalla ja todistaisi tämän teorian...

Re: maalikorien nykytila

Lähetetty: Su 09 Loka 2011, 7:45
Kirjoittaja jiiärrä
ville kirjoitti:
jiiärrä kirjoitti:Jos koette putkikimpoamisen ongelmaksi, oletteko kokeilleet Mythbusters -menoa ja laittaneet eripaksuisia ja eri iskunvaimennuskyvyn ommavia rättejä/kumiputkea tjms. putken ympärille? En ole, mutta tiedän porukan laittaaneen naapurisovun säilyttämiseksi pehmusteet äänenvaimentimeksi putken ympärille. Sitten vaan Excel päälle, sihteeri syöttämään tulokset ja miljoonia putteja. Jos on kiire, niin 50 :-)
On kokeiltu. Ei auta, ulos tulee siitäkin. Mutta edelleen paljon enemmän menee ohi, kuin pomppaa ulos :oops:
Jotenkin epäilen, että materiaalin vaihdolla tai paksuuden säätämisellä pitäisi tull parempia tuloksia, kun mulle on kerrottu tankopomppausten poistuneen. Hifistelijät käyttävät jos jonkinmoista tavaraa tärinänvaimennuksessa ja palovammojen hoitoon käytettävää second skin -nimistä tuotetta on demottu siten, että demoaja on laittanut toisen kätensä pöydälle lätkä ainetta käden päälle ja lyönyt vasaralla second skiniä kovaa. Kaikkea se saksalainen keksii... maailmassa on jos jonkinmoista iskunvaimennusmatskua, kyllä jonkun on toimittava. Ainakin jos ei vedä 360 draiveja metristä.

Re: maalikorien nykytila

Lähetetty: Su 09 Loka 2011, 8:46
Kirjoittaja jaNttu
Mikäs se on se punainen juttu noissa jenkkilässä olevissa koreissa siinä keskivaiheilla tolppaa? Olisko ollut discraftin koreissa? Kuluneella kaudella joissain kisoissa vaan ollut sellaiset punaiset jutut siellä ketjujen sisässä n. puolessa välissä koria tolpassa. Mietiskelin jo silloin, että onko kyseessä joku kumivaimennus?

Re: maalikorien nykytila

Lähetetty: Su 09 Loka 2011, 9:07
Kirjoittaja Tapanote
jaNttu kirjoitti:Mikäs se on se punainen juttu noissa jenkkilässä olevissa koreissa siinä keskivaiheilla tolppaa? Olisko ollut discraftin koreissa? Kuluneella kaudella joissain kisoissa vaan ollut sellaiset punaiset jutut siellä ketjujen sisässä n. puolessa välissä koria tolpassa. Mietiskelin jo silloin, että onko kyseessä joku kumivaimennus?
Mä olen aina vaan kuvitellut, että kori näkyy paremmin kun on vähän väriä. Ainakin Amexpot on välillä aika näkymättömän harmaita.

Re: maalikorien nykytila

Lähetetty: Su 09 Loka 2011, 9:17
Kirjoittaja hirsi
jaNttu kirjoitti:Mikäs se on se punainen juttu noissa jenkkilässä olevissa koreissa siinä keskivaiheilla tolppaa? Olisko ollut discraftin koreissa? Kuluneella kaudella joissain kisoissa vaan ollut sellaiset punaiset jutut siellä ketjujen sisässä n. puolessa välissä koria tolpassa. Mietiskelin jo silloin, että onko kyseessä joku kumivaimennus?
Siihen tähdätään.

Re: maalikorien nykytila

Lähetetty: Su 09 Loka 2011, 9:19
Kirjoittaja hirsi
Tapanote kirjoitti:
jaNttu kirjoitti:Mikäs se on se punainen juttu noissa jenkkilässä olevissa koreissa siinä keskivaiheilla tolppaa? Olisko ollut discraftin koreissa? Kuluneella kaudella joissain kisoissa vaan ollut sellaiset punaiset jutut siellä ketjujen sisässä n. puolessa välissä koria tolpassa. Mietiskelin jo silloin, että onko kyseessä joku kumivaimennus?
Mä olen aina vaan kuvitellut, että kori näkyy paremmin kun on vähän väriä. Ainakin Amexpot on välillä aika näkymättömän harmaita.
Joo, ehdottomasti. Innovan 'keltainen panta' on varmasti parasta lajin parissa keksittyä sitten Viidentienristeyksen porakaivon.. :)

Re: maalikorien nykytila

Lähetetty: Su 09 Loka 2011, 9:26
Kirjoittaja Jaani
Jos tästä haluttaisi vähän reilumpaa puttikisaa, niin pitäisi koreista poistaa kokonaan ketjut, katto ja tolppa. Eli jäljelle jäisi sellainen jäätelömaljan muotoinen metallikulho, johon kiekon pitää pudota. Sehän simuloisi melkolailla pallogolfin reikää.

Mutta sitten laji olisi aika tylsää hinkkailua korin äärellä.

Re: maalikorien nykytila

Lähetetty: Su 09 Loka 2011, 12:09
Kirjoittaja tuminoid
hilippa kirjoitti: Näillä spekseillä mietin, että keskitolppakimmokkeita saattaisi tulla vähemmän, jos kaikki ketjut olisivat ulkorivissä nykyistä tiheämässä ottamassa kiekolta vauhdin pois riittävän kaukana tolpasta. Eli samalla ketjumäärällä saataisiin ulkokehälle ketjut tiheämpään. Toki tässä kohtaa enempi taitaisi olla parempi, mutta kustannusten nousustahan oli jo puhe. Tuon muutoksen tosin epäilisin vähentävän hieman sivuun menneiden puttien sisäänjäämisprosenttia ja reunimmaisen ketjun tuurikoppeja, sekä myös ainakin hysekulmassa putit luultavasti livahtaisivat helpommin läpi. Tämä toki sopisi allekirjoittaneelle, koska ainoa oikea tapa (writer's opinion 8)) putata on flättinä, kovaa, keskelle. Eli hyvät putit jäisivät varmemmin sisään ja hieman heikosta onnistumisesta rankaistaisiin helpommin. Toki tämä ei varmasti olisi kaikkien mieleen, kun jo nykyään moni (oikeakätinen) harmittelee, kun on osunut ketjujen vasempaan reunaan ja kiekko on tippunut ohi korista. Niinhän sen kuuluukin :lol:. Vielä kun Mythbusters tai joku saman henkinen rakentelisi tälläisen korin (Ja kukaan ei sitten kehtaa väittää, että esim. Innovan Skillshot olisi tällainen. Siinä ketjut roikkuvat korin pohjalla, joten ei ihmekään ettei pannu jää mukiin, kun ketjussa ei ole vastusta juuri nimeksikään) ja koneen, joka heittää kiekon aina samalla tavalla ja todistaisi tämän teorian...
Mulla on Lightningin DB-5 himassa ja siinä on vain ulkolaidassa ketjut ja asia on melkolailla kuten veikkailit. Putkisylkyjä ei juuri ole, mutta laidoilta taas sylkee enempi ja pystyssä kiekot sujahtelee läpi enempi. Olen itse flätti puttaaja joten toimii mulle.

Re: maalikorien nykytila

Lähetetty: Su 09 Loka 2011, 16:34
Kirjoittaja MikkoS
Maalikoreista (vaikka ehkä enemmänkin niiden koosta johtuvasta "varman" puttialueen laajuudesta) keskusteltiin jo foorumilla näköjään aiemminkin. Valideja pointteja tuollakin.

Re: maalikorien nykytila

Lähetetty: Ma 10 Loka 2011, 16:49
Kirjoittaja Jani
Oletuksia, saa korjata: Ranskan avoimissa tennispallo pomppaa rajasta eri tavalla kuin muualta. Futiksen MM-finaalissa pallo lähtee mihin sattuu, jos potku osuu venttiiliin. Olympialaisten seiväshypyssä rima voi pudota pienestäkin hipaisusta, mutta toisella hyppääjällä se voi pompata 20 senttiä ilmaan ja jäädä silti ylös. Dramatiikka kuuluu urheiluun.
Mutta toki koreja voi kehittää. Joku innokas voisi testata, pomppaisiko kiekko tolpasta niin usein, jos sen yläosa olisi ylöspäin levenevä. Eli sellainen kolmisenkymmentä senttiä korkea ylöspäin leviävä tötterö tolpan yläosaan. Veikkaan, että moinen kääntäisi kiekon alaspäin.

Re: maalikorien nykytila

Lähetetty: Ti 11 Loka 2011, 14:33
Kirjoittaja jontsa
Jani kirjoitti:Joku innokas voisi testata, pomppaisiko kiekko tolpasta niin usein, jos sen yläosa olisi ylöspäin levenevä. Eli sellainen kolmisenkymmentä senttiä korkea ylöspäin leviävä tötterö tolpan yläosaan. Veikkaan, että moinen kääntäisi kiekon alaspäin.
Testattu viime kesänä. Tosin oli pahvia, mutta toimi. Jos puttaa kovaa, niin eron huomaa. Putken keskikohdasta ylöspäin just semmonen 30cm pätkä jämäkkää pahviputkea.

Re: maalikorien nykytila

Lähetetty: Ke 12 Loka 2011, 5:47
Kirjoittaja manux
Näin semmosen korin tuossa kesällä, missä sisemmät ketjut oli X muotoon laitettu. Sisemmästä ketjuhässäkästä ei mahdu kiekko läpi, ulompana normaalit ketjut. Noista ei ainakaan läpi mene kiekot ja ei ne lätyt ihan vähällä sieltä uloskaan kimmonneet. Heikko kohta toki oli sivuosuma, jolloin kiekko muutaa suuntaa ja tulee ulos korista. Tais jonkinlainen mallisuoja/patentti tuolle ketjuviritelmälle tyypeillä olla, jotka koria esittelivät.

Re: maalikorien nykytila

Lähetetty: Ke 12 Loka 2011, 9:49
Kirjoittaja Nosturi
Jani kirjoitti:Oletuksia, saa korjata: Ranskan avoimissa tennispallo pomppaa rajasta eri tavalla kuin muualta. Futiksen MM-finaalissa pallo lähtee mihin sattuu, jos potku osuu venttiiliin. Olympialaisten seiväshypyssä rima voi pudota pienestäkin hipaisusta, mutta toisella hyppääjällä se voi pompata 20 senttiä ilmaan ja jäädä silti ylös. Dramatiikka kuuluu urheiluun.
Mutta toki koreja voi kehittää. Joku innokas voisi testata, pomppaisiko kiekko tolpasta niin usein, jos sen yläosa olisi ylöspäin levenevä. Eli sellainen kolmisenkymmentä senttiä korkea ylöspäin leviävä tötterö tolpan yläosaan. Veikkaan, että moinen kääntäisi kiekon alaspäin.
Taitaa olla ensimmäisiä kertoja Janin kanssa sama mielipide. Siksi koen, että se on syytä mainita.

Re: maalikorien nykytila

Lähetetty: To 13 Loka 2011, 11:34
Kirjoittaja az_kip
Tossa on kanssa kiva sylkäisy, kuuluu se sitten lajiin tai ei: http://www.youtube.com/watch?v=TZPumoiEj3g#t=15m8s

Re: maalikorien nykytila

Lähetetty: To 13 Loka 2011, 16:31
Kirjoittaja BacWooZ
az_kip kirjoitti:Tossa on kanssa kiva sylkäisy, kuuluu se sitten lajiin tai ei: http://www.youtube.com/watch?v=TZPumoiEj3g#t=15m8s
Ilmeisesti Discmanian kori?

Ketjujen asettelu on niissä mielestäni hyvin kyseenalainen. Tarkemmin sanoen sisäketjujen yläkiinnitys pääsee elämään liikaa. Muuttamalla suoran tangon V:n muotoiseksi ketju hakeutuisi aina takaisin keskelle - ihan niinkuin ulommaiset kiinnitykset hakeutuvat ulkoreunaa kohden. Tosin niissäkin on välillä pientä takertelua havaittavissa, joten kulman tulisi ehkä olla jyrkempi. Kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa, mutta ehkä tuostakin joku ymmärtää mitä ajan takaa. Ilmaisia tuotekehitysvinkkejä ;)

Niin ja puuttuuhan ko. koreista yksi ketjukehäkin :/